Minimalisme

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:29

Vjestagirl schreef:
Edit: dat merk ik trouwens ook in de minimalisten die ik volg op YouTube. Het begint vaak met een "ik wil minimalistisch gaan leven video" gevolgd door meerdere maanden "declutter with me" en "OMG Look how much I decluttered!!!". …..
Op een gegeven moment is er gewoon niets meer te vertellen...


Ik kijk ook graag naar dit soort filmpjes. Maar idd, na een tijdje is het niet meer leuk om dezelfde mensen te blijven volgen. Ik kijk nu een jaar Erica Lucas. Super enthousiast en eerlijk mens, en haar videos zijn ver van perfect ge-edit en gefilmd. Ze is nu een jaar bezig en veel videos zijn goud. Je ziet bij haar het hele proces en ook hoe dit haar emotioneel allemaal raakt. Echt heel mooi om te zien. En juist omdat je haar ziet struggelen en soms nog steeds dingen ziet houden omdat het emotionele waarde had voor haar grootouders, ga je ook weer over je eigen beweegredenen enzo nadenken.

thirteenn schreef:
Ik ben overgestapt op een ereader en heb een hoop boeken te koop staan. Ik ga denk ik dit weekend een tweede ronde online gooien.


Ik heb ook een e-reader gekocht. Mn boekenreeks van Harry Potter lukt me nog niet om weg te doen, ookal heb ik die ook op mn e-reader nu haha. Maar hier al zeker 3 boekenkasten weggedaan. Zo heerlijk!


denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:56

Ja op een bepaald moment heb je ook letterlijk niks meer om over te praten natuurlijk :')

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:36

Vjestagirl schreef:
Ik schrijf me sinds een paar jaar direct uit als ik na een bestelling de eerste e-mail nieuwsbrief binnenkrijg. Kost twee seconden, en het lucht echt enorm op. Niet alleen heb ik veel minder de drang om dingen te kopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb, maar ik ben ervan overtuigd dat die dingen jongen krijgen. Laat er eentje in je mailbox staan en de volgende ochtend heb je er 10 :D


Dat is een top idee, dankjewel, ga ik meteen toepassen.
En ja, ik had ook al het idee dat ze zichzelf reproduceren in groten getale :D

Born to slide, forced to work

thirteenn
Berichten: 2080
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:06

chitra schreef:
thirteenn schreef:
Ik ben overgestapt op een ereader en heb een hoop boeken te koop staan. Ik ga denk ik dit weekend een tweede ronde online gooien.


Ik heb ook een e-reader gekocht. Mn boekenreeks van Harry Potter lukt me nog niet om weg te doen, ookal heb ik die ook op mn e-reader nu haha. Maar hier al zeker 3 boekenkasten weggedaan. Zo heerlijk!



Over Harry Potter twijfel ik ook! wil die graag weg doen wegens de drukke kleurrijke covers (dat is de reden dat ik ben begonnen met opruimen) Harry Potter, vampire academy en mortal instruments. Dat zijn mijn grote twijfels terwijl ik alleen Harry Potter vaker lees :+

All magic comes with a price, dearie

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:18

Kun je niet met wat zwart papier stofomslagen maken?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:47

Oh, dat probleem heb ik sowieso niet gelukkig. De boeken die ik nu nog heb staan in een Ikea Billy kast met matte glazen deuren.

thirteenn
Berichten: 2080
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:16

Vjestagirl schreef:
Kun je niet met wat zwart papier stofomslagen maken?

Nee dat vind ik ook weer zonde. Ik was wel begonnen aan een project: ik heb deel 1 in het Engels geprint en gebonden :+ ben nog aan het nadenken hoe ik de cover ga maken (qua design, het word sowieso een hardcover met rood linnen en een goud ontwerp). Ben van plan nu alleen nog Macmillan collectors library te kopen en enkele Barnes and nobles leatherbounds. Verder hou ik het bij mijn ereader!

All magic comes with a price, dearie

SJP
Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 08:29

thirteenn schreef:
Over Harry Potter twijfel ik ook! wil die graag weg doen wegens de drukke kleurrijke covers (dat is de reden dat ik ben begonnen met opruimen) Harry Potter, vampire academy en mortal instruments. Dat zijn mijn grote twijfels terwijl ik alleen Harry Potter vaker lees :+


Je kan ze ook omdraaien in de kast:

[ img ]

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 08:57

Ik ga echt geen boeken wegdoen omdat ze een gekleurde cover hebben. Dan doe je ze toch in een dichte kast als je dat niet mooi vindt? Of je stopt ze in mooie dozen.

Nee, zover ga ik echt niet. Een huis moet wel om in te leven blijven en ik hoef niet alles tot op de kleur afgestemd hebben. En ik ga zeker geen boeken wegdoen om die reden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

thirteenn
Berichten: 2080
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:56

Suzanne F. schreef:
Ik ga echt geen boeken wegdoen omdat ze een gekleurde cover hebben. Dan doe je ze toch in een dichte kast als je dat niet mooi vindt? Of je stopt ze in mooie dozen.

Nee, zover ga ik echt niet. Een huis moet wel om in te leven blijven en ik hoef niet alles tot op de kleur afgestemd hebben. En ik ga zeker geen boeken wegdoen om die reden.

Ik doe het ook niet enkel om die reden natuurlijk. Ik lees ze niet meer en de drukke covers zijn net het laatste beetje motivatie om ze weg te doen.

All magic comes with a price, dearie

Diane_
Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:54

Hutcherson schreef:
Heel tof om over na te denken. Ik ben het er zeker mee eens dat mensen tegenwoordig meer groter en grootst willen hebben en dat ook groepsdruk hierin een rol speelt.

Het is wel onze natuur om te zoeken naar dit soort prikkels van beloning (novelty seeking). Dit doen onze hersenen (nucleus) uit zichzelf en hier kunnen wij (bijna) niks aan doen. Het zit er gewoon in.

We hebben een sensorieel systeem dat aandacht vraagt in ons hoofd als bv iets valt of je een piep op je telefoon hoort. Dan kijk je automatisch.
Daarnaast heb je het beloningssysteem dat ervoor zorgt dat je snel veel dopamine aanmaakt waar je blij van wordt. Voorbeeld: je gaat naar epplejeck of divoza en ziet die rijlaarzen of dekje ineens met 50% korting. Jij dnekt: kopen! Koopt het en bent helemaal happy. Dat is je beloningssysteem.
Zeker als mensen op stal daarna zeggen :waaauw wat een mooie laarzen of te gek dekje. Nog meer dopamine.

Zo werkt het ook met spullen kopen. Korte termijn happiness.

Daarnaast hebbben we een executief controlesysteem dat die eerste twee systemen moet remmen, evalueren en bij moet sturen.
Dus we zien die korting bij epplejeck denken eerst: kopen! Maar vervolgens weet je dat je ook nog de tandarts en hoefsmid krijgt deze week. Dus niet handig om nu toch weer geld uit te geven. Dus je laat ze liggen. Op langere termijn heb je er plezier aan, maar minder sterk als het geluksgevoel van dat mooie dekje of die laarzen.
Ook als je wilt afvallen zorgt dit systeem ervoor dat je lekkernijen kunt afslaan en je doel voor ogen houdt.

Mensen met een slecht ontwikkeld executief systeem zijn vaak impulsief en kopen juist die dingen die goed voelen. Kan ook lekker eten zijn.

Ik denk dat het fantastisch moet zijn om minimalistisch te leven. Geen zorgen meer of je je huur kunt betalen, je benzine en je verzekeringen etc.

Het lijkt me ultiem bevrijdend om gewoon geen onderdeel meer te zijn van het systeem. Los van belasting betalen, los van uitkeringen, los van de normale gang van zaken en moeten werken om te leven.
Gewoon lekker je eiggen eten regelen, simpel wonen, een fijne gemeenschap om je heen. Maar het zou niks voor mij zijn.


Leuk om te lezen! Wat ik me dan afvraag, kan je je executieve systeem beter ontwikkelen? Vooral voor impulsieve mensen zou dat wel handig zijn ;-)

Zelf ben ik vrij makkelijk, ik vind veel dingen kopen zonde van mijn geld en zonde van de grondstoffen (dus niet duurzaam om veel te kpoen). Zou echt nooit een extra halster of hondenriem of wat dan ook kopen, als ik nog een goede heb liggen. Meeste nieuwsbrieven van winkels verwijder ik gewoon ongeopend.

Vandaag ging mijn man spullen wegbrengen naar de milieustraat. Daar komen mijn duurzaamheidsideaal en hang naar minimalisme een beetje in conflict: spullen weggooien die nog goed zijn vind ik zonde. Maar (gratis) weggeven werkt ook niet altijd: soms blijf je maar met dingen leuren zonder dat iemand ze komt ophalen ;-) Dan blijft weggooien toch de enige optie. Of weer bewaren tot de volgende opruimronde, haha.

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:25

Ik heb ook wat jij zegt Diana. Ik hoef niet extra, het nieuwste of weet ik het. Genoeg is genoeg. Maar daar heb ik me wel in ontwikkeld, ik was toen jaar geleden niet zo!

Weet je hoe veel geld je ook bespaart zo!

Ik kan dus ook serieus genieten van een lege kast :')

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:06

Suzanne F. schreef:
Ik ga echt geen boeken wegdoen omdat ze een gekleurde cover hebben. Dan doe je ze toch in een dichte kast als je dat niet mooi vindt? Of je stopt ze in mooie dozen.

Nee, zover ga ik echt niet. Een huis moet wel om in te leven blijven en ik hoef niet alles tot op de kleur afgestemd hebben. En ik ga zeker geen boeken wegdoen om die reden.


Ik vind een volle boekenkast juist prachtig <3

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:47

denice schreef:
Ik heb ook wat jij zegt Diana. Ik hoef niet extra, het nieuwste of weet ik het. Genoeg is genoeg. Maar daar heb ik me wel in ontwikkeld, ik was toen jaar geleden niet zo!

Weet je hoe veel geld je ook bespaart zo!

Ik kan dus ook serieus genieten van een lege kast :')

En met heel veel geldt: één is precies genoeg, twee is (soms) handig! Ik merk dat met heel veel dingen (o, de ironie :') ) die vlieger opgaat. Eén paar oorbellen, een oogpotloodje, één rode lippenstift, één handtas etc. Maar bij dekbedovertrekken, grote badlakens, koksmessen, douchegel, serveerplanken, winterjassen, scharen en al wat niet meer, geldt dat hier net zo goed.

Ik heb onlangs mijn sokken- en lingeriela eens flink uitgemest. Bij dat soort dingen is het wel handig om meer dan eentje te hebben, maar een la vol mwah-ondergoed was ook niet waar ik blij van werd.. ik heb alles wat niet lekker zat weggedaan en vervangen door een paar mooie items, in principe precies genoeg voor iets meer dan een week. We draaien sowieso wel twee keer per week een ondergoed/sportkleding-wasje dus ik grijp nooit mis. En waar ik ondergoed voorheen maar gewoon in de altijd volle la gooide, vouw ik het nu netjes op en lijkt het zoveel mooier <3. Ik geniet niet per sé van een lege kast, wel van overzicht, rust en niet hoeven opruimen!

❤️

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 08:32

Wij hebben gister flink opgeruimd hier in huis. Zitten nog altijd volop in verbouwing dus alles was steeds een zootje. Nu wat meer geordend. Nog niks weggegooid verder, dat komt later nog.
We gaan binnenkort een uitbouw maken voor leefkeuken ipv kleine keuken die we nu hebben. Enerzijds wil ik een hele grote kastenwand zodat je de spullen ontzettend overzichtelijk kunt opbergen. Anderzijds denk ik, zoveel heb je ook weer niet nodig. In ons huidige design wordt de keuken ongeveer 25-28M2 :+

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:52

Noeps schreef:
denice schreef:
Ik heb ook wat jij zegt Diana. Ik hoef niet extra, het nieuwste of weet ik het. Genoeg is genoeg. Maar daar heb ik me wel in ontwikkeld, ik was toen jaar geleden niet zo!

Weet je hoe veel geld je ook bespaart zo!

Ik kan dus ook serieus genieten van een lege kast :')

En met heel veel geldt: één is precies genoeg, twee is (soms) handig! Ik merk dat met heel veel dingen (o, de ironie :') ) die vlieger opgaat. Eén paar oorbellen, een oogpotloodje, één rode lippenstift, één handtas etc. Maar bij dekbedovertrekken, grote badlakens, koksmessen, douchegel, serveerplanken, winterjassen, scharen en al wat niet meer, geldt dat hier net zo goed.

Ik heb onlangs mijn sokken- en lingeriela eens flink uitgemest. Bij dat soort dingen is het wel handig om meer dan eentje te hebben, maar een la vol mwah-ondergoed was ook niet waar ik blij van werd.. ik heb alles wat niet lekker zat weggedaan en vervangen door een paar mooie items, in principe precies genoeg voor iets meer dan een week. We draaien sowieso wel twee keer per week een ondergoed/sportkleding-wasje dus ik grijp nooit mis. En waar ik ondergoed voorheen maar gewoon in de altijd volle la gooide, vouw ik het nu netjes op en lijkt het zoveel mooier <3. Ik geniet niet per sé van een lege kast, wel van overzicht, rust en niet hoeven opruimen!


Precies wat jij zegt hoor!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:26

Ik ben nu ook Erica Lucas aan het kijken, en de minimalists podcasts aan het luisteren. Zeker die podcast luisteren tijdens het opruimen is fijn.

Ik zit momenteel nog tegen een stapel losse da rekeningen aan te kijken die in een map moet. Ik bewaar die, makkelijk om op te zoeken hoe duur iets bv vorig jaar was. Maar ik heb al een week geen zin om ze op volgorde te doen in dan in de map...

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:30

Gypsy schreef:
Ik ben nu ook Erica Lucas aan het kijken, en de minimalists podcasts aan het luisteren. Zeker die podcast luisteren tijdens het opruimen is fijn.

Ik zit momenteel nog tegen een stapel losse da rekeningen aan te kijken die in een map moet. Ik bewaar die, makkelijk om op te zoeken hoe duur iets bv vorig jaar was. Maar ik heb al een week geen zin om ze op volgorde te doen in dan in de map...

Mijn vriend scant alle rekeningen etc in, hij bewaart ze in een online map.

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:32

Ik vind de administratie opbergen ook een rotklusje. Ik heb nog steeds het plan om een extra externe harde schijf te kopen en dan in een nachtdienst alles door de scanner heen te gooien en op te slaan. Dan kan alle papier de deur uit en is het een stuk gemakkelijker om het allemaal terug te vinden... Maar daar hik ik ook al een tijdje tegenop

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:44

Tegenwoordig krijg je vrijwel alles wel via de mail toch? Wat wil je perse bewaren?

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:46

denice schreef:
Tegenwoordig krijg je vrijwel alles wel via de mail toch? Wat wil je perse bewaren?


Ik heb oude belastingaangiftes ed. waarvan ik het prettig vindt om ze te bewaren. Hetzelfde geldt voor verkeersboetes, rekeningen ed.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:12

denice schreef:
Tegenwoordig krijg je vrijwel alles wel via de mail toch? Wat wil je perse bewaren?

Ik weiger juist rekeningen via de mail die ik nog betalen moet. Die wil ik op papier zodat ze niet verward worden met al betaalde facturen van een onlinebestelling.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:26

Ik bewaar alleen bonnen voor producten met garantie. Zijn er niet zoveel, dus die zitten in een map.
Dit jaar ben ik voor de zakelijke administratie overgegaan op volledig digitaal, dus ik scan het in en gooi de papieren factuur weg.
Bij alle overige rekeningen/facturen zou ik niet weten waarom je het zou bewaren.

❤️

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:44

Hebben jullie de boeken van Dennis Storm gelezen?

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:09

Alleen het eerste deel. Die staat nl. in de online bibliotheek :D. Ik wil het boek 'Wat ik houden wil' (van Annemarije Baars) ook nog lezen, maar die kan ik niet vinden in de bibliotheek. En boeken zijn nou juist van die dingen waar ik niet teveel van wil kopen dus ik wacht geduldig af :').

Wat ik wel merk bij boeken/blogs/youtube in deze categorie is dat ze, logischerwijs, nagenoeg allemaal dezelfde boodschap verkondigen. Soms vind ik het heel inspirerend om alles weer eens tot me te nemen en soms denk ik "ja nou weet ik het wel".

❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, corinec, Evito_06, GaitMonster, heidiLOVER en 54 bezoekers