Minimalisme

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:11

Wij beginnen er nu ook meer en meer over na te denken. Binnen drie jaar willen we emigreren naar Canada, en dan wil je niet hele containers met zooi de oceaan over sleuren.
Kleren koop ik alleen sustainable. Ofwel met sustainable label, ofwel tweedehands. Merkkleding heb ik totaal afgezworen, want je betaalt veel te veel voor iets wat toch van India of Turkije komt.
Ook voor mijn paarden heb ik jarenlang een heleboel spul verzameld.

Born to slide, forced to work


boemel
Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:21

Ik koop eigenlijk nooit iets dat niet absoluut functioneel is of echt decoratieve waarde heeft.

Ik kan me serieus niet herinneren wanneer dat voor t laatst was. Meeste spullen zijn familie erfstukken of cadeautjes.

We gaan bijna verhuizen. Ben me alsnog kapot geschrokken wat we aan spullen hebben.
Heb echt veel op Weggeefhoeken gezet om gratis aan te bieden.


Vooral uit de kinderkamers is wel een aanhanger met zooi gekomen.
Krijgen veel van opa en oma, kopen van hun zakgeld de Action leeg en wat ze bij hun moeder niet meer willen hebben, slepen ze mee naar ons huis.

Pfff dacht echt dat ik er nooit doorheen zou komen.

Mijn vriend is vooral van de 10.000 kabels en stekkers en slimmigheden voor in huis. Hoeft van mij ook niet zo :D

M1+10

spottedponie
Berichten: 2960
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:45

boemel schreef:
Mijn vriend is vooral van de 10.000 kabels en stekkers en slimmigheden voor in huis. Hoeft van mij ook niet zo :D


:')
Zo herkenbaar...
ik geloof dat wij hier een verhuisdoos vol oude opladers hebben... En dan ligt de lade met electronica spul ook nog vol met oplaadkabels enz... (wat me er meteen aan doet denken dat ik die eens moet labelen, meteen even op het to-do lijstje gezet)

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

CairnTerrier
Berichten: 975
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:57

Wat een leuk topic! De documentaire staat genoteerd om te kijken, moet alleen even zien wanneer :+

Hier ook binnenkort verhuizen en een mooie tijd om dan alles uit te zoeken wat wel en niet mee kan én mag :D! We zijn gelukkig niet van de troep en houden het qua spullen alleen noodzakelijk en opgeruimd. Veel prullaria kan ik erg slecht tegen en word daar zo onrustig van in mijn hoofd.

Wel ben ik van de voorraadjes, maar die liggen niet in het zicht. Ik houd van voorraden shampoo, badschuim, haar- en andere verzorgingsproducten en kaarsjes := Kleding heb ik ook veel en is ook meteen een mooi moment om alles uit te pluizen en te overwegen of het mee mag.

Kan niet wachten totdat we starten met inpakken :):)

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:10

Mijn tip: start vroeg. Ik ben 3 maanden voor de verhuizing al in gaan pakken. Ik dacht ook dat ik niet zo veel had. I was wrong.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

CairnTerrier
Berichten: 975
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:53

Vjestagirl schreef:
Mijn tip: start vroeg. Ik ben 3 maanden voor de verhuizing al in gaan pakken. Ik dacht ook dat ik niet zo veel had. I was wrong.

Dan mogen wij nu ook langzaamaan gaan starten... :+

boemel
Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:47

Ik ook altijd 3 maanden van te voren.
En ik heb heel veel verhuiservaring :D

M1+10

CairnTerrier
Berichten: 975
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:08

boemel schreef:
Ik ook altijd 3 maanden van te voren.
En ik heb heel veel verhuiservaring :D

Thnx voor de tip :D

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:31

Ik moet ook nodig weer eens verder gaan met minimaliseren.
We zijn nu de slaapkamer aan het aanpakken. Tv en DVD speler gaan weg, de koffer en oude kussens die boven op de kast liggen gaan weg.. maar dan de inhoud :') Ik ben daar zo slecht in! De minder leuke dingen heb ik al weggegooid, maar ik heb nog zo veel leuke kleding die niet goed genoeg meer is voor de kringloop maar waarvan ik het zonde vind om er poetslappen van te maken := En een paar broeken die echt geweldig zijn maar net niet meer passen terwijl ik bezig ben om een paar kilo kwijt te raken.. Dat soort dilemma's :))
Hoeveel kleding hebben jullie?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:50

Komt hier ook meekijken. Kleding is eigenlijk nog het simpelst : niet meer dan er in de kledingkast past en daar zit ook beddegoed, handdoeken, etc. bij in. Geen ruimte, niet gebruikt, etc. gaat de kledingbak in (staat heel practisch naast de supermarkt).
Rest is stukje lastiger, ook omdat het verkopen/storten/het huis uit krijgen van niet nodig/overbodig moeilijker gaat bij geen interesse, geen groot transport, stort is duur in deze gemeente en ze zijn sinds dit jaar ook nog eens extra gaan rekenen per keer dat de restkliko aangeboden wordt |o .

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:55

Kleding draag ik zo veel mogelijk op. Als ik merk dat ik het niet meer draag dan gaat het naar de kringloop, is het daar niet goed genoeg voor gaat het in de textielcontainer van de gemeente. Ik bewaar het iig niet "omdat het ooit zo leuk was" oid.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:04

Vjestagirl schreef:
Kleding draag ik zo veel mogelijk op. Als ik merk dat ik het niet meer draag dan gaat het naar de kringloop, is het daar niet goed genoeg voor gaat het in de textielcontainer van de gemeente. Ik bewaar het iig niet "omdat het ooit zo leuk was" oid.


Ben daar ook wel rigoureus in ja. Ik heb 4 goede broeken, een aantal truien en tshirts en 2 mooie en goede bhs bijvoorbeeld.

Ik ben nog wat dingen aan het wegdoen en heb met mezelf afgesproken dat als ik iets echt geweldig mooi fantastisch vind ik het koop, de prijs is dan niet belangrijk. Een kwalitieve trui van 100 euro, van een ecologisch merk is prima. Beter dan 4 truien van 30 euro.

De bestekla is dus ook een plek waar zooi zich opstapelt kwam ik achter!

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:08

Oeh ja bestek la is hier ook behoorlijk rommelig met bijvoorbeeld 3 verschillende sets bestek door elkaar.

Kleding heb ik weinig en ik draag alles wel. Als ik het niet meer draag bewaar ik het een jaar, als ik het niet mis, doneer ik het.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:16

Vjestagirl schreef:
Kleding draag ik zo veel mogelijk op. Als ik merk dat ik het niet meer draag dan gaat het naar de kringloop, is het daar niet goed genoeg voor gaat het in de textielcontainer van de gemeente. Ik bewaar het iig niet "omdat het ooit zo leuk was" oid.

Dat is dus vooral mijn probleem, ik wil eigenlijk alles gewoon opdragen := En ik draag het ook allemaal nog. Maar er zit kleding bij van 20 jaar oud, die nog steeds hartstikke mooi is en het gaat maar niet stuk :')
Ik heb een stuk of 10 broeken/rokken, waaronder een werkbroek, een paardrijbroek, een zomerbroek, winterbroek, korte broek, nette broek voor mijn werk.. En zo zit mijn kast eigenlijk te vol zonder dat ik iets tegen kom dat echt weg kan := Knap dat jullie genoeg hebben aan zo weinig kleding!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

CairnTerrier
Berichten: 975
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:55

8nnemiek schreef:
Ik moet ook nodig weer eens verder gaan met minimaliseren.
We zijn nu de slaapkamer aan het aanpakken. Tv en DVD speler gaan weg, de koffer en oude kussens die boven op de kast liggen gaan weg.. maar dan de inhoud :') Ik ben daar zo slecht in! De minder leuke dingen heb ik al weggegooid, maar ik heb nog zo veel leuke kleding die niet goed genoeg meer is voor de kringloop maar waarvan ik het zonde vind om er poetslappen van te maken := En een paar broeken die echt geweldig zijn maar net niet meer passen terwijl ik bezig ben om een paar kilo kwijt te raken.. Dat soort dilemma's :))
Hoeveel kleding hebben jullie?


Ehhh, veel :+ ! Dertig broeken en heel veel shirtjes, vestjes, truitjes, jurkjes, rokjes, bh's etc. etc. Dan heb ik ook nog onderscheid tussen zomer, najaar/voorjaar én winter. Dan nog mijn verzameling schoenen... Tijd dat ik de boel eens ga opruimen tijdens het inpakken als ik mezelf zo lees.

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:02

kleren is wel een ramp hoor bij mij. Ik heb zooooooveel en ik gooi bijna nooit iets weg...

Born to slide, forced to work

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:12

Ik heb voor de komende maanden een no-buy voor kleding. Daarin ben ik iets (kuch) minder minimalistisch. Als ik graag een item denk te willen zet ik het op mijn wishlist en dan kijk ik er eind maart nog wel een keer naar.


8nnemiek schreef:
Vjestagirl schreef:
Kleding draag ik zo veel mogelijk op. Als ik merk dat ik het niet meer draag dan gaat het naar de kringloop, is het daar niet goed genoeg voor gaat het in de textielcontainer van de gemeente. Ik bewaar het iig niet "omdat het ooit zo leuk was" oid.

Dat is dus vooral mijn probleem, ik wil eigenlijk alles gewoon opdragen := En ik draag het ook allemaal nog. Maar er zit kleding bij van 20 jaar oud, die nog steeds hartstikke mooi is en het gaat maar niet stuk :')
Ik heb een stuk of 10 broeken/rokken, waaronder een werkbroek, een paardrijbroek, een zomerbroek, winterbroek, korte broek, nette broek voor mijn werk.. En zo zit mijn kast eigenlijk te vol zonder dat ik iets tegen kom dat echt weg kan := Knap dat jullie genoeg hebben aan zo weinig kleding!

Maar als je het nog allemaal draagt, dan is er toch niets aan de hand? Of kies een aantal kledingstukken uit die je de komende tijd (nog) vaker gaat dragen zodat je die eerder kan wegdoen.
Of upcyclen: https://www.chantoile.nl/single-post/upcyclen
Je kan van oude kledingstukken wellicht een vlaggenlijn maken, of mooie herbruikbare servetten/inpak’papier’ oid.

❤️

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:40

sevke schreef:
kleren is wel een ramp hoor bij mij. Ik heb zooooooveel en ik gooi bijna nooit iets weg...


Draag je het ook allemaal?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:18

pfff. Nee, niet echt eigenlijk. Zou mij eens moeten bezig houden met fotos uploaden en op vinted te zetten, maar ik zie mij op de moeite :o

Born to slide, forced to work

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:29

Ik moet zeggen, voor mij was Vinted tot nu toe ook niet echt de moeite waard. Okay, het zijn geen merk kleren, maar voor 5 euro toch echt wel dikke prima.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:40

Waarom doneer je ze niet gewoon aan een kringloopwinkel?

Het geld wat ze ooit gekost hebben krijg je er toch niet meer voor terug, en je kunt je afvragen of de moeite van het strijken, op de foto zetten, online zetten, vragen beantwoorden, onderhandelen, verpakken en verzenden je de €5,- waard is die je ervoor terug krijgt.

Het levert je ruimte op, snellere keuzes en minder stress.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:47

Dat ben ik inderdaad ook van plan. Maar die zijn op dit moment (voor zover ik weet) gesloten.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

boemel
Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:15

Ik weet niet of het overal zo makkelijk gaat, maar ik raak altijd goed van de spullen af via Weggeefhoeken op Facebook.

Ik heb een hekel aan weggooien en vind het fijn als ik iemand anders er blij mee kan maken

M1+10

Kyno
Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:20

Ik doe momenteel ook een now buy year voor kleding. Medio 2020 was ik opeens erg ontevreden met mijn kast. Hij zat propvol en toch had ik het gevoel niets leuks te hebben. Ik heb maar liefst 6 volle vuilniszakken gedoneerd en heb een paar basics aangeschaft, gezien het in mijn kast dus totaal aan basics/goed combineerbare stukken ontbrak. Ik heb nu 39 kledingstukken (mijn pyjama, ondergoed/sokken, 10 paar aan schoeisel, 3 jassen, 2 paardrijbroeken, 2 yogaleggings en nog een stuk of 4 oudere shirts om in te paardrijden/vies te worden niet meegeteld). En dit voelde (voelt nog steeds) zoooo fijn dat ik de afgelopen maanden ook in huis al echt goed heb opgeruimd. Het is een voortdurend proces, dus komend jaar ga ik nog verder minimaliseren! Hoewel ik er qua eigen spullen wel al goed doorheen ben. Jammer dat ik niet met mn man zijn spullen aan de gang kan, hihi. ;)

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:24

Ik heb dus echt de smaak te pakken en vermoed dat we geen spullen meer over hebben aan het einde van de maand :')

Persoonlijk geeft het geen waarde hechten aan spullen me zo veel rust! Ik heb dat niet nodig om happy te zijn. En, het bespaart ons serieus geld. Schoonmaken gaat sneller. Gewoon het accepteren/beslissen dat we niks nodig hebben voelt oké en tevreden. Dit klinkt echt lekker zweverig, maar zo'n persoon wil ik ook zijn. Aan het werk voor leuke ervaringen en momenten, niet kijken naar wat anderen hebben en de rust ervaren om met andere dingen bezig te kunnen zijn dan denken aan wat ik allemaal eventueel tekort kom.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, BritHittepit, GoogleAdsense, laran, YandexBot en 48 bezoekers