Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 05:00

Hoi,

Als eerste is dit topic niet bedoeld om een rel te schoppen of om de voor- of nadelen van wel/niet vaccineren te noemen.

Het volgende is aan de gang, hier in Nieuw-Zeeland is er een mazelen epidemie aan de gang. 1059 gevallen in het hele land, waarvan 881 in Auckland.

Gelukkig woon ik daar bijna zover mogelijk vandaan als mogelijk is, maar toch is het ondertussen ook op 2 uur hier vandaan. Dat heeft er toegeleid dat de district healthboard een waarschuwing verstuurd heeft naar alle scholen en kinderdagverblijven met de oproep om niet gevaccineerde kinderen te enten en om niet naar Auckland te gaan.

Dus ik bel vanmorgen met de huisarts om een afspraak te maken om dl nu al haar enting voor de mazelen te geven. Ik ent wel, ze is 3 jaar dus de eerste heeft ze al gehad. Wat schetst mijn verbazing? Dl werdt op een soort wachtlijst gezet, want de kinderen van anti-vaxxers hebben voorrang en die willen nu massaal hun kinderen geënt hebben. :?

Wat ik dus niet begrijp, en wat ik graag zou willen begrijpen, is dat deze mensen overtuigd zijn dat de vaccinatie down syndroom veroorzaakt en nog veel meer nare ziektes. Wat is er dan nu ineens veranderd dat zulke argumenten nu ineens overboord gegooid worden en er gekozen wordt om wél te enten?

Zouden jullie bij een uitbraak wel gaan enten en zo ja waarom dan wel en nu niet?

Het mag uiteraard ook via PB.

Gr daphne


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 06:34

Saskia9 schreef:
_O- _O-

Downsyndroom veroorzaakt, thnx die is nieuw voor me _O-

Nogmaals hier was het topic niet voor bedoeld. Is overigens voortgekomen uit een rechtzaak in Amerika.

PeelSlowly schreef:
Zo zeg, ik zou ziedend zijn. Hopelijk kan je dochter snel gevaccineerd worden.

Haar eerste vaccinatie geeft haar een bescherming van 95%.
Ze kan maandag terecht, dan was er nog een vaccinatie over voor kinderen zonder voorrang.

Saskia9 schreef:
Waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de besmette gevaccineerde mensen?

Daar heb ik nog geen cijfers over gehoord, maar ik vermoed wel uit beide kanten. Is Auckland echt wel een heel dichtbevolkte stad. En als je dan uitgaat van "kudde bescherming" en het groeiende aantal ouders dat niet wil enten. Helaas ook kinderen met autoimuunziekte die dus wel geënt zijn maar alsnog een groot risico nu lopen. Zijn dus nu ook mensen, die al eerder een kind zijn verloren aan uitlopende oorzaken, die nu voor eenzame opsluiting kiezen in hun eigen huis.
Ik ben wel heel blij dat mijn dochter in ieder geval die 95% bescherming heeft, ik wil nu persé dat ze die 2de krijgt omdat ze bij de vorige uitbraak al eens zonder entingen bedaarde en toen kwam het zelfs voor dat kinderen met 1 enting er bewust niet nog een 2de kregen omdat die nodig waren voor kinderen die dus nog geen enting hadden. Helaas voor haar kan ze de overige entingen niet nu al krijgen dus is het enkel voor mazelen en moet ze dus alsnog met 4 jaar voor de overige.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 06-09-19 06:38, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 06:41

poes schreef:
De luchthaven in Brussel neemt inmiddels al maatregelen. Zo bizar dit...

Die had ik nog niet gehoord.

Ja hier wordt het zoiezo snel verspreid door alle toeristen.

De gevallen in queenstown (het desbetreffende dorp waarom wij dus nu gewaarschuwd worden) hebben het allemaal meegenomen uit Auckland en zijn op hun beurt ook in de plaatselijke supermarkt, tankstation enz geweest. En dan besef je wel hoe snel zoiets kan gaan.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 06:50

troi schreef:
Jeetje! Ben benieuwd of hier anti-vaxxers reageren. Dit is nog een confronterende vraag natuurlijk!

Terugkomen op je principes of je kind mogelijk dood laten gaan voor die principes...


Dat is dus ook waarom ik er zo benieuwd naar ben. Het lijkt mij dat je altijd achter je principes blijft staan. Immers je bent ervan overtuigd dat je je kind groot onheil aandoet. En ineens is er dan blijkbaar toch twijfel, waarom, door wat?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 06:51

roosa schreef:
Met dank aan de niet enters.
Stomme kortzichtige mensen en nu huilie huilie doen.
Dit is wat er dus van komt!


Nogmaals niet de vraag

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 07:45

Maxima_S schreef:
Hier ben ik weer ;-)

Ik zou niet geen enten bij een uitbraak. Ik heb ook geen angst voor de mazelen of bijwerkingen hiervan.

Dat de angst heerst vind ik ook wel een beetje slappe hap... maar aan de andere kant, hoe later een kind het vaccin krijgt hoe beter het deze kan verwerken...

Maar nee, om 1000 redenen zou ik er nooit voor kiezen :-)

Bedankt voor je antwoord. Ken jij anderen die het wel zouden doen?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 07:51

speedfiets_2 schreef:
heb je misschien een artikel met linkje waarin dit terug te lezen is? Nee ik ben geen antivaxxer maar wilde graag met mede studenten de inpact van een verlaagde herd immunity bespreken


Was dit aan mij gericht?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 09:02

speedfiets_2 schreef:
heb je misschien een artikel met linkje waarin dit terug te lezen is? Nee ik ben geen antivaxxer maar wilde graag met mede studenten de inpact van een verlaagde herd immunity bespreken


Doel je dan op mijn uitspraak over dat Auckland zo dicht bevolkt is en als je dan als anti-vaxxer uit gaat van kudde bescherming?

Nee dat heb ik niet, dat is puur een aanname van mijn kant. Een aanname gebaseerd op het feit dat Auckland heel dicht bevolkt is en het feit dat er ook anti-vaxxers zijn ivm die kudde bescherming

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 09:17

1 op de 1000 die besmet is met mazelen komt te overlijden. In 1991 was de laatste uitbraak waarin dode vielen. Toen waren er 7000 gevallen en 7 doden.

Dus ja, ik vind het wel eng (niet helemaal het juiste woord) dat we die 1000 al gehaald hebben en er nu dus elke dag een dodelijk geval verwacht kan worden.

Zojuist gezien dat de meeste gevallen dus in Manukau zijn. De plaats waar eigenlijk alle arme van Auckland zitten. Wij zijn er een paar jaar terug eens geweest, maar dicht bevolkt is het zeker.
https://www.google.co.nz/amp/s/www.news ... t.amp.html

Dani schreef:
Voor de hele discussie over wel/niet vaccineren in 't algemeen hebben we ook dit topic trouwens, daar staat een hoop uitleg en argumenten van beide groepen: [MWS] Vaccinaties


Ben dus juist bewust op zoek naar de beweegreden om wel je principes over boord te doen. Ik hoop dus ook dat dit topic gewoon kan blijven lopen op die manier en dat er iets minder op elkaar gehamerd wordt.

Laten we het erover eens zijn dat we het allemaal doen vanuit de liefde voor onze kinderen. Ik zal niet ontkennen dat ik er ook meningen over heb, maar dat vraag ik niet en draait het ook niet om.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 10:53

@pmarena, ten eerste probe ik niet uit mij duim te zuigen. Ik meen dat gehoord te hebben op het nieuws, dat er een rechtzaak is geweest in Amerika die de eisers in het gelijk stelde. Maar ik zal enigzins mijzelf indekken dat ik het misschien door de war haal met autisme. Ik zal morgen eens zoeken of ik dat bericht nog ergens kan vinden en mocht ik het inderdaad niet goed onthouden hebben dan krijg je mijn excuses.

Overigens heeft TS nog steeds geen antwoordt aangezien de vraag was waarom mensen in het geval van een uitbraak wel zouden gaan enten.

Dat er ook een grote groep is die op latere leeftijd ent heb ik er eigenlijk niet eens in meegerekend.

Nogmaals, 5 pagina's modder smijten is niet de bedoeling. Ik heb het nu een paar keer gemeld en gevraagd.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 08:20

pmarena schreef:
Nou nog even snel dan.
secricible schreef:
En verder w.b. Voorrang. Volgens mij werd ook gezegd dat het maatschappelijk gezien logisch is om de niet-geënte kinderen voorrang te geven. Maar het is wel heel zuur als jou kind iets oploopt omdat het tot die 4% hoort die pas bij de 2e enting beschermd waren. Dat zijn compleet nodeloze slachtoffers door mensen die zich puntje bij paaltje toch laten enten na eerst te roepen van niet. Ik snap dat je daar als ouder goed gefrustreerd van kan raken.


Dat lijkt me niet, dat het compleet nodeloze slachtoffers zijn van de mensen die zich alsnog laten vaccineren. Die hebben namelijk de mazelen niet gehad blijkbaar, anders zouden ze zich niet laten vaccineren, toch?

Dus even op een rijtje hè :)

De ene ouder kiest er voor om het RVP niet exact te volgen omdat de dreiging van de mazelen in zijn / haar ogen niet groot genoeg was om de potentiële bijwerkingen (bekend / niet bekend / lange termijn / persoonlijk hoog risico) te riskeren. En besluit om wèl te gaan vaccineren in een situatie waarbij de dreiging van mazelen groter is. Die ouder wordt dan door sommigen weggezet als een idioot zonder ruggengraat die zich niet houdt aan zijn eerdere besluit.

Maar die ouders die keurig het RVP volgen, "want daar is echt goed over nagedacht door de professionals en er vanaf wijken is oh zo dom". Wiens kind met een maand of 13-15 de eerste BMR heeft gehad en volgens de professionals dan 95-99% zeker beschermd is, die gaat niet gewoon netjes afwachten tot het kind tegen de 4e verjaardag aan zit voor de 2e oproep maar die wil ook ineens op eigen houtje gaan sleutelen aan het RVP en de herhalingsprik vervroegen.

En die laatste ouder dat snapt iedereen dat die nu ineens van zijn eerdere besluit af wil wijken om netjes het RVP te volgen...immers de omstandigheden zijn veranderd.

Terwijl als die eerste ouder om dezelfde reden (veranderde omstandigheden) van zijn eerdere besluit afwijkt, dan is het een idioot zonder ruggengraat en weet ik wat nog meer.


En ohja mensen moeten maar gedwongen worden om tegen hun wil in een medische handeling te ondergaan, tegen hun wil in iets in hun lichaam (of dat van hun kind) te laten stoppen... zodat een ander zijn pleziervakantietripje naar een risicogebied geen al te heftige gevolgen heeft als er een souvenirtje mee terug genomen wordt. Dat die persoon dan over een baby heen staat te hoesten bij de AH dat geeft niet, want je weet nooit van wie je de mazelen krijgt dus als die baby de mazelen krijgt dan spreken we gewoon schande van die ongevaccineerden *\o/*


En ja ik trek het nu een beetje er op en er over, in de ijdele hoop dat een enkeling het eens van een iets minder zwart-witte kant kan gaan bekijken.


Dankjewel dat je mij nu persoonlijk aanvalt. De enige persoon die nergens een oordeel over de ander geeft, want zoals ik al eerder zei maken we beide een keuze omdat we van ons kind houden. Ik heb ook nooit gezegd dat die kinderen een mazelen prik ontzegt moet worden.

Het enigste dat ik vraag is wáárom zou je als anti-vaxxer wél besluiten te vaccineren tijdens een uitbraak.


Edit: MMR(Mumps, Measles, Rubella)/BMR wordt hier ook pas met 4 jaar gegeven. Nu enkel de mazelen vaccinatie. En waarom wijk ik af van het vaccinatieprogramma? Ten eerste omdat mijn dochter naar een kdv gaat waar niet-geënte kinderen ook welkom zijn, ten tweede omdat de persoonlijke hygiëne van een hoop ook hier niet zo denderend is en ten derde zijn er hier al eerder vaccinaties opgeraakt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 11-09-19 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 09:01

pmarena schreef:
Ik val jou helemaal niet persoonlijk aan Daffie...?
Het lijkt me duidelijk dat dit dus een reactie was op die mensen die wèl dat soort dingen zeggen :)

De enige reden waarom ik überhaupt nog in een topic met dit onderwerp reageerde, was omdat jij een nette vraagstelling had en een wat meer oprechte vraag die niet slechts bedoeld leek om even lekker een relletje te beginnen +:)+


Zo kwam de opmerking niet over als je mij persoonlijk als voorbeeld gaat gebruiken.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 11:02

pmarena schreef:
edit: even een toevoeging trouwens, op jouw edit :)
Je hebt het over alleen mazelen en ik meen dat je dat al eerder ook zei.

Maar hebben ze bij jullie dan wel het aanbod van een los mazelen vaccin?
Ik dacht namelijk dat deze niet meer gemaakt werden.

Tot een jaar of 2 geleden konden we er hier nog wel aankomen via België / Frankrijk maar nu hebben de ouders die best een los mazelenvaccin hadden willen geven, pech en is de BMR het enige "mazelenvaccin" zover ik weet. Maar pin me er niet op vast want ik hou het nu niet meer zo bij, en wie weet zijn er aan jouw kant van de wereld nog andere mogelijkheden...?


Laten we het dan maar op een misverstand houden.

Ik weet niet of het onder normale omstandigheden ook los te verkrijgen is. De Bof en rubella(rode hond?) Kunnen niet gegeven worden voor 4 jaar dus vandaar het losse vaccin.

Maar je zou toch nog wel ergens los een mazelenvaccin kunnen vinden? Ze worden nog wel gemaakt hoor, misschien via de huisarts of een reisdokter? Er wordt hier ook tegen waterpokken geënt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 21:23

Zo, hier het overzicht.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

https://www.health.govt.nz/our-work/pre ... n-schedule

Zoals te zien is, gebruiken wij ook hele andere producten dan Nederland. Daarom snap ik niet helemaal dat anti-vaccinatie groepen cijfers van vaccinatie's zoals voor HPV gebruiken om in Nederland te roepen wat je kind er allemaal wel niet van kan krijgen. In Nederland wordt een heel ander middel gebruikt dan in Australië, UK en Nieuw-Zeeland.


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 00:25

Crypto schreef:
Ik mis er 1. Met 9 jAar krijgen ze hier ook n prik. Weet alleen niet meer welke


DTP en BMR

BMR krijgen ze hier met 4 jaar voor het laatst.

DTP krijgen ze hier met 11 jaar

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:14

pmarena schreef:
Ah, toch gewoon een combi-vaccin dus met 15 maanden zo te zien? En geen losse mazelen. Het leek me ook al sterk maar toch jammer :)

daffie1986 schreef:
Zo, hier het overzicht.
[ [url=m/hEfuYi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KYKCX6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7opmpV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k8bJmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.health.govt.nz/our-work/pre ... n-schedule

Zoals te zien is, gebruiken wij ook hele andere producten dan Nederland. Daarom snap ik niet helemaal dat anti-vaccinatie groepen cijfers van vaccinatie's zoals voor HPV gebruiken om in Nederland te roepen wat je kind er allemaal wel niet van kan krijgen. In Nederland wordt een heel ander middel gebruikt dan in Australië, UK en Nieuw-Zeeland.


Nú heeft ze enkel mazelenvaccin gekregen, normaal zou ze ze gecombineerde vaccin met 4 jaar krijgen. Of dat nu alleen los verkrijgbaar is ivm de uitbraak of dat dit op aanvraag altijd mogelijk is dat zou ik echt niet weten. Alle baby's en kinderen die nu geënt worden voor de eerste keer krijgen dus ook enkel het mazelenvaccin, niet de gecombineerde. M.u.v. 4-jarige die kunnen gewoon hun MMR laten zetten.


Iemand vroeg ook nog waarom niet nu meteen voor de bof en rode hond enten? Omdat de bof en rode hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 12-09-19 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:19

pmarena schreef:
Weet je het ècht heel zeker daffie dat ze een los mazelenvaccin heeft gekregen...? Y;(

Dat je zegt dat Bof en Rode Hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden:
De MMR staat in jullie schema dat je zelf post, toch ook gewoon op 15 maanden?
Of lees ik dat verkeerd? Het lijkt net een beetje weg te vallen op die plek in het schema namelijk :)


Ja dat weet ik heel zeker, los vaccin is namelijk goedkoper. Plus ik moet volgend jaar (als ze 4 is) terug komen voor de enting tegen de bof en rode hond.

Je leest het goed, maar dat komt omdat het een herhaling is en dus niet voor een bepaalde tijd herhaald mag worden.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:25

NatasjavE schreef:
daffie1986 schreef:
Omdat de bof en rode hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden.


Registratie is voor kinderen vanaf 12 maanden en op indicatie vanaf 9 maanden.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf


De herhaling

Edit: plus dat is VAXPRO en hier wordt gewerkt met PRIORIX

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:31

pmarena schreef:
Maar de Priorix staat in je lijstje toch ook genoemd dat die standaard rond 15 maanden gegeven wordt :)


Nogmaals, DE HERHALING!!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 22:45

Waves schreef:
Bof, rode hond en mazelen worden hier in NL met 14 maanden gegeven.
Ik heb twee kinderen in de vaccinatieleeftijd.
Waarom denk jij dat bof en rode hond niet mogen voor 4 jaar? Dat heb ik nog nooit gehoord.


Nogmaals, ik heb het over de herhaling. De eerste BMR heeft ze al gehad met 15 maanden. Ik heb het nu al heel vaak gezegd, dus ik snap niet waarom dat niet gelezen én begrepen wordt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 03:12

pmarena schreef:
Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, TS doe ermee wat je wilt en ik hoop voor je dat je meisje snel aan de beurt is als dat je rust geeft :)


Dankjewel. Dochterlief is ondertussen geënt, wat mij rust geeft aangezien de laatste berichten zijn dat er dus besmette mensen hier in het dorp in de supermarkt en bij de apotheek zijn geweest. De zuster die de enting gaf wist mij ook te vertellen dat ik waarschijnlijk op tijd was en dat ze vanaf de dag erna waarschijnlijk mensen moesten gaan weigeren.


En ik wil ook even alle pro-vaxxers bedanken voor hun ongezouten mening. Ik heb bij de start van deze discussie heel duidelijk gevraagd waar ik wel en vóóral niét naar op zoek was. De vraag was gericht (zoals de titel doet vermoeden en blijkbaar niet begrepen wordt) aan anti-vaxxers en niet aan de personen die op 1 hand te tellen zijn en bijna 18 pagina's met modder smijten, wel of geenngelijk, feiten en meningen volgemaakt hebben. Dat is ook voor mij de reden dat ik ondanks meerdere verzoeken, die compleet genegeerd worden, hier niet reageerde.

Misschien dat er nog anti-vaxxers zijn die eventueel via pb willen reageren op de vraag:"Waarom zou je bij een uitbraak wel besluiten te enten?" Of in geval van welke ziekte zou je wel enten als er een uitbraak is en wáárom.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Lipstick, minkehell en 15 bezoekers