paardrijden en overgewicht.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:08

Als alternatief voor Griekse Yoghurt is Skyr ook nog een goed alternatief. Ik vind de kwark van de Aldi echt vies, maar dat is persoonlijk. Je kan ook optimel nemen, maar dan heb je zoetstoffen en dat wil niet iedereen.

Recepten lees ik graag mee maar ik ben echt niet creatief als het op recepten aan komt. En wat ook lastig is, ik heb 2 huisgenoten die heel moeilijk zijn met eten :+ apart voor mezelf koken doe ik niet dat vind ik veel te lastig.


_KellyAV
Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:22

Ik zal vandaag eens gaan kijken in de winkel jaar Skyr. Schijnt ook erg lekker te zijn.

Wat betreft recepten wil ik die best delen met jullie :) ik woon nog thuis maar ik kook veel en ben altijd opzoek naar een nieuwe uitdaging.

Wat echt een ontzettend lekkere soep is, is de paprikasoep van voedzaam en snel (even google'n) valt bij iedereen waar ik hem voor maak goed in de smaak! Let wel op met de sambal, er moeten volgens het recept 2 theelepels in, ik doe maar een halfje! Dan vind ik de soep het lekkerste.

♥♥♥♥♥

Grapjasjes12
Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:25

Jeetje wat gaan jullie hard :D Ik zal wat vragen beantwoorden en ik heb ook een opmerking.

Koolhydraatarme producten:
Vlees/vis/ei/kaas
Bladgroenten/bloemkool/broccoli/pompoen/kool
Roomboter/kokosolie/olijfolie

Iets hoger in koolhydraat zijn noten, kwark, avocado, bessen, meloen, wortels/ui/sperziebonen/doperwten/bieten

Het is bij koolhydraatarm heel erg belangrijk om genoeg vet te eten en om de periode dat je zo'n dieet volgt niet voor eeuwig blijft doen (tenzij je bepaalde ziektes hebt). Zodra je gaat sporten worden koolhydraten ook belangrijker.

Opmerking:

Ik zag hier een aantal keer dat je op een dieet nee moet zeggen tegen lekkers bij bijzondere gelegenheden en dat eten en gezelligheid niets met elkaar te maken moeten hebben.
Dit is geen insteek die je voor eeuwig vol gaat houden en is emotioneel gezien niet gezond. De kunst is 'm nu juist om op een normale manier om te leren gaan met lekkers.
Eten is ook cultuur en is daarom juíst gezelligheid. Als jij jezelf dat ontzegt wordt de kans op bingen alleen maar groter. Gewoon iets pakken dat je écht lekker vind en je niet misselijk eten :)
Of de Franse regel: je mag alles eten, maar na drie vorkjes vol stoppen.
Of mijn eigen regel: iets lekkers pakken ipv je gewone maaltijd zoals bijvoorbeeld de lunch. Dat is een regel die je aan kunt houden als je je eetgewoontes al langer hebt verandert en het niet te vaak gebeurt.

Spekkie01
Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:28

Ik ben vanmorgen goed begonnen met 2 crackers. Eentje met een plakje kaas en eentje met een plakje kipfilet.

Ik heb een brood in de broodbakmachine zitten voor vanmiddag, dat vult beter en voor vanavond heb ik wokgroenten met een beetje rijst op het programma staan. Voor tussendoor heb ik appels en rauwe worteltjes liggen.

Ik probeer nu op vaste tijden te eten, dat is mijn grootste valkuil samen met suiker. Ik sla geregeld het ontbijt over en eet dan teveel bij de lunch, meer dan als ik het ontbijt er bij optel. Ook ben ik een enorme suikerjunk. Mijn thee drink ik al zonder, maar koffie vind ik echt vies zonder.

Verder ben ik dol op alles wat niet goed voor je is en bij vooekeur in wat grotere hoeveelheden. Nu is het probleem nog niet zo groot, nog gezond bmi enzo, maar als ik zo blijf doorgaan komt het uiteindelijk echt niet goed.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

Grapjasjes12
Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:34

Reusje0504 schreef:
Ik meld me ook. Ten eerste respect voor alle bokkers die zich hier hebben gemeld en ook de goede resultaten al laten zien!

Ik ben een echte emotie-eter en nadat ik in mijn jeugd aan topsport deed (6x trainen 2x wedstrijd handbal per week) ben ik na het stoppen hiermee erg snel aangekomen. Ik heb dit altijd vreselijk gevonden maar afvallen is nooit gelukt door mijn emotionele staat. Daarnaast is mijn motivatie erg slecht omdat het afvallen meestal niet zo goed lukt. Mijn vriend en ik doen het vaak samen en bij hem vliegen de kilo's eraf en bij mij niet! Een ander voorbeeld is dat ik een paar jaar terug 3x in de week ging hardlopen en echt heel streng gezond heb gegeten (zonder pakjes zakjes, veeel groente) en maar 2kg was afgevallen... (edit na een half jaar)

Momenteel gaat het best goed met mijn depressie en heb ik het gevoel dat ik het afvallen weer wil gaan oppakken. Ik roei 2x in de week, rijd ongeveer 3x pw paard maar ben er elke dag en ga bijna altijd op de fiets. Ik longeer hem 1 a 2x en af en toe wandelen we een stuk. Ik heb een hond die ik 3x pd uitlaat. Helaas een zittend beroep maar tussen de middag lopen we ruim een half uur door t bos. Mij lijkt het dus niet aan mn beweging te liggne maar aan mn eten.. en mijn probleem is dat ik altijd honger heb! :( eet ik 3 gekookte eieren heb ik nog honger! Eet ik 4 boterhammen en ja hoor nog honger... heb echt al veel geprobeerd qua khd arm, veel eiwitten etc.

Ik lees dus lekker mee en geniet van jullie motivatie en hoop dat ik zelf ook weer goed bezig blijf!! Phormicola als jij nog tips hebt mbt mijn hongergevoel hoor ik het natuurlijk ook graag :)


Ten eerste: ben je voor dit probleem lichamelijk onderzocht? Bijvoorbeeld je schildklier functie?

Ten tweede: het makkelijkste wat je kan doen om inzicht in je voeding te krijgen is je calorieën tijdelijk bij te houden. Bijvoorbeeld met MyFitnessPal. Het is zeer waarschijnlijk dat je teveel eet om goed af te vallen.

De honger herken ik. Als ik gewoon eet zoals anderen dan sterf ik van de honger. Ik kan acht sneetjes brood met dik beleg eten en nog niet vol zitten. Dat eet ik dus niet.

Je kunt voor volumevoer kiezen. Veel groenten, havermout met veel water bereid zodat het heel fluffy wordt, protein fluff maken, kwark, soep en genoeg proteïne en vet voor jouw lichaam.
Verder niet vergeten om water te drinken! Het bodemloze put gevoel is vaak een indicatie van lichte uitdroging.

Als dat allemaal niet helpt dan is het tijd om een prof naar je situatie te laten kijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:45

Als je koolhydraten toe gaat voegen is het denk ik wel aan te raden dat het koolhydraten met een lage glycemische index zijn of niet phormicola? Ik merk zelf wel dat volkoren brood bijvoorbeeld veel beter vult als tarwebrood.

Voor de mensen die die term glycemische index niet kennen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... index.aspx

Vala
Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:47

Ik las net over Skyr, ik vind dat zo zuur, daar trekken mijn hersenvliezen gewoon van samen :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:55

Ik vind het wel lekker, maar ja ik eet ook gewoon yoghurt met niks er in. Vinden veel mensen ook zuur.

Grapjasjes12
Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:59

SusanH schreef:
Als je koolhydraten toe gaat voegen is het denk ik wel aan te raden dat het koolhydraten met een lage glycemische index zijn of niet phormicola? Ik merk zelf wel dat volkoren brood bijvoorbeeld veel beter vult als tarwebrood.

Voor de mensen die die term glycemische index niet kennen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... index.aspx


Hangt er van af. Van de rest van de maaltijd bijvoorbeeld. Daarnaast verlaagt vet de glycemische index, je eet dat soort voedingsmiddelen namelijk bijna nooit alleen.
Als je merkt dat je van een hoge glycemische index meer gaat eten dan noodzakelijk dan is het verstandig om daarin te minderen.

Rond het sporten kunnen middelen met een hoge index juist heel zinvol zijn :)

Grapjasjes12
Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:01

Vala schreef:
Ik las net over Skyr, ik vind dat zo zuur, daar trekken mijn hersenvliezen gewoon van samen :o


Probeer eens de bio Skyr van Weerribben. Verkrijgbaar bij bijvoorbeeld de Ekoplaza. Dat is de enige die niet zuur is.

Grapjasjes12
Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:11

En er was een vraag over hoe ik tegen bmi en minimaal aantal kcal aankijk.

Bmi is een manier om inzicht te krijgen in het gewicht van een gehele populatie. Dus niet voor individuen.
Als jij meet dat de gemiddelde Nederlander een BMI heeft van 26 dan is dat waardevolle informatie. Maar als jij meet dat de buurvrouw een BMI heeft van 26 dan is dat een stuk minder interessant. Vetpercentage zegt veel meer over de mate van overgewicht van één persoon.

Over kcal: er is maar weinig zo persoonlijk als het aantal kcal dat je nodig hebt. Lengte, gewicht, sekse, leeftijd, activiteiten. Het is eindeloos.

De World Health Organisation legt de grens van hongersnood op 1800kcal. Dat betekent dat als jij dieet op 1700kcal voor langere periode dat je officieel gezien in hongersnood leeft. For what it's worth :)
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 05-01-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje
Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:12

Vala schreef:
Ik las net over Skyr, ik vind dat zo zuur, daar trekken mijn hersenvliezen gewoon van samen :o

Ik krijg dat ook niet weg... dus hier alleen 0% vruchtenkwark en yoghurt :D

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:22

phormicola schreef:
En er was een vraag over hoe ik tegen bmi en minimaal aantal kcal aankijk.

Bmi is een manier om inzicht te krijgen in het gewicht van een gehele populatie. Dus niet voor individuen.
Als jij meet dat de gemiddelde Nederlander een BMI heeft van 26 dan is dat waardevolle informatie. Maar als jij meet dat de buurvrouw een BMI heeft van 26 dan is dat een stuk minder interessant. Vetpercentage zegt veel meer over de mate van overgewicht van één persoon.

Over kcal: er is maar weinig zo persoonlijk als het aantal kcal dat je nodig hebt. Lengte, gewicht, sekse, leeftijd, activiteiten. Het is eindeloos.

De World Health Organisation legt de grens van hongersnood op 1800kcal. Dat betekent dat als jij dieet op 1700kcal voor langere periode dat je officieel gezien in hongersnood leeft. For what it's worth :)

Wow, interessant dat laatste. Zo had ik er nooit over nagedacht. Ik vind het vooral moeilijk dat ik echt moeite heb met 'genoeg' eten als ik gezond eet... gister had ik als lunch een bus pringles en daardoor kwam ik heel goed uit in m'n kcal maar dat was weer echt funest voor m'n macro's.

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:54

Ik vind de skyre yogurt met honing wel lekker maar de vraag is natuurlijk of dat dan weer een goede optie is.

Ik lees sowieso dat de meeste over gaan op een hartig menu maar mijn ervaring is dat ik een echte zoetekauw ben en al dat hartige me enorm snel de strot uit komt :o
Ik hou dat dus ook niet lang vol en dan is juist het risico om de hele boel in de wilgen te hangen.

Ik probeer dus vooral te minderen met zoete dingen te eten, kleinere porties en gezondere zoete dingen te eten, zoals honing, zoet fruit.
Verder eet ik ontzettend graag brood dus kies ik het zwaarste brood wat er is.
Krackers zijn luchtig dus dat geeft geen vol gevoel en voor ik het weet eet ik er weer te veel.

Ik hou niet van warm eten en als ik geen gezin had, kookte ik waarschijnlijk nooit dus hun dwingen me om dat netjes wel te doen.

Ik moet gewoon maar heel veel bewegen.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

EmptyWords
Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 11:04


Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:12

Ik ga niet met je meedoen want heb geen overgewicht... ik wil je wel graag een hart onder de riem steken :D top dat je zo aan jezelf wilt en kunt werken :D het gaat je vast lukken!

MiniMaxi
Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:17

Wow mensen wat gaan we hard met de reacties. Ik krijg niet alles bijgelezen.

Hier vanaf maandag ook de draad weer opgepakt waar de voor de december maand was blijven liggen.

Ik zag wat reacties van ik heb een koekje dag goede voornemens enzo, maar mensen let op. Afvallen is geen straf. Je mag best af en toe iets lekkers maar neem niet het hele pakje of zak. Je moet je er wel goed bij voelen anders kan je het niet volhouden.
Ikzelf eet zo goed als veganistisch met af en toe een uitzondering. Niet uit overtuiging maar omdat mijn darmen dierlijke producten slecht verteren en daardoor altijd heel opgeblazen ben. Ook de geraffineerde suikers zijn mijn vijand, val als een blok in slaap en krijg hoofdpijn.
Nu na de feestdagen ook weer even afkicken want tja, ik vind het allemaal wel lekker.
Zelf gebruiken de recepten van The Green Happiness, ik persoonlijk voel me daar echt onwijs goed en fit bij. Daarbij zijn de meeste gerechten echt lekker al pas ik wel eens wat aan naar eigen smaak of als ik dingen sowieso niet lekker vind. Het fijne vind ik dat er ook veel gezonde snacks bij zitten en je maakt alles zelf dus je weet wat je binnen krijgt. Soms voeg ik een stukje kip toe voor de extra eiwitten enzo.

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:25

JA! ik doe mee!! ook ik zit over de 100 kilo. Alternatief is mennen geworden :)
Maar man, ik zou er wat voor geven om weer paard te kunnen rijden. Nu heb ik 3 kids, waarvan de jongste 1 en een man die op de vachtwagen zit, dus niet vaak thuis is. Het geluk dat ik heb, is dat ik het rijden desalniettemin toch al niet makkelijk met regelmaat op zou kunnen pakken.. maar verdorie.. ik heb mijn paardjes in mijn achtertuin staan.. t zou wel mogelijk moeten kunnen zijn zou mijn gewicht me niet zo enorm in de weg zitten.
dus ik doe mee, en heb enorm veel bewondering voor hoe je je bloot geeft!! chappeau!

Als je een paard wilt stoppen op een bit, moet je het om de benen binden.

JesdaJinn
Berichten: 10401
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:41

Goed. Wij hebben, samen met mijn moeder het boek van Sonja Bakker besteld. Deel 1. Niet perse voor haar naam maar daar zouden super gezonde en lekkere recepten instaan.
Mijn buurvrouw is ook aan het afvallen met Sonja Bakker en is al 17 kg kwijt. Gewoon om te proberen.

Iemand die dat ook doet

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

Jupinkle
Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:02

De reacties gaan heel snel! Krijg niet alles bijgelezen!

Mijn probleem is gewoon dat ik veel koeken en andere suikers eet. Als ik daar afblijf dan is er al 5 kg af denk ik. Ik drink geen frisdrank. Maar ik heb voor het avondeten en na het avondeten echt van die vreetbuien...

Nu ben ik wel echt een persoon die yoghurt echt niet lekker vind. Zelfs niet met iets bij van fruit ofzo. Groenten eet ik ook maar enkele graag.
Dus die gezonde dingen vind ik niet zo lekker, maar ja, soms moet iets nu eenmaal!

Every dream begins with a dreamer!

MiniMaxi
Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:03

JesdaJinn schreef:
Goed. Wij hebben, samen met mijn moeder het boek van Sonja Bakker besteld. Deel 1. Niet perse voor haar naam maar daar zouden super gezonde en lekkere recepten instaan.
Mijn buurvrouw is ook aan het afvallen met Sonja Bakker en is al 17 kg kwijt. Gewoon om te proberen.

Iemand die dat ook doet


Voorheen ook afgevallen met sonja bakker maar gezond is het een stuk minder. Veel eierkoeken, ontbijtkoek, sultana, gekleurde hagelslag op brood enz. Of te wel veel suiker....
Je krijgt met sonja bakker gemiddeld 1000 caloriën binnen. Ik zelf kon daar niet opleven en werd er dizzy van en enorme flauwtes. Maar ken ook zat mensen waarbij het wel goed werkt.
Overigens staan er wel hele lekkere recepten in. Ik gebruik het nog wel voor die recepten maar de dagprogramma's waren voor mij te zwaar.

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

MiniMaxi
Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:04

Jupinkle schreef:
De reacties gaan heel snel! Krijg niet alles bijgelezen!

Mijn probleem is gewoon dat ik veel koeken en andere suikers eet. Als ik daar afblijf dan is er al 5 kg af denk ik. Ik drink geen frisdrank. Maar ik heb voor het avondeten en na het avondeten echt van die vreetbuien...

Nu ben ik wel echt een persoon die yoghurt echt niet lekker vind. Zelfs niet met iets bij van fruit ofzo. Groenten eet ik ook maar enkele graag.
Dus die gezonde dingen vind ik niet zo lekker, maar ja, soms moet iets nu eenmaal!


Ik heb het mezelf echt moeten leren eten. En soms zijn ze zo niet lekker maar in combie met andere groentes weer wel. Probeer het eens op die manier.

Wees altijd wie je bent, want jij bent degene die jou als geen ander kent! ;)
[o]

Amyd
Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:28

Ik doe ook mee! Ben 1.60m en weeg (denk ik ) zo'n 80 kilo dus wil er graag 20 kg vanaf hebben! Maar ben al blij met elke kilo die er af gaat!

Sochtends eet ik ook altijd 2 boterhammen met hagelslag, ik heb dit wel eens vervangen door yoghurt met muesli ofzo maar kreeg hierdoor erg last van maagzuur.
Dus als iemand hier nog tips voor heeft??

Grapjasjes12
Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:31

Sonja Bakker zou ik inderdaad niet voor de rest van je leven volgen omdat het niet optimaal gezond is.
Wel kan het voor korte periode. Het geeft houvast en je eet inderdaad ook nog suiker, dus voor de echte zoetekauw wel fijn. Probeer tijdens het dieet meer te leren over een gezond voedingspatroon voor als je klaar bent :)

Emma: hoe meer kcal je nodig hebt hoe makkelijker het is om die te bereiken met junk. Voor mensen die 2600kcal of meer nodig hebben raad ik vrijwel altijd aan om 20% van de kcal uit junk te halen. Daaronder kun je het beter bij 5-10% houden. Als dat goed in plant dan komen je macro's ook goed uit :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:57

Wat bedoel je precies met junk? Koekjes/chocola ed?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Yipee en 27 bezoekers