Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:00

Het lastige aan dit soort dingen is dat je jouw verstand hebt, en je gevoel en alle emoties die daarbij horen. Tel daarbij op dat zwangerschap rare dingen met je emoties doet. Dat maakt dat je een beslissing die je voor je zwanger werd heel bewust hebt genomen, nadien heel anders aan kan gaan voelen. Dat maakt het niet makkelijker helaas. Het heeft niet veel zin om ts erop te wijzen wat ze beter wel of niet had kunnen doen, de zwangerschap is een feit. Ik zou voor nu verdere onderzoeken afwachten, imo is het te vroeg om een knoop door te hakken. Of, wat ook een optie is maak een afspraak met je huisarts om het over je twijfels te hebben. Wellicht helpt dat ook om te beslissen hoe je verder wilt.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:43

pien_2010 schreef:
poes schreef:
TS zegt nergens dat ze abortus als minder zwaar ziet?

Ik lees het dat ze bewust voor zwangerschap met kennis van de risico's heeft gekozen, en daar nu aan twijfelt. En dat gebeurt. Mensen maken keuzes en veranderen vervolgens weer van gedacht. Dat is heel menselijk. Het is alleen dat het bij dit soort onderwerpen zo zwaar beladen is. Maar als sommige hier in de politiek zaten, konden we het verplicht steriliseren weer invoeren.

En ja, je kunt je mening geven over hoe het gegaan is, maar dat is nu wel echt al de situatie en of het opbrengt om dat er nu allemaal in te wrijven?

Het gaat om de keuze die TS nu maakt. En zoals ze er nu in staat: test afwachten en dan beslissen, vind ik wel een goede gezien de omstandigheden.


Precies Poes. Ik ben het helemaal met je eens. De situatie ligt er nu. Het is een feit. TS is in verwachting met alle in en outs van dit verhaal. Het is niet zo dat voór dat TS in verwachting is ze de vraag stelt aan Bokt. Dan hadden al die opmerkingen nog zin.


Dat heb ik veel eerder in het topic ook al aangegeven. Ik schrik echt van sommige reacties hier, zo hard en veroordelend. Daar schiet TS niks mee op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:54

Dat laatste wat LindyH is echt zo waar. Mijn zusje heeft een vruchtje weg moeten laten halen wat niet levensvatbaar was vanwege een aangeboren afwijking (anencephalie, gezien met 1e echo) maar zelfs zij heeft enorm getwijfeld. Terwijl iedereen zei, niet voldragen. Kwam puur door de hormonen want rationeel gezien alle reden om voor abortus te gaan. Ze heeft er enorm veel moeite mee gehad want het kindje was zeer gewenst.

En ik snap ook niet waarom TS deze keus heeft gemaakt, maar dat doet niet terzake. TS schiet er niks mee op om dat te weten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:59

Denk aan hechtingsproblematiek (dat wens je niemand toe) of kinderen met een beperking. Plus dat het best een schimmige handel is. Ik zou nooit willen adopteren om die reden. Kinderen die zogenaamd wees zijn terwijl de moeder al jaren naar de kinderen op zoek is. Zulke verhalen zijn er genoeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:51

Ik heb rotsvast geloofd dat ik een jongen kreeg kon zelfs geen meisjesnaam verzinnen maar heb toch echt een meid. Dus het zegt idd niet alles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:26

elnienjo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Waarom niet? Degenen die je op tv ziet of in een brownies&downies zijn vaak degenen bij wie het de lichtste vorm is. Je kunt ook zwaar pech hebben. Vind dat in deze overbevolkte maatschappij waarin de zorg steeds verder uitgekleed wordt een risico wat men niet zou mogen nemen.


Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:23

Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:24

antje_vip schreef:
SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.


Waarom werk je dan in de zorg? Ik neem aan dat je daar ook mensen bloed prikt, infusen aanlegt, medicijnen toedient...

Ik vind het wel een interessante discussie... Survival of the fittest is bij mensen al lang niet meer aan de orde.


Er is meer in de zorg dan het verpleegkundige stuk alleen, ik ben geen verpleegkundige. Ik vind het jammer dat we straks in een wereld leven waarin Down niet meer voorkomt. Want die kant gaan we op nu.

Maar goed. Dat is off topic. On topic betreft: er zijn grenzen en er is niks alleen zwart of wit. Er zijn voldoende gevallen waarin abortus zeker gerechtvaardigd is omdat bepaalde aandoeningen niet verenigbaar zijn met het leven. Of dat in geval van ts ook zo is kan alleen pre nataal onderzoek aanwijzen.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 14-07-19 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:21

Omdat mensen met Down kwaliteiten hebben waar "normale" mensen nog een hoop van kunnen leren. Door die mensen weg te zetten als jij mag er niet zijn, want dat is in feite wat er gebeurt, creëer je een wereld waarin alles wat niet perfect normaal is er niet mag zijn. We stoppen het liever weg. Sluiten onze ogen ervoor. Het klinkt heel simpel, ik laat het weghalen. Maar er zit zoveel meer achter imo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:48

Ja het is off topic maar ik heb de discussie over Down niet aangehaald. Ik ben alleen ingegaan op het feit dat steeds meer mensen kiezen om het kindje weg te laten halen als er sprake is van Down. Daardoor zullen er op termijn steeds minder mensen met Down geboren worden. Dat gebeurt nu al veel minder dan eerst. En idd niemand hier zegt dat ze er niet mogen zijn. Maar de maatschappij als geheel wel door de kant die het nu op gaat. Maar dat is hoe ik ertegen aan kijk.

En wat betreft romantisch beeld, ik heb ruim 20 jaar ervaring in de verstandelijk gehandicapten zorg. Dus ik durf wel te zeggen dat ik een aardig realistisch beeld heb van wat Down inhoudt.

Het is echter totaal off topic dus ik stel voor dat we weer terug on topic gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:47

Maar waarom draagt iemand met een beperking (of chronische ziekte) niet bij? Draag je alleen bij als je geld oplevert even cru gezegd?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:51

Er is meer dan alleen geld in deze wereld (al hebben veel van mijn clienten een betaalde baan) de meesten hebben dagbesteding, werken bijvoorbeeld in een lunchroom of maken mooie feestkleding. Maar het meest dragen ze imo bij door hun blik op de wereld. Daar kun je als "normaal" mens zoveel van leren als je de tijd neemt en afstemt op het niveau van de ander. Dat is niet uit te drukken in geld of een andere waarde, maar wel heel waardevol.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:19

anjali schreef:
Ik vind het wel erg als mensen alleen naar waarde beoordeeld worden met als criterium of ze productief kunnen zijn in de economie.


Ik dus ook. Heel erg.

Onali schreef:
SusanH schreef:
Er is meer dan alleen geld in deze wereld (al hebben veel van mijn clienten een betaalde baan) de meesten hebben dagbesteding, werken bijvoorbeeld in een lunchroom of maken mooie feestkleding. Maar het meest dragen ze imo bij door hun blik op de wereld. Daar kun je als "normaal" mens zoveel van leren als je de tijd neemt en afstemt op het niveau van de ander. Dat is niet uit te drukken in geld of een andere waarde, maar wel heel waardevol.



Ik heb op groepen gestaan met enkel agressie. Zo'n laag niveau dat ze speciale canvas pakken droegen met een magneetslotje omdat ze anders kleding (en soms zelfs de pakken) kapot scheurden.
Ze hebben alleen maar zachte spullen in hun kamer omdat ze alles slopen.
Automutilatie, mede bewoners of personeel aanvallen.

Sommige sliepen alleen maar op een matrasje, zonder deken. Omdat ze het kapot maakte of opaten.

Ik heb daar doodsangsten uitgestaan als ik daar op een groep stond.
In de nachtdienst gingen we nog met 2en er naartoe.

Denk je dat deze mensen gelukkig zijn?


Ik heb ook op zulke groepen gewerkt. Ik weet niet of deze mensen wel of niet gelukkig zijn. Ik werd het iig niet van daar werken, dat ligt mij niet. Maar ik ken mensen die daar werken en dat met veel voldoening en toewijding doen. Die het wel lukt om met deze mensen samen kleine momenten te maken en te pakken waarop deze mensen wel even tot rust kunnen komen en kunnen genieten van iets kleins.


Ibbel schreef:
Dan kun je 'als normaal mens' ook meer kijken en luisteren naar kinderen. Die hebben diezelfde onbevangen blik. Daar hoef je geen mensen levenslang kind voor te laten zijn.


Een volwassen mens met een verstandelijke beperking wegzetten als kind is echt niet meer van deze tijd.

Maar nogmaals, de discussie gaat heel erg off topic nu.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:27

Idd ik heb best wat te zeggen over de zorgen voor de mens met een verstandelijke beperking. Maar ik vind dit niet de plek daarvoor. Nogmaals we gaan erg off topic met deze hele discussie.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:03

Dat je je kindje voelt bewegen vond ik wel heel bijzonder hoor. Moet er wel bij zeggen dat dat op het laatst wel het enige was waar ik van kon genieten, want op het laatst was ik aan huis gebonden. Maar dat vond ik wel het mooiste aan zwanger zijn, je kindje voelen en er al contact mee maken. Verder vond ik het ook heel pittig, door alle fysieke ongemakken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, AhrefsBot, ImLucky, Nustice, SemrushBot, Silenna, Wennii en 169 bezoekers