Na zwangerschap weer werken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 04:27

Ik ben sinds kort moeder,een lief kindje wat het super doet.
Nu ben ik sinds twee maanden weer aan het werk. Ik ben verpleegkundige, ik merk dat ik niet lekker in mijn vel zit, flink zit te piekeren voor het werk(alle diensten). Nu ga ik morgen voor het eerst de nachtdienst weer in, ik zie er zo tegenop dat ik de hele avond heb zitten huilen. Als ik aan het werk denk word ik al misselijk. Ik zit een beetje met mijn rug tegen de muur. Voor mijn verlof was ik helemaal niet zo. En nu kan ik om alles wel een potje huilen.
Meer mensen die dit herkennen?

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 04:39

Wat fijn dat je kindje het zo goed doet.
En wat vervelend voor je dat je zo in de knoop zit met je werk. Maar je zal ongetwijfeld zelf ook weten dat je lichaam en geest een hele reis heeft gemaakt. Je hormonen moeten nog terug op zijn plekje vallen. Geef het tijd, daar kan je niet tegen vechten. Hoe graag je het misschien ook gelijk allemaal op een rijtje wil hebben. Hoe harder je ertegen vecht hoe langer het niet gaat zoals je graag wil. Sterkte!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 05:14

Heb je het verder wel nog naar je zin op je werk? Leuke collega's?

Ik ben sinds gister weer aan het werk na mijn verlof. De laatste weken van mijn verlof helaas veel bezig geweest met mijn werk. Ik zag en zie er zo tegenop om weer te werken. Ik heb besloten om een andere baan te zoeken.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:15

Hormonen, hormonen. Ze zeggen niet voor niks ‘9 maanden op, 9 maanden af’.
Je hebt na een zwangerschap echt wel 9mnd nodig om te herstellen, zeker hormonaal.
Geef t nog even de tijd. :)

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:28

Ik herken het. Al had ik super leuk werk (stalmedewerkster en instructrice) en miste ik 'mijn' kindjes en 'mijn' paarden ook echt wel, van het idee van weer moeten gaan werken kon ik ook wel janken. Mijn man zei "als je echt niet wil gaan werken, dan blijf je toch thuis."
Dat heb ik heel even overwogen maar ja ik dacht ik moet toch een keer weer aan het werk.
Mijn kindje heeft de eerste 5 weken in het ziekenhuis gelegen dus na een week of 5 of 6 thuis met haar moest ik alweer gaan werken, pfff.

De eerste dag dat ik moest gaan werken was het 5 mei en was mijn man vrij dus ik hoefde haar niet gelijk weg te brengen, dat was wel fijn maar toen ik naar huis belde om te vragen hoe het ging en ik haar hysterisch hoorde krijsen heeft m'n collega even op me in moeten praten om niet linea recta in de auto te springen en naar huis te crossen.
En ze bleek alleen maar zo te krijsen omdat ze uit het warme badje was gehaald en ze daar boos om was :=

Eenmaal weer op het werk vond ik het ook wel weer fijn om iedereen weer te zien en weer wat verder te komen dan iedere dag dat rondje over het dorp.

Ga gewoon weer een keertje werken en als je fijne collega's hebt dan snappen zij dat heus wel.
En anders thuisblijfmoeder worden, ook prima ;)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:43

ashley1 schreef:
Ik herken het. Al had ik super leuk werk (stalmedewerkster en instructrice) en miste ik 'mijn' kindjes en 'mijn' paarden ook echt wel, van het idee van weer moeten gaan werken kon ik ook wel janken. Mijn man zei "als je echt niet wil gaan werken, dan blijf je toch thuis."
Dat heb ik heel even overwogen maar ja ik dacht ik moet toch een keer weer aan het werk.
Mijn kindje heeft de eerste 5 weken in het ziekenhuis gelegen dus na een week of 5 of 6 thuis met haar moest ik alweer gaan werken, pfff.

De eerste dag dat ik moest gaan werken was het 5 mei en was mijn man vrij dus ik hoefde haar niet gelijk weg te brengen, dat was wel fijn maar toen ik naar huis belde om te vragen hoe het ging en ik haar hysterisch hoorde krijsen heeft m'n collega even op me in moeten praten om niet linea recta in de auto te springen en naar huis te crossen.
En ze bleek alleen maar zo te krijsen omdat ze uit het warme badje was gehaald en ze daar boos om was :=

Eenmaal weer op het werk vond ik het ook wel weer fijn om iedereen weer te zien en weer wat verder te komen dan iedere dag dat rondje over het dorp.

Ga gewoon weer een keertje werken en als je fijne collega's hebt dan snappen zij dat heus wel.
En anders thuisblijfmoeder worden, ook prima ;)


Als je kind in het ziekenhuis ligt na de bevalling heb je recht op langer bevallingsverlof...

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 06:54

Ik ben ondertussen al wel weer 2 maanden aan het werk. Het lijkt erger te worden. Denk inderdaad hormonen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:55

Heb je het wel naar je zin op het werk? Of misschien ook tijd voor een andere baan?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:57

Kun je niet net je leidinggevende gaan praten of je voorlopig de nachtdiensten niet hoeft te draaien?

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 06:58

Altijd erg naar mijn zin gehad. Alleen de laatste weken is het echt bal. Veel verantwoordelijkheid en drukte ziekte van personeel. En dan thuis natuurlijk door.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:58

Als het erger wordt zou ik naar de huisarts gaan. Wellicht dat er toch meer aan de hand is.

Overigens herken ik ook wel de zware periode na de zwangerschap.
Het is gewoon ongelofelijk zwaar in het begin.

Jullie hebben de taken in het huishouden wel helemaal gelijk verdeeld?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-06-19 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 06:59

Storm schreef:
Kun je niet net je leidinggevende gaan praten of je voorlopig de nachtdiensten niet hoeft te draaien?


Ik heb haar al een mail gestuurd en ga haar ook straks maar even bellen

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:01

Ik vond vooral het eerste jaar pittig om werk en thuis in evenwicht te krijgen, diensten ook maar dat wordt beter.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:03

lovee schreef:
Storm schreef:
Kun je niet net je leidinggevende gaan praten of je voorlopig de nachtdiensten niet hoeft te draaien?


Ik heb haar al een mail gestuurd en ga haar ook straks maar even bellen


Zeker doen. En leg ook de ernst uit. Ik heb het vermoeden dan je anders in een depressie of burnout terecht komt.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:34

Tot 6 maanden na je bevalling hoef je sowieso geen nachtdiensten te doen. Ik weet niet hoe oud je kindje nu is?

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:46

lovee schreef:
Ik ben ondertussen al wel weer 2 maanden aan het werk. Het lijkt erger te worden. Denk inderdaad hormonen.


Weet je wel zeker dat je al een nachtdienst mag werken? Ik heb onderstaande gekopieerd uit de Arbeidstijdenwet.

In de Arbeidstijdenwet zijn bepalingen opgenomen die betrekking hebben op de arbeids- en rusttijden van zwangere en borstvoeding gevende werkneemsters.
Een zwangere werkneemster heeft tot zes maanden na de bevalling recht op:
- regelmatige arbeids- en rusttijden;
- maximaal 10 uur arbeid per dienst en gemiddeld 45 uren per 16 weken;
- extra pauzes (1/8 van de arbeidstijd);
- een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank) of te kolven;
- geen overwerk of nachtdiensten;
- zwangerschapsonderzoek tijdens werktijd.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:53

Herkenbaar. Na de zwangerschap weer 36 uur gaan werken. Voordat ik zwanger werd, was ik leuk aan de weg aan het timmeren en dat wilde ik miet zomaar opgeven. Maar de hormonen, reistijd en steeds intensiever wordende baan van mijn vriend maakte dat ik nergens meer van kon genieten. In mijn team zat een dame die iets eerder bevallen was dan ik en die in een postnatale depressie terecht kwam. Ik herkende aspecten uit haar gedrag ik mijn gedrag en dat was de reden voor mij om te stoppen. Liever thuisblijfmoeder dan een burn out (en ik ben niet zo goed in half werk, veel te ambitieus voor).

Ontslag genomen en Anderhalf jaar thuis geweest. Financieel kon dat, daar ben ik heel dankbaar voor geweest. ontzettend van genoten, heel veel rust gevonden. maar altijd geweten dat ik weer terug wilde. Sinds een maand of 8 weer aan het werk, andere branche, 32 uur, maar wel in een veel uitdagender functie met regelmatig lang dagen en avondwerk. En ik vind het heerlijk, was hier weer zo klaar voor.

Dus moraal van het verhaal: als het kan, volg je gevoel, dat heeft meestal gelijk.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:30

Heel erg herkenbaar! Bij de eerste maanden thuis gezeten omdat ik t allemaal niet trok. Elke keer mega huilbuien. Na een half jaar kreeg ik andere functie en toen was r over en ging t veel beter.

Nu moet ik ook bijna weer beginnen en zie er ook al weer tegen op

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:04

Wat fijn dat je kleintje het zo goed doet, TS. Voor wat betreft je gemoedstoestand: praat erover en wees niet bang om hulp te vragen. Is er een teamleider of bedrijfsarts waar je heen kunt? Ik heb zelf heel lang met verdriet gezeuld na de bevalling en heb daardoor een PND gehad. Neem jezelf en je zorgen/verdriet/stress in acht en praat daarover om misschien wat aan je diensten of het team te kunnen doen. Je bent negen maanden zwanger, maar je moet ook zeker 12(!) maanden ontzwangeren. Neem dat ook. Zwangerschap vond ik niet alleen een aanslag op mijn lichaam, maar ook op mijn emotionele zelf. En kuddo’s voor alle vrouwen die nergens last van hebben en het uitfluiten, maar zeker ook begrip voor moeders die het niet even makkelijk hebben. Hulp vragen kan altijd. Veel sterkte. :(:)

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 10:27

Ik heb mijn baas gebeld,was gelukkig heel begripvol. Ze zei dat ze me zo niet herkend en dat ik even wat rust moet nemen. De HA even gebeld misschien dat die nog wat kunnen betekenen. Ben nu van de nachtdienst afgehaald en morgen langs de HA. Morgen dan weer bellen en maandag weer een dagdienst als het gaat.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 10:29

[quote="Chiave"]Wat fijn dat je kleintje het zo goed doet, TS. Voor wat betreft je gemoedstoestand: praat erover en wees niet bang om hulp te vragen. Is er een teamleider of bedrijfsarts waar je heen kunt? Ik heb zelf heel lang met verdriet gezeuld na de bevalling en heb daardoor een PND gehad. Neem jezelf en je zorgen/verdriet/stress in acht en praat daarover om misschien wat aan je diensten of het team te kunnen doen. Je bent negen maanden zwanger, maar je moet ook zeker 12(!) maanden ontzwangeren. Neem dat ook. Zwangerschap vond ik niet alleen een aanslag op mijn lichaam, maar ook op mijn emotionele zelf. En kuddo’s voor alle vrouwen die nergens last van hebben en het uitfluiten, maar zeker ook begrip voor moeders die het niet even makkelijk hebben. Hulp vragen kan altijd. Veel sterkte. :(:)[/quote

Bedankt!!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Na zwangerschap weer werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:32

lovee, lees ook even terug hoe het wettelijk zit met die nachtdiensten. Blijkbaar vindt jouw werkgever dat de regels niet voor hun gelden dus doe deze kennis op zodat je niet te vroeg weer gepland wordt voor deze diensten.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:33

Zo'n leidinggevende is goud waard! Een kindje krijgen zet je hele leven op z'n kop he. Misschien is ouderschapsverlof een optie, afhankelijk van je cao wordt dat soms ook deels doorbetaald.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:35

Ik ben na kort na mijn verlof ook op zoek gegaan naar een nieuwe baan. Mijn werk was een solo functie en ik ging van 40 naar 24 uur. Er is geen vervanging gekomen tijdens mijn verlof en de overige uren werden niet ingevuld.
Het kwam er dus op neer dat ik eigenlijk gewoon 40 uur in 24 mocht proberen te proppen.

Ik kon hierdoor echt geen goede thuis-werk balans meer vinden en ben op tijd uitgestapt. Nu werk ik 16-20 uur in een functie die ook zo bedacht is en dat geeft enorm veel meer rust. Al zie ik er nog steeds weer tegenop om straks weer te gaan werken := (ben vorige week bevallen, dus heb nog even verlof).

Kijk idd goed naar je nachtdiensten, volgens mij mag het niet zomaar. En trek op tijd aan de bel. Ze hebben meer aan je als je werkt, maar eventueel aangepast, dan wanneer je volledig uitvalt :)

*edit; goed dat je gebeld hebt en wat fijn dat je werkgever zo goed reageerde!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:42

Kinke schreef:
lovee, lees ook even terug hoe het wettelijk zit met die nachtdiensten. Blijkbaar vindt jouw werkgever dat de regels niet voor hun gelden dus doe deze kennis op zodat je niet te vroeg weer gepland wordt voor deze diensten.


Als werkgever ken je immers elke regel die er is en die ook nog eens constant veranderen. :')

Ze is gelijk van de nachtdienst gehaald en heeft haar wat rust gegund.