[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:46

Nienke98, normaal gezien kan je tijdens je volgende stopweek al een test doen. De standaard tests zijn betrouwbaar vanaf de dag dat je normaal gezien ongesteld zou moeten worden, maar je hebt ook extra gevoelige tests die vanaf een paar dagen ervoor werken.

Ik zou niet meteen in paniek raken als ik jou was, je vriend is niet in je klaargekomen en je hebt een morning after pil genomen, de kans is vrij klein dat je zwanger bent. Ik duim in elk geval met je mee ;)

Nienke98
Berichten: 1046
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:23

Eline91 schreef:
Ik zou niet meteen in paniek raken als ik jou was, je vriend is niet in je klaargekomen en je hebt een morning after pil genomen, de kans is vrij klein dat je zwanger bent. Ik duim in elk geval met je mee ;)



Ik maak me zelf ook niet heel erge zorgen hoor, maar er is wel een soort alarm belletje af gegaan van hey dat was niet heel handig :').
Bedankt voor de duidelijke antwoorden in ieder geval!

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:36

Even een vraagje. Ik had zaterdag mijn laatste pil van de strip. En zou dus komende week ongesteld moeten worden. Ivm de feestdagen besloten om door te slikken.
Nu heb ik gisterochtend de eerste pil van de nieuwe strip gehad.

Gisteravond en vannacht ben ik heel erg misselijk geworden en heb de hele nacht gespuugd en ook flinke diarree en buikkrampen gehad. Ook heel erg duizelig met recht staan.Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten.

Op het moment voel ik me nog steeds ziek. Nog steeds erg misselijk. En net geprobeerd een kopje thee te zetten maar ook nu weer erg duizelig geworden.


Nu vroeg ik me af, ivm het spugen constant... Of ik alsnog kan stoppen met de pil en een stopweek houden. Heb nu dus alleen de eerste pil genomen. Lijkt me ook niet veilig als ik hem er weer uitspuug nu.

Maar kan dit zomaar?

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:32

silvericathy schreef:
Even een vraagje. Ik had zaterdag mijn laatste pil van de strip. En zou dus komende week ongesteld moeten worden. Ivm de feestdagen besloten om door te slikken.
Nu heb ik gisterochtend de eerste pil van de nieuwe strip gehad.

Gisteravond en vannacht ben ik heel erg misselijk geworden en heb de hele nacht gespuugd en ook flinke diarree en buikkrampen gehad. Ook heel erg duizelig met recht staan.Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten.

Op het moment voel ik me nog steeds ziek. Nog steeds erg misselijk. En net geprobeerd een kopje thee te zetten maar ook nu weer erg duizelig geworden.


Nu vroeg ik me af, ivm het spugen constant... Of ik alsnog kan stoppen met de pil en een stopweek houden. Heb nu dus alleen de eerste pil genomen. Lijkt me ook niet veilig als ik hem er weer uitspuug nu.

Maar kan dit zomaar?


Als je binnen vier uur na inname van de pil echt waterdunne diarree hebt gehad en veel hebt moeten spugen, dan is ie sowieso niet werkzaam. Omdat de stof niet/niet voldoende in je bloed is opgenomen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:34

Dus inderdaad opletten dat je geen te lange stopweek houdt, ik zou die laatste pil gewoon als meerekenen als eerste stopdag.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:35

Schemerdier schreef:
Dus inderdaad opletten dat je geen te lange stopweek houdt, ik zou die laatste pil gewoon als meerekenen als eerste stopdag.


Zou ik idd ook doen.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:47

De eerste pil van de nieuwe strip is wel goed gegaan... Maar dan inderdaad nu stoppen en zondag weer beginnen met een nieuwe strip.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:08

Oh sorry overheen gelezen! Dan weet ik het niet... zou de huisarts even bellen voor advies.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:12

Als je de pil doorneemt kan je stoppen wanneer je wil. Gewoon opletten dat je stopweek max 7 dagen telt.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:32

Ik zou graag van prikpil gebruikers horen hoe zij de bijwerkingen hebben ervaren, en voornamelijk ook welke bijwerkingen. Komende week laat ik hem voor de 3e keer zetten, en hoewel het de afgelopen 2 maanden goed ging, krijg ik voor mijn gevoel nu weer last van best wel heftige bijwerkingen die ik in het begin ook had. Ik twijfel dus om weer over te stappen naar de normale pil, maar misschien is een kwestie van ‘doorbijten’? Ik las dat de ergste klachten na 6 maanden verdwijnen dus ik ben benieuwd hoe jullie dat ervaren hebben. De klachten die ik sinds 2 maanden weer ervaar:

- Extreem opgeblazen gevoel
- Duizelig
- Krampen
- Hoofdpijn
- Misselijk/buikpijn
- Zenuwachtig gevoel
- Spotting en donker bloedverlies
- Libido onder het vriespunt (sinds gebruik)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:26

Mag ik hier even binnenvallen met een vraag?

Ik ben net weer begonnen met de pil (hiervoor een dik jaar 'pilvrij' geweest). Door een onhandige planning ben ik meteen na de eerste strip beginnen doorslikken. In de tweede week van m'n tweede strip begon ik lichtjes te bloeden. Dit ging echter na 2 dagen over in echt 'ongesteld' zijn. Momenteel ben ik al bijna 1,5 week aan het bloeden, ik slik wel gewoon de strip verder door nu... Is dit gewoon normaal ivm aanpassing naar (nieuwe) pil?

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:16

Hier ook iemand die de Kyleena vrij snel heeft laten verwijderen. Ik krijg zo'n ontzettende uitslag over heel mijn lijf! Ben van gynae moeten veranderen ook, ze weigerde ronduit te geloven dat de uitslag een reactie op het spiraal was.

Sinds een jaar zit ik nu aan de prikpil. Om de 3 maanden naar de dokter, en sindsdien geen maandstonden meer, voor het eerst sinds 15jaar. HEERLIJK!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:52

Peuk schreef:
Ik zou graag van prikpil gebruikers horen hoe zij de bijwerkingen hebben ervaren, en voornamelijk ook welke bijwerkingen. Komende week laat ik hem voor de 3e keer zetten, en hoewel het de afgelopen 2 maanden goed ging, krijg ik voor mijn gevoel nu weer last van best wel heftige bijwerkingen die ik in het begin ook had. Ik twijfel dus om weer over te stappen naar de normale pil, maar misschien is een kwestie van ‘doorbijten’? Ik las dat de ergste klachten na 6 maanden verdwijnen dus ik ben benieuwd hoe jullie dat ervaren hebben. De klachten die ik sinds 2 maanden weer ervaar:

- Extreem opgeblazen gevoel
- Duizelig
- Krampen
- Hoofdpijn
- Misselijk/buikpijn
- Zenuwachtig gevoel
- Spotting en donker bloedverlies
- Libido onder het vriespunt (sinds gebruik)

Ik zal hier vanavond even op reageren. Ik gebruik de prikpil al een jaar :)

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:09

Peuk schreef:
Ik zou graag van prikpil gebruikers horen hoe zij de bijwerkingen hebben ervaren, en voornamelijk ook welke bijwerkingen. Komende week laat ik hem voor de 3e keer zetten, en hoewel het de afgelopen 2 maanden goed ging, krijg ik voor mijn gevoel nu weer last van best wel heftige bijwerkingen die ik in het begin ook had. Ik twijfel dus om weer over te stappen naar de normale pil, maar misschien is een kwestie van ‘doorbijten’? Ik las dat de ergste klachten na 6 maanden verdwijnen dus ik ben benieuwd hoe jullie dat ervaren hebben. De klachten die ik sinds 2 maanden weer ervaar:

- Extreem opgeblazen gevoel
- Duizelig
- Krampen
- Hoofdpijn
- Misselijk/buikpijn
- Zenuwachtig gevoel
- Spotting en donker bloedverlies
- Libido onder het vriespunt (sinds gebruik)


Ik gebruik de prikpil nu ook ongeveer een jaar.

Libido zit ook ergens onder het vriespunt. Afgelopen vrijdag opnieuw spuitje gekregen, en ik krijg telkens een opstootje wat betreft uitslag. Zeer miniem, en altijd op mijn linkerkaak, aan het kaaksbeen. Nu is het maar 1 boebel, maar ik ben zo'n prutser en dat ontsteekt altijd meteen bij mij. Dus plakkertje er over.. Geen zicht, maar dan blijf ik er tenminste wel af.

Verder ondervind ik geen bijwerkingen, ook geen maandstonden meer sinds ik aan de pp zit.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:45

billionache schreef:
Mag ik hier even binnenvallen met een vraag?

Ik ben net weer begonnen met de pil (hiervoor een dik jaar 'pilvrij' geweest). Door een onhandige planning ben ik meteen na de eerste strip beginnen doorslikken. In de tweede week van m'n tweede strip begon ik lichtjes te bloeden. Dit ging echter na 2 dagen over in echt 'ongesteld' zijn. Momenteel ben ik al bijna 1,5 week aan het bloeden, ik slik wel gewoon de strip verder door nu... Is dit gewoon normaal ivm aanpassing naar (nieuwe) pil?


Ik geloof dat als je start met de pil, het niet ongebruikelijk is dat menstruatie niet volledig stopt tot je de eerste stopweek inlast. Maar het zou ook kunnen dat de pil die je nu hebt, niet de juiste is voor jou... Best je HA contacteren

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:07

Ik was helemaal vergeten te reageren. Sorry!

Ik zit nu iets langer dan een jaar aan de prikpil. Aan het begin merkte ik dat ik wat emotioneel onstabiel was. Het is ook mijn eerste conceptie dus mijn lichaam moest erg wennen aan de hormonen.

De eerste keer dat ik na de prikpil ongesteld was, had ik bijna geen last van buikpijn. Normaal ben ik echt 2 dagen van de 6 ziek. Ondanks het weinige bloedverlies ben ik wel 2weken lang ongesteld geweest. Was niet heel erg handig :P

Na die ongesteldheid ben ik 3 maanden niet meer ongesteld geweest en zat er 3 maanden tussen voordat ik weer ongesteld werd. Dat waren maar 3 dagen waarbij ik geen buikpijn had en miniem bloedverlies.

Toevallig ben ik met kerst na 5 maanden ofzo weer eens ongesteld geworden.

Ik neem altijd een week voordat de 3 maanden zijn weer een nieuwe prik. De prik laat ik in mijn bil zetten en dan voelt het 2 dagen alsof je een blauwe plek op je bil hebt :P
Als je seksueel actief bent zou ik iedere maand even een testje halen. Doe ik ook omdat je natuurlijk (bijna) niet meer ongesteld wordt.
Ik ben heel blij met de prikpil! Heb voor mijn gevoel nog meer zin in seks en ik krijg soms een keer een puistje. Dat is meestal in de periode waarin ik ongesteld had moeten worden maar die komt natuurlijk dan niet door. :)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:24

Hoi! Na jaaaren de pil (praktisch door)slikken, mag ik morgen m'n kyleena spiraal ophalen en heb nu een beetje spijt van het feit dat ik gegoogled heb. De grootste reden dat ik de switch wil maken is, dat mijn libido met tijden niet denderend is. Daarbij ben ik nieuwsgierig wat voor, hopelijk positieve, verandering er plaats vindt nadat de hormoonhuishouding anders in elkaar zit.

De negatieve ervaringen die ik vaak terug zie komen bij de kyleena zijn: acne, hier zie ik tegenop gezien ik nu al af en toe last heb van ontstekerige puistjes. Buikkrampen, waar ik nu nooit last van heb. En potverdorie: verlaagd libido.

Ik ben dus op zoek naar een aantal positieve reacties, puur voor mijn gemoedsrust. :roll:
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 21-01-20 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:33

Geen ervaring met Kyleena, wel met Mirena. Hier buiten de eerste week na plaatsing en de eerste maanden rond mijn menstruatie wel wat lichte buikkrampen (geen pijnstiller vereist). Maar uiteindelijk geen menstruatie meer, alleen wat gevoelige borsten en "opgeblazen gevoel" gedurende enkele dagen/maand. Van een verlaagd libido niet echt last hier, met de pil wel wat. Dus ik hoop voor jou dat gezien de dosering qua hormonen een pak lager is, het effect op jouw libido ook wel minder gaat zijn dan nu met de pil.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:43

Ik hoop het ook, bedankt voor je ervaring!

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:01

borstnoot schreef:
Hoi! Na jaaaren de pil (praktisch door)slikken, mag ik morgen m'n kyleena spiraal ophalen en heb nu een beetje spijt van het feit dat ik gegooged heb. De grootste reden dat ik de switch wil maken is, dat mijn libido met tijden niet denderend is. Daarbij ben ik nieuwsgierig wat voor, hopelijk positieve, verandering er plaats vindt nadat de hormoonhuishouding anders in elkaar zit.

De negatieve ervaringen die ik vaak terug zie komen bij de kyleena zijn: acne, hier zie ik tegenop gezien ik nu al af en toe last heb van ontstekerige puistjes. Buikkrampen, waar ik nu nooit last van heb. En potverdorie: verlaagd libido.

Ik ben dus op zoek naar een aantal positieve reacties, puur voor mijn gemoedsrust. :roll:


De effecten van hormonen zijn voor iedereen anders.
Na jaren de pil heb ik nu 4 maanden de Kyleena. De eerste paar weken wel wat buikpijn en spotting.
Daarna een regelmatige cyclus, maar wel met telkens 1 dag flinke krampen. Mijn menstruatie duurt langer, maar is minder hevig. Het zou kunnen dat deze op den duur helemaal verdwijnt.
Qua libido lastig vergelijken, maar geen klachten. Acne werd eventjes wat erger, maar is nu juist minder.
Merk vooral dat ik veel minder hoofdpijn heb of gevoelige borsten.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:34

Ik ben super tevreden met de Kyleena! Ik word helemaal niet meer ongesteld, geen buikpijn, geen moodswings, ik ga niet meer door mijn rug iedere maand... Ik heb in het begin een paar pukkels gehad maar dat is helemaal weg.

Lynnepinny

Berichten: 2701
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:09

Iemand ervaring met acne na het stoppen met de pil? Ik ben 1,5 jaar geleden gestopt en heb verder geen hormonale anticonceptie meer genomen. Toch heb ik nu sinds ongeveer een half jaar toenemend last van puistjes.. het begon lichtjes op m'n wangen, maar daar is het nu al best heftig. Ook op m'n voorhoofd blijft het niet meer rustig. Vreselijk, een jaar geleden was ik nog zo goed als 'schoon' :( Iemand een idee of dit na best een hele poos na het stoppen met de pil nog normaal is? Of dat het ergens anders aan zou kunnen liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:55

Heeft iemand hier ervaring met extreem bloedverlies en hoe er mee omgaan? Heb vandaag maar vrij genomen.
Heb een koperspiraal, dus dat verklaart het wel... En die bevalt verder goed. Heb hem ookal bijna een jaar en andere vormen van anticonceptie verdragen mijn vriend en ik niet.

Maar deze x is dus wel heel heftig.

Cupje zit binnen anderhalf uur vol, Plusmaandverbandje houdt het niet veel langer uit + dat het vervangen van wat dan (ook tampons) ook echt een bloedbad is omdat ik ook tijdens de handeling gewoon doorbloed. Zit nu wel een beetje op de wanhoopsgrens zegmaar :')

Zijn er dingen waardoor je minder gaat bloeden, of die beter werken dan een cupje met maandverbandje :') Eerste zou wel het fijnst zijn, want begin me ook een beetje zorgen te maken over mijn ijzergehalte op deze manier..

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:05

@Lynnepinny: geen idee of het na meer dan een jaar nog in verband kan staan met je pilstop. Geen verandering in je dieet dat dit kan verklaren?

@Menino: Ik ben destijds aan de pil gegaan, omwille van 1. onregelmatige cyclus en 2. omdat ik ook nooit langer dan 2u kon zonder dat een verband doorlekte en telkens bij het opstaan na even te zitten het bloed kon voelen lopen. Maar zo te lezen is dat bij jou geen optie.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:43

Lynnepinny schreef:
Iemand ervaring met acne na het stoppen met de pil? Ik ben 1,5 jaar geleden gestopt en heb verder geen hormonale anticonceptie meer genomen. Toch heb ik nu sinds ongeveer een half jaar toenemend last van puistjes.. het begon lichtjes op m'n wangen, maar daar is het nu al best heftig. Ook op m'n voorhoofd blijft het niet meer rustig. Vreselijk, een jaar geleden was ik nog zo goed als 'schoon' :( Iemand een idee of dit na best een hele poos na het stoppen met de pil nog normaal is? Of dat het ergens anders aan zou kunnen liggen?


Ik kom binnenvallen voor een eigen vraag maar zie jouw reactie. Ik heb ook erge acne gekregen na het stoppen met de pil. Tijdens het slikken had ik ook wel af en toe een puistje, maar inderdaad zo'n 1.5 jaar na het stoppen zat m'n gezicht vol ontstekingen. Ik heb in behandeling gegaan (microdermabrasie) en heb nu een veeel gezondere huid.


Afbeelding
Dit was vorig jaar, toen had ik denk ik 5 of 6 behandelingen gehad al.

Dit is nu, heb vorige week voor de 3e keer een peeling gehad.
Afbeelding



Waar ik eigenlijk voor kwam :') Zijn er dames met een lange cyclus? En is daar wat aan te doen? Ik zit vandaag op dag 40 en heb al een week buikpijn maar het komt maar niet door. Erg vervelend.. Dit is wel m'n langste cyclus maar onder de 34 dagen kom ik eigenlijk nooit. 'fijn want dan wordt je minder vaak ongesteld' maar ik heb erg veel pijn rondom menstruatie.. Ook icm m'n acne en dus hormonen lijkt het me niet helemaal goed.. Ook met zwanger raken in de toekomst is het natuurlijk niet prettig.. Ervaringen?