Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:52

En ook overgewicht kan tot auto-immuunziektes lijden. En laat de incidentie en prevalentie daarvan behoorlijk gestegen zijn.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:06


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:42

blue_sky schreef:
Waarmee mijn punt gemaakt is dat we een heleboel nog helemaal niet weten en misschien ook wel nooit zullen weten. En dat het naar mijn idee gerechtvaardigd is om kritische vragen te blijven stellen. Het in het verdomhoekje zetten van mensen die dat doen lijkt mij daarom niet juist. Dat staat even los van het feit dat het niet vaccineren van kinderen waarschijnlijk niet de juiste beslissing is. Ik zou alleen zo graag willen dat het debat wat genuanceerder gevoerd kon worden.



Er is geen nuance in deze discussie:
Provaxx is van mening dat niet-vaccineren direct gevaar vormt voor hun kinderen.
Antivaxx is van mening dat wel vaccineren direct gevaar vormt voor hun kinderen.

Daarmee is er geen tussenweg. Beide partijen zijn ook niet tot elkaar te brengen want het is “wel” of “niet”. “Een beetje” vaccineren bestaat niet, hoogstens gespreid of gedeeltelijk.

Ik ben het verder met je eens dat het prima is om kritisch te zijn en te blijven. En over het meekrijgen van de anti-vaxxers heb ik ook een duidelijke mening in het andere topic gezet. Maar een genuanceerd debat is niet mogelijk in deze.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:56

Pmarena, doe je nu zo zwartwit voor de discussie of heb je echt deze oogkleppen op?
In een wereld waar grenzen nauwelijks meer bestaan, het vluchtelingenprobleem enorm is en mensen dicht op elkaar staan is alleen maar “je kinderen niet meeslepen” echt belachelijk natuurlijk. Wij nemen het niet alleen mee uit het buitenland, het buitenland brengt het ook bij ons. En dat kun je niet voorkomen, je kan alleen zorgen dat de ziektes hier geen bestaankans hebben.

En verder w.b. Voorrang. Volgens mij werd ook gezegd dat het maatschappelijk gezien logisch is om de niet-geënte kinderen voorrang te geven. Maar het is wel heel zuur als jou kind iets oploopt omdat het tot die 4% hoort die pas bij de 2e enting beschermd waren. Dat zijn compleet nodeloze slachtoffers door mensen die zich puntje bij paaltje toch laten enten na eerst te roepen van niet. Ik snap dat je daar als ouder goed gefrustreerd van kan raken.

blue_sky schreef:
Nu concentreert de discussie zich alweer op de meest ernstige ziekten en complicaties. Maar er wordt tegen heel veel meer en tegen steeds meer ingeënt. Elke mogelijke infectieziekte lijkt te moeten worden voorkomen. Mijn werkgever biedt iedere gezonde werknemer een griepvaccinatie aan. En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft. Ook vraag ik me af of de balans risico - baten wel vaak genoeg opnieuw gemaakt wordt als de omstandigheden veranderen. Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.

Ik neem aan dat je in de zorg werkt? Want die griep-enting is niet voor jou, die is om groepsimmuniteit te creeeren voor de kwetsbare waar je mee werkt neem ik aan...
Als je niet met een kwetsbare doelgroep werkt, dan vind ik het wat anders en vrij bijzonder van je werkgever...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:02

Oke, daar vind ik dan wel weer wat van :x

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:08

Ibbel schreef:
Ik ook :D Heb het dus altijd geweigerd :+

Dat zou ik ook doen. Sterker nog, dat doe ik nu ook (ik werk als dietist in de zorg) omdat ik vind dat mijn patientencontact te minimaal is om mezelf te enten. Ben zelf een paar jaar (als kind) flink ziek geworden van de griepprik en vindt dat niet opwegen tegen het contact met mijn bewoners.
Had ik als zorgmedewerker, arts of bijvoorbeeld fysio gewerkt had ik dat anders gevonden en had ik hem wel gehaald denk ik.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:12

blue_sky schreef:
Nu concentreert de discussie zich alweer op de meest ernstige ziekten en complicaties. Maar er wordt tegen heel veel meer en tegen steeds meer ingeënt. Elke mogelijke infectieziekte lijkt te moeten worden voorkomen. Mijn werkgever biedt iedere gezonde werknemer een griepvaccinatie aan. En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft. Ook vraag ik me af of de balans risico - baten wel vaak genoeg opnieuw gemaakt wordt als de omstandigheden veranderen. Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.


Of zou het iets te maken kunnen hebben met dat de wereld pokken-vrij is verklaard :+ ?
Sterker nog, er wordt nu weer gesproken (hypothetisch) over entingen omdat vermoeden is dat het een van de wapens van chemische oorlog kan worden omdat het volledig uitgeroeid is.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:55

pmarena schreef:
Dat lijkt me niet, dat het compleet nodeloze slachtoffers zijn van de mensen die zich alsnog laten vaccineren. Die hebben namelijk de mazelen niet gehad blijkbaar, anders zouden ze zich niet laten vaccineren, toch?

Ehm, dat bedoelde ik ook niet... ik doelde op het feit dat kind van TS een enting niet kan krijgen omdat ouders ineens besluiten dat hun kinderen toch geënt moeten worden nu er een uitbraak is.

Citaat:
Dus even op een rijtje hè :)

De ene ouder kiest er voor om het RVP niet exact te volgen omdat de dreiging van de mazelen in zijn / haar ogen niet groot genoeg was om de potentiële bijwerkingen (bekend / niet bekend / lange termijn / persoonlijk hoog risico) te riskeren. En besluit om wèl te gaan vaccineren in een situatie waarbij de dreiging van mazelen groter is. Die ouder wordt dan door sommigen weggezet als een idioot zonder ruggengraat die zich niet houdt aan zijn eerdere besluit.

Dit blijft zo’n terugkomend argument van kritische vaxxers. Waarbij de compleet voorbij lopen aan het hoofddoel van vaccineren, namelijk het voorkomen van een uitbraak. Je gaat even voor ij aan het feit dat “de situatie waarbij de dreiging van mazelen groter is” ontstaan is door de lage vaccinatiegraad. Klein detail...
Citaat:
Maar die ouders die keurig het RVP volgen, "want daar is echt goed over nagedacht door de professionals en er vanaf wijken is oh zo dom". Wiens kind met een maand of 13-15 de eerste BMR heeft gehad en volgens de professionals dan 95-99% zeker beschermd is, die gaat niet gewoon netjes afwachten tot het kind tegen de 4e verjaardag aan zit voor de 2e oproep maar die wil ook ineens op eigen houtje gaan sleutelen aan het RVP en de herhalingsprik vervroegen.

En die laatste ouder dat snapt iedereen dat die nu ineens van zijn eerdere besluit af wil wijken om netjes het RVP te volgen...immers de omstandigheden zijn veranderd.

Ik lees helemaal nergens dat TS van het RVP afwijkt? Zie ik iets over het hoofd? TS woont niet in NL he?
Citaat:
Terwijl als die eerste ouder om dezelfde reden (veranderde omstandigheden) van zijn eerdere besluit afwijkt, dan is het een idioot zonder ruggengraat en weet ik wat nog meer.


En ohja mensen moeten maar gedwongen worden om tegen hun wil in een medische handeling te ondergaan, tegen hun wil in iets in hun lichaam (of dat van hun kind) te laten stoppen... zodat een ander zijn pleziervakantietripje naar een risicogebied geen al te heftige gevolgen heeft als er een souvenirtje mee terug genomen wordt. Dat die persoon dan over een baby heen staat te hoesten bij de AH dat geeft niet, want je weet nooit van wie je de mazelen krijgt dus als die baby de mazelen krijgt dan spreken we gewoon schande van die ongevaccineerden *\o/*

Ehm nee, wel om deze uitbraak te voorkomen aangezien en bergen factoren te bedenken zijn waardoor de mazelen je land in komen. Er zijn er bergen genoemd al in dit topic naast de “pleziervakantietripjes”. En nogmaals: je gaat volledig voorbij aan het doel van vaccineren.


Even “op een rijtje zetten” dus:
Er hebben bergen ouders in NZ besloten niet meer te vaccineren. Door de dalende vaccinatiegraad heeft de mazelen weer de kans gekregen om een uitbraak te veroorzaken en nu dat is gebeurt willen de ouders die daaraan oorzaak hebben gehad alsnog entingen hebben om hun kind wel te beschermen. Dit zorgt voor een tekort aan entingen zodat ouders die wél hebben bijgedragen aan het voorkomen van de uitbraak nu achteraan moeten aansluiten omdat ze de minste prioriteit hebben.
Citaat:
En ja ik trek het nu een beetje er op en er over, in de ijdele hoop dat een enkeling het eens van een iets minder zwart-witte kant kan gaan bekijken.

Gelukkig :+ maar ik zie op dit vlak niet het grijs. In het andere topic kun je lezen dat ik echt wel grijs kan denken over vaccinaties, maar niet als het gaat over dit. Ik ben in Nl (nog) tegen verplichten en ik vind ook dat de manier waarop er omgegaan wordt met kritische vaccineerders anders kan, maar deze argumenten slaan m.i. Echt kant nog wel.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:48

Avalanche, van de pokkenvaccinatie kun je wel degelijk hersenvliesontsteking krijgen :) de kans is ongeveer 2 op 100.000, en 1 van de redenen waarom Nederland (itt Amerika) nooit heeft besloten om preventief te enten tegen pokken met het oog op een bio-terreur aanval (aangezien het virus wel op sommige plekken nog ligt opgeslagen voor Joost mag weten welke reden).
Het risico te overlijden aan de pokken is 30-40%, om de boel even in perspectief te plaatsen... ik heb wel ooit eens gelezen dat er ergens een massa entingen klaar liggen voor de pokken voor het geval dat...

Linky, geld verdienen aan zieke mensen? :') ziek zijn kost de overheid alleen maar bergen geld. Waar die fabel ooit de wereld in geholpen is... :+

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:56

Dat vind ik een rare bewering Pmarena. Het feit dat er minime verschillen zijn over wanneer en hoe precies de juiste methode is, zou veelzeggend zijn over de effectiviteit? Hoe dan? Er spelen altijd meerdere factoren mee in het ontwikkelen van een vaccinatieprogramma. De ontwikkelingen van bepaalde ziektes in een land, hoe de gezondheidszorg er uit ziet, financiën van een land, noem maar op... Maar grotendeels zijn ze toch echt gewoon hetzelfde...

En zou het niet zo kunnen zijn dat men de mazelen wil boosteren als er een grote uitbraak is? Omdat men graag die 99% bij zoveel mogelijk kinderen wil behalen, ook als ze nog geen 9 zijn? Zomaar een idee?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:42

pmarena schreef:
secricible schreef:
Dat vind ik een rare bewering Pmarena. Het feit dat er minime verschillen zijn over wanneer en hoe precies de juiste methode is, zou veelzeggend zijn over de effectiviteit? Hoe dan? Er spelen altijd meerdere factoren mee in het ontwikkelen van een vaccinatieprogramma. De ontwikkelingen van bepaalde ziektes in een land, hoe de gezondheidszorg er uit ziet, financiën van een land, noem maar op... Maar grotendeels zijn ze toch echt gewoon hetzelfde...

En zou het niet zo kunnen zijn dat men de mazelen wil boosteren als er een grote uitbraak is? Omdat men graag die 99% bij zoveel mogelijk kinderen wil behalen, ook als ze nog geen 9 zijn? Zomaar een idee?


Eh...waar heb ik het precies over effectiviteit :?

Sorry, maar wat insinueer je dan met deze opmerking?

Citaat:
Maar in elk land gaat het ook anders, op zich is dat al best veelzeggend hoe oneens men het al is wat nu eigenlijk het beste is.


Ik word een beetje moe van het feit dat je steeds indirect iets zegt en als iemand je er dan direct op ondervraagt dan was dat helemaaaaaal niet wat je wilde zeggen of had je het helemaaaaaal niet over die persoon. Niet echt mijn manier van discussieren.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 16:46

Dank je avalanche, dat je duidelijk zegt wat mij door mijn irritatie niet lukt. Hoef ik alleen nog maar naar jou reactie te wijzen, want dat is precies wat ik bedoelde.

Idem over je post waar je voor mij echt heel duidelijk richting TS suggereerde (En blijkbaar voor anderen ook dus het ligt niet aan mij :+) maar toen TS zich aangevallen voelde ging het ineens niet om haar persoonlijk.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:31

pmarena schreef:
Dat is nou juist het hele punt dromertje.
Snap jij dat binnen Nederlandse / Belgische families de omstandigheden ook anders kunnen zijn?

Nou, daarom kiest niet iedereen er voor om zo'n standaard schema voor de middenmoot te volgen.
Bijvoorbeeld mensen die hun baby niet naar een opvang doen en niet over de hele wereld heen slepen en er voor kiezen om later te vaccineren. Misschien zelfs veel later, pas als ze naar school gaan of pas in een situatie waarbij de dreiging groter wordt...zoals die de TS omschrijft :)*


Waarbij je voor de verandering maar weer eens volledig voorbij gaat aan het doel van vaccineren :+

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:55

eens met Ibbel. Wat mij betreft is dat een groep waar we op een heel andere manier mee om moeten gaan dan met de groep echte anti-vaxxers. Ik heb geen moeite met kritisch zijn, als een aangepast schema mensen een beter gevoel geeft vind ik dat ook prima. Heb in het andere topic ook wel eens gepleit voor de terugkeer van losse vaccins als mensen daar blij van worden.

Ik heb wel moeite met mensen die beslissen niet te vaccineren en dan, als er een uitbraak is die daardoor veroorzaakt is, ineens wél de vaccinatie willen halen. Ik snap je voorbeeld over de huizenmarkt daarin pmarena, en ben het daar ook wel deels mee eens (in de zin dat er onder het oppervlakte vanalles broeit waar we wat aan moeten doen met elkaar, absoluut waar). Ik kan verder niet zoveel met de metafoor merk ik, omdat het voor mij andere gevoelens raakt.

Het feit waar TS over valt is namelijk dat die groep die het veroorzaakt heeft (laat het de dure huizenverkopers zijn die bewust hun huis verkocht hebben omdat de markt goed is), nu wel voorrang moeten krijgen op de vaccins met een nadeel voor het kind van TS als gevolg (die dure huizenverkopers mogen nu als eerste een goedkoper huis uitkiezen en de anderen moeten wachten. Nogmaals, moeilijke metafoor voor me merk ik...)
In een vaccinatie mag m.i. nooit je afweging zijn "hoe groot is het risico op dit moment". Vaccinatie is in de eerste plaats geen geneesmiddel maar een preventief middel dat alleen werkt als iedereen het doet. Daar niet in mee willen doen, maar als het risico voor jou individueel te groot wordt ineens wel mee willen profiteren, daar vind ik wat van.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:22

Citaat:
Je mag naar mijn mening trouwens ook niet het individu verantwoordelijk houden voor de uitbraken die plaatsvinden, doordat een groep niet vaccineert. Dat individu an sich heeft immers niet het probleem veroorzaakt en hij / zij kon ook niet voorspellen dat er veel mensen zouden volgen.
Maargoed daarover verschillen de meningen uiteraard ook.


Ja dahag pmarena. Ik probeer echt begrip te hebben en me te verplaatsen maar dit schiet me toch wel verkeerd.
Dus als er straks een nieuwe dodelijke ziekte oprukt en er wordt landelijk gevraagd om donaties voor een medicijn. Jij kiest er voor om niet te doneren want <insert reden waarom je het theoretisch gezien wel kan maar niet wil>.
En als dan blijkt dat er zo weinig is opgehaald dat dat nieuwe medicijn er niet kan komen, ben je daar niet verantwoordelijk voor te houden “want ja wist ik veel dat andere mensen ook niet zouden doneren.” Dat is echt gelul, sorry. Ik word echt boos van je verantwoordelijkheid zo niet nemen en zelfs afschuiven op “hogerhand”.

Overigens betwijfel ik of zoveel mensen een los mazelenvaccin hadden gehaald als ik zie hoe luchtig er gedaan wordt over de mazelen. Maar goed, dat is koffiedik kijken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:34

pmarena schreef:
Een donatie is nogal niet van een andere orde zeg, dan medicatie inspuiten waarvan je maar af moet wachten wat dat allemaal in gang zet in je kind... dáár zit wat mij betreft nou juist het hele probleem van min of meer verwachten dat iedereen maar zo'n prik zet: het gaat niet om een iets onbenulligs als geld maar om het grootste goed dat je hebt: je gezondheid.

Als je al een keer eerder een kind een klap hebt zien krijgen in je directe omgeving en dan het volgende kind dat de oproep krijgt niet hetzelfde vaccin wilt geven, dan ga je dat toch niet alsnog doen met het idee van ojee wat nu als tienduizenden anderen die prik ook niet geven en er dan een uitbraak komt.

Je hebt te maken met de situatie op dàt moment en dat is dat de dreiging van die mazelen niet voor je opweegt tegen de dreiging van de combinatieprik. Dingen die je als bedreiging ervaart doe je alleen maar als het ècht niet anders kan.

Is de noodzaak er nog niet dan hoop je bijvoorbeeld dat zich in de tussentijd een andere oplossing aandient. Zoals dat alsnog dat losse mazelenvaccin terug op de markt komt, of dat je kind de mazelen al doormaakt voordat het als groot nieuw in de kranten uitgemeten wordt...of dat genoeg anderen wel graag die prikken blijven halen....ofzo.

Een "wat als" situatie daar kan je toch niks mee? Het leven verloopt zo grillig.


DAT begrijp ik(nouja, ik begrijp de gedachtegang). Maar als die mazelen-uitbraak er dan is, kun je niet zeggen dat je daar niet voor verantwoordelijk bent. Dat ben je namelijk wel.
Het is jou keuze om af te wegen wat het risico van de prik is t.o.v. een landelijke mazelen-uitbraak (en niet alleen tov jou kind dat de mazelen krijgt). Als jij daarin het risico van de prik te groot vindt, is die keuze (op dit moment in Nederland) aan jou. Maar daarmee ben je wél mede verantwoordelijk voor die uitbraak.
En dat je dan voorrang krijgt bij die uitbraak op een enting, dat lijkt me lastig te verteren voor een andere moeder, ook al is dat op epidemiologisch niveau logisch en verstandig.

Er maar vanuit gaan dat anderen het wel oplossen, ik vind dat echt je kop in het zand steken en ik heb daar echt een mening over. Kan daar heel boos over worden.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:38

Analgeticanefropathie ontstaat meestal door paracetamol, in zeldzame gevallen door aspirine.
Maar wat dat er toe doet is me een raadsel :+. Wel weer een mooi voorbeeld over hoe mensen altijd denken het beter te weten.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:22

Maar pmarena,

Als een groot spreker mensen oproept om voortaan alle roze fietsen op straat zwart te spuiten (sorry, ik zocht een zo min mogelijk beladen onderwerp om de focus daar niet naartoe te laten gaan).
Is de verantwoordelijke voor de schade dan de spreker of de mensen die er naar luisteren? Als een arm persoon besluit te gaan stelen, is dan de dief verantwoordelijk of zijn ex-werkgever die hem ontsloeg? Zo kun je er natuurlijk nog 100 bedenken...


Ik vind het makkelijk om die schuld weg te halen bij de niet-vaxxineerders. En ook nog te zeggen “terwijl ik niet vaccineer hoop ik dat anderen met een medicijn, of los vaccin of voldoende dekkingsgraad komen”.
Een beetje alsof je willens en wetens een auto richting de afgrond duwt, maar hoopt dat anderen voordat je daar bent wel aan de handrem trekken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:11

een beetje een open deur Ibbel…
Als ik de anti-vaxxers ondertussen heb leren kennen, dan zie ik vooral dat ze twijfelen of de oplossing (vaccin) het haalt bij de kwaal (de kinderziekte die volgens de meeste onschuldig is en vooral ver van het bed).
Ik denk dat er weinig antivaxxers zijn die kanker of een ernstige longontsteking als iets onschuldigs zien. Ik ken er toevallig eentje hier op bokt.
Daarnaast bewijst het voorbeeld van TS al dat als de kwaal dichtbij komt (en dus ineens niet meer ver van het bed) ze ineens de afweging anders maken. Dat dat bij vaccinatie absoluut de werking ondermijnen is, daar hebben ze geen oog voor.

Het probleem zit m.i. dan ook vooral in dat enerzijds de oplossing als iets niet-onschuldigs gezien wordt, maar ook in dat de kwaal als iets wel onschuldigs gezien wordt. Daarmee maken ze de afweging op een andere manier als dat je als pro-vaxxer zou willen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:37

Ik heb geen moeite met aangepaste schema's tot zekere hoogte. Maar zolang een kind nog geen enting heeft gehad (Omdat moeder om onduidelijke redenen pas met 4jaar wil beginnen bijvoorbeeld), dragen ze wel bij aan de risicovolle lage dekkingsgraad. Dat risico nemen ouders niet mee en dat vind ik wel een probleem.
Er zijn diverse medische redenen waarom artsen of de rijksoverheid adviseert anders of zelfs niet te vaccineren. Dat er ouders zijn die obv een onderbuikgevoel (want meestal is dat het naar mijn idee) kiezen volgens ander programma te enten is iedere eigen keuze. Heb ik ook geen moeite mee. Maar als daarmee de vaccinatiegraad tot risicovolle laagte daalt wordt het een ander verhaal.
En dan kom ik toch weet op wat m.i. de crux van het probleem is: ouders wegen enten af tegen het risico op het krijgen van de ziekte, terwijl het afgewogen moet worden tegen de gevolgen van een epidemie. Daar gaar het mis.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:06

Ik ben het in deze toch (gedeeltelijk) eens met pmarena. Zij doelt niet op nieuw voor een individu, maar nieuw voor de populatie.
Bij corona zie je dat het kan woekeren, omdat niemand immuum is. De ziekte kan zich daardoor via iedereen verspreiden.
Als er géén vaccinatie zou zijn voor mazelen, zouden kinderen de ziekte krijgen. Zij zijn vervolgens immuun en dragen die immuniteit mee de rest van hun leven. De ziekte verspreid daardoor theoretisch gezien minder snel.

Dat het voor de baby die nog geen immunisatie heeft alsnog een ramp kan zijn ontken ik daarmee niet. Maar voor de mazelen zou je immuniteit hebben bij volwassenen doordat kinderen de ziekte krijgen en vervolgens immuun zijn.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:32

Correct, maar mazelen kreeg ook iedereen voor er een vaccinatie was dus doen alsof het een nieuwe ziekte is klopt niet. Dat is alles wat ik wil zeggen

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:06

Karl66 schreef:
Maar het is toch niet zo dat netjes elk jaar alle kinderen die geboren zijn allemaal tegelijk een virusinfectie krijgen? Dit soort besmettingen gaat altijd in golven en daar kan soms een behoorlijk aantal jaren tussen zitten, met een grote groep niet immune mensen tot gevolg.

Alleen vaccineren we niet omdat we graag iedereen tegen mazelen gevaccineerd willen hebben. We vaccineren omdat de gevolgen van mazelen op populatieniveau zodanig zijn, dat de gezondheidseffecten te groot zijn. Vaccineren is een middel en geen doel. Het kan dus prima zijn dat er straks besloten wordt om niet iedereen tegen corona te gaan vaccineren, omdat dat niet noodzakelijk is. Daarom is het een onzinnige vergelijking.


Allereerst ben ik het met je eens dat het een onzinnige vergelijking is ;)
Bij de mazelen kan ik me herinneren dat dat gewoon chronisch heerste dus dat kinderen die constant kregen. Daardoor was de overgrote meerderheid van NL gewoon immuun (en tegen welke prijs tov vaccinatie, daarin zijn we het met elkaar eens).

Maar aangezien we het eens zijn dat deze vergelijking onzinnig is, laten we er gewoon mee stoppen :D

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Juudith, BETUWE, bonnie1998, Mars en 41 bezoekers