Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:31

Beppy :)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:21

Hoe weet ik nou welke maat ik moet hebben? Ik heb wel die testjes gedaan. Ik denk dat ik door mijn leeftijd en feit dat ik een keer bevallen ben een maat M moet. Maar moet ik nou voor de shorty gaan of classic?
Beppy raden ze voor beginners af las ik. Schijnt wat moeilijker te zijn met inbrengen ofzo?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:00

Ja, ik vind Beppy makkelijker dan een gewone cup inbrengen. Beide vragen even oefening.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:30

Suzanne F. schreef:
Hoe weet ik nou welke maat ik moet hebben? Ik heb wel die testjes gedaan. Ik denk dat ik door mijn leeftijd en feit dat ik een keer bevallen ben een maat M moet. Maar moet ik nou voor de shorty gaan of classic?
Beppy raden ze voor beginners af las ik. Schijnt wat moeilijker te zijn met inbrengen ofzo?


Ik zou gewoon een classic nemen. Waarom overweeg je de shorty?

Ik ben trouwens nooit bevallen, maar heb al sinds mijn 23e de grootste maat cup. De rest draait, valt eruit, vangt niet genoeg op en lekt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:31

Balenciaga schreef:
Ik ben toch ook niet 100% lekvrij met de Meluna sport. Heb sterke bekkenbodemspieren, de Organicup kreeg ik bijvoorbeeld echt niet uitgevouwen. De Meluna vouwt wel uit, zit goed vacuüm, maar toch loopt er soms iets langs terwijl hij niet vol zit. Iemand tips of aanraders?


Claricup vind ik fijn, en Lunette 2 (zit als een huis, maar die vind ik pijnlijker met eruit halen)

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:13

Ik heb sinds een paar dagen de Beppycup. Inbrengen is even door hebben, welke vouw techniek het fijnst is.
Schoonmaken is wel een dingetje. Krijg hem door de lekrand niet goed leeg gegooid.
En wat mis ik nu een fonteintje in onze wc thuis.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:30

colinneke schreef:
Ik heb sinds een paar dagen de Beppycup. Inbrengen is even door hebben, welke vouw techniek het fijnst is.
Schoonmaken is wel een dingetje. Krijg hem door de lekrand niet goed leeg gegooid.
En wat mis ik nu een fonteintje in onze wc thuis.


Ik zag op het filmpje dat je hem binnenstebuiten moest keren. Dan kan je hem schoonmaken.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:56

colinneke schreef:
Ik heb sinds een paar dagen de Beppycup. Inbrengen is even door hebben, welke vouw techniek het fijnst is.
Schoonmaken is wel een dingetje. Krijg hem door de lekrand niet goed leeg gegooid.
En wat mis ik nu een fonteintje in onze wc thuis.


Ja, schoonmaken vind ik ook een dingetje. Ik laat hem vollopen met water, ga met mn vinger die hele rand langs en aan t eind trek ik die naar buiten zodat al t water eruit kan.
Ik maak dus een gootje met mn vinger. En dan steeds water erbij en door blijven spoelen.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:58

Beppy moet je liefst binnenstebuiten keren.
Maar wanneer je geen water hebt om mee te spoelen in het toilet kun je de 2e nog indien en dan later de 1e uitspoelen.
Is wel meer gepiel dan met andere cups, absoluut!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:24

De hele cup of alleen die rand?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:38

Slmt9 schreef:
De hele cup of alleen die rand?


De hele cup binnenstebuiten keren.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:50

Ik heb een vraag over de ballerine spiraal icm een menstruatiecup. Ook ik ben erg blij met mijn menstruatiecup. Maar ik verbreek echt niet altijd het vacuüm (denk ik). Hij zit vaak gewoon hoog, ik kan er dan echt niet goed langs met mijn vinger. Het doet echter absoluut geen pijn.
Nu kan een "normaal" spiraal niet bewegen in de baarmoeder en is het niet wenselijk dat het verschuift door een eventueel vacuüm getrokken cup. Maar de ballerine kan natuurlijk min of meer "vrij" bewegen in de baarmoeder.

Omdat de ballerine kan bewegen lijkt het mij dat het daarmee niet erg is als hij iets beweegt door een eventueel niet helemaal goed vacuüm getrokken cup. Klopt dit of denk ik helemaal verkeerd?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:53

Ik kan je er helaas niet mee verder helpen.

Ik heb nu tweemaal een wat mindere beppy-ervaring. Als ik wat frequenter mijn behoefte moet doen (tgv allergische reactie), komt er een hele vieze geur van mijn cup af. Die lucht is echt niet te harden. Na uitkoken blijft het er ook nog wat inzitten. Het zit ook echt in de cup zelf, want als ik een nieuwe in doe heb ik nergens last van.

Iemand tips hoe ik de lucht eruit krijg?

Ik weet niet of de oorzaak is dat ik hem te lang draag (soms 12-14 uur, maar dat heb ik met andere cups ook wel eens gehad).
Of dat dit komt doordat er lucht bij komt (bij persen hoor ik soms de vacuum van de cup los gaan).

Ik weet dat het advies is 8 uur dragen, maar ik vergeet het soms gewoon of ik slaap nog. Met andere cups heb ik dit in elk geval niet eerder gehad.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 21-09-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:25

Kan het niet zijn dat je lijf door die allergische reactie een bepaalde stof afscheid wat je normaal niet hebt, waardoor die lucht ontstaat?

Hier nog steeds dik tevreden over de Lunette 2. Die zit super.
Kruipt alleen de laatste dag omhoog, maar goed hurken en flink persen met je bekkenbodemspieren, dan kan ik er wel bij.

Ik zit ook een spiraaltje te overwegen, hoe bevalt de dames hier die combi. Sterkte bekkenbodemspieren/Lunette2/spiraal?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:28

@marlies: helemaal geen gekke gedachte. Alleen waarom dan alleen bij deze cup, met andere niet en zou ik dat dan normaal ook niet krijgen in afscheiding oid?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:12

Slmt9 schreef:
@marlies: helemaal geen gekke gedachte. Alleen waarom dan alleen bij deze cup, met andere niet en zou ik dat dan normaal ook niet krijgen in afscheiding oid?


Maar je bent nu niet lekker toch??

Je kunt hem in de waterstof peroxide leggen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:33

De allergische reactie kom met regelmaat voor, dus ook het vergelijkbare probleem. Maar alleen met Beppy gebeurd dit.
En dan ga ik er vanuit dat t door t vacuum stuk komt. Ik weet dus niet of t komt doordat ik hem langer dan 8 uur draag.

Thanks, ik ga kijken of dit helpt.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:40

Dan zal het de duur van inhouden wellicht zijn...
Het is bij mezelf nog niet opgevallen dat het erger stinkt dan met andere cups. Eerder tegenovergesteld. Dus wel apart.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:11

Gister 3x vervangen, niet meer ziek en nu toch weer dezelfde lucht. Maar nu ook gewoon down under.
Echt heel gek. Krijg morgen de waterstofperoxide binnen.

Eens kijken bij de volgende keer of het helpt om elke 8 uur te wisselen + uit te koken.

Ben toch een beetje bang dat ik iets oploop van binnen. Schimmel. Bacterie. Geen idee.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 08:56

Hoe is het gegaan met Beppy? Ruiken ze allebei zo?

Ik heb nergens last van, gaat prima met Beppy. Vacuüm verbreken blijft wel een puntje, maar daar ga ik niet over klagen want eindelijk een cup die niet doorlekt (tenzij ik niet op tijd leeg op dag 1), zelfs niet in de nacht én die waterpolo trekt. Er komt zelfs geen water in, dat is echt nog nooit voorgekomen hier :)

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:08

Lees hierover zwemmen met de cup in? Dat heb ik nog niet aangedurfd. Iemand ervaring met zwemmen met een meluna ?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:42

corine1981 schreef:
Hoe is het gegaan met Beppy? Ruiken ze allebei zo?

Ik heb nergens last van, gaat prima met Beppy. Vacuüm verbreken blijft wel een puntje, maar daar ga ik niet over klagen want eindelijk een cup die niet doorlekt (tenzij ik niet op tijd leeg op dag 1), zelfs niet in de nacht én die waterpolo trekt. Er komt zelfs geen water in, dat is echt nog nooit voorgekomen hier :)


Yup. Ik heb ze beide in waterstofperoxide gemarineerd en na 24 uur uitgekookt, nu zijn ze weer goed.
Ik moet er ook nog even over nadenken wat mijn plan de campagne voor de komende keer wordt. Want los hiervan is Beppy bij mij ook de enige die zorgt dat ik niet doorlek.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:49

Dammie schreef:
Lees hierover zwemmen met de cup in? Dat heb ik nog niet aangedurfd. Iemand ervaring met zwemmen met een meluna ?

Ja, gaat prima hoor! Door de cup kun je gewoon weer leven zonder ergens (te veel) rekening mee te houden

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:54

kaatje77 schreef:
Dammie schreef:
Lees hierover zwemmen met de cup in? Dat heb ik nog niet aangedurfd. Iemand ervaring met zwemmen met een meluna ?

Ja, gaat prima hoor! Door de cup kun je gewoon weer leven zonder ergens (te veel) rekening mee te houden


Geldt niet voor mij, zelfs als ik in bad zit te niksen komt er water in. Vier verschillende cups, en bij alle vier gebeurt dat, maar ik zwem vrijwel nooit dus is voor mij geen dealbreaker.
(tampons lopen bij mij ook vol water trouwens, dus het zal aan mij liggen)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:14

Citaat:
Geldt niet voor mij, zelfs als ik in bad zit te niksen komt er water in. Vier verschillende cups, en bij alle vier gebeurt dat, maar ik zwem vrijwel nooit dus is voor mij geen dealbreaker.
(tampons lopen bij mij ook vol water trouwens, dus het zal aan mij liggen)


Ik had dit dus ook met 8 cups die ik voor Beppy geprobeerd heb, zelfs zonder cup kan ik nog vollopen (iets met zwangerschappen denk ik).
Maar met Beppy 0,0% lekkage. Dus ligt toch echt aan de cup.
Waterpolo is echt een beweeglijke sport had ik voor Beppy niet eens durven proberen.