Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:24

Kyno schreef:
Ik doe momenteel ook een now buy year voor kleding. Medio 2020 was ik opeens erg ontevreden met mijn kast. Hij zat propvol en toch had ik het gevoel niets leuks te hebben. Ik heb maar liefst 6 volle vuilniszakken gedoneerd en heb een paar basics aangeschaft, gezien het in mijn kast dus totaal aan basics/goed combineerbare stukken ontbrak. Ik heb nu 39 kledingstukken (mijn pyjama, ondergoed/sokken, 10 paar aan schoeisel, 3 jassen, 2 paardrijbroeken, 2 yogaleggings en nog een stuk of 4 oudere shirts om in te paardrijden/vies te worden niet meegeteld). En dit voelde (voelt nog steeds) zoooo fijn dat ik de afgelopen maanden ook in huis al echt goed heb opgeruimd. Het is een voortdurend proces, dus komend jaar ga ik nog verder minimaliseren! Hoewel ik er qua eigen spullen wel al goed doorheen ben. Jammer dat ik niet met mn man zijn spullen aan de gang kan, hihi. ;)


Now buy year :')

No buy year?

Ik gooi dus gewoon zijn spullen weg en weet je, hij heeft het niet eens door. Ik verstop al jaren lelijke of oude kledingstukken van hem. Als hij er binnen een paar maanden naar vraagt kan ik het te voorschijn toveren, anders gooi ik het weg en geen haan die er naar kraait :')

Inmiddels heb ik zo zijn gehele oude garderobe weggegooid en die arme kerel heeft niets doorgehad joh hahaha.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:29

Denise hahaha oh wat erg! No buy natuurlijk! :D

Handige tactiek heb jij! Ik denk dat mijn man het wel merkt als ik dat zou doen. Hij vindt mijn opruimdrang nogal overdreven en krijg hem er nog niet echt warm voor.
Hoe zit dat bij anderen die samenleven met partner/kinderen etc?

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:35

Ik mag niks weggooien. Mijn vriend is meer een hoarder dan minimalist _O-
Wel irritant soms, want ons huis is wel te vol naar mijn smaak. Maar ja woon liever samen in een vol huis dan alleen in een opgeruimd huis.
Dus ik beperk mezelf tot mijn persoonlijke spullen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:38

Dat is ook lastig. Hier vindt iedereen het wel fijn. Kids zijn nog maar 2 en 4 dus die zal het een worst wezen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:49

Mijn partner sleept ook niet veel spullen het huis in. Hij heeft net als ik ook wel een aardige kledingcollectie maar goddank geen miniatuurtreintjes ofzo als hobby :7.
Als ik een kratje met spullen voor de kringloop klaar heb staan, dan neust hij nog wel of ik geen dingen weggooi die absoluut niet weg mogen. Maar dat komt eigenlijk zelden voor, zeker als ik beargumenteer waarom ik vind dat het weg mag.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:01

Kleding doe ik erg lang mee en wat ik niet meer leuk vind dat verkoop ik. Daardoor heb ik niet veel maar wat er ligt wordt goed gedragen :j Voor ik iets nieuws koop gaat er vaak ook iets weg.

Minimalisme is voor mij trouwens niet een leeg huis, mogen best mooie spullen staan. Maar alles moet wel z'n plek hebben en geen kasten en laatjes vol met troepjes. Ik kan gelukkig goed opruimen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:08

Met kleding ben ik helaas niet minimalistisch. Ik koop regelmatig kleding en schoenen maar doe ook jaarlijks best wel weer wat weg naar de kringloop. Dat zou wel minder kunnen eigenlijk.
Verder ben ik niet echt een koper of verzamelaar. Veel dingen heb ik al heel lang. En ik ruim best goed op. Laatst de zolder nog opgeruimd en 2 vuilniszakken weggegooid en 2 zakken naar de kringloop gedaan.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:35

Een boek lezen van de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo inspireert ook goed. :D

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:46

Er is ook een nieuwe docu op Netflix, Less is Now.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:17

Mijn man is een verzamelaar. Mijn oudste dochter van 8 jaar ook.
Alles moet bewaard worden als het aan haar ligt, tm lollystokjes aan toe zeg maar.
Drama vandaag om het kerststukje dat ik wegdeed maar zij had gemaakt...
Oud papier één keer per maand regel ik dus met alle knutsels hier in huis hahaha

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:35

opisop_shop schreef:
Mijn man is een verzamelaar. Mijn oudste dochter van 8 jaar ook.
Alles moet bewaard worden als het aan haar ligt, tm lollystokjes aan toe zeg maar.
Drama vandaag om het kerststukje dat ik wegdeed maar zij had gemaakt...
Oud papier één keer per maand regel ik dus met alle knutsels hier in huis hahaha


Zo was ik vroeger ook. Aan àlles hechtte ik waarde, maakte niet uit hoe groot of hoe klein het was. Alles moest bewaard, niets mocht weg. Mijn kamer zag er altijd uit alsof er een bom ontploft was, want er kwam alleen maar bij en ging niets weg. Heel langzaam is dat, in de loop der tijd, veranderd naar hoe ik nu ben: veel minder moeite met weg doen, legere kasten, meer ruimte om me heen. Er is nog hoop :D

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:01

opisop_shop schreef:
Mijn man is een verzamelaar. Mijn oudste dochter van 8 jaar ook.
Alles moet bewaard worden als het aan haar ligt, tm lollystokjes aan toe zeg maar.
Drama vandaag om het kerststukje dat ik wegdeed maar zij had gemaakt...
Oud papier één keer per maand regel ik dus met alle knutsels hier in huis hahaha

Helpt het haar als je een foto maakt van het kerststukje, bijvoorbeeld met een digitale camera of polaroid camera, en een boek maakt met foto´s van haar knutsels? :)

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:32

Heel tof om over na te denken. Ik ben het er zeker mee eens dat mensen tegenwoordig meer groter en grootst willen hebben en dat ook groepsdruk hierin een rol speelt.

Het is wel onze natuur om te zoeken naar dit soort prikkels van beloning (novelty seeking). Dit doen onze hersenen (nucleus) uit zichzelf en hier kunnen wij (bijna) niks aan doen. Het zit er gewoon in.

We hebben een sensorieel systeem dat aandacht vraagt in ons hoofd als bv iets valt of je een piep op je telefoon hoort. Dan kijk je automatisch.
Daarnaast heb je het beloningssysteem dat ervoor zorgt dat je snel veel dopamine aanmaakt waar je blij van wordt. Voorbeeld: je gaat naar epplejeck of divoza en ziet die rijlaarzen of dekje ineens met 50% korting. Jij dnekt: kopen! Koopt het en bent helemaal happy. Dat is je beloningssysteem.
Zeker als mensen op stal daarna zeggen :waaauw wat een mooie laarzen of te gek dekje. Nog meer dopamine.

Zo werkt het ook met spullen kopen. Korte termijn happiness.

Daarnaast hebbben we een executief controlesysteem dat die eerste twee systemen moet remmen, evalueren en bij moet sturen.
Dus we zien die korting bij epplejeck denken eerst: kopen! Maar vervolgens weet je dat je ook nog de tandarts en hoefsmid krijgt deze week. Dus niet handig om nu toch weer geld uit te geven. Dus je laat ze liggen. Op langere termijn heb je er plezier aan, maar minder sterk als het geluksgevoel van dat mooie dekje of die laarzen.
Ook als je wilt afvallen zorgt dit systeem ervoor dat je lekkernijen kunt afslaan en je doel voor ogen houdt.

Mensen met een slecht ontwikkeld executief systeem zijn vaak impulsief en kopen juist die dingen die goed voelen. Kan ook lekker eten zijn.

Ik denk dat het fantastisch moet zijn om minimalistisch te leven. Geen zorgen meer of je je huur kunt betalen, je benzine en je verzekeringen etc.

Het lijkt me ultiem bevrijdend om gewoon geen onderdeel meer te zijn van het systeem. Los van belasting betalen, los van uitkeringen, los van de normale gang van zaken en moeten werken om te leven.
Gewoon lekker je eiggen eten regelen, simpel wonen, een fijne gemeenschap om je heen. Maar het zou niks voor mij zijn.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:38

ik krijg gewoon stress van alle mails die in constant krijg met superaanbiedingen erin! Altijd moet ik er op klikken en dikwijls koop ik dan toch. Mijn puppy van 3 maanden heeft al 4 of 5 tuigjes tegen dat hij volwassen is, en truitjes, jasjes, noem maar op ... En vandaag zag ik dan weer een heel leuk tuigje, had het bijna ook gekocht.
Hetzelfde voor de paarden. Ik heb bandages in alle mogelijke kleuren en motieven, idem showblankets, hoofdstellen, beenbeschermers, echt erg.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:39

sevke schreef:
ik krijg gewoon stress van alle mails die in constant krijg met superaanbiedingen erin! Altijd moet ik er op klikken en dikwijls koop ik dan toch. Mijn puppy van 3 maanden heeft al 4 of 5 tuigjes tegen dat hij volwassen is, en truitjes, jasjes, noem maar op ... En vandaag zag ik dan weer een heel leuk tuigje, had het bijna ook gekocht.
Hetzelfde voor de paarden. Ik heb bandages in alle mogelijke kleuren en motieven, idem showblankets, hoofdstellen, beenbeschermers, echt erg.


Waarom schrijf je je dan niet gewoon uit voor al die nieuwsbrieven?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:00

Heb ik al eens gedaan. Maar dan bestel je toch weer iets en krijg je korting als je jezelf op de nieuwsbrief abonneert en dan zijn we weer vertrokken.
Maar dit topic heeft mij geinspireerd om toch nog eens uit alles uit te schrijven!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:01

Ik schrijf me sinds een paar jaar direct uit als ik na een bestelling de eerste e-mail nieuwsbrief binnenkrijg. Kost twee seconden, en het lucht echt enorm op. Niet alleen heb ik veel minder de drang om dingen te kopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb, maar ik ben ervan overtuigd dat die dingen jongen krijgen. Laat er eentje in je mailbox staan en de volgende ochtend heb je er 10 :D

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:18

Vjestagirl schreef:
Ik schrijf me sinds een paar jaar direct uit als ik na een bestelling de eerste e-mail nieuwsbrief binnenkrijg. Kost twee seconden, en het lucht echt enorm op. Niet alleen heb ik veel minder de drang om dingen te kopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb, maar ik ben ervan overtuigd dat die dingen jongen krijgen. Laat er eentje in je mailbox staan en de volgende ochtend heb je er 10 :D


Ik zit in een soort schrijvers database ouzo :+ ik krijg continu emails van verschillende schrijvers voor hun mailinglijsten. Ik meld mij er iedere keer voor af maar het is erg hardnekkig. :+ :+

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:29

Vanaf nu gewoon je mail bijhouden; krijg je een mail die je beter kan opzeggen meteen afmelden.
Werkt goed. :j Veel rustiger!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:48

Hutcherson, leuk jouw info!

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:34

Op netflix is een nieuwe docu: Less is Now. Ik raak altijd weer opnieuw wakker geschud als ik er iets over tegen kom :)

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:38

denice schreef:
Hutcherson, leuk jouw info!

Dankje, fijn dat het gewaardeerd wordt :)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:43

kwii schreef:
Op netflix is een nieuwe docu: Less is Now. Ik raak altijd weer opnieuw wakker geschud als ik er iets over tegen kom :)


Ik ga hem vanmiddag op mijn werk eens even kijken. Ben benieuwd of ze iets nieuws te vertellen hebben, of dat het meer van hetzelfde liedje is. Dat heb ik namelijk wel een beetje met de hele movement: op een gegeven moment ben je volgens mij uitverteld over hoe weinig spullen je hebt.

Edit: dat merk ik trouwens ook in de minimalisten die ik volg op YouTube. Het begint vaak met een "ik wil minimalistisch gaan leven video" gevolgd door meerdere maanden "declutter with me" en "OMG Look how much I decluttered!!!". Dat vind ik onwijs leuk om te zien, mensen krijgen er oprecht energie van en worden blijer met hun huis. Vervolgens krijg je een poosje video's als "10 dingen die ik niet meer koop" en "hoe mijn leven veranderd is nu ik minimalist ben". En daarna komen er eigenlijk alleen nog maar video's als "ik ben nog een keer door mijn badkamer gegaan en kon nog 2 lege tandpasta tubes wegdoen" en "moet je zien hoe leeg mijn keuken is".
Op een gegeven moment is er gewoon niets meer te vertellen...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-01-21 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:49

Ik heb afgelopen kerst ook weer flink opgeruimd en weggedaan, het blijft een lopend proces. Soms komt er stiekem toch teveel nieuwe spullen in huis.
En de lock-down met kerst was een goed moment om spullen als cadeautjes te verkopen. Ook veel kleding via vented verkocht. Het kost even wat werk, maar oh man wat een fijn gevoel, die minder spullen.

Op Facebook op veel plekken geklikt op niet meer volgen, kan ik ook niet in de verleiding gebracht worden om iets te kopen wat ik niet nodig heb. Hetzelfde voor nieuwsbrieven, heerlijk...

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:19

Ik ben overgestapt op een ereader en heb een hoop boeken te koop staan. Ik ga denk ik dit weekend een tweede ronde online gooien.