Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:28

Nou, interessante uiteenzetting weer.

Als je jezelf niet vindt passen binnen een groep die benoemd wordt, dan hoor je er toch gewoon niet bij?
Maar ik vind het wel erg interessant dat je nu zegt:

Citaat:
Het probleem is dat pmarena met een stelling komt, namelijk dat mensen die een aangepast vaccinatieschema hier op Bokt als arrogante eikels worden weggezet, die denken het beter te weten. Alleen is die stelling helemaal niet waar,


Heb je dan niet opgelet ofzo :?

Ik heb dit soort uitspraken namelijk regelmatig langs zien komen. "die anti-vaccinatie-gekkies" die het beter denken te weten dan de experts die het RVP hebben samengesteld. Maar zeg je nu echt dat jij dat nooit hebt gezien, begrijp ik je nu goed?

Want ik heb de indruk dat zowat de hele harde kern van vaccinatiegoeroes hier op Bokt er zo over denkt, dat "anti-vaxxers" het beter denken te weten. Het verbaast mij serieus dat zelfs hierover nu een discussie gevoerd schijnt te moeten worden.


pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:58

edit vanwege dubbelpost
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-19 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:02

NatasjavE schreef:
Maar waarom zou je mazelen los geven?

3 keer losse een injectie zou ik een veel grotere belasting vinden.


Bedoel je met 3x een losse injectie, de Bof en Rode Hond ook los?
Want die zijn er sowieso niet volgens mij :)

Een los mazelenvaccin dat zouden volgens mij best nog aardig wat mensen willen geven die de BMR ècht niet willen. Dat zou dus een mooie manier kunnen zijn om de vaccinatiegraad tegen de mazelen te verhogen.

Maarja dat losse mazelenvaccin hebben ze dus afgeschaft. Terwijl ze toen ook al wisten dat er een aanzienlijke hoeveelheid mensen de BMR / MMR niet wil geven.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:11

Natasja: Een paar maanden geleden het losse mazelen vaccin, weet je het 100% zeker dat dat niet toch het combi vaccin was? Want als men echt (en z.s.m.) iets wil bereiken om de vaccinatiegraad tegen de mazelen te verhogen, dan is een toegankelijk los mazelenvaccin de kortste klap met de meeste winnaars en de minste verliezers :)

[edit] Ja zie je, daar heb je het al. Gewoon de combi dus.

Doet trouwens een beetje denken aan zwangere vrouwen die zeggen dat ze de Kinkhoestprik gekregen hebben en dan niet weten dat het gewoon de D(K)TP was.... wat de meesten waarschijnlijk ook niet erg vinden trouwens vanwege het idee dat ze die andere er dan "gratis en voor niks" bij hebben gekregen.

Grappig trouwens dat je het flesje bewaard hebt, hoe dat zo? :)

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:29

Natasja: je wilde een aandenken zeker, was het een mooi flesje :D

Ik vind dat principes aan de kant schuiven zo oncharmant verwoord. Volgens mij schuiven die mensen om wie het gaat hun principes helemaal niet aan de kant, maar wordt de afweging gewoon anders.

Want over wat voor principes heb je het dan eigenlijk?
Het principe "het vaccin is gevaarlijk en ik ga dat nooooooit geven"?

Want ik denk dat er nogal wat mensen zijn die het RVP van hun land niet exact volgen en waarvan hun kind niet de BMR / MMR niet heeft gehad omdat men op dat moment gewoon de mogelijke voordelen niet tegen de mogelijke nadelen op vond wegen.

Maar dat die mensen daarmee alleen maar besloten hebben het "nu" niet te geven en niet dat ze het nooit gaan geven. Voor veel mensen is de insteek immers gewoon om het uit te stellen tot hun kind ouder / sterker is. Of om hun kind de kans te geven de mazelen gewoon echt door te maken (wat je daar ook van vindt)of wat voor reden dan ook.

En dat er nog behoorlijk wat mensen zo in staan dat ze voor de puberteit alsnog bepaalde vaccins zouden willen geven als kind bepaalde ziektes niet heeft doorgemaakt. Dus dat uitstellen sowieso al de bedoeling was.

Maar die BMR staat gewoon niet zo best bekend, heel veel ervaringsverhalen van slechte reacties er op.
Bij het losse mazelenvaccin was dat lang niet zo erg. Vandaar dat veel mensen liever die wilden blijven geven maarja toen werd die dus van de markt gehaald en nu zien we de gevolgen.

"anti-vaxxers" de schuld geven van mazelen uitbraken vind ik net zoiets als zeggen dat de mensen die huizen te duur hebben gekocht, de woningbubbel / crisis hebben veroorzaakt. Het is op zich waar, maar er ligt nog een enorme laag onder. Zij zijn niet de oorzaak, maar zelf ook een gevolg van een onderliggend probleem.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:11

Ik denk dat de mensen met de meest extreme meningen, het hardste schreeuwen. Al helemaal op social media en forums.

Mensen die er met hun mening tussenin zitten die geven het op een gegeven moment gewoon op met beide partijen want allebei willen ze graag vasthouden aan hun beeld van zowel de materie als de mensen van de andere groep. En allebei zien ze de extremisten van die andere groep als "zo is die hele groep" terwijl dat absoluut niet zo is.

Voorheen probeerde ik nog wel eens om wat grijs aan te brengen zowel op de VaccinVrij Facebook als hier op Bokt, maar dat is gewoon vechten tegen de bierkaai want hier word je in het "anti-vaxxer" hokje geduwd als je begrip hebt voor van het RVP afwijken, en daar wordt je als vaxxer gezien als je begrip toont voor de mensen die de vaccinaties zetten.

De enige reden dat ik in dit topic reageer is omdat ik de vraag interessant vind, de TS het netjes houdt (vandaar ook mijn verbazing over de beschuldiging dat ik haar iets zou verwijten) en de behoefte aan een discussie over vaccinaties goed / slecht of gezever over de vorm ipv de inhoud heb ik dan ook totaal niet.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:16

Weet je het ècht heel zeker daffie dat ze een los mazelenvaccin heeft gekregen...? Y;(

Dat je zegt dat Bof en Rode Hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden:
De MMR staat in jullie schema dat je zelf post, toch ook gewoon op 15 maanden?
Of lees ik dat verkeerd? Het lijkt net een beetje weg te vallen op die plek in het schema namelijk :)


pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:29

Maar de Priorix staat in je lijstje toch ook genoemd dat die standaard rond 15 maanden gegeven wordt :)

edit: Overigens als ik online zoek op "measles New Zealand" dan kom ik op website waarop getoond wordt hoe ze actie ondernemen in Auckland en zie ik daar zelfs ergens staan dat in overleg met de eigen dokter de MMR vervroegd gegeven kan worden met zelfs al 6 maanden eventueel.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-19 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:55

Ibbel schreef:
Daffie vraagt om beweegredenen van "anti-vaxxers" om toch te gaan enten bij een uitbraak. Anti vaxxers zijn - volgens mij - mensen die om principiele redenen of vanwege dat ze de bangmakerij op internet geloven NIET enten. Totaal NIET.
Pmarena schaart mensen die om allerlei redenen wel enten maar het RVP niet volgen om voor hen moverende redenen ook onder anti-vaxxers. Dat maakt de discussie wel wat ingewikkeld.

Deze laatste categorie "var-vaxxers" zijn imo een stuk minder gevaarlijk voor de volksgezondheid dan mensen die absoluut nooit willen enten.

Kunnen we die twee groepen een beetje uit elkaar trekken? Want er zit imo een heel groot verschil in hun beweegredenen.


Het zou geweldig zijn als niet iedereen die het RVP niet exact volgt (of wel begrip heeft voor de terughoudendheid om alles maar te vaccineren) meteen als "anti-vaxxer" of anti-vaccinatie-gekkie wordt weggezet. Helaas laat de praktijk zien dat dat eerder regel dan uitzondering is...

Het is ook lastig om te bepalen wat er onder valt want mensen die door "vaxxers" weggezet worden als "anti-vaxxers" zien zichzelf meestal helemaal niet zo.

Is een anti-vaxxer iemand die echt liefst alle vaccinaties voor iedereen af wil schaffen?

Iemand die heus wel begrijpt waarom anderen het graag willen, en het dikke prima vindt wanneer een ander bij wijze van spreken alles prikt wat los en vast zit, maar zijn eigen kinderen er ver vandaan wil houden (om uiteenlopende redenen)? En die al dan niet bij veranderde omstandigheden de keuze opnieuw wil maken?

Iemand wiens kind wel alle prikken heeft gehad volgens het vaccinatieschema dat op dat moment gehanteerd werd, maar daar hele erge spijt van heeft en een arm en been op zou geven om de tijd terug te draaien en die vaccinaties ongedaan te maken?

Er zijn zo ontzettend veel mensen op ontzettend veel verschillende manieren kritisch over het RVP.
En hun kinderen zijn dan ook weer op allerlei verschillende manieren wel / niet / anders geprikt.


Secricible: fijn dat je de bedoeling van de vergelijking met de huizenbubbel / crisis wilt snappen, ik was er bang voor dat daar weer flauw over gedaan zou worden +:)+ Het was niet mijn intentie om die vergelijking door te trekken overigens hoor, maar puur dat stukje dat het wat erg makkelijk is om de schuld te geven aan de mensen wiens handelen ook maar gewoon een gevolg is van een probleem dat dieper zit.

Ik denk echt dat als "hogerhand" niet in al hun wijsheid het losse Mazelenvaccin had afgeschaft toen mensen zich tegen de BMR gingen keren (het team van Wakefield riep mensen destijds ook op om over te gaan op de goed bekend staande al jarenlang gebruikte losse M en zeker niet helemaal te stoppen met vaccineren, daar zijn als het goed is nog wel krantenartikelen over te vinden) dat we dan nu niet met die uitbraken zouden zitten.

Ze hebben gewoon een gok genomen en die is verkeerd uitgepakt, en nu krijgen de mensen die die BMR niet door hun strot geduwd willen krijgen, maar vaak best de losse M hadden willen halen, de zwarte piet toegespeeld.

Je mag naar mijn mening trouwens ook niet het individu verantwoordelijk houden voor de uitbraken die plaatsvinden, doordat een groep niet vaccineert. Dat individu an sich heeft immers niet het probleem veroorzaakt en hij / zij kon ook niet voorspellen dat er veel mensen zouden volgen.
Maargoed daarover verschillen de meningen uiteraard ook.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:36

Een donatie is nogal niet van een andere orde zeg, dan medicatie inspuiten waarvan je maar af moet wachten wat dat allemaal in gang zet in je kind... dáár zit wat mij betreft nou juist het hele probleem van min of meer verwachten dat iedereen maar zo'n prik zet: het gaat niet om een iets onbenulligs als geld maar om het grootste goed dat je hebt: je gezondheid.

Als je al een keer eerder een kind een klap hebt zien krijgen in je directe omgeving en dan het volgende kind dat de oproep krijgt niet hetzelfde vaccin wilt geven, dan ga je dat toch niet alsnog doen met het idee van ojee wat nu als tienduizenden anderen die prik ook niet geven en er dan een uitbraak komt.

Je hebt te maken met de situatie op dàt moment en dat is dat de dreiging van die mazelen niet voor je opweegt tegen de dreiging van de combinatieprik. Dingen die je als bedreiging ervaart doe je alleen maar als het ècht niet anders kan.

Is de noodzaak er nog niet dan hoop je bijvoorbeeld dat zich in de tussentijd een andere oplossing aandient. Zoals dat alsnog dat losse mazelenvaccin terug op de markt komt, of dat je kind de mazelen al doormaakt voordat het als groot nieuw in de kranten uitgemeten wordt...of dat genoeg anderen wel graag die prikken blijven halen....ofzo.

Een "wat als" situatie daar kan je toch niks mee? Het leven verloopt zo grillig.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:47

Vindt je het echt gek dat mensen hun kind niet hetzelfde medicijn durven te geven als dat waar het kindje van hun zus / broer een hele slechte reactie op liet zien? Mij lijkt dat namelijk alleen maar heel verstandig om daar lering uit te trekken.

Net zoals mensen die in hun familie / directe omgeving iemand heel slecht op de waterpokken zagen reageren, eerder geneigd zullen zijn om een waterpokken vaccinatie voor hun kind te regelen.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:05

_San87_ schreef:
Ik ken iemand die door gebruik van paracetamol (en dan heb ik het niet over langdurig gebruik) nierproblemen kreeg. Dit komt zeer zelden voor. Het heeft er niet voor gezorgd dat ik geen paracetamol meer gebruik. Wel dat ik eens ben gaan opzoeken wat het precies is, hoe vaak het voorkomt en hoe groot dus de kans is dat ik ook zoiets krijg. Die kans is aanwezig. Maar voor mij niet groot genoeg om nooit meer paracetamol te slikken.


Voor JOU niet groot genoeg om nooit meer paracetamol te slikken.
Maar zou je die conclusie ook trekken als je weet dat jij of anderen in de directe familie gevoelig zijn op de nieren?

Citaat:
En zo zie ik het ook met vaccinaties. Ken je iemand die erop reageert, dan is dat voor diegene heel vervelend. Maar imo geen reden om meteen maar niet meer te vaccineren, zonder goed te bekijken wat een vaccinatie doet en de voordelen (immuniteit) tegen de nadelen (mogelijk een reactie) op te wegen.


Maarja, dat is dus precies wat een groot deel van die mensen (die het RVP niet exact volgen) doet. Mogelijke voordelen tegen mogelijke nadelen afwegen :j

Of eigenlijk is dat neem ik aan iets dat iedereen doet.

Het grootste verschil met mensen die wel het RVP volgen, is denk ik dat ze ook de factor "we weten nog heel veel niet zeker", een stukje gebrek aan vertrouwen en wat minder angst voor een aantal of alle ziektes zwaar meewegen. En door allerlei persoonlijke omstandigheden kan de balans bij de 1 dus ook anders uitslaan dan bij de ander.

Secricible: ik snap jouw gedachtegang uiteraard ook :j

Mwoah... "er vanuit gaan dat anderen het wel oplossen" vind ik ook wat simpel en hard gesteld. Het is nou niet zo dat die anderen die wèl die prik gaan halen, een enorme opoffering tegen hun zin doen ofzo := Ze willen die prik zelf dolgraag halen...

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:21

Kan je niet goed lezen Karl :? Zie je mij Wakefield quoten? Nee toch? Dan haal ik hem ook niet aan als bron toch? Ben je het er enigszins mee eens dat de weerstand van het volk tegen de BMR is begonnen is toen het team waar Wakefield in werkte, naar buiten bracht dat de BMR iets te maken leek te hebben met autisme (even heel versimpeld gezegd) en er nader onderzoek nodig was om die mogelijke connectie te onderzoeken, en ze daarom adviseerden om in de tussentijd voor de zekerheid terug te grijpen op het gewoon wel goed bekend staande losse Mazelen vaccin?

Of denk jij dat ze toen zeiden: Mensen, die BMR is staatsgevaarlijk, stoppen met alle vaccinaties hoor!

Mensen vertrouwden de BMR niet meer. Wilden de losse M wel geven. Hogerhand (regering / producent) wilde veel liever dat het net nieuwe paradepaardje de vernieuwde BMR werd gebruikt en dacht het volk te kunnen dwingen om die toch te gebruiken door de losse M af te schaffen.

Als je weet dat er onrust is over de BMR, dat een aanzienlijk aantal mensen die daarom niet genoeg vertrouwd om in hun kind te laten stoppen, en dat je bewust ervoor kiest om het alternatief, de losse M, niet meer beschikbaar te maken voor het volk waardoor ze dan dus helemaal niet meer tegen de mazelen vaccineren.

Wiens schuld is het dan precies dat de vaccinatiegraad tegen de mazelen daalt?

Volgens mij is de volgorde van schuld eerst het team van Wakefield voor de onrust (al dan niet terecht, die discussie is in dit topic niet op zijn plaats) maar die kan je eigenlijk de schuld niet geven want die riepen de mensen juist op om nu niet meteen met alle vaccinaties te stoppen maar gewoon terug te grijpen op de als veilig bekend staande losse M. Wat de Mazelen betreft was er dan dus nog he-le-maal niks aan de hand geweest als mensen die gewoon bleven prikken :)*

Het ging pas mis door heel bewust die losse M van de markt te halen. Dus ja, ik geef degenen de schuld die heel bewust die losse M van de markt gehaald hebben terwijl ze dondersgoed wisten dat mensen die wèl wilden geven en de BMR niet.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:15

Joh je moet niet alles geloven dat je in de media leest := Die man heeft helemaal niks te maken met het losse mazelen vaccin dat al sinds 1976 werd gebruikt. En er is helemaal geen ander mazelen preventie vaccin beschikbaar geweest van hem. Die man is / was een onderzoeker binnen een universiteit, geen vaccinproducent.

Er staat in de study trouwens letterlijk dit:

Citaat:
We did not prove an association between measles, mumps, and rubella vaccine and the syndrome described.

...

We have identified a chronic enterocolitis in children that may be related to neuropsychiatric dysfunction. In most cases, onset of symptoms was after measles, mumps, and rubella immunisation. Further investigations are needed to examine this syndrome and its possible relation to this vaccine.


Bron: https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(97)11096-0/fulltext

Gewoon keurig netjes verwoord dat ze geen relatie hebben gevonden en er verder onderzoek gewenst is om te bekijken wat er dan wel precies aan de hand is. En toen de studie gepubliceerd werd hebben ze expres nog in de media opgeroepen om niet te overhaast te reageren, maar als men de BMR niet wilde, dan toch zeker wel gewoon voor de zekerheid de al jaren bestaande losse M te halen.

Maargoed daar gaat het allemaal niet om. Waarom mensen de BMR niet meer willen geven is in principe irrelevant: de situatie blijft hetzelfde. Ze willen wel de losse M geven waardoor de vaccinatiegraad tegen de mazelen waarschijnlijk gewoon gehandhaafd zou zijn gebleven als men die niet van de markt had gehaald omdat het ze niet aanstond dat mensen daarop teruggrepen ipv. voor die nieuwe combi prik te gaan.

Daarom vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat het allemaal de schuld is van "anti-vaccinatie-gekkies" want de hele anti-beweging is op gang gekomen vanaf dat moment dat men besloot de BMR door de strot van het volk te duwen terwijl er twijfels waren over de veiligheid.

Of die twijfels wel of niet terecht waren / zijn doet er voor de uitkomst niet toe.
Er was een alternatief, de al jaren toegepaste losse M, en ze besloten die uit het vaccinatieprogramma te halen.

Was gewoon een gok die verkeerd uitpakte.

De verlaagde vaccinatiegraad voor de mazelen is net zo zeer de schuld van de mensen die de prik tegen de mazelen niet haalden, als dat de huizenmarktbubbel de schuld was van de huizenkopers die te veel geld betaald hebben voor huizen.

Dat mensen dat doen is niet domweg de oorzaak, het is een gevolg van iets anders :)*

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:22

Cynn ik heb geen behoefte aan een discussie over Wakefield. Het doet ook niet ter zake want:

pmarena schreef:
Of die twijfels wel of niet terecht waren / zijn doet er voor de uitkomst niet toe.
Er was een alternatief, de al jaren toegepaste losse M, en ze besloten die uit het vaccinatieprogramma te halen.


Zie ook reactie van Sharani.
Ik denk dat het voor behoorlijk wat "anti-vaxxers" (ofwel niet exact RVP-volgers) zo gegaan is.
Het door de strot willen duwen van de BMR heeft imo het hele zaakje uit de hand doen lopen.

Je mag best wat dieper kijken naar de oorzaak achter een probleem :j

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:55

Ik ga de discussie over Wakefield niet met je aan. Tevens lees je wederom niet goed, want ik zeg nergens of ik het persoonlijk wel of niet terecht vindt, die bezorgdheid :) Het enige dat ik zeg is dat het voor de uitkomst niet uitmaakt.

Het maakt namelijk geen snars uit waarom het volk bezorgd is, waarom men weerstand heeft tegen de BMR. Al zou het zijn omdat de afkorting de mensen niet aanstaat. Zolang het losse mazelen vaccin nog goed beschikbaar was maakte dat in principe niet of nauwelijks uit voor de vaccinatiegraad tegen de mazelen.

Pas op het moment dat je bezorgde mensen dwingt te kiezen tussen "alles of niets" zoals Sharani het treffend verwoord, kiezen die mensen voor dan maar niets.

Het was bekend dat mensen de BMR niet wilden.
Reden daarvan maakt op zich weinig uit, men wilde hem niet.

Maar het alternatief, de "oude vertrouwde" losse M wel. Dus op dat punt was er nog weinig aan de hand betreffende de mazelen-vaccinatiegraad.

Tot de optie van de losse M werd weggehaald. DAAR gaat het dus fout.
Maargoed als je dat niet wilt inzien / er anders over denkt dan is dat maar zo :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-09-19 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:58

De Wakefield discussie is al tot in den treuren gevoerd, ik vind dat veel te ver offtopic gaan dus ik doe er niet aan mee en hou me bij "wat bezielt die anti-vaxxers" waar het topic over gaat :)

Nogmaals: Waarom men een BMR niet wil geven maakt niet echt uit. Het was bekend dat men het niet wilde. Niks aan de hand...tot het alternatief werd weggehaald. Wel of niet terecht onrust doet weinig ter zake voor de uitkomst.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-09-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:30

Nou dat ben ik niet met je eens. De vergelijkingen vind ik ook niet passend trouwens.

Wanneer een persoon besluit iets NIET te doen (NADAT ze gedwongen werden tot een alles of niets keuze) waarbij die ene persoon meer of minder nagenoeg niks uitmaakt op het geheel, is imo wezenlijk anders dan jouw voorbeelden waarbij mensen besluiten WEL iets te doen, dat zeker weten tot schade leidt.

Dus nee, Pietje die tot die alles of niets keuze gedwongen werd, vind ik niet persoonlijk de eerste en meest aansprakelijke voor de ontstane situatie. Of vind je ook dat Pietje verantwoordelijk is voor het sluiten van het dorpsschooltje, waarvoor hij niet heeft gekozen omdat dat hopeloos ouderwets werd?

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:20

Tja, jullie kijk er op is anders dan die van mij. Jullie blijven de schuld maar leggen bij Wakefield terwijl die an sich geen enkele fluit uitmaakte voor de mazelen vaccinatiegraad.... zolang het losse mazelenvaccin nog beschikbaar was.

Was dat losse mazelenvaccin er gewoon gebleven dan waren mensen dat gewoon blijven gebruiken.
Mensen stopten pas met vaccineren tegen de mazelen toen dat vaccin van de markt gehaald werd.
Dus door DIE beslissing ging het pas ècht fout met de vaccinatiegraad.

Kan je blijven wijzen naar Wakefield maar ik vind dat niet correct. Hun bevindingen zorgden ervoor dat mensen zich niet meer fijn voelden bij de BMR, maar NIET dat de mensen stopten met tegen de mazelen prikken. Dáárvoor zorgde het van de markt halen van dat mono-vaccin.

Maargoed ik blijf in herhaling vallen.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:44

Avalanche81 schreef:
Nou, je pleit een groep vrij die volgens mij prima in staat is tot zelf nadenken, en dat imo weigert te doen. Het MMR vaccine wordt verdacht gemaakt, overigens zegt Wakefield (zoals te lezen in een eerder gequote tekst) niet dat het vaccine voor mazelen neit verdacht is, ook daar legt hij een link met een langzamere ontwikkeling.

Een ander punt is dit: hoe ethisch is het om liever een mazelen-uitbraak te riskeren, en potentieel ernstige tot zeer ernstige complicaties te riskeren, met een prevalentie die vele malen hoger ligt dan potentiele complicaties van een vaccine, boven mogelijke autisme? Want zelfs als Wakefield gelijk zou hebben, dan nog vind ik het laakbaar de dood te verkiezen boven autisme. Mazelen afdoen als een weekje jeuk en uitslag is imo een onethische keuze goedpraten.

Ook de bof en rode hond kunnen potentieel heel ernstige gevolgen hebben. Veel ernstiger dan autisme. En dat je weigert jezelf te immuniseren is een ding. Dat is imo heel onverstandig, maar dat is idd een keuze over je eigen lichaam. Maar die keuze maken voor je kind, en dus je kind risico laten lopen, met daarmee het risico je zwangere buurvrouw te besmetten met rode hond, of een baby met mazelen, of de bof......
Ik weet niet of je je de mogelijke gevolgen daarvan realiseert. Of misschien bagatelliseert. Ik zou er niet verantwoordelijk voor willen zijn. Wakefield is een persoon. Maar anti-vaxxers zijn er imo veel te veel van, en dat kan serieuze gevolgen hebben voor de volksgezondheid. Maar voor die dode baby's, zwaar gehandicapte kinderen, hersenvliesontsteking, onvruchtbaarheid, spontane abortussen zijn anti vaxxers 100% verantwoordelijk.


Ja nouja, dat is dan jouw mening die ik niet deel.

Op jouw "hoe ethisch is het om liever een mazelen-uitbraak te riskeren, en potentieel ernstige tot zeer ernstige complicaties te riskeren, met een prevalentie die vele malen hoger ligt dan potentiele complicaties van een vaccine, boven mogelijke autisme?" zou ik willen zeggen:

Hoe ethisch is het om liever een mazelen-uitbraak te riskeren, dan mensen tegemoet te komen door het behouden van het al bestaande mono-vaccin?

Maargoed daar gaan we het waarschijnlijk niet over eens worden :)

En je vergelijking tussen dood of autisme, sorry hoor daar sla je imo een beetje door.
Dan nog is het aan de ouder die met de gevolgen zit "dood of autisme" om te kiezen waar die het meeste vrede mee heeft. En is het imo absoluut niet ethisch om iets in iemands lichaam (of dat van zijn / haar kind) te brengen tegen de wil van die persoon in. Dat is zo'n beetje het grootste goed dat je kan hebben op de wereld, de laatste verdedigingslinie: dat iedereen met zijn fikken van je lijf af te blijven heeft.

Maar daar ben je het uiteraard ook niet mee eens want de baby van de buurvrouw...enz.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:13

Voor mensen die "gewoon" het RVP volgen was dat losse mazelenvaccin misschien "al jaren uit beeld" maar voor de mensen die de combi-prik niet wilden was dat heel anders.

De wereld is natuurlijk groter dan Nederland maar hier was het mazelen mono-vaccin, als je de juiste wegen kende, met wat moeite tot een jaar of 2 jaar geleden nog te bemachtigen Ibbel :)


Maargoed, menig fanatiek vaccinatie-voorstander geeft keer op keer de indruk dat het ze eigenlijk geen fluit uitmaakt wat er leeft onder de mensen die van het RVP afwijken, wat de redenen er daadwerkelijk achter zijn, het beeld van "anti-vaccinatie-gekkies" moet en zal behouden blijven en ze moeten gewoon op de knieën gedwongen worden om onder dwang die prik er in te laten zetten.

Een stukje hand in eigen boezem zal wel weer teveel gevraagd zijn.

Maar dat zal ik wel weer verkeerd zien.

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:45

Karl66 schreef:
De keuze om alleen voor het mazelenvaccin te gaan is onzin. De reden daarvoor is namelijk gebaseerd op bedrog en fraude. Er is geen enkele zinnige reden waarom dat vaccin beter zou zijn. In de plaats van dat vaccin te faciliteren is het veel zinniger om mensen voor te lichten waarom het onzin is.


Tja, als je denkt dat dat zinniger is dan is dit de consequentie. En, hoe zinnig vind je het nu, achteraf gezien, nu de vaccinatiegraad "te ver" omlaag gegaan is?

Ik blijf erbij dat de reden waarom mensen iets niet willen niet echt relevant is voor de uitkomst.
Ze willen het niet. En dat is geen probleem zolang er een alternatief is dat men wel gebruikt.

Haal je dat alternatief weg dan is het toch wel een heel klein beetje "eigen schuld" want je kon dit van mijlenver aan zien komen zoals Sharani treffend zegt :j

Je kan het gerust anders zien hoor maar dat maakt het nog niet anders :)

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:36

oomens schreef:
pmarena schreef:
Ik blijf erbij dat de reden waarom mensen iets niet willen niet echt relevant is voor de uitkomst.
Ze willen het niet. En dat is geen probleem zolang er een alternatief is dat men wel gebruikt.

...
Waar komt toch het idee vandaan dat alle meningen gelijkwaardig zouden zijn en dat overal evenveel gehoor aan gegeven zou moeten worden door beleidsmakers?
...


Dat idee komt van zoiets als een fatsoenlijke democratie, waarin men waakt voor de tirannie van de meerderheid. Wat jij liever ziet is zo te horen dat een grote groep over een kleinere groep heen walst.

Dat vindt menig vaccinatie-voorstander geen enkel probleem omdat het henzelf in dit geval op geen enkele manier beknot. Maar wacht maar totdat de meerderheid aan iets komt dat voor JOU belangrijk is, dan is de wereld ineens te klein :=

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:43

Daarom: een fatsoenlijke democratie, waar men waakt voor de tyrannie van de meerderheid :)*

Of vind jij het een fatsoenlijke democratie, als er een leider gekozen wordt door een meerderheid van het volk, die vervolgens het hele land zo inricht dat zijn eigen mensen alles krijgen wat hun hartje begeert en een minderheid (met een ander geloof ofzo) onder geschoffeld wordt?

Er is een mooie quote van iemand, heb even geen zin / tijd om hem te zoeken, maar die komt neer op dat je de mate van fatsoen van een land kan afmeten op hoe ze met hun minderheden (en dieren :P ) om gaan :)

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:05

Als die groep zo verwaarloosbaar is, dan zou er ook geen probleem zijn toch, dat zij een andere keuze maken?

Zo verwaarloosbaar is dat aantal dan blijkbaar toch niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bora, ComscoreBot, Hanneke1989, Mizsz_Kitty, Noor17, stella92, Winged en 129 bezoekers