Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
flyfly
Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:26

Ik heb me gisteren rechtstreeks aangemeld bij europedonor.nl omdat Sanquin mijn gegevens niet heeft opgestuurd. Ik vind dit van Sanquin een slechte zaak. Als ze zo verlegen zitten om donoren moeten snel werk maken van nieuwe aanmeldingen. Moet nu mijn gegevens doorgeven en dan word ik geregistreerd.

Wat spannend Cobiie!! Hoop voor de zieke dat je een goede match bent!!! Veel sterkte alvast als je de juiste persoon blijkt te zijn!!!

Geboren op 20 juni 2020----- Penny Lane Utopia----- van Don Cremello du Bois!!!!!


cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:55

flyfly schreef:
Wat spannend Cobiie!! Hoop voor de zieke dat je een goede match bent!!! Veel sterkte alvast als je de juiste persoon blijkt te zijn!!!


Ik moet ook al de consequenties die er voor mij aan verbonden zitten eens goed doornemen. ;)
Ik hoorde pas iets dat er na de operatie ik 2 jaar niet zwanger zou mogen worden, dus zo'n operaties heeft ook een behoorlijke inpact op de donateur.

[o]

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:53

Musjes schreef:
Ik vind het super dat er mensen zijn die ook aan vreemde willen doneren. Je zal zelf maar iets hard nodig hebben!

Argument als 'ík vind ziekenhuis of naalden niks' vind ik echt non argumenten.


Hier zou ik toch wel wat nuance aan willen brengen.
Ten eerste is het van iedereen eigen keus, dus laten we dat dan ook respecteren.
Ten tweede; wellicht heeft die persoon wel een fobie ofzo, weet jij veel. Daardoor kan iemand ook ongeschikt zijn om te doneren

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:57

Musjes schreef:
Ik vind het super dat er mensen zijn die ook aan vreemde willen doneren. Je zal zelf maar iets hard nodig hebben!

Argument als 'ík vind ziekenhuis of naalden niks' vind ik echt non argumenten.

Ik vind dit getuigen van een erg beperkt empathisch vermogen.

Bloeddonor kom ik niet voor in aanmerking. Beenmerg donor zou ik enkel doen voor goede vrienden of mijn broer/ouders áls ik uberhaupt al zou mogen want dat weet ik niet eens. Het is toch een vrij ingrijpende procedure al bij al. :) Het is niet even bloed trekken zeg maar.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:18

Jullie reageren op een bericht van 11 jaar geleden, ik zou haast benieuwd zijn hoe zij er inmiddels zelf over denkt :D

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:21

Altijd fijn als iemans nuance aanbrengt bij een bericht van 11 jaar geleden :+ :D desbetreffend persoon komt al 8 jaar niet meer op bokt :')

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:23

Dat had ik gemist, ben nu inderdaad ook wel nieuwsgierig of deze bokker er nu anders over denkt eigenlijk. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 15:14

haha ik kom nog dagelijks op bokt geen idee waar je dat idee vandaan haalt Secricible?

Ik ben nog steeds heel blij dat mijn vriendin die éne donor heeft gevonden , ze is maanden na mijn berichtje geholpen en is nu gelukkig weer gezond en nog in leven.
Ik sta al die jaren op de lijst, maar nog niet opgeroepen. Gelukkig maar want ik heb in de tussentijd kinderen gekregen ;)

Als ze me oproepen zou ik het nog steeds met liefde doen. Omdat ik nu nog beter weet hoe het is om op die manier een leven te redden

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:21

Het ging om musjes’ reactie, waar nu op gereageerd werd :D musjes komt al jaren niet meer op bokt zo te zien.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41333
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:21

Wel tof dat dit topic hierdoor weer even omhoog komt.

Ik zei hier ooit nee. Maar eerlijk is eerlijk, ik twijfel wel eens of ik niet toch beenmergdonor zou willen zijn.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:30

Belangrijk om te weten: tegenwoordig kunnen stamcellen ook via bloed geoogst worden!

Je moet dan een behandeling krijgen om de aanmaak ervan te stimuleren en erna hangen ze je enkele uren aan een machine. Dus tegenwoordig hoeft het niet meer per se via een ruggenprik!

Je kan je hier in België gewoon met een bloedstaal laten analyseren en in de donorbank laten zetten en ze roepen je op als het nodig is, maar dus niet meer voor een ruggenprik.

Ik denk dat ik me na corona (na deze golf, als het even wat minder risicovol is) maar eens ga laten registreren. Want als het ondertussen al niet meer zoo ingrijpend is en je een leven kan redden...

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:34

Ik ben ook aangemeld als stamcel donor.
Bloed mag ik niet geven omdat ik zelf ooit een transfusie heb gehad.
Mijn moeder geeft al jarenlang bloed en had vorig jaar haar 100e plasma donatie.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41333
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:52

Oh jezus, zit net te googlen en ik ben dus gewoon al beenmergdonor :') (sinds vorig jaar, dat wel). Ik dacht altijd dat stamceldonor en beenmergdonor wat anders was. Niet dus :)).

Lame.

Serendipity1
Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:00

_San87_ schreef:
Oh jezus, zit net te googlen en ik ben dus gewoon al beenmergdonor :') (sinds vorig jaar, dat wel). Ik dacht altijd dat stamceldonor en beenmergdonor wat anders was. Niet dus :)).

Lame.

Heh dat dacht ik ook :D ik sta al jaren in de oproeplijst van stamceldonoren

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 11:56

ah super jongens! goed om te horen

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

WinSel
Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:06

Even dit topic weer omhoog schoppen.

Ik heb er al jaren over na gedacht om bloeddonor te worden en het nu eindelijk eens doorgepakt. Volgende week vrijdag staat mijn intake gepland..ben erg benieuwd!

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:41

Super!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-21 16:54

super WinSel!

inmiddels kun je je als stamceldonor aanmelden op https://www.matchis.nl dat is geen onderdeel van Sanquin meer.
Ze zijn vooral op zoek naar mensen met een gemixte of niet-nederlandse voorouders, die bevolkingsgroepen hebben helaas nu minder grote kans op overleven omdat er eenvoudigweg te weinig matches zitten in de europese donorbank.
Het doet geen pijn, en het is gratis, om je te registreren. Als je al ooit een match hebt, kun je altijd nog de overweging maken of je over gaat tot donatie of niet

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

manonutjuh
Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:02

WinSel schreef:
Even dit topic weer omhoog schoppen.

Ik heb er al jaren over na gedacht om bloeddonor te worden en het nu eindelijk eens doorgepakt. Volgende week vrijdag staat mijn intake gepland..ben erg benieuwd!


Hier hetzelfde, ik ga dinsdag.

Prairy
Berichten: 8983
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:04

Ik heb een serieuze naalden fobie, en ga daar hopelijk dit jaar mee aan de slag. Als iemand daarvoor tips heeft, hoor ik het graag. En dan niet van, gewoon wegkijken etc, daar kan ik niet zo veel mee. Daarvoor zit het te diep ;)

Ik heb namelijk O negatief dus mijn bloed is schijnbaar zeer gewild. Maar ja, als je mensen gaat slaan als ze met een naald aankomen, is dat niet zo handig natuurlijk :')

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-21 12:09

nou dat lijkt me niet zo geschikt haha maar ik zou, wanneer je er wat meer klaar voor bent, wel echt de prikzusters van Sanquin aanraden om je fobie het laatste zetje te geven. Ik ben dan jarenlang bloeddonor en bij mij hebben ze nog nooit misgeprikt, dit zijn de echte pro's 8-) 8-)
Terwijl ik bij andere gelegenheden heb gemerkt hoe vervelend gestuntel kan zijn. Laat staan als je al de bibbers hebt

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:17

Ik moet zeggen dat ik het wel grappig vind om mijn eigen reactie uit 2009 te lezen.

Inmiddels veel meer meegemaakt.
(oa een auto ongeluk waardoor ik in het ziekenhuis beland ben)
Ik ben nu veel minder angstig.

Nu denk oké, kom maar op.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

WinSel
Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:53

Ik heb vrijdagmiddag m'n intake staan en heb er echt zin in. Ik las dat als je bloedgroep "positief" is dat je ook plasma mag doneren. Ik weet m'n bloedgroep nog niet maar als het positief is, wil ik ook plasma gaan doneren *\o/*

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

manonutjuh
Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:03

Ik ben net geweest, stond met een half uurtje weer buiten :)

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 07:13

WinSel schreef:
Ik heb vrijdagmiddag m'n intake staan en heb er echt zin in. Ik las dat als je bloedgroep "positief" is dat je ook plasma mag doneren. Ik weet m'n bloedgroep nog niet maar als het positief is, wil ik ook plasma gaan doneren *\o/*

Het is niet en en.
Je bent of bloeddonor, of plasmadonor. Volgens mij begin je wel altijd met bloed en als je goede aders hebt en dus idd de juiste bloedgroep (negatief komt minder voor, daarom willen ze van die mensen liever vol bloed dan plasma) kun je je aanmelden als plasmadonor.

Omdat je je cellen terug krijgt, kun je veel vaker plasma doneren dan vol bloed. Het duurt wel lager, je zit zo minimaal een half uur aan 't apparaat, met vol bloed ben je er meestal zo weer vanaf.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bodan, Jeska2 en 48 bezoekers