Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:30

heerlijke foto's en wat een geklungel met dat pakketje!
Super om te horen van die ereader, schot in de roos geweest dus.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:25

fijne update! hoop dat je volgend jaar twee mooie veulentjes bij je merries hebt.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:55

Leuk om te lezen. Hopelijk volgend jaar twee mooie veulens.
Ik blijf onder de indruk over hoe jij omgaat met alle tegenslag met je gezondheid.
Is de warmte bij jullie een beetje te doen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 14:56

Lielle schreef:
heerlijke foto's en wat een geklungel met dat pakketje!
Super om te horen van die ereader, schot in de roos geweest dus.


Ja dat was het zeker! :D

En inderdaad geklungel en ook flink balen. Hengst is maar tot 12 juli beschikbaar, dus wordt nog krap nu. In Zweden is er geen pony hengst (dressuur) die mij aanspreekt of alleen natuurlijk dekt. Hengstig spuiten willen we ook niet meer, nu ze eindelijk een mooie cyclus had. Dus hopelijk op tijd mooi hengstig en liefst in 1x drachtig.

Vosje was echt volgens het boekje meteen met 1x insemineren mooi drachtig. 7 juli is ze 40 dagen en dan nog een keer scannen.


juval schreef:
fijne update! hoop dat je volgend jaar twee mooie veulentjes bij je merries hebt.


Ja ik hoop ook 2 veulentjes, toch leuker dan 1. :D


senna21 schreef:
Leuk om te lezen. Hopelijk volgend jaar twee mooie veulens.
Ik blijf onder de indruk over hoe jij omgaat met alle tegenslag met je gezondheid.
Is de warmte bij jullie een beetje te doen?


Het is nu bijna 40 graden (38 net) en ook wat benauwd. Niet zo heel fijn weer. :=
Binnen hebben we airco, dus in huis is het koel (gewoon trui aan koud zeg maar (nee ben geen koukleum hoor) haha). Maar als je steeds naar buiten moet is dat verschil steeds enorm en niet echt fijn, voelt het nog veel warmer.

Door de gaten in mijn schedel (vooral het gat van de druk sensor) reageren mijn hersenvliezen ook echt extreem op temperatuur wisselingen, met kou en dus ook als het erg warm is zoals nu. Weet niet wat er precies gebeurd met de hersenvliezen, lijkt alsof ze in een soort kramp gaan. In ieder geval erg pijnlijk (vergelijkbaar met hersenvliesontsteking) en is steeds een uur tot 2 uur voor dat weer een beetje wat weg zakt. Erg vervelend.

Maar het hete en hele droge weer heeft ook een voordeel, hooi ligt op het land. Vanavond of morgen persen/pakken en dan binnen halen. Hopelijk mooi droog! Weer is in ieder geval perfect ervoor en het hooi lijkt al heel mooi. Maar toch altijd spannend dat hooien.

Verder staan de paarden in de nacht buiten, haal ze rond 12/13 uur binnen en dan rond 17/18 weer naar buiten. In die tijd is het echt heel heet en de zon staat recht boven, dus bijna nergens is er schaduw (behalve de tent). Op stal is het heerlijk koel en liggen ze lekker languit te slapen.

Ze krijgen nu elke middag een lekker ijsje op stal van sensitive mash, extra elektrolyten, appel, wortel, banaan en extra water. Dat vinden ze wel heerlijk. :D

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:15

Ik moest aan je denken. Hoe gaat het nu met je?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 22:10

Laatste bericht is alweer meer dan een jaar geleden! Zo bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die aan je denken, zeker in een wereld/maatschappij waarin je eigenlijk niet meer mee telt. Ook de PB's die ik nog regelmatig krijg, oprecht heel bijzonder en heel waardevol! Dankjewel! <3

Er zijn grote ups en grote downs, maar gemiddeld genomen is het redelijk stabiel. Verre van goed, maar hier moeten we het mee doen en dat is vaak nog wel lastig.
Op dit moment even in een dal, "gewoon ziek", maar door het hoesten en de drain is de druk in mijn hoofd extreem laag. Die hoofdpijn is erger dan wanneer de druk te hoog is (het is ook nooit goed haha). :+
Maar op dit moment dus veel plat, omdat de pijn dan wat beter te doen is, maar normaal is dat vrijwel niet meer nodig.

Paar weken terug een soort van jubileum, 3 jaar zonder operaties (deels ook wel omdat ik zelf weiger, maar toch, het telt. := ).

Maar kan weer bezig zijn met de toekomst, plannen maken, met een opleiding starten (AI paarden) en ik hoop dat mijn nieuwe toekomst die we op willen gaan bouwen op dit moment al bij mij in de wei loopt.

Odette heeft namelijk 17 mei dit jaar een waanzinnig gaaf hengst veulen gekregen. <3
Libenti's Milagro, maar we noemen hem Milo. Milagro is een stad in Ecuador, maar betekend in het Spaans wonder en Milo betekent dankbaar. :D

[KS-ITP] Mijn kleine gouden boef Milo wordt groot!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En afgelopen woensdag is er een NWR hengst veulentje uit Nederland hier thuis aangekomen als maatje voor Milo, maar hopelijk gaan ze allebei een mooie toekomst als hengst tegemoet!

[KS-ITP] Welkom in Zweden kleine man <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook lukt het weer om de paarden te trainen waar ik ook wel veel voldoening uit haal. Helaas zit rijden er nog niet in, maar hopelijk lukt dat in de toekomst ook weer.


Afbeelding

Afbeelding

En begonnen met het maken en verkopen van touwhalsters (en nog heel veel meer), wat echt een groot succes is. :))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals je vast wel ziet, ook nog steeds druk bezig met foto's maken. *\o/*


Slaap lekker! <3
Afbeelding

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 00:13

Wat balen dat het op dit moment even niet zo lekker gaat. Wel fijn dat je 'normaal gesproken' al wel weer veel kunt doen en weer dingen kunt gaan plannen.

Wat een plaatjes van paardjes heb je zeg!
Hopelijk kun je snel weer in het zadel kruipen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 01:01

Aah wat een gave hengstjes heb je! En wat fijn je weer te lezen. Die druk, dat blijft echt ellende zeg maar je komt opnieuw sterk over. Wat is AI paarden voor opleiding?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 09:05

idylle schreef:
Wat balen dat het op dit moment even niet zo lekker gaat. Wel fijn dat je 'normaal gesproken' al wel weer veel kunt doen en weer dingen kunt gaan plannen.

Wat een plaatjes van paardjes heb je zeg!
Hopelijk kun je snel weer in het zadel kruipen.


Ja, beetje toevallig haha. Maar het is niet meer dan gewoon ziek zijn (niet eens corona :+ haha) maar door de drain komt het even iets harder aan dan "normaal". Komt ook wel weer goed. :D

Ben ook echt zo blij met deze dieren, met alle 4! <3
Zou het heel erg leuk vinden om de 2 hengstjes straks zelf te kunnen gaan rijden en op te leiden, dus iets om naar toe te werken de komende 3 jaar. *\o/*


Pauline schreef:
Aah wat een gave hengstjes heb je! En wat fijn je weer te lezen. Die druk, dat blijft echt ellende zeg maar je komt opnieuw sterk over. Wat is AI paarden voor opleiding?


Oeps. :+
KI paarden moest dat zijn, AI is Engels haha. Maar een uitgebreide opleiding over alles met KI, alles aan de merrie kant, zoals insemineren en aan de hengsten kant, zoals vangen, verwerken (laboratorium, verzendklaar maken, enz) en invriezen.

Ze zijn leuk hè? <3

Die druk zal inderdaad altijd wel een ding blijven, maar wil ook zo graag weer een beetje nuttig zijn zeg maar. Geloof ook dat wat je denkt, ook vaak wel zo is. Niet altijd, maar als je geloofd dat het lukt, lukt het.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:18

Interessant, Quir. Doe je de opleiding gedeeltelijk online?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 22:23

Moet er nog mee beginnen. :D
Maar is inderdaad deels online (theorie is gedeeltelijk via online webinars) en een paar keer een week praktijk op locatie plus dan stages.

Maar wel heel veel zin in. *\o/*

Helaas was mijn aller liefste vriendje vorige week erg ziek, dat merk ik in mijn eigen lijf dan ook wel goed helaas. Gelukkig gaat hij nu weer een heel stuk beter. <3


Afbeelding

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:28

Oef... niet fijn. :(:) Gelukkig gaat het nu weer beter.
Wat had/heeft hij?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 09:32

Een streptokok die longontsteking veroorzaakt, maar omdat we er zo extreem vroeg bij waren nog niet in zijn longen zat. We waren even bang voor droes, omdat hij ook een bult onder zijn kaak had. Gelukkig was het geen droes, maar dat is ook een streptokok en de streptokok die hij had kan wel symptomen geven die ook op droes lijken.

Hij is wel echt heel braaf en stoer. Er moesten testen/kweken afgenomen worden en daarvoor moesten ze zijn neus heel diep spoelen, tot op oog hoogte de slang in zijn neus. Maar dat deed hij zo onwijs braaf. <3
Dierenarts had nog vrijwel geen paarden gezien die het zo rustig en braaf toelieten, laat staan een veulentje van 4 maanden.

Maar nu tweede dag zonder medicatie en zijn temperatuur blijft netjes en hij blijft fit! *\o/*
Hij had 40.5...

Helaas is het wel echt k*t weer, non stop regen, dus hij mag nu maar maximaal 3 uurtjes buiten als het regent.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:34

agosh, wat balen dat kleine Milo zo ziek was zeg, gelukkig dat het weer beter gaat!!

Interessant dat je die opleiding wilt gaan doen!! Ik hou me alvast aanbevolen voor een rietje van Milo over een paar jaar :) :) .. past denk ik erg mooi bij mijn pony.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 13:44

Ja gelukkig gaat het nu de goede kant op! Vind het oprecht zo sneu om die kleintjes zo ziek te zien. ;(
Gelukkig was de dierenarts er wel binnen een half uur en hebben we veel serieuze/gevaarlijke dingen snel uit kunnen sluiten.

Vind het super interessant, alles rondom fokkerij wel. In Nederland natuurlijk ook gewerkt op een hengstenhouderij. Maar zou het super leuk vinden om straks alles zelf te kunnen gaan doen en hopelijk wordt Milo onze eerste hengst. <3

Maar natuurlijk nog een lange weg, hij is nog geen half jaar oud haha. Eerst heel blijven en dan ook nog zien dat hij zich goed blijft ontwikkelen, maar voor nu geloof ik echt in hem. Beweegt super, zit goed en correct in elkaar, mooie afstamming en een top karakter. Tikkeltje brutaal op een positieve manier en een echte showbink, maar dat hoort ook gewoon bij een hengst vind ik. In het topic in mijn onderschrift wil ik onze reis gaan bij houden, al zal er nu nog niet super veel te delen zijn. :))

Wel super leuk! *\o/*
Heb al best veel mensen die graag willen dekken met hem in de toekomst, zelfs een paar die eigenlijk al wel willen dekken voor hij naar de keuring geweest is haha. Zit er wel aan te denken om Libby al eerder door hem te laten dekken. :D

Maar denk wel dat hij erg interessant kan zijn voor de fokkerij! Maar nu eerst lekker gezond groot groeien.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:12

Aah arm veulen, gelukkig knapt hij op.
Ja onwijs interessant! Is dat een zweedse opleiding?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 11:58

Ja inderdaad een Zweedse opleiding. :D

Hier in Zweden zijn de regels rond fokkerij ook best streng. Zoals in Nederland gewoon alles thuis kunnen laten doen (scannen, insemineren, enz), is hier bijvoorbeeld niet toegestaan.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 14:24

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels.
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-11-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de boktregels.