Kinderen op spitzen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Speirs
Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Kinderen op spitzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-19 22:34

Mijn oudste dochter (net 10 jaar) zit op ballet in een dorp in de buurt. Dit is haar derde balletjaar, en het eerste jaar bij deze dansschool.

Nou mogen er een paar meiden uit haar groep op spitzen. De meiden zijn 9/10 jaar oud en dansen leuk maar volgens mijn leken-oog zijn ze er nog lang niet klaar voor.

Mijn dochter vindt het erg jammer dat de juf nog niet gezegd heeft dat zij het ook mag. Maar van mij mag het sowieso niet omdat ik denk dat ze te jong is, nog flink in de groei en nog niet genoeg basis heeft voor zo'n grote volgende stap.

Ik kan dit alleen niet goed aan haar uitleggen en weet ook niet zo goed hoe/of ik hierover in gesprek moet gaan met de juf. Wie heeft hier verstand van, en wat zouden jullie doen?


nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kinderen op spitzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:54

Is dst überhaupt wel goed voor een kindervoetje in de groei? Of zeg ik dan wat stoms?

<3 Sneakers <3

Gianti
Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:58

Mijn dansjuf destijds beoordeelde iedereen afzonderlijk of we er echt klaar voor waren :) ik zou daar echt op vertrouwen. Wij waren eerst lange periode bezig met vertrouwt erop te raken. Dus niet uur vol op dansen :)

Was wel 11 :)
Laatst bijgewerkt door Gianti op 11-12-19 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Snorlex
Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:00

Ik heb een blauwe maandag op ballet en jazz-ballet (was stoerder want zwarte dansoutfit) gezeten. Ik wilde ook graag op spitzen dansen maar dat zat er niet in :')

Geloof dat de minimale leeftijdsgrens 12 jaar was.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

_Sofie
Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:01

Ik heb ballet gedaan van mijn zesde tot twaalfde. Stelregel was dat je vanaf je twaalfde op spitzen mocht en de docent moest het dan nog goedkeuren. Soms werden er wel uitzonderingen gemaakt en mochten leerlingen eerder. Of juist later dan met twaalf. Negen à tien klinkt wel erg jong voor spitzen.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:03


KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:03

Ik ben geen expert, maar kan misschien wel een klein beetje insight geven.

Of iemand, nog even ongeacht leeftijd op spitzen kan starten hangt van een aantal factoren af. Danservaring en talent spelen natuurlijk mee, maar gewicht (bij die hele jonge meiden gaat dat vaak vooral om zwaar genoeg zijn), kracht in core, voeten en enkels(!) en de capaciteit om een volledige relevé te kunnen vinden en vasthouden zijn minstens zo belangrijk. Tot slot kan de vorm en flexibiliteit van de voeten uitmaken. De mooiste voeten voor spitzen hebben bijv een hoge wreef, maar die voeten zijn vaak ook flexibeler en vergen meer werk om stabiliteit te krijgen.

Het gaat dus om meer dan alleen talent. Ik snap ook wel dat je je zorgen maakt over het uitgroeien, van de voeten, maar goedpassende spitzen zullen de schade beperken en heel eerlijk, goed voor je voeten is het nooit. Ik ben zelf begonnen met ballet als 16jarige. Geloof me als ik zeg dat ik geen groot talent ben, maar ik heb (voor ballet) makkelijke voeten en sterke enkels, dus mocht rond 18/19 spitzen starten. En zelfs op die leeftijd zijn mijn voeten bijna een schoenmaat gekrompen. Ik gun het wel iedere jonge ballerina, maar voetproblemen zijn, zeker als ze een beetje fanatiek is, wel een onderdeel van de kunstvorm. Paardensport ter vergelijking: niemand ziet zijn kind graag vallen, maar het hoort erbij.

Tot slot: vraag (indien mogelijk zonder kind erbij) de docent eens naar diens motivatie. Zonder oordeel over de andere kinderen. Het kan heel waardevol zijn voor jouw dochter om te weten dat ze (bijv) wel zou mogen als ze haar voeten kan versterken. Dan heeft ze iets om naartoe te werken. Tegelijkertijd weet de docent van haar wens en jouw wens om nog te wachten.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:04

Ligt aan de ontwikkeling van het kind. 12 jaar is een leeftijd die wel eens genoemd wordt, maar ben je er dan nog niet klaar voor dan heb je pech. 4 jaar ballet is iets wat vaker aangehouden wordt en dan kijken wat het kind kan. Is het sterk genoeg? In de core, bekken, etc.

Speirs
Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-19 12:55

Bedankt voor jullie ervaringen!

Lastig hoor, als ik lees in zo'n artikel dat je het bij 1x per week les moet ontmoedigen denk ik al snel: duidelijk, niet doen dus.

Ik snap dat voetproblemen bij ballet op hoger niveau horen. Dit is alleen niet haar passie. Ze is juist van de 'echte' balletschool naar de dansschool 'om de hoek' gegaan omdat de groep hier gezelliger is en het meer om plezier in dansen leek te gaan dan om presteren. In mijn ogen, en ook wat ik begrijp van de artikelen, moet je eerst goed klaar zijn voor je deze grote stap kan nemen. Of maak ik er nou te veel van? Is juist éénmaal in de week de laatste tien minuutjes op spitzen oefenen niet direct dramatisch en moet ik niet zo miepen..

Waar wel haar hart ligt, is kunstschaatsen. Ballet is even gezellig een uurtje en daarbij voegt het voor haar houding en flexibiliteit enz ook nog leuk wat toe. Straks krijgt ze last van dr lijf waardoor schaatsen lastiger gaat..

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:02

Speirs schreef:
Bedankt voor jullie ervaringen!

Lastig hoor, als ik lees in zo'n artikel dat je het bij 1x per week les moet ontmoedigen denk ik al snel: duidelijk, niet doen dus.

Ik snap dat voetproblemen bij ballet op hoger niveau horen. Dit is alleen niet haar passie. Ze is juist van de 'echte' balletschool naar de dansschool 'om de hoek' gegaan omdat de groep hier gezelliger is en het meer om plezier in dansen leek te gaan dan om presteren. In mijn ogen, en ook wat ik begrijp van de artikelen, moet je eerst goed klaar zijn voor je deze grote stap kan nemen. Of maak ik er nou te veel van? Is juist éénmaal in de week de laatste tien minuutjes op spitzen oefenen niet direct dramatisch en moet ik niet zo miepen..

Waar wel haar hart ligt, is kunstschaatsen. Ballet is even gezellig een uurtje en daarbij voegt het voor haar houding en flexibiliteit enz ook nog leuk wat toe. Straks krijgt ze last van dr lijf waardoor schaatsen lastiger gaat..


Je hebt op allebei de kanten vh verhaal gelijk denk ik. Je moet er absoluut klaar (sterk genoeg) voor zijn, maar die eerste spitzenlessen 10min aan de bar zijn niet rampzalig. Ze gaat echt nog geen pirouettes draaien in het midden in het begin. Aan de bar zul je je niet snel blesseren en je creëert ook een stukje extra kracht die je op demipointe nooit gaat oefenen. De connectie met kunstschaatsen snap ik wel, ook dat is enorm veel flexibiliteit icm kracht. Ballet zal haar zeker helpen bij het kunstschaatsen.

Vertrouw op de docent en vraag gewoon, zeker als de sfeer wat relaxter is op deze school. De docent heeft de vragen en zorgen van ouders vast al eerder gehoord.

BigOne
Berichten: 38037
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kinderen op spitzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:13

Wil ze niet gewoon op ouderwetse gymles??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:21

Mag ik even als expert aan het woord? :=

Ik danste tot een jaar geleden in een professioneel gezelschap/school. Ben begonnen toen ik 6 was en ben intussen bijna 21. Op de eerste balletschool waar ik danste mocht je op spitzen vanaf 12 jaar maar in de meer professionele gezelschappen ga je op spitzen vanaf 9-10 jaar. Dat 'klaar voor zijn' is aan een kant b*llshit. Natuurlijk moet je kracht hebben in je benen/knieën en je benen goed kunnen strekken. Maar elk kind dat op spitzen leert dansen ziet er de eerste maanden uit als een veulen dat net kan lopen. Al doende leert men, en ze gaan nooit een kind leren pirouettes draaien op die leeftijd met spitzen. Op die leeftijd zijn dat echt basislessen aan de bar en daar doe je ook weinig kwaad mee. Ik was ook jong toen ik op spitzen begon en moet zeggen dat ik daar echt geen last van ondervonden heb, nu ook niet. Heb wel een keer m'n ligamenten gescheurd maar dat staat daar beetje los van en kan gebeuren als je 10 bent maar ook 30.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

soesita
Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:22

Mijn dochter is 11, zit al 6 jaar op ballet en daar is nog geen sprake van spitzen. De school hanteert een basisleeftijd van 12-14 jaar voor er op spitzen mag gestart worden; pas als alle deelnemers van een niveaugroep daar ook klaar voor zijn.

Ik begrijp je vragen rond ballet en gezondheid heel goed omdat ik ze deel. Daarom hebben wij bewust voor een balletschool gekozen die meer recreatief en minder prestatiegericht te werk gaat. De docente heeft een goede pedagogische opleiding en gaat erg duidelijk en bewust met thema's als eetstoornissen en lichamelijke ontwikkeling om.

In jouw plaats zou ik ook het gesprek met de docent opzoeken.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kinderen op spitzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:31

Ze is fanatiek met kunstschaatsen? Gaan “vergroeide” spitsen voeten haar dan niet opbreken?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:40

CalipsoLover schreef:
Mag ik even als expert aan het woord? :=

Ik danste tot een jaar geleden in een professioneel gezelschap/school. Ben begonnen toen ik 6 was en ben intussen bijna 21. Op de eerste balletschool waar ik danste mocht je op spitzen vanaf 12 jaar maar in de meer professionele gezelschappen ga je op spitzen vanaf 9-10 jaar. Dat 'klaar voor zijn' is aan een kant b*llshit. Natuurlijk moet je kracht hebben in je benen/knieën en je benen goed kunnen strekken. Maar elk kind dat op spitzen leert dansen ziet er de eerste maanden uit als een veulen dat net kan lopen. Al doende leert men, en ze gaan nooit een kind leren pirouettes draaien op die leeftijd met spitzen. Op die leeftijd zijn dat echt basislessen aan de bar en daar doe je ook weinig kwaad mee. Ik was ook jong toen ik op spitzen begon en moet zeggen dat ik daar echt geen last van ondervonden heb, nu ook niet. Heb wel een keer m'n ligamenten gescheurd maar dat staat daar beetje los van en kan gebeuren als je 10 bent maar ook 30.


Precies, het is zo onwijs babystapjes.

Misschien klein voorbeeld uit mijn omgeving: mijn moeder heeft redelijk fanatiek spitzen gedanst van haar 10e tot haar 16e en echt nul gevolgen aan ondervonden. Heeft geen makkelijke voeten, maar ze is nu in de zestig en nooit problemen gehad. N=1 natuurlijk maargoed.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kinderen op spitzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:04

Ja, de meeste kinderen beginnen pas het echte werk op spitzen te doen wanneer ze 14-15 jaar zijn. Die eerste jaren zijn basic en gaat echt om je voeten sterk genoeg te maken. Hoe sneller je voeten sterk zijn, hoe sneller je er mee aan de slag kunt. Met spitzen zijn leraren ook echt heel voorzichtig, want als je dingen gaat doen op spitzen waar je voeten niet sterk genoeg voor zijn kan je blessures krijgen. Dus als kind ga je nooit heftige dingen moeten doen op die spitzen. Ballet is een heftige sport voor je lichaam, maar men gaat tegelijk ook heel duurzaam om met het lichaam want je hebt er maar 1 en de grootste nachtmerrie van een danser is een blessure. En wat Rien zegt is flauwekul, je voeten vergroeien echt niet naar de spitzen. Even een egopost, maar ik had altijd de mooiste voeten van heel de balletschool, ik kon mijn voeten onwijs goed strekken en ik heb er nooit last van gehad.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Speirs
Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Kinderen op spitzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 18:12

Blij met jullie reacties, heel fijn! Ik heb het even besproken met de juf, wat was wel verhelderend. Ze had twee meiden (die zijn 11) die op spitzen mochten en een ander (9) heeft ze zelf aangeschaft.
Ze beoordeelt de kracht van van voeten en de techniek. We hebben afgesproken dat ze lekker gewoon verder gaat oefenen en dat als ze er écht aan toe is, ik het nog eens in heroverweging neem. Want door jullie berichten is het voor mij geen 'harde nee' meer. Ze zal jullie dankbaar zijn _/-\o_

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:27

CalipsoLover schreef:
Ja, de meeste kinderen beginnen pas het echte werk op spitzen te doen wanneer ze 14-15 jaar zijn. Die eerste jaren zijn basic en gaat echt om je voeten sterk genoeg te maken. Hoe sneller je voeten sterk zijn, hoe sneller je er mee aan de slag kunt. Met spitzen zijn leraren ook echt heel voorzichtig, want als je dingen gaat doen op spitzen waar je voeten niet sterk genoeg voor zijn kan je blessures krijgen. Dus als kind ga je nooit heftige dingen moeten doen op die spitzen. Ballet is een heftige sport voor je lichaam, maar men gaat tegelijk ook heel duurzaam om met het lichaam want je hebt er maar 1 en de grootste nachtmerrie van een danser is een blessure. En wat Rien zegt is flauwekul, je voeten vergroeien echt niet naar de spitzen. Even een egopost, maar ik had altijd de mooiste voeten van heel de balletschool, ik kon mijn voeten onwijs goed strekken en ik heb er nooit last van gehad.


Ik zeg niks , ik vraag het. Ik ben een leek, dus ga hierover niets beweren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, beert, Getty_Maan, kionasuppie, Robin_Rikkie en 50 bezoekers