Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sigrid
Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:34

Ik mag geen bloed doneren, want ik heb zelf ooit een bloedtransfusie gehad. En daarbij lage bloeddruk, dus ik ga geheid van mijn stokje.

Ik ben wel orgaandonor (dat mag wel) en zou ook zeker voor familie beenmerg af willen staan. Voor een vreemde denk ik niet zo snel. Misschien zou het beter werken als die vreemde niet anoniem is doordat je weet wie je ermee kunt helpen.

Maar de kans dat beenmerg een match is, is bij familie nog altijd het grootst.

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid


slimmerik
Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:36

Ben ongeveer 20 jaar bloeddonor geweest. Overweeg nu om me te laten testen om een nichtje een nier te geven.

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

Wolken
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:38

Ik ben al een paar jaar plasma donor ( 1 x per maand ) en sta geregistreerd als beenmerg donor. Ik zou er geen problemen mee hebben om beenmerg donor te zijn voor een wildvreemde. Wat is een paar dagen "pijn" op een (vreemde) mensenleven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:39

Bloeddonor zoiezo, en als ik er zo luchtig over nadenk, beenmerg ook.... Maar toch, heb ik daar wel enigzins kriebels bij, vanwege de pijn oid. Maar eigenlijk, als ik iemand ergens mee kan helpen mag het van mij zo gebeuren, bijt me er wel door heen.... :)

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:40

Mijn vriend is donor voor alles; bloed, merg, plasma noem t maar op. En ook als ie overlijdt wil ie dat zn organen gebruikt worden. Bij het merg kan je zomaar ineens opgeroepen worden als blijkt dat jouw merg matcht, krijg je 2/3 dagen behandeling vooraf en dan vindt de operatie plaats. Vindt t echt heel knap van m want k kan zelf absoluut niet tegen naalden en ziekenhuizen.

Jacqueline4
Berichten: 240
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:45

Ben ruim 20 jaar bloeddonor geweest, echter begin dit jaar de Q-koorts gehad en mag nu geen bloed meer geven. Men is nog niet zover dat er getest kan worden wat het virus doet bij iemand met verminderde weerstand.

Enige tijd bloedplasma gegeven maar kreeg tijdens de afname zelf klachten ben er toen mee gestopt.

Merg donor kan ik misschien nog wel worden zal dat eens nakijken.

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:46

Overigens, de pijn van de behandeling zelf is heel naar.. De stootkuur vooraf geeft nog weleens botpijn - ook niet leuk. Maar ik denk dat ik meer moeite zou hebben met de tijd erna, wanneer je lichaam weer even tot rust moet komen en nieuwe stamcellen moet produceren. De vermoeidheid en lusteloosheid die dat kan geven zou me goed dwarszitten, denk ik.

Sparkles - of life..!

sans6
Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:46

Sil, ten eerste: goed dat je dit topic gestart bent, een stukje bewustzijn oproepen kan nooit kwaad.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik géén donor ben. En als ik dan dit soort verhalen hoor/lees, voel ik me ontzettend egoistisch.
Helemaal als je dan bedenkt, wat als ik zélf eens een orgaan/beenmerg nodig heb?
Mag ik er dan wel aanspraak op maken, als ik zelf geen donor ben?

En tóch houdt iets me tegen, maar wat weet ik niet precies.

Juist door dit soort topics/discussies, word ik weer even bewust gemaakt van dit soort vragen, en dát is alleen maar goed.

You're immortal until proven otherwise

benangelique
Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:51

door het topic toendertijd van bokker romana (yellowfish) ben ik bloed gaan doneren en heb ik mij ook aangemeld als beenmergdonor. Dit betekent dat ik opgeroepen kan worden als er een match is met een zieke patient waarvoor ik kan doneren.
na overlijden ben ik ook orgaandonor. dit ben ik echt al heel lang.

...

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:53

benangelique schreef:
door het topic toendertijd van bokker romana (yellowfish) ben ik bloed gaan doneren en heb ik mij ook aangemeld als beenmergdonor. Dit betekent dat ik opgeroepen kan worden als er een match is met een zieke patient waarvoor ik kan doneren.
na overlijden ben ik ook orgaandonor. dit ben ik echt al heel lang.


Sorry, maar vond het heel mooi woord gebruik - het moet nog komen, maar je bent het al heel lang ;)

Overigens is de kans dat je opgeroepen wordt minimaal, en mag het dacht ik maar 3x in je leven :)

Sparkles - of life..!

benangelique
Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:05

haha idd. je hebt gelijk! maar goed, de strekking is duidelijk :+

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:29

benangelique schreef:
en heb ik mij ook aangemeld als beenmergdonor. Dit betekent dat ik opgeroepen kan worden als er een match is met een zieke patient waarvoor ik kan doneren.

Nieuwsgierig : Hoe ben je aangemeld als beenmergdonor? Hoe gaat dat eigenlijk te werk?

corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:33

Hoe oud moet je zijn om bloedonor te worden?

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

benangelique
Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:36

dit gebeurt op het moment dat je je aanmeldt om bloeddonor te zijn via sanquin. in gesprek op de bloedbank kan je dan aangeven of je ook beenmergdonor wilt zijn en krijg je informatie mee over deze ingreep die best heel zwaar is zoals we ook lezen in het topic.

bloed doneren mag vanaf 18 jaar.

...

corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:37

Mm dus nog 2,5 jaar wachten :P
Kun je nu al je bloed kunnen laten onderzoeken wat voor vorm enz je hebt en of je het wel aan kan en of je het kan worden?

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Anoniem

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:47

Ik heb ook heel het topic gelezen Polly, diep respect voor haar.

Bloeddonor zal ik niet worden, ik ga altijd bijna tegen de vlakte etc met bloedprikken, en vind het doodeng.

Beenmergdonor zal ik ook niet voor een wildvreemde worden, maar als een vriend/vriendin/familielid er een nodig heeft, wil ik zeker laten onderzoeken of het matcht en zoja ook doneren.

Klinkt echt heel egoïstisch voor mijn gevoel.. Voor een vreemde niet maar voor vrienden en familie wel..
Maar zie dat hier meerdere daar 'last' van hebben :)

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:49

Ik ben al een paar jaar aan het overwegen bloeddonor te worden. Dr is alleen 1 klein probleempje...ik ben geestelijk allergisch voor naalden :x

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:49

Persoonlijk zit ik wel even te slikken voor bloeddonor, om dat structureel te doen. Maar ik speel op zich wel met de gedachte om dat 1x te doen, en dan iig de testen te laten doen voor beenmergdonor en in zo'n bestand terecht te laten komen. Heel misschien is er ooit een match. Misschien ook niet, en mocht het ooit zover komen, dan kun je nog altijd eens goed nadenken.

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:17

Het komt heeeel weinig voor hoor dat je buiten je eigen familie opgeroepen wordt voor Beenmergdonatie. M'n vriend is t nu denk 2 jaar en we hebben dr nog nooit wat van gehoord. Bloed doneren doet ie elke 2 maanden (muv nu omdat ie 2 x geopereerd is).

Yessy
Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:18

loeckie schreef:
bloedgeven vind ik het minste om te doen. Zelf geef ik plasma omdat ik gevaccineerd ben tegen Hepatitus B, waardoor ik waardevolle antistoffen heb waar andere om schreeuwen.

Ik ben zelf ook gevaccineerd tegen Hepatitis B, ik wist niet dat ze dat graag hadden? Ik heb niets tegen naalden maar wel een lage bloeddruk (iedere ochtend als ik opsta is de wereld even 10 sec zwart), maar ik geloof dat plasma geven een iets mindere aanslag op je lichaam is dan vol bloed. Misschien toch amar eens informeren :)
Beenmergdonor ga ik ook over nadenken. Voor familie/vrienden zou ik het zeker doen, en nu ik erover nadenk, waarom niet voor onbekenden? Je kunt er een leven mee redden van iemand die misschien jong is, en sowieso veel dierbaren heeft die het zelf vreselijk zullen vinden dan ze niets voor hem/haar kunnen doen!

benangelique
Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:20

cornientjuuh; onderzoek doen ze niet vooraf; daarvoor is het te kostbaar en ook onzinnig. geschikt ben je alleen niet als je ooit een bloedtransfusie hebt gehad, besmet bent met AIDS, de laatste 5 jaar (voor donatie) door bepaalde landen hebt gereist of drugs hebt gebruikt.

ik doneer nu zelf zo'n 2 jaar en ben nog nooit opgeroepen voor beenmergtransplantatie. de kans dat je opgeroepen wordt is ook nihil.
ik geef normaliter 1x per 3 maanden, nu mag ik voorlopig niet ivm zwangerschap.

...

Amaryllis
Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:21

Ik vind bloedgeven ook het minste wat je kunt doen. Ik mag niet meer geven omdat ik een aantal keren out ben gegaan tijdens het geven. Wel sta ik nog geregistreerd bij Eurodonor (zoiets iig ;) ) in het europese bestand van stamcel- en beenmergdonoren. Iets wat ik ook zeker zal doen als het ooit zover zou komen.

Siggy
Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:02

@ Yessy, plasma geven merk je lichamelijk weinig van, je moet alleen zorgen dat je voldoende drinkt de dagen erna. Het plasma wordt uit je bloed gecentrifugeerd en je bloed stroomt daarna weer terug je ader in. Plasma geven mag daarom ook veel vaker, om de 5 weken meen ik. Aangezien ik een hele goede tetanus enting heb (ben door sanquin ook nog eens extra gevaccineerd) ivm mijn werk als dierenartsassistente, gebruiken ze mijn plasma o.a. om nieuwe tetanus vaccins te maken of zoiets.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

colunder
Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:21

Ik ben ruim 20 jaar bloeddonor maar denk erover om ermee te stoppen.
1,5 week nadat ik de laatste keer gegeven heb ben ik in de wei in elkaar gestort en met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.
Daar bleek mijn HB gehalte veel te laag te zijn en dat kwam waarschijnlijk door het bloed geven.
Ik vond dit een hele angstaanjagende gebeurtenis en hoop het niet meer mee te maken.
eerder nooit last van gehad maar blijkbaar kan mijn lichaam het niet meer missen.

Als iemand in mijn omgeving beenmerg nodig zou hebben en het zou matchen dan zou ik het zeker doen.

Als ik dood ben mogen ze alles hebben wat ze kunnen gebruiken.

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:34

^ lekker, ik ben mezelf net moed aan het in praten :=

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Dancyy, Kvikur, maaikemuis, suus_toes, wiifke, YandexBot, ynskek en 119 bezoekers