Naar de sportschool!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:25

Jessica_R schreef:
Morris schreef:
Highland games, moet je daar niet bere sterk voor zijn?


Kracht komt zeker goed van pas! Maar vooral ook techniek! Ik ben zelf absoluut niet heel sterk, maar ik kom een heel eind met goede techniek en grip onderdelen liggen mij ook goed. Tot nu toe ben ik nog geen een wedstrijd zonder meerdere 1e, 2e en 3e plaatsen thuisgekomen. Zowel op individuele onderdelen als met het team als geheel!

Voor wie het leuk vindt of het niet kent, hierbij een kleine impressie!

Stones of manhood (zo snel mogelijk 5 stenen op de tafel leggen die steeds zwaarder worden)
[ [url=m/c6PmCv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EXN81x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weight for height (een gewicht van ongeveer 10 tot 12 kg achterwaarts over de balk gooien steeds een stapje hoger. Je krijgt hiervoor of Max. 5 beurten of je bent af bij 3 missers. Dit is een van mijn beste onderdelen)
[ [url=m/4zMxPj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Framewalk/farmers walk (met een frame of 2 losse gewichten van in totaal zo'n 80 kg zo lang mogelijke afstand lopen. Ook een van mijn betere onderdelen met als PR 191 meter)
[ [url=m/Aq8zbH.jpg]Afbeelding[/url] ]

De alom bekende Cabertoss (het "flippen" van een paal. Hierbij telt zowel de afstand als de hoek waarin de paal valt. Hoe dichter bij 12 uur, hoe meer punten).
[ [url=m/WYVZTH.jpg]Afbeelding[/url] ]

En tot slot de hercules hold (2 buizen/staanders van 80 kg per stuk zo lang mogelijk vasthouden).
[ [url=m/lWpkcS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wauw wat super leuk!

When I thought it was over God sent an angel to help us out. He gave us direction, showed us how to make it last for that long journey ahead


Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:16

prulletje schreef:
Wat super gaaf! Had er nog nooit van gehoord maar het ziet er geweldig uit, en heel veelzijdig! Hoe ben je daar ingerold?
Mega respect trouwens dat je dat allemaal kan.


Bedankt :D het is echt heel leuk om te doen en super gemoedelijke sfeer met de verschillende teams ("Clans") onderling!
Ik ben er via mijn zwager mee in aanraking gekomen. Toen is m'n vriend het ook gaan doen. Het leek mij ook altijd al gaaf om mee te doen maar ik was altijd in der veronderstelling dat ik veel te slap zou zijn :') maar toen wilde een collega van mij een team starten en vroeg mij er bij (wetende dat ik het altijd al graag wilde) en zodoende doe ik nu mee :D

Ben ook erg benieuwd wat jullie zoal doen? Meer cardio? Kracht? Crossfit?

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:52

Jessica, wat leuk om te zien! Ik heb er ooit weleens over gehoord, maar ik had geen idee dat het ook een ding is in Nederland. :D

Zelf ben ik veel bezig met powerbuilding (bodybuilding en powerlifting). Wij hebben volgende week weer achievementweek om te kijken wat onze 1 RM is. Helaas heb ik de afgelopen weken niet heel veel vooruitgang geboekt, dus ik zal er weinig van bakken. :Y)

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 06:01

Ik sport niet in wedstrijdverband, heb 1x per week PT en dat is vnl gericht op core en conditie.
En doe nog 2x pw groepsles Funxionall Fit en dat is full boft kracht, coördinatie, balans en cardio.
Naast rondje hardlopen buiten in 't bos en 2 paarden vind ik dat wel genoeg eigenlijk.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:19

Adamootje schreef:
Jessica, wat leuk om te zien! Ik heb er ooit weleens over gehoord, maar ik had geen idee dat het ook een ding is in Nederland. :D

Zelf ben ik veel bezig met powerbuilding (bodybuilding en powerlifting). Wij hebben volgende week weer achievementweek om te kijken wat onze 1 RM is. Helaas heb ik de afgelopen weken niet heel veel vooruitgang geboekt, dus ik zal er weinig van bakken. :Y)


Er zijn inderdaad weinig mensen die weten wat 't precies inhoudt :') het is wel redelijk in opkomst hier! Meeste wedstrijden heb ik hier in Zeeland, in Brabant of in België.

Oh gaaf! Wat zijn je huidige 1RM's? Meet je die dan bench press, deadlift en squat? Of ook overhead press?

@Marije, klinkt goed! Leuke combi van cardio en kracht :)

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:00

Mijn 1 RMs zijn niet zo spectaculair hoor. :') Sinds juli doe ik namelijk pas aan powerlifting, daarvoor klootte ik maar wat aan in de sportschool, al probeerde ik wel "zwaar" te trainen. Ik meet de 1 RMs van de squat, deadlift en bench press. De vorige keer was dit voor de deadlift 90, voor squat 85 en voor bench 54 kg. Ik weeg zelf zo'n 68 kg.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:28

Adamootje schreef:
Mijn 1 RMs zijn niet zo spectaculair hoor. :') Sinds juli doe ik namelijk pas aan powerlifting, daarvoor klootte ik maar wat aan in de sportschool, al probeerde ik wel "zwaar" te trainen. Ik meet de 1 RMs van de squat, deadlift en bench press. De vorige keer was dit voor de deadlift 90, voor squat 85 en voor bench 54 kg. Ik weeg zelf zo'n 68 kg.


Netjes toch! Zeker met jouw lichaamsgewicht. Ik heb als 1rm met deadlift ook 90 kg :D maar squat is nog een drama... Ik heb echt de meest ongunstige lichaamsverhoudingen die je maar kan bedenken haha. Ik ben 1.92 en heb enorm lange dijbenen. M'n Squats raken dus constant uit balans en eindigen in een soort goodmorning.. Dit is niet alleen te wijden aan mijn lichaamsbouw, maar zeker ook aan te zwakke quads. Ik ben super hamstring dominant waardoor m'n heupen eerder omhoog schieten in de squat en ik dus voorover kukel haha.

Bench heb ik nooit m'n 1rm gemeten want dat doe ik pas sinds kort en wil m'n techniek eerst helemaal goed krijgen. Zelfde met de squats dus..

Rebel_Jits
Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:57

Jessica_R schreef:
Morris schreef:
Highland games, moet je daar niet bere sterk voor zijn?


Kracht komt zeker goed van pas! Maar vooral ook techniek! Ik ben zelf absoluut niet heel sterk, maar ik kom een heel eind met goede techniek en grip onderdelen liggen mij ook goed. Tot nu toe ben ik nog geen een wedstrijd zonder meerdere 1e, 2e en 3e plaatsen thuisgekomen. Zowel op individuele onderdelen als met het team als geheel!

Voor wie het leuk vindt of het niet kent, hierbij een kleine impressie!

Stones of manhood (zo snel mogelijk 5 stenen op de tafel leggen die steeds zwaarder worden)
[ [url=m/c6PmCv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EXN81x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weight for height (een gewicht van ongeveer 10 tot 12 kg achterwaarts over de balk gooien steeds een stapje hoger. Je krijgt hiervoor of Max. 5 beurten of je bent af bij 3 missers. Dit is een van mijn beste onderdelen)
[ [url=m/4zMxPj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Framewalk/farmers walk (met een frame of 2 losse gewichten van in totaal zo'n 80 kg zo lang mogelijke afstand lopen. Ook een van mijn betere onderdelen met als PR 191 meter)
[ [url=m/Aq8zbH.jpg]Afbeelding[/url] ]

De alom bekende Cabertoss (het "flippen" van een paal. Hierbij telt zowel de afstand als de hoek waarin de paal valt. Hoe dichter bij 12 uur, hoe meer punten).
[ [url=m/WYVZTH.jpg]Afbeelding[/url] ]

En tot slot de hercules hold (2 buizen/staanders van 80 kg per stuk zo lang mogelijk vasthouden).
[ [url=m/lWpkcS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oooohhh, dat is echt wat voor mij. Niet saai squaten, maar meer met een doel heffen (steen ergens op etc). Je brengt me op ideeen, ik ga googlen :D

09/10/2023 <3

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:31

Rebel_Jits schreef:
Oooohhh, dat is echt wat voor mij. Niet saai squaten, maar meer met een doel heffen (steen ergens op etc). Je brengt me op ideeen, ik ga googlen :D


Weet niet waar in België je woont? Maar er zijn in Antwerpen en omstreken genoeg teams :D

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:33

Ik heb besloten dat ik toch ook maar een sportschool abonnement ging nemen naast m'n "home gym" haha. Zit nu bij basic fit waar veel meiden uit m'n team ook sporten. Vandaag met m'n zwager getraind. R.I.P. Upper body :')

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:05

Oeh, lekker getraind dus! :D Wat voor oefeningen heb je zoal gedaan?

Ik heb mijn persoonlijke record voor de bench weer verbeterd. 56 kilo. :') Laten we zeggen dat iedere kilo progressie is. *\o/* Uiteindelijk komen we vanzelf wel op 60 kilo voor de bench (nodig voor level 3). Morgen ga mijn 1 RM meten voor de deadlift en zaterdag die van de squat.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:39

Adamootje schreef:
Oeh, lekker getraind dus! :D Wat voor oefeningen heb je zoal gedaan?

Ik heb mijn persoonlijke record voor de bench weer verbeterd. 56 kilo. :') Laten we zeggen dat iedere kilo progressie is. *\o/* Uiteindelijk komen we vanzelf wel op 60 kilo voor de bench (nodig voor level 3). Morgen ga mijn 1 RM meten voor de deadlift en zaterdag die van de squat.


M'n zwager volgt het programma van Hafthor, maar hij vaart week op week af dus hebben we soort van combi van 2 trainingsdagen gedaan :D
Overhead press, Bench press, superset dumbbell bench press + single row, superset Lat pull down + shoulder press, bicep curls, tricep extensions en als laatste nog even een setje Frontsquat omdat ik daar nog erg mee aan het stunten ben (Squats in het algemeen) dus kon m'n zwager even meekijken. Diepte enzo was prima, alleen wat meer proberen de druk op m'n midfoot te houden en niet vanuit m'n tenen te duwen :')

Netjes hoor je BP! Op naar de 60 kg! Succes met je 1RMs deze week!

Eulogy
Berichten: 5736
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:03

Wow wat tof zeg Jessica! Is er veel verschil met Strongman?

Netjes Adamootje! Wat verwacht je voor squats en deadlifts?

Ik heb net na een tentamen 2 uur getraind (5x3 squats 90%, 5x3 bench 85% en 3 accessoires: 4x5 BB RDLs, 3x8 standing DB shoulder press, 3x10 DB BSS dus was ik wel even mee bezig :+ ). Ben echt helemaal leeg nu haha met dat tentamen ook eerst :+

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:37

Nou mijn benen zijn een beetje dood...
Ik had net PT en mocht eerst een oefening voor m'n hamstrings 12 reps, aansluitend m'n quadriceps ook 12 reps en daarna 90 seconden nonstop touwtje springen. Op een missprong of stoppen om het even welke reden voor de 90 seconden om waren stond een straf van 5 burpees per keer...
En daarna het hele zooitje nog een keer maar dan met 15 reps elk en 2 minuten touwtje springen.

Maar, I made it! En zonder straf burpees (en dat terwijl m'n trainer nog wel erg z'n best heeft gedaan om me af te leiden :') maar naar 't einde toe ook wel steeds meer ging aanmoedigen toen bleek dat ik 't waarschijnlijk wel ging redden :)) )

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:23

Eulogy schreef:
Wow wat tof zeg Jessica! Is er veel verschil met Strongman?

Netjes Adamootje! Wat verwacht je voor squats en deadlifts?

Ik heb net na een tentamen 2 uur getraind (5x3 squats 90%, 5x3 bench 85% en 3 accessoires: 4x5 BB RDLs, 3x8 standing DB shoulder press, 3x10 DB BSS dus was ik wel even mee bezig :+ ). Ben echt helemaal leeg nu haha met dat tentamen ook eerst :+


Ik ben niet zo goed in mijn squat, maar ik denk dat ik de 90 wel kan halen als ik me fit voel. Voor de deadlift ga ik voor minimaal 95 kilo. Dat lukte me de vorige keer niet, maar hopelijk nu wel. Heb vorige week nog 92,5x2 3 setjes gedraaid en dat ging wel. Het zijn geen wereldgewichten, maar je moet ergens beginnen. :D

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:29

Eulogy schreef:
Wow wat tof zeg Jessica! Is er veel verschil met Strongman?

Netjes Adamootje! Wat verwacht je voor squats en deadlifts?

Ik heb net na een tentamen 2 uur getraind (5x3 squats 90%, 5x3 bench 85% en 3 accessoires: 4x5 BB RDLs, 3x8 standing DB shoulder press, 3x10 DB BSS dus was ik wel even mee bezig :+ ). Ben echt helemaal leeg nu haha met dat tentamen ook eerst :+


Er zijn wel veel overeenkomsten met Strongman. Grootste verschil zit 'm denk ik in het feit dat highlandgames echt een teamsport is. Er zijn naast de onderdelen (waar je ook individueel op kan scoren) ook teamonderdelen en touwtrekken. En natuurlijk de typisch Schotse outfit :D

Klinkt als een lekkere training! Goed bezig geweest :)

@Marije, oeff dat wordt morgen de trap op strompelen hahah. Gelukkig geen straf burpees!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:44

Na dinsdag had ik woensdag een k*t training.. Leg day maar deadlifts waren zwaaaar m'n lats waren ook nog zo strak en pijnlijk van de spierpijn van dinsdag dat ik niet zo goed kon aanspannen. Toegewerkt naar 2x 80 kg en toen vond ik het weer mooi. Andere oefeningen gingen gelukkig wel beter :)
Gisteren upper body gedaan. Ging lekker! Begin nu (sinds ik een paar weken weer wat fanatieker bezig ben en nu ook een sportschool abonnement heb) wat progressie te zien. Met name m'n biceps en schouders. Het zijn nog steeds kippen armpjes maar we komen er wel! [ img ]

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:56

Ach soms heb je van dat soort trainingen ertussen zitten. Het kan niet altijd top gaan natuurlijk. Fijn dat je upper training goed ging.

Vandaag 90 kg proberen te squatten, maar het lukte me niet. Voel me echt een slapjanus en ik baal enorm. Voor mijn gevoel ga ik nauwelijk vooruit en ik vermoed dat dat komt omdat ik te weinig of niet goed genoeg eet. Naast 4x pw sportschool fiets ik ook een uur per dag (4x p.w.), wellicht kan dat ook het een en ander verklaren. Ik wil proberen de komende weken ietsje meer te eten in de hoop meer toename in kracht te zien, maar het gaat zo in tegen mijn gevoel. Ik ben 17 kg afgevallen in het afgelopen anderhalf jaar en ik ben "bang" om weer aan te komen. Verstand en gevoel zijn dus een beetje in gevecht met elkaar.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:49

Adamootje schreef:
Ach soms heb je van dat soort trainingen ertussen zitten. Het kan niet altijd top gaan natuurlijk. Fijn dat je upper training goed ging.

Vandaag 90 kg proberen te squatten, maar het lukte me niet. Voel me echt een slapjanus en ik baal enorm. Voor mijn gevoel ga ik nauwelijk vooruit en ik vermoed dat dat komt omdat ik te weinig of niet goed genoeg eet. Naast 4x pw sportschool fiets ik ook een uur per dag (4x p.w.), wellicht kan dat ook het een en ander verklaren. Ik wil proberen de komende weken ietsje meer te eten in de hoop meer toename in kracht te zien, maar het gaat zo in tegen mijn gevoel. Ik ben 17 kg afgevallen in het afgelopen anderhalf jaar en ik ben "bang" om weer aan te komen. Verstand en gevoel zijn dus een beetje in gevecht met elkaar.


Hmmm balen van de squat! Maar wellicht kan je idd nog iets met voeding? Gebruik je pre-workout?
Ik snap je punt over angst om aan te komen. Maar zo te horen verbrand je genoeg om wat extra calorie inname te kunnen compenseren ;)

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:00

Niet zomaar iets meer eten maar gericht eiwitrijk eten kan zeker wel helpen, zonder dat je dan meteen zult aankomen.

Je lichaam heeft wel de bouwstoffen nodig om vooruit te kunnen met je trainingen.


Ik ben sindskort begonnen met een eiwit aanvulling na 't sporten, omdat ik merkte dat ik moeilijker herstelde van mijn spierpijn.
Ook mijn gewone voeding aangepast naar meer eiwitten.
Hierdoor houd ik m'n trainingen zelf beter vol en herstel ik beter, terwijl ik ondertussen ook nog gewoon aan het afvallen ben, wat ook aardig lukt ook.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:00

Ik eet doorgaans eiwitrijk en ik zorg ook dat ik voldoende koolhydraten binnenkrijg. Ik weet ook dat je toch meer zult moeten eten om sterker te worden/spier aan te komen, maar de angst om aan te komen overheerst momenteel. Ik ben sinds deze week langzaamaan wat meer aan het eten en moet dit gewoon een tijdje volhouden en kijken of ik verschil ga merken. :) Mijn trainer raadde aan me ook te verdiepen in creatine. Pre-workout heb ik vroeger met regelmaat gebruikt, wellicht de moeite waard het weer eens te proberen. Iemand die (een van) beide middelen gebruikt?

@Marije, fijn dat je je beter voelt nu je eiwitrijker eet!

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:13

Adamootje schreef:
Ik eet doorgaans eiwitrijk en ik zorg ook dat ik voldoende koolhydraten binnenkrijg. Ik weet ook dat je toch meer zult moeten eten om sterker te worden/spier aan te komen, maar de angst om aan te komen overheerst momenteel. Ik ben sinds deze week langzaamaan wat meer aan het eten en moet dit gewoon een tijdje volhouden en kijken of ik verschil ga merken. :) Mijn trainer raadde aan me ook te verdiepen in creatine. Pre-workout heb ik vroeger met regelmaat gebruikt, wellicht de moeite waard het weer eens te proberen. Iemand die (een van) beide middelen gebruikt?

@Marije, fijn dat je je beter voelt nu je eiwitrijker eet!


Ik gebruik tijdens zwaardere trainingen en highlandgames (dat is natuurlijk een hele dag aan de bak) pre-workout. Ik gebruik c4. Werkt opzich goed maar het enige nadeel ervan vind ik dat ik er tintelende handen en soms gezicht van krijg. Ik heb eens aan een teamgenoot gevraagd waar dat aan kon liggen (zij werkt in een supplementenwinkel) en zij zei dat t aan de hoeveelheid bèta-alanine lag. Ik heb toen een sample van haar geprobeerd. Dat was Scitec Nutrition Hot Blood. Daarmee had ik er geen last van! Dus als m'n c4 op is ga ik die aanschaffen denk ik!

Adamootje
Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:25

Ik hoor wel vaker dat mensen trillende handen krijgt van pre-workout. Ik gebruikte vroeger ook C4 en had hier toen volgens mij geen last van. Dank voor je tip!

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

briitje
Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:03

Hier ook de c4 en tintelende handen. En dat is dus ook gelijk alles.. kortom heb er niks aan -_-

Lijkt jou het lekker om HELLO FRESH voor 15 euro uit te proberen zonder verplichtingen ? Klik op deze link voor de korting : https://www.hellofresh.nl/?utm_source=r ... d-whatsapp


Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:35

briitje schreef:
Hier ook de c4 en tintelende handen. En dat is dus ook gelijk alles.. kortom heb er niks aan -_-


Hmm balen! Ik merk wel dat ik er iets meer explosieve kracht van krijg en soms net die laatste rep kan halen. Maar misschien zit dat ook tussen m'n oren hahaha.

Vandaag lekkere upper body training gehad :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers