Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:11

Bij mij verricht fysiotherapie ook wonderen inderdaad. Het proberen waard voor mensen die nu klachten hebben lijkt mij.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:57

Wat doet de fysio dan?? Zorgt die voor een betere doorbloeding rond het bindweefsel??

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:54

Mijn fysio bestraalt met ultra korte golf.
Dat gaat dieper dan infrarood en zorgt dat ontstekingen minder worden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:27

De mijne helpt mij om mijn rug los te krijgen/houden waardoor er minder krachten aan mijn borstbeen trekken. Ik merk ook echt dat de pijn daardoor afneemt na een aantal weken. Daarnaast oefeningen voor een soepelere en sterkere rug, in de hoop dat klachten minder terugkomen.

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:20

Even een schopje in dit topic.

Vandaag te horen gekregen dat de verwachting is dat ik Tietze heb. Al een paar weken last van steken bij mijn hals/ oksel en borst.
Tot ik in een week tijd 2 'aanvallen' kreeg met pijn vanaf het borstbeen onder de oksel naar mijn bovenarm aan de linkerkant. Behalve dat vond ik de benauwdheid en de hart'klopping' het ergst. Ademen gaat heel zwaar en niet diep. Lijkt net of mijn ribben in drukken.

Heeft er iemand tips tegen de pijn. In bed liggen is niet te doen ;( Heeft fysio geholpen bij jullie?

Overigens bel ik morgen verder omdat er ook een hartruisje te horen was.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:34

Ik wilde schrijven dat bij mij Ibuprofen-gel wel helpt, dat dat ook ontstekingsremmend is en goedkoop te krijgen is bij de Aldi, maar ik zag dat ik exact datzelfde op de vorige pagina al gezegd had. :D

En ik heb dus ook geen Tietze, eerder een geheugenstoornis. :+

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:20

LindyH schreef:
Ik wilde schrijven dat bij mij Ibuprofen-gel wel helpt, dat dat ook ontstekingsremmend is en goedkoop te krijgen is bij de Aldi, maar ik zag dat ik exact datzelfde op de vorige pagina al gezegd had. :D

En ik heb dus ook geen Tietze, eerder een geheugenstoornis. :+


Kan er ook nog bij :+

Die had ik gelezen ja, zo maar even bij de winkel kijken. Helaas zitten bh's niet fijn en ben ik niet geschikt op bh loos te gaan :+

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:39

Enige wat bij mij werkt is ultra korte golf bestraling.
Ibuprofen slikken doe ik niet vanwege verstopping.

Probeer niet op de kant die zeer doet te slapen.
Als je een blaasinstrument bespeelt, gooi die een paar weken aan de kant.

Ik heb december geen sax gespeeld en toen zakte de pijn wel.

Nu een longinfectie en hoest de longen uit mijn lijf.
Dus Tietze is weer erg.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 16:53

Hier nu een cliënt die het leuk vindt om met de bal over te gooien. En zaterdag in galop op een paard gezeten en toen brak de pijn ook door de medicatie heen, maar over het algemeen gaat het best lekker zolang ik maar geen bh hoef te dragen. Het is bij mij dus al progressief beter aan het worden, het heeft alleen veel tijd nodig. Ik zit aan de naproxen+paracetamol en neem dan ook omeprazol erbij voor de maag. Ik speel nu op het moment ook nog geen sax, want het is zomervakantie. Wel doe ik huishoudelijk werk als vakantiejob, dus dat geeft ook klachten. Maar al lang zo erg niet als vorige zomer.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:54

Boterbloem90 schreef:
Even een schopje in dit topic.

Vandaag te horen gekregen dat de verwachting is dat ik Tietze heb. Al een paar weken last van steken bij mijn hals/ oksel en borst.
Tot ik in een week tijd 2 'aanvallen' kreeg met pijn vanaf het borstbeen onder de oksel naar mijn bovenarm aan de linkerkant. Behalve dat vond ik de benauwdheid en de hart'klopping' het ergst. Ademen gaat heel zwaar en niet diep. Lijkt net of mijn ribben in drukken.

Heeft er iemand tips tegen de pijn. In bed liggen is niet te doen ;( Heeft fysio geholpen bij jullie?

Overigens bel ik morgen verder omdat er ook een hartruisje te horen was.

Bij mij hielp fysio wel maar niet tegen de ontsteking.. maar door de pijn nam ik een verkeerde houding aan en ik zet mijn spieren vast. Ik vond fysio dus ontspannend.
Ik slik er trouwens ibuprofen (600) en evt. Paracetamol bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:30

Omdat dit het meest recente topic is hoop ik dat het ok is dat ik het hier even plaats.
Vandaag naar de kiné geweest met naast de gebruikelijke klachten ook de vraag of hij eens even kon kijken of de pijn die ik op mijn borst had van een spier kwam. Al een tijdje af en aan dat gevoel en nu sinds 3 dagen constant. Ging uit van een ontsteking van de spier, een aantal jaar terug eens gehad en ben sowieso wel gevoelig voor ontstekingen.

Kinesist heeft het eens bekeken maar was zeer zeker dat het niet de spier was maar wel de gewrichtjes aan het borstbeen, ontstoken volgens hem, en dat heet blijkbaar syndroom van Tietze. Ik heb verder fibromyalgie en spondyloarthropatie en hij zei dat hij dit vaker ziet bij mensen met reuma. Hij heeft geprobeerd om de gewrichtjes wat losser te maken om zo wat verlichting te geven maar meer kon hij op dit moment niet doen. Verder de klassieke weg, ontstekingsremmers/zalf, rust, eventueel ijs etc.

Nu zit ik me af te vragen: moet ik hier nog mee naar de HA? Voor een bevestiging of dergelijke? Of kan ik er vanuit gaan dat mijn kiné wel gelijk heeft? Intussen kent hij mij en mijn lichaam beter dan mijn HA denk ik, ben al jaren trouwe klant :+ Maar het is natuurlijk geen dokter. En hoelang hebben jullie er last van als je een 'aanval' hebt? Is dat een kwestie van dagen? Of weken? Ik weet dat dit bij iedereen zal verschillen maar ik ben niet blij op dit moment, weet niet zo goed wat ik ermee moet -O-

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:34

[***] schreef:
Omdat dit het meest recente topic is hoop ik dat het ok is dat ik het hier even plaats.
Vandaag naar de kiné geweest met naast de gebruikelijke klachten ook de vraag of hij eens even kon kijken of de pijn die ik op mijn borst had van een spier kwam. Al een tijdje af en aan dat gevoel en nu sinds 3 dagen constant. Ging uit van een ontsteking van de spier, een aantal jaar terug eens gehad en ben sowieso wel gevoelig voor ontstekingen.

Kinesist heeft het eens bekeken maar was zeer zeker dat het niet de spier was maar wel de gewrichtjes aan het borstbeen, ontstoken volgens hem, en dat heet blijkbaar syndroom van Tietze. Ik heb verder fibromyalgie en spondyloarthropatie en hij zei dat hij dit vaker ziet bij mensen met reuma. Hij heeft geprobeerd om de gewrichtjes wat losser te maken om zo wat verlichting te geven maar meer kon hij op dit moment niet doen. Verder de klassieke weg, ontstekingsremmers/zalf, rust, eventueel ijs etc.

Nu zit ik me af te vragen: moet ik hier nog mee naar de HA? Voor een bevestiging of dergelijke? Of kan ik er vanuit gaan dat mijn kiné wel gelijk heeft? Intussen kent hij mij en mijn lichaam beter dan mijn HA denk ik, ben al jaren trouwe klant :+ Maar het is natuurlijk geen dokter. En hoelang hebben jullie er last van als je een 'aanval' hebt? Is dat een kwestie van dagen? Of weken? Ik weet dat dit bij iedereen zal verschillen maar ik ben niet blij op dit moment, weet niet zo goed wat ik ermee moet -O-

Een aanval is bij mij wisselend. Momenteel heb ik heel veel last en daardoor heel veel pijn. Je ziet bij mij momenteel ook een verdikking zitten.

Verder denk ik dat je niet naar de huisarts hoeft. Volgens mijn huisarts kan ze ook niet zoveel behalve nu weer 3x per dag ibruprufen 600mg voorschrijven om zo van de ontsteking af te komen.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 21:41

Hier gaat het op zich oké zolang ik verkoudheden en stress vermijd, en vooral dat laatste is lastig te vermijden. Dus ik kan soms weken achtereen pijn hebben, maar soms ben ik ook weken pijnvrij. Op het moment weer veel last, maar ik weiger naar mijn medicatie te grijpen en gebruik dus nog steeds alleen maar als ik ga sporten 500 mg naproxen en 10 mg omeprazol. Die laatste nu ook standaard omdat ik anders echt last heb van mijn maag. Ik doe het verder zeer rustig aan, dat betekent niet fietsen, niks ondernemen met de pony's, niet oefenen met mijn saxofoon (ook al moet dat eigenlijk wel, we hebben 30 november concours). Bij mij is het momenteel ook echt rood. Ik draag nu overigens alleen nog bh's als ik buitenshuis ga en me netjes moet kleden, want ook zonder beugels doet gewoon extreem veel pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:50

Bedankt. Denk inderdaad ook niet dat de HA veel kan betekenen maar meer voor het gevoel dat die er toch voor gestudeerd heeft en een kiné niet meteen (al heb ik alle vertrouwen in zijn oordeel hoor, daar niet van). En voor wat ideeën wat ik kan doen.. lichaam heeft namelijk besloten dat ibuprofen geen optie meer is, ben nu aan het proberen met 400 mg maar durf ik ook niet teveel van. Heb ook nog wel een paar pillen naproxen liggen. Maar als ik echt iets als kuur wil gaan doen moet ik toch naar de HA voor een nieuw voorschrift.

Verklaart trouwens ook wel waarom ik soms rode plekken heb uit het niets, heb ik de laatste tijd vaker. En bh's met beugel heb ik een tijd geleden al aan de kant gelegd, al dacht ik toen dat het mijn maag ofzo was die mij last bezorgde. Het zal dus wel al langer spelen maar heb momenteel een moeilijke periode dus er zal wel een druppel teveel geweest zijn..

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:54

Jorex schreef:
Hier gaat het op zich oké zolang ik verkoudheden en stress vermijd, en vooral dat laatste is lastig te vermijden. Dus ik kan soms weken achtereen pijn hebben, maar soms ben ik ook weken pijnvrij. Op het moment weer veel last, maar ik weiger naar mijn medicatie te grijpen en gebruik dus nog steeds alleen maar als ik ga sporten 500 mg naproxen en 10 mg omeprazol. Die laatste nu ook standaard omdat ik anders echt last heb van mijn maag. Ik doe het verder zeer rustig aan, dat betekent niet fietsen, niks ondernemen met de pony's, niet oefenen met mijn saxofoon (ook al moet dat eigenlijk wel, we hebben 30 november concours). Bij mij is het momenteel ook echt rood. Ik draag nu overigens alleen nog bh's als ik buitenshuis ga en me netjes moet kleden, want ook zonder beugels doet gewoon extreem veel pijn.

Ik probeer inderdaad ook niet te snel naar pijnstillers te grijpen. Maar ik vind het wel lastig om in te schatten wanneer ik het wel moet gebruiken.
Nu heb ik naar mijn idee toch te lang gewacht. Kon zelfs niet meer slapen van de pijn en daarbij had ik het benauwd. De combi astma en de ontsteking vind ik ook lastig maar bij mij begint de ontsteking ook vrij hoog en trekt dan door naar beneden.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 22:07

Bij mij scheelt het wel dat het in de borststreek blijft. Alleen het is ook niet altijd prettig om het aan beide kanten te hebben waardoor ik net een aanval van de ene kant gehad heb en dan begint de andere kant ineens keihard te zeuren.

Ha kan inderdaad alleen maar diagnose stellen dmv erop te drukken aangezien het nog een hele vage ziekte is en meer een soort verzamelnaam voor pijn in die streek zonder dat het met je hart/longen te maken heeft. En dat deed bij mij zo dusdanig veel pijn dat ik er niemand meer aan laat zitten, ook geen fysio's, masseurs etc.

Anoniem

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:24

Is het eigenlijk altijd maar aan 1 kant? Heb daar dingen van gelezen. Ik heb nu rechts pijn maar links ook drukpijn. Volgens kiné is het dus aan beide kanten, maar rechts erger. Zijn 'behandeling' deed ook geen deugd hoor, maar dat doet het wel vaker niet... meestal geeft het wel verlichting in de dagen erna dus daar hoop ik maar op ;)

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:50

Bij mij zit het ook aan beide kanten, maar de linker kant het ergst. Overigens heb ik geen rode plek, maar wel een overduidelijke verdikte plek.
Bij mij is het tijdens zo'n aanval gediagnosticeerd door de huisartsenpost. Tijdje daarna nog laten bekijken door ha, die kwam op het zelfde uit.
Bij mij zie ik ook een aanval wanneer ik benauwdheid en hart klopping bij krijg (druk op hart en longen door verdikking) en krijg ik een band/kramp gevoel aan de linker boven arm.

Kellytjuh2

Berichten: 231
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:20

Zou je aanraden om een verwijzing te vragen voor een raumatoloog. Zelf ook het syndroom van tietze en ik kan een cortizone (hoe je het schrijft? :o ) krijgen voor wanneer de pijn te hevig wordt.

Maar Zou er ook op staan dat eerst alles wordt uitgezocht, voordat je het syndroom van tietze benoemd krijgt. Je bent namelijk nooit te "Jong " voor hartproblemen, want waar er een hart is.. Daar kan iets aan mankeren heel simpel.

Eenmaal met het "syndroom" van tietze zullen ze eigenlijk al niet meer verder gaan zoeken.

Ben er soieso geen fan van dat huisartsen tegenwoordig steeds vaker diagnoses geven, inplaats van dingen eerst uit te zoeken.. Maar dat terzijde..

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 18:34

Ik ben zelf naar een cardioloog en alles geweest. Pas als ik echt vermoeid ben, moet ik daar weer heen, want dan kan het zijn dat het gaatje in mijn rechterhartklep groter geworden is. Dus bij mij is het wel degelijk uitgezocht. Ik heb ook geen last van benauwdheid en hartkloppingen erbij, alleen dat ik dan zelf verkrampt ga ademen en dat werkt niet, dus ik moet gewoon rustig blijven ademen bij een steek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:41

Ik ga toevallig in januari naar de cardioloog maar dat is niet naar aanleiding van dit. Ergens wel benieuwd of er misschien een verband is, dat het al langer speelt en bepaalde problemen veroorzaakt maar het nu pas echt naar boven komt ofzo. We zullen het zien.

Hebben jullie ook zo'n last van de autogordel? Vandaag ging het wel redelijk, maar naar de paarden geweest (half uur auto) en sinsdien is het eigenlijk om zeep. Begin echt last te krijgen in de auto en dan bij de paarden nog wat beweging (ook lekker koude lucht inademen enzo) en terug naar huis en nu.. pfff.. Net wat zalf gesmeerd en een paracetamol genomen. Gelukkig moet ik vanavond niks meer, morgen wel werken. Als ik in het weekend geen verbetering merk maandag toch maar even naar de HA, dan is die ook op de hoogte en misschien heeft die nog een ander plan van aanpak.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:47

Mijn Tietze verergert bij verkouden zijn.
Zoals nu het geval is.

Helpen met verhuizen waseen slecht idee.

Mijn huisarts schreef ibuprofen voor tegen de ontsteking.
Dat werkt niet voor mij. Krijg er wel obstipatie van.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:05

Kellytjuh2 schreef:
Zou je aanraden om een verwijzing te vragen voor een raumatoloog. Zelf ook het syndroom van tietze en ik kan een cortizone (hoe je het schrijft? :o ) krijgen voor wanneer de pijn te hevig wordt.

Maar Zou er ook op staan dat eerst alles wordt uitgezocht, voordat je het syndroom van tietze benoemd krijgt. Je bent namelijk nooit te "Jong " voor hartproblemen, want waar er een hart is.. Daar kan iets aan mankeren heel simpel.

Eenmaal met het "syndroom" van tietze zullen ze eigenlijk al niet meer verder gaan zoeken.

Ben er soieso geen fan van dat huisartsen tegenwoordig steeds vaker diagnoses geven, inplaats van dingen eerst uit te zoeken.. Maar dat terzijde..

Bij mij was het echt wel duidelijk. Ik zelf heb ook nooit gedacht dat ik een hartaanval had. De benauwdheid heb ik sowieso al vaker door astma. Ging naar de huisarts voor de enorme rode verdikking en de pijn.

Nu ben ik wel bekend met ontstekingen in mijn gewrichten.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 20:08

Nee, geen last van de autogordel, wel van het dragen van bh's. Ik ben vanmiddag op de fiets de stad in geweest,nou dat heb geweten naderhand thuis. Zo dus zonder bh naar de repetitie van de fanfare. Anders krijg ik gewoon geen lucht want ik durf met bh minder diep in te ademen dan zonder, het voelt alsof ik dan gevangen zit.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Diagnose syndroom van Tietze, meer lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:42

Jorex wat naar dat bh’s zo beklemmend voelen.
Zou een sportbh je klachten kunnen verminderen?