Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Floortje
Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:02

Ik vind het al best knap dat je je dat zo gerealiseerd hebt! :D Het is vaak makkelijker om rustig per kamer/ruimte/categorie ergens langs te gaan, ipv meteen een hele ronde door het huis :)). Vul bijvoorbeeld eerst eens 1 doos voor de kringloop (met boeken?).

Annabel, Dorus, Eefje en Goodwin <3

Kerstmuts


Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:34

_Floortje schreef:
Ik vind het al best knap dat je je dat zo gerealiseerd hebt! :D Het is vaak makkelijker om rustig per kamer/ruimte/categorie ergens langs te gaan, ipv meteen een hele ronde door het huis :)). Vul bijvoorbeeld eerst eens 1 doos voor de kringloop (met boeken?).


Hahah nou boeken zijn echt een zwak punt, ik heb zelfs een bibliotheek in huis O:) . Maar ik ga wel van de week eens flink raussen achter de knieschotten, denk dat er daar ook veel weg kan.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

_Floortje
Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:36

Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij pas echt begon door te dringen dat ik dingen weg kon gooien toen ik mijn eerste ‘belangrijke’ ding weggooide :)). Als je 1000 boeken hebt, moet er wel 1 tussen zitten die je niet geweldig vond…

Voorbeeldje van mij: ik ben echt vrij gehecht aan mijn kleding <3. Het was een grotere persoonlijke overwinning toen ik daar 3 items van gedoneerd had dan het was om drie kwart van alle spullen onder mijn bed weg te gooien :=.

Annabel, Dorus, Eefje en Goodwin <3

Kerstmuts

Ir111
Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:09

_Floortje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij pas echt begon door te dringen dat ik dingen weg kon gooien toen ik mijn eerste ‘belangrijke’ ding weggooide :)). Als je 1000 boeken hebt, moet er wel 1 tussen zitten die je niet geweldig vond…

Voorbeeldje van mij: ik ben echt vrij gehecht aan mijn kleding <3. Het was een grotere persoonlijke overwinning toen ik daar 3 items van gedoneerd had dan het was om drie kwart van alle spullen onder mijn bed weg te gooien :=.

Ja, dit herken ik wel een beetje. Ik vind wegdoen makkelijk (en niet kopen ook vrij eenvoudig) dus ik heb niet zo gek veel spullen, ik kon op 50m2 wonen ruimschoots uit de voeten met de ruimte. Maar nu 2 erfenissen later begrijp ik ineens dat weggooien ook moeilijk kan zijn. Maar toch, stapje voor stapje gaan ook die spullen het huis weer uit. En dat geeft toch een opgeruimder gevoel dan die waxinelichthouders die ik kado kreeg weg doen. Het wegdoen van de erfenisspullen maakt letterlijk én figuurlijk meer ruimte.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:36

Ik vind een opruim challenge voor jezelf ook een gemakkelijke motivatie om te starten.
Een maand lang doe je elke dag een X aantal items weg, hetzelfde aantal als de dag van de maand (dus op 1 juni 1 item, 20 juni 20 items etc)
De items die je uitzoekt geef je weg, verkoop je of gooi je weg, of je gebruikt het (denk aan items uit kerstpakketten wat dan niet “je merk” is en lang blijft liggen)
Soms is een stapel kranten of het uittesten en weggooiend van lege pennen en stiften ook al genoeg voor die dag, maar door een maand lang elke dag dit te doen help je jezelf over die drempel en kijk je elke dag even een laatje/kastje/stapel kritisch na zonder dat het direct extreem veel tijd kost.

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:49

Mijn opruim challenge is meer dat de kliko vol moet (iets met diftar nu, maar sommige dingen er te lang in laten = stank en zeker in de zomer).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

CharazJarig
Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:12

@Vjestagirl, ik ben precies hetzelfde ik moet nu wel ivm aankomende verhuizing maar ik vind het lastig

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Kaplaars
Berichten: 1542
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 16:46

Welkom hier Vjestagirl!
Per categorie of kamer is inderdaad het makkelijkste en zorg dat je daarna direct naar de milieu straat kan rijden.
Dan is het ook echt weg, neemt geen plek meer in beslag en je kunt geen dingen stiekem terug zetten.
Een badkamerkastje of medicijnkast of voorraadkast kan ook handig zijn om te beginnen.

Inspiratie opdoen op insta kan bij minimalistischmetjet of heerlijkminimaliseren (die vind ik minder leuk). En natuurlijk het boek van Marie Kondo ‘opgeruimd’.

Edit: en laat je niet voor de gek houden door allerlei opruim methodes met bakjes en organizers! Eerst zul je waarschijnlijk (veel) dingen weg moeten doen.

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Kaplaars
Berichten: 1542
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:56

Trouwens:
@minimalistischmetjet heeft een challenge in juni: Juniet! Iedere dag 1 categorie waaruit je 1 (of meer) items weg doet.

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

_MG
Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:07

Kaplaars schreef:
Trouwens:
@minimalistischmetjet heeft een challenge in juni: Juniet! Iedere dag 1 categorie waaruit je 1 (of meer) items weg doet.


Jaaa, ik doe ook mee op instagram! *\o/*

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:20

Jaa, is een leuke challenge!

Ik ben nog steeds bezig met de 30 dagen opruimchallenge waar ik op 1 januari mee ben gestart }:0. Op een gegeven moment vond ik het wat teveel gedoe om overal te gaan neuzen op zoek naar spullen die weg kunnen, zo vreselijk veel hebben we niet eens. Maaaaaar we gaan weer verhuizen en dat is wel een mooie stok achter de deur om alles nog eens kritisch langs te lopen. We hebben straks geen vensterbanken meer (heerlijk), alleen in de kinderslaapkamer(s) nog, dus er zal sowieso wat decoratie weg kunnen. En we hebben onlangs deel twee van onze bruiloft gevierd. De versiering daarvoor heb ik inmiddels al op vinted verkocht of kan ik er nog op zetten.

❤️

TurdusMerula
Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 23:36

Mooie post Vjesta :j

Ik vind zelf per categorie opruimen nog steeds prettig, a la Marie Kondo. Ieder zijn ding. :)

Mijn heus is wel een zooitje, ik kan niet wachten tot ik vakantie heb en lekker fanatiek erdoor kan gaan... :))

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 22:48

@kaplaars dat klinkt ook als een leuke challenge! De categorie krijg je te horen neem ik aan? Als je al flink hebt opgeruimd is 1 ding per dag wegdoen wel wat makkelijker dan het aantal van het dagnummer :o

Ik zag hier weer activiteit en begon ook weer op te ruimen. In een lang weekend het hele logeerbed weer vol verzameld met spulletjes :D vooral veel kleding, doordat het zomerweer zich toch ook eindelijk een beetje begint aan te dienen meteen de bezem door de kast gehaald. Er gaat wat naar de kringloop, naar de kledingbank, wat in de kledingzak, een paar dingen die ik nog via Vinted wil proberen te verkopen en er is ook een en ander de container in gegaan :j


[ img ]

_MG
Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 11:31

Dat ziet er goed uit IrisDH!

Hebben jullie nog tips voor leuke Instagram account rondom minimalisme/ontspullen/opruimen?

In januari heb ik het ‘minimalisme spel’ gedaan waardoor al veel dingen mijn huis verlaten hebben, de challange van Minimalistisch met Jet sluit nu goed aan omdat het telkens maar 1 of 2 items zijn uit een specifieke categorie.

Doordat ik nu weer fulltime werk en nog een eigen bedrijf heb, is mijn vrije tijd een stuk gekrompen en lukt het minder vaak ‘grote’ projecten aan te gaan, ik ben dus ook weer op zoek naar wat inspiratie.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.


_Floortje
Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:56

Is er een soort overview van die challenge? :) Ik zou graag meedoen, maar ik heb mijn instagram verwijderd :)). Ik merk dat te veel social media (net zoals te veel spullen) mij niet gelukkiger maakt, maar voor dit soort dingen is het wel jammer.

Annabel, Dorus, Eefje en Goodwin <3

Kerstmuts

Kaplaars
Berichten: 1542
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:55


Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 20:59

_Floortje schreef:
Is er een soort overview van die challenge? :) Ik zou graag meedoen, maar ik heb mijn instagram verwijderd :)). Ik merk dat te veel social media (net zoals te veel spullen) mij niet gelukkiger maakt, maar voor dit soort dingen is het wel jammer.


Ik kon het ook niet vinden op insta, zag wel een adventchallenge. Op zich kwam die op hetzelfde neer. Zijn alleen best veel categorieën waar ik niks mee kan, zonder kinderen en huisdieren :P

_Floortje
Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:20

Dankjewel Kaplaars! Ik ga dit weekend eens 9 dingetjes uit 9 van die categorieën bij elkaar zoeken om weg te gooien :j

en Iris, voor kinderspeelgoed lees ik dan maar gewoon speelgoed :Y) (en ga ik eens in de spellenkast kijken).

Annabel, Dorus, Eefje en Goodwin <3

Kerstmuts

prompter
Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:09

Challenges zijn niet aan mij besteed, maar ik heb me vandaag op de schuur gestort. Resultaat: een volle tas voor de kringloop, vier wandelingen naar de ondergrondse container en een zee aan ruimte :)

Extremely rare and Beyond Compare

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:07

Lekker bezig :D

Ik heb sinds dit jaar inmiddels 411 dingen uit ons huis ontrommeld, waarbij ik dingen als ‘stapel tijdschriften’ als 1 ding heb gerekend. Er zijn ook wat dingen bij gekomen hoor, maar netto is er meer weggegaan. Scheelt straks weer met de verhuizing *\o/* dat heb ik ook als criterium gebruikt: wil ik het meeverhuizen? Nee = nu naar de kringloop/milieuboer/vinted.

❤️

prompter
Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:15

Dat is mijn argument ook voor onze verhuizing volgend jaar. Het antwoord is toch heel vaak "nee".

Extremely rare and Beyond Compare

germie
Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:23

Als ik moet verhuizen wordt dat een ramp, haha. Ik heb veel boeken. MAAR, alle dubbele boeken heb ik maar gewoon weggedaan. Ik had geen zin om ze te verkopen. Dus er zijn 4 bigshoppers vol dubbele boeken weggegaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:39

Verhuizen is meer droom, maar wel vraag die ik stel bij mag dit blijven/moet het weg. En die verhuisdroom is wel mede reden om eens flink op te ruimen. Of dat verhuizen er ook van komt weet ik niet, maar stap 1 is er in elk geval.

Qua opruimen is het niet zo structureel 1 stuk, maar meer iets zien wat weg kan en dat grijpen en kliko/kringloopdoos in slingeren. Kleine stukjes, dan gebeurt er ten minste wat en zit er vooruitgang in ook al ziet een ander er weinig van zo.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

koenlover
Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:47

Ik ben een tijdje terug heel grondig het hele huis door geweest. Kamer voor kamer alles uit de kasten getrokken en een voor een weer een plekje gegeven. Toen is er echt enorm veel weg gegaan maar daardoor nu even niet zo gemotiveerd. Het voelt nu een beetje zinloos als ik ‘maar’ vier dingetjes kan wegdoen na een ronde opruimen. Aan de andere kant natuurlijk wel een goed teken dat ik langzamerhand alleen nog spullen heb die ik gebruik en nodig heb :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alocasia, BeFunny, ComscoreBot, HopeMyDay, iiSunshine, IMAY1990, Lalidan, maaikemuis, maliejane, nathe, Oehlala, RubyRed, xdniesje, ynskek en 80 bezoekers