Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:26

mignonne2403 schreef:
Hoe bevalt de Beppy bij jullie?

Ik ben er in elk geval heel erg blij mee *\o/*


Vandaag eerste testdag :D Was echt even geklooi met inbrengen. Mn oude trucje werkt met Beppy niet :+ Geloof dat hij ondertussen wel aardig uitgeklapt is. Viel me op dat hij tijdens het goed duwen al wel echt vacuüm zat, terwijl hij dus nog half ingevouwen was! Dus dat is top.

Verwacht vandaag weinig spannends. De komende dagen worden cruciaal, duimen :)

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:43

Slmt9 schreef:
Ik had nog een gek-geur-dingetje met Bep.
Heb nu twee dingen anders gedaan: elke 8 uur verschonen en die cup dan binnenste buiten draaien om te reinigen. Ik denk dat met name dat laatste het verschil heeft gemaakt.


Bedoel je met reinigen uitkoken? Of gewoon het wassen tussendoor?
Ik kook eerlijk gezegd niet zoveel uit, alleen aan begin en einde menstruatie.
Verder tussendoor gewoon goed uitspoelen en weer terug, nooit last van schimmels of infecties (bij jaren cupgebruik).
Op mijn eerste dagen wissel ik trouwens wel vaker dan 8 uur, maar met Beppy is het wel minder vaak dan met andere cups, denk dat ik op dag 2 om de 3 uur en op dag 3 om de 6 uur wissel.

We zijn momenteel een paard aan het kopen en ik zal komende tijd dus eindelijk weer kunnen rijden, ben wel heel benieuwd of dat ook zonder problemen gaat met Beppy.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:44

Succes met Beppy en wat fijn dat ze goed bevalt!

Slmt9 schreef:
Ik had nog een gek-geur-dingetje met Bep.
Heb nu twee dingen anders gedaan: elke 8 uur verschonen en die cup dan binnenste buiten draaien om te reinigen. Ik denk dat met name dat laatste het verschil heeft gemaakt.


Bedoel je met reinigen uitkoken? Of gewoon het wassen tussendoor?
Ik kook eerlijk gezegd niet zoveel uit, alleen aan begin en einde menstruatie.
Verder tussendoor gewoon goed uitspoelen en weer terug, nooit last van schimmels of infecties (bij jaren cupgebruik) maar dat kan toch niet anders dan dat je hem binnenstebuiten keert?
Op mijn eerste dagen wissel ik trouwens wel vaker dan 8 uur, maar met Beppy is het wel minder vaak dan met andere cups, denk dat ik op dag 2 om de 3 uur en op dag 3 om de 6 uur wissel.

We zijn momenteel een paard aan het kopen en ik zal komende tijd dus eindelijk weer kunnen rijden, ben wel heel benieuwd of dat ook zonder problemen gaat met Beppy.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:13

Paardrijden gaat hier ook goed! Had eerder vooral problemen met hurken en weer op staan, nu kan dat probleemloos.Inderdaad minder vaak nodig te legen, waar het bij de Meluna's echt eerste 2 dagen elk uur was en zelfs dan wist je niet of het goed ging, naar elke 3 uur en latere dagen netjes de 8 uur mogelijk. Heel fijn dat ie zo mooi zacht is, en ik hoor hem ook poppen als de onderkant recht wordt en hij dus goed zit. Vind de dubbele rand wel wat onhandig met schoonmaken maar dat went denk ik wel.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:37

corine1981 schreef:
Succes met Beppy en wat fijn dat ze goed bevalt!

Slmt9 schreef:
Ik had nog een gek-geur-dingetje met Bep.
Heb nu twee dingen anders gedaan: elke 8 uur verschonen en die cup dan binnenste buiten draaien om te reinigen. Ik denk dat met name dat laatste het verschil heeft gemaakt.


Bedoel je met reinigen uitkoken? Of gewoon het wassen tussendoor?
Ik kook eerlijk gezegd niet zoveel uit, alleen aan begin en einde menstruatie.
Verder tussendoor gewoon goed uitspoelen en weer terug, nooit last van schimmels of infecties (bij jaren cupgebruik) maar dat kan toch niet anders dan dat je hem binnenstebuiten keert?
Op mijn eerste dagen wissel ik trouwens wel vaker dan 8 uur, maar met Beppy is het wel minder vaak dan met andere cups, denk dat ik op dag 2 om de 3 uur en op dag 3 om de 6 uur wissel.

We zijn momenteel een paard aan het kopen en ik zal komende tijd dus eindelijk weer kunnen rijden, ben wel heel benieuwd of dat ook zonder problemen gaat met Beppy.


Ik kook ook alleen uit aan het begin en het einde.
Andere cups deed ik nooit binnenste buiten, waarom zou je dat doen?
Ik merk dat bij Beppy achter de lekrand bloed blijft zitten, wat er pas weg komt als ik hem binnenste buiten vouw.
Ik ook geen schimmel of infecties, gebruik nu 2 of 3 jaar een cup.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:40

Citaat:
Ik kook ook alleen uit aan het begin en het einde.
Andere cups deed ik nooit binnenste buiten, waarom zou je dat doen?
Ik merk dat bij Beppy achter de lekrand bloed blijft zitten, wat er pas weg komt als ik hem binnenste buiten vouw
.
Ik ook geen schimmel of infecties, gebruik nu 2 of 3 jaar een cup.


Daarom dus ;) staat volgens mij ook in de info.

Dat schoonmaken is daardoor echt wel een dingetje.
Wij hadden poosje terug een eetdate, hadden ze daar geen fonteintje in het toilet. We mochten blijven logeren, maar ik wist niet hoe dat met Beppy moest, dus we zijn maar naar huis gegaan met één of ander smoesje, haha.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:47

Oooh ik dacht dat je het bij gewone cups ook deed, daarom begreep ik het niet.
Ik wist het van Beppy niet tot jij t een keer hier tipte ;)

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:01

Ik kan denk wel zeggen dat Beppy en ik ook vriendjes zijn *\o/* Inbrengen is soms even zoeken, maar heb hem wel door ondertussen. Hij moet iets hoger dan de andere cups en dan klapt inderdaad de overkant netjes plat. Ik heb gewoon nog geen enkele druppel gelekt _/-\o_ Hij blijft supernetjes zitten! Blijkbaar hebben andere cups nooit echt goed vacuüm kunnen gezeten/kunnen zitten somehow.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:27

Hoe vouwen jullie Beppy het liefste?
Ik vind zelf punch down het prettigste, maar dan gaat Beppy dwars liggen. Bij het uitvouwen lijkt het alsof ze een verfrommeld propje is geworden en kan ik kop en kont niet meer van elkaar scheiden. En dan maar draaien en doen, maar dit resulteert vaak in opnieuw inbrengen.
C-fold klapt ze gelijk goed uit, maar vind ik zelf minder prettig bij het inbrengen.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:30

Allemaal bij met Beppy, wat grappig!
Ik doe iets wat tussen een 7 fold en C fold in zit.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:49

Gaat de beppy ook over de baarmoederhals ?

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 00:23

Hmm hij blijft er bij mij net voor geloof ik Kaatje.

De punchdown gebruikte ik altijd, maar kreeg ik het met Beppy ook niet mee voor elkaar. C-fold, dan de cup bovenaan vasthouden ipv halverwege en ene been wat naar voren zetten was bij mij de truc. Kwam dit online ook tegen :)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 07:26

In oktober al eens hier geweest.
Inmiddels weer ongesteld en aan de gang met de mooncup.
De 1e nacht ging prima, de 2e nacht, nu dus, wat minder...
Werd rond half 6 wakker omdat alles doorlekte. Cup zat ook helemaal vol.
Had gehoopt gewoon de nacht door te komen maar dat is dus helaas niet haalbaar.
Zou een andere cup kunnen helpen of bloed ik gewoon te veel?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:04

Cups zijn er met verschillende maten, als in inhoud. Ik weet niet of dit voor de mooncup ook geldt, maar daar zou je nog naar kunnen kijken.

Ik bloed ‘s nachts nauwelijks, maar overdag heb ik twee dagen dat ik circa elke 4-5 uur verschoon omdat hij vol is.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:22

Slmt9 schreef:
Cups zijn er met verschillende maten, als in inhoud. Ik weet niet of dit voor de mooncup ook geldt, maar daar zou je nog naar kunnen kijken.

Ik bloed ‘s nachts nauwelijks, maar overdag heb ik twee dagen dat ik circa elke 4-5 uur verschoon omdat hij vol is.

Ik heb de grootste cup van de mooncup. :j

Overdag verschoon ik hem ook vaker.
Had gehoopt de nacht ook door te komen maar helaas dus. :=

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:15

Ah chips, dat is balen!

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:40

Sinds kort gebruik ik de cup van lucovitaal.
Ik ben echt compleet om, voel hem niet zitten en er lekt niks, heerlijk.
Het er uit halen is wel nog een beetje wennen en het valt me met name op hoe weinig bloed ik verlies. Met tampons ed leek dat altijd veel meer :=

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:31

Ik word standaard de eerste 5 dagen na 3 uur wakker om de cup te legen :')
Doe ik dat niet dan haal ik de trap 's ochtend nog niet eens :+

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:24

Hooi ik up dit topic even.

Ik vroeg mij af wanneer jullie in de cyclus voor het eerste weer de cup in doen?
Mijn cyclus is heel regelmatig, dus ik kan goed schatten wanneer ik weer menstrueer. Maar nu de laatste cyclus had ik hem de avond ervoor ingedaan, ochtend nog niks, cup weer in gedaan maar zoveel buikpijn, krampen en zelfs persdrang gehad en menstrueerde maar niet. Eruit gehaald en even een dagje maar maandverband gebruikt en daarna weer overgestapt zonder buikpijn.

Het voelde heel erg alsof die cup de start van de menstruatie tegenhield, want werd nu dus een dag later ongesteld terwijl mijn cyclus echt heel erg constant is. Iemand die dit gevoel herkend?
Ik denk dat het wellicht tussen mn oren zit, maar heb echt een dag gecrepeerd. (Ik ben sinds half jaar gestopt met de pil en dit is tweede cyclus met de cup gebruik)

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:38

Als je net met de pil bent gestopt, zou het dan niet daaraan kunnen liggen? Een half jaar is nog niet zo lang, je lichaam kan soms nog wel even door 'ontpillen'.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:50

Ik gebruik mijn cup niet voordat het begonnen is. Maar bij mij begint het de eerste dag altijd rustig. Ik kan me voorstellen dat iemand waar het meteen heftig van start gaat dat voor wil zijn, maar bij mij is dat niet nodig.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:00

Hebben jullie tips voor het inbrengen? Heb de organicup A (1e keer een cup) geprobeerd, maar krijg het ding gewoon niet binnen...
Ben 18 en vrij strak zeg maar. Heb ook nog nooit gemeenschap gehad. 1 vinger lukt me, 2 eigenlijk niet. Bmm lijkt te variëren van ongeveer 4 tot 5 cm diep

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:25

future_vet schreef:
Hooi ik up dit topic even.

Ik vroeg mij af wanneer jullie in de cyclus voor het eerste weer de cup in doen?
Mijn cyclus is heel regelmatig, dus ik kan goed schatten wanneer ik weer menstrueer. Maar nu de laatste cyclus had ik hem de avond ervoor ingedaan, ochtend nog niks, cup weer in gedaan maar zoveel buikpijn, krampen en zelfs persdrang gehad en menstrueerde maar niet. Eruit gehaald en even een dagje maar maandverband gebruikt en daarna weer overgestapt zonder buikpijn.

Het voelde heel erg alsof die cup de start van de menstruatie tegenhield, want werd nu dus een dag later ongesteld terwijl mijn cyclus echt heel erg constant is. Iemand die dit gevoel herkend?
Ik denk dat het wellicht tussen mn oren zit, maar heb echt een dag gecrepeerd. (Ik ben sinds half jaar gestopt met de pil en dit is tweede cyclus met de cup gebruik)


Ik breng hem pas in op de eerste dag, maar ik ben de eerste dag nooit zo heftig. Als ik denk dat ik ongesteld wordt gebruik ik eerst alleen een inlegkruisje.
Ik ben wel 1-2 jaar aan het ontpillen geweest en mijn krampen zijn vreselijk verergerd.
Ik zou in jouw geval ook wachten tot je echt ongesteld bent.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:27

Ginny135 schreef:
Hebben jullie tips voor het inbrengen? Heb de organicup A (1e keer een cup) geprobeerd, maar krijg het ding gewoon niet binnen...
Ben 18 en vrij strak zeg maar. Heb ook nog nooit gemeenschap gehad. 1 vinger lukt me, 2 eigenlijk niet. Bmm lijkt te variëren van ongeveer 4 tot 5 cm diep

Je baarmoedermond zit vrij laag, dat heb ik zelf ook en de organicup is daarbij geen match geweest. Als ik jou was zou ik eens kijken naar een kortere cup, zoals de Meluna Shorty. Als je aangeeft dat het wat stevig aanvoelt, kan dit te maken hebben met sterke bodembekkenspieren. De organicup is niet echt een stevige cup, dus wanneer je sterke bodembekkenspieren hebt is het niet raar dat hij niet openklapt (dit heb ik zelf ook ervaren).
Ik weet niet hoe zwaar je menstruatie is, maar als je niet al te zwaar menstrueert zou ik kijken naar de Meluna Shorty Sport. Dit is een stevige, korte cup. Indien je wel zwaar menstrueert is de Merula misschien iets voor je. Ik heb een lage baarmoedermond, sterke bodembekkenspieren en verlies veel bloed, de Merula is voor mij persoonlijk een 100% match! De Meluna Shorty Sport zou voor mij geen optie zijn omdat ik daarvoor te veel bloed. Ik heb de gewone Meluna Sport (maat M) ook, daar ben ik over het algemeen ook tevreden over maar voor het mooie is hij toch net ietsjes te lang en kan er net iets te weinig in.

Misschien moet je wat experimenteren met verschillende cups, maar mijn inziens is het die investering dubbel en dwars waard! Niets zo fijn als een menstruatiecup die helemaal bij je past :+

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:43

Balenciaga schreef:
Je baarmoedermond zit vrij laag, dat heb ik zelf ook en de organicup is daarbij geen match geweest. Als ik jou was zou ik eens kijken naar een kortere cup, zoals de Meluna Shorty. Als je aangeeft dat het wat stevig aanvoelt, kan dit te maken hebben met sterke bodembekkenspieren. De organicup is niet echt een stevige cup, dus wanneer je sterke bodembekkenspieren hebt is het niet raar dat hij niet openklapt (dit heb ik zelf ook ervaren).
Ik weet niet hoe zwaar je menstruatie is, maar als je niet al te zwaar menstrueert zou ik kijken naar de Meluna Shorty Sport. Dit is een stevige, korte cup. Indien je wel zwaar menstrueert is de Merula misschien iets voor je. Ik heb een lage baarmoedermond, sterke bodembekkenspieren en verlies veel bloed, de Merula is voor mij persoonlijk een 100% match! De Meluna Shorty Sport zou voor mij geen optie zijn omdat ik daarvoor te veel bloed. Ik heb de gewone Meluna Sport (maat M) ook, daar ben ik over het algemeen ook tevreden over maar voor het mooie is hij toch net ietsjes te lang en kan er net iets te weinig in.

Misschien moet je wat experimenteren met verschillende cups, maar mijn inziens is het die investering dubbel en dwars waard! Niets zo fijn als een menstruatiecup die helemaal bij je past :+


Mijn menstruatie is gelukkig vrij licht. Ik heb eigenlijk geen idee of hij openklapt, ik kreeg het ding met de punch down fold misschien een cm naar binnen

Ik zal eens verder kijken in ieder geval, bedankt!