Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:48

Vandaag mijn eerste HM gelopen in Maastricht met een vriendin / loopmaatje van de loopgroep. Het ging super! Mijn doel was 'to finish is to win', want heb nog nooit verder dan 18 km gelopen. Niks schema's met tijden, gewoon alles op gevoel.
Haar doel was 'drie maal is scheepsrecht': na de eerste HM kreeg ze een maandenlange blessure en de tweede liep ze bijna wandelend uit van de pijn in haar nieren door verandering van medicijnen.
We startten met zijn vieren (een bevriend stel van mij erbij) en voor ons gevoel te snel. Na een paar kilometer liepen we nog steeds niet langzamer en bedachten we dat dit blijkbaar vandaag ons ideale tempo was. Tactiek veranderd naar 'we blijven zo doorlopen en pakken elke verzorgingspost even rust'. En dat werkte heel goed. Namen de tijd om het bekertje sportdrank (ben er vies van, maar heb inmiddels door dat het wel erg goed werkt bij mij) rustig leeg te drinken, even een paar meter wandelen, en weer door. En vanaf het moment dat vriend Ron in de klaagmodus ging en uit baldadigheid ging zingen, hadden we alleen nog maar dikke lol. Moest tussendoor even op de dixie en hij bedacht dat ik mogelijk wel van de pot zou glijden als hij de dixie aan de voorkant optilde. Vreselijk eng als je op de pot zit :D _O- .
En zo kom je geheel ontspannen, met een grote lach op je gezicht, totaal niet moe, over de finish met het gevoel dat je nog wel tien kilometer had willen lachen.
Echt mijn beste loop van alle duurlopen van > 10 kilometer. *\o/*

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:56

Supervixen schreef:
Greetje63 schreef:
Laura hoe is je eerste wedstrijd gegaan?
supervixeen hoe ging het bij jou?


Zie hierboven greetje.

Welk doel heb je jezelf voor de nk 100km gesteld?


Had ik dus overheen gelezen. Goed gegaan dus. Doel is ruim binnen de 10 uur of eigenlijk liever richting 9hr30. Zet dus niet in op een pr. En omdat er geen leeftijd categorieën zijn en er al een aantal hele goede loopsters ingeschreven staan zit een podiumplaats er ook niet in. Maar volgend jaar is er een WK met wel leeftijd categorieën dus ik wil vooral in vorm blijven.

Gem wat fijn dat de halve marathon zo lekker ging.

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:05

Super gedaan supervixen en Gem!

Mijn eerste wedstrijd is ook super gegaan! Toen ik mij inschreef had ik al meer dan een half jaar niet veel gelopen. Ik had dus best een langzame tijd opgegeven. Daar had ik achteraf spijt van aangezien ik in het laatste startvak stond. Daar begonnen ze vrij fanatiek maar vele kakte na 2 km in waardoor ik een beetje moest zigzaggen om in te halen. Daarna de gevreesde berg op. Er waren weinig mesten die hem rennend op kwamen. Ik heb een klein stukje gerend maar daarna besloten om de berg verder op te wandelen. Die was ontZettend stijl. Vervolgens weer doorgerend tot de volgende klim die opzich nog soepel ging. Boven op de berg was een waterpost. Ik had het niet nodig maar besloten om rennend toch wat te pakken. Helaas dacht het meisje voor mij daar iets anders over. Die ging ineens stilstaan. Kom door zelf ineens te stoppen nog net een flinke botsing voorkomen. Uiteindelijk ging het na ongeveer 5 km weer omlaag waardoor ik flink tempo heb gemaakt. De laatste km kreeg ik het wel echt zwaar. Uiteindelijk uitgelopen in 1:05. Terwijl ik de eerste 2 km niet echt heb kunnen rennen. Ik ben blij uiteindelijk 225 hoogtemeters gelopen.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:16

Goed gedaan _lauraaa_ en gem!

Nozidia

Berichten: 1316
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Aan de kust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:49

Wat fijn dat je zo hebt genoten van je eerste HM Gem! En voor herhaling vatbaar? :D *\o/*
Super goed gedaan _lauraaa_ altijd spannend zo'n eerste 10km en dan vooral als het een uitdagende route is maar petje af je hebt het toch maar weer gedaan. *\o/* *\o/*

Ik heb weer een volgende HM op het oog en dat is in mijn woonplaats de Halve van Katwijk (28 sep), een uitdagende route door de duinen en strand. :D Ga vanaf volgende week gericht trainen ervoor en heb er weer zin in. :j Zijn er nog mensen die Garmin connect hebben en die het misschien leuk vinden om elkaar te volgen? :D

En ik ben opzoek naar een fijn drinkvest zodat als ik langere afstanden loop altijd wat water mee kan nemen. Iemand misschien suggesties voor een fijne?

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:25

Ik ben fan van mijn camelbak. Die gaat mee als ik meer dan 10km loop.

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:30

Ik heb het zo leuk gevonden dat ik mij nu al aan het bedenken ben welke ik de volgende keer ga lopen :D helaas was die berg toch iets te veel. Ik stond vanochtend op met een dikke pijnlijke enkel.

Ik heb echt respect voor de mensen die de halve marathon of de hele marathon lopen. Na 9 km was ik al echt kapot.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:25

Dat kun je gewoon rustig opbouwen. Ik dacht een paar jaar geleden dat ik dat ook nooit zou kunnen, maar je kunt zoveel meer dan je denkt!

De dikke enkel is wel vervelend. Enig idee hoe dat komt?

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:16

Ik denk dat het komt door de steile heuvels die we op moesten rennen. Ik heb redelijk zwakke enkels en een aantal jaren heb ik door een val van het paard mijn enkelbanden opgerekt. Ik denk dat dat weer mee speelt.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:50

Dat is vervelend zeg. Ik heb hetzelfde gehad, ook verrekte enkelbanden toen ik van mijn paard viel. Kwam vol op mijn voet terecht. Gelukkig geen last meer van.
Misschien intapen de volgende keer?

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:08

Tapen wil ik eigenlijk niet aan beginnen. De volgende keer wat meer gaan trainen op heuvels. Ik had ook pas 2 keer de 10km gelopen thuis dus ik denk dat een beetje teveel is geweest nu.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:42

Dank jullie wel!
De HM is zeker voor herhaling vatbaar, Nozidia :D . De andere drie lopers hadden er al een paar op zitten, dus ik kon mooi met hen meeliften. En wat SV hieronder zegt:
Supervixen schreef:
Dat kun je gewoon rustig opbouwen. Ik dacht een paar jaar geleden dat ik dat ook nooit zou kunnen, maar je kunt zoveel meer dan je denkt!

... dat zegt vriend Ron ook steeds tegen me als ik denk dat mijn limieten wel bereikt zijn. Vorig jaar augustus liep ik met hem voor het eerst 14 kilometer in twee gedeeltes en was ik al euforisch dat ik meer dan 10 km gelopen had.... ook al was het in tweeën.
Geen haast hebben, je nieuwe doelen kort bij je hoogst behaalde prestatie houden ... niet 'vechten' tegen jezelf als het niet hoeft, want zelfs als je je doel wel haalt zie je er de volgende keer als een berg tegenop. En je af en toe 'aan het handje laten meenemen' door iemand die je vertrouwen geeft en je ergens doorheen kan slepen.

Ik denk dat ik nu eerst weer wat kortere afstanden doe (de 10 van Noordwijk bijvoorbeeld), en wat trailruns en dan na de zomer weer enkele HM's. Ik denk Eindhoven, maar Breda is de week ervoor. Jammer dat het allebei middagwedstrijden zijn.

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:08

Gem, wat een heerlijk verslag om te lezen! Wat fijn dat je zo genoten hebt. Gefeliciteerd met je prachtige prestatie.

Goed gedaan Laura! Jammer van de moeizame start maar dan weet je dat in ieder geval voor de volgende keer. En ook ik kan soms met verbazing kijken/lezen hoe sommigen van die lange afstanden lopen. Ik ben ooit begonnen met idee de hele marathon te lopen maar toen ik 3 jaar geleden bij de atletiek vereniging kwam heb ik dat idee laten varen. Kwam erachter dat ik de kortere afstanden veel leuker vond. Nu ik het lopen weer aan het op pakken ben zou ik toch eigenlijk ook wel een keer die marathon willen lopen...

Vrijdag nieuwe schoenen gescoord. Een paar voor training en een paar voor wedstrijden (die nog gepland moeten worden :+ ). Helaas door alle drukte (ik organiseerde afgelopen zondag een wedstrijd voor mijn manegeruiters) nog niet gelukt om ze echt te testen. Hopelijk vanmiddag een kort rondje in de hitte.
Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:49

Lopen jullie met het zonnige weer juist wat meer in de ochtend/avond of maakt dat jullie geen barst uit?

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:15

Liefst de ochtend ook ivm eten, maar dat is niet altijd haalbaar. Ik vind alles boven de 15 graden te warm.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:53

Supervixen schreef:
Liefst de ochtend ook ivm eten, maar dat is niet altijd haalbaar. Ik vind alles boven de 15 graden te warm.


Ik ook :+
Het liefst loop ik rond een uur of 6 om dan net na 7 weer terug te zijn :)
Ik loop 's avonds liever niet omdat ik dan al moe ben zeg maar!

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:58

Het maakt mij niks uit, ik ga juist lekker op warme temperaturen.
Maar loop wel liever in de ochtend maar dat heeft niet met het weer te maken maar meer dat ik mijn dag dan lekker begin.
Vannochtend helaas geen tijd dus ik nu een kort rondje doen (4 km) om mijn nieuwe schoenen te testen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:49

Es_ther schreef:
Lopen jullie met het zonnige weer juist wat meer in de ochtend/avond of maakt dat jullie geen barst uit?

Nee, opzich loop ik op elk tijdstip van de dag wel prima. Als het echt bloedjeheet wordt of als ik op vakantie ben geef ik wel de voorkeur aan de ochtend.

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:04

Ik loop savonds gezien ik om 6 uur mijn wekker al gaat voor te werken. Nog eerder opstaan vind ik echt te vroeg. In het weekend ga ik wel in de ochtend.

Piekosjj

Berichten: 5452
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:14

Ik ben echt een avondmens dus ik vind 't heerlijk om in de avond te gaan. Het is zo mooi rond zonsondergang <3
Het lopen staat hier helaas weer eventjes wat stil, ben erg druk met werken en na 6 uur op de fiets zitten, verkies ik toch echt de bank over m'n hardloopschoenen :+

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:07

Ik hou wel van wat warmte. Net ook een fijne training gedaan met de vereniging. Wel wat korter, geen versnellingen tussendoor en een halve km/h langzamer maar erg fijn kunnen rennen.
Ik ren meestal in de avond want ik heb op Di en do om 19 uur training maar ik loop het fijnste rond een uur of 10/11. Ruim van te voren ontbijten en dan gaan rennen.

In juli beginnen de trainingen op zaterdagochtend weer om richting de halve marathon te trainen en die starten om 8.00/8.30,ik ben benieuwd hoe ik dat ga vinden :p

Ik heb trouwens ook Garmin connect, vind het ook wel leuk om te volgen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:57

Hier voorkeur voor de vroege ochtend, maar 'savonds (bij lange avonden) vind ik ook heerlijk. Ben geen middagloper, maar als ik Breda of Eindhoven wil lopen, zal ik me daar ook overheen moeten zetten. Ik loop alleen niet fijn met een volle buik. 'sAvonds eet ik dus ook pas ná het lopen.
De warmte heb ik geen last van, vanavond tijdens het herstelrondje was het ook nog 29 graden

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:01

Ik kom ook weer kijken. Net terug van een lange reis in zuid Afrika. Daar is het in veel plekken echt geen doen om te lopen dus wou ook niet al het spul meesleuren. We hebben wel elke dag gewandeld of gehiket in de bergen. Maar nu weer zin om te beginnen dus! Vanavond eerst weer paardgereden, morgen of overmorgen rondje lopen.

Ik loop overigens meestal in de avond na werk.

Nozidia

Berichten: 1316
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Aan de kust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:25

Fleury schreef:
Ik hou wel van wat warmte. Net ook een fijne training gedaan met de vereniging. Wel wat korter, geen versnellingen tussendoor en een halve km/h langzamer maar erg fijn kunnen rennen.
Ik ren meestal in de avond want ik heb op Di en do om 19 uur training maar ik loop het fijnste rond een uur of 10/11. Ruim van te voren ontbijten en dan gaan rennen.

In juli beginnen de trainingen op zaterdagochtend weer om richting de halve marathon te trainen en die starten om 8.00/8.30,ik ben benieuwd hoe ik dat ga vinden :p

Ik heb trouwens ook Garmin connect, vind het ook wel leuk om te volgen.



Hoe heet je op Garmin connect? Mag ook via pb hoor. :)

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:52

Zijn er hier mensen die Strava gebruiken? Ik ben zojuist overgestapt van runtastic naar Strava en het lijkt mij leuk om wat mensen te volgen!