Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:18

loeckie schreef:
Niet vervelend bedoelt, maar ik denk dat een beenmergtransplantatie heftiger is dan bloed geven... Nu is het natuurlijk wel zo dat je (als vrouw) 3 keer in het jaar bloed mag geven en als je voor beenmerg gaat, is de kans dat je uberhapt matcht met een ander iemand zeer klein is. Maar toch... Wel fijn dat je het overwegen waard vind!!

Snap wel dat het ingrijpender is. Maar bij een beenmergdonor is de juiste match veel moeilijker dan bij bloed, dus hoe meer ze er hebben, hoe beter. Het kan maar net zijn dat jij als enige iemand kan redden. Bij bloed is dat veel minder het geval.
Overigens ben ik niet een normaal geval bij bloed doneren, ik blijf flauwvallen en nog weken last van een verslechterde conditie/weerstand.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:01

ik heb ook wel wondjes etc. maar zolang er een korstje op zit is 't geen probleem.

@rock: zou plasma dan niet meer wat voor jou zijn als je zo'n last hebt van het bloedgeven?

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:12

@ Flyfly: De reden dat ik wel zal overwegen om stamcellen/beenmerg te doneren als het om familie/goede vrienden gaat, is omdat ik de bijwerkingen voor de donor nogal heftig vind. Ik heb dat op dit moment niet over voor een volslagen vreemde. Wanneer het een familielid of goede vriend betaamd, liggen die zaken nu eenmaal anders.
Ik ken ook wel mensen, die niet matchten met familie, maar zich toen wel aangemeld hebben voor de stamcelbank, of hoe dat ook heet, zodat ze toen wel beschikbaar waren voor vreemden. Maar puur omdat ze het van dichtbij meegemaakt hebben. Zou goed kunnen dat zoiets voor mij ook werkt.
Maar op dit moment, nadat ik de hele informatiebrochure goed heb doorgelezen, dit met mijn vriend heb besproken, er goed over heb nagedacht, zeg ik nee, de bijwerkingen-nadelen voor mij wegen op dit moment te zwaar dus wil ik geen stamceldonor worden.
Bloed blijf ik 3x per jaar trouw geven, daarvan vind ik de bijwerkingen-nadelen voor mezelf op dit moment wel acceptabel.

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:58

Maartje1990 schreef:
ik heb ook wel wondjes etc. maar zolang er een korstje op zit is 't geen probleem.

@rock: zou plasma dan niet meer wat voor jou zijn als je zo'n last hebt van het bloedgeven?


Ze willen mijn plasma eigenlijk niet omdat ze m'n bloed zoveel beter kunnen gebruiken ( 0+ ).
En ik val altijd bijna flauw rond de 400ml. Bij plasma nemen ze 500 ml af (net als bij bloed), centrifugeren het, en geven pakweg 300 weer terug. Daarna nemen ze weer 500 af (dan zit ik dus op -700) centrifugeren het, en geven weer 300 terug. Dan nemen ze wéér 500 af (zit ik dus op -900) en centrifugeren dát weer. Daarna krijg je wel weer 300 terug of zo, dus zit ik uiteindelijk op -500 en heb ik m'n rode bloedlichaampjes en bloedplaatjes nog.

Maar ik denk dat ik het afnemen daarvan gewoon helemaal niet trek :n

Het gaat bij mij goed als ze het bloed afnemen terwijl ik platlig, en daarna me eten en drinken in de stoel geven. :=

Althans, dat was destijds zo :)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:03

Ik herhaal het nog een keer voor de zwangere dames onder ons ;) :

Sterre schreef:
samantha21 schreef:
Het is idd wel iets waar ik nu een tijdje overna denk, iig zeker over het bloed doneren. Of ik de stamcellen ook zou durven en doen, weet ik niet :o

Ik wacht tot na mijn bevalling, en dan zal ik iig bloed gaan geven, heb zelf A-neg en dat schijnt een niet al te veel voorkomende bloedgroep te zijn, dus lijkt me dat daar ook niet al te veel donoren van zijn?

Beval je in het ziekenhuis? Dan is er ook nog de mogelijkheid om de stamcellen uit de navelstreng af te staan :)* ! Hier voelt je baby niks van en op die manier kan je op een makkelijke manier doneren :) . (De navelstreng is immers een "afvalprodukt" die anders weggegooit zou worden.)
Je kan bij je huisarts of misschien ook wel bij die link die Silviabol in haar openingspost plaatste, vast wel informatie krijgen hoe eea in z´n werk gaat.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:04

Ik zou het doen,
Echter, ik heb me al 2 jaar voorgenomen me er een keer voor in te schrijven :o maar dat is er dus nog steeds niet van gekomen. Voor zowel bloed als beenmerg.
Ik heb een keer een verhaal gelezen van iemand die zich ook had opgegeven als beenmergdonor. Deze persoon heeft al bij 2 mensen het leven gered! Prachtig toch? De kans is klein dat jij geschikt bent voor een ander, maar de kans is er wel :)

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:12


BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:17

Ik wil wel maar heb een maand of 3 terug een tattoo laten zetten.
En dan mag je pas na een jaar weer bloeddonor worden.

Dus volgend jaar ben ik ook bloeddonor.

Ben al wel normale donor (als je dood gaat :D )

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:20

Rock schreef:
http://www.sanquin.nl Joyce, inschrijven is 3 minuten werk ;)


Voila, ingeschreven voor bloeddonor :) Bedankt!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:21

Ik wil geen bloeddonor worden, ben daarvoor té bang voor een naald voor. Ik laat wel zonder gepiep bloed afnemen voor onderzoek, maar het idee dat ik het vrijwillig doe? nee... Voor het onderzoek zit er druk achter, omdat ik wil weten waarom ik zo ziek ben.


Beenmergtransplantie zou ik alleen doen voor iemand van wie ik houd.

Als ik dood ben, mogen wildvreemden zich uitleven met mijn organen etc ;)

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:44

Ik heb me net aangemeld als bloeddonor :)

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:44

Joyckuh schreef:
Rock schreef:
http://www.sanquin.nl Joyce, inschrijven is 3 minuten werk ;)


Voila, ingeschreven voor bloeddonor :) Bedankt!

:D

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:47

Ik vind dat dit topic, maar vooral het topic in de begin post, veel stof tot nadenken geeft.
Ik ben ook opzoek gegaan naar verdere info en las dat ik helaas tot 6 maanden na de bevalling niet mag doneren.
Ik vergeet dit topic niet en zet de link van sanquin onder mijn favorieten.
Alleen zoek ik nog antwoord op de vraag of je mag doneren wanneer je een lage bloeddruk hebt...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:51

benangelique schreef:
door het topic toendertijd van bokker romana (yellowfish) ben ik bloed gaan doneren en heb ik mij ook aangemeld als beenmergdonor. Dit betekent dat ik opgeroepen kan worden als er een match is met een zieke patient waarvoor ik kan doneren.
na overlijden ben ik ook orgaandonor. dit ben ik echt al heel lang.

+:)+

Als ik het zou mogen, zonder twijfel :) zoals een aantal van de bokkers wel weten lééf ik nog dankzij een stamceldonor (navelstreng) gevonden via europdonor. Wil de zwangeren hier ook graag attenderen op de mogelijkheid tot het afstaan van stamcellen uit de navelstreng, lees http://www.europdonor.nl/index.php?id=73 voor meer info.

Ik kan - helaas dus uit ervaring - alleen maar bevestigen dat het van levensbelang is dat er naast bloed- ook beenmerg-/stamceldonoren zijn, en dan ligt met name de vraag naar mensen die halfbloed zijn erg hoog..
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 11-09-09 13:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:52

Ylana:
Ik heb last van hoge / lage bloeddruk. Is dat een probleem?
Meestal niet. Voor iedere donatie wordt de bloeddruk gemeten en alleen bij zeer hoge of zeer lage waarden wordt de donatie uitgesteld. Eventuele medicatie is geen probleem. Wel is het van belang of er klachten zijn die samenhangen met de bloeddruk. Een lage bloeddruk die gepaard gaat met duizeligheid bij snel overeind komen (uit een liggende of zittende positie), kan een reden zijn de donatie uit te stellen. Een hoge bloeddruk hoeft op zich geen klachten te geven, maar kan wel het gevolg zijn van bijvoorbeeld stress. Geef tijdelijk geen bloed in een stressvolle periode die gepaard gaat met gezondheidsklachten zoals slecht slapen en hoofdpijn.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:56

Citaat:
Een lage bloeddruk die gepaard gaat met duizeligheid bij snel overeind komen (uit een liggende of zittende positie), kan een reden zijn de donatie uit te stellen.


Hmmm, ik heb een enkele keer last van duiziligheid.
Maar opzich zou dit dus geen probleem zijn.
Goed zo.
Enne, Joyckuh bedankt voor het opzoeken :D

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:56

Yellowfish schreef:
Als ik het zou mogen, zonder twijfel :) zoals een aantal van de bokkers wel weten lééf ik nog dankzij een stamceldonor (navelstreng) gevonden via europdonor

Ik kan als geen ander bevestigen dat het van levensbelang is dat er naast bloed- ook beenmerg-/stamceldonoren zijn, en dan ligt met name de vraag naar mensen die halfbloed erg hoog..


halfbloed?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:59

Halfbloed als in nakomelingen van mensen van verschillende culturen/landen? (ik heb echt geen flauw idee! :P)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:04

Ja, dat bedoel ik er inderdaad mee :) denk aan bijvoorbeeld nederlandse moeder maar niet-nederlandse vader of andersom.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:05

Yellowfish schreef:
Als ik het zou mogen, zonder twijfel :) zoals een aantal van de bokkers wel weten lééf ik nog dankzij een stamceldonor (navelstreng) gevonden via europdonor

Ik kan als geen ander bevestigen dat het van levensbelang is dat er naast bloed- ook beenmerg-/stamceldonoren zijn, en dan ligt met name de vraag naar mensen die halfbloed erg hoog..



Jij hebt dus ook beenmerg gekregen van een wildvreemde!!! Ik snap niet dat de meesten alleen willen doneren aan familie of vrienden. Het doneren is hetzelfde!! Al redt je maar 1 leven met je beenmerg, dat moet toch een zaligmakend gevoel geven??!! Het enige verschil tussen een bekende en een onbekende is ...........????????? Een leven is bij mij een leven, ongeacht van wie!!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:08

tja maar beenmerg doneren is wel een stuk heftiger dan bloedgeven en plasma. Dus dat heb je misschien wel over voor familie, maar niet voor een wildvreemd omdat de herstelperiode en de operatie anzich al een stuk heftiger is!

Maargoed misschien dat ik me in de toekomst nog wel opgeef, maar op dit moment kán het ook niet eens.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:09

Je hebt helemaal gelijk hoor flyfly.
Alleen als je het verhaal leest van de TS waar deze vraag op is gebaseerd, kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die er moeite mee hebben/het niet willen doen.
Als je zo iets doet heeft het zo´n inpact op je leven!
Je bent toch enige tijd uit de roulatie en dat is iets wat je dan allemaal zelf zou moeten regelen.
Je kinderen, je paarden, het huishouden.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:12

Als ik ooit ga bevallen, mogen ze wel uit de navelstreng de stamcellen halen :j

T is echt jammer dat ik zo'n watje ben met naalden, anders had ik graag geholpen. Wie weet over een aantal jaar :)
Mijn vader is jarenlang bloed donor geweest, maar die mag het niet meer doen omdat hij aan de bloedverdunners is.


Flyfly: het leven van een bekende kunnen redden of verbeteren is toch wat anders, want voor je familie doe je alles. Hoe dichterbij je er staat des te meer drive. Vooral voor mij omdat ik doodsbang ben voor naalden, ik zou mij daar voor een onbekende niet overheen kunnen zetten. Maar een bekende geeft mij zoveel motivatie en een doel (en je ziet het resultaat, je bent betrokken bij het hele proces van ziek worden tot de hopelijk genezing door jou) dat ik daar alles voor opzij wil zetten. Mijn broer mag zo mijn nier hebben als hij dat nodig heeft en wij 'matchen'. Maar voor een wildvreemde ga ik geen operatie aan :n

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:15

Ik begrijp je helemaal Ylana. Maar ik denk dan altijd dat als jezelf zoiets overkomt, kijk maar naar Yellowfish, en je matcht niet met iemand uit je familie of vriendenkring, dan hoop je toch ook dat er iemand anders op de wereld is die wel bij jou past?! Of zeg je dan dat je dat niet wilt omdat ......?? Ik denk het niet! Weet het wel zeker van niet! Ik ga altijd uit van dat standpunt. Of er zal maar iets gebeuren met je kinderen, dan maakt het helemaal geen verschil of het familie is of een vreemde. Als er iemand is wie ik kan helpen dan doe ik dat ongeacht de herstelperiode.

Veirl

Berichten: 19817
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:15

Ik ben sinds kort bloeddonor, maar beenmergdonor heb ik nooit overnagedacht. Ik denk dat ik daar pas over na zou denken wanneer het iemand is die me lief is.