[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:37

petitparis schreef:
@Lynnepinny: geen idee of het na meer dan een jaar nog in verband kan staan met je pilstop. Geen verandering in je dieet dat dit kan verklaren?

@Menino: Ik ben destijds aan de pil gegaan, omwille van 1. onregelmatige cyclus en 2. omdat ik ook nooit langer dan 2u kon zonder dat een verband doorlekte en telkens bij het opstaan na even te zitten het bloed kon voelen lopen. Maar zo te lezen is dat bij jou geen optie.


Nope, consequente oplossingen zijn er eigenlijk niet aangezien ik geen hormonen verdraag en condooms passen niet goed waardoor dat ook niet veilig is.
Celibaat of een gezin met 15 kinderen is het enige wat verder overblijft naast een koperspiraal :D

Dus ben voor nu vooral op zoek naar - pun intended :P - tijdelijke doekjes voor het bloeden.
Vind het nu heel moeilijk wat ik ‘s nachts moet doen, want ik moet nu een wekker (en als ik echt op zeker wil, meerdere keren) om ‘s nachts te verwisselen, wil ik niet doorlekken. Daarnaast heb ik net als jij dat ik alles de hele dag voel lopen en dat ik het liefst op bed lig en niet beweeg.

Had gisteren - zonder de nacht - 3 volle cupjes en ben daar ook nog eens behoorlijk doorheen gelekt.
Lees net dat een vrouw gemiddeld 1 cupje per hele menstruatie heeft qua ml. Dus het is objectief gezien ook wel echt een behoorlijk bloedbad downthere. Vind het in principe niet erg maar ik weet nu even niet meer zo goed hoe het te managen }:0 Als ik google krijg ik alleen maar van die dingen over welke pil etc. Helpt tegen een hevige menstruatie. Terwijl ik toch niet de enige kan zijn met dit probleem :P

dalena
Berichten: 3109
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:12

Ik heb de implanon en sinds een tijdje ben ik om de 2 weken ongesteld. (als het al niet vaker is) Ik vind dit zeker niet fijn maar durf hem er niet uit te halen... Ben ik wel gewoon beschermd?

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

Miepmiept
Berichten: 2031
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:51

Menino schreef:
Heeft iemand hier ervaring met extreem bloedverlies en hoe er mee omgaan? Heb vandaag maar vrij genomen.
Heb een koperspiraal, dus dat verklaart het wel... En die bevalt verder goed. Heb hem ookal bijna een jaar en andere vormen van anticonceptie verdragen mijn vriend en ik niet.


Het schijnt dat het met Naproxen iets minder wordt. Zelf heb ik nog een tijdje Tranexaminezuur gekregen voor de heftigste dagen van de huisarts.


Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:37

@Petitparis, niet echt. Tegelijkertijd met het stoppen van de pil ben ik ook op mezelf gaan wonen en overwegend gezonder en vegetarisch gaan eten. Wat dat betreft zou het juist goed moeten gaan dan :+

@MerleSimone, wauw, dat is best een verschil. Moet je dat dan niet steeds blijven doen?

margreet4
Berichten: 1584
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:04

MerleSimone schreef:
Waar ik eigenlijk voor kwam :') Zijn er dames met een lange cyclus? En is daar wat aan te doen? Ik zit vandaag op dag 40 en heb al een week buikpijn maar het komt maar niet door. Erg vervelend.. Dit is wel m'n langste cyclus maar onder de 34 dagen kom ik eigenlijk nooit. 'fijn want dan wordt je minder vaak ongesteld' maar ik heb erg veel pijn rondom menstruatie.. Ook icm m'n acne en dus hormonen lijkt het me niet helemaal goed.. Ook met zwanger raken in de toekomst is het natuurlijk niet prettig.. Ervaringen?


Hier ook een lange cyclus. Tenminste voor de zwangerschap. Ik zat gemiddeld op 35/36 dagen met uitschieters naar 42. Heb na het stoppen van de pil ook meer pusitjes gekregen. (Gestopt in juni 2017 ivm longembolie)
Nu net bevallen dus ik weet niet wat mn cyclus nu gaat doen. Ik was ook best "bang" dat zwanger raken een dingetje zou zijn maar dat was het bij mij niet :+ (2e keer raak) nu was ik al wel een tijd van de pil af.

Stijn 11-12-2019 <3
Lieke 28-12-2021 <3

Jessica_1998
Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:27

Jongens mag ik even mn frustratie ofzo eruit gooien?
Ik heb sinds oktober 2018 een mirena, t eerste halfjaar had ik steefs bloedingen, na dat eerste half jaar kwam Er een soort cyclus in, op deze datum krampen, dan rond de 21e een week pijnlijke/gevoelige borsten, dan 1,5/2 weken daarna een aantal dagen 'menstruatie' dus ik was helemaal blij dat die cyclus erin zat, heb t in eerste instantie bijgehouden in zo'n app. Nu sinds 1,5 maand wel eerst de pijnlijke borsten gehad op de datum die nornaal is & sindsdien niks meer. Behalve krampen die niet op een aanwijsbaar of terugkomend moment op komen zetten (echt stekende pijn, een aantal steken en dan is het weer weg.
Blijf het vaag vinden hoe mn lichaam reageert op die mirena

Hakuna Matata

Kelsey, Kenny, Buddy, Jochie, Lazy, Simba & Nala All of me loves all of you
Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:26

Hee meiden
Hier al 4 jaar een koperspiraal. In begin veel last van krampen gehad.
Voel me eisprong onwijs goed iedere maand.
Maar nu afgelopen maand veel pijn met doorbreken menstruatie en nu al 5 dagen mega steken links. Echt van die menstruatie krampen.
Steeds vaker het idee dat het spiraal soort van in de weg zit.
Snel moe en geprikkeld.
Lees toch aardig wat verhalen van meiden die last hebben van spiraal ook kwa pms welke bij mij ineens heel erg is!
Maar geen hormonen dus je zou zeggen dat dit niet kan?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vandaag al contact gehad met huisarts moet morgen eerst urine inleveren om evt blaasontsteking uit te sluiten. Anders langs komen om te kijken of spiraal nog goed zit

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

Iolanthe
Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:35

margreet4 schreef:
MerleSimone schreef:
Waar ik eigenlijk voor kwam :') Zijn er dames met een lange cyclus? En is daar wat aan te doen? Ik zit vandaag op dag 40 en heb al een week buikpijn maar het komt maar niet door. Erg vervelend.. Dit is wel m'n langste cyclus maar onder de 34 dagen kom ik eigenlijk nooit. 'fijn want dan wordt je minder vaak ongesteld' maar ik heb erg veel pijn rondom menstruatie.. Ook icm m'n acne en dus hormonen lijkt het me niet helemaal goed.. Ook met zwanger raken in de toekomst is het natuurlijk niet prettig.. Ervaringen?


Hier ook een lange cyclus. Tenminste voor de zwangerschap. Ik zat gemiddeld op 35/36 dagen met uitschieters naar 42. Heb na het stoppen van de pil ook meer pusitjes gekregen. (Gestopt in juni 2017 ivm longembolie)
Nu net bevallen dus ik weet niet wat mn cyclus nu gaat doen. Ik was ook best "bang" dat zwanger raken een dingetje zou zijn maar dat was het bij mij niet :+ (2e keer raak) nu was ik al wel een tijd van de pil af.


Ooh dit is fijn om te lezen, want dat is ook een beetje mijn 'angst' :) Hier ook heel lange cyclus, veel variatie ook, gaat van 25 dagen (in de zomer), naar boven de 40 :\ Soms slaat hij ook een maandje over, denk ik (cyclus van 60 dagen). Heb nooit de pil genomen of zo
Over een half jaar word ik 25 en dan ga ik normaal eens naar de gynaecoloog voor algemene check, ga er zeker eens naar vragen dan, of ik me zorgen moet maken :=

~ The days belong to you ~

Doutz16
Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:36

Ik heb een kyleena. Toen hij geplaatst was een aantal dagen wel wat bloed gehad, maar niet extreem. Daarna een redelijk normale cyclus steeds. Maar nu ben ik al bijna 2 weken ongesteld. Zou dit kunnen komen door stress? (net een paar hele heftige weken achter de rug met veel stress en spanning)

Laux
Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:08

Hier ook een Kyleena en ik ben er superblij mee! :D
Ik heb nul bijwerkingen en ook geen menstruatie. Alleen het plaatsen was ontzettend vervelend, maar gelukkig was het niet voor niets en had ik na een paar uur al nergens meer last van.

Esmee_RS
Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:38

Iemand hier ervaring met het Ballerine koperspiraal (en iemand die eventueel de vergelijking kan maken tussen een "regulier" koperspiraal en deze die zich wat meer vormt)?
Ik ben op zoek naar anticonceptie zonder hormonen en dan blijft er helaas niet zo veel over. Vind het idee van een spiraal toch een beetje eng, en de Ballerine geeft me wat dat betreft toch een wat geruster gevoel.
Wel al een aantal ervaringen van vrouwen gelezen die alsnog zwanger werden met de Ballerine, dus dat maakt me wel een beetje bang :')

EmptyWords
Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:54

Ik heb een gewone koper spiraal. Merk er helemaal niks van. Het zit er gewoon te zitten n verder niks

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Swah
Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:53

Ik heb de Gynefix. Superblij mee!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16224
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:11

Ik ben heel benieuwd hoe mensen met de prikpil dit doen:

De prikpil moet om de 12 weken gezet worden. Ik vraag altijd aan mijn huisarts om het om de 11 weken te doen. Dit zodat ik zeker weet dat de werking van de prikpil elkaar overlapt. Ben seksueel actief en wil absoluut geen kinderen.

Hoe doen jullie dat? Nemen jullie hem ook weer na 11 weken of echt na 12 weken of zelfs later?

Ik gebruik de prikpil nu anderhalf jaar en ben er nog steeds tevreden mee. Heb nu 3x een kleine menstruatie gehad. Op random momenten en het was gelukkig niet meer zo pijnlijk als dat ik ze normaal heb. Dan moet ik echt thuisblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:26

dalena schreef:
Ik heb de implanon en sinds een tijdje ben ik om de 2 weken ongesteld. (als het al niet vaker is) Ik vind dit zeker niet fijn maar durf hem er niet uit te halen... Ben ik wel gewoon beschermd?

Ik heb een implanon gehad en ik werd op een gegeven moment constant ongesteld. Ben een half jaar lang aan een stuk door aan het bloeden geweest en toen was ik het zat en heb ik hem eruit laten halen. Ik heb PCOS en daar kan het mee te maken hebben maar mijn gynaecoloog gaf aan dat implanon sowieso een gok is. De helft reageert super goed en de andere helft krijgt er gekke menstruaties van.

Mijn vraag slaat gelijk op bovenstaande. Heeft iemand ervaring met een specifieke anticonceptiepil (geen spiraal of hormoonvrij dus) bij endometriose en PCOS? Ik slik nu de Jaz en ben daar niet heel ontevreden over, maar mijn pijn wordt heftiger en is ondertussen dagelijks aanwezig en ik durf best met mijn anticonceptie te rommelen als het daar minder van wordt.

Shavis91
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:42

dalena schreef:
Ik heb de implanon en sinds een tijdje ben ik om de 2 weken ongesteld. (als het al niet vaker is) Ik vind dit zeker niet fijn maar durf hem er niet uit te halen... Ben ik wel gewoon beschermd?


Dit heb ik helaas ook, maar je bent gelukkig wel goed beschermd. Het kan door de implanon komen dat je baarmoederslijmvlies wat dun wordt waardoor de bloedingen heviger worden of elkaar sneller opvolgen. Ik heb na 2 x 3 jaar een pauze genomen van 3 maanden. In die periode weer geleerd waarom ik de implanon wilde (hele heftige menstruatie van zeker een maand lang en daarbij extreme bloedingen, ik had ook veel last van stemmingswisselingen en acne op gezicht en rug), dus ik was blij toen de 3 maanden voorbij waren. Nu alweer anderhalf jaar dit staafje en ik ben er weer erg tevreden over.
Afgezien dus van de wisselende menstruaties, maar wetende wat het alternatief is vind ik het allang prima.
Op de pil had ik heel veel last van spotting en bijwerkingen en om te voorkomen dat ik last kreeg van bijwerkingen heb ik tot nu toe nog niet gedurfd om de prikpil te laten doen. Als het er eenmaal inzit, kan het er namelijk niet meer uit.

Poek
Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:05

Kun je je stopweek ook vervroegen met de pil? Dat je ipv 21 dagen, 18 of 19 dagen slikt? Komt ivm aankomende vakantie net wat beter uit, nu zit de heftigste dag op de reisdag en dat vind ik geen fijn idee

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:00

Nee, dat kan niet. Tenminste, als het je eerste strip in een serie is niet. Als je na 18 of 19 dagen stopt ben je in ieder geval niet beschermd als je stopt.

Zertab
Berichten: 12185
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:06

Poek schreef:
Kun je je stopweek ook vervroegen met de pil? Dat je ipv 21 dagen, 18 of 19 dagen slikt? Komt ivm aankomende vakantie net wat beter uit, nu zit de heftigste dag op de reisdag en dat vind ik geen fijn idee


Indien je twee weken aan een stuk geslikt hebt kan je veilig een stopweek in lassen. Dan vervroeg je hem met een week zeg maar.
Staat ook in de bijsluiter als het goed is. Maar wat jij dus zegt, na 18 dagen stoppen, weet ik niet of dat dan nog veilig is. Ik zou het niet aanraden.

In jouw geval zou ik gewoon een week of twee weken (ligt eraan hoelang je gaat) doorslikken. Doe ik altijd als ik op vakantie ga en het komt niet uit.

Memories
Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:13

Het hangt van je pil af maar vaak kan het wel, zou je de bijsluiter goed voor moeten doornemen. Ik heb de Mylan en die geeft idd aan dat als je in de 3e week zit en dus minimaal 14 pillen betrouwbaar hebt ingenomen het geen probleem is die week je stopweek eerder in te lassen, je bent dan gewoon veilig. Stopweek mag dan beslist niet langer zijn dan 7 dagen om veilig te blijven.

Maar ik zou dat echt even goed dubbelchecken in je bijsluiter en je eerder aanraden om 'm een keer door te slikken en op die manier uit te stellen dan om het te vervroegen.

Badeendje
Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:38

Menino schreef:
Heeft iemand hier ervaring met extreem bloedverlies en hoe er mee omgaan? Heb vandaag maar vrij genomen.
Heb een koperspiraal, dus dat verklaart het wel... En die bevalt verder goed. Heb hem ookal bijna een jaar en andere vormen van anticonceptie verdragen mijn vriend en ik niet.

Maar deze x is dus wel heel heftig.

Cupje zit binnen anderhalf uur vol, Plusmaandverbandje houdt het niet veel langer uit + dat het vervangen van wat dan (ook tampons) ook echt een bloedbad is omdat ik ook tijdens de handeling gewoon doorbloed. Zit nu wel een beetje op de wanhoopsgrens zegmaar :')

Zijn er dingen waardoor je minder gaat bloeden, of die beter werken dan een cupje met maandverbandje :') Eerste zou wel het fijnst zijn, want begin me ook een beetje zorgen te maken over mijn ijzergehalte op deze manier..


Heb je ook pijn? Naproxennatrium (Aleve Feminax) verminderd (bij innemen vlak voor en tijdens de menstruatie) de hoeveelheid bloed, bij mij behoorlijk aanzienlijk ook. Ik zou dit alleen niet adviseren als je verder geen pijn hebt, want het is wel een NSAID en in principe best heftig spul.

Elk bad heeft er eendje.

Poek
Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:39

Hmm dan neem ik het zekere voor het onzekere en slik wel een week door. Ik kan daar alleen nogal heftig op reageren dus vermijd dat liever, vandaar de vraag

Zertab
Berichten: 12185
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:16

Poek schreef:
Hmm dan neem ik het zekere voor het onzekere en slik wel een week door. Ik kan daar alleen nogal heftig op reageren dus vermijd dat liever, vandaar de vraag


Of je neemt even contact met de huisarts op om te overleggen wat je in jouw geval het beste kan doen?

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:33

Ik zit even met een dilemma en ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

In juni ben ik gestopt met alle hormonen omdat ik pijn had in mijn lichaam maar ook geestelijk last had van stemmingswisselingen. Ik wist het zeker het moest wel van de hormonen komen. Dus ik ben ik juni afgelopen jaar overal mee gestopt. De klachten werden geestelijk wel minder. Maar of dat door het stoppen van de hormonen kwam of doordat ik toen in een minder stressvolle periode kwam dat is mij niet helemaal duidelijk.

Nu is afgelopen week fibromyalgie bij mij vast gesteld (wekedeken reuma). Dit geeft als symptomen natuurlijk last van je lichaam maar ook stemmingswisselingen en vermoeidheid. Dit verklaart dus heel veel dus voor mij eigenlijk ook dat mijn problemen niet of misschien gedeeltelijk van de hormonen kwamen.

Nu twijfel ik heel erg of ik weer zal beginnen met de pil. Ik twijfel omdat ik het een heel fijn gevoel vind om geen troep van medicijnen in mijn lichaam te hebben. Ik voel mij ook goed op dit moment dus ik heb ergens een beetje angst om weet te beginnen. De redenen om toch weer te willen beginnen is omdat condooms voor ons totaal niet lust opwekkend is. Wat een ondingen zeg....

The smell of earth after rain!

Zertab
Berichten: 12185
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:32

Petrichor schreef:
Ik zit even met een dilemma en ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

In juni ben ik gestopt met alle hormonen omdat ik pijn had in mijn lichaam maar ook geestelijk last had van stemmingswisselingen. Ik wist het zeker het moest wel van de hormonen komen. Dus ik ben ik juni afgelopen jaar overal mee gestopt. De klachten werden geestelijk wel minder. Maar of dat door het stoppen van de hormonen kwam of doordat ik toen in een minder stressvolle periode kwam dat is mij niet helemaal duidelijk.

Nu is afgelopen week fibromyalgie bij mij vast gesteld (wekedeken reuma). Dit geeft als symptomen natuurlijk last van je lichaam maar ook stemmingswisselingen en vermoeidheid. Dit verklaart dus heel veel dus voor mij eigenlijk ook dat mijn problemen niet of misschien gedeeltelijk van de hormonen kwamen.

Nu twijfel ik heel erg of ik weer zal beginnen met de pil. Ik twijfel omdat ik het een heel fijn gevoel vind om geen troep van medicijnen in mijn lichaam te hebben. Ik voel mij ook goed op dit moment dus ik heb ergens een beetje angst om weet te beginnen. De redenen om toch weer te willen beginnen is omdat condooms voor ons totaal niet lust opwekkend is. Wat een ondingen zeg....


En een spiraaltje? (Ik geloof dat koper spiraal hormoon vrij is, maar correct me if I'm wrong)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 19marjo90, Amazonbot, annepaardoes, candalisa, IASCrawler, lizard, Xayah en 118 bezoekers