Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 14:30

Hi,
Al een maand of 3 kamp ik met rugpijn, voornamelijk hogerop in de rug. Niets helpt, heb al erg veel geprobeerd. Ben nu aan het wachten op een verwijzing, maar wachten duurt natuurlijk altijd erg lang wanneer je ergens pijn aan ervaart. Nu kan je natuurlijk niet veel meer dan dat, maar hoe meer ik probeer te zoeken, hoe meer ik tot de conclusie kom dat rugpijn wat laag gelegen is veel vaker voorkomt. Mijn rugpijn ligt vrij hoog, richting de nek.
En nu ben ik eigenlijk ja, wat wil ik eigenlijk met dit topic :') Ik hoop gewoon te vinden dat er wel degelijk mensen zijn met soortgelijke rugklachten waarbij er ook gewoon weer herstel is opgetreden. Wat was uiteindelijk de reden voor de rugpijn en hoelang heb je niet alles normaal kunnen doen? Ik merk dat ik nu erg veel moet laten en vaak mijn grenzen nog over ga, waar ik op dat moment best doorheen kan bijten maar achteraf voor nog meer last zorgt. -O-

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:44

Ik had regelmatig last van pijn ter hoogte van mijn schouderbladen. Heel vervelend, bleek uiteindelijk echt een houding ding te zijn. De marathonwagen waar ik toen mee reed was te groot voor mijn korte beentjes en dat ging ik dus corrigeren in mijn rug.

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:52

Het komt vaker voor dan je denkt, meestal houding gerelateerd. Vooral bij statische belasting zoals veel computerwerk of autorijden.
Afwisseling en (gepaste) beweging is verstandig, doorbikkelen niet.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 14:56

Ja, mijn werk is voornamelijk staand en lopend. Ik heb wel de paarden in eigen beheer, doe dan alles met de hand en niks machinaal. Ik merk vooral dat ik die werkzaamheden ook steeds slechter kan uitvoeren, ook al let ik zo goed mogelijk op mijn houding. Mijn stiefmoeder is verzekeringsarts dus ook dat soort arbo tips over bukken e.d. lijken weinig te doen.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:05

Wat heb je op dit moment al geprobeerd wat niet lijkt te werken TS?

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 15:24

Aangepaste stoel, rode lamp, back on track matje, verschillende balsems, bloedonderzoek om tekorten uit te sluiten, bij de fysiotherapeut geweest, bij de HA geweest, ander bed met boxspring gekocht en massages geprobeerd.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:31

Kraken, chiropractor, holistische arts?
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 15-10-21 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:33

Vitamine D ook geprikt ? Anders even bij je uitslag kijken.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:55

Ja ervaring genoeg helaas, alles valt of staat met een goede behandelaar.

Hier goede ervaringen met body stress release en een goede osteopaat en sinds kort ook met een wat aparte fysio die neurokinetisch werkt.

Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen, is het een houdingsgerelateerde klacht? staat er een wervel scheef? is het stress?, gaat er iets in de stofwisseling niet goed? Ik heb ook veel fysiotherapeuten versleten waar ik helemaal niks aan had dus het loont ook om daar verder te kijken.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:07

Ik loop al jaren af en aan met hoge rugpijn (en daardoor ook hoofdpijn). Bij mij zijn mijn houding en bouw een groot deel van het probleem. Ik heb nu voor het eerst een fysio/manueel therapeut gevonden die me echt goed kan helpen met mijn probleem. Het kan dus soms de moeite zijn om verder te kijken qua therapeuten, er zit best veel verschil in, in mijn ervaring.

Een hele "kleine" tip die mij echt goed geholpen heeft, is om mijn kin in te trekken. Mijn hoofd staat vrij ver naar voren en door daar op te letten zijn de klachten echt al flink verminderd. Eerdere fysiotherapeuten zeiden wel dat ik rechtop moet zitten/lopen, maar dit ís voor mij rechtop. Wat je zelf niet voelt kan je ook niet verbeteren.
Daarnaast maakt hij nu iedere 2 weken de boel flink los, daar heb ik ook enorm veel baat bij.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 18:00

Elisa2 schreef:
Ja ervaring genoeg helaas, alles valt of staat met een goede behandelaar.

Hier goede ervaringen met body stress release en een goede osteopaat en sinds kort ook met een wat aparte fysio die neurokinetisch werkt.

Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen, is het een houdingsgerelateerde klacht? staat er een wervel scheef? is het stress?, gaat er iets in de stofwisseling niet goed? Ik heb ook veel fysiotherapeuten versleten waar ik helemaal niks aan had dus het loont ook om daar verder te kijken.


Dit is idd iets wat nu bij mij voorop staat. Ik ben zelf paramedisch geschoold en momenteel werkzaam in het medisch ondersteunend werkveld dus daardoor kan ik relatief goed filteren in wat ik heb kunnen proberen en wat ik moet afwachten. Mijn lijn met de fysio was ook heel kort, als in geen rare dingen die op t eerste gezicht aan de orde zijn, zoals houding. Ook daar gold t advies, we gaan niet verder behandelen voor je de oorzaak weet. Op die verwijzing wacht ik dus nu. Maar ik raak er soms wel een beetje radeloos van, of dit nu wel weer weggaat, of het op te lossen valt, wat het dan kan zijn waardoor die pijn aanwezig is. Vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen met rugpijn.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 18:02

bigone schreef:
Vitamine D ook geprikt ? Anders even bij je uitslag kijken.


Ja, was dik in orde. Ook de b12 en het aanvullend onderzoek rondom de opname van b12 was in orde. Ik was er in de eerste instantie namelijk heilig van overtuigd dat ik een vitamine D tekort zou hebben, haha. Was ook mijn eerste gedachte.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:04

Hoe druk ben jij? Met al je werk en activiteiten?

Ik heb ook hoge rugpijn, maar als ik een paar dagen niet werk, gaat het beter. Houding achter de pc is funest. Overdag lekker bewegen en 's avonds op tijd lekker gaan liggen werkt voor mij het beste. Op het werk heb ik soms een verstelbaar bureau. Als ik sta, gaat het ook beter. Maar het beste is gewoon meer bewegen en meer rust. Klinkt paradoxaal.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 00:48

Druk wel ja... Ik sta op om 6 uur, ga om 7 uur van huis naar werk en om 17 door naar de stal waarna ik thuis kom om 20. Dan nog huishouden doen en eten. Ik ervaar de meeste pijn als ik bij de paarden ben of het huishouden doe, boodschappen til etc. Ik herken wel wat je zegt, mijn weekenden zijn rustiger en dan lijkt het ook minder pijn te doen ja. Op werk heb ik ook een fijne balans tussen zitten en staan/lopen. Goeie stoelen en eveneens bureaublad dat je kunt verstellen. Daar probeer ik ook heel bewust om te denken, zoals bv bij het bukken bij mijn kluisje door de benen te gaan en niet buigen met de rug.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 01:32

Mijn man kampt ook met hoge rugpijn, al jaren. Wat bij hem groot verschil maakte is een bezoek aan de podoloog. Eerder was al een vrij groot beenlengte verschil bij hem vastgesteld en hij heeft nu zooltjes die dat oplossen en ook zijn voet beter ondersteunen. Goede schoenen zijn ook heel belangrijk en hij gaat 1x per maand langs de fysio.
In de winter heeft hij duidelijk meer last, ook opstartproblemen, jij ook? Kou heeft bij hem erg veel invloed.
Dankzij fysio en podoloog gaat t gelukkig wel echt beter dan hoe het was.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 04:01

Mars schreef:
Mijn man kampt ook met hoge rugpijn, al jaren. Wat bij hem groot verschil maakte is een bezoek aan de podoloog. Eerder was al een vrij groot beenlengte verschil bij hem vastgesteld en hij heeft nu zooltjes die dat oplossen en ook zijn voet beter ondersteunen. Goede schoenen zijn ook heel belangrijk en hij gaat 1x per maand langs de fysio.
In de winter heeft hij duidelijk meer last, ook opstartproblemen, jij ook? Kou heeft bij hem erg veel invloed.
Dankzij fysio en podoloog gaat t gelukkig wel echt beter dan hoe het was.

Dit! Maar dan een podotherapeut, dat is echt iets anders dan een podoloog!
Ik heb al ruim 12 jaar ernstige rugklachten en ik ben meermaals geopereerd.
Na tal van investeringen, aanpassingen en peuten kan ik zeggen dat er veel is wat een beetje of tijdelijk helpt, maar er is in al die tijd maar één aanpassing geweest wat echt significante verbetering heeft gebracht: steunzolen.
Pas toen ik kampte met een blessure aan mijn voet kreeg ik een doorverwijzing naar de podotherapeut ( nogmaals: echt geen podoloog) en daar kreeg ik steunzolen aangemeten. Hij zei nog tussen neus en lippen door dat ik waarschijnlijk ook wel verbetering zou ervaren van mijn rugklachten. Maar zoveel verbetering had ik nooit van mijn leven verwacht. De eerste week dacht ik dat ik de spierpijn niet zou overleven, maar daarna was ik in de wolken. Nu doe ik (behalve in de douche) geen stap zonder mijn steunzolen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 05:26

Ik heb een hoge hernia gehad. Veel en lang pijn gehad. Nu, 20 jaar later, gaat het goed. Ik heb veel verschillende fysiotherapeuten en osteopaten gehad. Een gaf me fijne oefeningen mee en goede tips. Na jaren tobben gaat het nu goed.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:17

Bij mij is de combi podotherapeut, fysio, chiropractor en masseur uiteindelijk de oplossing gebleken.

Ik heb nu nog steeds mn zooltjes en ga iedere 3 maanden naar de chiropractor om mn bekken en mn nek weer recht te laten zetten maar nu kan mn lichaam het grotendeels zelf aan.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:24

Mijn dochter had dit ook en ze bleek een s vorm in haar rug te hebben,met oefeningen is ze er van af gekomen.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:42

Hollyleaves schreef:
Druk wel ja... Ik sta op om 6 uur, ga om 7 uur van huis naar werk en om 17 door naar de stal waarna ik thuis kom om 20. Dan nog huishouden doen en eten. Ik ervaar de meeste pijn als ik bij de paarden ben of het huishouden doe, boodschappen til etc. Ik herken wel wat je zegt, mijn weekenden zijn rustiger en dan lijkt het ook minder pijn te doen ja. Op werk heb ik ook een fijne balans tussen zitten en staan/lopen. Goeie stoelen en eveneens bureaublad dat je kunt verstellen. Daar probeer ik ook heel bewust om te denken, zoals bv bij het bukken bij mijn kluisje door de benen te gaan en niet buigen met de rug.


Vrouw, wat een lange dagen! :O
Kun je niet om de avond thuisblijven?

Ik denk dat als je zulke klachten hebt, dat je dan ook naar je leefstijl moet kijken. Het is echt flink veel wat je van jezelf vraag. Maar dingen op je werk kritisch bekijken is ook slim, want daar breng je veel tijd door en zonder je werk merk je wat verlichting.

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:50

Zo lastig, want het kan vanalles zijn. Goed om te weten wellicht dat bij pijnklachten in de hoge rug het probleem niet perse in de hoge rug hoeft te zitten.
De een oppert hier bijv. de podoloog, de andere de podotherapeut.

Bij mij was m’n stuitje de boosdoener. Die stond schuin en gedraaid, na de val van een paard. Pijn ter hoogte van m’n bh bandje. Leek reumatisch maar was het gelukkig dus niet.
Na 6 jaar oorzaak gevonden en na 3 behandelingen van het stuitje was m’n rugpijn (op de pijnlijke spieren en alles na, dat duurde langer) verdwenen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:50

Nav de post va Deja Vu:Laat dat woord “ook” maar weg. Je lichaam kan dit (nu) allemaal niet aan. Gas terugnemen en revalideren.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:56

Hollyleaves schreef:
Druk wel ja... Ik sta op om 6 uur, ga om 7 uur van huis naar werk en om 17 door naar de stal waarna ik thuis kom om 20. Dan nog huishouden doen en eten. Ik ervaar de meeste pijn als ik bij de paarden ben of het huishouden doe, boodschappen til etc. Ik herken wel wat je zegt, mijn weekenden zijn rustiger en dan lijkt het ook minder pijn te doen ja. Op werk heb ik ook een fijne balans tussen zitten en staan/lopen. Goeie stoelen en eveneens bureaublad dat je kunt verstellen. Daar probeer ik ook heel bewust om te denken, zoals bv bij het bukken bij mijn kluisje door de benen te gaan en niet buigen met de rug.


Misschien moet je beginnen met luisteren naar je lichaam :j. Je kan het wel laten ‘fixen’ bij een chiropractor of fysio of wat dan ook maar dan heb je de oorzaak niet te pakken.
Je lichaam is geen losstaand object, je lichaam ben je zelf, en als je klachten krijgt aan je lichaam kun je die oorzaken vaak zoeken bij jezelf.

Uit recente onderzoeken blijkt dat lichaamshouding en zithouding geen oorzaken zijn voor het ontstaan van rug- en nekklachten. Het inzetten van goede stoelen en goede bureaus gaat zeker helpen, maar ook die nemen de oorzaak niet weg en zijn slechts tijdelijke lapmiddelen.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hogere rugpijn - succes herstelervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:51

Je was dus nog niet bij een manueel therapeut of chiropractor geweest?

Ik weet niet of je er voor open staat, maar wellicht is een afspraak bij The bonesetters / Gerard Visser in Emmeloord een idee?

Behandeling kan pijnlijk zijn, maar heeft mij in elk geval van mijn rugpijn afgeholpen. De oorzaak was dus een scheef stuitje en dat was nooit ontdekt door diverse fysiotherapeuten en de chiropractor die ik daarvoor had bezocht.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:27

dejavu schreef:
Hollyleaves schreef:
Druk wel ja... Ik sta op om 6 uur, ga om 7 uur van huis naar werk en om 17 door naar de stal waarna ik thuis kom om 20. Dan nog huishouden doen en eten. Ik ervaar de meeste pijn als ik bij de paarden ben of het huishouden doe, boodschappen til etc. Ik herken wel wat je zegt, mijn weekenden zijn rustiger en dan lijkt het ook minder pijn te doen ja. Op werk heb ik ook een fijne balans tussen zitten en staan/lopen. Goeie stoelen en eveneens bureaublad dat je kunt verstellen. Daar probeer ik ook heel bewust om te denken, zoals bv bij het bukken bij mijn kluisje door de benen te gaan en niet buigen met de rug.


Vrouw, wat een lange dagen! :O
Kun je niet om de avond thuisblijven?


Dat is toch een gemiddelde dag van iemand die fulltime werkt én paarden heeft?