Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 00:01

Voor veel mensen is transgender een abstract begrip. Voorheen was het een ver van je bed show, maar tegenwoordig heeft iedereen ten minste wel eens van het woord gehoord. Sommige mensen associëren het met travestieten, andere mensen misschien met de hele discussie om NS die genderneutraal ging. Toch weten weinig mensen wat transgender zijn inhoud en zijn er veel misconcepties.

Zelf was ik denk ik een jaar of 14 toen één van mijn vrienden uit de kast kwam als transgender. Ik was op die leeftijd niet heel erg bezig met mijn eigen identiteit, maar ik vond het wel interessant om met hem gesprekken te hebben. In die tijd grapte ik soms wel eens dat ik me meer een homoseksuele man voelde dan een heteroseksuele vrouw, maar verder dan dat kwam het niet.

Als kind en tiener was ik nooit echt met make-up bezig; had een liefde voor de combinatie t-shirt met bandlogo, spijkerbroek, gympen en een vest en ik maakte vroeger battlebots na van papier. Daarnaast was ik wel altijd creatief en vond ik uiterlijk van dingen belangrijk (behalve mezelf dan :')); had ik een grote liefde voor romcoms (en slechte jaren 90 rampenfilms); heb ik een echte pennymeisje periode gehad en noem het maar op.

Op mijn 16e ben ik naar de kapper gegaan en heb ik mijn haar er af geknipt. Niet veel later vroeg ik mijn vriendengroep op school of ze me als een jongen konden behandelen. Dat was niet zo'n grote stap achteraf, want de groep waar ik toen mee rondhing was een bij elkaar geraapt zooitje LGBT+ tieners die langzaam maar zeker allemaal uit de kast kwamen. :')) Ook online maakte ik de overgang. Op de middelbare kwam ik uiteindelijk nooit uit de kast voor 'vreemden'. Ik zat in mijn laatste anderhalf jaar en vond het niet de moeite waard om zoveel heisa te maken voor iets wat ik niet echt zeker wist. Want ja, als tiener verander je veel. Je hormonen staan op de kop, je bent makkelijk beïnvloedbaar, je voelt je de ene dag anders dan de andere dag. Daarnaast had ik gehoord dat je, wanneer je eindelijk zover was om te beginnen met gendertherapie, je moest bewijzen als jongen. En tja, wat had ik als bewijs? Ik hield van muziek, voetbal en auto's, maar daar hield mijn persoonlijkheid niet op. Grappig genoeg zei een docent op mijn opleiding dat hij het wel verwacht had dat ik transgender was nadat ik had gevraagd of ik tijdens zijn college een paar minuten tijd mocht hebben. Misschien doe ik dan toch iets goed. :')

Hoedanook, begin dit jaar heb ik via de dokter een doorverwijzing aangevraagd en vandaag werd ik gebeld dat ze een uitvaller hadden! Aanstaande maandag is dus mijn intakegesprek bij de genderkliniek in Groningen! :D Als het goed is, en er interesse is, kan ik dus het hele traject beschrijven in dit topic.

Daarnaast wil ik de ruimte geven aan mensen om eventueel vragen te stellen. Het mag zo gek zijn als je wilt en als je je toch een beetje schaamt mag het ook via pb!

Mijn excuses voor de warrige opening. Ik wil het niet gelijk te lang maken en het is moeilijk om te belangrijkste punten te noemen. :o

P.s: Ik weet dat mensen nu natuurlijk richting mijn profiel gaan om te gluren hoe ik er nou eigenlijk uit zie. Mijn profiel is zo goed als leeg, dus ik plaats nog even een linkje naar een recente toeristenfoto. :D Klik

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær



Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 00:32

Dankjewel voor het enthousiasme en de lieve berichten! Dat had ik niet verwacht, helemaal niet om twaalf uur 's nachts. :o

Jikkeee schreef:
Zo zie je ook maar dat het niet direct tijdens de kleuter/schoolgaand kind fase al naar voren hoeft te komen..

Dat gebeurt inderdaad een stuk minder. Soms denken mensen dat zodra een kind met auto's begint te spelen het wel een jongen moet zijn, terwijl je in die leeftijd gewoon de ruimte moet hebben om te spelen met wat je wil (mits niet brandbaar :D) en rustig uit te kunnen vogelen wie je bent. Het gebeurt wel eens dat kinderen al voor de puberteit hormoonstoppers krijgen. Daar ben ik wel een beetje jaloers op. :') Maar goed, je ziet ook genoeg volwassenen die minstens twintig jaar ouder zijn dan ik die dus pas later uit de kast komen.

maximuss schreef:
Ik kom door mijn werk regelmatig in contact met transgenders en dan meestal in hun donkerste momenten en de verhalen die je dan hoort zijn schrijnend... Zoveel onbegrip en vooroordelen van derden terwijl ze gewoon zichzelf willen kunnen zijn. Zo'n zware existentiële twijfels bij hen voor sommigen zichzelf leren aanvaarden...
Ik heb er veel respect voor en het is hoog tijd dat dit uit de taboesfeer komt!

Het is emotioneel soms wel zwaar inderdaad. Ik had vooral te maken met depressie voor ik uit de kast kwam. Daarna ook wel, maar ik heb mezelf leren zien als een work in progress. Niemand wordt perfect geboren. We willen allemaal wel dikker, dunner, korter of langer zijn. Ik heb het geluk dat mijn probleem met de moderne techniek aardig te verhelpen is. :) En tja, tot die tijd accepteer ik maar dat ik nou eenmaal er uit zie als een meisje en krijg ik een veer in mijn reet elke keer als een vreemde zegt: "Hey knul, mag ik hier zitten." :D

keshia schreef:
Heel veel succes! Hoe reageerde jouw familie erop?

Mijn vader best onverschillig, hoewel hij vandaag wel trots zei dat hij geraden had dat de genderkliniek had gebeld (om de één of andere reden belden ze naar mijn vader en niet naar mij. :')). Mijn moeder heeft het er wel moeilijk mee. Die genoot er altijd van als ik gala had want dan kon ze zo lekker frunniken met mijn haar en make-up. Ze staat wel achter me, maar ik vrees dat ze meer tranen gaat laten dan ik ga laten gedurende de komende maanden/jaren. Mijn opa en oma en oom en tante weten nog van niks. :o Ik denk dat mijn oma een spontane hartverzakking krijgt en dat wil ik haar niet aan doen. Ze is best wel conservatief en zij is eigenlijk ook de voornaamste reden dat ik vier jaar heb gewacht tot ik me aanmeldde bij de genderkliniek. Kreeg gelijk al de dokter over me heen dat ik toch écht voor mezelf moest kiezen en dat ik best wel een beetje egoïstisch mocht denken over dit soort grote dingen. Oeps. :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 00:52

Tivoli schreef:
Wat ik graag zou willen vragen is: bij welk geslacht voel je dan meer op je gemak? Bij mannen,omdat je je daarmee identificieert?

Dat is een moeilijke. Ik wilde eigenlijk vrouwen typen, mede omdat ik als nu-nog-een-soort-van-beetje-vrouw begrijp dat mannen best wel grote lapwausen kunnen zijn. Daarnaast voel ik me soms een nog ergere neppert als ik met een groep jongens ben. Als ik met twee jongens ben is het een soort van "two and a half man" idee.

Wel ben ik afgelopen maand naar Amerika geweest om familie van mijn partner te bezoeken en daar kon ik met beide geslachten (die ik dus nog nooit gezien had) evengoed overweg. :D Ik ging koken met zijn moeder en kreeg hockeycursus van de vader. :')

En op studiereis zat ik elke avond in de kroeg om voetbal te kijken met een paar studiegenoten. Maar goed, dan haal ik mijn mannelijkheid weer onderuit door te zeggen dat Jürgen Klopp misschien wel de knapste voetbaltrainer is op dit moment. _O-

Tivoli schreef:
Ook ben ik benieuwd of je over een nieuwe naam nadenkt, wanneer je die aan zou willen nemen en hoe je die naam kiest?

De naam in mijn paspoort gaat sowieso veranderd worden omdat het letterlijk de naam van mijn oma is. Mijn roepnaam (overigens mijn 'officiële' naam sinds mijn geboorte, dus die heb ik niet gekozen) is redelijk genderneutraal omdat eigenlijk niemand anders deze naam heeft, dus daar twijfel ik over. Ik deel mijn naam liever niet direct in dit topic, maar mijn instagram naam is letterlijk mijn naam dus... :D Ik zat te denken aan Gilles omdat dat een kleine variatie is op mijn bijnaam en dat dat wel zou kunnen, maar dat is Vlaams en ik kom uit... Drenthe. _O- Verder vind ik Geoff altijd een mooie naam, maar die naam past niet bij me. Ik maak het mezelf moeilijk omdat ik het liefst een naam met de G wil houden. :o

Pharootz schreef:
Ik ga het topic volgen! Wanneer heb je je gesprek in Groningen?

Half. Negen. :')

Summerfly schreef:
Ik kom je topic ook volgen! Vind het heel tof dat je er ook hier open over durft te zijn, want hoewel Bokt een redelijk open/progressief forum is in mijn ogen zijn er ook nog een hoop stoffige mensen die hier niet zo positief op kijken.

Ik ben nogal eh... extreem progressief dus ik snap inderdaad waar je op doelt. :o

Dankjewel!

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 08:36

Tivoli schreef:
Ik lees dat je een partner hebt, want vind hij (gok ik?) ervan? :)

Mijn vriend is non-binary en weet gelukkig dus hoe het is om met dit soort problemen om te gaan. Daar ben ik wel blij mee, want daten is echt mijn grootste nachtmerrie. :')

Nagini schreef:
Jeetje interessant. Vind het eigenlijk wel heel leerzaam en goed voor m'n empatisch vermogen om je verhaal te volgen want om eerlijk te zijn denk ik soms ook wel eens ''wat een gedoe, lekker boeiend of het nu mannen of vrouwen plaatjes op de wc of het stoplicht zijn''. Dus ik kan me moeilijk voorstellen hoe het is om zo'n crisis in jezelf te hebben

Dat is heel begrijpelijk hoor! Ik word er af en toe wel eens kribbig van omdat ik denk: "Joh, je hebt er eigenlijk geen last van als een toilet genderneutraal is." Toch snap ik de argumenten wel en weet ik dat vreemde dingen die mensen 'opgedrongen' worden vaak voor frictie zorgen. Ik hoop dus dat ik deze manier in ieder geval een open houding kan creëren. Maar je mag het nog steeds bullshit vinden hoor! Dat zijn de alternatieve stoplichten ook wel een beetje namelijk :D

Nagini schreef:
Voor mij is het bijv. moeilijk voor te stellen dat je je meer een homoseksuele man voelt dan een hetero vrouw, je valt dus net als ik op mannen, maar voelt je dan toch homoseksueel (uiteraard omdat je je niet vrouw voelt).. vind het zelf een best moeilijk concept om te begrijpen. Bijv je vriend (?) nu, is hij dan eigenlijk homoseksueel of heteroseksueel? Of plaats ik hem nu onterecht in een hokje?

Mijn vriend valt op androgynous of mannelijke types, dus ik denk vrij homoseksueel. Ik praat vaker over de knappe vrouwen in films dan hij in ieder geval. Wat betreft de 'homoseksuele man' opmerking: dat was eigenlijk bedoelt als een soort 'grapje' en een opmerking die ik maakte voordat ik realiseerde dat ik me toch écht een man voel. Natuurlijk is het wel zo intussen! Het is moeilijk om uit te leggen waarom je dingen voelt. Kijk, oranje voor mij is misschien anders dan hoe oranje er uit ziet voor jou. Ik kan niet uitleggen hoe de kleur voor mij er uit ziet, het is gewoon zo. Dat klinkt misschien wat abrupt en ik hoop dat ik duidelijkheid kan scheppen door de situatie te belichten, maar het uiteindelijke antwoord op de vraag: "waarom voel je je [x]" is dus dit.

Je was trouwens helemaal geen hork hoor Nagini! En al was je dat wel, dan nog ben je welkom hier. :j

o0eefje0o schreef:
( tip van mij ga geen testosteron van de zwarte markt slikke )

Haha, goede tip! Ik heb al genoeg gezondheidsproblemen dus ik blijf netjes op het originele traject. :D

Mondy schreef:
Topper ben je !! Voor mij ben je altijd een hij geweest :D
Enne gefeliciteerd met het begin van je leven zoals je graag wilt !

<3 <3 Dit berichtje was zo lief dat ik 'm even apart moest quoten. :D

upendo schreef:
En wat ik me ook afvraag, krijg je veel reacties vanuit de omgeving? Ik merk zelf als lesbienne dat het de laatste paar jaren op zich qua reacties wel meevalt, mensen kijken tegenwoordig alleen maar. Kun je ook genoeg uit afleiden, want iets met expressie (van vertederd tot er-lopen-twee-hopen-stront-hand-in-hand-over-de-stoep)..

Nouja, mensen die mij niet goed kennen en sporadisch zien gaan er volgens mij nog steeds vanuit dat ik lesbisch ben. :') Tegen de tijd dat ik écht aan hormonen ga beginnen wil ik het ook tegen de mensen die wat verder weg van mij staan vertellen omdat er dan natuurlijk veel gaat veranderen. Klasgenoten bijvoorbeeld vonden het eerst heel interessant en stelden behoorlijk wat vragen, maar ik studeer dan ook journalistiek. :') Ik heb wel het geluk dat tegen de tijd dat mij traject afgelopen is ik er van de buitenkant gewoon 100% als een vent uit zie. Dan ben ik voor de conservatieve medelanders 'gewoon' een homo als ik over straat loop.

Eileen_ schreef:
Ik kan er overheen hebben gelezen hoor, maar heb je nu eigenlijk ook hormoontherapie? En wil je graag een operatie of laat je dat?

Mijn intake is maandag voor de kliniek en op den duur ga ik via daar ook beginnen aan hormoontherapie. Dat duurt waarschijnlijk nog een paar maanden dus, maar tegen die tijd schop ik het topic wel weer wakker. :P Qua operaties is vaak de eerste operatie het verwijderen van (volgens mij) de eierstokken/baarmoeder omdat een verhoogde hoeveelheid testosteron hier nog wel eens rare dingen mee kan gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan een hogere kans op kanker. Dat is dus een operatie die ik sowieso wil gaan doen, hoewel ik nog wel even goed wil vragen hoe en wat. Ik zeg nu namelijk dingen die ik 'wel eens gehoord' heb, maar dit wil ik wel concreet. :D Daarnaast kan ik niet wachten op wat ze in het Engels 'top surgery' noemen. Ik draag nu een binder voor een platte borstkas, maar uiteindelijk wil ik ook gewoon kunnen zwemmen in openbare plaatsen.

Hilli schreef:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je man bent? Of verschilt dat per persoon? Betaalt de verzekering zoiets eigenlijk?

Als je eenmaal hormonen slikt gaat het best snel heb ik gemerkt. Ik was bij een reünie van mijn middelbare en ineens had één van de jongens (ook transgender) wel een héle diepe stem en baardgroei gekregen. Ik ben van plan om een video te maken waarbij ik elke dag een foto maak zodat je het verschil uiteindelijk in een timelapse kunt zien. :j Qua verzekering weet ik het niet zeker, maar ik geloof dat zodra een psycholoog heeft vastgesteld dat je daadwerkelijk een man bent er wel bepaalde dingen gedekt worden. Ik kom hier op terug zodra ik meer weet! Ik weet wel dat het hier beter is geregeld dan in bijvoorbeeld de VS (open deur...).

julius_juut schreef:
Ik ben zelf het traject ondertussen al best wat jaartjes geleden door gegaan en afgesloten (al kijk ik wel met enige hoop naar de transplantaties die de laatste jaren voor het eerst gedaan zijn ;) ) en vind het erg leuk om te volgen hoe iemand anders daar door gaat. :D

Wat tof dat je dat wilde delen en dat je dit topic wilt volgen! :D


julius_juut schreef:
Wat betreft je naam: Wat ik hier vooral te horen kreeg/merkte is dat mensen makkelijker een helemaal andere naam leren gebruiken dan eentje die lijkt op je oude.

Dat lijkt me inderdaad logisch. Qua uitspraak lijkt bijvoorbeeld Gilles niet op mijn huidige naam, het is alleen de spelling die wat letters in overeenkomst heeft met mijn bijnaam. Toch bekt die naam niet lekker, dus ik denk dat ik gewoon bij mijn eigen naam blijf. Er zijn op Facebook twee andere mensen met mijn naam en die komen uit Brazilië, en het is niet alsof ik nu Laura of Lotte heet. :D

julius_juut schreef:
We hebben in elk geval het geluk dat vrouw -> man uiteindelijk zo lang je enige kleding aan houd nauwelijks te zien is. (en wel heel grappig als je andere mannen ziet kijken met een blik vol sympathie wanneer je een houten zwaard tussen je benen geparkeerd krijgt door een kind. Een enkele keer heeft het zelfs voordelen. :P )

:') :') _/-\o_

Dat is trouwens wel het grootste voordeel. Ik heb ook enorm veel respect voor transvrouwen die nog aan het begin van hun proces staan. :j

Nirvana_ schreef:
Pas toen ik je Instagram naam zag ging een kwartje vallen.. Ik ken jou nog van Dream Horses eeeeuwen geleden :oo Wauw!! Wat ontzettend en verschrikkelijk stoer. Go for it, ben heel benieuwd naar het proces. Ik volg!

Throwback! :D

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik quote de vragen vaak apart zodat mensen die alleen mijn berichten lezen weten waarop ik reageer.

Selina schreef:
Is een forum als Bokt dan voor jou een fijn platform omdat je je gewoon kan aanmelden als jezelf? (Dus als man en je hoeft je ook niet te bewijzen) Ik volg je vanwege je tekeningen en heb geen seconde gedacht dat je geen man was.

Hey! Ten eerste zit ik al op Bokt voor járen. Ik had graag een compleet nieuw account aangemaakt voor een echte schone lei, maar ik heb een tijdje terug een extra gebruikersnaamnaamverandering aangevraagd en dat voldoet nu wel. Natuurlijk heb ik ver terug nog ergens mijn pennytijd en foto's die ik zelf nooit meer van mijn leven hoef te zien, maar uiteindelijk is dat ook onderdeel van wie ik ben en wie ik ben geweest. :D

Bokt is vooral een fijne plek om dit te delen omdat veel Bokkers best empathisch en geïnteresseerd zijn. Ik volg zelf meerdere topics en of het nou om Britse korthaar katten gaat of om een postnatale depressie, je kunt het hier allemaal kwijt.

EDIT: Ik moet niet dit soort berichten maken voor ik wakker genoeg ben. :') Sorry voor de typefouten. :o

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 08:51

Wat Magrathea zegt bedoelde ik inderdaad. :j

En betreft 'dude', soms kan dat inderdaad een gevoelig puntje zijn. Ik heb er niet zo veel problemen mee eigenlijk, één van mijn buddies (die in dit topic heeft gereageerd trouwens) noemt me vaak genoeg 'muts'. :') Soms zit het nou eenmaal ingebakken in iemands woordenschat. :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 09:17

maras schreef:
Wat fijn dat we jouw ontwikkeling de komende tijd hier mogen volgen. Afgelopen jaar heb ik beroepsmatig een klant gesproken die al jaren bij een bouwbedrijf werkte tot ze het traject in ging om ipv een man een ( overigens bijzonder mooie) vrouw te worden. Halverwege het traject is ze ontslagen omdat het bedrijf te traditioneel was. Ik heb alles uit de kast gehaald ( leuke woordspeling in deze) om te zorgen dat ze financieel even vooruit kon. Gelukkig heeft ze nu weer een andere baan en kwam ze laatst met haar nieuwe ID. Ik was echt plaatsvervangend trots! Bij deze wens ik jou ook een mooi traject toe en we lezen graag met je mee!

Wat een mooi bericht! <3

goldenarrow schreef:
Wat ik me wel afvroeg is of je uiteindelijk nog kinderen wil. En zo ja, ga je dan voor de zekerheid eitjes in laten vriezen zodat je toch biologische kinderen kan krijgen? Of zou je dan voor bijvoorbeeld adoptie gaan oid?

Ik ben nu 20, volgens mij is dat de leeftijd waarin het normaal is om nog geen kinderwens te hebben. :P Ik ben eigenlijk een best wel vrij en reislustig persoon en ik denk niet dat de levensstijl die ik wil geschikt is voor kinderen. Wie weet denk ik er anders over tegen die tijd, maar voorlopig is geen kind mijn keuze. Mijn broer mag onze familienaam wel uitbreiden in zijn eentje, dan word ik wel gewoon een toffe oom. :')

Magrathea schreef:
goldenarrow schreef:
Trouwens, de reden dat ik genderneutrale toiletten onzin vind is omdat je ook gewoon het man/vrouw teken eraf kan slopen en dat ding gewoon een toilet kan noemen :+

Ja het probleem is toch dat mensen dat niet vinden kunnen :+

:')

LadyMadonna schreef:
Ik heb een transgender (man-vrouw) klant gehad die in de jaren 80 als een van de eerste in NL een volledige transitie heeft doorgemaakt. Vond ik ook altijd al zo interessant, en zij zat altijd zo vol met verhalen, ook over dingen waar je niet bij stil staat. Zo had zij bijv echt grote lompe mannenhanden, daar grapte ze dan altijd over “tja, daar doen de beste hormonen van de wereld niks aan” :')
Maar ook dat ze een half jaar als vrouw moest leven (in die tijd was dat incl mantelpakjes, panty’s en hakken), terwijl dat helemaal niet “haar” was. Maar om te bewijzen dat ze vrouw was, werd dit verplicht gesteld...

Wauw! Ik heb onwijs veel respect voor haar! Wel jammer dat je het inderdaad moet bewijzen. Dat is nog steeds best wel een probleem naar mijn mening. Ik heb er zelf nog geen persoonlijke ervaring mee, maar transvrienden (dit klinkt wel heel raar :')) zijn dat eeuwige hokjesdenken wel een beetje zat, zelfs dus van de kliniek.

xChanelx schreef:
Wat me opvalt, is dat veel mensen met hun ervaring reageren en ik vroeg me af of jij dat vaak merkt. Dus als je vertelt dat je transgender bent, dat mensen dan zeggen "o, ik ken ook een transgender". En of je dat dan prettig vindt of juist niet.
Want als ik vertel dat ik een vrouw ben, krijg ik nooit de reactie: "o, ik ken ook vrouwen" :+

_O-
Ik denk dat het is om te relativeren en te laten zien dat je al wat kennis hebt op dat gebied. Volgens mij is het best menselijk gedrag om aan te geven dat je ergens een linkje mee hebt. :D Bij ongelukken denkt je brein namelijk ook gelijk: "Oh, ik heb een vriend die daar is" of "Ik ben daar op vakantie geweest in 1998", dit lijkt me dus een beetje vergelijkbaar. Ik vind de verhalen wel leuk om te horen trouwens!

Trouwens, ik vind het leuk dat sommige mensen hier zo gepassioneerd zijn over toiletten, maar uiteindelijk was dat ook maar gewoon een voorbeeld. _O-

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 09:42

Winged schreef:
Overigens noem je je instagram en geeft aan dat dat je letterlijke naam is. Ben je je ervan bewust dat de link naar jouw instagram in jouw onderschrift staat?

:j

Ik weet dat het een risico is. Ik noem mijn naam niet direct in dit topic in de hoop dat toekomstige werkgevers dit niet vinden mochten ze gaan googelen, maar tegelijkertijd heb ik zo'n unieke naam dat wanneer je mijn naam googelt er ook nog een paar dingen naar voren komen waarin 'zij' en 'haar' genoemd word. Er komen dus sowieso vraagtekens wat dit betreft.

Daarnaast wil ik graag meer naamsbekendheid als kunstenaar, dus ik moet er maar mee leven. :o

Uiteindelijk zou ik met het zelfde gemak mijn verhaal met naam en al op een podium of op tv vertellen, de keuze is dus vrij weloverwogen.

miesnaom schreef:
Vraag me toch een paar dingen af, dus ik zal me vrij voelen om ze te stellen xd
Omdat je dus nu “man” bent val je dan ook op vrouwen? Of op mannen. Want ik snap dat stukje soms niet. Dan zijn ze bv van man > vrouw en dan vallen ze op vrouwen. Ik begrijp niet goed waarom je dan niet gewoon hetro ben maar eigenlijk dan lesbisch wil zijn? Beetje rare vraagstelling. Hoop dat je het begrijpt.

Om het simpel te maken: seksuele geaardheid staat los van je geslacht. Je kunt als transgender net zo goed hetereo, lesbisch, homo of biseksueel zijn. :)


miesnaom schreef:
Verder qua bijnamen (muts/dude) ik vind het heel vervelend als hier dus moeilijk over wordt gedaan. Want het is nooit een issue geweest/ je noemt iedereen zo en dan opeens is het ohhhh dat mag niet.
Jij maak er geen probleem van, gelukkig. Ik snap niet waarom mensen er wel een probleem van maken omdat je wordt als een normaal mens behandeld zoals iedereen. Geen uitzondering.

Voor sommige mensen kan het gevoelig liggen, mede omdat het vaak overkomt als een gebrek aan respect wanneer iemand 'mannelijke' woorden gebruikt voor een vrouw. Het is voor mensen sowieso al een omschakeling om bijvoorbeeld zij en haar te zeggen terwijl je dat niet gewend bent, als iemand dus ook niet 'dude' genoemd wil worden is dat naar mijn mening een klein beetje extra moeite.

Persoonlijk snap ik dat mensen het niet zien als een ding met een geslacht er aan en dat het voor hen normaal is dus ik maak er niet zo'n probleem van, maar voor andere mensen in het zelfde schuitje staat geslacht onder een vergrootglas en kan het dus wel een naar gevoel naar boven brengen. Al met al is dit iets wat met communicatie opgelost kan worden en wat per persoon verschilt.

miesnaom schreef:
Dat is dus mijn tweede vraag; als iets normaal moet zijn waarom sommige er dan zo”n issue van maken (met alles is dit trans/ homo/lesbi/ (vind het van hetro ook mega vervelend als iemand helemaal overdreven doet) Ik vind overigens dat jij dat absoluut niet doet. Dus misschien dat andere bokkers het dan kunnen uitleggen.

Ik snap deze vraag niet helemaal om eerlijk te zijn. Misschien dat je hem opnieuw kan stellen of dat een topicgenoot begrijpt wat je bedoelt?

miesnaom schreef:
En verder: hoe weet je het zeker. Heb van sommige gehoord via via dus toch niet persoonlijk, dat ze er later toch spijt van hadden. Van drastische ingrepen. Ben je daar niet bang voor?

Het komt inderdaad wel eens voor dat mensen spijt krijgen. Ik loop al vier jaar actief tegen deze muur op en merk dat ik mezelf belemmer, dus ik weet vrij zeker dat het voor mij juist een opluchting gaat zijn om te zijn wie ik ben. :) Je kunt het nooit zeker weten, alleen zo goed mogelijk bevestigen door in het dagelijks leven zo goed mogelijk als een man door het leven te gaan.

_lautje_ schreef:
Wat goed dat je zo open er over bent!

Mijn broertje is ook transgender. Hij slikt nu al jaren hormonen en is een echte vent. Niemand die zich nog vergist.

Bij hem zijn als eerste de borsten verwijderd en verder heeft hij geen operaties laten uitvoeren.
Hij vindt het verwijderen van de baarmoeder en eierstokken echt een ding omdat ook daar best veel risico's aan kleven. Net als het verwijderen van de vagina en creëren van een penis.
Hij hoopt dat de printtechnologie vooral een hele grote stap gaat maken zodat die operatie beter haalbaar is (kans op goed resultaat is nu vrij klein).

Het is een zwaar trajact en ook daarna blijft het moeilijk. Heel veel discriminatie (ook door politieagenten en hulpverleners 8)7 ) Veel onbegrip, persoonlijke problemen, maar de bevrijding om te kunnen en mogen zijn wie je bent is alles waard.
Want bovenal kiest niemand ervoor om transgender te zijn. Het letterlijk van bbinnen iemand anders zijn dan van buiten.

Ik quote dit bericht even voor de mensen die alleen mijn berichten lezen omdat het een best nuttige toevoeging is.

Medisch gezien zijn er inderdaad dingen die het of nét niet zijn, of die risico's dragen. Ik ga dus ook zeker informeren bij de kliniek wat het beste is voor mij op dat moment. :j


BMHP schreef:
Eigenlijk zou dit een heel gewoon huis tuin en keuken topic moeten zijn.
Met als positieve nieuws: Ik heb mezelf gevonden.

Wat mooi verwoord. <3

veerledec schreef:
Mag ik vragen waarom je jezelf transgender noemt en niet transseksueel?

Ik ben gewoon heel erg verengelst. :o

veerledec schreef:
Wordt het tegenwoordig ook anders getest dan psychologisch? Ik heb ooit begrepen dat het komt doordat een onderdeel van de hersenen zich mannelijk ontwikkelt, terwijl 'de rest' vrouwelijk is, of andersom. Is dat vast te stellen, of gebeurt dat niet?

Volgens mij is het nog steeds voornamelijk psychologisch, maar dit kan ik alleen in de loop van het topic bevestigen vanuit mijn ervaring.

Ik heb wel eens gelezen dat autistische vrouwen meer testosteron aanmaken (?), maar verder weet ik om eerlijk te zijn niet helemaal precies hoe de vork in de steel zit. Ik ben trouwens niet autistisch, maar ik noem het om aan te geven dat er wel dingen zijn die er mee te maken kunnen hebben. Mocht ik hier meer over weten kom ik hier ook zeker op terug!

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 09:58

goldenarrow schreef:
Ik zou het eerder zien als een schaal, met aan de ene kant 100% man en aan de andere kant 100% vrouw en alles er tussenin. Ik ben zelf bijvoorbeeld wel echt een vrouw, maar ik heb ook heel veel mannelijke trekken. Ik voel me bijvoorbeeld ook het meest comfi in mn spijkerbroek met bandshirt en gympen, kan net zo lomp zijn als de mannen en trek ook veel met mannen op. Maar toch identificeer ik mezelf meer met het vrouwelijke geslacht. Testosteron doet een hoop, maar ik denk dat er maar bizar weinig mensen zijn die echt 100% het 1 of het ander zijn en dat bijna iedereen wel trekjes heeft van het andere geslacht. De 1 alleen meer dan de ander :)

Dat klopt zeker! Ik doelde meer op eventueel een verband met een bepaalde hoeveelheid testosteron of andere medische dingen die misschien gelinkt kunnen worden met transgender zijn. Ik ben zelf behoorlijk wetenschappelijk en nieuwsgierig ingesteld en ik heb het idee dat er ergens wel een oorzaak moet liggen, hoewel ik mezelf natuurlijk gewoon een normaal mens voel zonder gebreken. :+

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 10:45

Ik zie nu pas dat ik een vraag vergeten ben om te beantwoorden. :o

Bubblewrap schreef:
Ben je aan de ene kant niet 'bang' dat je seksuele voorkeur verandert door de hormonen? Vooral omdat je nu een vriend hebt?
Geen idee of het uberhaupt mogelijk is hoor, een verandering van voorkeur. ;)

Hormonen kunnen best veel veranderen aan iemands persoonlijkheid, ik zal ook zeker doorgeven wat voor een impact het op mij heeft tegen die tijd. Ik ben eigenlijk niet echt bang voor het proces, ondanks dat het zwaar is en risico's meebrengt. Het enige (ongerelateerd aan je vraag) waar ik me een beetje zorgen over maak is mijn stem. Ik heb nu best een fijne radio en presentatiestem en ik hoop dat ik dat kan behouden.

luuntje schreef:
Misschien valt je oma wel mee qua reactie.
Mijn oma was ook ouderwets, maar is op de bruiloft van haar zoon met een man geweest.
Ze was gek op haar schoonzoon.

Wat lief! Ik hoop dat het meevalt. We hebben een kleine familie en ik ben de jongste en ik was het enige meisje. Krijg nog steeds behoorlijk vaak te horen hoe blij ze is dat ze na twee kleinzonen een kleindochter kreeg. Slik.

Napie schreef:
Ik volg dit graag. Vind dit altijd een mega intressant onderwerp en ben er altijd nieuwsgierig naar hoe het voelt om te ontdekken dat je transgender bent. Ik heb als vrouw geen idee hoe het voelt om man te zijn, jij heb dit dus wel. Of tenminste, ik vraag me af als jij in je proces zit je dingen anders gaat voelen en op het punt komt dat je zegt: nu weet ik pas hoe het voelt om een man te zijn.

Dat is inderdaad interessant! Ik kijk nu vooral uit naar het moment dat ik een operatie aan mijn borsten gehad heb en dus geen binder meer hoef te dragen. (Hier eventueel een linkje naar de website waar ik mijn binders weghaal zodat je een idee hebt bij het woord: https://www.gc2b.co/). Ik heb astma en je kunt je misschien voorstellen dat je ribben samenbinden niet echt bevorderlijk werkt. Daarnaast wil ik graag meer gaan sporten, kunnen zwemmen en kledingstukken kunnen dragen die ik nu vermijd vanwege het dragen van een binder. Het is een fijn ding en ik zal niet zonder kunnen, maar ik denk dat het heel verlossend en zowel psychologisch als lichamelijk een vrij gevoel gaat geven om daar afscheid van te nemen. :D

Daarnaast zijn er vast wel kleine geluksmomentjes die ik vast ga delen tegen die tijd! :D

Napie schreef:
Ik vind tevens dat je erg fijn schrijft maar ik zie ook dat dit wel past bij de opleiding die je doet

Dankjewel! Ik heb juist het idee dat ik onhandig schrijf omdat ik de laatste tijd veel in het Engels gepraat en geschreven heb. Ik doe mijn best om zo min mogelijk fouten te maken, maar soms sluipt er nog wel eens een foutje in. :o

Anoniem schreef:
Stoer topic, want euhh hey, je weet wat er met knappe mannen op Bokt gebeurt toch? ;) :D +

_O- _O-

--


Ik ga trouwens nu, zeer toepasselijk, even op pad om een kast op te halen. :))

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 12:32

Allereerst: vinden jullie het fijn dat ik alle vragen individueel quote? Het worden best wel lappen tekst zo, maar mocht dit ooit een lang topic worden kan ik me voorstellend at mensen het 'door de topicstarter' knopje gaan gebruiken en alleen mijn berichten gaan lezen. :o

Fenrir schreef:
Ik zie je wel eens op bokt voorbij komen en ik volg je kunst op instagram en weet daardoor je naam, maar ik heb dus altijd gedacht dat je een man was én Belgisch :+ door de naam! Dus Gilles is nog niet eens zo gek, maar je huidige naam ook niet imo :D

Ik was dus ooit in België voor een meet en greet met Kevin de Bruyne. Het enige probleem: ik was te laat wegens file en ze hadden een max aantal mensen die naar binnen mochten. Mijn reisgenoot (tevens Belg die ik oppikte) begon al gelijk boos te worden en zei: "We hebben net 4 uur gereden" in 's werelds Vlaamste accent. :') De beveiliger keek haar aan met een " >;)" blik. Toen ik vervolgens mijn mond open deed stonden we binnen vijf minuten binnen. Ik heb zo'n noordelijk accent dat mijn keel spontaan pijn doet als ik terug kom uit het buitenland. _O-

xRaisin schreef:
Wel ben ik benieuwd in hoeverre ze alles werkend kunnen maken. Zegmaar de intieme delen. Ik bedoel, ik neem aan dat je downunder niet hetzelfde blijft, in hoeverre kan dat nagemaakt worden?
Hier hoef je overigens geen antwoord op te geven als je dat niet wilt. Staat vast ook ergens op google :').

In één van de eerste afleveringen van Hij is een Zij hebben ze een gesprek met iemand die bezig is met een slurfje kweken (:+). Het is één van de eerste twee afleveringen van seizoen één. Verder ben ik niet gekomen omdat ik te emotioneel werd van de serie. :') Misschien interessant om dat op te zoeken? :D Ik vind google altijd zo suf, ik hoor liever persoonlijke verhalen. :D

IMJ schreef:
Doe je iets met je stem momenteel? (Niet op transgendergebied dan dus maar) op radio oid?

Ik heb elke dinsdagavond een eigen radioshow. :) Daarnaast presenteer ik soms bij concerten. :j

Tutti_Frutti schreef:
Een vriend van me heeft ongeveer 2 jaar geleden de keuze gemaakt, en is hier ook heel erg open over op social media. Zo heeft hij een YouTube kanaal waar hij zijn ervaringen deelt. Misschien dat jij hier ook nog iets aan hebt?

Oh! Deel maar, ik vind het zeker interessant en misschien vinden andere volgers dat ook!

julhan99 schreef:
Ik heb net je verhaal gelezen. Ik ben de moeder in dit geval van een kind zoals jij. Vul hier de naam van mijn kind in en wij hadden het zelf kunnen plaatsen. Bijzonder. Ik heb nog geen vragen en ik heb duizend vragen. Mijn hoofd duizelt er soms van.

Mijn dochter is net uit de kast en ik heb haar gezegd dat voor mij maar 1 ding belangrijk is: haar/zijn geluk. Wij staan als gezin aan de vooravond van een enorme verandering. Spannend, leuk, eng, soms verdrietig en soms lachen gieren brullen. Het gaat alle kanten op.

Ik ga je zeker volgen!

Namens mij heel veel succes en sterkte de komende tijd! Ik weet van mijn moeder dus hoe zwaar het kan zijn, zelfs al ga je 100% voor je kind zijn geluk! Mocht je ooit een keer met mijn moeder willen praten of uw kind met mij dan kan dat altijd! Het is een verwarrende tijd en alle beetjes helpen. :)

veerledec schreef:
Ik weet niet hoe het in het Engels zit, maar in het Nederlands is transgender iets anders dan transseksueel. Transgender is ook een Nederlands woord. Zoals ik het lees (maar goed, ik heb geleerd dat je nooit mag invullen voor een ander ;) ) lijkt het alsof je eerder transseksueel bent.

Qua definitie zou dat best kunnen, alleen hoor ik (Nederlandse) mensen in mijn omgeving altijd transgender zeggen die hetzelfde traject doorlopen als ik. Het voelt dus raar voor mij om transseksueel te zeggen. :o Ik hoop dat mensen snappen wat ik bedoel in ieder geval! En sorry voor verwarring mocht dat zijn ontstaan!

veerledec schreef:
Ik heb begrepen dat het inderdaad te maken heeft met het in aanraking komen van je hersenen, in de 'aanmaakprocedure', dus als embryo, met het 'verkeerde' hormoon. In ieder geval het andere hormoon dan de rest van de embryo.

Het zou misschien twijfelaars en 'spijtoptanten' wel kunnen helpen als het fysiek werd vastgesteld. Ben benieuwd of dat ook zo werkt.

Interessant punt! Ik hoop dat er ooit duidelijkheid over komt. Elke individu is anders, maar er moet haast wel een overeenkomende medische factor zijn. :)

Nissima schreef:
Tof dat je je verhaal deelt! Zeer informatief voor velen onder ons.

Doet zo'n binder niet zeer? Ik kan me niet voorstellen dat het echt een prettig gevoel is %)

Het is niet het meest fijne gevoel en sommige mensen krijgen enorme rib- en rugklachten. Zelf heb ik er gelukkig weinig last van. (Zie ook bericht hier onder)

Fenrir schreef:
Met een binder wel echt oppassen. Die dingen kun je beter niet gebruiken (al snap ik waarom mensen het wel doen), er zijn helaas een behoorlijk aantal mensen die permanente schade aan hun ribben hebben opgelopen door het (langdurig) dragen van een binder...

Daar heb je zeker gelijk in! Het is net als roken, het is per definitie slecht. Er zijn wel verschillende soorten met meer of minder bewegingsruimte. De binders van Gc2b worden altijd aangeraden en zijn dus een soort van de e-smokers onder de binders. :')

Ik probeer wel vaak pauze te nemen door bijvoorbeeld in het weekend geen binder te dragen en als het winter is een trui aan te doen zonder binder, maar doorgaans betrap ik mezelf er op dat ik hem toch te veel draag. :o Ik durf echt de straat niet op zonder.

Cowboy55 schreef:
Hiraeth schreef:
Ik ga trouwens nu, zeer toepasselijk, even op pad om een kast op te halen. :))


Moet je elke dag opnieuw uit de kast komen dan? Nee toch? De slijtage aan zo'n kast alleen al......

:+

(Het is gelukkig maar een CD kast, daar pas ik niet in. :D)

Ibbel schreef:
Toevallig ontdekte ik onlangs een 'meidengroep' - meer een bejaardengroep trouwens nu :)) - die al meer dan 25 jaar aan de humoristische/politiek incorrecte weg timmert. Eén van de leden is ook een transgender die ook in een tijd dat het helemaal niet zo voor de hand lag om uit de kast te komen dat toch heeft gedaan. Haar verhaal is ook in een lied van deze groep vereeuwigd. Ik moest er onmiddellijk aan denken bij het lezen van je topic, en ik heb het gevoel dat het zowel herkenning oproept (al ging zij van man naar vrouw) als dat het wel past bij je gevoel voor humor:

[ Video

AAHH!! Super tof! Bedankt voor het delen! Ik moest even mijn Franse chansons op pauze zetten maar het was de moeite waard. :D

@LadyMadonna: _/-\o_ :')

kiki1976 schreef:
Ik snap dat de baarmoeder en eileiders een risico hebben in combinatie met testosteron. Maar het verwijderen van beide geeft toch ook weer andere problemen?

Waarschijnlijk wel, maar dat zet ik nu nog even aan de kant. Er zijn nog zo veel stappen tussen mij en eventueel operaties dat ik er nog even niet aan wil denken. :o

Supertje schreef:
Het klopt idd dat er studies zijn gedaan die erop wijzen dat autistisne en testosteron gelinkt zijn. En dat zou ook de ‘extreme male brain’ Theorie over autisme onderschrijven. De studie toonde aan dat vrouwen met autisme vaak meer mannelijke gezichtskenmerken hebben, wat veroorzaakt zou worden door meer blootstelling aan testosteron in de baarmoeder (dus niet dat ze meer aanmaken, maar bij de aanleg).
Overigens zijn er ook andere studies gedaan waaruit weer bleek dat mannen met autisme vaak een meer androgyn uiterlijk hadden, en studies waaruit bleek dat in rust de hersenscans van autistische mannen vrouwelijke kenmerken hadden,en de hersenscans van autistische vrouwen juist meer dan gemiddeld mannelijke kenmerken.

Ik val zelf in het autistisch spectrum (pas gediagnosticeerd toen ik al in de 30 was trouwens), en heb ik het begin erg gelachen om de diagnose. Ik autistisch? Ja dag! Ik ben heel sociaal, heb ook zeker empatisch vermogen, ben misschien een beetje vreemd, maar niet op een vervelende manier, en ik ben nooit een sociale outcast geweest, integendeel. Wel altijd geweten dat ik anders was.
Om weer terug te komen op het mannelijk/vrouwelijk brein/testosteron verhaal, ik ben zeker qua uiterlijk juist extreem vrouwelijk. Zowel qua stijl als qua kenmerken en lichaamsbouw. Als kind had ik wel typisch jongensgedrag, ze hebben me vaker uit een boom moeten halen dan tussen de Barbies vandaan. Ook ben ik een hele rationele denker, oplossingsgericht, en een redelijke obsessie met bepaalde kennisgebieden. Ik vind mannen makkelijker te begrijpen dan vrouwen, hoewel ik me toch echt 100% als vrouw identificeer, gaat de communicatie met mannen me makkelijker af, maar ik zou niet zeggen dat ik met vrouwen niet kan communiceren. Waar ik wel vrij veel moeite mee heb is typisch vrouwelijk gedrag zoals bijvoorbeeld wanneer je merkt dat er iets ‘verkeerd’ is, vraagt of er iets is en dan het antwoord ‘nee, niets’ krijgt terwijl je wel merkt dat er weldegelijk iets is. Voor mij persoonlijk is dat nooit te begrijpen geweest, en ik kan er dan ook slecht mee omgaan.

Bedankt voor je toevoeging! Ik heb hem even helemaal gequote omdat ik het best een interessante bijdrage vond, en again: voor de meelezers. :D

Dankjewel trouwens weerwolfmaatjes! Leuk om jullie hier ook te zien! :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 13:28

LadyMadonna schreef:
Ik heb overigens wel moeite met alle hokjes en etiketjes...
Hetro, homo, trans, bi, pan, en weet ik veel welke er nog meer zijn...
Voor mij ben je gewoon mens.. :j

Ik heb altijd het idee dat de mensen die anti hokjesdenken zijn het kunnen veroorloven om zo te denken. :o Het is een mooie gedachtegang, maar de samenleving is er nog niet klaar voor om een 'ons' te worden. Gelukkig worden de meeste hokjes wel gedoogd of geaccepteerd hier in Nederland, dus onder de streep zijn we voor de Nederlandse wet vrijwel allemaal alsnog gewoon mens. :D

Daarnaast is het wel zo dat het soms wel enorm gecompliceerd wordt met alle namen. :o

@Ladybird: Ik ben serieus geneigd om weer mee te doen, dus ik denk dat ik in één van de komende twee aanstaande potjes weer boven water kom! :D

@ AbbyBlues: Allereerst wil ik zeggen dat ik je post onwijs waardeer! Ik zal even je individuele punten quoten om het overzichtelijk te houden.

AbbyBlues schreef:
Op intellectueel niveau begrijp ik dat in de ontwikkeling soms dingen gebeuren waardoor een mannelijk brein zich ontwikkeld in een vrouwelijk lichaam. Of dat een vrouwelijk brein+lichaam op vrouwen valt in plaats van op mannen. In mijn ogen is dat niet iets natuurlijks maar een foutje. Biologisch gezien is het namelijk niet handig, het staat de voortplanting in de weg.

Maar goed, je zit er maar mee. Waar ik mij godsgruwelijk aan erger zijn de mensen die 'beledigd' zijn als je zegt dat het een foutje is. Ik draag een bril, das biologisch ook niet handig. In de oertijd zou ik ook dood gaan omdat ik mijn eten niet kon vinden. Daar hebben we tegenwoordig brillen en lenzen voor uitgevonden. Net zoals er hormoontherapiën zijn voor jouw foutje. :+

Dat klopt! Ik vind je vergelijking met slechte ogen best een goede vergelijking. Veel mensen slaan voor mijn gevoel wel iets te ver door continu te noemen dat het een ziekte is (op de youtube comments section manier zeg maar). Het is een biologisch defect, maar er valt prima mee te leven.

AbbyBlues schreef:
Wat mij ook heel erg tegen staat is de richting waar dit, vooral in Amerika, naar uit slaat. Wetenschappelijk gezien (correct me if I'm wrong) is maar 1 of 2% trans-gender/sexueel. Maar iedere puber die zich een beetje ongemakkelijk voelt in zijn lijf is ineens homo, of bi, of eigenlijk een meisje, en maakt er dan meteen een teenage-novel waardig drama van. Misschien ben ik een beetje jaded geworden hierdoor.

Het klopt inderdaad dat het soms een 'trend' lijkt en ik weet ook niet heel goed wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant vind ik het super dat het onder de aandacht komt, maar aan de andere kant lijk je er haast buiten te vallen op de site met de grote blauwe T (:')) als je cis (tegenovergestelde van trans) bent, hetero en noem het maar op. Laat ik het zo stellen: er zitten een paar rotte appels tussen die geen discussie willen aangaan en behoorlijk prikkelbaar zijn. Echter is er ook een populatie die zit te wachten op therapie, die geld bijeen sprokkelt voor operaties (voornamelijk in Amerika) en die er echt hard voor werken en waarvan het duidelijk is dat het niet over één nacht ijs is gegaan. Er zullen vast wel mensen bij zitten die een 'trend' volgen, maar over het algemeen kost transgender zijn zoveel moeite, zowel qua medisch pad als mentaal, dat het kaf vanzelf van het koren gescheiden wordt.

AbbyBlues schreef:
Aan de andere kant. Jij schrijft heel prettig en boeiend. Je kunt je eigen erg goed verwoorden en duidelijk uitleggen hoe je je voelt en wat je overwegingen zijn. Je komt ook totaal niet drama-queen of protserig over waardoor het van een 'oh god daar gaan we weer' gevoel veranderd in een 'hm, daar had ik nog nooit over nagedacht'. Ik wordt ineens ook erg nieuwschierig naar je innerlijke werking. Hoe kom je tot de realisatie. En hoe weet je zeker dat dit bv niet een tijdelijke hormoon-imbalans is (net als de pubertijd)?
Apart quoten vind ik trouwens heel fijn :j

Dankjewel! Ik probeer zo open mogelijk te zijn en ik probeer ook mensen te stimuleren kritisch te zijn en vragen te stellen.

Ik denk niet dat het en tijdelijke inbalans is omdat ik achteraf veel puzzelstukjes in elkaar heb kunnen zetten nadat ik er achter kwam dat ik een jongen ben. Ineens klopte alles! Daarnaast loop ik er al een tijdje mee en zie ik mijn toekomst ook echt duidelijk voor me als een man. :)

Ik hoop dat je wat hebt aan deze antwoorden, maar je mag uiteraard de discussie voortzetten!

Shenavallie schreef:
Ik heb nog wel een vraag aan TS. Waarschijnlijk nog veel te veel op feiten vooruitlopend.
Niet iedereen valt direct op de persoon zelf, maar is bijvoorbeeld erg uiterlijk gericht. Stel je voor dat je op een dag een relatie met iemand krijgt en je vertelt diegene dat je eigenlijk van een ander geslacht bent geweest. Bereid je je nu al voor op eventuele rot opmerkingen en de kans dat de relatie gelijk verbroken kan worden? Het lijkt mij behoorlijk zuur als jij helemaal voor iemand wil gaan, maar dat diegene om die reden niets meer van je moet hebben. Natuurlijk hoop je iemand tegen te komen die dat geen snars uitmaakt en dat diegene op het individu valt, maar zoiets vraag ik me af. Of ga je het geheim houden? Lijkt mij ergens niet een goede basis voor een relatie, maar ieder denkt daar het zijne/hare van natuurlijk.
Ik neem aan dat je zoiets zelf tegen je toekomstige partner wilt vertellen en niet dat diegene dat via via te horen krijgt (zoiets zal door jou wel stil gehouden kunnen worden, maar niet iedereen heeft de gave om zijn/haar mond te houden).

Ik denk dat het zodra de kleren uit gaan alsnog wel duidelijk wordt. De wetenschap is ver, maar nog niet zó ver. Veel transmannen kiezen er ook voor om bijvoorbeeld niet of later pas een operatie aan de downstairs region te doen. :) Daarom hoop ik ook dat mijn relatie voortzet, tinder is namelijk wel een beetje ongemakkelijk als iemand rechts swiped en je gelijk moet zeggen: "Oh, ik heb trouwens niet helemaal de geslachtsdelen die je misschien zoekt."

vikawiek schreef:
hoi! ik ben ook een transman, en ik zit nu 2 weken aan de puberteitsremmer. Ik zit bij het VU dus ik mag nu elke 3 maand lekker naar Amsterdam rijden, Voor Groningen was ik te jong.

Hoi! Dankjewel voor het delen. :D Jammer dat je te jong was voor Groningen, maar gelukkig kan je bij het VU terecht! Heel veel succes, en als je ooit een verhaal wil delen ben je altijd welkom, zowel in PB als in het topic. :)

Tutti_Frutti schreef:
Hierbij het youtube kanaal van mijn oud-studiegenoot :) Hij identificeerde eerst als non-binair, maar is nu FTM-transgender als ik het goed zeg. Volgens mij had hij iets langer dan een jaar z'n intake bij een genderkliniek, is nu ongeveer 10 maanden bezig met hormoon behandeling en krijgt over een aantal maanden een top surgery!
In z'n filmpjes heeft hij het onder andere over 'dysphoria' (wat ik erg interessant vond), stem/lichamelijke veranderingen door de hormonen, stereotyperingen, en uitleg over hoe hij het hele proces ervaart :)

https://www.youtube.com/channel/UC1CzkM ... Wk7RxpZOPg

Je terminologie klopt hoor! Dankjewel voor het delen, ik ga het filmpje later vandaag kijken. :j

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:51

Even helemaal ongerelateerd, maar mijn kast(je) staat! Foto! Ik had een CD plaag en kon mijn bureau niet opruimen omdat er zo'n 150 CDs op lagen te verstoffen. Nu heb ik alles weer netjes. :D (Dit is trouwens de andere kast: Foto 2) Sorry voor het off-topic gaan, maar ik uh... geef dit topic een menselijke kant of zo iets. :+

Wat een reacties in de tussentijd!

Killyenn schreef:
(...) Ik ben het niet helemaal eens met alles wat je zegt, ik zou het zelf bijvoorbeeld absoluut geen biologisch defect noemen, aangezien het al bestaat zolang de mens bestaat en het in heel veel culturen ook al eeuwenlang als normaal wordt gezien. Maar ik vind het heel tof dat je zo open op iedereen reageert! Ik hoop dat ze goed voor je zijn in Groningen en je snel aan je traject mag beginnen :)

Je maakt een heel goed punt, ook later in het topic (dat quote ik straks nog even). Het is ook wel behoorlijk kort door de bocht hoor! Ik beschouw het als een defect niet omdat tegen onze westerse cultuur in gaat, maar omdat het een beetje tegen de 'functie' van geslacht in gaat. Natuurlijk is dat best een beetje dom van mij, want homoseksualiteit is bijvoorbeeld ook voorkomend bij andere diersoorten. Toch denk ik dat er in ieder geval een biologisch verschil ergens zit, alleen is er nog niet helemaal duidelijk waar de overeenkomst ligt.

Ik kan het niet heel concreet zeggen, maar misschien wil ik ook gewoon ergens duidelijkheid hebben omdat ik dat interessant vind en dol ben op wetenschap. :o Homoseksualiteit bij mannen is ook deels genetisch en dus een 'defect' of mutatie, maar natuurlijk ook deels psychologisch.

anjali schreef:
Ik snap wel dat je van geslacht wilt veranderen,want de rollenpatronen liggen erg vast. Maar het probleem wordt dan,althans in mijn opinie,dat je onvruchtbaar zult worden.Krijg je dan geen problemen in de relationele sector?

Het is niet eens de rollenpatronen. Ik wil gewoon een baard. :') Heel kort door de bocht natuurlijk, maar mijn lichaam hoort ook nog niet bij de 'ik' die ik wil zijn. :D Qua onvruchtbaar worden: het kan problemen opleveren, maar er zijn genoeg mensen die afwijken van de norm en bijvoorbeeld geen kinderen willen of adoptie overwegen. Genoeg opties dus nog. :j Op elk potje past een dekseltje, zelfs als het potje ook een beetje dekseltje is. :o

Joolien schreef:
Qua hokjes denken zijn mensen gewoon poedersuiker, want hoe je ook went o keert, bijna altijd he je een eerste indruk, vooroordeel of plaats je iemand in een groep. Dat gebeurt gewoon, doe je niks geks. Dat vind ik een stom onderdeel van het menselijk brein. Maar goed, dat is onze overlevingsstrategie, om voor te bereiden op 'goed' of 'slecht'.
Dus hokjes denken zal er altijd zijn, alleen zou het fijn zijn als mensen die hokjes ook weer direct open kunnen gooien, en breder kijken dan dat 'manwijf', of 'dikkertje', of 'kakker', of wat voor hokje er dan ook bestaat.

Hokjes denken is menselijk, het is wat je er mee doet wat het verschil maakt. :j

Sintara schreef:
Wat ik soms wel echt moeilijk vind, is mensen aanspreken met het gewenste woord. Meestal hou ik maar de regel aan dat als iemand vrouwelijke kleren aan heeft, ze vind dat ze een vrouw is en mensen met mannen kleding zonder make up een man. Maar dat is helaas niet altijd goed. In de trein weet ik het soms écht niet en dan komen er rare dingen uit als Oh! hee! ehh, persoon! Je vergeet je telefoon xd

Tegenwoordig experimenteren steeds meer mensen met verschillende kleding om zich te identificeren, dat kan inderdaad dus compleet los staan van hun geslacht. :) Ik denk dat het makkelijkste in het openbaar is om proberen oog contact te maken of te vragen door bijvoorbeeld een "Sorry" of "Pardon" en dan dus te volgen met je. Dan doe je het nooit fout. :D Als iemand net weg loopt en je moet verbaal aandacht vragen is het inderdaad wat lastiger. Daar heb ik ook niet echt advies voor. :o Je kunt moeilijk roepen: "He, jij daar!! Hallo!!!" :D

AbbyBlues schreef:
Uhm... hier vraag ik me wel iets over af. En als dit te persoonlijk is mag je het ook zeggen hoor. :')
Maar als je in je geslachtdelen gaat lopen verbouwen, ben je dan niet bang dat er iets mis gaat zeg maar? Er lopen zo ontzettend veel zenuwen in dat gebied. Ik geloof dat ze je clitoris dan gebruiken om een nieuwe penis te maken? Maar raak je dan niet het gevoel in je clitoris kwijt? Een gecreëerde penis heeft natuurlijk nooit dezelfde gevoeligheid als je clitoris.
Ik zou zelf als de dood zijn dat ik alle gevoel van lichamelijke sexuele opwinding kwijt zou raken. :')

Dat lijkt me inderdaad ook niet alles. :') Ik weet dat er meerdere opties zijn, maar om eerlijk te zijn is dit één van de latere operaties die ik eventueel zou willen ondergaan en wie weet is er tegen die tijd al heel wat veranderd.

@ Ibbel: :') _/-\o_

Killyenn schreef:
DezeNaam schreef:
Maar ik wou even reageren op Killyenn. Het is helemaal niet erg om transseksualiteit iets medisch te noemen, in tegendeel zelfs... Als het niks medisch zou zijn, zouden verschillende dingen niet vergoed worden en als het gemedicaliseerd wordt kan het net ongelooflijk duur worden voor trans mensen om hun gendertherapie/behandeling te betalen..
Uiteindelijk staat het ook in de DSM5, dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een mentale stoornis is, de DSM staat voor “Disorders, Conditions, and Problems,” en daardoor staat transseksualiteit (oa het hebben van gender dysforie) hierin.


'Gender identity disorder' staat sinds 2013 niet meer in de DSM, wat overigens voor 'Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders' staat :D Gender dysphoria wel, maar dat is niet hetzelfde. Er is niets inherents medisch aan transgender zijn. Er kan een medische kant aan zitten, en dysforie is inderdaad een 'stukje' van de transgender ervaring wat opgelost kan worden vanuit de medische wereld. Het probleem ligt in de medicalisering van transgender mensen in z'n geheel. Nieuw inzicht vanuit de sociale wetenschappen wordt weggezet als minder belangrijk dan medische kennis, terwijl het juist nodig is om positieve veranderingen door te brengen in de medische wereld. Mijn standpunt is dus niet dat geen enkel onderdeel van transgender zijn baat heeft bij medische behandeling! Maar het moet als primair sociaal, secundair medisch gezien worden. Dan kan het medische proces ook eindelijk naar deze tijd gebracht worden, in plaats van dat het blijft steken in 10, 20 jaar oude praktijken. Je kan best erkennen dat transgender zijn an sich geen medische aandoening is en ondertussen óók medische hulp vergoed houden om gender dysphoria te behandelen. Best of both worlds :))



Anyway, zal je topic verder niet kapen TS :D Ik hoop dat je een goede ervaring hebt in Groningen!

Met deze opmerking ben ik het wel volkomen eens en ik snap nu je standpunt van eerder ook meer! Ik had laatst ook een discussie met iemand die op het zelfde neer kwam. :j Van mij mag je dan ook gerust het topic vaker kapen, helemaal omdat je een stuk beter op de hoogte bent dan ik! :D

Sintara schreef:
Ik ga heel vaak naar het herentoilet, ik vind het nogal idioot dat er voor mannen vaak veel meer gelegenheid is dan voor vrouwen en ik vind het suf om in een rij te staan als er gewoon wc´s vrij zijn. Ik gluur niet, loop door naar een hokje en doe mijn ding.
In het buitenland zeggen ze er wel eens wat van, dan zeg ik altijd dat het in Nederland heel normaal is :o .

:')

Confession time: Ik ga zo'n 9/10 keer nog steeds naar de vrouwen wc. :o Ik zit qua uiterlijk vaak er net tussen in om zowel mannen als vrouwen twijfels te geven of ik in 'hun' toilet thuis hoor, maar ik voel me vaak gewoon niet mannelijk genoeg om daar naar binnen te stappen. Eigenlijk best stom, ik heb een best grote hekel aan hokjes en tegelijkertijd probeer ik mezelf aan te passen aan wat gezien word als mannelijkheid. :o
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 20-06-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:58

vikawiek schreef:
ik ga wel altijd naar de mannenwc en eerlijk gezegd vind ik dat paasei eng. heb al meerdere keren zo'n blik gekregen van "uuh, moet ik hier wat van zeggen?'. als er en genderneutrale wc is ga ik daar in, ik ben dan niet nb maar ik voel me daar net iets veiliger. het liefst vermijd ik openbare toiletten gewoon :r

Precies dat dus. Als er ergens een genderneutraal toilet is dan loop ik met liefde om. :o

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 16:04

Haha, geen probleem hoor Ibbel! Mijn partner is Amerikaans en in eerste instantie zou ik in de logeerkamer slapen omdat hij nog thuis woont. Uiteindelijk was de bezorgde (super lieve!) moeder toch overtuigd dat het wel heel cru was om mij op een aparte kamer te laten slapen terwijl we maar een paar weken per jaar samen zijn. :Y) Ze was trouwens ook super lief en heeft me echt 100% als een soort schoonzoon behandeld, net als zijn vader en de rest van de familie. <3

Sintara schreef:
Je hoeft niet perse heel mannelijk te zijn voor een mannen wc hoor, in een zomerjurkje lukt het mij ook :D

Haha, dit geeft me toch wat meer vertrouwen! :D Wie weet durf ik het ooit. _O- In het buitenland ga ik wel vaker naar de mannenwc dan in Nederland trouwens. Maar dat komt ook omdat ik 1.83 ben en in het buitenland dus iets makkelijker als een man word gezien door vreemden. :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 20:43

Sorry maria1990, ik had je bericht wel gezien maar dacht dat het een algemeen bericht was dat je geïnteresseerd was en geen vraag.

Ik kan je vraag ook niet echt beantwoorden omdat ik het idee heb dat ik al best wat van mijn gedachtegang heb neergepend intussen. :D Misschien kan ik je verder helpen als je een concretere, iets minder abstracte vraag hebt. :)

Op de rest reageer ik zo trouwens, ik heb per ongeluk mezelf buitengesloten en quoten op mijn telefoon kan ik niet zo handig. :')

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 23:06

Mondy schreef:
Vind je het niet moeilijk dat je partner zo ver weg is nu je deze weg verder gaat bewandelen ?

Eigenlijk niet echt. Ik ben een best wel op mezelf staand persoon en we spreken elkaar dagelijks. Hoewel ik hem wel een beetje mis na drie weken Amerika. :o

_lautje_ schreef:
Voor wat betreft naar mannentoilet gaan: mijn broertje woonde in Amsterdam, de zogenaamd homo/gender tolerante stad, en ging naar het damestoilet. Hij zat toen nog in een soort tussenfase en voelde zich idd nog zoekend zoals jij nu aangeeft. Waren een aantal meiden gaan gillen en stennis schoppen dat een viespeuk de toilet in kwam. Een vriendje heeft mijn broertje hardhandig er uit gewerkt en broertje heeft zich verdedigd. Uitgelopen op een vecht partij. Politie erbij en die gasten en mijn broertje in de cel. Vervolgens agenten die toen ze erachter kwamen dat hij (nog) vrouw was andere agenten erbij riepen en zeiden: moet je kijken het is wijf!!!

Vre-se-lijk. Ik kan er ook echt geen begrip voor hebben dat dit soort dingen gebeuren in tweeduizend-f*cking-achtien.

Hilli schreef:
Voor de mannen-/vrouwentoiletten heb ik qua uitgaan wel een oplossing. Er zijn bepaalde muziekstromingen waar het gros van de fans (>90%) bestaat uit mannen. Daar hoef je bij het vrouwentoilet echt nooit in de rij! :') :):)

Ik weet alleen niet of ik die muziekstromingen aan kan. :') Ik luister blijkbaar nogal behoorlijk naar oudelullenmuziek. :')

Ibbel schreef:
Je wórdt niet transgender, dat ben je.
En op een gegeven moment (en dat kan al met een jaar of 3,4 zijn) realiseer je je dat je 'in het verkeerde lichaam' zit. En naarmate die realisatie helderder wordt, moet je (denk ik) wel een volgende stap zetten. En die volgende stap is zelden alleen maar je gaan kleden naar het geslacht waar je je bij thuis voelt. Op z'n minst doe je hormoontherapie. Alleen de operatie(s) doet niet iedereen. Ik vermoed echter dat het merendeel daar uiteindelijk ook voor kiest.

:j Dit kan ik alleen maar beamen als antwoord op maria1990. Je wordt er niet mee wakker zeg maar. :D

Percy schreef:
Heb wel begrepen dat bij een voetbalprogramma in Nederland er lacherig over gedaan moest worden, heel jammer.

Ik hou van voetbal maar ik ben inderdaad (om meerdere redenen) niet zo weg van dat voetbalprogramma. Ik heb het idee dat helemaal nu het een veelbesproken discussiepunt is (of nouja, genderneutraal voornamelijk) mensen het 'zat' zijn waardoor dit soort gedrag indirect wordt gestimuleerd. Achja, botte pikken humor is ook humor blijkbaar. Niet mijn ding in ieder geval. :Y)

Magrathea schreef:
veerledec schreef:
Mag ik vragen waarom je jezelf transgender noemt en niet transseksueel?

Transseksueel is een woord dat een nare lading heeft gekregen de afgelopen jaren, net als woorden als 'travestiet' e.d.
Het achtervoegsel -seksueel vind ik zelf eigenlijk ook impliceren dat het om een geaardheid gaat, maar dat is helemaal niet zo :o?

Dit gevoel heb ik er ook een beetje bij inderdaad. :j Maar daarnaast ben ik het ook gewoon gewend om transgender te zeggen vanwege dus het veel in het Engels praten. Beetje van beide dus. :j

xChanelx schreef:
Hiraeth schreef:
Op de rest reageer ik zo trouwens, ik heb per ongeluk mezelf buitengesloten en quoten op mijn telefoon kan ik niet zo handig. :')


Je weet dat Bokt houdt van dit soort acties? :')

Ik ben met kat en al in slaap gevallen op het terras buiten. Niet heel spannend dus. :+

Magrathea schreef:
Ik zou het wel fijn vinden om een soort neutraal woord te hebben voor "meneer" of "mevrouw", zoals al eerder werd aangehaald heb je soms niet door tegen wie je het hebt. Dat scheelt ook ongemakkelijke verwoordingen als "beste heer/mevrouw Jansen" bovenaan je brief, of "geachte aanwezigen" tegen een publiek.

Iets zegt me dat het huidige Nederlandse klimaat niet zo staat te springen om een verrekt genderneutraal woord ja!! :D Maar ik ben het er mee eens dat het sowieso handiger is, ik gebruik in het Engels graag they/them als ik het niet zeker weet en dat. kan. niet. in. het. NEDERLANDS!

Valt het op dat ik een ergernisje heb ontwikkelt. Verder een hele leuke taal hoor. :+

Ik quote even Ailill zijn vertalingen voor de meelezers:
Citaat:
Non binair: Mensen die zich geen man én geen vrouw voelen. Je identiteit heeft geen naam.

Genderdysforie: Het gevoel van onbehagen wat iemand ervaart waarvan het geboortegeslacht en de (gender)identiteit niet overeenkomen (gaat vaak samen met de wens om fysiek van geslacht te veranderen).


vikawiek schreef:
Sanet schreef:
Ontzettend interessant om te lezen.

Ik vraag me af of de (noemen ze dat top surgery?) keuze (is het een keuze?) om als eerst iets aan je borsten te laten doen een “makkelijke”/minder gevaarlijke keuze is of juist een hele gewenste keuze?
Ik zou zelf namelijk verwachten dat je “meer problemen” zou hebben met de onderste helft dan met de bovenste helft?
Dus concreet: vind je het erger dat je borsten hebt of een vagina/geen penis?

De meeste transjongens hebben toch meer dysforie aan de borsten, ook is dit iets wat meer opvalt voor anderen. We dragen wel een binder(een compressie hemd/shirt gemaakt om de borsten weg te werken) maar die dingen zijn niet bepaald fijn. De kans op complicaties bij de geslachtsoperatie is ook nog iets van 50% en het resultaat word ieder jaar beter

:j Ik denk dat wanneer ik van mijn borsten af ben en eenmaal aan de hormonen ben ik al vrij tevreden ben en met een zekerder gevoel over straat kan. :j Het is voor mij in eerste instantie de focus dat het plaatje klopt met kleding aan om het maar even plat te zeggen. :')

@ Alwiene: Leuk dat je volgt! :D

Joolien schreef:
Ik kijk nu trouwens Queer eye, en in seizoen 2 afl 5 gaat het over een transgender. Misschien interessant om te kijken.

M'n partner en ik hebben de eerste drie afleveringen van Queer Eye samen gekeken en Tan is met kop en schouders mijn favoriet. :D Ik heb zelf geen Netflix dus ik kan voorlopig de rest nog niet (legaal) kijken, maar ik vind de serie zeker super tof! :D Sowieso bedankt voor het noemen trouwens, ik ga morgen of overmorgen even op zoek naar deze aflevering. :D

Ook nog een dankjewel aan alle mensen die volgen. Ik beantwoord alleen de vragen omdat 't zo al lang genoeg is, maar ik waardeer jullie énorm!

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 18:20

Ik had vandaag onwijs veel last van hoofdpijn en heb het dus wat rustig aan gedaan, ik heb dus een hele discussie gemist waarin zo veel nuttige dingen werden gezegd dat ik het niet állemaal ga quoten. Mocht je dus terug willen lezen wat er allemaal is gezegd in de toekomst en je leest alleen de TS berichten: lees even pagina 8 t/m 10.

Mijn vriend (Amerikaans) heeft een tijd lang non-binaire pronouns (voornaamwoorden?) gebruikt. Hij was dan ook écht niet een jongen of meisje omdat beide gewoon niet goed voelden. Een beetje zoals ik me voel wanneer iemand er dus vanuit gaat dat ik een meisje ben. :j Ik snap dat het moeilijk is om te begrijpen omdat het heel abstract is en niet echt heel tastbaar is, maar naar mijn mening legt Killyenn het best goed en duidelijk uit.

Het grote nadeel van de huidige Nederlandse taal is het gebrek aan echt *goede* neutrale woorden. Ik vind dat eigenlijk een kwalijke zaak, en nog erger vind ik het dat mensen in het huidige klimaat zo veel jeuk krijgen van het hele genderneutraal gebeuren dat deze ontwikkeling de komende jaren nog behoorlijk wat belemmering krijgt. :o Engels met 'they/them' is gewoon super fijn en ook prima te gebruiken in enkelvoud. Het klinkt misschien een beetje hippieachtig en ultra-progressief, maar net als Killyenn zegt is het uiteindelijk een teken van respect wanneer je het in ieder geval probeert om te begrijpen.

Ik nodig Killyenn dus ook uit om meer informatie te verstrekken over de non-binaire identiteit! Voel je heus niet alsof je een topic kaapt, ik denk namelijk dat dit de perfecte plek is om het in alle rust te kunnen bespreken, helemaal omdat ik mijn verhaal ook vanuit mijn eigen persoon probeer te vertellen. :j

Qua de respect opmerking die ik een paar zinnen terug maak: als iemand 'zij' zegt tegen mij maar over het algemeen zijn best doet om het goed te doen dan kan ik daar echt niet boos om worden. Wanneer iemand standaard zij blijft zeggen omdat het tegen iemands overtuiging ingaat of omdat ze het 'raar' vinden ben ik er, heel bot, ook wel snel klaar mee. Ik geef mensen de ruimte fouten te maken en vragen te stellen, maar als er dan niks met die kansen gedaan wordt is dat voor mij een teken dat ik iemand niet in mijn leven hoef. Dan kan je namelijk net zo goed tegen een deurmat praten. :o

Als laatste over deze discussie, de grootste dooddoeners vind ik "het kan taalkundig niet" en "het is biologisch niet goed." Dat laatste hoor ik ook super veel over mijn situatie en ik denk dat het zo'n beetje de meest kwetsende opmerking is die er casual voorbij komt. :o Voor mijn gevoel komt die opmerking dicht bij "je bent geboren als XX en kunt nooit een XY worden, hoe hard je het ook probeert" en vergelijkbare opmerkingen. Gender en genderexpressie is tegenwoordig voor veel meer mensen een grijs gebied waar je in kunt zoeken waar je je het meest comfortabel voelt, waarom willen sommige mensen dan per sé zorgen dat iemand zich poedersuiker voelt in elke interactie die je er mee aan gaat?

terpentijn schreef:
Hi TS, ik ben ook een transgender, net als jij; sedert mijn 14de wist ik dat al, wat ik 99 van de 100 mensen in mijn hele leven helemaal nooit heb verteld.

Als je wil praten of vragen hebt kun je me PB en als je wil.

Dankjewel voor je reactie! Ik heb je altijd al een interessant (op de goede manier!) persoon gevonden. Ik zal je ook zeker een PB sturen mocht er een keer een vraag te binnen schieten. :j

terpentijn schreef:
Ik denk dat Ts het - in dit stadium van zijn leven - moeilijk vindt om als Meneer aangesproken te worden, omdat Ts het idee heeft een soort rol als Nep-meneer te spelen. Ik herken dat heel goed.

Ik denk dat TS zich wel degelijk een man/jongen voelt en zo ook gezien wil worden, maar zich soms wat onwaarachtig voelt in die "rol", dat heb ik ook gehad, en om geen discussie en gedoe (reuring in het openbaar) te veroorzaken, dan maar naar de damesplee gaat en zo trammelant uit de weg gaat.

Volgens mij was de reactie waar je indirect op reageerde één richting Killyenn, maar wat je hier zegt klopt wel. :j Ik begin wel veel meer te wennen aan meneer nadat ik het vaker gebruik (denk bijvoorbeeld aan het bestellen van kaartjes).

Je wil niet weten hoe vaak ik mezelf verkeerd aanspreek namelijk. _O- Zelfs al weet je het zeker dat je een jongen bent, dan nog is gewenning een grote factor.

Killyenn schreef:
Ik woon zelf in Schotland, dus spreek vrij weinig Nederlanders. Hier is het in het Engels 'they' in plaats van 'he' of 'she'. Mijn titel is Mx, uitgesproken als 'Mix'. In het Nederland is het iets moeilijker, omdat daar geen al bestaand neutraal voornaamwoord bestaat. De meeste non-binaire mensen gebruiken die, hen en hun (dus bijvoorbeeld 'Die komt zo hierheen' in plaats van 'Hij komt zo hierheen'. 'Hun hoofddoek' ipv 'haar hoofddoek'). Dat klinkt misschien wat vreemd in het begin, maar hoe meer je het gebruikt, hoe meer je er aan went. Qua titel- persoonlijk is mijn naam gewoon prima. Je kunt ook altijd gewoon een vrolijk 'Hallo!' doen in plaats van een titel te gebruiken, als het bijvoorbeeld een situatie met een klant is. Ik denk dat er weinig situaties zijn waarin je iemand met titel móet aanspreken waarbij je die titel niet vooraf hebt kunnen checken- ik heb een vrij publiek beroep en mijn pronouns en titel zijn makkelijk online te vinden. En het gewoon vragen kan ook nog! Daar hebben de meeste mensen helemaal geen moeite mee. 'Hallo! Hoe kan/mag ik u aanspreken?' Zeer beleefd en helemaal niets mis mee :) Wat betreft de opmerking over aanhef in brieven- het zou helpen als bedrijven bijvoorbeeld 'Mx.' als titel accepteren, zodat dat ook op hun brieven doorgevoerd kan worden! Dan hoeft er ook geen genderneutrale aanhef voor iedereen geplaatst te worden. In de UK gebeurt dat bijvoorbeeld al veel.

Even gequote omdat ik dit denk ik de belangrijkste post vind van de hele discussie! :D Bedankt voor je uitleg! +:)+

Supertje schreef:
Prima en heel goed begrijpelijke uitleg van non-binair. En ik snap ook heel goed dat je mensen verbetert als ze het fout hebben, maar ik heb nu een aantal keer gezien dat een persoon die met een verkeerd voornaamwoord werd aangesproken daar niet bepaald kalm op reageerde. Persoonlijk ook eens meegemaakt, ik verkoop zelf oa vintage en antieke/victoriaanse kleding, en er komt een persoon langs om wat dingen te bekijken. Victoriaanse jurken in dit geval. Fysiek duidelijk mannelijk, kleding en make-up vrouwelijk. Ik heb gevraagd hoe ik de persoon kon aanspreken, letterlijk met de vraag ‘Kan ik u aanspreken met meneer, mevrouw of iets anders?’. Als antwoord kreeg ik ‘Iets anders’, waarop ik weer vroeg wat dat iets anders dan was. En.... toen kreeg ik een complete tirade over me heen. Of ik wel snapte dat er ook zoiets bestond als geen man of vrouw zijn, dat het compleet belachelijk was dat ik niet wist welke titel te gebruiken, dat ik me eens moest gaan informeren, en dat ik een idioot was. .

Ik snap wel dat mensen soms aangebranden kunnen reageren. Als je vaak dezelfde opmerkingen hoort wordt je snel een elastiekje die steeds strakker aangespannen wordt. Ik wil zeggen dat je goed gehandeld hebt in ieder geval en ik waardeer vanuit mijn perspectief dan ook enorm dat je vroeg hoe je diegene het beste kon aanspreken. Twee dikke duimen omhoog!

mysa schreef:
Dapper, maar persoonlijk vind ik hormonen doodeng. Ik weet uit ervaring hoe -ook normaal aanwezige/afwezige- hormonen je -ook geestelijk- kunnen beinvloeden (pms, overgang). Dat zou ik zelf eng vinden, misschien ben ik overdreven gevoelig voor de invloed van hormonen, kan ook.

Heel zwart-wit gezegd: ik zou liever sterven dan nooit hormonen doen. :o Gelukkig krijg je begeleiding in het traject, er zijn wel heel wat dingen waar je aan moet wennen namelijk. :D Ook schijnt het dat sommige mensen sneller boos worden. := Ik kan al behoorlijk aangebrand zijn, dus liever niet. _O-

Killyenn schreef:
Mensen kunnen inderdaad hard reageren op de omgeving soms. Transgender zijn kan erg vermoeiend zijn, en vaak ook gevaarlijk. Het is soms lastig om niet extreem op je hoede te zijn, en niet te fel te reageren. Dat maakt het niet oké, maar het kan wel een reden zijn om mensen niet te hard te oordelen. Er is vaak onzekerheid aan beide kanten, en onzekerheid botsts snel met zichzelf! Zo veel mogelijk openheid van beide kanten helpt daarbij.

Killyenn, ik hou nu een beetje van je. <3 Dit is precies de intentie waarmee ik dit topic heb geopend!

Anoniem schreef:
Sorry Kaitlynn, maar als iemand tegen mij uit z'n plaat gaat omdat ik iemand met bijv "mevrouw" aanspreek omdat dat persoon er het meest vrouwelijk uitziet, zou ik toch echt ook even flink uit m'n plaat gaan :o

Er zit een verschil tussen netjes corrigeren en uit de plaat gaan. Belangrijk nuance verschil. :)

Anoniem schreef:
En ja, dat mensen het vertikken iemand genderneutraal te noemen kan ik ook begrijpen. Biologisch gezien (kijkend naar geslachtsdeel bijv) behoor je gewoon tot één van de 2, simple as that.
Prima als men dat niet wil, maar je kan er niet kwaad om worden als iemand anders dat wel wil/er niet aan mee wilt werken ;)

Dit vind ik dus eigenlijk de verkeerde houding. :o Ik begrijp waar je weg komt, maar ik ben niet mijn geslachtsdeel, net zomin als andere transgender mensen dat zijn.

Percy schreef:
Hoe gaan ze dat in Frankrijk aanpakken dan?

In het Frans is alles mannelijk of vrouwelijk en niet onzijdig, worden krijgen andere vervoegingen als het mannelijk of vrouwelijk is.

Lijkt me een zwaardere dobber dan in het Nederlands.

In het Duits heb je hetzelfde probleem. Ik heb een non-binaire Duitse vriend die de taal echt vre-se-lijk vind.

Ibbel schreef:
Ik begrijp ook het gewicht niet dat er aan meneer/mevrouw wordt gehangen. Daar haal je toch je identiteit niet uit? Die strijd iedere keer aangaan lijkt mij hoogst vermoeiend.

Mijn achternaam wordt bijvoorbeeld 99 van de 100 keer verkeerd uitgesproken. Als er ook maar iets uitkomt dat er op lijkt reageer ik, en ik corrigeer niemand, tenzij ze zelf vragen: spreek ik dat goed uit.

Het zal me toch worst wezen hoe ze m'n naam verbasteren...

En die ene van de 100 die 'm wel in 1 keer goed uitspreekt reageer ik ook niet op met: geweldig, je spreekt m'n naam goed uit.

Ik heb er ook geen problemen mee dat mijn naam verkeerd word uitgesproken, en je kunt je misschien wel voorstellen dat dat best vaak gebeurt met mijn naam. _O- Er zit wat mij betreft ook een klein verschil in. Meneer/mevrouw is namelijk hoe mensen je zien en behandelen, terwijl je naam gewoon.. tja... je naam is.

@ pien_2010: Bedankt voor je bericht! Er zijn weinig mensen die met één bericht mij dit laten zeggen, maar volgens mij ben je een onwijs mooi mens. :o

@ spatter: Wat heftig! Bedankt voor het volgen, en ook bedankt voor je bijdrage.

ual_95 schreef:
Wat een dappere beslissing TS! Ik heb wel een vraag die misschien een beetje vreemd is, maar ik ben oprecht geïnteresseerd omdat het wel degelijk voorkomt. Ik weet ook niet of de vraag al is gesteld. Heb je een kinderwens? En zou je die dan wel op de natuurlijke manier willen laten komen (ervan uitgaande dat je geen geslachtsoperatie ondergaat)?

Ik heb ooit een nieuwsbericht gelezen over een transman die met de vrouwlijke organen een kind baarde. Dat is dus écht mijn grootste nachtmerrie en ik kan me niet voorstellen dat je zo iets zou willen doen als je je echt 100% man voelt. :o Ik zou diegene dan ook graag willen spreken om meer duidelijkheid te hebben over wat diegene heeft gevoeld. :j

Als ik kinderen zou willen zou ik adoptie overwegen of eventueel een eicel invriezen. :j Zoals ik eerder al zei ben ik alleen nogal een reislustig persoon en zie ik mezelf niet echt settelen met een kind. Er kan alleen nog veel veranderen!

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 23:59

_lautje_ schreef:
Dat was een Canadees. :)
Die kon geen kinderen adopteren en zijn vrouw was onvruchtbaar.
Wilde wel een kind en daarom de keuze gemaakt.


eclair98 schreef:
In Nederland is ook een transgender stel, waarvan de man het kind heeft gekregen. Weet zo 123 niet hoe ze heten, volgens mij hebben ze een programma oid gehad.

EDIT: even gegoocheld:
https://www.youtube.com/watch?v=CneWp660bKo


_lautje_ schreef:
Mijn broertje heeft oo zijn baarmoeder en eierstokken nog. Ook omdat het heel lang leek dat ik geen kinderen kon krijgen en evt eicellen wilde kunnen doneren.
Plus dat transgender niet betekend dat je niet de wens hebt om een ‘eigen’ kind te krijgen en ver kan willen gaan om dat krijgen.


Eileen_ schreef:
Er is ook een Nederlands koppel met dit verhaal hoor :j Rosanna en Louisa ofzo. Heb er wel eens filmpjes van gezien en vind het een hilarisch koppel, maar ik kijk gewoon nooit tv dus volg het verder niet persee
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/fragm ... transitie/
Ze zijn dus allebei trans. De man wacht dus met de transitie ivm kinderen krijgen en is nu dus nog vrouw, maar voelt zich wel man. Lijkt me behoorlijk lastig!



Bedankt voor de opheldering! :j

Even over het onderwerp van kinderen krijgen als een transman (ik besef me dat ik misschien wat intolerant klonk daar tegenover, ik had het niet super goed verwoord :o)

Ik zie soms gezinnetjes en zie dan hoeveel een kindje op zijn ouders lijkt en dan vind ik het toch soms een klein beetje jammer dat ik dat nooit 'echt' ga hebben. De genetische band tussen ouders en een kindje vind ik altijd bijzonder. Het is bij lange na niet het belangrijkste, maar de drang om iets van jezelf op aarde te zetten snap ik in zekere zin wel.

Er zijn dus wel opties om dat nog te realiseren, maar bijvoorbeeld een kind baren is voor mij persoonlijk echt onvoorstelbaar. Mijn persoonlijke weegschaal heeft toch minder gewicht op het schaaltje met 'eigen kind' dan dat het geval is met bovenstaande voorbeelden. Ik 'snap' het dus wel, maar omdat het zo recht tegenover mijn eigen beeld en onzekerheden staat kwam het er misschien een beetje scherp uit dat ik me het niet kan voorstellen.

Gigixponys schreef:
Er was wel enkele maanden geleden een programma op Één (Belgische zender) over transgenders die bezig waren met hun transitie. M/V/X noemde het. Misschien kan je dat nog ergens terug kijken?

Ik word altijd een emotioneel wrak en soms wat gefrustreerd als ik dit soort dingen kijk omdat ik ook zo ver wil zijn in mijn transitie. :o Ik ga zeker de naam onthouden, maar het kan even duren voor ik 'klaar' ben om te gaan kijken. :j Ik vind het enorm fijn dat dit soort programma's bestaan, maar zelf kijk is ze zelden. :o

vikawiek schreef:
Fenrir schreef:
Ja, maar ik ben dan dus heel benieuwd wat ze zich wél voelen. Een beetje van allebei kan ik nog wel inkomen, of het tegenovergestelde geslacht, maar “allebei niet” vind ik zo’n abstract concept :D
Helemaal omdat het tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ik een keer mannenkleding aantrek ben ik ook niet ineens non-binary maar half tumblr lijkt dat wel te denken. Ik vind het misschien lastig te begrijpen omdat ik zelf niet zoveel waarde hecht aan gender?

Ligt ook niet aan de kleren die je aantrekt maar hoe jij jezelf voelt. Maar niet begrijpen is ook niet erg, zolang je mensen er maar niet gaat voor discrimineren(niet dat jij dat nu doet)

Mooi gezegd vikawiek! En terecht twijfel ook van jou Fenrir. :j

Reactie op bovenstaande van Killyenn:
Killyenn schreef:
Ik denk dat hoe ik me voel als non-binair mens eigenlijk net zo abstract is als hoe jullie je voelen als man of vrouw. Hoe definieer je dat? Ik weet heel zeker dat ik me niet vrouwelijk voel, ik gruwel er inwendig van als ik op die manier aangesproken/gezien word. Maar ik voel me ook absoluut geen man, daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik voel me gewoon mezelf, ik ben zorgzaam en creatief en hardwerkend en perfectionistisch, ik hou van surfen en uitslapen en dansen, ik doe aan paardrijden en run een bedrijf. Ik draag wat ik leuk vind, ik gedraag me zoals ik leuk vind. Ik definieer mijn gender verder trouwens niet als 'geen van beide', ik weet zelf heel goed hoe ik me voel, het is alleen niet 'tastbaar' in woorden uit te drukken. Net als dat 'je vrouw voelen' ook niet helemaal in woorden uit te drukken zou zijn als het idee van 'vrouw zijn' niet zo in onze cultuur geketend zat.


Ik denk niet dat het echt 'hip' is om 'they/them' te gebruiken. Het is nog steeds lastig zat in het dagelijks leven, je krijgt te maken met veel weerstand, en soms geweld. Dus in die hype geloof ik niet zo. Wel voelen veel jongeren zich tegenwoordig veel gemakkelijker in het onderzoeken van hun identiteit, zeker online, omdat er nu meer openheid over is en er meer toegang tot kennis is. Misschien is het voor sommigen een tijdelijk iets, iets waar ze nu op deze wijze uiting aan geven omdat ze zich als tieners ongemakkelijk voelen in hun groeiend lichaam bijvoorbeeld. Daar is niets mis mee. En voor velen zal het ook niet iets tijdelijks zijn: het is niet alleen een ding voor tieners of jonge mensen. Er zijn zat succesvolle volwassenen die non-binair/trans zijn. Gender kan vloeiend zijn, het kan door je leven heen veranderen. En misschien komen we er nu achter dat veel meer mensen zich als trans durven te uiten als daar meer ruimte voor is dan dat we ooit dachten. Is daar iets mis mee? Wie wordt er door geschaad als gender maakbaar is, als we het zelf mogen bepalen, en als een groter percentage van de bevolking trans is?


Ik zag dat er op de vorige pagina's nog wat vragen/opmerkingen waren, daar zal ik later op in gaan, er gaat nogal wat mis qua begrip als het over gender/sex gaat zo te lezen :+ Je topic heeft in ieder geval een hoop teweeg gebracht Hiraeth!


Ik denk dat het probleem met Tumblr voornamelijk het feit is dat het een best wel geïsoleerde groep mensen is met vergelijkbare idealen. Binnen de groep is het veilig om te experimenteren met gender en wordt het soms ook gestimuleerd om te zoeken naar hoe je comfortabel voelt. Nadeel daarvan is dat je niet gewend bent om te spreken met mensen buiten de cirkel. Alle 'experimenten' en gevoelens die je hebt worden door die cirkel ondersteund. Als resultaat krijg je een soort 'us vs them' waarbij mensen de dialoog van beide kanten in de kiem smoren, en dat zorgt natuurlijk voor frictie.

Ik denk dus niet dat het per sé hip is, maar een onderdeel is van zelfontdekking. Het is niet makkelijk om jezelf te zijn als dat afwijkt van de norm en ik denk dan ook dat mensen die niet 100% achter hun identiteit staan vanzelf door de mand zakken. Het is jammer dat Tumblr door hun soms wel extreme visies of gebrek aan communicatie mensen zoals Killyenn een slechte naam geven. Ik ben blij dat er in dit topic de ruimte is om de andere kant te belichten en ik ben ook blij dat zo veel mensen interesse hebben en uitleg willen geven en lezen.

@ pien_2010: We begrijpen wat je bedoelt! Dat is uiteindelijk het belangrijkste. :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 13:53

Ik heb een mini-update: vandaag in de post een hele stapel papier binnengekregen van het UMCG. Het is wel mooi dat er nergens in de brieven of op de envelop vermeld wordt waar het van is. Mijn familie is er wel ok mee (en legt ook de envelop al klaar op 'mijn' plekje aan tafel), maar ik kan me voorstellen dat er andere thuissituaties zijn waar dat niet van toepassing is.

Ik ben nu bezig met de vragenlijsten invullen en hier word ik al weg gek van. :o Het is een algemene vragenlijst voor zo'n beetje elke psychische stoornis die je kunt hebben, en hoewel ik netjes invul dat ik nooit stemmen gehoord heb, best tevreden ben met mijn leven en niet denk dat etalages bepaalde boodschappen hebben voor mij voel ik me alsnog een beetje 'gek'. Ik hoop dat nu ik dit allemaal invul dit niet echt te sprake gaat komen in de gesprekken, want daar kom ik dus niet voor. :+

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 14:22

Shadow0 schreef:
(Ugh, vragenlijsten. Laat je niet 'gek' maken door die lijsten hoor, Hiraeth. Dat is een bekend syndroom van organisaties en onze samenleving: https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... erhoff.htm )


_O- Er zijn helaas ook behoorlijk wat dingen van toepassing op mijn opleiding. :')

Ik dacht 'even' een vragenlijst te doen terwijl ik eten aan het maken was... Ik denk dat ik een paar honderd vragen gehad heb en geen één. NUL! vragen over transgender zijn. Niet eens een "ik voel me soms het andere geslacht" vraag met een schaal van 1 tot 10 er naast.

We gaan in ieder geval nog genoeg te bespreken hebben maandag. :+

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:06

eclair98 schreef:
Is het niet, oa, (dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) dat ze tijdens die gesprekken ook niet gaan kijken of je misschien stemmen hoort (die je bijv. zeggen dat je een man moet zijn oid) of psychisch niet helemaal lekker gaat. Dat ze op die manier ook de mensen eruit halen die op een andere manier meer gebaat zijn bij hulp ipv. een tranisitie?

Dat kan best kloppen, maar in dit geval is het waarschijnlijk gewoon een standaard vragenlijst. :j De genderkliniek zit in het UMCG in de psychische hoek, dus het is wel vrij logisch dat je dan ook een vragenlijst krijgt over psychische stoornissen bij je intake.

Aan de ene kant logisch dus, aan de andere kant ook een beetje raar omdat er dus geen één vraag relevant was voor mijn situatie. :o

Maar goed, ik ga het nog veel zwaarder hebben dan een vragenlijst. Zolang er maar vooruitgang is... :P

Wat betreft The Danish Girl: die film is voor mij al verpest door de hele discussie die er omheen was ontstaan. :o Ik heb Eddie de hele tijd verdedigd omdat ik hem als acteur heel erg waardeer en ik het overdreven vond dat mensen hem ineens als zwaar problematisch zagen voor deze rol. Mensen zien liever dat dit soort rollen gaan naar acteurs die transgender zijn. Ik ben zelf niet zo thuis in de filmwereld, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen een film gaan zien wanneer er een bekende, goede acteur in speelt dan wanneer het een compleet wildvreemde naam is. Ik denk als je een acteur had gekozen die transgender is je een kleiner publiek had bereikt. Niet echt relevant dus, maar ik werd al bij voorbaat zo moe van de discussie dat ik geen trek meer had in de film. :') Ik word wel nieuwsgierig door jullie, dus wie weet het downloaden waard! :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 12:20

Hallo allemaal! Ten eerste mijn excuses voor de late update, ik heb dit hele weekend met een griepje gezeten en gisteren was een beetje de laatste slag. Ik werd namelijk om 3 uur wakker met van die kleine irritante pijntjes overal en kon eigenlijk niet meer fatsoenlijk in slaap komen, dus toen ben ik maar wakker gebleven tot half zeven. (En ben ik gaan slapen zodra ik thuis kwam en werd ik pas 9 uur vanochtend wakker. Blijkbaar had ik het nodig. :o )

Vanwege het feit dat ik niet helemaal lekker was is mijn moeder dus meegegaan richting het UMCG. Ze wilde het eigenlijk afbellen (de ironie, een ziekenhuisafspraak afbellen :+), maar ik vertikte het om de afspraak waar ik zo lang op heb moeten wachten af te zeggen. :o Daarnaast gaan we morgen gerbils ophalen en hadden we gisteren een route uitgestippeld om nog de laatste benodigdheden op te halen.

Allereerst was het een hele fijne ervaring! Ik had eerst een gesprek met een student van het UMCG die mij alle vragen stelde. Hij zei ook dat de vragenlijst vaak een ergernisje is, maar dat ze op die manier zeker willen zijn dat je niet door schizofrenie of een andere mentale ziekte dit soort gedachten hebt. Eigenlijk heel logisch dus! Om diezelfde reden nemen ze ook bloed af bij het eerste gesprek zodat ze kunnen kijken of je bijvoorbeeld schildklierproblemen hebt.

De vragen waren eigenlijk behoorlijk standaard. Wat is je familiesituatie, wat vindt je familie er van, ben je 'out' voor andere mensen, hoe lang heb je dit gevoel al etc.

Daarnaast moest ik even plaatsnemen in de wachtkamer zodat hij een gesprek kon hebben met zijn baas over wat hij net met mij besproken had. Na ongeveer een half uur kon ik daarbij plaatsnemen en kwam er ook een derde man de kamer in die vervolgens het verhaal ook weer kreeg te horen van de student, met zo nu en dan dus aanvullingen van mij. De derde persoon was de oudste en volgens mij meest ervaren arts en had dus ook de pittigste vragen. Hij vroeg bijvoorbeeld hoe ik mijn traject voor me zag (tot in de puntjes :D), wat nog best wel 'awkward' is om te bespreken, maar gelukkig voelde ik me genoeg op mijn gemak om dat te beschrijven. Daarnaast vroeg hij of ik dagelijks echt problemen had met mijn lichaam, of ik niet zou kunnen verder leven op deze manier etc. Toen had ik wel even een slik momentje, want ik had even het gevoel alsof ik het niet 'zwaar' genoeg had. Ik ken mensen die er veel meer tegenaan hikken en die er veel grotere problemen van maken. Ik heb het geluk dat veel mensen mij zien als man en dat ik weet dat er betere tijden aan komen waardoor ik dus redelijk 'normaal' door het leven ga. :o Toen was ik dus ook even bang dat mijn traject hier ging stoppen, en toen kwam de uitspraak waar ik echt even heel blij van werd:

"Je weet het heel goed te beschrijven en je bent er heel open voor, dat komt je alleen ten goede in het proces. Ik denk dat je dus ook een goede kans hebt om aangenomen te worden bij de genderkliniek."

*\%/*

Voor nu is mijn planning als volgt: Ik heb sowieso nog één afspraak met de psychiater op 11 juli, hier willen ze ook mijn moeder spreken. Dan wordt het een hele tijd wachten op een plekje bij de genderkliniek en raden ze me aan om een afspraak te plannen bij een seksuoloog om het 'gat' te dichten, zodat je niet helemaal de weg kwijt raakt bij het UMCG en ook wat meer bevestiging hebt. Als ik eenmaal bij de genderkliniek word aangenomen schijnt het niet meer heel lang te duren. Mijn antwoord op de vraag "wat verwacht je eigenlijk van het proces?" was namelijk "veel wachten, veel gesprekken en veel onderzoeken", en toen zei de psychiater dus "over één van die dingen heb je gelijk, en dat is het wachten." Als ik eenmaal ben aangenomen en het traject begin is het namelijk 'maar' een stuk of drie gesprekken voor ik aan het echte werk begin. :):)

Een ander voordeel is dat ik al een tijd 'out' ben voor een grotere groep. Normaal gesproken is stap 1 van het traject namelijk dat je een jaar lang 100% als een man door het leven gaat, en die stap kan ik eigenlijk al overslaan. +:)+

Daarnaast heb ik ook een bevestiging dat ik het dus écht super graag wil omdat ik (a met griep naar het UMCG ben gegaan, terwijl ik dus écht niet fit was (dit klinkt echt als een mannelijk aanstellen, maar gezien ik dus voor bijna 20 uur geslapen heb was mijn lichaam echt even niet lekker :') ) en (b ik zonder mokken mijn grootste 'angst' heb doorstaan en bloed heb laten prikken.

Ik hoop dat dit een goede update was. Ik ben nog steeds wat 'duf' namelijk. :=

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 12:28

Haha, met een beetje zelfspot ben je altijd de opmerkingen voor, toch? :P

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 13:05

Jullie hoeven je echt niet continu te verontschuldigen hoor! Ik heb liever dat je vragen stelt die misschien over het randje gaan dan dat je ze niet durft te stellen. Sterker nog: ik moet voor het volgende gesprek zelfs iemand meenemen die kritisch is, in dit geval dus mijn moeder. Jullie bereiden me dus juist voor. :D

AbbyBlues schreef:
Wanneer hoor je of je definitief wordt aangenomen?

Dat weet ik eigenlijk niet. Het is best een drukke afdeling en ze hebben een maximaal aantal patiënten per keer, het hangt er dus net vanaf wanneer ze plek hebben. :j Meestal duurt het wel een tijdje.


AbbyBlues schreef:
Ik kan me voorstellen dat die stap om een jaar als man of vrouw door het leven te moeten gaan heel erg moeilijk is in sommige gevallen. Je bent nog jong, dus je hebt nog een redelijk androgyne uitstraling, maar ook jij voelt je soms al een 'neppert'. Ik kan me voorstellen dat voor heel veel mensen, voornamelijk al wat oudere mannen, het heel moeilijk zal zijn om echt als vrouw te leven en te kleden. Zonder al een deel gendertranformatie/hormoontherapie te hebben ondergaan, en dus nog steeds de uitgesproken mannelijke trekken hebben, lijkt mij dat heel erg moeilijk. Ook in het dagelijks leven. Bij familie en vrienden zal het wel meevallen. Maar bijvoorbeeld op je werk? Ik vraag me serieus af hoe een werkgever erop reageert als een overduidelijke mannelijke werknemer opeens in een jurk klanten moet gaan helpen. Het spijt me als ik cru en bevooroordelend overkom, maar ik weet even niet goed hoe ik het anders moet verwoorden.

Zeker waar! Het is zelfs zo dat je zelfs na hormonen en operaties nog punten overhoudt waar je problemen mee kunt hebben. Factoren zoals lengte, grootte van handen en voeten e.d. veranderen namelijk niet. Ik heb het geluk dat ik 1.83 ben (hangt er van af wie meet, maar dit is officieel gemeten :')), maar zo zijn er bijvoorbeeld ook transmannen die rond de 1.60 zijn.

Ik denk dat het voor transmannen (dus vrouw>man) ook makkelijker is in het dagelijks leven dan voor transvrouwen (man>vrouw). 'Wij' transmannen worden hoogstens gezien als 'pot' of 'dyke', want het is vrij normaal om een vrouw te zien in mannenkleding. Bij transvrouwen gaat er vaker een alarm aan bij de medemens. Ik hoop dat het ooit 'normaler' gaat worden om te dragen wat je wilt, hoe je je ook voelt, maar ik besef me dat dit nu zo werkt. Petje af dus voor transvrouwen die nog geen hormonen hebben gehad of operaties. _/-\o_ Ik heb het al vaak genoeg pittig in sociale situaties en ik kan me niet eens voorstellen hoe dat is als je dit ook nog eens tegen hebt.

Qua werkgevers e.d. hoop ik alles rond te hebben voor ik mijn studie heb afgerond, zodat ik gewoon 100% als man kan meedraaien wanneer ik een baan heb en dat ik dan ook een soort 'frisse' start heb. :j Journalistiek draait wel om contacten maken en ik denk dus ook dat er wel mensen gaan zijn die er vanaf weten, maar dan heb ik in ieder geval niet de tweede puberteit op mijn werkplek. :=

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 12:09

Allereerst, ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.
Het goede nieuws is dat ik papa ben geworden! *\o/*
Het slechte nieuws is dat Duitsland er uit is. -O-

Nu even weer verder op de orde van de dag, want er zijn een paar mooie posts bijgekomen! :D Jongens (en dames :+), wat een heerlijk topic is dit toch. <3
Allereerst is het voor de meelezers misschien interessant om de berichten te lezen van julhan99 om het perspectief te lezen van een moeder met een transgender kind.

AbbyBlues schreef:
Hiraeth schreef:
maar dan heb ik in ieder geval niet de tweede puberteit op mijn werkplek. :=


Lol, ga je ook echt door een nieuwe puberteit ja? :')

:j

AbbyBlues schreef:
Het zal ook best afhankelijk zijn van je werk. In de journalistiek en andere kunstzinnige en creatieve banen zal het al meer geaccepteerd worden dan bijvoorbeeld in de bouw.

Dat denk ik op zich wel, maar je kunt overal mensen tegenkomen die wat minder tolerant zijn of het niet gewend zijn. Aan de andere kant, er worden ook weer veel dingen makkelijker op gebied van werk als ik als een man mee draai. Daarnaast is het ook niet zo dat er een etiket op je voorhoofd staat met "hoi, ik ben niet geboren als man!" als je eenmaal het proces door bent. :P

Veel succes trouwens met je aankomende verhuizing!

julhan99 schreef:
Mijn kind was op het moment van uit de kast komen al 10 stappen op ons vooruit. Voor haar speelt dit natuurlijk al veel langer. Daar hebben we goed over gepraat. Wij moeten namelijk de tijd krijgen om "bij te stappen". Als je dat niet doet, levert dat te veel frustratie op voor iedereen en raak je elkaar kwijt. Dat betekent wel dat de ander moet wachten en dat ik moet versnellen. Ik merk dat ik dat soms best lastig vind.

Dit (en veel andere punten) is enorm herkenbaar. Zelf loop je er al tijden mee rond en weet je de ins en outs wel en is het al 'normaal' geworden, terwijl je als moeder zijnde nog überhaupt moet wennen aan het idee en daarnaast nog een hele nieuwe wereld in moet gaan. Mijn moeder en ik hebben daar nog steeds een beetje moeite mee (mijn moeder wil het soms ook té goed doen en beseft dan niet dat ze eigenlijk niets weet :') )

julhan99 schreef:
Wat ik ook al gemerkt heb is mijn enorme weerstand tegen de mogelijkheid dat je ook "afgewezen" kan worden voor een behandeling. Ik krijg nu al moordneigingen bij het idee. Ik snap dus helemaal jouw angst om "te licht bevonden te worden". Het gevaar is dat je sociaal wenselijke antwoorden gaat geven. Het is dus goed om te lezen dat, in ieder geval in jouw geval, de arts daar direct een juiste inschatting maakt en je eerlijkheid heeft gewaardeerd. Dat geeft weer wat vertrouwen.

In mijn geval was het al genoeg om ondanks de risico's (die uitgebreid besproken werden) het écht te willen. Wees dus goed op de hoogte van de risico's en de negatieve kanten van de transitie en geef aan dat het een goed overwogen keuze is. Dat telt al heel zwaar namelijk. :j Ze zien meerdere gevallen per jaar, en ondanks dat niemand hetzelfde is kunnen ze vaak wel snel genoeg zien of iemand het meent. :j

Shadow0 schreef:

Ik ken 'm inderdaad! Dankjewel voor het noemen, zeker de moeite waard. :j

julhan99 schreef:
pien_2010 schreef:
Julhan zie jij je kind als jongen of als meisje?
Uit jouw verhaal begrijp ik dat er sprake is van transitie meisje - jongen.


Nu nog als meisje. Maar ik zie ook de jongen. Je schakelt nou eenmaal niet in 1 keer om. Ook voor ons is het een proces. Behalve dat mijn brein aan het feitelijke idee moet wennen moet ook mijn psyche nog aan boord komen. Het gaat in fases. Soms het een soms het andere deel.

Weet je, ik heb een meisje gebaard. Althans, fysiek. Je stelt je hele leven daar op in. Zo gaat dat nou eenmaal. Dat is niet goed of slecht maar gewoon de realiteit. Meestal is die instelling ook goed haha. Nu heb ik blijkbaar een fysiek meisje gebaard maar toch een jongen. Voor mij is het vooral mijn kind. Wat mij angstig maakt is dat ik inschat dat de weg naar zijn geluk geen simpele zal zijn. Het is niet een makkelijke weg. Je wilt je kind behoeden voor alles wat hen pijn kan doen. En daar zit de verwarring.

Dat zij zich een hij voelt maar een zij is, is voor haar pijnlijk. Dat wil ik absoluut wegnemen.
Dat zij om een hij te worden een zware weg te bewandelen heeft, is voor haar pijnlijk. Dat wil ik niet.
Dat hij straks tegen "vervelende mensen aan gaat lopen" is pijnlijk. Ik wil het niet.

Ik wil het niet! Als moeder wil je een fijn, makkelijk, succesvol leven voor je kind. In 99% van de gezinnen werkt het zo niet. Ook niet bij niet-transgenders haha. Such is life.

Ik zie nog steeds vooral mijn kind. En ik zag verdriet, onmacht en een worsteling. En nu zie ik weer een blij en onbevangen kind.

Wat ben jij een onwijs lieve moeder. <3 Mijn mama zegt soms: "Ik geloof niet in God, maar ik denk dat een hogere macht jou aan mij gegeven heeft omdat ze wisten dat ik het aan kon en er altijd zou zijn voor je." |(

F_Orumster schreef:
Ik ben een stille meelezer die toch even laat horen. Ik vind het super en ontzettend leerzaam voor ons dat je hier je verhalen deelt. Vanyit een fotografie passie roept kriebelt het om te zeggen 'dit roept om een documentaire of artikel waarin je gevolgd wordt.

Haha, gelukkig heb ik dus een beetje een journalistiek instinct en wil ik dat ook doen! Mocht iemand ideeën hebben mag je die ook altijd naar voren schuiven. :D

pien_2010 schreef:
Ik heb bij oudere kinderen altijd het beeld dat je als ouder als een soort "soldaatje" aan de kant staat en over ze "waakt". Ze zijn immers volwassen en leven hun eigen leven en vaak willen ze de ouder er ook niet meer bij. Het soldaatje leeft mee en vangt op als het kind er om vraagt en is er dan voor haar of hem proberend goed aan te voelen wat er op dat moment voor dat kind nodig is. Dat wordt dan gegeven.
In jouw geval is die rol nog moeilijker daar het "soldaatje" zelf ook "een transitie" in moet. Weliswaar een geestelijke maar toch. Inderdaad niet gemakkelijk en je hebt daarover een heel eerlijk ontroerend sterk stukje geschreven!

Wat lief omschreven! Ik ben blij dat julhan99 hier ook terecht kan! :D

@ Balou_K: Wat mooi dat je er in ieder geval al aan denkt! De kans is natuurlijk klein dat één van je kinderen met dit probleem in aanraking komt, maar het kan nooit kwaad om voorbereid te zijn. :D Daarnaast vind ik het leuk je hier tegen te komen! Je lijkt me zo'n onwijs lieve meid en ik denk dat je ook zeker een goede mensenmama zou worden! :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Freekfuchs, IASCrawler, Patriesje en 138 bezoekers