Ogen laten laseren, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:07

Even een vraagje;
Ik woon alleen en het is me wel aangeboden om te kunnen blijven slapen (bij vriendin en bij m’n moeder), maar ben denk ik toch het liefst lekker thuis. Is hulp de eerste dagen écht nodig?

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:18

Dreamy schreef:
Even een vraagje;
Ik woon alleen en het is me wel aangeboden om te kunnen blijven slapen (bij vriendin en bij m’n moeder), maar ben denk ik toch het liefst lekker thuis. Is hulp de eerste dagen écht nodig?

Nee zeker niet, alleen met autorijden. Maar de ene behandeling heeft een iets langer herstel als de andere

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:21

Suuszels schreef:
Dreamy schreef:
Even een vraagje;
Ik woon alleen en het is me wel aangeboden om te kunnen blijven slapen (bij vriendin en bij m’n moeder), maar ben denk ik toch het liefst lekker thuis. Is hulp de eerste dagen écht nodig?

Nee zeker niet, alleen met autorijden. Maar de ene behandeling heeft een iets langer herstel als de andere


Ja, mijne is die van 5 dagen :j

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:29

Arantes schreef:
Lous schreef:
:Y)
Verziend is +
Bijziend is -

Wat ik dus zeg,iedereen krijgt vroeg of laat plus (leesbril)
Dan ben je dus verziend. En heb je alleen daar een afwijking op.

Ik heb het dus over de bijziende brildragers.Zoals ik nu. Wij krijgen/worden dus plus en min = multifocaal


Multifocaal betekent alleen maar dat er verschillende sterktes in 1 glas zitten verwerkt (dus een verte deel die overloopt in een leesgedeelte). Je ogen zelf zijn niet ‘multifocaal’ :) .

Dit is zeker niet altijd perse een min en een plus gedeelte. Als iemand zijn vertesterkte bijvoorbeeld +2.00 is en zijn leesadditie is +2.50, dan zit er in het vertedeel +2.00 en in het leesgedeelte +4.50. Andersom kan ook. Bijvoorbeeld vertesterkte -5.00 en leesadditie +1.50 wordt vertegedeelte -5.00 en leesgedeelte -3.50.

Jonge mensen met plussterkte is veelal door een te ‘kort/klein’ oog, waardoor het licht achter het netvlies valt. De ooglens functioneert echter prima.

Vanaf een jaar of 40 wordt de ooglens stugger waardoor het dichtbij scherpstellen (accommodatie), verminderd wordt en er dus een leesbril nodig is. Zijn dus 2 totaal verschillende oorzaken.


Het dikgedrukte is letterlijk op mij van toepassing. Blijkbaar komt dit erg weinig voor want vrijwel iedereen is er van overtuigd dat dit niet kan, dat lees-afwijkingen altijd + zijn en verder weg kijke-afwijkingen altijd - zijn.
Nogmaals mijn vraag: zijn er bokkers die dat +/+ ook hebben en evt hebben laten behandelen met laseren of lensimplantatie?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:36

Emita schreef:
Ik ben vorig jaar op gesprek geweest in Oogziekenhuis Rotterdam, maar uit de meting bleek dat mijn sterkte te groot is :-( Ik heb -9 met cilinder erbij. Maar als tweede optie gaven ze mij een lens implantaat, en daar zit een leeftijdsgrens van minimaal 25 jaar aan vast. Ik ga dus in december als ik 25 word, voor een nieuwe afspraak maar dit keer voor een lens implantaat. Mocht je niet geschikt zijn voor laseren, dan zou dit dus nog een optie voor je kunnen zijn :)

Zit daar 25 jaar aan?
Nou dat mag ik mijn broertje dan wel vertellen.
Die heeft ze al 23 jaar.

Hij heeft -17 aan beide ogen. Daarnaast een gat in zijn Iris ( zijn Iris is dus altijd vergroot) En staar. Hij is dus ook echt slechtziend.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:29

frankiej schreef:
Arantes schreef:

Multifocaal betekent alleen maar dat er verschillende sterktes in 1 glas zitten verwerkt (dus een verte deel die overloopt in een leesgedeelte). Je ogen zelf zijn niet ‘multifocaal’ :) .

Dit is zeker niet altijd perse een min en een plus gedeelte. Als iemand zijn vertesterkte bijvoorbeeld +2.00 is en zijn leesadditie is +2.50, dan zit er in het vertedeel +2.00 en in het leesgedeelte +4.50. Andersom kan ook. Bijvoorbeeld vertesterkte -5.00 en leesadditie +1.50 wordt vertegedeelte -5.00 en leesgedeelte -3.50.

Jonge mensen met plussterkte is veelal door een te ‘kort/klein’ oog, waardoor het licht achter het netvlies valt. De ooglens functioneert echter prima.

Vanaf een jaar of 40 wordt de ooglens stugger waardoor het dichtbij scherpstellen (accommodatie), verminderd wordt en er dus een leesbril nodig is. Zijn dus 2 totaal verschillende oorzaken.


Het dikgedrukte is letterlijk op mij van toepassing. Blijkbaar komt dit erg weinig voor want vrijwel iedereen is er van overtuigd dat dit niet kan, dat lees-afwijkingen altijd + zijn en verder weg kijke-afwijkingen altijd - zijn.
Nogmaals mijn vraag: zijn er bokkers die dat +/+ ook hebben en evt hebben laten behandelen met laseren of lensimplantatie?


Het komt eigenlijk vrij veel voor, maar het is meer inderdaad dat er onwetendheid is. Daarom vind ik ‘verziendheid’ eigenlijk geen goede term voor een plus sterkte omdat mensen niet altijd ‘verziend’ zijn (dus scherp zien in de verte met een plussterkte)

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar ik weet wel dat een verte plussterkte lastig te laseren is. Dit vanwege het feit dat het vaak weer terug komt. Een implantlens is soms wel een optie, echter zal je nog steeds een leesbril nodig hebben. Er zijn tegenwoordig ook wel ‘accommoderende’ vervangende lenzen echter dit werkt nog niet altijd even soepel en is erg duur dus zou ik niet aanraden.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:47

daantjuhhh schreef:
Emita schreef:
Ik ben vorig jaar op gesprek geweest in Oogziekenhuis Rotterdam, maar uit de meting bleek dat mijn sterkte te groot is :-( Ik heb -9 met cilinder erbij. Maar als tweede optie gaven ze mij een lens implantaat, en daar zit een leeftijdsgrens van minimaal 25 jaar aan vast. Ik ga dus in december als ik 25 word, voor een nieuwe afspraak maar dit keer voor een lens implantaat. Mocht je niet geschikt zijn voor laseren, dan zou dit dus nog een optie voor je kunnen zijn :)

Zit daar 25 jaar aan?
Nou dat mag ik mijn broertje dan wel vertellen.
Die heeft ze al 23 jaar.

Hij heeft -17 aan beide ogen. Daarnaast een gat in zijn Iris ( zijn Iris is dus altijd vergroot) En staar. Hij is dus ook echt slechtziend.


Staar is een ander verhaal. Bij staar worden lensimplantaten zelfs ook gewoon vergoed.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:50

Nou het gaat mij niet om de vergoeding.
Dat weet ik.

Maar dat ze na 25 jaar vervangen moeten worden.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:52

Ik lees haar bericht als dat ze 25 jaar oud moet moet zijn om ze te laten zetten. Niet dat ze na 25 jaar vervangen moeten worden. ;)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:53

Lous schreef:
Ik lees haar bericht als dat ze 25 jaar oud moet moet zijn om ze te laten zetten. Niet dat ze na 25 jaar vervangen moeten worden. ;)

|o |o |o

*kruipt terug in mijn hoek _O-

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:55

Geweldig!
You make my day! B-) _/-\o_

Ach ja het is al laat. ;)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:01

Afbeelding

Lekker aan’t wachten voor het 2e onderzoek, beste kijkers zo :))

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:30

Dreamy schreef:
[ [url=m/3GCZbP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker aan’t wachten voor het 2e onderzoek, beste kijkers zo :))


Wauw, dat ziet er raar uit. Snap nu ook meteen waarom het autorijden dan echt een probleem gaat zijn.

Ik heb gebeld en kan half maart terecht voor het vooronderzoek. Door mijn leeftijd twijfelen ze een beetje aan lens vervanging of laseren. Want anders laseren ze en loop ik misschien over 5 jaar alsnog met een leesbril weer. Dus dat is even afwachten.

Is de wachttijd bij elke kliniek zo lang?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:30

Mijn broertje heeft dus constant die grote qua pupil.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:36

Morgen is het zo ver :):)

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:28

Dreamy schreef:
Morgen is het zo ver :):)


Succes!!!

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:37

daantjuhhh schreef:
Mijn broertje heeft dus constant die grote qua pupil.

Kan hij geen pupilverkleinende druppels krijgen? Ik heb ook een serieuze afwijking aan mijn ogen, met een verzakte lens. Ik heb nu als proef, druppels gekregen die als bijwerking het verkleinen van de pupil heeft, waardoor ik misschien beter kan zien in het donker. Geen idee of dat op hem van toepassing is, maar dacht er opeens aan.

Tevens wordt een lensvervanging mij afgeraden omdat ik zo jong ben (24), want nu kan ik met lenzen een soort van gecorrigeerd worden en kan ik met voldoende licht nog lezen. Als mijn lens vervangen zou worden moet ik sowieso een leesbril zeiden ze. Er zitten meer haken en ogen aan, maar dat gaan we pas bespreken als ik daar behoefte aan heb.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:20

Even een snelle update!
Inmiddels klaar en net thuis, de behandeling zelf is iig een fluitje van een cent. Nu de komende dagen even afwachten :P

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:49

Mooi! Lekker rustig aan doen en dan hopelijk genieten van helder zicht :)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:54

Inmiddels dag 4, onwijs wazig zicht maar geen pijn gehad! Hooguit het “vuiltje in je oog” gevoel, maar dat was maar een paar keer en van korte duur. Wel hoofdpijn door dus wazig zien en wel willen zien :P zal na verwijdering van de bandagelenzen hopelijk wel veranderen. Voor nu maar lekker veel aan het slapen :))

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:14

Ben benieuwd!

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:12

Dreamy schreef:
Inmiddels dag 4, onwijs wazig zicht maar geen pijn gehad! Hooguit het “vuiltje in je oog” gevoel, maar dat was maar een paar keer en van korte duur. Wel hoofdpijn door dus wazig zien en wel willen zien :P zal na verwijdering van de bandagelenzen hopelijk wel veranderen. Voor nu maar lekker veel aan het slapen :))

Hoe gaat het inmiddels? Kun je al beter zien? En hoe snel na de intake ben jij geholpen? Over iets minder dan een maand heb ik mijn voorbereidend gesprek. Ik ben zo benieuwd.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:27

Pas sinds vandaag merk ik ietwat vooruitgang in mijn zicht! Voorgaande dagen zou ik bijv. echt nog niet in m’n auto stappen, vandaag had dat wellicht wel een optie kunnen zijn! Maar omdat het fluctueert gedurende de dag en het aan het einde van de dag toch weer echt waziger wordt (vermoeidheid lijkt me), stel ik dat sowieso nog even uit. Door het wisselende zicht ook nog steeds wel ietwat last van hoofdpijn en wat vermoeid, maar wordt beduidend minder!

Ik had 11jan vooronderzoek, 22jan tweede vooronderzoek en 4 feb dus gelaserd :)

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:31

Oh, dus na de vooronderzoek en ging het best snel. Ik heb 11 en 15 maart de beide afspraken voor de vooronderzoek en staan bij Feyo. Even kijken wat voor mij de meest geschikte methode blijkt te zijn. Kan niet wachten om van die bril af te zijn.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:41

Mijn man was een jaar of 3 terug bij de Bergman kliniek en daar zijden ze dat ze lens implantaten pas zetten na je 55e jaar.
Omdat je lens vanaf die leeftijd vanzelf wat los raakt. Als je dit eerder op jongere leeftijd zou doen dan is er een risico dat ze als ze je lens verwijderen de boel beschadigen bij het los halen.