Naar de sportschool!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:21

Ik heb competities gedaan een paar jaar terug, maar het lukte me niet goed om het te combineren met mijn baan en daarna ben ik door omstandigheden helemaal gestopt met de sport. Ik kom er vast nog weer naar terug, maar momenteel even niet.

Grappig, volgens mij lijken wij heel erg op elkaar qua lichaamsverhoudingen. :D Relatief korte armen en lange benen, of niet? Ik had/heb dezelfde issues als jij. Holle rug/voorover hangen bij de squat, billen als eerste omhoog bij de deadlifts waardoor ik veel vanuit mijn rug tilde. Ik dacht altijd dat het mijn core was, maar na veel checks en gesprekken met diverse (nationale) coaches op de wedstrijden en online, bleek het probleem in mijn bilspieren te zitten. Die activeerde ik niet goed genoeg, waardoor mijn rug veel te veel werk moest doen en de bovenstaande problemen ontstonden. Het zou ook je bracing-issue kunnen verklaren overigens, ik denk dat je spieren aan de achterkant (bilspieren) zwakker zijn dan je buikspieren, waardoor die (en je onderrug) sneller opgeven en je buikspieren dus de volledige lading moeten pakken. Doordat je spieren aan de achterkant verslappen lijkt het dus alsof je je buik intrekt, maar er mist eigenlijk massa aan de achterkant om de riem 'op te vullen'.

Overigens vind ik ook je deadlifts er heel goed uitzien hoor! Dit zijn zeg maar de tips om je houding meer te perfectioneren nog, én om op termijn overbelasting van je rug en daarmee misschien blessure te voorkomen. Maar menig powerlifter is onder de indruk waarschijnlijk. :D En nog een pluspunt: Conventional ipv sumo. <<)

Tip voor het voorbereiden op je eerste wedstrijd trouwens: zorg dat je een paar sessies hebt waar je specifiek oefent op de commando's. Vraag dan een vriend oid om de commando's te roepen, zodat het in je geheugen wordt opgeslagen. Het lijkt heel triviaal, maar ik heb het zó vaak mis zien gaan bij mensen op hun eerste wedstrijd. Ze zijn hun training dan gewend, waardoor ze uit automatisme racken voor het commando of bij het bankdrukken niet pauzeren. Oh ja, en als het kan, neem iemand mee die als coach kan fungeren op de wedstrijd. Dat komt vaak neer op je volgende attempt doorgeven bij de wedstrijdtafel en je warmup weights bijhouden en op de barbell laden. Scheelt hersenwerk en onnodig fysiekwerk. :D

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:53

Wat tof Evelijn! Ik heb in oktober m'n eerste wedstrijd, je tip over commando's is alvast een hele goeie!

Enzino, heel netjes! Ik herken veel van je form problemen, bij mij is het inderdaad ook omdat ik kracht mis in m'n bilspieren in vergelijking met de rest, dus daar focussen we dit blok op en dan kijken wat dat doet. Ik ben onwijs quad dominant en vind hip thrusts en dergelijke ook echt vreselijk maar goed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:08

EvelijnS schreef:
knip

Heel erg bedankt voor je feedback.

Korte armen klopt zeker, dat viel me op toen ik de positie van de stang bekeek bij een persoon als Layne Norton en dat vergeleek met mijzelf. De ruimte tussen zijn kruis en de stang is groot genoeg om een kat door te laten springen.

Afbeelding

Bij mij zit de stang ongeveer voor mijn kruis, net onder mijn riem, dus zeker 15-20cm hoger wat het natuurlijk niet makkelijker maakt. Helaas niets aan te doen. Deadlifts zal ik ook altijd conventioneel blijven doen, net zo als dat ik weiger overdreven te bruggen of extreem wijd vast te pakken in de benchpress. Misschien als ik net wat kilo's tekort kwam voor een wereldrecord zou ik het overwegen, maar nu heb ik liever een grotere ROM, wat minder gewicht, minder risico's en meer hypertrofie.

Ik ga je tips voor activeren achterkant meenemen. Mijn programma staat vast voor nu dus het zal geen extra accessory werk worden, maar een cue om het meer te activeren kan natuurlijk nooit kwaad. Elke keer komt er weer een nieuwe cue bij en wat goed ging gaat vervolgens weer slechter bij een hoger gewicht, maar dat houd het leuk en geeft ruimte tot verbeteren. Misschien dat ik een coaching sessie wat naar voren haal en al aan het einde van mijn huidige programma ga doen ipv er langer mee wachten want het risico is natuurlijk dat hij ruimte tot verbetering ziet en ik geen tijd meer heb om het mee te nemen.

Wel jammer dat je hebt moeten stoppen vanwege werk. Het voordeel van de sportschool/fitness is normaal gesproken dat je kan gaan wanneer je wilt, maar als je helemaal uitgeblust bent van werk dan doe je natuurlijk ook niet veel meer.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:16

Conventional deadlifts vs sumo is wat dat betreft wel anders imo. Het ligt er gewoon aan wat het beste bij je bouw past ook, en als je met sumo veel meer kunt tillen dan met conventional, waarom zou je het dan niet doen? Conventional voelt voor mij bijvoorbeeld net niet lekker als ik zwaarder ga.

Overdreven archen etc vind ik wat dat betreft toch wel anders.

Anoniem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:35

Conventional vs sumo is meer een meme dan daadwerkelijk "vals spelen", idd.

Lous

Berichten: 24244
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:07

En het einde is in zicht...deze week is wel vreselijk met dit weer...vandaag dag 94. Dinsdag dag 100! Wat kijk ik daar naar uit..
Onderstaande foto’s postte ik vorige week op mijn FB.
Ben ook echt heel benieuwd naar mijn progressie in waardes. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:44

Wow mooi verschil :D en die laatste 6 dagen gaan ook nog wel lukken dan!

Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:50

Wauw, wat een verschil Lous! Ik zit nu op 39 en mijn doel was 40, dus die ga ik zeker halen. Ben daar wel trots op, met alle blessures en voetbaltoernooien de afgelopen weekenden. :D

Ik ben vandaag weer gegaan en heb samen met mijn vriend een heerlijke trainingsessie gehad, waarbij we elkaar verder pushten en uitdaagden om meer gewicht te doen. Was erg gezellig en ook nog eens flink actief. Ook wilde ik al een tijd proberen om boxjumps te doen en dat ging vandaag echt uitzonderlijk goed. Mijn hartslag schoot omhoog, maar ik heb toch gewoon 3x 10 jumps gedaan op een 24 inch box. :D

Net ook mijn fitbit gekregen, die ik voor mn verjaardag heb gevraagd. Daar ben ik erg blij mee, dus let's go actiever en gezonder leven. :D Ik voel mezelf in ieder geval al veel fitter in mijn vel zitten.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:10

Wat super goed Lous! Heel knap!

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:24

Wauw Lous, wat een verschil, knap hoor, op naar dag 100!

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:14

Eulogy schreef:
Wat tof Evelijn! Ik heb in oktober m'n eerste wedstrijd, je tip over commando's is alvast een hele goeie!


Oh tof!! Het NSK in Delft? Welke klasse doe je mee? :D


enzino schreef:
Korte armen klopt zeker, dat viel me op toen ik de positie van de stang bekeek bij een persoon als Layne Norton en dat vergeleek met mijzelf. De ruimte tussen zijn kruis en de stang is groot genoeg om een kat door te laten springen.

Bij mij zit de stang ongeveer voor mijn kruis, net onder mijn riem, dus zeker 15-20cm hoger wat het natuurlijk niet makkelijker maakt. Helaas niets aan te doen. Deadlifts zal ik ook altijd conventioneel blijven doen, net zo als dat ik weiger overdreven te bruggen of extreem wijd vast te pakken in de benchpress. Misschien als ik net wat kilo's tekort kwam voor een wereldrecord zou ik het overwegen, maar nu heb ik liever een grotere ROM, wat minder gewicht, minder risico's en meer hypertrofie.


Hahaha ja, daar ben ik ook altijd vreselijk jaloers op. Ik heb hem ook altijd zo hoog hangen. Daarentegen zullen zij het met bankdrukken dan weer lastiger hebben vermoed ik. Ach ja, zo heb je in elke sport wel fysieke voor- en nadelen geloof ik. :D

enzino schreef:
Ik ga je tips voor activeren achterkant meenemen. Mijn programma staat vast voor nu dus het zal geen extra accessory werk worden, maar een cue om het meer te activeren kan natuurlijk nooit kwaad. Elke keer komt er weer een nieuwe cue bij en wat goed ging gaat vervolgens weer slechter bij een hoger gewicht, maar dat houd het leuk en geeft ruimte tot verbeteren. Misschien dat ik een coaching sessie wat naar voren haal en al aan het einde van mijn huidige programma ga doen ipv er langer mee wachten want het risico is natuurlijk dat hij ruimte tot verbetering ziet en ik geen tijd meer heb om het mee te nemen.


De cues: Ik geloof dat dat ook veel te maken heeft met (on)bewuste (on)bekwaamheid. Als je nog in de fase bewust bekwaam zit en je krijgt er een andere cue bij, dan kan het zijn dat de eerdere cue soms even een terugval heeft. Ik had dat bijvoorbeeld met bankdrukken: Nieuwe cue was 'potlood tussen je schouderbladen vasthouden', maar de cue 'hakken door de grond heen drukken' was daardoor een beetje verdwenen, waardoor mijn leg drive weer minder was. Op een gegeven moment combineert het wel, maar je moet het gewoon heel veel oefenen. Powerliften is minstens zoveel techniek oefenen als dat het krachtopbouw is. :D


enzino schreef:
Wel jammer dat je hebt moeten stoppen vanwege werk. Het voordeel van de sportschool/fitness is normaal gesproken dat je kan gaan wanneer je wilt, maar als je helemaal uitgeblust bent van werk dan doe je natuurlijk ook niet veel meer.


Nou ja, destijds had ik dat vooral met mijn werk inderdaad. Daardoor ook in een burnout terecht gekomen. Nu ken ik mezelf een beetje beter en weet ik dat ik het prikkelniveau in de sportschool te veel vind (en daarom heb ik nu een squat rack in de berging), en dat ik heel veel andere dingen ook leuk en belangrijk vind. Destijds was het enige wat ik deed sporten en werken, en dat is voor sommigen fijn maar voor mij niet. Ik heb nog zoveel andere hobby's, en daar wil ik ook tijd voor vrij houden naast mijn sociale leven en werk. En dan is het punt: casual powerliften vind ik ook weer niks aan. :D Het is dus nog wat onderzoeken, maar ik heb er geen haast mee.

Lous, wat zie je er goed uit zeg! :oo

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 00:34

Iemand die mij misschien kan vertellen welke oefeningen/apparaten in de sportschool het best werken om lovehandles weg te werken? :D

Ik sport (helaas) nog niet zo fanatiek. Door chronische ziekte ben ik vaak 'uitgeschakeld'. Met periodes gaat het goed en minder goed. Ik doe in ieder geval hard mijn best. Probeer zo efficiënt mogelijk te trainen. Dus een oefening die bijvoorbeeld mijn love handles kan wegwerken en daarbij ook nog goed is voor iets anders. En oefeningen waarmee je meerdere spiergroepen tegelijk aanpakt. Allemaal nog wel op heeeeeeeel licht niveau :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 00:51

Je kan niet specifiek vet op een bepaalde plek weg trainen. Je moet dan gewoon afvallen. :P

En als tips:
- planken
- squads

Maar apparaten zijn fijn om het op te bouwen. En cardio is leuk om kcal en dus vet te verbranden.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:12

Je kan wel proberen om de spiergroepen rond je middel / buik extra te trainen zodat je daar wel wat gespierder en strakker wordt, maar je lovehandles gaan dan niet op magische wijze af, maar het scheelt wellicht wel voor het zicht :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:26

MarlindeRooz schreef:
Je kan niet specifiek vet op een bepaalde plek weg trainen. Je moet dan gewoon afvallen. :P

En als tips:
- planken
- squads

Maar apparaten zijn fijn om het op te bouwen. En cardio is leuk om kcal en dus vet te verbranden.


Was t maar zo’n feest dat je ze er af kon trainen!
Ik heb toentertijd veel cardio en buikspieren gedaan.
Ik twijfel weer om sportschool op te pakken. Lange tijd hard gelopen, maar haal daar te weinig uit vind ik. Maar na een half jaar weer terug naar de sportschool vind ik ook een grote stap :')

_Christina

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:10

MusicIsLife welkom! Je hoeft ook niet fanatiek te sporten. Ik vind het heel knap dat je wel gewoon gaat als dat kan!

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:17

Zo mag me hier ook weer melden na een tijdje. Vanaf morgen het sporten weer oppakken. Ben benieuwd hoe het gaat na zo'n tijd. Wel sportief bezig geweest maar geen krachttrainingen gedaan.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:18

Dankjewel voor jullie lieve reacties :D Dan denk ik dat het doen van wat licht buikspieroefeningen toch het best is.

Echt afvallen is geen optie. Ik heb eerder ondergewicht dan overgewicht, maar ik ben op veel plekken erg slank en wat ik wèl heb aan vet, gaat direct richting de lovehandles. Vandaar mijn vraag := Z zijn gelukkig nog niet groot, maar ze zaten er eerst nooit := Moet ook wel zeggen dat ik de laatste tijd veel stress gehad heb en dan schijnt het ook vooral naar die plek te gaan.

Lous

Berichten: 24244
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:16

Bedankt voor de leuke reacties allemaal.
Maar...I have Made it!! *\%/* *\%/* *\%/*
100!!! En echt geweldige waardes. Gehoopt,maar niet verwacht.
En nu tot zaterdag lekker rust. :D

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:33

Knap hoor! :D

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:33

Van harte gefeliciteerd! Geniet van je rust!!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:32

Super goed Lous!

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:10

Vandaag voor het eerst weer geweest. Vreselijk. Na een half uur vond ik het prima. Had honger en was snel moe. Vrijdag maar weer. Rustig weer in komen.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:49

Wat knap Lous! Gefeliciteerd. Heb je ook de waardes van ervoor? Ik ben benieuwd hoeveel het verschil is.

Ik zit er nog steeds lekker in. Inmiddels wat vooruitgang geboekt bij de squat. Ik had heel lang een plateau van 60 kg en kan sinds vandaag 5 reps van 65 kg. Ik heb 2 opwarmsets, dan 3 setjes van 10reps op 50, 55 en 60 kg en vandaag een set van 6 op 65 kunnen toevoegen. Ging niet gemakkelijk, maar ik was daarna heel blij.

Verder nog wat sterker in allerlei oefeningen geworden en op de loopband maak ik vorderingen. Ik ben in 2 mnd van 5 min hardlopen naar 20 min gegaan. Ik hoop dat ik dat kan uitbouwen naar een half uur rond sept en dan een rondje buiten kan rennen.

Lous

Berichten: 24244
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:59

U vraagt, wij draaien. :D
Bij deze de waardes waarmee ik begon:

Afbeelding

Eindstand:
3 kg lichaamsgewicht eraf.
1 kg spiermassa erbij.
4.7 kg vet eraf.

BMI van 21.5 naar 20.4.
6,6% vet eraf.