Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:40

Ik ben bloeddonor. En ik kreeg begin dit jaar het informatiepakket met de vraag om ook stamcel/beenmergdonor te willen worden.
En ik heb het hele informatiepakket doorgelezen, maar besloten daar vanaf te zien.
Het was me te heftig. De bijwerkingen zijn niet mis, als ik die informatie doorlees. Natuurlijk, de kans is ten eerste zeer klein dat uitgerekend jij met iemand matcht, dus de kans dat je daadwerkelijk moet doneren is ook niet zo groot. Maar voor mij is dit een stapje te ver op dit moment. Echter, als iemand in mijn directe omgeving (familie, goede vrienden) in de situatie terechtkomt, dat die een stamceldonor nodig heeft, zal ik zeker wel overwegen mezelf te testen en evt. beschikbaar te stellen.
Maar om dit zomaar voor een wildvreemde te doen, op dit moment, dat zie ik niet zitten.
Bloed doneren doe ik nu een jaar of 3-4 en dat vind ik helemaal prima. Ik heb er nauwelijks last van en ik maak er iemand anders erg blij mee. Maar stamceldonor, dat is me op dit moment nog een brug te ver.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


colunder
Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:40

Ik heb het meer dan 20 jaar gedaan zonder problemen hoor!! :j
Heb nu gewoon een superdruk leven en kan het schijnbaar niet meer missen.

Shanelle
Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:47

Ik heb altijd al eens bloed willen gaan geven, maar eerlijk is eerlijk, zelfs als ik gewoon bloed bij de ha laat trekken om na te kijken ben ik het noorden al kwijt. Ik word er echt niet goed van! Mijn oren beginnen onmiddellijk te suizen, ik draai helemaal weg en moet een poosje gaan liggen. Het doet ook ontzettend veel pijn !! Desondanks wil ik het toch eens proberen - zeker na het leven van Polly's verhaal. Als het op zulke dingen aankomt denk ik altijd: wat als iemand van mijn familie of ikzelf zoiets naar tegenkom, en er is geen bloed ?? Enorm veel respect voor ALLE mensen die anderen HELPEN.

Lieke
Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:54

Ik wist niet dat je beenmergdonor kan worden (heb er ook niets over gehoort bij mijn aanmelding als bloeddonor), maar het is zeker wel iets om over na te denken.
Bloed doneren heb ik wel gedaan, maar vind ik te ingrijpend dus doe ik niet meer.

Krissis
Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:22

Niet vervelend bedoelt, maar ik denk dat een beenmergtransplantatie heftiger is dan bloed geven... Nu is het natuurlijk wel zo dat je (als vrouw) 3 keer in het jaar bloed mag geven en als je voor beenmerg gaat, is de kans dat je uberhapt matcht met een ander iemand zeer klein is. Maar toch... Wel fijn dat je het overwegen waard vind!!

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

Ghani
Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:24

Ik ben al vanaf mn 18e verjaardag bloeddonor, en was tot een half jaar geleden ook plasmadonor. Door gezondheidsproblemen, ben ik er nu even mee gestopt.
Als ik nu kom te overlijden, en mijn organen kunnen het leven van een ander redden, dan wil ik dat mijn organen daar voor worden gebruikt.

Het lichaam is slecht een huls, dus als ik er niet meer ben, en een ander kan mijn 'onderdelen' gebruiken, waarom niet! :) .

'Moonlight Holly'

Mir_U
Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:49

Ben al sinds mijn 18e bloeddonor, me gelijk aangemeld toen mijn verjaardag voorbij was :) Zit de laatste tijd wel te spelen met idee om beenmergdonor te worden, maar ik weet het niet zo goed, want het is voor jezelf behoorlijk heftig ook en weet niet of ik dat goed zou trekken, maar bloed geven gaat in ieder geval prima :)

- Miriam

MiSz_SaNdY
Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:56

ik stel zo'n beetje mijn volledige lichaam ter beschikking als donor als ik kom te overlijden
voor een bekende zou ik zeker een beenmerg of iets anders laten doen!
maar de rest nee voor mij even niet

*\o/*Een druppeltje Dreft tussen piemel en pruim, garandeert vlottere liefde en een bed vol schuim! *\o/*
Oh hee! Kijk eens hier, een cadeautje!! -> http://www.bokt.nl/tools/timeout.php

xDramaQueen
Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:58

wanneer ik overlijd wil ik niets doneren,(ik hoef hierover ook geen commentaar, dit is mijn keuze) maar wil wel erg graag bloeddoneren maar dat mag niet ivm piercings/tattoo's (je laatste piercing/tattoo moet een jaar geleden zijn, erg jammer...
weet niet hoe dat zit met beenmerg, maar dat zou ik ook willen doneren :j

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:00

Siggy schreef:
@ Yessy, plasma geven merk je lichamelijk weinig van, je moet alleen zorgen dat je voldoende drinkt de dagen erna. Het plasma wordt uit je bloed gecentrifugeerd en je bloed stroomt daarna weer terug je ader in. Plasma geven mag daarom ook veel vaker, om de 5 weken meen ik. Aangezien ik een hele goede tetanus enting heb (ben door sanquin ook nog eens extra gevaccineerd) ivm mijn werk als dierenartsassistente, gebruiken ze mijn plasma o.a. om nieuwe tetanus vaccins te maken of zoiets.

Bedankt voor je info, ik ga van de week het aanmeldingsformulier invullen. Ik ben hepatitis B én toevallig een paar weken terug ook weer tetanus (nu 2 van 3 entingen gehad) wegens een aanvaring met een hek op stal :+ Verder de meeste kinderziektes gehad en ik heb een prima immuunsysteem (echt bijna nooit ziek) dus daar zouden ze een hoop antilichamen uit moeten kunnen halen :j

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:02

Ik ben orgaandonor (als ik dood ben :+ ) en bloeddonor, tezijnertijd wil ik mogelijk overstappen op plasmadonor, maar voorlopig nog niet (ik heb al een beetje moeite met die naald en bij plasma is die nog groter :+ ) maargoed ik heb wel al eens serieus overwogen om stamcel/beenmergdonor te worden. Maar ik weet niet, na dat topic ook van dat meisje dat 't toch écht heel erg heftig is.. tja.. ik weet 't niet. Voorlopig nog niet, ik ga me er nog wel eens in verdiepen, maar voorlopig nog niet (ivm tijdelijk in het buitenland wonen en werken).

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

xDramaQueen
Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:06

weet iemand trouwens hoelang je uit de "running" bent na zowel bloed/plasma doneren en hetzelfde voor beenmerg?

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:08

Volgens de sanquin website kun je je een paar uur wat slapjes voelen na bloed/plasma. Beenmerg een weekje of 2 max :j

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:10

Nou uit de running, mij is toen verteld dat ik na een bloeddonatie iig beter niet kan gaan sporten op dezelfde dag oid. maar ik had woensdag weer bloedgegeven doodleuk had ik een halfuur laten weer autorijles en ben ik nog een paar uur naar de stad geweest. Ik heb echt totaal nérgens last van met dat bloeddoneren. Maar er zijn mensen die daar dus wel last van hebben. Plasma is nog minder 'heftig' dan bloeddoneren dus allicht dat ik zelfs nog beter bloeddonor kan blijven omdat ik gewoon nergens last van heb. Als je wel last hebt na een bloeddonatie zou je allicht beter plasma kunnen gaan geven omdat dit minder van je lichaam vraagt.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

xDramaQueen
Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:13

kan je zelf de dag kiezen? maandag en woensdag boks ik, en dat gaat echt niet als je bloedgedoneerd hebt :D dus kan het bijvoorbeeld ook in het weekend?

Mir_U
Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:15

Je krijgt een oproep en daarna heb je 2 weken de tijd om langs te komen in het centrum. In het weekend zijn ze niet open, maar 's avonds bv. wel tot iets van half 9 ofzo (die in de Uithof in Utrecht tenminste)

- Miriam

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:16

Ik ben doodsbang voor operaties/naalden enz, dus ik denk niet dat ik het voor een vreemde zou doen. Maar mocht er iemand uit mijn familie/vriendenkring ziek zijn en ik kan helpen dan zou ik dat doen. Dan heb je iets wat je belangrijk vind om me over die angst heen te zetten.

En mss vraag ik nu iets doms, maar kun je beenmerg vaker donereren? Want als dat maar eenmalig zou kunnen dan zou ik ergens ook bang zijn dat ik het weggeef aan een onbekende en dan mss in de toekomst een familielid niet kan helpen. Dit is wel een erg donker scenario en de kans dat het gebeurd is mss klein, maar deze gedachte schoot meteen door mijn hoofd.

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:20

je kan trouwens wel van bloeddonor plasmadonor kunnen worden, maar als je plasmadonor bent kun je geen bloeddonor meer worden.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Lous
Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:22

Voor familie en vrienden zou ik het wel willen doen, ondanks mijn grote angst voor naalden. Heel erg maar dan echt alleen als er niemand anders te vinden is. Beenmerg kan alleen weg gehaald worden uit de platte botten weet ik van mijn moeder (verpleegkundige) alleen weet ik dus niet of dit mogelijk is ivm mijn twee hernia's die ik heb gehad..

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

Sterre
Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:33

Maya schreef:
Persoonlijk zit ik wel even te slikken voor bloeddonor, om dat structureel te doen. Maar ik speel op zich wel met de gedachte om dat 1x te doen, en dan iig de testen te laten doen voor beenmergdonor en in zo'n bestand terecht te laten komen. Heel misschien is er ooit een match. Misschien ook niet, en mocht het ooit zover komen, dan kun je nog altijd eens goed nadenken.

Ik kan me goed vinden in de post van Maya; ook ik twijfel al langer om me als bloeddonor aan te melden, maar op een-of-ander maner komt het er niet zo van (dan kom ik bijv. net bij de paarden vandaan, rij langs de school waar het bloedplasma avond is en dan denk ik "ehh.. zo in m´n stalkloffie hoef ik daar ook niet naar binnen te lopen :o !").
Hmm... misschien toch maar eens het plaatselijke suffertje in de gaten houden wanneer er weer bloedplasma avond is en er dan in een gewone spijkerbroek naar binnen lopen ;) .

Silviabol schreef:
...Mijn beste vriendinnetje is 24 en heeft ook leukemie...
... Je red er levens mee maar het is een behoorlijke stap die ik zelf op dit moment overweeg...

Silviabol schreef:
... Als ik, wat Polly beschrijft, zou moeten doorstaan voor mijn vriendin zou ik niet twijfelen. Maar voor een vreemde?...

Vooropgesteld: ik wil je niet op woorden pakken hoor Y;( , maar je quotes zijn een beetje tegenstrijdig ;) (wat ik me goed kan voorstellen!!.
Aan de ene kant zeg je "ja, voor een familielid/goede vriendin zou ik het meteen doen" en aan de andere kant is er toch iets wat je blijkbaar tegen houdt := .
Ben bang dat ik zelf ook op die manier zou twijfelen :o !

samantha21 schreef:
Het is idd wel iets waar ik nu een tijdje overna denk, iig zeker over het bloed doneren. Of ik de stamcellen ook zou durven en doen, weet ik niet :o

Ik wacht tot na mijn bevalling, en dan zal ik iig bloed gaan geven, heb zelf A-neg en dat schijnt een niet al te veel voorkomende bloedgroep te zijn, dus lijkt me dat daar ook niet al te veel donoren van zijn?

Beval je in het ziekenhuis? Dan is er ook nog de mogelijkheid om de stamcellen uit de navelstreng af te staan :)* ! Hier voelt je baby niks van en op die manier kan je op een makkelijke manier doneren :) . (De navelstreng is immers een "afvalprodukt" die anders weggegooit zou worden.)
Je kan bij je huisarts of misschien ook wel bij die link die Silviabol in haar openingspost plaatste, vast wel informatie krijgen hoe eea in z´n werk gaat.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:35

Ik zit hier nu al een tijdje over na te denken en heel misschien wil ik toch wel bloeddonor worden...Maar dat is echt een misschien want ik haat het als mensen gaan bloedprikken en dat ze er dan naast zitten. En bij mij is het al heel moeilijk ( zeggen verpleegsters tenminste) om een goede ader te vinden.

Eerder in het topic zei ik dat ik wel orgaandonor ben als ik dood ben maar...aan mijn ogen komt echt niemand! Klinkt stom maar ik heb echt een fobie voor medische dingen met ogen dus dat wil ik niet ookal ben ik dood...

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:43

@ sterre: wat die bloeddonatie betreft. Je krijgt 3x in het jaar een oproep en dan heb je 2 weken de tijd om te gaan wanneer je zelf wilt. Nu moet ik wel zeggen dat waar ik ga het alleen op maandag en woensdag kan. Maar wel vanaf 's ochtends vroeg tot 's avonds 8 uur. Dus dan denk ik dat je 't toch wel ergens kunt inplannen niet? Ik sta vaak binnen een halfuur weer buiten! bloeddoneren zelf duurt denk ik hoogstens 10 min?

Ik heb dus echt nooit ergens last van. Achja dat prikje dat voel je even. Maargoed dat is nu ook niet het ergste van je paard vallen doet meer pijn :+ En daarbij door jouw bloed wordt er iemand geholpen en zelf kost het je maar eventjes van je tijd? Ik ben er ook meteen mee begonnen toen ik 18 was. Dus ik raad iedereen aan het te doen, want het stelt ook echt niks voor, voor jezelf. Iemand anders leven heb je er wél mee gered ;)

@breezy: ze zitten er niet echt langs hoor.
Je moet eerst altijd een formulier invullen. Dan krijg je controle van je ijzergehalte (dmv een prikje in je vinger en dat bloed wordt dan op zo'n plasticdingetje gedaan en dat gaat weer in een apparaatje dat je ijzergehalte meet) en bloeddruk etc. Wordt er ook nog even naar je formulier gekeken. Dan moet je naar een andere kamer. Daar doen ze eerst die naald in je arm die zit aangesloten aan een slang. Deze slang gaat naar een klein zakje en naar een grote zak. In dat kleine zakje gaat eerst wat bloed en dat wordt in buisjes gedaan om dat nog even te onderzoeken (voor evt. 'enge' ziektes) daarna wordt dat zakje 'afgesloten' en gaat het bloed naar die grote zak. En dan moet je gewoon zelf iedere keer in zo'n 'knijpertje' knijpen en zodra die vol is (500ml) dan gaat dat ding piepen en halen ze de naald eruit duwen er een 'watje' op (plakken ze vast) moet je even vasthouden. Eventjes blijven zitten (als je meteen opstaat kan het zijn dat je wat draaierig bent) en als je je goed genoeg voelt kun je opstaan en weggaan. En dan kun je nog even apart gaan zitten en krijg je wat te drinken en kun je koekjes/broodjes etc. pakken.

Bij plasma geven zit je wat langer, moet je ook gewoon eerst een formulier met vragen invullen (of die anders is dan van bloeddonors weet ik niet, want ik ben bloeddonor) dan krijg je ook die controle, maar ik weet ook niet of die ook anders is dan bij bloeddonor. en dan ga je aan zo'n apparaat die de plasma en bloedplaatjes etc. scheid en dan zit je wel wat langer (3 kwartier) de bloedplaatjes etc. die gaan weer terug en het plasma wordt opgevangen. Je kunt dan gewoon wat lezen en wat drinken etc (dat gebeurt bij bloedgeven niet omdat het zo kort duurt).

Plasmadonors gaan voor bloeddonors. Ik bedoel hiermee als je dat formulier in hebt gevuld en het is 'druk' dan mogen de plasmadonors eerst ook al zijn er bloeddonors die er al langer zitten. Omdat plasma geven dus langer duurt.

Bij plasma wordt trouwens wel een 'grotere'/bredere naald gebruikt dan bij bloeddonor, maar hoe groot enzo die precies is weet ik niet.

Ach zo gaat het en het valt echt reuze mee!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 10-09-09 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sjapaz
Berichten: 1733
Geregistreerd: 29-07-07
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:47

Ik zou echt zonder twijfel mensen helpen. Wat maakt het in hemelsnaam uit mensen of het een onbekende is!! Als je er toch levens mee red? Ik kan geen enkel minunt bedenken waarom je dat niet zou doen.

Daarom baal ik als een stekker dat ik geen bloed- of beenmerg mag geven vanwege een bloedaandoening die ik heb, maar ik vind dat echt ontzettend jammer!

07-07-2011 Getrouwd met de man die mij compleet maakt
Mama van Sophie Féline, 29-12-2011
Tobias Olivier, 03-05-2014
En Pepijn Floris, 19-08-2016

Sterre
Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:51

*Maartje, het gaat bij ons denk ik een beetje anders; er staat altijd een advertentietje in het plaatselijke suffertje dat er dan-en-dan bloedplasma avond is.
Als ik het bewust in de gaten hou, kan ik het zeker inplannen ;) .
Het is dus meer laksheid van mijn kant :o .

*Breezy, ik snap je helemaal: ook van mij mogen ze na mijn dood alles nemen wat ze kunnen gebruiken, behalve m´n ogen := :o !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:54

oh wacht jij komt uit duitsland, ja dan is het misschien een ander verhaal :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Bindy73, Bo_Y, corinec, CupCakes_, IASCrawler, manonutjuh, petje86, renee16, SjakieXX, TessaxQuincy, Titsia, Vernon en 38 bezoekers