Minimalisme

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Badeendje
Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 07:48

Hi bokkers,

Ik heb laatst de documentaire “minimalism” op netflix gezien en die heeft me flink aan het denken gezet. Voor degenen die hem niet hebben gezien: de documentaire gaat over de drang om spullen te kopen cq hebben, om een geluksgevoel te creëeren. De makers proberen over te brengen dat geluk niet voortkomt uit spullen of shoppen en dat juist een minimalistische lifestyle (dus leven met zo weinig mogelijk spullen) je gelukkig en tevreden maakt.

Nu ik de docu heb gezien besef ik ineens hoe normaal het is om bepaalde dingen te (willen) kopen, ondanks dat je ze eigenlijk niet nodig hebt of amper zult gebruiken.

Wie kent de docu/het concept en is actief bezig met dit onderwerp? Wat doe je dan om jezelf te weerhouden van het doen van allerlei aankopen? Heb je het gevoel dat je inderdaad tevredener bent met minder?

Elk bad heeft er eendje.


maras
Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:52

Van spullen kopen word ik toch echt gelukkig en met mooie aankopen kan ik jaren blij zijn. Wat ik echter wel doe is geen artikelen kopen bij een action of een primark en die korte tijd later weer weg gooien. Wat ik niet meer gebruik gaat naar vriendinnen of de kringloop, zo hoop ik wat bij te dragen aan een schonere wereld maar van minder of niets kopen word ik niet blij. Dus dat is voor iedereen anders :-)

Wennii
Berichten: 2308
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:59

Met vlagen ben ik er meer of minder mee bezig... Sinds ik het ontdekt heb let ik wel altijd beter op en bepaal ik beter of ik iets wel of niet nodig heb.

Ik doe regelmatig een kastje of een laatje in zijn geheel opruimen en ik hou echt van wegdoen (liefst iemand anders die ik ken blij maken en anders verkopen of naar de kringloop, ik gooi zelden wat weg).
Je hebt op pinterest allemaal van die leuke plaatjes hoe je makkelijk voor jezelf kunt bepalen of je het wilt houden.

Geldt ook voor mijn kledingkast, ieder seizoen pluis ik er een keer doorheen en heb ik ieder kledingstuk (wat er nu dus ongeveer 3x minder zijn dan voor ik ermee begon) in mijn hand, inclusief ondergoed, sokken, sjaals en schoenen e.d.) Zo kan ik ook echt nadenken over of ik iets mis omdat ik echt heel goed weet wat ik heb. Dan kan ik ook gericht gaan shoppen en geef ik minder uit. Terwijl ik nu wel meer geld aan 1 kledingstuk kan spenderen en het dus betere kwaliteit is.

Ik kan nu dus echt wel gelukkig worden van spullen, omdat ik weet dat ik ze nodig heb, OF omdat ik mezelf echt een kadootje kan geven *\o/*

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:04

Aangezien we binnenkort gaan verhuizen ben ik flink aan het opruimen. Ik vind het heerlijk om minder dingen te hebben. Gewoon alleen wat je nodig hebt. Ik kan wel echt genieten van mooie dingen.
Bij nieuwe aankopen denk ik na over de duurzaamheid. Niet te veel hebbedingetjes, maar dingen die ik langdurig ga gebruiken, zo ook met kleding.

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:06

Ik zou een prima minimalist zijn. Helaas denkt de rest van het gezin daar anders over.. ;-)
Heel simpel: hoe meer spullen je hebt, hoe meer tijd je er aan kwijt bent (opruimen, stoffen en schoonmaken, organiseren enz).
En dan heb je dus een huis vol spullen x5 personen, terwijl niemand die spullen mist als we in een vakantiehuisje met minimale inrichting zitten.
Wat mij betreft zou zo de helft weg mogen :-)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:12

Ik word wel blij van ongebruikte spullen weggooien. Geeft ruimte in huis en in m'n hoofd. :j Maar tegelijk kan ik ook oprecht blij worden van leuke, mooie spullen. Ik heb geen 'drang' naar altijd meer-meer-meer maar ik heb toch best wat dingen in huis waar ik gelukkig van word, van kledingstukken tot beeldjes tot onze Chesterfield bank. Maar vroeger had ik echt een hele verzameling prullaria, dat hoef ik nu niet meer. Alle 'rommeltjes' die we hebben zitten leuke herinneringen aan vast, we hebben ze dan niet alleen voor de mooi.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:16

Minimalisme is leuk, het is ook niet zo simpel als alles weg doen
Maat vooral veel kritischer kijken naar wat je hebt, of je het nodig hebt en of je er iets aan hebt of dat het alleen maaar zinloos ruimte in neemt
En dit geld natuurlijk ook voor alle nieuwe dingen die je zou kunnen kopen

Heb je het nodig , word je er blij van, voegt het iets toe of geef je je geld uit aan iets wat achter in de kast beland of ergens stof staat te vangen terwijl je er nooit meer naar om kijkt

Je kunt minimalist zijn puur om maar minimalist te zijn en alles wat je bezit weg doen en puur de basics in huis te houden
Maar het is niet het punt van minimalisme
Ik ben ook al even bezig en blijf dingen weg doen (kleding, maar ook gebruiksvoorwerpen etc )
Heerlijk , een hoop ademruimte in huis en een stuk minder om bij te houden
En als ik wat koop, geef ik graag wat meer geld uit aan iets waar ik echt blij van word en kwalitatief en esthetisch goed in elkaar zijn dan dat ik een bak rommel bij de action haal

Dani: dat past echt wel in het straatje, niet meer meer meer
Maar wat je koopt moet goed zijn en je moet er echt blij van worden
Wat is anders het nut

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:23

J_emma schreef:
Ik zou een prima minimalist zijn. Helaas denkt de rest van het gezin daar anders over.. ;-)
Heel simpel: hoe meer spullen je hebt, hoe meer tijd je er aan kwijt bent (opruimen, stoffen en schoonmaken, organiseren enz).
En dan heb je dus een huis vol spullen x5 personen, terwijl niemand die spullen mist als we in een vakantiehuisje met minimale inrichting zitten.
Wat mij betreft zou zo de helft weg mogen :-)


Hahaha, ja dit komt me bekend voor; mijn man en dochter willen ook niet mee :o

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:29

Ik probeer regelmatig een boel zooi weg te doen, maar merk dan altijd dat ik een half jaar later weer de helft daarvan nodig heb voor het een of ander en dat dan opnieuw moet kopen of overal moet vragen of ik wat kan lenen :')

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:30

Ik leef al jaren zo. Bij alles wat ik aanschaf word drie keer aan mezelf gevraagd of ik dat écht nodig heb en ook ga gebruiken.
Ik heb vroeger vaak zat spullen gekocht voor de heb en daar werd ik eigenlijk helemaal niet gelukkig van.
Nu ik alleen koop wat echt nodig is ben ik blij met die aankopen. :)

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:31

Anna79 schreef:
J_emma schreef:
Ik zou een prima minimalist zijn. Helaas denkt de rest van het gezin daar anders over.. ;-)
Heel simpel: hoe meer spullen je hebt, hoe meer tijd je er aan kwijt bent (opruimen, stoffen en schoonmaken, organiseren enz).
En dan heb je dus een huis vol spullen x5 personen, terwijl niemand die spullen mist als we in een vakantiehuisje met minimale inrichting zitten.
Wat mij betreft zou zo de helft weg mogen :-)


Hahaha, ja dit komt me bekend voor; mijn man en dochter willen ook niet mee :o


Mijn kinderen voeren dan ook de meest dramatische redenen aan waarom een of ander stom plastic prul waar ze al jaren niet meer naar omkijken, toch echt niet weg kan..
Hebben ze van hun vader. Dat is een halve hoarder volgens mij.. We houden elkaar gelukkig redelijk in evenwicht :-D

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:34

Azmay schreef:
Ik probeer regelmatig een boel zooi weg te doen, maar merk dan altijd dat ik een half jaar later weer de helft daarvan nodig heb voor het een of ander en dat dan opnieuw moet kopen of overal moet vragen of ik wat kan lenen :')


Wat voor soort dingen zijn dat dan? Dat heb ik eigenlijk nooit..
Maar op zich is een of twee keer per jaar iets lenen wat je verder nooit gebruikt handiger dan het zelf hebben. Wij hebben een hogedrukspuit die door de halve straat weleens geleend wordt, en omgekeerd lenen wij ook weleens dat soort apparaten :-)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:35

Ik hecht ook weinig waarde aan spullen en hou van een overzichtelijk huis met weinig spullen. Mijn man heeft echter grote moeite met dingen wegdoen en met een kind krijg je toch elke keer weer speelgoed :=

Maar dingen die ik nutteloos vind zet ik vaak in een vuilniszak op de zolder en als er dan een maand niemand naar gevraagd heeft gaat het weg :Y)

[o]

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:43

J_emma schreef:
Azmay schreef:
Ik probeer regelmatig een boel zooi weg te doen, maar merk dan altijd dat ik een half jaar later weer de helft daarvan nodig heb voor het een of ander en dat dan opnieuw moet kopen of overal moet vragen of ik wat kan lenen :')


Wat voor soort dingen zijn dat dan? Dat heb ik eigenlijk nooit..
Maar op zich is een of twee keer per jaar iets lenen wat je verder nooit gebruikt handiger dan het zelf hebben. Wij hebben een hogedrukspuit die door de halve straat weleens geleend wordt, en omgekeerd lenen wij ook weleens dat soort apparaten :-)


Reserveonderdelen die ik al jaren had liggen, een vaas die al tijden stond omdat ik nooit bloemen heb, bakjes in formaten waar ik normaal nooit wat heb tot het moment dat het weg is, restjes verf waar ik niets aan had, een oud laken die achteraf bijzonder handig geweest was bij het schilderen.

Soms snap ik wel waarom mensen hoarders worden :')

Goof
Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:45

Hoe voller mijn huis, hoe voller mijn hoofd. Ik word daar heel geirriteerd van. Ik zal dus nooit prullen en souvernirs ofzo kopen.
Wel kan ik erg gelukkig worden van nieuwe dingen kopen maar dat zijn dan dingen waar ik iets aan heb en waar ik mezelf af en toe op trakteer zoals bijvoorbeeld een een mooie nieuwe plant (voor binnen of in de tuin), nieuwe boeken etc. Maar ik koop dus zelden iets.
Het is zo erg zelfs dat ik laatst enorm veel zin had om iets voor mezelf te kopen, maar gewoon serieus geen idee had wat dus uiteindelijk heb ik ook maar niks gekocht :+

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:42

Ik heb de docu ook gezien, en sindsdien zijn we ook ermee bezig. We zijn al zo ver dat we een kamer vol rommel hebben verzameld dat naar de rommelmarkt gaat, alleen is dat er nog niet van gekomen :=
Ik wil nog veel meer opruimen, maar wel beetje bij beetje.
Ik koop inmiddels nauwelijks nog nieuwe spullen, alleen als ik het echt nodig heb, dus wat dat betreft gaan we de goede kant uit.
Wel vind ik dat mijn huis gezellig moet blijven. Ik ben wel eens bij een echte minimalist binnen geweest, en die had in de woonkamer letterlijk alleen een bank, een tv aan de muur en een witte, dichte kast.. en één boek lag in de kamer. Ik vond dat zo kil..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:51

Het ontbreekt ons ivm verbouwing aan tijd. Maar volgend jaar gaan we zeker heel veel weg doen. Zijn nu een jaar geleden verhuisd en de helft staat nog in dozen in de schuur... Wij kunnen moeilijk weggooien. Maar houden wel van een leeg huis. Hebben geen prullaria.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:57

Ik ben er al een tijdje mee bezig en het is heerlijk! Het geeft een opgeruimd gevoel in mijn hoofd en in huis.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:00

Ik kan niet goed dingen weggooien maar ik koop eigenlijk ook weinig. Heb heel weinig met spullen. Als bepaalde dingen gewoon comfortabel zijn en ik heb wat ik nodig heb om mijn dingen te kunnen doen (dus genoeg kleren om niet iedere dag hetzelfde aan te doen, genoeg borden om van te eten, studiespullen) dan heb ik genoeg. Ik ben totaal niet van het shoppen/dingen kopen, maar toch is weggooien wel lastig.

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:01

Corien_ dat vond ik ook lastig, daarom heb ik veel spullen weggegeven of op een rommelmarkt verkocht. :)

Walkure
Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:01

Ik kan dat denk ik opzich wel, mijn vriend en ik hopen binnenkort te verhuizen en ben benieuwd hoe het dan gaat maar bij mijn ouders hebben we zo veel troep. Aankleding en decoratie vindt ik leuk, maar mijn vriend vindt het bijvoorbeeld ook leuk om poppetjes/beeldjes te sparen.. dat vind ik dan weer zo zonde van het geld

Maarja ik heb van vroeger ook nog tientallen Sleich paardjes en knuffels die ik maar eens naar de kringloop moet brengen :') Dat komt wel als we gaan verhuizen, vind het heerlijk om allerlei spullen die ik toch niet meer gebruik weg te doen.

Maar ik houd zelf wel van een georganiseerd huis en niet te veel dingen

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:02

Bij mij werkt het prima, hanteer al jaren het principe kledingstuk er in , ook eentje er uit. En heb nu alleen kleding die ik zeker draag. Kocht ik vroeger goedkoop spul, tegenwoordig de betere merken en veel minder want het gaat veel langer mee. Ik had veel spullen van ouders en schoonouders, erfstukken met emo waarde. Alles op de foto gezet en weg gedaan. Ook het regelmatig opruimen van lades is een goed idee, vuilniszakken vol naar de kringloop gebracht en idd een leger huis geeft rust.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:04

Esirene schreef:
Ik kan dat denk ik opzich wel, mijn vriend en ik hopen binnenkort te verhuizen en ben benieuwd hoe het dan gaat maar bij mijn ouders hebben we zo veel troep. Aankleding en decoratie vindt ik leuk, maar mijn vriend vindt het bijvoorbeeld ook leuk om poppetjes/beeldjes te sparen.. dat vind ik dan weer zo zonde van het geld

Maarja ik heb van vroeger ook nog tientallen Sleich paardjes en knuffels die ik maar eens naar de kringloop moet brengen :') Dat komt wel als we gaan verhuizen, vind het heerlijk om allerlei spullen die ik toch niet meer gebruik weg te doen.

Maar ik houd zelf wel van een georganiseerd huis en niet te veel dingen
Sleich niet naar de kringloop maar op veilingsites zetten catawiki bvb, leverd leuk geld op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Suzanne F.
Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:20

Ik houd erg van opruimen en spullen naar de Kringloop doen, maar ik word toch ook wel gelukkig van dingen kopen. Het idee dat ik het voor een goed doel weggeef vind ik prettiger dan leuren op Marktplaats. En mijn huis en zolder moet toch wel opgeruimd zijn, ik houd niet van zooi. Maar ik word toch wel echt blij van nieuwe dingetjes.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

dejavu
Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:27

Goeie tip, die documentaire. Vanavond eens met mijn vriend kijken. Ik ben vrij opruimerig, maar mijn vriend bewaart alles. De zolder en de schuur zijn voor zijn spullen, zodat het wel overzichtelijk blijft. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Tessaaa en 29 bezoekers