Meer mensen met ARFID?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:14

:j Ik heb het ook. Ik vermoed sinds ik een jaar of 4-5 was, maar ik kwam pas een paar jaar geleden achter het bestaan (volgens mij is het ook pas een erkende diagnose vanaf de DSM-V). Er vielen toen voor mij een hoop dingen op hun plek :=

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com


Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:44

:j ARFID staat voor Avoidance or Restrictive Food Intake Disorder. De voedselstoornis dus. Hoewel ik het zelf meer vind passen in de categorie angststoornis en niet zozeer eetstoornis, omdat iedereen dan direct aan anorexia/boulimia/Binge denkt, en dan een heel verkeerd beeld van ARFID geeft.

Hoe het vastgesteld wordt - bij mij met gesprekken, maar ik lees dat kinderartsen er hun eigen methodes op na houden. Daar weet ik het fijne niet van, omdat ik er pas achter kwam toen ik de 25 jaar al gepasseerd was. Dat is overigens nadelig voor de behandeling. SeysCentra is een toonaangevende behandelaar voor ARFID, maar die behandelt alleen kinderen en jongvolwassenen (intern, meerdere dagen per week). Hoe vroeger je behandelt, hoe succesvoller ook. Hoe je dit als volwassene aan moet pakken is een stuk vager. Het helpt ook niet dat je dit 'gedrag' ook al vaak 20 jaar bevestigd hebt zelf.

Qua safefoods ben ik gelukkig wel vooruit gegaan over de jaren; ik eet redelijk wat soorten fruit en vlees lust ik ook bijna altijd. Groenten zijn een drama, op elk vlak (textuur, smaak). Bij andere mensen thuis eten vind ik veel enger dan in een restaurant, want bij mensen thuis weet ik nooit wat ze dan maken en of ze me serieus nemen. Ik voel me dan sowieso bezwaard dat ze niet gewoon kunnen koken wat ze willen, maar zelfs als ze wel weten wat ik lust, komt er soms alsnog iets anders 'want ik ging er vanuit dat jij dat ook wel zou lusten'. Was het maar zo makkelijk :+ Maar in een restaurant eten (lees: biefstuk bestellen) dus altijd wel goed - hoewel ik wel alsnog spastisch de menukaarten lees _O-

Ik maak er altijd maar grappen over anders wordt het zo heftig, maar het kan ook voor je directe omgeving best wel een klus zijn.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:01

Heb je binnen je huisartsenpraktijk een POH-GGZ? Die zijn vaak beter bekend met zulke dingen, misschien maakt het dat wat makkelijker om het erover te hebben? Vaak kun je ook een mail sturen naar je huisarts. Als je daarin je vermoeden van ARFID noemt, kan je arts voor het consult even opzoeken wat het dan precies is.

Wat betreft behandeling kan het lastig zijn. Ik ben zelf geen psycholoog overigens, maar heb me er wel (ook vanuit mijn vakgebied als wetenschapper) in verdiept. Hypnose zou ik voor mezelf niet willen, omdat dat in Nederland niet wordt gezien als gevalideerde methode. Maar als het voor jou wel zou helpen zou dat prima zijn. Pure exposuretherapie ben ik zelf geen fan van omdat dat vaker leidt tot terugval (niet in alle gevallen overigens!), en een enorme drempel is om op te starten. Ik denk dat cognitieve gedragstherapie in combinatie daarmee wél zou kunnen helpen. EMDR zou ook kunnen voor o.a. trauma-gerelateerde ARFID (dwz je ARFID is bv. ontstaan na bijna stikken in een bepaald voedsel). Maar zoals ik al zei, ik ben zelf geen psycholoog dus je moet je behandeling vooral goed samen met je psycholoog bepalen.

Ik vond zelf de methode voor mijn eigen behandeling niet zo'n struikelpunt. Ik liep er vooral tegenaan dat de behandeling zwaarder werd dan wat het op zou leveren. Dat vond ik eigenlijk het moeilijkste punt.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 26-01-23 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com


Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:02

Selina schreef:
@ Sokje: Ik eet eigenlijk ook niet echt bij anderen. Ik neem vaak zelf eten mee :o Bruiloften vind ik ook altijd vreselijk. Een keer was alles vegan en de ‘friet’ was van komkommers. Ik ben toen naar een snackbar gegaan := Ik vind het ook lastig als mensen dan speciaal hapjes hebben gekocht en ik dan nee moet zeggen. Wat ik ook wel eens doe is het aannemen als ik weet dat ik het als het niet meer lukt aan m’n man kan geven. Al weten de meesten wel van m’n ARFID dus ze halen meestal al geen eten in huis of we bestellen pizza ofzo.

@ Amazone4Fun: Ik heb oorspronkelijk de knoop doorgehakt doordat m’n man en ik een kinderwens hadden en ik mezelf niet zwanger zag met zo weinig eten en je kan ook moeilijk brood eten terwijl je kind wel z’n groente moet eten zegmaar. (Al is die wens nu even in de ijskast)
Er zijn enorm weinig behandelaars voor ARFID. Ik heb uiteindelijk 13 maanden(!) op de wachtlijst gestaan en ben sinds december begonnen. Volgende week gaan we beginnen met de exposure therapie waarbij ik eten dat voor mij eng is mee moet nemen wat ik dan daar ga leren eten. Dus weet nog niet hoe dat zal gaan.


Haha, oh zo herkenbaar! Met name ook die kinderwens overigens. Maar ik ben dan vooral bang dat ik tijdens de zwangerschap m'n kind tekort zou doen. Dat eten op latere leeftijd is ook nog wel een ding ja.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:25

Ik vind het hilarisch dqt je augurken en zilveruitjes noemt, want dat zijn precies dingen die ik dan juist wel weer eet :D

Heftig dat bij jou de overprikkeling zo vervelend aanwezig is. Lijkt me wel extra lastig.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:32

alice0cullen schreef:
Voor mij zal niet al niet werken, patat eet ik best, maar ook daar zit voor mij al verschil tussen bevoren patat en verse bijvoorbeeld.

Voor mij is het ook niet echt een angststoornis, meer dat ik echt walging heb van textuur of smaak. De angst zit hem voor mij meer in hoe andere mensen reageren als ik iets echt niet eet. Veel mensen nemen dat als een belediging. Maar zelfs al zou Gordon ramsay zelf een steak voorzetten, hoef ik het nog niet.

Afid is in classificatie ook gewoon een echte eetstoornis en geen angststoornis. Maar er zijn dan ook veel meer eetstoornissen als anorexia en boulimia. Dat zijn de meest bekende.
Ik heb nog nooit behandeling kunnen krijgen voor Arfid specifiek, de exposure zou voor mij bijvoorbeeld echt niet werken. Maargoed ik ben door mij ASS en ADHD diagnoses, en nog een hele lijst andere sowieso te complex voor behandeling :').


Het dikgedrukte stukje was ook mijn probleem; maar dat was nou net wat altijd mijn dagen zo beheerste. Het weinig gevarieerd eten heeft bij mij niet echt voor zware lichamelijke problemen gezorgd, maar alle opmerkingen van mensen er omheen, en daardoor het samen eten willen vermijden des te meer. Dat was voor mij ook de reden om behandeling te willen, de kopzorgen er omheen. Niet het feit dat ik zelf weinig lustte. Voor mij kwam het dus wel erg in de buurt van een angststoornis, hoewel ik dus zelf twee aspecten had, de angst nieuwe dingen te proberen (en dus dat totaal vermijden), en het sociale aspect. Ik weet inderdaad dat er veel verschillende eetstoornissen zijn, maar het eten zelf was/is bij mij niet mijn hoofdprobleem.

Voor de duidelijkheid - ik heb dus wel behandeling gehad in de vorm van CGT, en dat heeft wel iets gedaan, maar zeker niet 100%. Het was ook niet begeleid door een deskundige op ARFID-gebied, ik weet niet of dat nog verschil zou maken. Ik heb in ieder geval wel geleerd er wat meer open over te zijn en dat is eigenlijk wel fijn. Maar ik lust nog steeds weinig.


Kip met rijst en dan steeds meer rijst was voor mij trouwens ook de truc :)) Teveel veranderen in 1 keer is inderdaad niet zo handig denk ik, lijkt me dan heel overweldigend ook? Mijn lijst met nee-items was ook zo heerlijk lang. :Y)

Ik las op de vorige pagina ook iets over waarom weinig groenten, maar bij mij heeft dat ook vooral te maken met de structuren die iedere keer anders zijn, en bij groente vaak ook de bittere of waterige smaak. En soms gewoon omdat het een gedoe is om het goed te kunnen eten. Ik vind mandarijnen en minneola's bijvoorbeeld heel lekker, maar die schil ik dus. Ik pel ze niet, maar snij met een kartelmes de schil en het witte eraf. Daarna snij ik de partjes eruit als een soort boekje. Die witte velletjes zijn echt zo vreselijk. Maar dat kost tijd en daar heb ik dan ook gewoon niet altijd zin in :+


Voor de mensen die ook wel van ARFID-humor houden. Dit Insta-account is wel mooi. Zal ze hier niet posten om het topic niet te verstoren.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:36

M_D_H schreef:
Allereerst, wat fijn om met lotgenoten over dit soort zaken te kunnen praten.
Ik heb dus ook ARFID, veel dingen herken ik, maar niet alles. Ik heb ook het gevoel dat het minder mijn leven beheerst als bij jullie? Of misschien heb ik dat wel helemaal mis :+ Ik ben in ieder geval niet gevoelig voor het zich van voedsel :n
Je kan naast mij prima gele paprika's eten, zolang ik het maar niet hoef te eten... Of ruiken :+

Ik zal straks uitgebreider reageren over in hoeverre het mijn leven beheerst, wat ik doe om het onder controle te houden en hoe ik er mee om ga, maar ik ben bang dat het dan meteen een lang verhaal wordt omdat ik mijn gedachten nu niet zo goed kan ordenen, dus dat volgt later :+


Ik heb er ook geen moeite mee om anderen het is zien eten (behalve dan slakken, dat vind ik wel zo walgelijk :') ).


Ik vind zakelijke lunches ook niet chill omdat er altijd sla en tomaat of dat soort oliebol op zit. :+ Ik zeg altijd dat ik ook behoefte heb aan wat frisse lucht of zo en dan kan ik het er gauw af kieperen hahaha.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:21

Nikass schreef:
Maar steun je hem dan niet in het niet willen/kunnen eten van bepaald voedsel?
Wat gebeurt er als hij geen alternatief krijgt?

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar veel mensen met ARFID krijgen iets van paniek of angst of lichamelijk ongemak als er geen andere eetbare optie is. Kokhalsreflex, het letterlijk niet kúnnen doorslikken, etc.

Als ik geen alternatief had, at ik maar een avondje niet. Ook prima. Deed ik echt liever dan iets proberen te eten dat me zo laat kokhalzen.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Benita, IASCrawler, lizard, nathe, Sourire en 81 bezoekers