Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
my_angel

Berichten: 225
Geregistreerd: 05-11-07
Woonplaats: Veyrié (France)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 01:05

Ik ben al 20 jaar geregistreerd als orgaan donor (de laatste 5 jaar ook in Frankrijk) Mijn familie is op de hoogte van mijn (onze) wensen. Hier in Frankrijk word je gevraagd of je been merg wilt doneren, ik durf niet de hel die ik doorstaan heb toen zij mij een ruggenprik probeerde te geven tijdens mijn bevalling ...... Mocht het een bekende zijn wie weet maar een vreemde ... nee op dit moment ben ik daar niet klaar voor.
Bloed doneren mag ik binnenkort weer dan is de bloed transfusie lang genoeg geleden.

Ik vind het heel knap en goed dat mensen dat doen en zonder mijn ervaringen had ik het ook gedaan maar nu overheerst de angst, Sorry.

edit lettertje te weinig

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 01:08


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 01:30

Ik heb mijn HA al gevraagt over het doneren van bloed, ik heb het gewilde O neg bloed. Maar ik mag niet van hem :n Ernstig lage bloeddruk en mijn ijzerwaardes zijn ook nooit jofel geweest. Beenmerg donor gaat mij ook net even te ver. Zelfs voor familie zou ik daar zwaar over moeten nadenken (mede omdat het contact met merendeel van de fam niet zo geweldig is). Wel mogen ze me uit elkaar slopen als ik er geweest ben, ik ben al eeuwen orgaandonor.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:18

Bij de laatste bloeddonatie heb ik het formulier ingevuld om beenmergdonor te worden. Helaas nog niks van gehoord. Het kan tot en met in het jaar dat je 45 wordt dus moeten ze opschieten. Dat het voor een vreemde is maakt me helemaal niks uit. Als je orgaandonor bent gaat het ook naar vreemden heen als het nog bruikbaar is. Het lijkt me helemaal geweldig om te weten dat er 1 op de wereld is die door mijn beenmerg kan worden gered. Maar de kans is maar ozo klein dat je matcht met iemand die ziek is. Tot en met je 55ste kun je worden opgeroepen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:29

Ik ben al wel sinds mijn 18e geregistreerd als donor; wel voor organen maar niet voor de wetenschap want ik vind dat idee niet prettig.
Bloeddonor moet ik nog over nadenken :o
Beenmerg zou ik niet voor opgeven, alleen voor familie/vrienden.

TS: heb jij eigenlijk voor je vriendin gekeken of je uberhaubt een match bent voor het beenmerg, dat heb ik eigenlijk gemist in je verhaal?

@mensen die helemaal "niets" doen (geen donor op welke manier dan ook); hoe stonden jullie tegenover het wetsvoorstel van een aantal jaar geleden dat je donor werd tenzij anders aangegeven?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:08

Ik zit te overwegen om bloeddonor te worden, maar kan iemand me vertellen hoe de naald is? Ik heb namelijk eens bloed laten afnemen voor een allergietest bij de huisarts. Is dit een soortzelfde naald?

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:10

Het is een flinke naald, niet gigantisch, maar wel groter dan gemiddelde naalden van vaccinaties etc. Geen idee of het even groot is als die van een allergietest. Misschien kun je een keertje langsgaan bij een bloedbank en kijken hoe het bij iemand gebeurt en dan besluiten of je het zelf wilt doen?

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:17

capopjekop schreef:
Ik zit te overwegen om bloeddonor te worden, maar kan iemand me vertellen hoe de naald is? Ik heb namelijk eens bloed laten afnemen voor een allergietest bij de huisarts. Is dit een soortzelfde naald?


Nee, de naald waar ze echt bloed mee afnemen (de eerste keer zijn het ook gewone buisjes met zo'n naald als bij de huisarts, die zijn om te kijken of je wel geschikt bent) is een stukje dikker. Maar deze is zo scherp dat je hem niet voelt. Ik ben ook al een tijdje donor en heb er nog nooit last van gehad. Ik kan iedereen aanraden om bloeddonor te worden.

Ik ben ook aan het twijfelen om me in te schrijven bij de beenmergbank. Ik kan namelijk wel 1000 redenen bedenken om het wel te doen, en geen 1 reden (die echt gegrond is) om het niet te doen...

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:27

Voor mensen die veel voor mij betekenen zou ik beenmerg geven. Als ik daarmee hun leven red, Natuurlijk.
Ik ben al 18
en wil bloed gaan doneren :)

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:30

Ik heb een tijd geprobeerd om bloed te geven, maar ik ben afgekeurd, ik heb een te fijn aderenstelsel, daardoor loopt het niet en is het al gestolt voor het in die zak met heparine (zo heet dat antistollingsmiddel toch?) komt. Anders had ik het zeker gedaan.

Beenmerg zomaar voor een vreemde afgeven, vind ik erg ver gaan.

Maar als mijn neefje of nichtje een nier of een stuk van mijn lever van me nodig hebben, dan kunnen ze dat zo van me krijgen. En beenmerg ook.

Ook ben ik orgaandonor.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:32

Nee ik zou dat niet willen. Alleen voor vrienden of familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:32

Jeetje wat een moeilijke vraag. Voor een vreemde. Dat kan ik eerlijk gezegd helemaal niet zo 1,2,3 beantwoorden.
Ik ben al 20 jaar geregistreerd als orgaandonor mocht er wat bij me gebeuren en ik heb geprobeerd bloeddonor te worden maar dan kon niet, maar hier heb ik nog nooit over nagedacht. Was me er niet eens van bewust dat je ook beenmergdonor kon zijn voor een vreemde.
Voor familie of vrienden zou ik geen seconde twijfelen.

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:34

Ik ben bloeddonor geweest maar dat ging bij mij steeds zo snel dat ik bijna flauw viel. Daarom ben ik ermee gestopt, maar eigenlijk wil ik wel weer terug donor worden :o

Beenmergdonatie zou ik heel eventueel ook wel overwegen. Het is een heel bijzonder gevoel dat iets wat van jou afkomstig is iemand zijn/haar leven kan redden. Dat heb ik al als ik bloed geef, maar beenmerg is natuurlijk nog acuuter (dat heb ik fout geschreven >;) ).

Ik zou het dus zeker overwegen... Ga me ook maar weer eens opnieuw aanmelden bij Sanquin :)

Overigens ben ik een hele tijd geen orgaandonor geweest maar ik heb onlangs mijn codicil laten wijzigen en nu ben ik donor van alles behalve bloedvaten en ogen geloof ik.

maaike2800
Berichten: 1025
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: ridderkerk

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:34

ik zou best willen, maar nooit durven, ben doodsbang voor naalden

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:40

capopjekop schreef:
Ik zit te overwegen om bloeddonor te worden, maar kan iemand me vertellen hoe de naald is? Ik heb namelijk eens bloed laten afnemen voor een allergietest bij de huisarts. Is dit een soortzelfde naald?


Ik wil je niet bang maken maar het is echt een beste naald!! Ik ben ook als de dood voor naalden maar het is voor een goed doel. En de prik voel je ook. Ik tenminste wel. Maar dat is misschien voor iedereen anders, dat weet ik niet.

Wat ik verder niet snap is dat er wel mensen zijn die beenmerg willen doneren aan bekenden maar niet aan vreemden. De kans is al zo klein dat je matcht met iemand uit de wereld, waarom zou je dan wel passen bij bekenden?? Die kans is nog veel kleiner. Je moet bij jezelf nagaan dat wanneer je in de situatie komt dat je zelf nieuw beenmerg nodig hebt , of je dat alleen van bekenden wilt hebben of ook wel van een vreemde. Ik denk dat je dan wel voor het laatste gaat omdat die kans gewoon 'vele' malen groter is.
Het is vast geen pretje om het af te staan maar ik heb het er wel voor over!!!!

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:43

Ik moet zeggen dat ik regelmatig in het ziekenhuis bloed laat prikken. Dat naaldje is vele malen kleiner, maar geef mij maar een donornaald hoor! Ze prikken bij de bloedbank vaak érg goed! Ik vind zo'n klein naaldje veel venijniger!

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:43

Rock schreef:
Ik ben bloeddonor geweest maar dat ging bij mij steeds zo snel dat ik bijna flauw viel. Daarom ben ik ermee gestopt, maar eigenlijk wil ik wel weer terug donor worden :o

Beenmergdonatie zou ik heel eventueel ook wel overwegen. Het is een heel bijzonder gevoel dat iets wat van jou afkomstig is iemand zijn/haar leven kan redden. Dat heb ik al als ik bloed geef, maar beenmerg is natuurlijk nog acuuter (dat heb ik fout geschreven >;) ).

Ik zou het dus zeker overwegen... Ga me ook maar weer eens opnieuw aanmelden bij Sanquin :)

Overigens ben ik een hele tijd geen orgaandonor geweest maar ik heb onlangs mijn codicil laten wijzigen en nu ben ik donor van alles behalve bloedvaten en ogen geloof ik.



Je kunt alleen beenmergdonor worden als je ook bloeddonor bent.

Wat het laatste betrefd: Van mij mogen ze straks alles gebruiken, ik heb er niks meer aan, is jammer als het verloren gaat.

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:45

Dat wist ik inderdaad :) Mijn man doneert nog steeds maandelijks plasma en ik lees de bloedverwant erg trouw :)

Heb me net via internet weer aangemeld als bloeddonor :j

jipje_niekje

Berichten: 2058
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Paddendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:53

Ik ben ook al een tijdje aan het overwegen om bloeddonor te worden. Heb ook een informatiepakket aangevraagd, maar daar stond in dat wanneer je last hebt van open wonden/wondjes je niet mag doneren. Wanneer ik me dan ergens aan heb gestoten en een klein wondje heb, betekend dit dan dat ik niet meer zou mogen doneren?

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:53

Dan mag je meestal nog wel doneren hoor ;)

Het gaat om infectiegevaar.

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:55

Dat bekijken ze bij de keuring, voor je gaat doneren, of je mag. En soms moet je twee weekjes uitstellen ofzo

jipje_niekje

Berichten: 2058
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Paddendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:59

Ok, dan snap ik het!
Ga dan toch mijn moed bij elkaar verzamelen en me aanmelden ;)
Ik ben ook niet zo van de prikken en dat soort dingen, maar als ik er anderen mee kan helpen moet ik mezelf daar maar overheen zetten. Er zijn ergere dingen ;)
De eerste keer dat je daar komt zullen ze er vast wel rekening mee houden toch?

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:59

Mijn ouders waren bloeddonor, mn moeder sinds een aantal niet meer. Ze heeft standaard een te laag HB dus stopte ze er maar mee en nu ze chemo gehad heeft zal ze ook niet meer mogen. Mijn vader is het al meer dan 25 jaar. Ik ben vaak genoeg meegeweest en telkens vroegen ze het ook aan mij, maar ik ben een bangerik :=
Ik injecteer andere mensen, heerlijk werk, maar ze moeten niet bij mij komen :+
Ben als kind zijnde al teveel geprikt.

Als een familielid het nodig zou hebben dan natuurlijk zou ik alles in mijn macht doen om ze te helpen. Maar voor een wildvreemde beenmerg afstaan, bah nee echt niet. Dat is zo verschrikkelijk pijnlijk, dat heb ik er echt niet voorover :n

Wel ben ik orgaandonor, toen ik met de opleiding bezig was (verpleegkundige) hebben we het er uiteraard over gehad en ik had me ook gelijk aangemeld. Het kaartje staat vooraan in mn portomonnee, zodat het in geval van nood duidelijk zichtbaar is.
Laatst bijgewerkt door Onali op 11-09-09 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:00

Ik zou ook wel willen maar ik weet niet of ik mag.
Ik ben drager van een stollingsziekte en het lijkt me niet dat ik beenmerg mag doneren. Bloed volgens mij wel en ik ben ook volledig orgaandonor :j Dat mag namelijk ook :j

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:01

Ik ben sinds mijn 18e direct bloeddonor geworden, ik vind het niet meer dan normaal dat je dit doet als je geen ziektes/fobie hebt. Het is een kleintje maar het effect kan ooo zo groot zijn.

Ik ga me binnekort ook als orgaandonor laten registreren.