Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:21

Goede reis terug!

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-22 11:26

MuSLi schreef:
Hier vanmiddag nog een laatste run op het eiland gedaan. Morgenavond vliegen we weer naar huis... Stukje langs de "boulevard" gelopen. Heen en terugje, heuveltje af, stukje boulevard, heuveltje op :')

[ [url=m/KkA80b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pjCHVQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig, die blauwe zee <3
Goede terugreis!

Mijn rondje wandelen vanochtend zit er al op.
Gisteren op het eind van mijn rondje wandelen met Matt, schoot er ineens iets compleet verkeerd in mijn knie. Kon 'm niet eens meer buigen.
Gelukkig waren we dicht bij stal.
Maar het was ook ineens weer weg. Heel vreemd :?

Vanochtend geen last gehad, behalve wat pijnlijke spieren waar vrijdag in geprikt is. Lekker wat heuveltjes in de duinen en het bos gewandeld. Ook nog 2 reeën gezien. :D
Zo nog even mijn oefeningen doen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:11

Poes die training klinkt als muziek in oren

Ik hou van w delen ik haat intervallen waar bij je dood gaat.
Ik snap niet hoe men daar van kan genieten

Alleen nadeel bij mij met wandelen is, dat ik heel snel stijve spieren krijg en niet meer los krijg of ik verzuur

Hier vandaag loop door mastbos om 09:15 al zo druk in bos dat ik dacht ik keer om.
8 km in 58:54 ik ben tevreden eens kijken hoever mijn lijf het aan kan. Ik heb geen lijf voor hardlopen teveel kwaaltjes

As zaterdag naar starshoe voor nieuw trail en hardloopschoenen

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:39

Goede reis terug Musli, volgens mij heb je een heerlijke actieve vakantie gehad!

Wat raar Dilan van je knie, dat het zo plotseling als het kwam ook weer weg was. Gelukkig heb je vandaag geen last meer.

Tita lekker hoor in het bos, jammer dat het al zo druk was maar zo te lezen heb je toch fijn gelopen.

Hier vandaag de lange duurloop. Ik zag er wel een beetje tegenop maar heb eigenlijk best lekker gelopen! Een fijne ronde over fietspaden en binnenwegen richting centrum Ede en weer terug. Uiteindelijk 18,8km in 2 uur 12 minuten. Blij dat ik een heel mooi constant tempo heb kunnen lopen naast wat korte wandel- en de-weg-zoek-stukjes. De spoorweg overgang die ik wilde pakken was afgesloten dus daar moest ik even omheen navigeren :+

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:36

Lekker gelopen Kylan.

Tita ben benieuwd welke schoenen het worden!

Dilan dat is even schrikken met je knie. Gelukkig dat het snel over was

Hier weer met ons clubje trailgekken op pad geweest. Een mooie en gezellige route van 12k bij Wekerom. Ook even langs het middelpunt van Nederland geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:27

Gezellige bende SV! Leuk om met zo'n groepje op pad te gaan. Mooie omgeving en zo te zien ook mooi weer :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:32

Oh, dat ziet er gezellig uit SV! Mooie foto's ook weer.

Goede reis Musli, toch nog even een paar mooie laatste foto's.

@Bigben: jeetje wat een interessant verhaal! Ik kopieer je tekst en sla ik op in mijn verzameling. Probeer er ook zoveel mogelijk over te lezen en leren. Ik vind dat aerobe en anaerobe nog best moeilijk te begrijpen, maar zo is het al heel helder verteld!

Gisteren stond een meting op het programma om mijn hartslagzones opnieuw te bepalen. Mijn oud-trainer, die ook mijn marathonschema heeft gemaakt, zou de meting doen. Dus 3 x 600m met 5 snelheden: 1e ronde: 200 m onder duurlooptempo, 200 m op duurlooptempo, 200 m vlot. Daarna hartslag noteren. Dan 2e ronde: 200 m op duurlooptempo, 200 m vlot en 200 m snel. Weer hartslag noteren. Dan 3e ronde: 200 m vlot, 200 m snel en 200 m volluit. De gemeten hartslag is dan je max en van daaruit kun je de zones bepalen. Maar wat bleek... mijn horloge, die mij nooit in de steek laat, haperde en had geen goede hartslag gemeten (was veel te laag). Ik baalde als een stekker. Voelde ook in mijn bovenbeen dat ik iets verrekt had met die hele snelle 200 m... Maar oke... nog een keer proberen, hoewel de trainer waarschuwde dat ik misschien niet meer op die top kon komen. Het maakte niets uit, want horloge haperde weer... -O- Op de terugweg naar huis deed'ie het weer... _-:( 8)7

Maar goed, nu moet ik nog een keer.

Wel kregen we (mijn man was er ook bij en hij heeft nu zijn max kunnen meten) nog wat goede uitleg.
Voor mijn marathon is het heel belangrijk om hele langzame duurlopen te lopen. Om dus inderdaad op vetverbranding te trainen. Als je dan uiteindelijk de marathon doet, en je na een km of 30 je lichaam overgaat van koolhydraatverbranding op vetverbranding (wat vaak ervaren wordt als de man met de hamer) dan is je lichaam dat al gewend en heb je er geen last van. Ik vond dit wel zeer fijn om te horen, want dat motiveert om inderdaad echt langzaam te lopen. Maar ik ben wel benieuwd wat BigBen van deze info vindt.

foxy80

Berichten: 7870
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:29

Goedemorgen allemaal!

Weer even mega-bijleespost van de afgelopen dagen, had geen tijd om te reageren.

BB80, dat van de autosleutel… ergens is dat toch triest dat wij met die mentaliteit over straat moeten.
Jonge mannelijke collega laatst snapte niet meteen dat ik niet na het werk kon gaan lopen. Ik heb hem letterlijk moeten zeggen: “Ik ben een vrouw en alleen, dat is gevaarlijk voor mij in de polder”
Tegelijk viel het kwartje, ik ben een volwassen vrouw, spreek 4 talen, betaal belastingen, maar in het donker ben ik opeens gereduceerd tot een kleuter die niet alleen over straat kan. België is evengoed van mij, ook als het licht uit is.
Ik ga dus weer in de ochtend trainen.

Wat Poes zegt over de maximum tijd klopt ook. Voor de 10Miles is dat 2 u 15 min en daar zitten dus 2 lange hellingen tussen, vooral de 2de is moordend (letterlijk, een paar jaar terug nog 2 doden met 2de klim). Ook op de marathon van Brussel hebben ze regelmatig een dode. Tijdens vrijwillig sporten hé! Dus ja Poes, ik heb het moeilijk met die mentale druk van je MOET dit lopen want ANDERS ga je dat en dat niet halen… En dan gaat mijn hartslag vanzelf al omhoog. En idd, het was niet echt: “Joepie, je bent bezig!”. Ik ga nu oud sporthorloge van echtgenoot erbij pakken om hartslag in het oog te houden. En voor nieuwe schoenen, deze zijn ondertussen minstens 8 jaar oud (waarvan ze de eerste 6 jaar in de kast hebben gestaan). Gelletjes en zo vond ik nogal overdreven voor de mini-afstanden die ik doe maar zal me daar maar bij neerleggen dat ik hulpmiddelen nodig heb. Compressiekousen zijn momenteel mijn ‘nee, daar begin ik nog niet aan’ – item.
Ik wacht trouwens nog op hun trainingsschema, blijkbaar duurt dat wel even (wist jonge mannelijke collega te zeggen).

Dilan, fijn dat het langzaam vooruit gaat.

Goof, 4 km in 27 min, daar teken ik direct voor.

Musli, dat is nog eens een uitzicht daar! Geen last met stevige wind aangezien het een kaal landschap is?

BigBen, bedankt voor de goede uitleg, het sluit wel goed aan bij de info die ik toen kreeg maar blijkbaar zelf niet goed overbreng (idd bij omslag punt is het effect maximaal).
En wat dat duurlopen betreft, daar vond ik een compliment wel op een zijn plaats voor mezelf, ik loop wel 10 km aan een stuk zonder op te branden als een kaars.
Ik ben 41, en ben pas per 1 juli, in mijn eentje, beginnen lopen en ondanks stevige coronadip (6 weken amper gelopen in november/dec) heb ik dus gisteren 10 k aan 1 stuk gejogd.
Stapte er echt buiten met het idee dat ik nog nergens stond. Mijn echtgenoot heeft moeten praten voor brugman om me op te peppen (en al een geluk dat ik zondag dus run met werk had) of ik had het hele 10Miles idee aan de wilgen gehangen. Wat is het punt eraan te beginnen als het toch waarschijnlijk niet lukt?

Nou Duke, ben benieuwd naar de input van BigBen op jouw verhaal, want dat is nieuw voor mij, dat na een flinke afstand je lichaam weer overstapt van koolhydraatverbranding naar vetverbranding. Je hartslag is daar dan toch te hoog voor? Ikkenisnapni.

Zeg, en wanneer komt die runners’ high van Forumster dan? Of is dat niet meetbaar?

Zondag was dus D-day. Mijn echtgenoot kreeg echter zaterdag zijn booster en had al wat last van zijn meniscus, vermoedelijk is dat daarop geslagen en zaterdagnacht kon die niet slapen van de pijn, telkens uit bed, rondlopen, er weer in… Ik had al stress voor de run, dus als resultaat amper geslapen. Mijn CEO is dan ook nog eens van “hop hop, let’ s go” dus ipv op het gemak aan te komen op de site was het rush rush nr halen – wc stop – snel sportzak afgeven en om 10.30 u stipt over de startlijn. Ik voelde al dat mijn hartslag verhoogd was nog voor ik vertrok, heb dus gewoon gelopen of het een zondagse training betrof na een nachtje doorzakken. Wat in principe ook zo was, maar dan zonder bier en vertier… kreun. Baas had me ook een energygel meegegeven, die heb ik in km 7 naar binnen gegoten en voortgetrappeld en was op 1u 23min binnen. De laatste 2 km voelde ik dat de tank echt leeg liep, niet fijn. Afin, we kunnen weer wat afstrepen:
- Ik kan 10 km aan 1 stuk trappelen
- Ik ben niet hijgend als een stoomtrein aangekomen
- Tijdens lopen zelf geen pijntjes of wat dan ook. Easy does it
- Na lopen geen pijn momenteel of stijf. Loop nu wel in mijn rijsokken rond om onderbenen goed warm te houden, haha!
- Energygel is eetbaar
Enkel in de namiddag rond 15 u me ondanks flink middagmaal (dubbele boterham, banaan en mandarijn) en ¾ liter drinken me even misselijk gevoeld. Ik vermoed dat dat komt omdat ik mezelf zo slecht hydrateer, dus daar moet ik echt aan gaan sleutelen.

MuSLi

Berichten: 5240
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:35

Knap gedaan @Foxy80 *\o/*

Wind was wisselend, sommige dagen hard, sommige dagen zo goed als niks.
Dat heb je vaak op een eiland natuurlijk. Was prima te doen in ieder geval met rennen :j

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 13:14

Knap hoor foxy :j

Mijn wekker stond vanochtend om 6u voor een rondje lopen.
Omdat ik steeds bij de laatste paar intervallen last kreeg, wilde ik eens uittesten of ik minder, maar langere intervallen kan handelen.

Normaal liep ik ongeveer 210 meter tijdens een interval van 1 min 20 sec. Daar deed ik er 12 van, totaal rond de 3,5 km.
Voor vandaag 10 intervallen van 300 meter ingesteld met 45 seconden wandelen tussendoor.
Kwam ik in totaal aan hetzelfde aantal km.
Ging eigenlijk heel fijn. Net tijdens de laatste stappen lopen/ tijdens uitwandelen wel wat irritatie. Maar heb de afgelopen weken nog niet zo 'makkelijk' kunnen lopen :D

Morgenavond looptraining bij de fysio. Stond eigenlijk 2 weken geleden al gepland, maar toen kreeg ik tijdens mijn eigen training weer echt pijn en kon dat niet doorgaan.:=

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:44

Foxy80 goed gedaan hoor!!

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:47

tita intervallen waarbij je dood gaat hou ik ook niet van, ik heb wel intervallen waar ik gecontroleerd diep ga. Ik weet een richthartslag, en dat ik daar een paar minuten in kan verblijven. Het vraagt wel veel van me, maar de voldoening na afloop dat ik het voor elkaar heb gekregen helpt wel mee. En ik zie dat mijn tempo's in de andere hartslag zones er van verbeteren, dat is ook wat waard. Het is wel zo dat ik mijn tempo loop en mijn trage lange duurloop zonder moeite in het donker doe maar dat ik me er voor de intervaltrainingen niet toe kan zetten om ze 's avonds nog te doen.

Kylan 18,8 km, en dat in een 10k plan. Mij niet gezien hoor. Ik ben nu aan het uitbouwen naar 15k omdat ik 10k moet kunnen doen na 45 minuten zwemmen en 2 uur fietsen maar anders was ik nooit zo ver gegaan.

SuperVixen wat een heerlijke foto's weer. Zowel de mooie natuur als jouw plezier in hardlopen straalt me tegemoed

Duke, balen dat het horloge er geen zin in had. Hoe is het nu met je bovenbeen? Serieus iets bezeerd of valt het mee?

Super gedaan Foxy, balen dat het allemaal zo gehaast was vooraf en de slechte nachtrust maar je kan nu wel zeggen dat je op een slechte dag het wel kan. Moet je bedenken waar je toe in staat gaat zijn op een dag dat alles wel gaat zoals gepland...

Loop je die 300 meter intervallen op het zelfde tempo als dat je die 210 meter intervallen deed? Dat heb ik in het verleden wel gemerkt, toen was ik interval training aan het doen met allemaal 1 min intervalletjes en toen kreeg ik pijn aan mijn been. Terwijl ik twee dagen later wel gewoon 5 min intervallen steady wegliep zonder ergens last van te hebben en weer twee dagen later nog een keer intervalletjes ging doen en meteen weer pijn kreeg. Bleek voor mij er echt aan te liggen dat ik die korte intervalletjes onbewust een stuk intenser maakte dan de langere intervalletjes. Wel heel fijn dat het steeds beter lijkt te gaan, en succes met de looptraining bij de fysio

Hier was de planning om vrijdag een interval loop te doen maar toen was het al donker en heb ik hem naar zaterdag uitgesteld. Week 1 was het 6 keer 4 min op 2 min af, nu was het 2-4-6-6-4-2 op 2 af. Ging best lekker, al is 6 min op voor mij wel een soort van grens nog. Tempo op de 1e 2 intervallen was nog wat sneller dan daarna maar het levelde goed uit daarna bij de laatste vier intervallen naar ongeveer 6:05 min/km.

En toen was het zondag en had ik nog een 3e run voor de week staan, en in plaats van die dan ook maar uitstellen en een domino effect krijgen gewoon er op uit gegaan en super lekker gelopen. De planning was 70 min easy pace. Ik had een redelijk goede steady pace en besloot na 9km de laatste paar minuten op tempo pace gelopen, wat tot mijn vreugde ook ma 9km easy pace gelijk was aan wat ik woensdag tijdens mijn tempo loop ook gemiddeld gelopen had. En toen bleek ook nog mijn easy pace 10 seconden minder per km te zijn dan vorige week dus dat was een fijne verrassing:
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 13:50

Goed bezig! Nette hartslagen ook.

Ik liep de intervallen eerst rond de 5.20 min/km, maar dat was wat teveel van het goede. Heb dat toen terug gebracht naar ongeveer 6.00 min/km. Dat liep ik met de kortere intervallen en nu ook met de 300 meters.

Maar heel erg let ik er niet op. Moet mijn aandacht nu nog heel erg bij de looptechniek houden. :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:00

Tis goed aan het verbeteren e Dilan!

Goed gedaan Foxy! Zijn er geen kleinschaliger lopen die je wilt doen anders? Ik vind de tijden bij die massa evenementen vaak ook vrij scherp. Genoeg mensen die echt wel 2u nodig hebben voor ten miles dan heb je maar een kwartier speling. Dan mag er onderweg niet te veel gebeuren nee.

Wel echt jammer dat deze test voor jou zo demotiverend was. Zoiets doe je toch juist om verder te verbeteren. Mss wel iets om hen te geven als feedback?

Ik denk dat als je rustig verder doet en vooral consequent 3 keer per week gaat, langzaam maar zeker je Km op bouwt, vooral veel rustig loopt en eens per week of twee weken wat tempowerk meepakt, er heel erg veel mogelijk is.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 14:16

Voor ten miles in 2u moet ik, even uitgaand van mijn lange duurloop tempo van november, ook niet teveel problemen hebben onderweg idd.

Als alles goed gaat, zou ik het prima redden. Maar als ik bvb buikpijn krijg, of kramp in mn spieren oid, dan wordt het al krap

foxy80

Berichten: 7870
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:28

Wat Poes zegt denk ik inderdaad ook, samen met letten op hartslagzones. Heb nu ook mijn tijden van zondag naast mijn trainingstijden gelegd en tot mijn verbazing heb ik de eerste 7 km sneller gelopen dan op mijn laatste training. Dus alles is relatief.

Ik loop sowieso de uitgestelde corrida nog mee in Leuven eind maart van 8 km.

Moest nergens feedback geven trouwens. Misschien kan dat nog wel als ik mijn trainingsschema krijg.

Imay, zo had ik het nog niet bekeken! Goed overzicht btw. En idd, die pin zit ook nog in mijn heup, bovenop mijn leeftijd. Bedankt voor de felicitaties allemaal!

SV, die foto’ s zijn weer zo aanstekelijk mooi!

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:26

Foxy wat knap gedaan! Jammer dat de test zo demotiverend was. Ik zou wel proberen dat als feedback door te geven inderdaad

Goed bezig Imay!

Supervixen wat een mooie foto's weer! Ziet er heel gezellig uit :j

Ik heb zaterdag de night snow trail gelopen in Les 2 Alpes, de 20km. Gestart op 2100m hoogte, met totaal bijna 700m positieve hoogtemeters en 1200m afdalen. Op het einde heb ik nog een afslag gemist, dus een extra km gelopen, en de laatste twee km was de sneeuw heel diep en zwaar, waardoor ik nauwelijks kon hardlopen. Het was heel leuk maar ook echt loodzwaar, ik had in de ochtend nog een beetje geskied, en na de run was ik echt op. Ik ben met 2u23min gefinisht als 8e vrouw, supertrots op, met een minder dan ideale voorbereiding (ziekte en geen heuvels kunnen trainen := )
Afbeelding
De zondag heb ik nog geskied en daarna terug naar huis gereden, nu heb ik flink spierpijn :+

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:27

Lien wat supertof om te doen zeg.
Sneeuw is zo zwaar om door te lopen. Vorig jaar 25km in Drenthe door de sneeuw geploeterd, waarbij de sneeuw tot de enkels en soms tot de knieën kwam. Pff, was kapot daarna.

En mag ik even juichen, buitenevenementen mogen weer doorgaan!
Dan gaat hopelijk ook de Leersumseveldultra door!

Tempo's van mijn intervallen ligt eraan hoe lang de intervallen zijn en hoeveel ik er moet doen.
Voor de wat kortere intervallen van 200 tot 500m stel ik meestal tussen de 4.30 en 4.50 min/km in, met herstel ertussen op ongeveer 5.40 min/km.
Worden ze langer dan 500m, dan ongeveer 4.40 tot 5.10 min/km. Herstel ook weer 5.45 per km ongeveer.
Een km of meer per tempoblok dan wordt het ongeveer tussen 4.50 en 5.20 min/km.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:31

Serieus??!?!! Rennen in de sneeuw? Hoe gaaf! Ik hou ook van wintersport maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Wat voor soort schoenen draag je dan?

IMAY jij gaat ook lekker hè? Knap hoor, volledig op schema en ook gewoon 2 dagen achter elkaar. Is dat nog je schema van RW?
Leuk om je vorderingen mee te lezen.

Gave trail weer SV, jullie loopgroep ziet er vrolijk uit vooral met die kleurtjes in jullie kleding! Jullie hebben vast een hoop lol gehad! Fantastische foto’s en inspireert enorm om het asfalt in de polder weer snel om te ruilen op mijn eerst volgende vrije dag!

En Foxy80 - you did it! Hoop dat alle opbeurende tips en je eigen doorzettingsvermogen ervoor zorgt dat je met een nog fijner gevoel je km’s kan maken. Je doet het maar mooi!

Balen van je meting Duke. Ga je nog een keer opnieuw? Snap dat je baalt!

Welkom thuis Musli, leuke vakantie gehad? Je komt vast in shape thuis!? Hihi Bedankt voor het delen van je onderweg foto’s!

Dilan of alle andere verstandige hier, hebben jullie tips voor mij - hoe en waar de intervallen te kunnen inbouwen in mijn huidige “ik loop gewoon zo hard of fijn als goed voelt” rondjes?
Ik ben de 10 km grens zondag gepasseerd en heb doorgelopen tot 11,5 km. Ik wil toch wel graag effectief uitbouwen naar de 15 km.
Voel iets van weerstand maar ben vast te overtuigen :+ :Y)

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:45

BB80 schreef:
IMAY jij gaat ook lekker hè? Knap hoor, volledig op schema en ook gewoon 2 dagen achter elkaar. Is dat nog je schema van RW?
Leuk om je vorderingen mee te lezen.


Het 1e schema van Run2Day, om op te bouwen naar 10km, heb ik een paar weken terug afgerond met een aardig PB op 10km. Ik ben nu aan het 2e Run2Day schema begonnen, dat opbouwt van 10 naar 15km, en deze week start week 3 daar van.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:52

Oja Run2day, ik was in de war met RunnersWorld! Dank je wel, mooi ook je onderschrift, super doel!

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:07

BB80 hoe vaak loop je per week?

Als je drie keer loopt per week zou ik doen: lange duurloop - interval - kortere (tempo)loop.

Er zijn zoveel intervallen te bedenken! De mogelijkheden zijn eindeloos. Kun je ze zelf invoeren en verzenden naar je sporthorloge?

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:20

Ik loop om de dag, dus 3 om 4x per week - aan motivatie geen gebrek - altijd zin in :o
Dank je SV, helaas een Applewatch - dus geen coach Jeff of andere opties. (Vind het zo leuk dat die man bestaat :j )

Lange duur is dan 10+ km voor nu
Interval Max 30 min ofzo
En een kortere tempo loop van 5-7 km maar dan moet ik bewust harder rennen dan nu mijn standaard rondjes.

Als ik jullie hoor praten over tempo’s en dan vooral in pace uitgedrukt heb ik echt geen idee... hoe snel is 5.35 of 7.56? En het wordt helemaal lastig als ik lees in schema’s of tijdschriften over “loop een LDL op je 1/2 marathon tempo”
Hoe. Weet. Je. Dat?? :o?

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:37

BB80 schreef:
Ik loop om de dag, dus 3 om 4x per week - aan motivatie geen gebrek - altijd zin in :o
Dank je SV, helaas een Applewatch - dus geen coach Jeff of andere opties. (Vind het zo leuk dat die man bestaat :j )

Lange duur is dan 10+ km voor nu
Interval Max 30 min ofzo
En een kortere tempo loop van 5-7 km maar dan moet ik bewust harder rennen dan nu mijn standaard rondjes.

Als ik jullie hoor praten over tempo’s en dan vooral in pace uitgedrukt heb ik echt geen idee... hoe snel is 5.35 of 7.56? En het wordt helemaal lastig als ik lees in schema’s of tijdschriften over “loop een LDL op je 1/2 marathon tempo”
Hoe. Weet. Je. Dat?? :o?


Ik loop op hartslag, dat geeft mijn horloge accuraat aan. Ik heb vorig jaar die zones eens laten bepalen door een professional maar er zijn ook redelijk goede manieren om ze zelf te bepalen, best wat filmpjes voor te vinden op youtube en wellicht dat Duke daar iets meer over kan zeggen naar aanleiding van diens poging een paar dagen terug.

Mocht je puur op gevoel willen lopen, dat kan ook. Hou dan voor je lange duurlopen aan dat je er een gesprek bij zou moeten kunnen voeren. Dat hoeven geen prachtige volzinnen te zijn maar wel een gesprek met een loopmaatje of mee zingen met een popliedje bijvoorbeeld. Bij tempoloop is je ademhaling versneld en kan je wel nog korte dingen communiceren maar meezingen met een liedje zou hier een uitdaging kunnen zijn zegmaar. Threshold pace, waar je intervallen op zijn is nog een stapje sneller. Niet helemaal voluit in het rood maar wel een inspanning die je maar een kort stuk vol kan houden. Voor mij persoonlijk vertalen deze tempo's zich ruwweg tot 4 passen inademen en 4 passen uitademen voor de lange duurloop, 3 voor de tempoloop en 2 voor de threshold.

En nog wat technischer, de Aerobe en Anaerobe drempels:

Aerobe drempel (VT1, AeD) = de eerste drempel wat het einde van de zuurstofrijke (aerobe) verbranding aangeeft en niet het punt waarna je in toenemende
mate melkzuur gaat aanmaken. De hoeveelheid melkzuur kun je nog wel makkelijk afvoeren en afbreken, dus de concentratie neemt nauwelijks toe.
Dit is de drempel tussen extensieve duur en intensieve duur.
Anaerobe drempel (VT2, RCP) = de tweede drempel is het punt vanaf waar je zoveel melkzuur aanmaakt dat je het niet meer voldoede af
kunt breken en afvoeren, met als het gevolg flinke stijging melkzuur concentratie. Hoe verder je boven deze drempel komt, des te korter hou je dit vol.

Bij je lange duurloop probeer je onder die Aerobe drempel te blijven, dat is het tempo dat een beetje aanvoelt alsof je het nog heel lang vol zou kunnen houden als moest. Bij je temporun zit je tussen de twee drempels, je spieren moeten werken maar je lichaam kan de afvalstoffen die worden aangemaakt nog goed afvoeren. Bij threshold zit je boven die tweede drempel, je spieren bouwen meer afvalstoffen aan dan kunnen worden afgevoerd. Daarom voelt het 5e interval altijd zwaarder dan de eerste.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 21:50

BB80 schreef:
Ik loop om de dag, dus 3 om 4x per week - aan motivatie geen gebrek - altijd zin in :o
Dank je SV, helaas een Applewatch - dus geen coach Jeff of andere opties. (Vind het zo leuk dat die man bestaat :j )

Lange duur is dan 10+ km voor nu
Interval Max 30 min ofzo
En een kortere tempo loop van 5-7 km maar dan moet ik bewust harder rennen dan nu mijn standaard rondjes.

Als ik jullie hoor praten over tempo’s en dan vooral in pace uitgedrukt heb ik echt geen idee... hoe snel is 5.35 of 7.56? En het wordt helemaal lastig als ik lees in schema’s of tijdschriften over “loop een LDL op je 1/2 marathon tempo”
Hoe. Weet. Je. Dat?? :o?

Marathontempo kun je volgens mij bij veel hardlooptrainers wel laten uitrekenen dmv een test.

Qua tempo: 6.00 min/km is 10 km/h
Dan heb je iig een beetje een richtlijn.

Ik weet niet precies wat alles omgerekend is, maar ik weet dat als ik een lange duurloop doe, ik rond de 6.40 min/km moet lopen en dat ik korte intervallen tussen de 5.00 en 5.30 min/km kan aanhouden :)