Hoe koop je een matras

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 22:02

Gewoon, naar de shop en kopuh!

Maar hoe pakken jullie dit aan? Ik slaap al jaren slecht, niet perse vanwege m'n bed maar vooral vanwege m'n lichaam. 5 jaar terug heb ik een nieuw bed en matras gekocht, vanwege budget gewoon bij de ikea. Een breder bed (160 ipv 140) en een fijn matras. Eerst 2 matrassen met elk hun stevigheid genomen 'omdat ik kon afwisselen' maar ik belandde uiteraard in de gleuf dus omgeruild naar 1 matras. Het bed is met twee lattenbodems.

Anyway. Vanwege aanhoudende klachten overal en nergens, en vanwege toch al kuil vorming, wil ik een ander matras. Maar waar begin ik? Hoe pak ik dit aan? Gewoon via internet een bestellen of eerst 100 winkels af om proef te liggen? Heeft dat proef liggen überhaupt enige zin?

Voor nu ben ik dusdanig krakkemikkig dat rug en buikligging een no go zijn, en zijligging zorgt voor slapende handen, pijnlijke schouders etc. Ik lig het fijnste op m'n buik, maar dat kan niet met m'n rug. Eigenlijk slaap ik in geen enkele houding oké en moet ik 1001x wisselen per nacht. Moet je dan voor zacht of juist voor hard gaan?

En. Is het te doen om onder de 1000 te blijven voor een goed matras?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:16

Naar de Auping, zo’n meting laten doen en dan een paar matrassen proberen en slapen maar :z

Wij zijn zelf trouwens niet bij Auping geweest, die was toen dicht. Toen zijn we naar Morgana gegaan en vind ons bed nog steeds ontzettend heerlijk slapen.
Dus dat is ook een aanrader.

Niet naar die goedkopere zoals beter bed enzo.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:21

proef liggen in een winkel wil niet altijd wat zeggen helaas. Omdat er meer mensen proef liggen kan het zijn dat de matrassen toch al wat zachter zijn geworden dan wanneer ze net nieuw zijn.
Misschien dat dit anders is als je naar de wat luxere slaapwinkels gaat, maar voor mij wel iets waar ik me in vergist had (en dus nu een harder matras dan wat ik echt lekker vind).

Succes met je zoektocht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:22

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoorde laatst iemand over Matt Sleeps en dat zijn matrassen die je zelf kunt aanpassen: https://www.mattsleeps.com/nl/het-matras
Lijkt mij echt een uitkomst!

Citaat:
Wil je het matras toch harder of zachter? Rits het matras open en verander de hardheid wanneer je wilt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-04-24 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:23

gewoon online bestellen bij ikea voor 1000 euro kun je ze allemaal uitproberen en je mag/kan ze terug sturen. 2x 1 persoons nemen en die met elke wisselbeurt beddengoed omdraaien heb je nooit meer kuilen

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:37

Ik heb zo'n beetje hetzelfde als jij. Vanwege artrose heb ik pijn in mijn nek en rug. Ik moet mezelf aanleren om op mijn zij te slapen. Ik ben ook een buikslaper van nature maar goed ik moet dus op mijn zij wat resulteert in slapende handen/ armen/ vingers... heel irritant.
Ik ben me langzaam ook aan het oriënteren op een waterbed.
Ik heb ook altijd kuilvorming in mijn matras, mede door mijn te zware gewicht. Het maakt bij mij niet uit of ik duurdere of goedkope matrassen heb, ik heb er inmiddels al behoorlijk wat versleten. Nog een voordeel is dat je een waterbed kunt verwarmen wat goed voor mijn gewrichten zou zijn...
Ik kan je dus niet helpen, lees even mee voor tips.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:56

Wij hebben vanalles geprobeerd bij de beterbed, auping en dat soort zaken. Ikea is ook goed maar vaak van kortere duur. Uiteindelijk zagen we door de bomen het bos niet meer en belandden we in een matrassen zaakje en die man wist ons te overtuigen dat je vooral betaald voor het merkje. Verder vond ik zn beste matrassen er goed uit zien (ze hadden er 1 doormidden gesneden zodat je de binnenkant en opbouw kon zien) en ze lagen lekker.
Hij deed er gratis hoezen bij van goede kwaliteit en een vlindertopper.
Aangezien het nieuwe bed zelf goedkoper uitviel dan gepland vond ik het niet erg om 2000€ te betalen voor twee matrassen van ieder 1 bij 2.20m incl levering.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:04

Ik had ook overal pijn en sliep slecht en ik ben echt heel blij geweest met de Hypnia Wellness supreme. Helaas was het matras te klein (wel goede maat besteld, maar veel kleiner ontvangen) en toen was de klantenservice niet heel behulpzaam. Heb wel zonder problemen mn geld terug gekregen, dus je kan zonder zorgen 3 maanden proefslapen. Het matras zelf was echt heel erg goed voor m’n rug, stond voor het eerst pijnvrij op.

Ik heb nu een Decupre matras. Dat kan je zelf nog instellen. Ben ook erg tevreden en ook hier kan je lang proefslapen.

Beide matrassen zijn onder de 1000 (zoek ook even naar kortingscodes)

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:14

Ik slaap al veel te veel jaren met tevredenheid op het matras van BeterBed. Na elke nacht wakker gelegen te hebben op een Ikea matras en een matras van een andere zaak hebben mijn ouders me op een dag naar de BeterBed gesleept en een matras gekocht na wat proefliggen en vooral de deskundigen daar vertrouwen. Moet officieel al jaren een nieuw matras geloof ik maar ik lig er nog steeds prima op. :o

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:16

Zelf nu ook een nieuw matras nodig. Ik heb vooral ervaringen van andere om mij heen gevraagd en de test van Consumentenbond gelezen.

Ik ga nu voor de Matt Sleeps, die is als best getest. Wat voor mij vooral een voordeel is, is dat die aanpasbaar is. Ik vind namelijk soms een wat harder en soms een heel zacht matras lekker.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:31

Wij hebben bij beter bed een meting laten doen. Je ligt dan op een speciaal bed en dat meet een apparaat vanalles door. Op basis daarvan komen er een aantal matrassen uit.

Wij hebben een vergelijkbaar matras gekocht voor onszelf en jongste zoon en ook meteen een kussen laten aanmeten.

We slapen alledrie weer heerlijk. Man snurkt nog steeds maar minder en ik slaap sneller, dieper en word weer fit wakker. Beide geen rugklachten meer.

We hebben alledrie een Emma matras gekocht.

Keldeo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-08-23

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:56

Mijn kapotte en zieke lijf kan fantastisch slapen op het Emma matras in combinatie met een Cloudpillo kusssn. Echt zo blij en opgelucht nu ik deze combinatie heb.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:20

Ik heb zelf een iets steviger matras, dat is voor mij het beste. Van Ubica dacht ik.
Van een zacht matras krijg ik pijn in mijn rug, al ligt dat zachte wel lekker natuurlijk. Maar niet goed voor mijn lichaam. Volgens mij is een steviger matras sowieso beter voor je dacht ik.
Ooit een keer bij een beddenzaak gekocht. Was eigenlijk meteen prima.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:12

Wij slapen al bijna 2 jaar helemaal goed op onze Matt sleeps matrassen. Voordeel is dat je deze naar eigen wens kunt aanpassen. Mochten ze niet bevallen kun je ze ook binnen 100 dagen ofzo weer terug doen. In die periode heb je echt wel goed kunnen testen of het iets voor je is. Wij hadden bij levering problemen met een hoes en dat werd door de klantenservice netjes, snel en helemaal goed opgelost. Dus ook de service is daar prima.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:23

ik ben naar totaalbed gegaan en heb daar meerdere keren proef gelegen.
beter smorgens want dan ben je uitgerust,savonds ligt alles vaak wel lekker.
en pas nadat ik echt na tien keer proberen zeker was heb ik een matras gekocht.
was goede keus,bevalt prima :j
maar wat lekker ligt is per persoon verschillend,dus je zal toch wel naar een winkel moeten

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:47

Hoe is de kwaliteit van je bodem onder je matras?
Jaren geleden met mijn ex hadden we een bed dat binnen no-time kuilvorming gaf.
Verkoper heeft ons 2x een nieuw matras gegeven, met steeds hetzelfde resultaat.
Toen maar eens een andere bedden verkoper geraadpleegd en het bleek dat er te slappe lattenbodems in het bed lagen.
2 nieuwe lattenbodems en geen matraswissel en ons probleem was over.

Bij mijn huidige bed met huidige partner is er veel aandacht besteed aan het bed. Lattenbodem en matras vormen hier een twee-eenheid, we hebben ruim 10 jaar na aankoop van ons bed de matrassen vervangen, maar wel van hetzelfde merk, zodat matras en lattenbodem weer op elkaar aansluiten en diezelfde twee-eenheid vormen.

Wij zijn met deze matrassen niet binnen jouw budget gebleven (elk een eigen matras ivm verschillende hardheidswensen), 1 matras vervangen na ruim 10 jaar was al boven jouw genoemde budget).

Wij hebben wel zeer bewust een keuze gemaakt voor dit bed en deze matrassen, omdat je toch gemiddeld 1/3 van je leven in je bed doorbrengt en dat we dus echt iets wilden waar we goed in kunnen slapen.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:30

Wij hebben uit de sale bij beter bed twee matrassen van 90 x 210 gekocht. Twee keer een Mline extra fit. Hebben uitgebreid proefgelegen, zo'n test gedaan op dat elektronische meetbed en nog een keer terug geweest om te dubbelchecken. En we slapen heerlijk. Ik zou overigens ook even naar je lattenbodem kijken. Wij hebben er nu gekocht die je kunt instellen. Zo heeft mijn onderrug meer steun nodig dan die van mijn man. Is poepsimpel aan te passen en maakt dat je de hardheid nog wat kunt beïnvloeden.

Edit: en voor die twee matrassen waren we samen 750 euro kwijt. Maar da's wel echt heel, heel goedkoop en kon alleen doordat ze in de sale waren (wel nog nieuw in het plastic) en we ze meteen meenemen. 1+1 gratis op de bedbodems en het frame was 50% korting en al met al waren we 1300 kwijt voor een compleet nieuw bed.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:43

Een bed ombouw kopen via marktplaats, in een te grote maat voor dure matrassen, aanbieding tegenkomen van traagschuim matrassen online en bestellen, thuis bezorgd en beide slapen we fantastisch *\o/*

Maar als je een lastige slaper ben is dit geen aanrader :+

Je zou bij Emma matras kunnen kijken, heeft vriendin van mij pas ook besteld. Is een lastige slaper en slaapt nu echt goed :)

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:52

Ik zou in ieder geval opletten dat je retourgarantie hebt (zoveel dagen proefliggen). Want je weet pas echt of iets lekker slaapt na een paar dagen/weken. Wij hebben op die manier verschillende matrassen toch uiteindelijk geretourneerd. Het is uiteindelijk zo persoonlijk wat voor jou goed ligt dat ik je zou aanraden bij een betere beddenzaak advies in te winnen mits die dus aan retourneren doen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:19

wij hebben sinds een paar maanden een matras van Mattsleeps, en die bevalt me prima. De hardheid kun je zelf veranderen. Levertijd was heel snel, en prijs/kwaliteitverhouding is heel goed volgens mij. Ik slaap er een stuk beter op.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:37

speurneusc schreef:
gewoon online bestellen bij ikea voor 1000 euro kun je ze allemaal uitproberen en je mag/kan ze terug sturen. 2x 1 persoons nemen en die met elke wisselbeurt beddengoed omdraaien heb je nooit meer kuilen


Dit is niet waar, bij Ikea kan je 1x terug om te ruilen en that's it.

Slaapanalyse laten doen bij een goede speciaalzaak is zeker aan te raden!

Tara_13

Berichten: 748
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:56

Bij de Lidl kun je matrassen bestellen en testen. Je kunt ze binnen 90 dagen gratis retourneren.
Zijn wel goedkopere matrassen. Wij hebben er 1 nu 1,5 jaar en is tot nu toe nog goed!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 12:05

Bedankt voor alle reacties!

Zo'n meting lijkt me echt wel ideaal, maar ik vraag me af of ik daar terecht kan omdat ik het idee heb dat ze daar alleen maar heel dure dingen verkopen. Of valt dat mee?

De Matt sleeps heb ik ook mijn oog op laten vallen. Het is alleen jammer dat je niet ergens kan proef liggen, al is de 100 dagen proef wel fijn natuurlijk.

Speurneus, het is denk ik niet onbeperkt mogelijk alles maar uit te proberen volgens mij... Ik had bij de ikea al de middel & harde voor een x aantal weken geprobeerd. uiteindelijk omgewisseld voor de harde, maar daar zit nu al een kuilvorming in.

Yvje, waterbed lijkt mij idd ook wel wat voor een pijnlijk lichaam! Maar omdat ik zo enorm veel beweeg - en ik niet weet of dat minder gaat worden - denk ik dat ik zeeziek zo'n bed uit ga komen :o

Batje, bedankt voor je reactie. Decupre nog nooit van gehoord, dus die ga ik ook eens meenemen in mijn oriëntatie!

Keldeo, ben je daar achter gekomen met behulp van bv matrassenexperts of gewoon de gok genomen? Fijn dat je zoveel beter slaapt nu :)

Marije_Jiplover; ik twijfel wel eens of de lattenbodems veranderd moeten. Ik slaap alleen in mijn bed, en kom toch vaak in het midden uit ook al probeer ik op 1 helft te blijven. Met twee lattenbodems heb je in het midden van het totale bed toch wel wat lagere dan als je precies op 1 helft zou liggen (en dus midden op een lattenbodem). Of ik moet echt op 1 helft gaan liggen, of ik zit te twijfelen over een boxspring. maar dan moet je geloof ik ook weer speciale matrassen?

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:09

Cayenne schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoorde laatst iemand over Matt Sleeps en dat zijn matrassen die je zelf kunt aanpassen: https://www.mattsleeps.com/nl/het-matras
Lijkt mij echt een uitkomst!

Citaat:
Wil je het matras toch harder of zachter? Rits het matras open en verander de hardheid wanneer je wilt.



Deze hebben wij sinds een aantal maanden en hij bevalt mij beter dan ik dacht. Lekkere topper ook erbij. Vriend heeft hem 1 standje harder gezet ik gewoon de standaard want ik vond harder dan standaard wel te stevig. Je merkt echt verschil bij het omdraaien van de lagen.

Ben alleen nu hoogzwanger dus niks ligt echt lekker, al kan ik in bed nog het meest comfortabel liggen haha. Maar de rest van mijn zwangerschap juist ook heerlijk kunnen liggen.

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:33

Als je met "in een kuil liggen" bedoelt dat je precies in het midden tussen de twee lattenbodems ligt dan kan dat misschien wel deel van het probleem zijn. De vering van een bed komt voort uit de combinatie lattenbodem en matras. Als jij precies in het midden ligt tussen de twee lattenbodems in dan mis je dus de vering van de lattenbodem.

In onze stacaravan hebben we een bed van 140 en ik heb daarbij altijd de neiging tegen de muur aan te kruipen, omdat mijn man nogal wat ruimte nodig heeft. Dan lig ik dus ook op het randje van de lattenbodem en daar heb ik last van. Als ik wat bewuster meer midden op mijn lattenbodem ga liggen slaap ik een stuk beter.