Naar de sportschool!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:52

Ik ben vanmorgen wezen sporten, ik vond de WOD niet heel leuk, het was vooral gewichtheffen:

AMRAP in 10 min.:
12 Deadlifts
9 Overhead Squats
6 Hang Power Snatches

Ik ben heel slecht in Overhead Squats dus die ingewisseld voor Back Squats. Ook Snatches vind ik best moeilijk, de armen uitstrekken naar achter kan ik niet goed.

Bijna 5 rondes afgekregen, ik ben wel tevreden!


Lekker hoor Marije_jiplover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:26

Ik heb nog geregeld de camera mee laten rollen wanneer er weer een mooi rond getal en een record in zicht komt.
Hier vijf herhalingen met 310lbs (140kg):

(ja, teveel naar voren leunen tijdens de laatste herhalingen, dit was RPE 9 en de derde en laatste set van 5 dus je kan niet teveel verwachten).

Misschien niet heel indrukwekkend qua gewicht maar ik lig nog netjes op schema om me over 2 jaar voor de nationals met powerliften te kwalificeren. Volgend jaar een jaar test draaien op IPF regels (wat trouwens een duur geintje gaat worden: lidmaatschap, inschrijfgeld, vlucht naar wedstrijdlocatie, hotel voor 2 nachten, alle spullen die je gebruikt moeten toegestaan zijn - lees: van een bepaald merk zijn dat erg duur is) en het jaar erna kwalificeren voor de nationale kampioenschappen. Daadwerkelijk eraan meedoen staat trouwens nog niet in de planning maar misschien komt dat nog na het kwalificeren.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:45

Netjes hoor biscuitje!

Goed bezig enzino, soms lijk je hem best vanuit je rug te trekken als het ware. Heb verder nog niet heel veel verstand van echt techniek maar goed bezig! Mooi doel ook om voor te trainen en tja kostbaar, maar als het het voor je waard is... Waarom niet :)?
Hoezo wel kwalificeren en niet meedoen? Dat is toch het doel van kwalificeren :+ ?

Net een nieuw schema gehad, denk dat ik morgen overal pijn heb :') met veel supersets. Zal van de week eens een foto ervan maken

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:09

Hier vandaag weer 9km gelopen. Foto is op een rots gemaakt waarvan wordt gezegd dat de oude paarden daar geblinddoekt, achterwaarts naar beneden werden gegooid voor de roofdieren.

Afbeelding

Heb mijn werktijden aan laten passen o het werk zodat ik nu 4 dagen kan sporten als ik terug ben van vakantie. Krijg dan ook weer een nieuw schema.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:24

Bedankt allemaal - was een geplande operatie, maar wel een die in totaal al 8 keer verzet was :+ Dus ik had bijna niet verwacht dat het dit keer gewoon door zou gaan, wat dat betreft was het dus onverwachts. Niets ernstigs gelukkig :)

Netjes Enzino! Welke gewichtsklasse ben je en wat is daarvoor het qualifying total?
Krijg van je filmpje trouwens echt weer helemaal zin om ook weer te gaan, maar duurt nog wel 3 weken voor ik weer echt zwaar mag helaas -O-

Denk dat ik volgende week wel weer naar de sportschool ga, maar het dan vooral bij cardio en lage gewichten hou. Bah :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:20

Suuszels schreef:
Hoezo wel kwalificeren en niet meedoen? Dat is toch het doel van kwalificeren :+ ?

De kwalificatie is gebaseerd op een vaststaand totaal, wat een mooi doel om naar toe te werken is, terwijl de plaatsing in de daadwerkelijke competitie afhankelijk is van wie nog meer meedoet. Daar heb ik geen invloed op en is afwachten wat veel minder motiverend is . Bovendien is er een goede kans dat mijn categorie slechts een paar deelnemers heeft wat het winnen van een blikken medaille niet het opscheppen waard maakt. In het algemeen geldt vaak "je doet mee met de open klasse of het doet er niet toe".

Mijn plan is om in de tot 93kg categorie mee te doen voor de masters 1 (40-49 jaar oud). Kwalificatietotaal is slechts 957lbs terwijl dat voor de open klasse 1145lbs is. Mijn totalen liggen nu rond de 975lbs (bij een lichaamgewicht van 86.3kg) dus kwalificeren voor de open is niet haalbaar. Zelfs bij 83kg, iets dat niet onhaalbaar is, moet ik minstens de 1035lbs halen.

De totalen zeggen trouwens een hoop over de competitie. In de USA moet je minimaal 1367lbs halen voor master 1 en 1526lbs voor de open. Met zulke getallen zouden ze geen deelnemers hebben hier. Het is dus allemaal niet zo heel serieus.

Citaat:
soms lijk je hem best vanuit je rug te trekken als het ware

Dat komt mede doordat ik low-bar squat waardoor mijn positie redelijk ver naar voren is:
Afbeelding
(front-squat vs high-bar back squat vs low-bar back squat)

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:56

Heyhey! Ik kom hier even binnenvallen met een vraag als dat mag O:)

Ik zou graag willen beginnen met sporten, maar weet niet of er bepaalde sportscholen geschikter zijn voor beginners. Ik heb (vrijwel) geen ervaring en vind het dan ook een beetje eng om tussen de gevorderden te staan, maar daar moet ik denk ik maar mee leren leven. Het liefste zou ik bij een sportschool gaan die op meerdere plaatsen zit (zoals BasicFit), met welke sportschool hebben jullie goede ervaringen? Alle overige tips zijn trouwens ook van harte welkom :o

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 01:01

Ikzelf sport bij een kleine keten Anytime Fitness.
24/7 toegang met een sleutel (bij elke vestiging overal wereldwijd)
Ik vind de begeleiding hier erg fijn. Ook omdat er een fysio aanwezig is en die heb ik wel nodig als rugpatient. Omdat het zo klein is, is er echt zo’n dorpsmentaliteit ;) en dat vind ik persoonlijk zeer fijn/gezellig. Bij zo’n grote keten als Basicfit en Fit for Free zijn de meeste al snel op zichzelf.
Sowieso zijn bij bijna alle sportscholen wel trainers aanwezig die je op weg kunnen helpen of waar je PT lessen kunt volgen.

Iedereen is toch ergens begonnen? ;)

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:29

Inderdaad, iedereen is ergens begonnen toch :) ?
Ik zou wel kijken dat je ergens een startschema krijgt met een trainer die alle oefeningen doorloopt en even checkt of je ze goed doet.
Mijn vriend zit ook bij anytime, also hij op gekke tijden (6u sochtends) gaat is er geen begeleiding maar op reguliere tijden wel.
Ik zit bij een lokale sportschool en daar is wel veel individuele aandacht.

Ahh ik heb echt spierpijn van donderdag :') vandaag maar niet sporten, morgen hopelijk wel bootcamp!

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:22

Ik zou zeker als absolute beginner niet naar een keten als BasicFit of Fitforfree gaan. Het is goedkoop en daarmee toegankelijk maar je krijgt daar echt 0.0 begeleiding voor in de plaats en zeker als je (heel bot gezegd) niet weet wat je doet heb je dat imo wel echt nodig. Zoek dus op zn minst naar een plek waar je een startschema kan maken met een personal trainer en het liefst met tweewekelijkse/maandelijkse begeleiding om even te kijken of je alles goed doet en of er dingen aangepast moeten worden.

Dat kost je wat meer en het is ook moeilijker te vinden, maar het loont zich wel echt omdat je gewoon veel sneller opbouwt en minder aan het aankloten ben. Ik ben begonnen bij een BasicFit (had wel al wat basiskennis omdat ik drie keer per week buikspiertraining deed bij een sportschool in de buurt) en achteraf heb ik daar echt spijt van. Ik denk dat als ik was begonnen met goede begeleiding ik veel sneller fit was geworden en het ook veel sneller leuk was gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:30

In eerste instantie zou ik zeggen dat elke sportschool geschikt is omdat er overal beginners en gevorderden door elkaar heen lopen, maar op basis van bovenstaand bericht lijkt het me inderdaad slim om toch naar een plek te zoeken met goede begeleiding. De oefeningen kan je wel van youtube leren, en een vriend/vriendin kan een keer mee om je te corrigeren, maar je verknoeid zo gigantisch veel tijd als je niet de basis juist krijgt in het begin en daar ga je spijt van krijgen later (of je stopt mogelijk helemaal).

Beter betaal je nu een beetje extra en leer je de basis helemaal correct, dan dat je wat centen bespaard en je misschien blessures oploopt, nauwelijks resultaten behaald, of dingen verkeerd aanleert. Helaas heeft bijna iedereen dit wel meegemaakt en terugkijkend waren de beste beslissingen die ik heb genomen om 2 coaches te nemen (eentje voor mijn trainingsplan en eentje voor "de rest"). En binnenkort nog een derde voor techniek.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:18

Rachelle_99 schreef:
Heyhey! Ik kom hier even binnenvallen met een vraag als dat mag O:)

Ik zou graag willen beginnen met sporten, maar weet niet of er bepaalde sportscholen geschikter zijn voor beginners. Ik heb (vrijwel) geen ervaring en vind het dan ook een beetje eng om tussen de gevorderden te staan, maar daar moet ik denk ik maar mee leren leven. Het liefste zou ik bij een sportschool gaan die op meerdere plaatsen zit (zoals BasicFit), met welke sportschool hebben jullie goede ervaringen? Alle overige tips zijn trouwens ook van harte welkom :o


Wees welkom! Net als mijn voorgangers raad ik wel een sportschool aan waar je echt betrouwbare begeleiding kunt vragen in het begin. Mijn ervaring met de goedkope is dat die vaak maar wat doen. Ik sport zelf bij BigGym en daar mag iedereen pt geven. Dat is ook wel te zien. Niveau is om te janken. Dan kun je beter bij een duurdere starten maar ik weet niet uit welke sportscholen je kunt kiezen?

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:56

Bij Basic-Fit kun je ook een PT inhuren of je zoekt er een met een fysio en laat je door diegene begeleiden.
Ik weet niet of je een specifiek doel hebt? Wil je echt fanatiek bezig of meer voor de leuk? Als het eigenlijk gewoon om wat bewegen gaat, dan lijkt mij een goedkope sportschool prima. Wil je fanatiek trainen en heb je specifieke doelen, dan zou ik een sportschool zoeken met meer begeleiding.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:30

Dankjewel voor alle reacties! Een sportschool met meer begeleiding lijkt me naar aanleiding van jullie berichten veel verstandiger dan ja!

Ingedebruijn: In principe zou ik het liefste een sportschool met meerdere locaties willen, omdat ik als student nog afwissel tussen mijn kamer en thuis. Anytime Fitness zit wel in de buurt op beide locaties, dus dat lijkt me dan een goede optie.

_Christina: Ik wil in eerste instantie vooral een stuk fitter worden, maar uiteindelijk lijkt het me wel leuk om echt fanatiek aan de slag te gaan.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 08:25

enzino schreef:
Ik heb nog geregeld de camera mee laten rollen wanneer er weer een mooi rond getal en een record in zicht komt.
Hier vijf herhalingen met 310lbs (140kg):
https://www.youtube.com/watch?v=7QjR_hkGZm0
(ja, teveel naar voren leunen tijdens de laatste herhalingen, dit was RPE 9 en de derde en laatste set van 5 dus je kan niet teveel verwachten).


Tof dat je een kwalificatie wil draaien! Wordt dat je eerste officiële IPF-wedstrijd?

Mooie vorm heb je ook, maar zorg wel dat je je bilspieren er goed bij houdt. Dat houdt je rug recht in plaats van hol en zorgt ervoor dat je je core beter in balans hebt. Daarmee voorkom je ook dat je te veel naar voren gaat leunen.
Het mooie van zo zwaar gaan is juist dat je goed kunt zien waar je als eerste je vorm verliest, zodat je daaraan kunt werken. :j Hoe zijn je deadlifts?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:08

Iemand nog tips voor arm oefeningen zodat ik zometeen over -5 kilo pull-ups kan? _O-

Ben dan 15 kilo kwijt en dan moet ik mezelf op kunnen trekken.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:16

Ik kon ook toen ik 52kg woog amper pull ups en ik ben echt best sterk :+ Beste is om gewoon assisted pull ups te doen tot je ze unassisted kunt. En dan beter met elastiek dan op zo'n apparaat.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:27

Ja ik ben motorisch echt een randdebiel. Dus ben een beetje bang dat ik mijn nek breek met dat elastiek.

Edit: over 5 kilo weeg ik 74,5. En dan ben ik echt prima op gewicht. Heb nu al een gezond gewicht. :=
Ben daarom echt bang dat het nooit lukt.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:00

Kan je wel Chin ups? Die zijn iets gemakkelijker. Je zou ook meer op de negatives, dus blijven hangen kunnen werken, zo train je vrijwel dezelfde spieren.
Ik ben motorisch ook echt dramatisch en heb wel een keertje bijna het elastiek tegen me aan laten klappen maar als ik oplet lukt het best goed O:)

Ah, ik had van mijn nieuwe schema echt 2 dagen spierpijn en gisteren met de bootcamp voelde ik het eigenlijk ook nog.
Vanavond hem nog een keer geprobeerd, was warm en druk. Wel zo goed mogelijk geprobeerd uit te voeren, dus eens zien of ik morgen dan nog spierpijn heb :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:03

Ja chin ups kunnen is ook al goed zat haha. Maar zal me eens verdiepen in welke spieren je daarvoor nodig hebt.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:21

Maar nogmaals, je kunt echt prima een sterke rug/lats hebben en nog geen pull ups kunnen :) Pull ups leer je door pull ups te doen. Je kunt idd bijvoorbeeld ook een bankje oid gebruiken om omhoog te komen en dan focussen op een hele langzame negative, dat helpt ook.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:27

Oke dan probeer ik dat over -5 kilo eens haha. Word denk ik begin september.

Wil eigenlijk ook leren deadliften, morgenvroeg maar eens de ballen verzamelen om om hulp te vragen.

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:48

Ik train rug ook echt zwaar, maar pull ups lukt gewoon niet. Kwestie van veel oefenen denk ik, dus dat ben ik nu aan t doen. Denk ook niet zo zeer dat je het met -5 kg wel kan.

Eulogy schreef:
Maar nogmaals, je kunt echt prima een sterke rug/lats hebben en nog geen pull ups kunnen :) Pull ups leer je door pull ups te doen. Je kunt idd bijvoorbeeld ook een bankje oid gebruiken om omhoog te komen en dan focussen op een hele langzame negative, dat helpt ook.

Dit doe ik inderdaad ook, de paar dagen nadat ik dat voor het eerst had gedaan had ik echt vreeeselijke spierpijn :') Maar ik merk al vooruitgang.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:22

Eulogy schreef:
Maar nogmaals, je kunt echt prima een sterke rug/lats hebben en nog geen pull ups kunnen :) Pull ups leer je door pull ups te doen. Je kunt idd bijvoorbeeld ook een bankje oid gebruiken om omhoog te komen en dan focussen op een hele langzame negative, dat helpt ook.

Zo heb ik het in verleden mezelf ook geleerd. Chin-ups, negatives en vervolgens met elastiek en steeds minder sterk elastiek. En daarna kon ik het.

Maar dat is alweer 4 jaar geleden. Dus tijd om binnenkort weer eens mee bezig te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:53

EvelijnS schreef:
Tof dat je een kwalificatie wil draaien! Wordt dat je eerste officiële IPF-wedstrijd?

Mooie vorm heb je ook, maar zorg wel dat je je bilspieren er goed bij houdt. Dat houdt je rug recht in plaats van hol en zorgt ervoor dat je je core beter in balans hebt. Daarmee voorkom je ook dat je te veel naar voren gaat leunen.
Het mooie van zo zwaar gaan is juist dat je goed kunt zien waar je als eerste je vorm verliest, zodat je daaraan kunt werken. :j Hoe zijn je deadlifts?

Dank je. Ja, dat moet de eerste keer onder IPF regels worden en daarmee ook meteen de eerste keer dat er daadwerkelijk strenge regels nageleefd moeten worden.

Ik wijt het probleem van/rond mijn rug/kont vooral aan mijn ademhaling. Ik merk dat ik me goed kan "brachen" tegen mijn riem maar op het diepste punt neig ik mijn buik in te trekken waardoor ik stabiliteit mis. Verder merk ik nog dat ik last van knee caving krijg maar dat is erg moeilijk te zien in de video vanwege de camerapositie. Mijn focus is nu vooral gericht op de knee caving want daar zie ik het eerst blessures ontstaan.

Deadlifts van diezelfde training (340lbs - 154kg x5 - RPE 9):

Ik zie in bovenstaande video vooral terug dat mijn nek positie niet goed is, iets dat er ingeslopen de laatste tijd. En ik start vaak nog wat te diep waardoor ik mijn benen eerst een stuk beweeg voor de rest in actie komt. Ergens volgend jaar wil ik sowieso een 1:1 boeken met een trainer hier in de buurt om alles door te lopen en tips te krijgen mbt techniek. Tot die tijd zal het vooral doorgaan met mijn huidige programma zijn en zwaarder worden.

Jij doet zelf competities?