Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:38



Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:56

Hou er in je materiaalkeuze (versnellingen) zeker rekening mee dat je in IJsland belachelijke hoeveelheden wind op je dak gaat krijgen. De winden in IJsland zouden in België en Nederland quasi altijd onder de term stormwind of noodweer vallen geloof ik :j.
Bedenk ook dat je daar heel veel lava ondergrond hebt, hetgeen behoorlijk pittig zal zijn voor je banden. Bespreek dat zeker met de fietswinkel waar je je fiets gaat halen, op te zien wat daarin de beste optie is (tubeless? Véél reservebanden?)

Veel succes trouwens! Klinkt heel erg fijn!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 15:22

Tips heb ik niet, maar jeetje wat een avontuur!!
Ga graag volgen! Heb je al vaker dergelijke afstanden gefietst op ruw terrein?

LoveBodin
Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:14

Als je wil kan ik even in oude reisverhalen van mijn oom duiken. Hij heeft veel door zuid-amerika (o.a. van Rio grande naar Punta Arenas) en nieuw-zeeland gefietst, offroad (bergen etc.), en eigenlijk nergens reserve onderdelen. Na een aantal tochten (de eerste keer met mijn moeders Koga, een trekkingfiets, later zijn eigen) heeft hij denk ik wel wat tips.

Veel reservebanden wil je bijvoorbeeld niet mee, want gewicht. Hij heeft ook een klein opladertje via de dynamo, zodat je je telefoon kan opladen. En afhankelijk van het land had hij ook een spiegel op de fiets, om achteropkomend verkeer te zien. En ortlieb fietstassen, je wil niets anders.
Edit: uit zijn reisverslag:
Goede fiets (Koga in zijn geval), geen mountainbikes of dergelijke.
Schwalbe band (op 7000+km niet lek gegaan, waaronder dus Patagonia met heel erg veel grindwegen en bergen)
en Tubustassendrager.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:58

Vooral dus geen aluminium want dat valt niet te lassen na een breuk. Dat heb ik nog onthouden toen wij onze fietsen lieten bouwen voor een wereldreis. (tig jaar geleden...)

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-23 18:39

musiqolog schreef:
Ik wilde vandaag naar Horizon Bicycles, maar dat is 's maandags gesloten. Wel meteen even naar de Bever vlakbij geweest, voor een helm en goede regenkleding. :) Als er in Dordrecht een goede speciaalzaak zit, komt dat mooi uit. Ik kom daar oorspronkelijk vandaan en vanwege mijn familie kom ik er nog regelmatig.

Ik zie alleen dat 12GO niet in Dordrecht, maar in Moordrecht zit. Nou ja, daar kan ik ook best heen.

Ir111
Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:55

Ik heb de bergen (ook deels gravel / off road) in oa China doorkruist met een Santos Travelmaster. Heeft een extra stijf frame waardoor je fiets niet gaat zwabberen, ook niet met bepakking. De banden zijn net iets dikker dan bij de meeste tour/traveller fietsen en dat maakt dat off road fietsen prima te doen is hiermee.

In de Nachtegaalstraat in Utrecht zit een fietsenwinkel (Kok?) die ze verkoopt. Die kunnen je adviseren.

Het is nogal een klap geld die je dan uitgeeft. Je zou ook kunnen huren bij Jan Brinkman in Dronten. Daar krijg je super advies van een fietsliefhebber met enorm veel vakantiekilometers in de benen. Heel leuk. Volgens mij krijg je een aantrekkelijke korting als je na het huren besluit bij hem een fiets te kopen.

Veel plezier!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 19:07

Ir111 schreef:
In de Nachtegaalstraat in Utrecht zit een fietsenwinkel (Kok?) die ze verkoopt. Die kunnen je adviseren.

Dat is idd Kok :j en op de Amsterdamsestraatweg zit Snel. Die twee kreeg ik ook nog als tips geappt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-23 19:48

Karin schreef:
Ir111 schreef:
In de Nachtegaalstraat in Utrecht zit een fietsenwinkel (Kok?) die ze verkoopt. Die kunnen je adviseren.

Dat is idd Kok :j en op de Amsterdamsestraatweg zit Snel. Die twee kreeg ik ook nog als tips geappt.

Mijn huidige fiets komt bij Snel vandaan. Kok, daar kom ik elke keer langs als ik naar het centrum fiets. Ik ken ze dus allebei, maar wist niet of ze een beetje benul hadden van het type fiets dat ik zoek. Da's dan mooi. :)

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 19:53

Ik geef geen garanties hè :)) Ik ben slechts de boodschapper van iemand met heel veel meer fietservaring dan ik :D

Overigens vind ik het een geweldig plan +:)+ Benieuwd naar de uitvoering!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ir111
Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 19:59

musiqolog schreef:
Mijn huidige fiets komt bij Snel vandaan. Kok, daar kom ik elke keer langs als ik naar het centrum fiets. Ik ken ze dus allebei, maar wist niet of ze een beetje benul hadden van het type fiets dat ik zoek. Da's dan mooi. :)

Ja hoor, naast Santos hebben ze nog meer in t segment dat jij zoekt. Ik kreeg prima advies (is al weer 7jr geleden ondertussen).

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 20:36

Stappenbelt in Apeldoorn is een van mijn favorieten.
Niet zo massaal als 12go( minder kennis daar) of Mantel.

Ik vroeg nog wat je plannen waren met hoogtemeters en kilometers per dag.
In IJsland maak je behoorlijk wat hoogtemeters ( ok het zijn niet de Alpen). Dus een lichte gravelfiets is wel aan te raden.

Ik ga zelf voor carbon fiets en tubeless banden.
Tassen van ortlieb, maar genoeg andere fijne merken ( wel waterdicht nemen)

Hier mijn fiets met bepakking.alleen de twee tassen voor de voorvork missen nog op deze foto [ img ]


Dit is overigens mijn oude ( niet carbon) fiets. En mijn specialized heeft een heel klein beetje vering ( balhoofd) dat is wel zo comfortabel

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:39

Eleeke Cannondale Topstone?
Ik heb er ook zo ééntje. Alu frame. Prima tuig 8-)

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:13

Pandora2 schreef:
Eleeke Cannondale Topstone?
Ik heb er ook zo ééntje. Alu frame. Prima tuig 8-)

Klopt!!

Ik heb nu een specialized Diverge. Iets comfortabeler maar de Cannondale is ook een fijn fietsje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:38

Ibbel schreef:
Mantel in Utrecht is trouwens ook een aanrader om eens te gaan kijken.
https://www.mantel.com/fietsenwinkel-utrecht

Mantel is echt mijn favoriete winkel! Hele eerlijke en fijne verkopers, die het ook eerlijk zeggen als ze je niet kunnen helpen, als een product van de concurrent beter is, of als je beter iets goedkopers kunt nemen. Effectieve strategie, want kijk daarom als eerste bij hun :+ #geenandelen. 12go heb ik iets minder mee. Nooit grote problemen, wel altijd problemen.

Wat een gave reis trouwens! Ben helemaal "jaloers" (en een beetje geinspireerd :D Houd ons op de hoogte).

Ik zou zelf voor een hybride mountainbike gaan. Ik zie nu dat dat een crosshybride heet en dat dat al een paar keer genoemd is. Daar ga ik in mee dus :') . Ik ben gek op de geometrie van een racefiets, maar wel als ik gewoon op asfalt fiets :+ Met afdalen vind ik het maar eng, en ook met hobbels en dingen. Een gravelfiets kan ik niets mee en hoe mensen daar mountainbikeroutes mee rijden is me een groot raadsel _O- .

Met een MTB achtige fiets ben je eigenlijk tegen alle omstandigheden bestand. Het fietst ietsie zwaarder (tip: zet je voorvork op lockout als je een vlakke ondergrond, kwam ik laatst pas achter, en is een wereld van verschil qua trappen als de weg gewoon vlak is :') ) maar mocht je op een rare route terecht komen, weet je dat je stevig op je fiets zit en een paar takken op de weg je niet dwars zullen bomen. En doordat het een hybride is kun je er ook makkelijk baggage op meenemen. Zou er ook een paar tubeless banden opzetten bij zo'n lange tocht.

Trouwens, ik denk nu aan je andere topic (over dingen ondernemen na de lockddown) en petje af om dan even zo'n stap als deze te zetten en hieraan te beginnen 8-) .

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:55

Eleeke schreef:
Pandora2 schreef:
Eleeke Cannondale Topstone?
Ik heb er ook zo ééntje. Alu frame. Prima tuig 8-)

Klopt!!

Ik heb nu een specialized Diverge. Iets comfortabeler maar de Cannondale is ook een fijn fietsje


Ik moet maar niet op de site van Specialized gaan kijken := :')

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 16:28

Ga vooral ook naar een grote fietsenzaak waar ze verstand hebben van fietsen aanmeten en waar je veel fietsen kunt proberen. Je kunt nog zo'n goede fiets kopen, maar als hij niet bij jouw lichaam past, ga je daar last van krijgen. Ik zie dat Mantel al een paar keer genoemd is. Die wilde ik ook aanraden. Fijne winkel!

Queelens
Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 10:24

Als ik lees dat je onverhard in ijsland door de bergen gaat zou ik voor een gravelbike gaan die gericht is op bikepacking. Als Canyon fan zou ik dan voor een Canyon Grizl gaan. Deze heeft speciale bevestigingspunten voor extra tassen, bidons enz voor bikepacking en ook een eigen lijn bikepacking tassen die je erbij kan kopen. Als je extra comfort wil kan je hem ook met geveerde voorvork kopen. Heeft standaard 45mm brede banden waar je meer dan prima mee uit de voeten kan. Volgens mij kan je zelfs tot 48-50mm maar dan krijg je uiteraard ook meer rolweerstand mee. In principe bestel je ze online maar je kan ze bij Shimano in Valkenburg uitproberen en eventueel ook een dagje huren om nog beter te testen. Ik weet niet wat voor verzet andere bikepacking fietsen hebben maar een gravelbike heeft altijd wel een ruimere cassette 11-34 waar je goed de heuvels mee opkomt.

En de tip van tubeless zou ik zeker opvolgen. Vooral in IJsland onverhard met een risico op lekrijden. Spaart je hoop ellende en tubeless biedt ook meer comfort :)
Laatst bijgewerkt door Queelens op 01-04-23 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Queelens
Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 10:28

Menino schreef:
Ibbel schreef:
Mantel in Utrecht is trouwens ook een aanrader om eens te gaan kijken.
https://www.mantel.com/fietsenwinkel-utrecht

Een gravelfiets kan ik niets mee en hoe mensen daar mountainbikeroutes mee rijden is me een groot raadsel _O- .


Is niet zo moeilijk hoor haha! Ik kom van mtb af en kies nu mijn (racegerichte) gravelbike boven mijn mtb op de tracks haha _O-

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Silvia
Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 11:32

Misschien ook goed om te kijken naar de versnellingen? Wil je een fiets met derailleur of een gesloten kast? Een Rohloff naaf is dan een optie maar wel prijzig. :$
Ikzelf heb een Idworx. Die heeft dikke banden en fietst daardoor comfortabel.

Succes met je tocht!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Een goede, stevige fiets voor op de toendra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:44

Aangezien fietstochtochten op Ijsland best populair lijken te zijn zou ik zeker ook nog overwegen om gewoon een goede tourfiets te kopen en lokaal een mountainbik te huren.


musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-23 20:22

Het is uiteindelijk een fiets van het type Bulls Grinder geworden. (De naam deed mij denken aan een bepaalde datingsite, maar dat went snel.) Binnen mijn budget een heel redelijke keus, al moet de echte test nog komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, bibi1995, corinec, Elise_K, future_vet, horzlover, ingetje3012, Lalidan, manonutjuh, Miriam91, Sure_lee en 88 bezoekers