paardrijden en overgewicht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:54

Hoe veel je 'mag' eten als vrouw is helemaal niet standaard te bepalen. TurboTinker, als je dat gewicht aanhoudt zou je zelfs een stuk meer moeten eten om je lichaam in stand te houden. De spaarstand is imo achterhaald, maar je hebt wel een bepaald aantal voedingsstoffen nodig (en dus ook kcal) om je lichaam draaiende te houden, waaronder ook je vitale organen. Als je dat wilt uitrekenen moet je naar je BMR (hoe veel je lichaam verbrand in complete rust) kijken, en daar je PAL (hoe veel je ongeveer verbrandt met je dagelijkse beweging). De grootste draad in afvallen hoort te zijn dat je een positieve energiebalans ontwikkelt, en dat je dus meer verbrand dan je binnenkrijgt. Dat kan je bereiken door minder te eten, maar ook door meer te bewegen. Echter staat een uur fitnessen voor mij gelijk aan 2 mars-repen en weet ik dus dat ik het vooral lekker in de keuken moet zoeken.

TS, ik herken je zo erg. Ik zag foto's van mezelf op vakantie en herkende mezelf gewoon niet meer terug. Ik vermijd op de foto gaan al een paar jaar, kijk zo min mogelijk in een spiegel waarin ik de volledige lengte kan bekijken en sluit vooral mijn ogen. Ik rijd dan geen paard maar ik weet gewoon dat, als ik de kilo's er niet nu af krijg, dat ik de motivatie nooit ga vinden.

Dus succes, en weet dat je niet alleen bent! +:)+


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:32

biggirl schreef:
hee ik kom me ook melden !

ten eerste respect aan iedereen hier die zijn verhaal deelt

ben een tiener en sinds ander half jaar flink aan gekomen zo'n 20 a 25 kilo waarvan ik zeker 15 a 20kilo er af wil hebben . ga deze week naar basic fit om abbo af te sluiten . het zit hem puur in het snoepen en suikers qua drinken drink ik bijna alleen maar water soms met een druppie ranja .

Helemaal top! Dat kan tegenwoordig ook online, mocht dat makkelijker zijn.
Ik sport zelf ook bij BasicFit, maar ik moet wel zeggen dat je er echt geen begeleiding krijgt. Als je weet hoe fitnessen werkt en hoe je oefeningen moet uitvoeren is dat helemaal prima, maar anders is het echt de moeite waard om eerst een weekje met een personal trainer rond te lopen om je op weg te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:35

Ik vind sowieso dat je iets eten wat je lekker vindt niet moet zien als falen. Nee, het is niet ideaal, maar je kan beter gewoon genieten en doorgaan met gezond eten dan boos worden op jezelf. Het moet ook mentaal leuk blijven.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:36

Laureas schreef:
Mag ik meedoen? Vorig jaar had ik besloten om ook af te vallen, en van november 2015 tot juni 2016 was ik 35 kg kwijt. Tegen september was het bijna 40 kg maar daarna is het wat stilgevallen en nu, na de feestdagen durf ik niet meer op de weegschaal gaan staan want volgens mij is er terug bij, en dat wil ik niet. Dus ik ga terug proberen om mijn nieuwe levensstijl te herpakken.


[ [url=m/A3KuFk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Reden van mijn afvallen was, dat ik wou mennen met mijn minipaarden.


[ [url=m/nrVxX7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus samen tegen die vervelende kilo's! :)

Wow wat knap! Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:22

phormicola schreef:
En er was een vraag over hoe ik tegen bmi en minimaal aantal kcal aankijk.

Bmi is een manier om inzicht te krijgen in het gewicht van een gehele populatie. Dus niet voor individuen.
Als jij meet dat de gemiddelde Nederlander een BMI heeft van 26 dan is dat waardevolle informatie. Maar als jij meet dat de buurvrouw een BMI heeft van 26 dan is dat een stuk minder interessant. Vetpercentage zegt veel meer over de mate van overgewicht van één persoon.

Over kcal: er is maar weinig zo persoonlijk als het aantal kcal dat je nodig hebt. Lengte, gewicht, sekse, leeftijd, activiteiten. Het is eindeloos.

De World Health Organisation legt de grens van hongersnood op 1800kcal. Dat betekent dat als jij dieet op 1700kcal voor langere periode dat je officieel gezien in hongersnood leeft. For what it's worth :)

Wow, interessant dat laatste. Zo had ik er nooit over nagedacht. Ik vind het vooral moeilijk dat ik echt moeite heb met 'genoeg' eten als ik gezond eet... gister had ik als lunch een bus pringles en daardoor kwam ik heel goed uit in m'n kcal maar dat was weer echt funest voor m'n macro's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:49

phormicola schreef:
Hier: http://rubriek.nl/gezond/bereken-je-bmr kun je je basis metabolisme uitrekenen en berekenen hoeveel kcal je daarboven nodig hebt voor activiteiten. 1x sport is gelijk aan 1u pittige inspanning.

Daarna haal je er een aantal kcal van af. Als je veel sport kun je het beste 10-15% van je kcal aftrekken. Voor 'gewone' activiteit haal je er 500kcal per dag van af om een pond per week af te vallen. Als je over de 85-90kg weegt kun je beginnen met -1000kcal. Dan val je een kilo per week af.

Maar daarmee wel boven je BMR blijven? Mijn BMR is 1849 en met lichte activiteit zou ik 2500 moeten eten om op gewicht te blijven. Ik zit boven de 90 dus als ik daar 1000 vanaf haal zit ik onder mijn BMR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:40

phormicola schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar daarmee wel boven je BMR blijven? Mijn BMR is 1849 en met lichte activiteit zou ik 2500 moeten eten om op gewicht te blijven. Ik zit boven de 90 dus als ik daar 1000 vanaf haal zit ik onder mijn BMR.


Goeie vraag! Je zou één week -1000kcal kunnen doen en daarna -500kcal. Dan zit je weer netjes boven bmr :)

Onder bmr kán wel maar met veel kennis/beleid en niet te lang.

Dat is een goeie :j Dan doe ik 1 week rond de 1500 en 1 week rond de 2000. Thanks voor de gratis hulp :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:57

Supervixen schreef:
Om het goed vol te kunnen houden is onder je bmr zitten denk ik heel zwaar! Een paar jaar geleden wilde ik 5 kilo kwijt. Ik was niet te zwaar, maar wilde lekkerder in mijn vel zitten.
Ben toen ongeveer 250 kcal onder mijn gemiddelde kcal inname per dag gaan zitten. Tja dan duurt het wat langer, maar lukt het veel makkelijker om vol te houden. Daarbij nog wat extra bewegen. Ik was het toen na 4 maanden kwijt.

Oh ik heb geen haast met afvallen hoor! Maar het voelt voor mij vrij onnatuurlijk om constant 2000 kcal te blijven eten terwijl ik af probeer te vallen. Ik wil liever niet onder mijn BMR eten maar als ik het op deze manier op kan lossen kan ik er bv met sporten wat omheen werken. Dan sport ik in 1500-weken 2 keer, en in 2000 weken 3 of 4 keer.
Er mag bij mij ook wel echt behoorlijk wat vanaf. Heel wat meer dan 5 kilo in ieder geval.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:05

Ik sport eigenlijk alleen als ik echt naar de sportschool ga, dus daar zit al een groot verschil. Ik slik ook nog eens ADHD-medicatie waardoor mijn eetlust aanzienlijk afneemt dus om boven de 1500 te komen moet ik echt junkfood eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:42

SusanH schreef:
Hangt er vanaf wat voor brood je erbij neemt. Maar ik heb altijd wel begrepen dat je beter een gekookt dan een gebakken ei kan nemen.

Ik had een hele discussie met mijn moeder over zoetstof. Dat is ook zoiets wat heel omstreden is. Je kan er van alles over vinden op internet en de meningen lopen heel erg uiteen.

Ik vind het persoonlijk zonde om calorieen te drinken dus als ik frisdrank drink (wat echt een unicum is) dan is het altijd light. De hoeveelheid aspartaam is zo klein dat als je niet 3 flessen cola light op een dag drinkt het allemaal echt wel mee valt. Tenminste, dat is wat ik erover heb gevonden en waar ik mijn mening op baseer.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:11

Ik eet vaak falafel in een wrap. Vult echt super goed en is ook nog eens mega lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:52

Eloya schreef:
in een wrap zitten idd koolhydraten, maar ei houd ik niet van. zelf gemaakte kan ik wel een keer naar kijken! goede tip

ik zit vandaag plus minus aan de 1650 caloriën. al beter dan die amper eten dag van gister :P
ik eet alleen nog te weinig vezels

Hier nog tips voor havermout? om het lekkerder te maken of anders.
heb al gelezen over overnight dus dat ga ik zo vast in de koelkast zetten voor morgenvroeg

Ik maak het door 100 ml melk, twee flinke eetlepels kwark en 40g havermout door elkaar te roeren en daar dan een afgestreken eetlepel nesquick bij te doen. Niet de gezondste optie maar ik ben dol op de smaak en ik word 's morgens erg snel misselijk als ik iets eet dat ik niet heel erg lekker vind.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:30

Ik zou onwijs ongelukkig worden van koolhydraatarm eten dus doe het ook niet. Ik ben wel iets geminderd omdat producten met veel koolhydraten vaak ook erg hoog in kcal zitten. Het is zo onwijs persoonlijk... je kan jezelf wel forceren om koolhydraatarm te eten als je dat eigenlijk niet wilt, maar dan gaat het op de lange termijn nooit werken.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:47

Ik ben ook dol op de Decathlon. Vooral voor dingen die ik niet heel veel gebruik... Wil bv een hardloopjasje voor buitensporten, maar ik ben geen hardloper en wil er dus vooral niet in investeren. Dan is dit ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:29

Anoniem schreef:
Nou dat is t ook wel vind ik.
Je moet jezelf ook niet alles ontzeggen.
wat ook wel werkt is van iets minder nemen, als dat kan.
Dus een handje chipjes (en geen halve zak) als je écht die craving hebt...
1 blokje chocola, niet de reep...

Kijk, als je echt wilt afvallen is het natuurlijk praktischer om het niet te doen.. Of om het in ieder geval zo in te passen in je dag dat het geen negatieve effecten heeft. Als ik 's avonds een zak chips leeg wil vreten doe ik dat met liefde, maar dan zorg ik wel dat ik over de rest van de dag een beetje bespaard heb zodat ik qua kcal in ieder geval ruimte heb om die zak chips te eten.

1 blokje chocola zal geen zoden aan de dijk zetten maar het is moeilijk om het bij 1 stukje te houden, en als je door je hele dag zo blijft denken komen er veel meer kcal binnen dan je denkt.. Want dat ene blokje chocola, dat ene handje chips en dat ene glaasje cola samen tikken wel weer aan als je echt wilt/moet afvallen.
Absoluut genieten hoor! Ik ben volledig voorstander van het aanpassen van je levensstijl op zo'n manier dat je het de rest van je leven vol kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:51

Anoniem schreef:
tuurlijk.
maar het gebeurt vaak dat mensen zich alles ontzeggen, om dan vervolgens op een "zwak" moment toch los te gaan en dan écht los.
Dan kan je beter, als je dat zelf kunt, een klein hapje/stukje nemen.
Bijvoorbeeld op een verjaardag, uit eten, enzovoorts.

Dat ben ik voor de volle 100% met je eens! Door het voor jezelf leuk te houden verhoog je de kans in ieder geval aanzienlijk dat het lukt.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:39

Ik heb met mezelf de afspraak dat ik bepaalde dingen mag kopen als ik bepaalde kilo's kwijt ben. Nu koop ik eigenlijk al mijn sportkleding bij de Decathlon (want super goedkoop) maar mag van mezelf een mooie Nike broek als ik 15 kilo ben afgevallen etc.

Over Decathlon gesproken, net nog even een bestelling gedaan :)) Ik ga aan het einde van de maand naar Canada en heb daar 2 hiking trails uitgezet die ik graag wil lopen. Had daar eigenlijk helemaal geen geschikte equipment voor dus heb nu een paar hardloopschoenen, een hardloopjasje, een thermoshirt, een normaal sportshirt, een thermolegging en een normale sportlegging gekocht. In totaal maar 70 euro... Duurste was het jasje van 21 euro :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:22

Otti1977 schreef:
Gebruiken jullie gewoon de wraps uit de supermarkt? De tortilla wraps?

Ik gebruik volkoren tortilla wraps van de Jumbo, puur omdat ik die het lekkerst vind. Er zijn grote en kleine varianten, volkoren of wit, de een heeft wat meer kcal dan de ander. Puur een kwestie van proeven en kijken wat het best werkt!

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:37

Ik eet alleen een tussendoortje als ik nog erg laag in m'n kcal zit of als ik merk dat ik te veel honger heb om mijn maaltijden te kunnen overbruggen. Ik vind het persoonlijk prettiger om 3 grote maaltijden op een dag te eten en daar mijn kcal uit te halen dan om daar nog 3 tussendoortjes uit te halen. Dat is wel mega persoonlijk want ik ken heel veel mensen die liever kleinere maaltijden eten en tussendoor nog wat eten.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:06

2 kilo eraf vanmorgen! Vooral vocht natuurlijk maar alsnog... had het niet verwacht want ben van de week nog flink uit eten geweest

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:05

Ik rooster er ook echt tijd voor uit. Ook in drukke weken s avonds wel even een uurtje naar de sportschool.. het geeft mij heel veel energie dus ik vind het super fijn om wel gewoon te gaan. Maar kan me voorstellen dat je hier niet zo veel aan hebt als je er gewoon geen tijd voor hebt :+
Misschien sneaky workouts doen? Trap pakken ipv lift en je lunch opeten terwijl je rondjes loopt? Of s avonds na het eten even een half uurtje op flink tempo wandelen?

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:31

En als je nou eerst een paar keer met een PT gaat josien? Dan heb je in ieder geval uitleg van apparaten en dergelijke. Ik vond het eerst ook heel ongemakkelijk maar nu ik het eenmaal door heb vind ik alleen trainen juist heel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:38

JesdaJinn schreef:
Ik ben ook niet van plan om naar een sportschool te gaan. Ik vind dat altijd zo'n verplichting. Ik ga liever lekker hardlopen met de hond in het bos. Lekker fietsen en thuis wat doen

Voor sommige mensen werkt dat inderdaad veel beter. Toch is hardlopen niet altijd de beste manier, het is erg belastend voor je gewrichten. Al helemaal als je zwaarder bent kan je door hardlopen echt hardnekkige blessures oplopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:23

JesdaJinn schreef:
Dat klopt, maar ik ben aan het opbouwen met fietsen en ga dan hardlopen. Althans, dat is mijn bedoeling. Ben niet zo hardloperig :P

Ik bedoel het niet banketstaaf maar ik ben niet echt te zwaar. Volgens mijn BMI ben ik wel iets te zwaar, dus ik denk dat het voor mij hardlopen niet zo veel uit maakt.

Haha ik vat het niet banketstaaf op hoor! Ik heb ook geen obesitas gewicht maar ook toen ik dunner was was hardlopen echt niets voor mij. Verkeerde schoenen, verkeerde bewegingen en daardoor binnen no time last van m'n knieën en rug. Hardlopen is super laagdrempelig maar voor mensen die wel een hoger gewicht hebben is conditie opbouwen met stevig doorwandelen vaak een betere aanrader. Of fietsen inderdaad. Dat dreunt allebei niet zo op je gewrichten en het is ook hartstikke goed voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:24

Zwemmen is inderdaad heel fijn maar om er qua beweging echt iets aan te hebben is het wel zwaar. Ik moet bijvoorbeeld echt wel 100 baantjes op een pittig tempo zwemmen om er iets mee te bereiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tigerboy en 76 bezoekers