Hooikoorts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:13

Nee ceterizine doet niks bij mij.


JoT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:12

Oeh, dit is een fijn topic. Ik heb nu al een week of twee flinke last van mijn hooikoorts. Ik slik levocetirizine, gebruik oogdruppels en ik heb een paar dagen geleden ook een neusspray gekocht. Normaal gezien heb ik aan één pilletje per dag genoeg en af en toe een zware dag waarbij ik er twee slik. Voor neusspray ben ik erg gevoelig, dus dat gebruik ik liever niet. De afgelopen twee weken trek ik het zelfs met twee pillen per dag niet en ik heb dus neusspray gekocht. Die overigens niet veel lijkt te doen.

Dus vanochtend toch maar even de huisarts gebeld, hopelijk kan die nog wat voor me doen. Dit is echt niet leuk meer, ik blijf niezen en snotteren en tranen en ik ben zo moe :\

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 10:21

Janneke2 schreef:
En wat bij zo'n 80% van de mensheid met hooikoorts werkt: medical taping.
De oudste bekende vorm is het 'tapen' in goed Nederlands van de rhomboide spieren;als ik het goed heb zijn er inmiddels vier varianten (het intapen van andere spieren) die ook verlichting geven.

Vrij veel fysiotherapeuten doen medical taping en de meesten weten welke spieren ze moeten proberen bij hooikoorts.



Precies. Veel huisartsen kennen het niet, maar het werkt als een speer. Met wat handigheid en oefenen kan je het zelf. Nou ja, niet bij jezelf uiteraard, bij een ander. Je hoeft er dan niet iedere keer voor naar de fysiotherapeut.
https://www.youtube.com/watch?v=m03XdOT5uVU

Siggislief
Berichten: 13938
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:29

Ik heb de afgelopen aantal jaren zeker 3 verschillende Allergiepillen gehad.

Omdat ik in de Herfst/Winter periodes last had van Huisstofmijt jaren geleden, kreeg ik de Fexofenadine 180mg,
deze deed heel goed zijn werk tot een bepaald punt.
Kreeg toen een nieuwe allergiepil en das de Desloratadin 5mg en hoefde maar 1 pilletje te slikken,
en de volledige jeuk was verdwenen.

Alleen dit jaar, een paar maanden geleden kreeg ik een ondraaglijke jeuk in het gezicht,
heb de Desloratadin er voor genomen alleen deze werkte helaas niet...
kon slikken wat ik wou de jeuk bleef.

En vandaag sinds 3 weken slik ik iedere avond voor het slapen gaan de Cetirizin 10mg,
heb veel minder jeuk merk duidelijk verschil. Alleen merk wel sinds een paar dagen,
dat de jeuk in het gezicht niet of nauwelijks aanwezig is.
Terwijl ik iedere dag wakker werd met de jeuk en het bleef.

De huisarts zegt dat ik symptomen heb van Hooikoorts maar ben voor niets allergisch.
Zelfs niet meer voor de Huisstofmijt maar kan er wel gevoelig voor zijn dus ook voor Hooikoorts.
Dit komt omdat ik een allergietest/bloedafname heb gehad.

Voor de jeuk in het gezicht (voorhoofd & neusvleugels) moet ik als ik jeuk krijg
een hormoonzalfje smeren om de jeuk te stillen / te verminderen.

Bram ✝12/08/'15

JoT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:49

Balen van die jeuk Siggislief, overgevoelig voor een bepaald stofje in die pillen? En dat je voor niks allergisch bent, terwijl je wel alle symptomen hebt.

Ik heb nu ook Desloratadin, sinds gisteren. De hooikoorts is nu wel wat minder intens, hopelijk blijft dat zo. Daarnaast Livocab neusspray en Opatanol oogdruppels. Ik ga straks in de pauze naar buiten, eens kijken of dat goed gaat.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

JudithGigi
Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:51

Ik kom me ook melden! Sinds een paar weken is het nogal een lijdensweg met hooikoorts.. Ik sta op, loopt niezend naar de wc om mijn neus te snuiten, vervolgens niezend naar beneden om een pilletje te pakken en na een uur is het weer een beetje te doen allemaal :') In de avond na het paardrijden begint de jeuk in mijn ogen en het niezen weer opnieuw...

Ik gebruik op dit moment fexofenadine, daarmee is het het best vol te houden. Helaas is dat wel maar 120mg ofzo, maar ik heb geen tijd om een sterkere bij de huisarts te halen.

Prima2Donna
Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 10:19

Ik slik al jaren 365 dagen per jaar desloratadine op recept van de huisarts. Dit is het eerste jaar dat ik bijna structureel 2 pilletjes per dag moet nemen. In de ochtend bij mijn ontbijt is mijn standaard tijdstip, en nu vaak ook eentje na het avondeten zodat het ‘s avonds / ‘s nachts te doen is.
Gisteravond toevallig niet gedaan en ik werd vannacht wakker met zóveel jeuk! Jeuk in mijn keel en oren, dit heb ik bijna 24/7. De desloratadine dekt dat redelijk maar het komt er nog regelmatig doorheen. Ik las dat iemand hier verschillende pillen combineert, dat ga ik ook eens proberen met de levocetirizine van mijn vader.

Qua niesbui en loopneus heb ik ongeveer 1x per maand een dag dat het helemaal vol zit. En dan gaat het in de middag vaak al beter. Verder nies ik elke dag wel wat, maar niet zo oncontroleerbaar als zonder pilletjes. Op de fiets een mondkapje wil ook nog wel eens helpen :)

Neusspray gebruik ik niet. Eén keer geprobeerd, maar ik kreeg er bloedneuzen van (normaal heb ik die echt nooit) en ik merkte geen effect. Ik ga met mijn huisarts een keer immunotherapie bespreken omdat die jeuk in mijn oren ondraaglijk aan het worden is.

Miss_Mii21
Berichten: 505
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 11:05

Ik heb desloratadine gehad? Nu ook levocetiricine . Daarnaast neusspray.. vraag inderdaad even je huisarts hoe of wat. Ik mocht geen 2 tabletten per dag...

Zertab
Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:27

Hier komt het sinds een week ook gewoon door de tabletten en neuspray heen. Mijn hoofd zit vol watten, hoofdpijn en mijn ogen jeuken...

Siggislief
Berichten: 13938
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:13

JoT schreef:
Balen van die jeuk Siggislief, overgevoelig voor een bepaald stofje in die pillen? En dat je voor niks allergisch bent, terwijl je wel alle symptomen hebt.


Ik heb de jeuk al langer dan de 3 weken dat ik de medicijnen slik.
Dus daar kan het dus niet aan liggen (pillen).

Merkte gisteren bij de Konijnen verzorgen dat ik er weer even flink last van kreeg en na het verzorgen had ik nergens last meer van.

Bram ✝12/08/'15

Rienn
Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:48

Ik heb na overleg met de huisarts ook mijn medicijnen verhoogt omdat het niet gewoon niet te doen is op dit moment. Ik gebruik daarnaast ook neusspray op advies van de huisarts en oogdruppels. Het gaat nu oké.

22.11'15 In loving memory: Karrien.G

Iedere dag dat je de zon ziet opkomen is een cadeau.

ikkeniet
Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:35

Zoonlief van 13 jaar gebruikt het hele jaar door levocetricine 10mg.
In ieder geval 's morgens een tablet en vanaf dat de boompollen beginnen gaat hij naar 2 x daags 10mg.
Daarbij bij het naar buiten gaan, een lik vaseline onder de neus. En vaak einde van de dag douchen om de pollen kwijt te raken. Medical taping helpt hem goed, maar kan ongeveer 2-3 dagen zitten.
Eventueel nog oogdruppels extra.
Zijn beddengoed wassen we op 60graden, en wordt daarna meegenomen naar onze wasserij om daar heet gestreken te worden.
Wat een aantal mensen vaak vergeten, vertelde de longverpleegkundige ons, dat mensen hun was netjes wassen, maar daarna buiten ophangen om te drogen. En dan krijg je dus daar allemaal pollen op je kleding en beddengoed.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 22:16

Ik droog niks buiten, precies om die reden. Wat ook goed is, na dag buiten kleding in de was. En haar lekker wassen. Ook daar gaan veel pollen in zitten.

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 23:25

Ik neem twee weken het ene , twee weken het andere. Ik woon in Portugal dus het heet allemaal anders, dus daar hebben jullie niet veel aan, 1 is op basis van aardappelenzym). Zo raak je niet te snel gewend aan iets zodat het minder werkt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Rivendell
Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 00:12

Ik gebruik prevalin. Werkt hier super

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Sabri
Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 04:55

Wat ik zelf ook heb gedaan naar een allergoloog. Dankzij haar fexofenadine pillen. Deze werken het sterkst zei ze. En mijn ervaring is, dit klopt. Zo der je al te veel suc te maken. Dan oogdruppels(livocap) en erbij 2 soorten neusspray waarvan een echt goed werkt(de nasonex). Daar zou ik naast de fexofenadine en oogdruppels niet meer zonder kunnen namelijk nasonex! Een levensgroot verschil met gewone neusspray, daar kon ik dus ook niet tegen. Mag nu beide gebruiken maar de nasonex(andere naam ervoor is metomeson) is helemaal top!

En sinds ik 10 jaar in een stad aan de kust ben gaan wonen(den haag) een afname van hooguit nog een paar weken last. Ook in een bos gewoond en daar ook minder last(ik ben allergisch voor pollen van grassen) Waarin de last niet te vergelijken is met de last die ik had toen ik nog tussen de weilanden in het midden van het land woonde!

poetser
Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:25

Hier zoon toch maar weer een dagje thuis gehouden van school, ookal komt het zo slecht uit. Hij zit middenin de eindtoetsen om de basisschool af te sluiten. Gelukkig stonden er geen toetsen op de planning vandaag, echter wel de voorbereiding voor de toetsen van morgen... Maar kon hem zo ook niet naar school laten gaan. Hij hoest, niest, snottert, kriebelende keel en zijn ogen zaten weer dicht vanmorgen.
HA had andere medicatie voorgeschreven maandag, maar na 2 betere dagen zijn we weer terug bij af.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:36

Slik het hele jaar 's avonds Cetirizin 10mg, bij heftige dagen zoals nu (graspollen geven heftige reactie) neem ik er 2 op een dag.
Verder draag ik op de wei een mutsje, ja ook met het warme weer. Dan komen de pollen niet in mijn haren, scheelt weer haren wassen. Kleding met pollen leg ik niet op de slaapkamer neer.
Neusspray kan ik niet goed tegen; krijg bloedneus.
Oogdruppels wil ik wel proberen, maar vanwege lenzen zijn er niet veel opties. Een enkele keer bij een erge dag wissel ik halverwege mijn daglenzen voor een nieuw vers paar.
Mijn auto probeer ik zoveel mogelijk polvrij te houden net als mijn bed ;-)
Waar ik ook achter ben gekomen is dat sommige fruitsoorten (oa aarbeien, peer) bij mij de klachten nog wel eens willen verergeren op zomerse 'hooikoorts' dagen.

Mijn klachten uiten zich vooral in eindeloos genies, het gevoel van schuurpapier in mijn ogen en sneller moe zijn.

JoT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:53

Man man man, ik ben vandaag voor het eerst deze week weer naar kantoor geweest, op de fiets. Ik heb serieus een uur nodig gehad om enigszins bij te trekken, weer niezen, snotteren, last van m'n ogen. Balen hoor -O- Ik denk dat het komt door de planten / onkruid die langs het fietspad stonden.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

JoT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:28

Goedemorgen, hebben jullie dit heftige weekend een beetje overleefd?

Ik heb vanmiddag een afspraak staan voor medical taping. En een terugbelafspraak met de huisarts-assistente, want de nieuwe medicijnen helpen helaas niet.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

JudithGigi
Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:55

Hier begint het langzaamaan op mijn longen te slaan... Echt balen want heb komende week een festival en had gehoopt dat het langzaam wat minder zou worden :(

DanielleB
Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:01

Wanneer je echt onwijs veel last hebt.... immuntherapie!

Mijn vriend heeft echt enorme hooikoorts. Test gedaan en allergisch voor grassen/weegbree/berk/huisstofmijt/katten etc.


Hij is in oktober begonnne met immuntherapie voor grassen.
Eerst moest hij elke week naar Groningen voor een injectie (11 weken lang).
Daarna 3x 1x per maand naar Groningen.
Nu krijgt hij via de huisarts deze injectie 1x per maand.

Hij heeft tot nu een klein beetje een snotterneus, maar normaal had hij allang plat gelegen met rode en jeukende ogen.

Het is wel een lang traject, 3 jaar. Grote kans dat het grotendeels helemaal wegtrekt, en anders voor een groot gedeelte.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:24

Ik ben benieuwd waar die 80% procent vandaan komt want wie ik spreek spreek ik, ik ken werkelijk niemand die voordeel van medical taping heeft gehad. Ik ben er naar op zoek gegaan omdat ik extreem veel last van hooikoorts heb. De huisarts gaf al aan dat het kwakzalverij is. Toen ik bij de huisartsenpost was voor iets anders heb ik het nog eens gevraagd met hetzelfde antwoord.
Mijn eigen fysio’s, zowel in het revalidatiecentrum als er buiten bieden de behandeling niet aan omdat het geldklopperij is.
Uiteindelijk heb ik een fysio gevonden die de behandeling aanbied en ik heb me een aantal keer laten tapen maar het doet wekelijks iets anders dan het saldo op de bankrekening omlaag brengen :')

Ik zit aan de desloratadine op recept van de huisarts en hou zoveel mogelijk alles dicht en wat open kan zit een pollenhor voor. Kleenex wordt erg blij van mij vrees ik. Het is dit jaar ook wel heel erg hoor. Ik zit voornamelijk met pijnlijke ogen, loopneus en benauwdheid.
Is het al herfst?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:47

Het is idd vreselijk. Ik doe het al niet goed op warmte. Ik heb echt 0.0 energie en laad ook niet meer op met slaap. Ik ga een regendansje doen.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:54

Tazzey schreef:
Ik ben benieuwd waar die 80% procent vandaan komt


Staat het al op pubmed...?
... ik heb vijf minuten gezocht en niets gevonden.
Niet verbazingwekkend voor iets dat nog geen twintig jaar oud is.

Het percentage van 80% staat niet bij fysiomasters en nog een paar sites (die noemen hogere getallen, 84% of 85%).
'Heuschnupfen' leverde ook geen informatie (ik herinner me dat het in Duitsland ontdekt werd).

Ik stel voor de eerste regel in de bèta wetenschap te hanteren:
'Het experiment geeft de doorslag.'

Balen dat alle vier opties van de fysiotherapeut bij jou niet werkten...!

(In de medische wereld geldt als eerste regel non nocere, 'vooraleerst niet schaden'.
Dus svp geen valse claims, inclusief geen beweringen over dat het geldklopperij zou zijn. Ook dat is schaden.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler en 69 bezoekers