Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 17:51

Aan de hand van het topic van Polly: [LZP] 9-9-9, de dag dat ik mijn broer heb geholpen. Update; pag 22
zou ik graag de discussie/het bewustzijn willen oproepen dat er nog vol op gezocht wordt naar donoren voor dit soort patienten.

Mijn beste vriendinnetje is 24 en heeft ook leukemie. Haar broer en zus zijn onderzocht en zij helaas niet geschikt als donor. Nu is ze dus voor haar (snelle) genezing afhankelijk van een wildvreemde donor uit de "donorbank". Die donor kan volgende week gevonden worden, dan is ze over een paar weken geholpen en kan ze beginnen met het definitieve herstel van deze afschuwelijke ziekte.

Echter: het kan ook nog een half jaar duren voordat ze een geschikte donor gevonden hebben. Tot die tijd wordt ze "onderhouden" met chemo's. Helaas weten genoeg mensen hier op bokt hoe afschuwelijk dat is.

Of er kan helemaal niemand zijn die bij haar 'type' past, daar wil ik voorlopig nog helemaal niet aan denken. Maar die kans is er wel degelijk:
Citaat:
Europdonor zoekt donors voor Nederlandse patiënten. In 2008 werd er voor 301 patiënten gezocht naar een donor en hebben 188 patiënten na bemiddeling door Europdonor stamcellen gekregen.


Daarom: zou jij je even heldhaftig kunnen gedragen als Polly... ook voor een wildvreemde? Je red er levens mee maar het is een behoorlijke stap die ik zelf op dit moment overweeg. Juist omdat ik het zo van dichtbij meemaak.

Ps ik ben wel al bloeddonor. Die zoeken ze uiteraard ook nog. Dat is (zo goed als) pijnloos en een mooie tussenoplossing voor mensen die liever met iets minder heisa levens willen redden ;) opgeven kan op http://www.sanquin.nl

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 17:55

Precies dat vind ik ook zo lastig. Als ik, wat polly beschrijft, zou moeten doorstaan voor mijn vriendin zou ik niet twijfelen. Maar voor een vreemde?
Terwijl zij nu juist op zoek is naar iemand die dat WEL doet voor haar...

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 18:07

http://www.europdonor.nl/fileadmin/PDFs ... 2008-r.pdf over beenmergdonaties. er schijnt dus nog een andere versie van beenmergdonatie te zijn dan de (pijnlijke) vorm die Polly heeft gedaan?

Bloed doneren is inderdaad niet te vergelijken maar al een goede eerste stap in mijn ogen. Ik heb zelf inderdaad O- en dat bloed kunnen ze aan iedereen geven inderdaad. Waardoor het zeer gewild is :j

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 18:14

krijg je te horen na je eerste keer bij de bloedbank :D

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-09 14:16

wow dat is nieuw voor mij Yellowfish en anderen! ik heb veel meiden in mijn omgeving die zwanger zijn, dus dat is een prachtige kans!! ik ga druk verder lobby-en voor donoren :j

Inderdaad een dik compliment voor iedereen die zich aanmeld als bloeddonor!! :):) ik ben blij dat dit topic daar aan bij kan dragen. En al helemaal een dikke respect!! voor mensen die zich over hun naaldenangst heenzetten.
Je red er ECHt levens mee...

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-09 18:10

ik rij gewoon met de auto terug hoor Juut :j effe wat langer zitten, een pakje appelsap drinken en hadsjikidee

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 15:14

haha ik kom nog dagelijks op bokt geen idee waar je dat idee vandaan haalt Secricible?

Ik ben nog steeds heel blij dat mijn vriendin die éne donor heeft gevonden , ze is maanden na mijn berichtje geholpen en is nu gelukkig weer gezond en nog in leven.
Ik sta al die jaren op de lijst, maar nog niet opgeroepen. Gelukkig maar want ik heb in de tussentijd kinderen gekregen ;)

Als ze me oproepen zou ik het nog steeds met liefde doen. Omdat ik nu nog beter weet hoe het is om op die manier een leven te redden

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 11:56

ah super jongens! goed om te horen

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-21 16:54

super WinSel!

inmiddels kun je je als stamceldonor aanmelden op https://www.matchis.nl dat is geen onderdeel van Sanquin meer.
Ze zijn vooral op zoek naar mensen met een gemixte of niet-nederlandse voorouders, die bevolkingsgroepen hebben helaas nu minder grote kans op overleven omdat er eenvoudigweg te weinig matches zitten in de europese donorbank.
Het doet geen pijn, en het is gratis, om je te registreren. Als je al ooit een match hebt, kun je altijd nog de overweging maken of je over gaat tot donatie of niet

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-21 12:09

nou dat lijkt me niet zo geschikt haha maar ik zou, wanneer je er wat meer klaar voor bent, wel echt de prikzusters van Sanquin aanraden om je fobie het laatste zetje te geven. Ik ben dan jarenlang bloeddonor en bij mij hebben ze nog nooit misgeprikt, dit zijn de echte pro's 8-) 8-)
Terwijl ik bij andere gelegenheden heb gemerkt hoe vervelend gestuntel kan zijn. Laat staan als je al de bibbers hebt

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle, Amparo, annepaardoes, Anouk94, Duhelo, eridinges, Jacquelinee_, Lalladidoo, lizard, maliejane, Supervixen, TessaxQuincy, vikawiek, Wistaire, YandexBot en 53 bezoekers