paardrijden en overgewicht.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
EmptyWords
Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 19:09

Daar zit ik dan, in mijn overpeinzingen terwijl ik wacht tot mijn telefoon opgeladen is.

Het komt steeds vaker in het nieuws, op bokt, facebook en in tijdschriften. Overgewicht, en in dit geval, paardrijden en overgewicht. Ik kan me nog een nieuwsbericht herinneren van een meisje in Engeland die met overgewicht op haar veel te magere paard reed. Ook in engeland zijn er ruiters op hun gewicht aangesproken tijdens evenementen en wedstrijden.

Iedere keer als ik iemand met overgewicht zie rijden denk ik bij mezelf: arm dier, en wat zonde van die meid/jongen! Helaas moet ik het onder ogen zien.... ik hoor nu ook bij die groep. Ooit had ik voor mezelf een grens gelegd. Als ik boven de 100 kilo kom, stap ik niet meer op mijn paard. Ondertussen maakte ik plannen om niet verder aan te komen en weer af te vallen. Dat ging dan even goed, om daarna weer in het oude patroon te vallen. Langzaam schuif je de grens toch een beetje op. Die ene kilo, hij heeft er toch geen last van? Die ene kilo worden er 2, en 3 en ga zo maar door. In september had ik de pech dat het paard met een peesblessure te kampen kreeg. Dan maar positief denken, nu heb ik mooi de tijd om weer onder de 100 te komen, en verder! Ondertussen zijn we 4 maanden verder, paard voelt zich kiplekker en zou heel langzaam weer wat opgebouwd kunnen worden. Alleen is er bij mij nog geen kilo af! Tot nog toe houd ik me aan mijn afspraak. Niet op het paard totdat ik weer onder de 100 kilo zit. Paard houd ik zoet met wandelen, lange teugelen en af en toe, als ik moe ben, wat stappen aan de longe.

En nu? Heb ik een plan bedacht. Een plan om af te vallen. maar ik weet ondertussen... alleen kan ik het niet. Ik heb hulp nodig. Geen diëtiste, die verteld mij niks nieuws. maar mijn omgeving. Mijn ouders steunen mij ontzettend. 1 straat verderop woont ene goede vriendin die met me meedoet, en die me steunt en aanmoedigt. maar waarom niet nog meer steun zoeken? Ik wil niet die dikke ruiter zijn met dat arme paard. Ik wil weer mooi slank zijn en een mooi koppel vormen met mijn maatje.
mijn plan: eten opschrijven en calorieën tellen, da tis stap 1. Maar alleen eten is ook zoiets. Ik wil ook sterker en fitter worden. Hardlopen (en het liefst in het bos) doe ik al wel even. Mooi moment om doelen te stellen en daar meer routine in te zetten. Ik heb bedacht iedere week min. 15 km te gaan hardlopen, het liefst verdeeld in 3x. Door de weeks over straat, in het weekend met de hond het bos in.

In dit topic wil ik mijn struggles, voortgang en ontdekte tips delen. Voor degene met hetzelfde doel, voel je vrij om met me mee te doen. Zet je moeilijkheden hier neer, gooi je overpeinzingen eruit en vooral... al je overwinningen. Die eetbui kunnen weerstaan, toch in de kou naar buiten om extra te bewegen. Wat is een goede stok achter de deur voor je en hoe tackel je jouw gevoel als je geen zin hebt? hoe motiveer je jezelf?

Laten we elkaar helpen om niet meer die dikke ruiter te zijn!

even een voorbeeld van mezelf, als ik me toch bloot geef, kan ik het net zo goed meteen helemaal doen.

[ img ]
dit eas ik... 19 jaar, iets meer dan 60 kilo....omg!


[ img ]
en onze laatste keer rijden eind augustus.... hij lijkt ook echt geen last te hebben van mijn gewicht.... maar ja, misschien wil ik dat wel gewoon zo zien.


[ img ]
dit dus maar wat meer en serieuzer op gaan pakken.



zo... ik ben "uit de koelkast". wie helpt me en doet er mee?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.


Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:16

Ik doe mee! Ben al een tijdje 'onderweg', maar heb het even laten liggen en sinds gisteren weer goed opgepakt.

Jij kunt het ook, ik weet het zeker!
Je bent echt al goed op weg. :j

Memories
Berichten: 2613
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:19

Wat ontzettend stoer en goed van je dat je er wat aan wil gaan doen! Zoveel fijner voor je paard en ook zoveel beter voor je eigen gezondheid. Ik vind het echt knap van je dat je die beslissing hebt gemaakt om even niet meer te rijden, kunnen heel wat mensen nog wat van leren.
Zet hem op! _/-\o_
Ook ik wil weer wat meer gaan afvallen. Ik ben niet meer op een gewicht dat mijn paard er last van heeft (heb ik helaas ooit wel mogen ondervinden, maar toen ook braaf van die rug afgebleven totdat ik heel wat lichter was) maar er mag echt nog wel wat af.

Je zegt dat je dus nog helemaal niks afgevallen bent eigenlijk... Waar zit voornamelijk je probleem denk je? Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je last van eetbuien, geef je te makkelijk toe aan 'slecht' voedsel etc.?

Ilayla
Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:19

Ik wil je even zeggen dat ik heel veel respect voor je heb dat je dit wilt doen voor je paard en voor je zelf. Het lijkt me een moeilijke weg, maar het doel zal je vast zoveel gelukkiger maken dat de weg het meer dan waard is. Ik doe "helaas" niet mee. Ik heb meer moeite met aankomen dan met afvallen. Wil je aleen laten weten hoe stoer ik het vind en ben benieuwd naar je vorderingen. Heel veel succes zet hem op!

Jaro ♥

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:23

Super super super knap van je. Wat grappig is dat ik laatst nog op jouw profiel terecht kwam en inderdaad wel mijn twijfels had bij die galopfoto. Maar doe het vooral voor jezelf! Jij wilt natuurlijk zelf je ook lekker op je paard voelen en je niet hoeven schamen en dat is waar je het uiteindelijk voor doet toch!
Heel veel succes en ik hoop dat het je gaat lukken.
Edit: zie nu die foto niet (meer?) in je profiel staan dus het zal wel ergens anders zijn geweest haha.

EmptyWords
Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 19:25

het niks afvallen zit hem vooral in de verleidingen niet kunnen weerstaan en niemand vertellen van mijn plannen. Als er nu taart is en ik zeg dat ik dat niet wil, snappen mijn collega's waarom ik nee zeg. Daarbij kan ik nu ook heel hard roepen dat ze de taart ver weg moeten zetten.
En niet lekker in mijn vel zitten telt ook mee. Wat tegenslagen gehad financieel waar ik nog wat naweeen van heb zeg maar. en dan de feestdagen erbij... tel uit je winst.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:34

_/-\o_ Voor het uit de kast komen.

Ik herken je overdenkingen en gevoelens heel goed en ik doe met je mee, hoewel het stevig gaan sporten er voor mij niet inzit door ziekte, ben ik wel al een jaar gestopt met frisdrank drinken en gaat er bij mij alleen nog maar water (en heel slecht ik weet het energydrink light in). Het gaat heel langzaam en sta nu ook al weer een tijdje stil en krijg ook de motivatie niet om meer er af te krijgen, want geen eigen paard meer, wat altijd mijn enige motivatie is geweest voor wat dan ook...

Ik hoop dat mijn nieuwe hondje mij in ieder geval verplicht meerdere keren per dag aan het wandelen houd, hoewel dat hondje nog luier is dan ikzelf... :+

Lisa_WB
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:35

Ik vind het echt super knap dat je er zo over durft te praten, echt respect, want dat durven er maar weinig.

Wat bij mij zelf enorm heeft geholpen ( en nog steeds erg helpt en motiveert! ) is kleine doelen stellen van bijvoorbeeld 'maar' 2 of 3 kilo.
Bv: Als ik nou 2 kilo afval, ga ik een heerlijk dagje met vriendinnen naar de sauna. Of als ik nou nog net een kilotje verlies, mag ik dat ene leuke shirt kopen.

Ik mocht pas weer opzoek naar een nieuw paard van mezelf als ik onder ... woog. Dat weeg ik nu, en ben vollop opzoek naar een nieuw maatje :)

Mijn persoonlijke volgende doel is 2 kilo eraf, dan mag ik pas opstappen.

Nu ben ik wel een stuk jonger dan jou dus ik heb geen idee of jij het ook zo ziet, maar dan heb ik het in iedergeval gedeeld :D.
Laatst bijgewerkt door Lisa_WB op 03-01-17 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore
Berichten: 9326
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:35

Super stoer! Ik herken je gevoelens. Doe graag met je mee!

Hier ook iemand die maar niet van die kilo's af komt.

Op mijn pony's zal ik nooit kunnen rijden. Maar het lijkt me zo fijn om voor een fotootje of op het strand even op ze te kunnen stappen.

Voorheen (denk zo'n 8 jaar terug) ging dat prima. Toen was ik rond de 25 jaar en woog zo'n 70 kg.
Inmiddels ben ik begin 30 en weeg ik ongeveer 90 kg.

Geregeld gezegd dat ik er wat aan ga doen, maar niks hou ik vol.
Nu wil ik echt de knop omzetten.

Ik sport 2x in de week bij een Personal trainer. En daarnaast wil ik het hardlopen weer op pakken. Dit kan voorheen niet vanwege hielspoor.

Vrijdag heb ik een afspraak bij Mn sportpodoloog om goede hardloop schoenen aan te meten.
En dan ga ik er voor!

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:37

Ontzettend stoer van je en ik doe met je mee!
Weeg momenteel 83 kilo, paard lijkt er idd geen last van te hebben maar wil graag naar de 75.
Goede voornemens zo dit nieuwe jaar.

Heel veel succes alvast gewenst, je kunt het! +:)+

EmptyWords
Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 19:38

die kleine doelen zijn een goede tip xLisaspelt. Dat heb ik inderdaad ook al gedaan. Mijn eerste grote doel is natuurlijk onder de 100, zodat ik mijn paard onder zadel weer op kan bouwen. maar mijn eerste kleine doel is onder de 110. dat is 2.8 kilo.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Laurapalmer
Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:38

@liekec best rare opmerking hoor.ik kwam op je profiel en had twijfels bij je galop foto. Serieus??

@ts heel veel succes!!

be like a pineapple,stand tallwear a crown & be sweet on the inside

Memories
Berichten: 2613
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:38

Lastig hoor! Wel goed dat je collega's het nu weten, moet het al een stukje makkelijker maken. Het slecht in je vel zitten herken ik ook heel erg :n Dat is echt funest voor het afvallen.
En verleidingen weerstaan is ook een drama :') Wat mij daar een beetje in geholpen heeft is om mezelf wel af en toe dat stukje taart of die gevulde koek oid toe te staan, het liefst op vaste momenten. Heeft mij veel rust gegeven omdat ik dan niet met dat mentale stukje van 'ik moet afvallen en nu mag ik niks ongezonds meer' zit wat me uiteindelijk opbreekt. Vind het ook veel makkelijker om dan iets af te slaan met de wetenschap dat je jezelf al hebt toegezegd over een paar dagen weer dat ene frietje te mogen. Punt is wel dat je er genoeg zelfcontrole voor moet hebben :=

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:39

Enorm dapper!

Je verhaal is voor mij helaas ook herkenbaar. Tot mijn 26 altijd een stabiel gewicht gehad en iets meer dan 60 kg gewogen. Uiteindelijk kwam ik in een fertiliteitstraject terecht met hormonen en ook dit zette aan. Na mijn zwangerschap was het hek van de dam en blijft er 15 kg plakken op plekken waar het niet hoort te zitten.

Jong paard, met een 'strakke' rug, een kei hard doel om minimaal 10 kg af te vallen, maar man man.....in aug scheurde ik mijn kruisband finaal af en nu blijkt ik opnieuw zwanger en zo lijkt er constant een andere beer op de weg te verschijnen....

Maar ik ben ook vol goede moed, half juni beval ik van ons 2e kindje en daarna moeten alle kilo's eraf en wil ik terug naar de 62-65 kg en daarna weer lekker rijden.

Ik wens je heel veel succes en ga je volgen!!

EmptyWords
Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 19:40

Laurapalmer schreef:
@liekec best rare opmerking hoor.ik kwam op je profiel en had twijfels bij je galop foto. Serieus??

@ts heel veel succes!!


geen rare opmerking, maar realiteit. want als ik mijn foto zie, en er naar kijk alsof het een vreemde is.... zou ik denken: arm paard, ze is te zwaar voor m

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:49

Ik ben ooit anders gaan eten en tamelijk moeiteloos afgevallen.

Een aantal dingen hielpen - een daarvan is: "nuchter bewegen".

....dat is niet alleen 'gebruik je gezonde verstand, ga niet uit het niets 10 kilometer hollen', maar vooral: telkens voor je gaat eten (...3 x per dag, ik doe niet aan tussendoortjes...) even bewegen.
Achtergrond: doorgaans zit er "suiker" (glycogeen is het technisch correcte woord) genoeg in je spieren, alleen is het niet voor iedereen / voor ieder lichaam een gewoonte om dit glycogeen te gebruiken. Hoe meer je jezelf hieraan went, hoe minder je hongergevoel, dat helpt bij afvallen.
(En spieren opbouwen helpt ook bij afvallen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:50

Ontzettend veel respect dat je hier zo voor uitkomt en dat je het welzijn van je paard voorop stelt!! Ik ga je zeker volgen.

Zelf heb ik last van wat overgewicht, dat er vooral bij is gekomen sinds ik op mezelf woon (en er veel meer bier naar binnen ging in het begin...) maar het zit mijn paard niet in de weg gelukkig, maar mezelf wel. Jouw verhaal zal niet alleen mij hebben geïnspireerd om te werken aan een betere levensstijl, maat vast ook anderen. Nogmaals ontzettend knap van je en heel veel succes!

Impala <3

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:55

Wat goed dat je zo eerlijk bent naar jezelf, maar ook vooral naar je paard! Heel veel succes met afvallen! +:)+

Jupinkle
Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:58

Respect meid!
Ik doe mee! Ik zit zelf ook op de grens. Daar wil ik ook absoluut niet overgaan. Nu ben ik enkel een stuk jonger dan jou, dus dat is echt niet gezond voor me.
Samen gaan we ervoor!

Every dream begins with a dreamer!

MiniMaxi
Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:00

Ik vind het super knap van je dat je dit op deze manier aanpakt. Ook gewoon stoer om foto's te plaatsen.

Zelf heb ik als doel om 10 kilo kwijt te raken. Door een jaar ziek te zijn geweest en niet te hebben gesport en wel gegeten zijn die er langzaam bijgekomen. Veel sporten naast het paardrijden kan ik nog steeds niet maar veel met de hond lopen scheelt ook al.
Ik lees graag met je mee en wellicht kan ook ik goede motivatie uit jouw topic halen!

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

Homiafortuna
Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:01

Oh wat herkenbaar. Ook bij mij zijn de kilootjes er "stiekem" bijgekomen. Mijn paardje had ook een peesblessure en mag weer opgebouwd worden. Heb me ook voorgenomen om eerst flink wat kilootjes kwijt te raken alvorens er op te klimmen. Ben nu ook goed aan het tellen wat ik allemaal eet. Ik vind wel dat ik af moet vallen door gewoon de normale, gezonde dingen te eten. Geen aparte dingen. Volg via facebook een online fittness-thuistraining en wil zodra mijn enkel het weer toestaat (onlangs gebroken) ook weer gaan wandelen en wellicht wat hardlopen. Voor nu heb ik ook het fietsen weer opgepakt. Wens je heel veel succes en hoop dat we straks allebei weer redelijk strak op ons paardje mogen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:02

Wauw, jij bent echt mijn held van de dag. _/-\o_

Ik zit nog met mijn kop in het zand. Als menner, dat wel.

carley
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:06

Stiekem lees ik ook nogal is wat mee hier

Je kan t hoor! Knap dat je het jij hier opschrijft. Ik wil vooral zeggen heeel veel succes! En chels gaat zeker blij worden van de extra rondjes lopen.

En zet een foto van t strand op de achtergrond van je telefoon. Dit jaar gaan we echt!!! Zet m op!!!

Mocht je kilometer motivatie nodig hebben mag je altijd hierheen komen lopen dan zet ik kopje thee vast klaar

You can do iT

Eloya
Berichten: 5157
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:07

Wat een mooie op. Zo eerlijk en waar

Ik doe mee! Ben al tijdje gestopt met rijden etc omdat ik idd over de grens 100 kwam en dat vond ik teveel.

Vanmorgen voor het eerst bij de diëtist geweest. Ik weeg nu 108 en wil terug naar 80 a 85 kilo. Zo was ik voor dat ik ziek werd en meer gedoe

Eerste doel is cola stoppen Ipv minderen en onder de 105
Dan onder de 100 en zo verder

Pas bij 85/90 wil ik weer aan rijden denken. Of nieuw bijrijdpaardje kijken

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

TrIjNiE__
Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:15

Super ts dat je dit doet voor je paard! En voor jezelf natuurlijk :j Ik blijf je volgen en wens je veel succes! Ik loop ook met mijn hond, dat zijn de beste loopmaatjes :D

I hope your day is as nice as your butt! ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, ComscoreBot, HELder, marija81, Sasqiua, Ubermetrics en 39 bezoekers