[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:12

Is dat dan wel gewoon regelmatig of is daar geen peil op te trekken?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:44

@ Calipsolover, spotting zou ik prima vinden. Dat heb ik nu zo vaak ook buiten mijn stopweek of doorbraakbloeding..

@ smurffie, is het dan te doen met een inlegkruisje of moet je dan aan de tampon/maandverband/cup?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:07

Bij mij zit er zeker regelmaat in en een inlegkruisje is zat. Het is te weinig voor een tampon.
En dst terwijl ik in mijn stopweek tijdens pilgebruik binnen 1.5 uur door de grootste tampons kon doorlekken.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:44

Biks2 schreef:
Na de zoveelste doorbraak bloeding begin ik het echt zat te worden..

Slik al 9 jaar de pil en heb hier nu 2 jaar last van denk ik.

Een vriendin zei dat je met een mirena spiraal helemaal niet meer ongesteld wordt. Klopt dit of is zij een uitzondering?

Met een Mirena is er geen garantie dat de menstruatie wegblijft, maar bij velen wel.
Zelf heb geen spotting meer gehad vanaf +/- 3maand na plaatsing en kreeg terug spotting (inlegkruisje was meer dan voldoende) 5-6maand voor de 5j om waren. Na vervanging 1x spotting gehad en ben nu benieuwd of ik nog een 2de keer spotting ga hebben of niet.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 21:58

Klinkt allemaal wel fijn. Ik neig zelf meer naar de Kyleena. De horrorverhalen rondom het plaatsen van een spiraaltje houden mij alleen nogal tegen..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:56

ik kan niet voor jou bepalen maar bij mij viel de eerste 2x plaatsen reuze mee. En onthou negatieve verhalen worden eerder op internet gegooid dan positieve verhalen.

ja het is even vervelend. neem de tip van uur van de tevoren pijnstiller in zeker aan. Ik zelf deed zelf avond ervoor en dan nog voor het plaatsen.

hoe het bij jou zal weet ik niet elke vrouw reageert er anders op.

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:08

Ik heb de kyleena, zo goed als geen bloeding meer, op soms een uitzondering, maar dat is niet noemenswaardig.

Het zetten was even een hele korte menstruatiesteek, meer niet. Vervelendste vond ik om er zo bij te liggen, maar een jurkje scheelt al.

Echt een super uitvinding, wil niet meer anders.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:37

Ik ben niet bang voor het plaatsen, het zal vast niet prettig zijn maar duizenden vrouwen hebben een spiraal, dus dan kan ik het ook.

Het belangrijkste is wel dat de bloedingen weg blijven of in ieder geval minder worden. Ik gebruik een menstruatie cup en ben bang om de spiraal ermee uit te trekken.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:48

Ik had nog af en toe een beetje spotting met de spiraal, maar ben misschien 2x echt ongesteld geweest in de 3 jaar dat ik hem had. Voordien gebruikte ik een cup maar dat heb ik niet gedaan in combinatie met een spiraal, aan de andere kant heb ik hem eigenlijk ook nooit nodig gehad

Peelie

Berichten: 13411
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:04

Biks2 schreef:
Na de zoveelste doorbraak bloeding begin ik het echt zat te worden..

Slik al 9 jaar de pil en heb hier nu 2 jaar last van denk ik.

Een vriendin zei dat je met een mirena spiraal helemaal niet meer ongesteld wordt. Klopt dit of is zij een uitzondering?

Ik heb 7 jaar lang 1 en de zelfde mirena gehad. Ik ben na het plaatsen 1x ongesteld geweest en daarna nooit meer.

Mars

Berichten: 33258
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:46

Ik ben momenteel met de derde Mirena ‘bezig’ en al ruim 1 jaar niet/nauwelijks ongesteld.
Soms eens wat spotting of bruine afscheiding maar t is allemaal niet vergelijkbaar met echt ongesteld zijn.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:48

Klinkt wel als de moeite om het te proberen!

Wel duur zag ik, klopt het dat je nog tot 1 februari een aanvullende verzekering kan afsluiten?

Mars

Berichten: 33258
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:52

Oeh geen idee..
Ik betaalde geloof ik 150€ voor mijn spiraal, zetten bij HA kost niet extra. Bij de gyn wel je eigen risico.
Als je het over een jaar bekijkt ben je dan niet meer kwijt aan je AV dan aan de spiraal?

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:51

Hier eerst een koperspiraal gehad, nu de kyleena laten zetten omdat mijn menstruaties toch wel erg pijnlijk waren met de koperspiraal. Was daar verder wel heel tevreden over trouwens. Ik had verwacht dat ik me met de kyleena erg hormonaal zou gaan voelen (dat had ik toen ik de pil gebruikte, daar werd ik moe van), maar voel me nog helemaal hetzelfde, echt heel fijn. Wil nooit meer terug naar de pil, spiraaltje is echt zo ideaal! Oké, het laten zetten is echt niet fijn (qua pijn dan, huisarts doet het als routineklusje dus ik vond het niet ongemakkelijk), maar het duurt echt 10 minuten en dan heb je er wel 5 jaar plezier van. Ik raad het aan, ondanks de hoge aanschafprijs (maar met maar 30 euro per jaar valt het ook wel mee).
Ik gebruik een cup i.c.m. spiraal. Ik zorg ervoor dat ik het vacuum verbreek voor ik de cup eruit haal, dan gaat het prima (maar n=1)

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 01:11

Mijn grootste tip is laten plaatsen bij een verloskundige praktijk.
Veel huisartsen doen het wel, maar zo weinig dat ze er niet goed in zijn.

Ik heb tussendoor wel eens een dag gehad dat ik inlegkruisje niet fijn vond en cup gebruikte, goed vacuüm verbreken dan geen probleem in gebruik

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:11

Merken jullie echt verschil mentaal tussen pil en spiraal? Ik heb nu al paar maand niks maar om dat zo te houden vind ik ook nog wel wat vroeg.

Peelie

Berichten: 13411
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:08

Ik was wel minder depri met een hormoonspiraal dan met de pil. Maar zelfs de hormoonspiraal had echt wel effect op mijn mentale gesteldheid wat ik merkte toen de spiraal er uit ging.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:14

smurffie schreef:
Mijn grootste tip is laten plaatsen bij een verloskundige praktijk.
Veel huisartsen doen het wel, maar zo weinig dat ze er niet goed in zijn.

Ik heb tussendoor wel eens een dag gehad dat ik inlegkruisje niet fijn vond en cup gebruikte, goed vacuüm verbreken dan geen probleem in gebruik


Goede tip! Kost het extra bij de verloskundige? Ik heb het bij mijn huisarts gevraagd en hij gaf aan dat hij vaak spiralen zette, dus ik voelde me wel in goede handen bij hem. Maar zeker een goed idee om eerst even te vragen, altijd fijn als iemand met wat meer ervaring het kan doen.

Love_Rosie ik merk tussen de koper en kyleena (nog) geen verschil. Echter de pil is inmiddels al erg lang geleden.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:13

Ik moet hier toch even een positief verhaal plaatsen over de prikpil.

In maart zou ik 14 jaar aan de prikpil zijn. Ware het niet dat ik in mei/juni vorig jaar lichte bloedingen begon te krijgen (spotting, niet meer ik was in al die jaren nooit 'ongesteld' geweest). Na onderzoek bmhk waar behalve hpv positief niets uitkwam (geen afwijkingen) in november toch nog eens een vrouwelijke huisarts bezocht die mij aanraadde om toch te stoppen met de prikpil en eens kijken wat het lijf zelf nog doet.

Aangezien ik bij begin van de prikpil nooit regelmatig menstrueerde had ik grote twijfels aan mijn lijf. Ik zou op 20 december mijn prik moeten hebben en die heb ik niet laten zetten. Binnen een paar dagen kreeg ik last van gezwollen borsten, nog een paar weken verder last van mijn rug, twee weken geleden enorme kramp onder in mijn buik aan één kant die ik verdacht van een eisprong.
Et voila, gisteren werd ik al ongesteld!

De verhalen over de prikpil op internet zijn doorgaans erg negatief en ik begrijp ook dat het voor iedereen anders is. Maar ik wil deze toch even noteren als positieve ervaring, want mijn lijf is wel heel snel weer op gang gekomen.

Soepblik
Berichten: 1151
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:31

Ik heb hier even een vraagje.

Ik heb nu ongeveer een jaar de Kyleena. Hiervoor heb ik vijf jaar lang een mirena gehad. Ik kan slecht tegen hormonen en de mirena was echt top, dus ik dacht van: ik neem de kyleena. Nóg minder hormonen.

Alleen heb ik "last" van een paar dingen, en ik realiseerde me laatst dat dat wellicht door de kyleena kan komen? Ik ben in het afgelopen jaar meer gaan wegen. Niet heel veel meer, maar toch 5 kilo. Terwijl mijn gewicht eigenlijk altijd hetzelfde is geweest en ik niet anders ben gaan eten. Laatst ben ik begonnen met hardlopen, maar het gaat er gewoon níet af. Terwijl ik echt alles goed doe en bijhoud.

Ook heb ik opeens best wel cellulitis ontwikkeld. Hier heb ik echt nooit "last" van gehad, en nu is het er opeens. Ik begrijp er geen hout van.

Ten slotte is mijn libido enorm veranderd. Ik heb eigenlijk nauwelijks zin. Daar herken ik mezelf niet in terug.

Kan dit door die kyleena komen? Ik vind het heel gek omdat ik van de mirena nooit last heb gehad. Maar ik kan gewoon geen andere verklaring vinden dan deze. Hebben meer mensen deze ervaring toen ze van mirena naar kyleena zijn gegaan?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:29

Ik zou wel denken dat dit van je anticonceptie kan komen ja, ik had namelijk dezelfde dingen toen in voor het eerst aan de pil ging. Maar ik zou juist denken dat je minder last krijgt van zulke symptomen als je een anticonceptie gebruikt met minder hormonen? Nu reageert je lichaam ook gewoon altijd anders op bepaalde soorten geneesmiddelen. Die 5 kilo kan ook komen omdat je meer vocht vasthoudt. Ik zou even de HA bellen om dit te overleggen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:09

Soepblik, wat vervelend van je klachten. Het lastige aan je klachten is dat het echt aan allerlei verschillende dingen kan liggen, en hoewel het logisch is dat je op zoek bent naar een oorzaak, hoeft die er niet per se te zijn (al helemaal niet één oorzaak die alle klachten kan verklaren, het kunnen ook drie (4, 5...) verschillende zijn). Je kunt natuurlijk altijd een poosje proberen hoe het is zonder spiraal, maar denk ook eens aan andere oorzaken. Ben je het afgelopen jaar bijvoorbeeld wat minder fysiek actief geweest? Dat kan zowel je gewicht als je cellulitis verklaren (alhoewel, zijn er vrouwen zonder cellulitis? Volgensmij heeft bijna iedereen dat in meer of mindere mate). Verder, hoe lang heb je al een relatie met je vriend? Het is niet gek dat je libido wat minder wordt als je langer bij elkaar bent. Je zou ook kunnen stellen dat je nu op je normale libido zit, en dat de verliefheidsfase slechts een verhoogd libido gaf. En over dat afvallen, wellicht kan je de vetverbranding wegstrepen tegen de massatoename door je spieren. Hoe dan ook ben je goed bezig, of je nou afvalt of niet, want hardlopen/fysieke activiteit is gezond, ongeacht of het nu direct tot je beoogde resultaat leidt of niet.

Ik raad je aan om een gesprek aan te gaan met je huisarts om dit te bespreken, omdat je klachten ook best bij een ander ziektebeeld zouden kunnen passen, waar wij bokt-artsen natuurlijk geen weet van hebben en straal overheen kijken.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:25

Inmiddels heb ik 2 keer door geringd en de 3e ring is nu halverwege, helaas heb ik nu behoorlijk last van een doorbraakbloeding dus wil ik een stopweek inlassen. Kan dat gewoon op dit moment of ben je dan niet meer veilig?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:35

Petrichor schreef:
Inmiddels heb ik 2 keer door geringd en de 3e ring is nu halverwege, helaas heb ik nu behoorlijk last van een doorbraakbloeding dus wil ik een stopweek inlassen. Kan dat gewoon op dit moment of ben je dan niet meer veilig?

Ik quote mijzelf even:

Inmiddels de stopweek achter de rug, of nouja vandaag weer begonnen met een nieuwe ring. Maar jeetje wat is mij die stopweek slecht bevallen, menstruatie veel heftiger dan toen ik geen hormonen gebruikte en de hele week aan de zware pijnstillers gezeten. Nu het einde van de stopweek nog steeds aan het vloeien en gigantische buikpijn onder de navel, bij een lichte druk verergert dit. Dit had ik nooit voor gebruik van hormonen.

Iemand die dit herkend?

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:44

Ik heb ook een vraag m.b.t. De nuvaring. Hier ben ik 2 weken geleden mee begonnen, op de 1e dag van mijn menstruatie. Nu blijf ik maar ongesteld, de ene keer iets lichter dan de andere keer. Iemand die dit herkent en gaat dit over? Op deze manier doet hij z’n werk als anticonceptie namelijk wel fantastisch :') maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee.