Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 07:44

benangelique schreef:
Wat knap dat je met verlies van zicht toch zulk priegelwerk als naaien en haken kan! Super leuk ook en fijn dat je op die manier wat te doen hebt.

Wat betreft hardlopen: blokje om kan ook de oprit op en neer zijn ;-)
Zou me eerder zorgen maken om die knie dan om de afstand haha

Wat geeft de dexa voor bijwerkingen? Goed te lezen dat het iig zorgt voor vermindering van je pijn


Het scheelt wel veel dat mijn centrale zien, dus gewoon recht vooruit, redelijk goed is! Ik zie ook niet meer wazig (heeel af en toe nog) en niet meer dubbel, dus dat scheelt veel. Als ik er niet op let, merk ik zelf eigenlijk niet eens dat ik de rechter helft volledig mis. Pas als ik ga focussen zie ik dat het gezichtsveld rechts weg is, oh en verder deuren, muren en kozijnen die ineens naar links springen natuurlijk. :+

Maar goed, dat maakt het dus ook wel weer gevaarlijk en ook de reden dat auto rijden niet meer mag. Ondanks dat ik er zelf wel bewust van ben (ik weet dat ik rechts niets zie, dus kijk vaak wel bewust meer naar rechts), merk ik het dus niet echt zelf (het is niet dat het zwart is of wazig is of zo, het is er gewoon helemaal niet. Net zoals niemand achter zich kan kijken, zo ervaar ik dus rechts ook.

Oprit op en af is zeker ook een blokje om, haha. Maar mijn grenzen ken ik (nog) niet zo goed, dus loop waarschijnlijk snel te ver door zonder te beseffen dat hetzelfde stuk ook terug moet. :=

Knie weet ik eigenlijk niet beter, als 12 jarige klap van een paard op gehad (in galop in het bos, paard voor mij slaat naar de pony waar ik op zat en miste pony maar raakte mijn knie :+ ). Behalve dat er dus ruim 15 jaar ijzer in zit en de knie gewoon echt versleten is, heb ik er eigenlijk vrij weinig last van. Tot ie op slot schiet, zodra ie "los" is is de pijn ook meteen weer weg. Denk dat het op slot schieten misschien ook te maken heeft met losse fragmenten of iets. Knie was in 300 stukken, verbrijzeld. Dus kans is groot dat er losse stukjes in zitten.

Dexa heeft duizend en één bijwerkingen. :))
Maar waar ik gisteren vooral last van had was een enorm hoge hartslag (waarschijnlijk veel vocht de bloedbaan in en hart dat net zoveel conditie heeft als ik, niet dus :):) ), daardoor ook flink onrustig/gehaast gevoel. En verder wat koortsig en ziek gevoel, als griep. Maar het stelt verder niet zoveel voor, voordelen zijn vooralsnog een stuk groter!

Vannacht dan ook eindelijk eens wat langer dan een uur geslapen! Was wel om half 6 wakker, echt wakker, maar niet van ellende. Wel wat hoofdpijn (met name op één plek, rechts in mijn hoofd waar de pijn de laatste weken sowieso al heel hevig was), maar redelijk goed te hebben. Normaal ben ik tot 12 uur echt niets waard, voel me nu redelijk goed! Zelfs wat energie voor mijn doen.

Dus hoop dat de dexa gaat blijven helpen en straks op lage(re) dosering ook genoeg effect blijft hebben


QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 10:54

Kreeg van Facebook een herinnering, vandaag alweer 3 jaar geleden...


[ img ]

Heftige tijd.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 21:51

Inderdaad gelukkig al drie jaar geleden, daarna nog wel erg ziek geweest, maar deze keer toch wel het ergste. Toen ook zo extreem veel pijn gehad, heb de nacht toen op ok doorgebracht om een poging te doen de pijn onder controle te krijgen, maar te gevaarlijk was op de afdeling. De ochtend toen met de ambulance A fit naar Tilburg gegaan en waar ze die zelfde dag besloten alles eruit te halen wat achteraf behoorlijk heftige operatie was.

Nog steeds de gevolgen en veel pijn van t slopen van mijn rug toen.

Was denk ik de heftigste periode in "mijn ziek zijn", heftigste pijn ooit, echt heel ziek, zware operatie en veel complicaties...

Maar 3 jaar, denk nu 5 jaar ziek, ene kant vliegt de tijd, maar tegelijkertijd staat mijn leven al die tijd echt stil. Zoveel kwijt geraakt en verloren...

Voel me op t moment niet zo tof, dexa helpt redelijk maar nog geen goede balans in dosering gevonden. Ook, als bijwerking, veel pijn in alle littekens en dat zijn er ondertussen bizar veel. :=

Maar goed, als ik vergelijk met drie jaar geleden, toch ook wel "vooruitgang". Ook dingen die een stuk slechter zijn, maar ook redelijk "stabiel".

Heb wel iets leuks gevonden, werken aan de hand met de beestjes. Helaas is t weer terug winter en nu ook weer sneeuw, maar hopelijk snel lente en dan wat verder serieus oppakken zodra de rijbaan te doen is.

[ img ]
Spekkie eet eten van Kips op. :') _O-
Achja, die dikke kont moet natuurlijk ook wel ergens vandaan komen. :+

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 07:53

Het is inderdaad een lang topic geworden onder tussen! Je hebt ook al veel mee gemaakt en pech gehad.

Herken het alleen niet heel erg zo, vraag me eigenlijk ook af of het echt een te hoge druk is.

200ml per 8 uur is namelijk ook echt niet heel veel, vrij normaal zelfs (productie van ca 500 ml per dag is voor een gezond persoon normaal), bij mij is dit dan ook heel erg veel hoger/meer. :=

Is de hoofdpijn positie gebonden en wanneer heb je het meeste last? In de ochtend/wanneer je (langere tijd) ligt? Of juist eind van de dag/(langere tijd) overeind bent?

Hebben ze MRI/CT van het hoofd gemaakt? En ooit al eens druk metingen gegaan?

Hoe zijn jouw ogen? Die zijn het belangrijkste uitgangspunt voor een te hoge druk.

Overigens kan ik niet zo heel goed tegen artsen en verpleegkundigen "die banketstaaf" of "geweldige verpleegkundige" noemen. :=
Die mensen doen alles wat ze kunnen voor je, laten je echt niet langer lopen als ze weten wat er precies aan de hand is en wat ze kunnen doen. Ze prikken ook echt niet expres 6x mis, wees trouwens blij dat het maar 6x was. :+

Maar ik snap heel goed hoe vervelend het is. Maar vergeet ook niet dat ze het extreem druk hebben en maken extreem lange werkdagen (meeste staan om 8 in de OK en zijn met een beetje geluk om 19 klaar). En uiteraard gaan mensen die echt kritiek liggen voor in spoed situaties. En mijn ervaring is ook dat als het echt nodig is, je binnen een half uur op OK ligt. Maar ze weten ook gewoon niet alles, zeker alles rond en met hersenen is veel nog een grijs gebied, helaas.

En de reden dat ze vaak wat langer wachten, is inderdaad de kans dat je er slechter uit komt groot is.

Maar Tilburg is wel echt een van de betere ziekenhuizen en ook de enige die wat verder kijken en bereid zijn het zo goed mogelijk te krijgen. Meeste ziekenhuizen gooien het meteen maar op psychisch...


knabbelgirl schreef:
Hoe gaat het met je op dit moment Quir?


Sorry voor late reactie. :=
Maar lief dat je het vroeg! <3

Ik heb hele wisselende dagen, van heel slecht tot best goed. :j
Helaas nog wel altijd veel pijn, vooral waar de sensor gezeten heeft. Ogen zijn ook nog steeds bagger.

Maar heb alweer op mijn vosje gezeten en het lukt me om ze zo'n 3/4x in de week te trainen. Zelfs alweer wat km kunnen fietsen! Voor mij al heel veel haha.

Libs wordt komende maand zadelmak gemaakt thuis, heel benieuwd hoe ze het gaat doen.

Helaas begint mijn knie nu wel echt slecht te worden (verbrijzeld geweest en moet een nieuwe in, al zo'n 12 jaar, maar uitstellen tot het echt niet meer gaat ivm leeftijd), maar nu ik weer wat meer doe merk ik dat ie toch wel echt versleten is. :+


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 14:01

Ik denk dat er wat dingen zijn die je verkeerd begrepen hebt en ook jouw verwachtingen heel anders zijn dan reëel is helaas.

Ab om andere tegen te gaan of reactie of iets tegen gaan, kan inderdaad niet. En 2 weken ab is ook helemaal niet zo lang. Heb maanden lang aan verschillende zware ab gezeten en standaard 3 maanden ab na elke operatie in vrij hoge doseringen.

En jouw klachten klinken ook niet als van een te hoge of te lage druk.

Bij mij loopt er zo'n 200 per uur af...

Zonder drain is dan ook echt geen optie, 2 dagen en mijn ogen zijn heel erg slecht, zelfs nu nog steeds 75% van mijn zicht kwijt (auto rijden mag ik dus ook niet meer, heel fijn als je achteraf op het platteland in Zweden woont :+ ). Continue aan het braken door de te hoge druk, etc, etc. En plat liggen is absoluut geen optie.

Ik heb maanden lang in het ziekenhuis gelegen en aan bed gekluisterd geweest, begrijp dus heel goed hoe je je voelt. Van meer dan full time in de paarden werken tot aan bed gekluisterd zijn. En nog steeds kan ik eigenlijk heel weinig, maar elke stap is er één.

Helaas zijn er bij mij ook veel (grote) fouten gemaakt, na één van de operaties zelfs half verlamd uit de narcose gekomen. Meerdere allergische reacties gehad, drain afgescheurd met plaatsen in het wervelkanaal waardoor ze de wervels open hebben moeten breken om het eruit te halen ivm infecties. En nog wel tig dingen.

Maar ze doen het echt niet expres of bewust, zij balen daar net zo hard van.
Infusen kunnen ze niet meer geprikt krijgen, 20 pogingen is niet zeldzaam zeg maar. Maar zij balen minstens zo hard dat het niet lukt...

Second opinion kan en goede optie zijn, maar weinig plekken in NL zijn beter dan Tilburg...

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-19 20:33

Inderdaad precies de goede dag om t te vragen. :))

Maar helaas niet zo veel als ik eigenlijk zou willen, maar doe het nog steeds heel graag en vandaag dus bij Mirjam zo'n 1000 foto's gemaakt. _O-
Nog altijd heel veel te leren, maar begin toch steeds een beetje beter door te krijgen hoe het werkt. :=

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Bruintje zijn oren zijn verkeerd om gemonteerd, waren erg moeilijk vooruit te krijgen. _O-

Ik mis een groot deel van het gezichtsveld, voorheen ook erg wazig (sterkte van -7), maar dat is nu gelukkig niet meer zo (alleen als ik erg moe wordt wil het beeld nog wel eens wazig en dubbel worden of als de druk weer te hoog is, maar normaal gezien niet meer). Merk het zelf dus eigenlijk ook niet, omdat ik het weet "zie" ik dat ik wel veel mis, maar het is geen zwart veld/vlek of zo wat je echt ziet.
Maar dat maakt het ergens natuurlijk ook wel weer gevaarlijk, zie ook niet dat het slechter of beter wordt enz. En vooral ook omdat het in de hersenen fout gaat, bestaat het gewoon ook echt niet voor mij, soort neglect.

https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... emianopsie

Dit is het, ik mis in beide ogen de rechter helft met behoudt van het centrale zien. Dus zoals bij E/onderste. En in het linkeroog ook nog links boven.

Die knie is inderdaad wel een domper, ik weet eigenlijk al sinds het verbrijzeld is het vrij snel vervangen zou moeten worden. Eigenlijk toen al, maar vanwege mijn leeftijd toen (12 jaar) met draad en pinnen proberen te repareren en dat is op zich goed gelukt. :j

Maar de laatste paar jaar ging het eigenlijk heel goed, maar wellicht omdat ik ook gewoon heel erg weinig kon. Het is mijn linker knie en links is ook de zijde van de verlamming, heb het idee dat ik daardoor minder goed mijn knie met de spieren stabiel kan houden en daardoor steeds vaker op slot gaat of er door heen zak.
Verder heb ik er eigenlijk ook gewoon geen pijn van, maar hij is wel goed stuk en heel veel artrose. Dat merk ik in de winter wel en de eerste paar meters is even opstarten, maar zolang ie niet op slot zit eigenlijk geen pijn...

Maar goed, ben bang dat ik er toch aan moet gaan geloven. -O-

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-19 20:41

Inderdaad ook een valkuil, maar momenteel beetje in de fase dat ik echt nergens zin meer in heb. :+

Revalidatie traject was ook aangevraagd, wel lange wacht lijst, maar nu maanden later nog niets van gehoord en ook totaal geen zin om er dus achter aan te gaan. :=

Helaas ook een zeer groot vermoeden van endometriose op het middenrif (waarvan ik eerst dacht dat het de drain was), alleen enige manier om dat definitief vast te stellen is een operatie en dat zie ik niet zo zitten voorlopig met de drain in de buikholte.

Fotografeer met een Canon 100D en een Canon 50-250mm (voor paarden eigenlijk altijd deze lens), 50mm f/1.8, 24mm f1.8 en een kitlens (18-55mm). Wil ooit nog heeeeeel graag een Canon 70-200 F/2.8, maar daar hangt een onbetaalbaar kaartje aan haha. :))


Volgens mij had ik het al wel eens eerder gevraagd, maar heeft er iemand ervaring met Cognitive FX?

Twijfel daar eens contact op te nemen. Cognitief wordt steeds slechter lijkt wel of ik begin het in ieder geval steeds meer echt bewust te worden.
Kan geen langere verhalen samenhangend vertellen, het kost mij extreem veel moeite om gedachten bij het verhaal te houden en ik stop midden in zinnen om na te moeten denken wat ik nu eigenlijk aan het vertellen was/ben.
Korte zinnen of korte antwoorden zijn niet zo'n probleem...

En dan de oneindige prikkels van alles en de intense hoofdpijn die het oplevert naast de 24/7 koppijn die er altijd al is, zou zo fijn zijn als dat wat beter te doen wordt... Maar kan zo weinig dingen vinden die daar verbetering op kunnen geven. Alleen Cognitive FX in USA, beetje jammer alleen dat het eigenlijk onbetaalbaar is. -O-

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-19 21:07

Jet schreef:
Quir, ondanks alles blijf je er toch steeds weer opnieuw positief instaan!

https://stichtinghersenschudding.nl/rev ... nitive-fx/ , had je dit al gelezen? Het is redelijk recent en naar mijn idee ook redelijk objectief.


Bedankt! Die had ik nog niet gevonden, was steeds in het Engels op zoek gegaan. Morgen even verder ervaringen lezen, nu te moe voor. :=

Eerste idee lijkt alleen niet zo heel positief, geen wetenschappelijk bewijs dat het helpt. Maar goed, wondermiddel bestaat uiteraard ook niet. Helaas.

Weet ook niet of het überhaupt mij kan helpen hoor, namelijk niet direct van een hersenschudding, ook al heb ik wel chronisch een zware hersenschudding als "bijwerking". Dus misschien is het sowieso geen mogelijkheid.

Maar het is ook wel erg duur om gewoon even te gaan proberen (gemiddeld 15.000 voor behandeling en dan nog verblijf, vliegtuig, etc). Maar zou zo fijn zijn als het al een klein beetje beter kan worden.

Op zich ben ik meestal wel redelijk positief en altijd wel al een heel groot doorzettingsvermogen gehad, maar nu toch ook wel echt moegestreden zeg maar. :=
En vooral niet weten of dit het nu is, of dat er kans op verbetering mogelijk is of dat het juist alleen maar slechter wordt.
Onwetendheid maakt het moeilijker, voor mij in ieder geval en acceptatie is er niet. :+

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 22:35

Het is inderdaad een redelijk zeldzame aandoening, maar wel wat contact met lotgenootjes (Mirjam hierboven is ook een "soortgenootje" :)) ). Maar wat het zo extreem lastig maakt is dat bij mij werkelijk alle mogelijke complicaties voorkomen/gebeuren. Onder tussen weet je ook niet meer wat nu waar van komt. Zelf heb ik wel het idee dat de hersenvliesontstekingen toch best wat meer stuk gemaakt hebben dan eerst gedacht, maar goed het kan ook net zo goed van de operaties komen of wat dan ook... Zullen we waarschijnlijk ook nooit te weten gaan komen.

Maar alles draait altijd om acceptatie en er mee leren leven, dat wil en kan ik simpelweg (nog) niet. Voor mijn gevoel zijn er nog zoveel dingen die we niet geprobeerd of gedaan hebben. Dus op dat punt van acceptatie ben ik nog niet. Andere kant ben ik er wel ook helemaal klaar mee en heb er echt geen zin meer in. :=

Wil ook een beetje "verder" met het leven, het voelt al echt alsof mijn leven voor een groot deel voorbij is. :+
Ook wel een vrij grote kinderwens, maar wanneer? Ben al zo goed als bejaard. :7
Dus nog heel lang wachten is ook niet echt een optie...

Maar wel weer met een studie begonnen, thuis studie dus mooi op mijn eigen tempo. Zo makkelijk als ik voor dit alles leerde, zo moeilijk en traag gaat het nu. Maar goed, traag vooruit is ook vooruit.
En het rijden wil ik toch ook wel echt heel graag nog wat fanatieker kunnen gaan doen en uiteindelijk ook weer wedstrijden starten. Maar daar voor nu geen tijd op gezet, merk dat ik daar niet zo goed mee overweg kan als ik die "deadline" dan niet haal. :+
Dus wel doelen maken, maar geen echte deadlines.

Deze wilde ik nog even delen. <3


[ img ]

Mamma eland met mijn twee meisjes op de achtergrond. <3 <3

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-19 22:44

Probeer inderdaad nog wel zoveel mogelijk dingen te doen en wil nog altijd heel graag mijn dromen najagen. <3
Maar nog altijd een hele lange weg te gaan.

Vrijdag een mooi stukje over de Veluwe gefietst. :))
[ img ]


Ik ben aan de studie tuinarchitect begonnen, iets heel anders als wat ik altijd gedaan heb. Maar vind het tot nu toe erg leuk. Helaas gaat het alleen dus niet zo vlot als ik zou willen, maar ook dan kom ik er uiteindelijk wel.

Dankjewel!
Kwam er helaas achter dat mijn laptop niet goed gekalibreerd was, dus foto's zijn te donker en kleuren kloppen niet helemaal. Straks thuis nog even een keer goed nabewerken. :)

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 10:39

Jaa haha, maar deze week weer terug naar huis. :))

Maar hier in NL is fietsen wel een stuk makkelijker dan thuis met alle bergen en heuvels en zandpaden. :+


QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 08:07

Die zon is helaas weer helemaal weg. :=
Het staat blank en het giet op dit moment haha.
Foto van vorige week.

Maar lekker met Spekkie aan het trainen en "rijden", 95% nog vooral gewoon stappen. Heb een meisje gevonden die haar bijrijd nu. Liby is zadelmak en doet het onvoorstelbaar goed, makkelijk en vooral extreem braaf! Wat je vandaag de eerste keer doet, snapt ze morgen al helemaal. In twee weken (6x 15/20 min mee bezig geweest) van eigenlijk helemaal groen (wat basis dingen kende ze wel al natuurlijk) naar braaf los door de bak draven. Mijn buurmeisje van 8 gaat haar straks rijden.

Pas 2 weken trainen. <3
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Alleen een beetje aan het klungelen met het zadel, hij past netjes als ie op de goede plek ligt. Maar continue schuift ie naar voren met longeren of rijden... Denk dat het door de singel komt. Irritant wel. Zadel is voor haar echt een drama. :=
Met haar rechte rug, vrijwel geen schoft en zo rond als een tonnetje.
Ga wel ook nog even een groter kopijzer proberen, omdat ze al veel meer spieren krijgt en als een zadel te smal is/wordt, deze ook naar voren wil schuiven...

Maar goed, iedereen die het ziet/voelt zegt weer wat anders. _O-
En echt goede zadelpassers heb ik nog niet gevonden hier.

[ img ]
Hier zie je wel een beetje wat ik bedoel met de singel...

Gelukkig loopt ze er nog wel super onder, want wat dat betreft is ze een enorme zeur. Als 1 haartje al de andere kant op ligt, doet ze het niet en wordt zuur.

En verder, de drain is er mee gestopt en de druk is weer flink hoog... Maar ben er zo klaar mee, dus laat het maar even zo.
Eind deze maand ogen weer testen en dan maar even zien hoe en wat.

Zie het niet zitten om weer open gesneden te worden op dit moment. Ondanks dat het fysiek niet zo oké gaat, zit ik mentaal wel echt weer een stuk beter in mijn vel.

Probeer elke dag beide paarden te doen, maar minimaal 1 en dat gaat meestal wel goed. Gelukkig zijn ze ook allebei fantastisch lief en doen het graag heel goed. Alleen al met ze bezig zijn, maakt me blij.
Daarnaast bezig met studie tuinarchitect en die vind ik ook erg leuk! Kost me wel veel moeite, leren op zich al, maar het lukt. Hooguit wat langer mee bezig dan normaal of standaard is. En bezig met een nieuw project op zetten!

Maar merk wel echt typische "hersenletsel" dingen, wat ik eerst echt totaal niet accepteerde, lukt dat iets beter en beter mee omgaan. Zo kan ik dus echt niet meer plannen, zoals "vroeger" in ieder geval. Maar door gebruik van agenda, app en een groot whiteboard, gaat het beter en krijg ik uiteindelijk ook veel meer gedaan zonder helemaal te verdrinken.
Concentratie is een probleem en heel snel echt uitgeput en de voornamelijk in mijn hoofd.

En ik hou hoop dat de drain gewoon verstopt zit en het weer gaat doen! Al doet ie het nu bijna 2 weken niet meer, maar hopen mag...

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 20:14

juval schreef:
ik hoop met je mee voor wat betreft de drain.. dat het zich vanzelf weer oplost.

verder, wat een fijn positief verhaal!! goed om te lezen dat het zo lekker loopt met je paardjes. Succes met je studie.


Dankjewel! <3

Ik hoop ook dat de drain het vanzelf weer gaat doen. :j
Niet heel zelden dat ie het even niet doet, maar dan meestal binnen 3 dagen weer aan het werk. Nu helaas nog niet. Houden hoop. :D


Adelaide71 schreef:
Heerlijk, wat ben je positief! Ondanks alle ellende (en dat is een hoop) toch zo staande weten te houden. Niet dat je een keus hebt... maar toch! Mooie plaatjes ook en wat een knap vossie heb je!!! <3


Ze is knap hè! Echt één van mijn favoriete paardjes aller tijden en dat zijn er echt heel veel haha, Libs ook trouwens maar op een hele andere manier. Zijn ook in niets hetzelfde, maar maakt het ook heel leuk om mee te werken.
Ze zijn allebei altijd vrolijk, altijd oren naar voren en enthousiast, altijd graag goed willen doen. Daar hou ik van. <3
Hou niet van die zure dieren haha.

Maar inderdaad heb je niet zoveel keus, maar bij de pakken neer gaan zitten heeft ook niet zoveel zin. Al zijn er best dagen dat ik liever de hele dag in bed blijf liggen. _O-


Belker schreef:
Quir, bij Loesdau hebben ze hele fijne banaansingels, dat scheelt ook veel.


Bedoel je deze?
https://m.loesdau.de/kurzgurt-aus-hippo ... 53296.html

Banaan is in ieder geval wel wat ik voor haar nodig zou hebben. :j

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 20:54

Thanks, even kijken of ze in Zweden bezorgen! Alleen jammer dat ie er niet in het bruin is, haha.

Er zijn zo ongelooflijk veel singels. :=
Liefst wil ik er één met bont, omdat ze daar fijner mee loopt. Maar wellicht dat dat niet uit maakt als de singel goed past. Maar denk wel dat dat nu het grootste probleem is, dat de singel het zadel naar voren trekt.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 21:13

Die voelt dan ook zacht aan denk ik? De prijs is ook wel echt een voordeel. :D

Zit nu ook te kijken naar pro lite narrow, hadden ze eerder ook al eens aangeraden, maar vind m vrij prijzig. Maar nu in het zoeken kom ik toch weer heel veel positieve verhalen tegen...

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 20:52

wortel115 schreef:
Ik kom even binnen vallen als meelezer. Je zou naar een tapestry singel kunnen kijken. Werkt bij mij top voor een zelfde model pony en komt in bruin. Ik heb hem in Canada besteld bij de ontwerper. Mocht hij niet bij jou leverbaar zijn stuurt ze hem gewoon op en wil ze ook mee denken aan een stockist bij jou in de buurt voor later.


Die ziet er wel fijn uit, maar ben bang dat ik dan nog het probleem hou omdat hij singel groeve zo ver naar voren ligt? Of valt dat mee?


Pauline schreef:
Hoop moet je zeker houden! Je weet het nooit en ik snap goed dat je er gewoon geen zin in hebt even. Operaties bleken ook weinig garantie te bieden.
Zeker een knap paardje. Je hebt evt van br nog een schoftverhoger van gel, misschien is dat wat?


Operaties hebben helaas voor vaker voor grotere problemen gezorgd dan dat ze wat opgelost hebben. Vooral met de hersenvliesontstekingen en buikvliesontstekingen ergens achterin, zie ik het helemaal niet zitten. Hoop gewoon dat het weer "vanzelf" gaat werken.

Naar zo'n gel ding had ik ook zitten kijken, maar ben bang dat het dan te smal wordt. Ze is al zo breed. :+


Adelaide71 schreef:
Hoewel mijn situatie niet te vergelijken is met de jouwe, ken ik het gevoel heel erg van 'schiet-mij-maar-lek' dagen omdat je lijf dienst weigert. Heb het al eerder gezegd, maar je bent een inspiratie voor mij! Kop op, gaan en glimlachen! En ja, je vos is reteknap! Gaaf dier. <3


Kan me zo niet voorstellen een inspiratie te zijn voor andere, omdat ik het zelf echt niet zo zie. :+

Denk dat op zich iedereen wel eens van die dagen hebben, maar soms is het wel wat te vaak, zeker naar mijn zin. Maar niets zo rot als een lijf dat dienst weigert inderdaad...

Ze is niet altijd knap. _O-
[ img ]

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:53

wortel115 schreef:
Quir dat valt mee. Ik kan zo snel geen goede foto vinden. Maar hier op een stockhorse. Ze is breed met weinig schoft. Voorheen schoven alle zadels nu keurig stil.
[ [url=m/Q0GFs0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Denk dat ze wel ongeveer beetje zelfde type in het midden zijn. Ga eens kijken of ik daar aan kan komen hier in Zweden en of het mogelijk is om eerst te testen.


mirjamalvaro schreef:
Quir, Spekkie is altijd knap en.ze heeft prachtige oren. >;) <<) _O-


Oren waarmee ze kan vliegen bedoel je. _O-


[ img ]
<3

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-19 22:19

Hoi. :D

Winter is hier inderdaad ook zacht, of vooral heel veel drek en zooi en heel veel regen/sneeuw. Het is wel continue zo rond 0 en ook al paar keer flink koud geweest (-15/-18), maar meestal is het gewoon net boven 0. Echt extreem veel modder en zo, dus met de paarden ook niet leuk meer. Ze willen ook gewoon niet graag buiten zijn... Kan het ze ook niet kwalijk nemen. Maar goed, kan er niet zoveel aan veranderen. Kan ze ook niet de hele dag binnen laten. :+ Al denkt vosje daar wel anders over...

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Maar het mag nu wel echt gaan vriezen van mij en graag ook een paar cm sneeuw. :j
Of zomer, lekker warm, zon en droog. Oh en langere dagen, het is nu nog maar zo kort licht.

Verder gaat het niet zo goed, had een nieuwe oogarts en mijn zicht Waas weer slechter. Zij was er heilig van overtuigd dat het door een grote hersenbloeding of infarct moest komen... (Die alleen niet zichtbaar is op scans :+ ) verwijzing naar de neuroloog gekregen (maar gaat weer lekker op zijn Zweeds), maar ze moeten maar eens verder gaan kijken hoe en waarom. Mijn linkerzijde gaat ook steeds slechter, vrijwel helemaal geen gevoel erin en kracht wordt weer veel minder.

Moet eigenlijk ook nog een afspraak maken voor de enorme pijn in mijn bovenbuik, maar nog niet toe kunnen zetten...


[ img ]

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 12:03

De foto's zijn van zo ongeveer de enige mooie dag afgelopen 5 maanden. :=

Gisteren rondje weilanden gedaan, kijken of er nieuwe wolven sporen waren, maar nu ziet het er dus zo uit:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Zo is het dus al maanden, grijs en nat. :+

Gohya: mijn ogen zelf zijn eigenlijk perfect. Zien er super uit en geen afwijkingen. Probleem zit niet in het waarnemen, in principe "zie" ik het wel gewoon. Mijn hersenen doen er alleen niets mee. Het is dus ook niet zo dat het wazig is of zo, het is er gewoon niet. Net zoals je niet achter je kunt kijken, zie ik de rechter helft helemaal niets. Ook geen zwarte vlekken of zo.

Ik heb bilaterale hemianopsie:
https://www.hersenstichting.nl/hersenaa ... mianopsie/

Het is ook een soort neglect, alleen ben ik er wel van bewust dat er zich dingen rechts bevinden. Nu ben ik er sowieso wel bewust van en als ik in een vreemde omgeving loop heb ik mijn hoofd altijd naar rechts gedraaid. Maar ik mis best wat, zo liep ik gisteren tegen een enorme betonnen paal (echt bijna een meter bij een meter) aan in de supermarkt en dat is niet eens een hele vreemde omgeving, omdat ik er vaak kom (en ook al regelmatig confrontaties gehad met diezelfde paal :+ ).

Trappen vind ik ook altijd heel moeilijk, vooral de eerste tree.

Weten ongeveer waar in de hersenen het probleem moet zitten, maar daar zijn geen bloedingen of infarcten zichtbaar op scans. Waarschijnlijk dus iets in de zenuwen/aansturing/activiteiten waar het fout gaat, maar ze weten het gewoon niet...


QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 08:12

Een half jaar geleden alweer! Ging op zoek naar het topic door deze:

[VN] Het doorgeefstokje van juni: Quir

Wat bokt betekend voor mij en daarvan is dit topic heel erg waardevol geweest voor mij en eigenlijk nog steeds, zoals alle lieve mensen waar ik nog steeds contact mee heb. <3

Dus bij deze nog eens, bedankt voor de steun, het luisteren naar mijn gezeur en alles!

De e-reader wordt ook nog steeds elke dag gebruikt, het heeft het weer mogelijk gemaakt om te kunnen lezen, want een "echt boek" lezen kan ik nog steeds niet zo makkelijk.

En nog iets heel leuks, mijn knappe vosmeisje krijgt volgend jaar haar eerste veulentje!
[KS-MK] Odette x Mangold: Goud veulentje in de maak in Zweden (5/21)

Volgend weekend gaan ze allebei terug en hopelijk krijgt Libby volgend jaar ook een baby. Met haar veel pech gehad.

Spoiler:
Reageerde slecht op hengstig spuiten waardoor ze niet meer hengstig werd. Uiteindelijk mooi hengstig vorige week woensdag, dus sperma besteld voor donderdag (uit Noord Duitsland), heeft het van donderdag tot en met zondag in Parijs gelegen en maandag kwam het dan aan in Zweden... Libs niet meer hengstig en de zwemmers uiteraard dood. Hadden ze op vrijdag al naar huis gehaald.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 13:56

Lielle schreef:
heerlijke foto's en wat een geklungel met dat pakketje!
Super om te horen van die ereader, schot in de roos geweest dus.


Ja dat was het zeker! :D

En inderdaad geklungel en ook flink balen. Hengst is maar tot 12 juli beschikbaar, dus wordt nog krap nu. In Zweden is er geen pony hengst (dressuur) die mij aanspreekt of alleen natuurlijk dekt. Hengstig spuiten willen we ook niet meer, nu ze eindelijk een mooie cyclus had. Dus hopelijk op tijd mooi hengstig en liefst in 1x drachtig.

Vosje was echt volgens het boekje meteen met 1x insemineren mooi drachtig. 7 juli is ze 40 dagen en dan nog een keer scannen.


juval schreef:
fijne update! hoop dat je volgend jaar twee mooie veulentjes bij je merries hebt.


Ja ik hoop ook 2 veulentjes, toch leuker dan 1. :D


senna21 schreef:
Leuk om te lezen. Hopelijk volgend jaar twee mooie veulens.
Ik blijf onder de indruk over hoe jij omgaat met alle tegenslag met je gezondheid.
Is de warmte bij jullie een beetje te doen?


Het is nu bijna 40 graden (38 net) en ook wat benauwd. Niet zo heel fijn weer. :=
Binnen hebben we airco, dus in huis is het koel (gewoon trui aan koud zeg maar (nee ben geen koukleum hoor) haha). Maar als je steeds naar buiten moet is dat verschil steeds enorm en niet echt fijn, voelt het nog veel warmer.

Door de gaten in mijn schedel (vooral het gat van de druk sensor) reageren mijn hersenvliezen ook echt extreem op temperatuur wisselingen, met kou en dus ook als het erg warm is zoals nu. Weet niet wat er precies gebeurd met de hersenvliezen, lijkt alsof ze in een soort kramp gaan. In ieder geval erg pijnlijk (vergelijkbaar met hersenvliesontsteking) en is steeds een uur tot 2 uur voor dat weer een beetje wat weg zakt. Erg vervelend.

Maar het hete en hele droge weer heeft ook een voordeel, hooi ligt op het land. Vanavond of morgen persen/pakken en dan binnen halen. Hopelijk mooi droog! Weer is in ieder geval perfect ervoor en het hooi lijkt al heel mooi. Maar toch altijd spannend dat hooien.

Verder staan de paarden in de nacht buiten, haal ze rond 12/13 uur binnen en dan rond 17/18 weer naar buiten. In die tijd is het echt heel heet en de zon staat recht boven, dus bijna nergens is er schaduw (behalve de tent). Op stal is het heerlijk koel en liggen ze lekker languit te slapen.

Ze krijgen nu elke middag een lekker ijsje op stal van sensitive mash, extra elektrolyten, appel, wortel, banaan en extra water. Dat vinden ze wel heerlijk. :D

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-21 21:10

Laatste bericht is alweer meer dan een jaar geleden! Zo bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die aan je denken, zeker in een wereld/maatschappij waarin je eigenlijk niet meer mee telt. Ook de PB's die ik nog regelmatig krijg, oprecht heel bijzonder en heel waardevol! Dankjewel! <3

Er zijn grote ups en grote downs, maar gemiddeld genomen is het redelijk stabiel. Verre van goed, maar hier moeten we het mee doen en dat is vaak nog wel lastig.
Op dit moment even in een dal, "gewoon ziek", maar door het hoesten en de drain is de druk in mijn hoofd extreem laag. Die hoofdpijn is erger dan wanneer de druk te hoog is (het is ook nooit goed haha). :+
Maar op dit moment dus veel plat, omdat de pijn dan wat beter te doen is, maar normaal is dat vrijwel niet meer nodig.

Paar weken terug een soort van jubileum, 3 jaar zonder operaties (deels ook wel omdat ik zelf weiger, maar toch, het telt. := ).

Maar kan weer bezig zijn met de toekomst, plannen maken, met een opleiding starten (AI paarden) en ik hoop dat mijn nieuwe toekomst die we op willen gaan bouwen op dit moment al bij mij in de wei loopt.

Odette heeft namelijk 17 mei dit jaar een waanzinnig gaaf hengst veulen gekregen. <3
Libenti's Milagro, maar we noemen hem Milo. Milagro is een stad in Ecuador, maar betekend in het Spaans wonder en Milo betekent dankbaar. :D

[KS-ITP] Mijn kleine gouden boef Milo wordt groot!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


En afgelopen woensdag is er een NWR hengst veulentje uit Nederland hier thuis aangekomen als maatje voor Milo, maar hopelijk gaan ze allebei een mooie toekomst als hengst tegemoet!

[KS-ITP] Welkom in Zweden kleine man <3


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ook lukt het weer om de paarden te trainen waar ik ook wel veel voldoening uit haal. Helaas zit rijden er nog niet in, maar hopelijk lukt dat in de toekomst ook weer.


[ img ]

[ img ]

En begonnen met het maken en verkopen van touwhalsters (en nog heel veel meer), wat echt een groot succes is. :))


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En zoals je vast wel ziet, ook nog steeds druk bezig met foto's maken. *\o/*


Slaap lekker! <3
[ img ]

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-21 08:05

idylle schreef:
Wat balen dat het op dit moment even niet zo lekker gaat. Wel fijn dat je 'normaal gesproken' al wel weer veel kunt doen en weer dingen kunt gaan plannen.

Wat een plaatjes van paardjes heb je zeg!
Hopelijk kun je snel weer in het zadel kruipen.


Ja, beetje toevallig haha. Maar het is niet meer dan gewoon ziek zijn (niet eens corona :+ haha) maar door de drain komt het even iets harder aan dan "normaal". Komt ook wel weer goed. :D

Ben ook echt zo blij met deze dieren, met alle 4! <3
Zou het heel erg leuk vinden om de 2 hengstjes straks zelf te kunnen gaan rijden en op te leiden, dus iets om naar toe te werken de komende 3 jaar. *\o/*


Pauline schreef:
Aah wat een gave hengstjes heb je! En wat fijn je weer te lezen. Die druk, dat blijft echt ellende zeg maar je komt opnieuw sterk over. Wat is AI paarden voor opleiding?


Oeps. :+
KI paarden moest dat zijn, AI is Engels haha. Maar een uitgebreide opleiding over alles met KI, alles aan de merrie kant, zoals insemineren en aan de hengsten kant, zoals vangen, verwerken (laboratorium, verzendklaar maken, enz) en invriezen.

Ze zijn leuk hè? <3

Die druk zal inderdaad altijd wel een ding blijven, maar wil ook zo graag weer een beetje nuttig zijn zeg maar. Geloof ook dat wat je denkt, ook vaak wel zo is. Niet altijd, maar als je geloofd dat het lukt, lukt het.

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-21 21:23

Moet er nog mee beginnen. :D
Maar is inderdaad deels online (theorie is gedeeltelijk via online webinars) en een paar keer een week praktijk op locatie plus dan stages.

Maar wel heel veel zin in. *\o/*

Helaas was mijn aller liefste vriendje vorige week erg ziek, dat merk ik in mijn eigen lijf dan ook wel goed helaas. Gelukkig gaat hij nu weer een heel stuk beter. <3


[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmenteC, annepaardoes, c_alsemgeest, Facebook, Hazna, Janneke2, SemrushBot en 40 bezoekers