Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:10

Ik ben niet-praktiserend apotheker en best wel ervaren in het interpreteren van medisch onderzoek. Daarnaast van mening dat vaccins de mensheid veel goeds hebben gebracht en dus zeker geen anti-vaxxer. Wat ik niet begrijp is waarom in het geval van vaccins de wetenschappelijke discussie ineens niet meer gevoerd wordt. De effectiviteit en veiligheid van vaccins op korte termijn zijn best goed onderzocht. Ja, vaccins geven soms ook ernstige complicaties maar de balans risico - veiligheid valt altijd nog gunstig uit. Wat we naar mijn idee veel minder goed weten is wat het op zeer jonge leeftijd zo intensief stimuleren van het immuunsysteem doet betekent op de langere termijn. Hoe komt het bijvoorbeeld dat het aantal mensen dat leidt aan auto-imuunziekten al jarenlang zo sterk stijgt? In de natuur heeft bijna alles een functie. Wat is de functie van kinderziekten en wat doet het met je als je die ziekten als kind niet door maakt? Hoe komt het dat, toen BMR, vrijwel was uitgeroeid er allerlei andere nieuwe virusziekten (5e, 6e etc ziekte) de kop op staken? Worden die straks ook virulenter? Moeten we daar dan ook tegen gaan enten? Omdat het niet ethisch meer is om kinderen niet in te enten en omdat het praktisch onmogelijk is om te onderzoeken zonder mensen gedurende tientallen jaren op te volgen krijgen we op die vragen wellicht nooit een antwoord. Maar voor mij betekent het vooral dat deze discussie niet zwart wit is maar vele kleuren grijs heeft.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2


blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:59

Waarmee mijn punt gemaakt is dat we een heleboel nog helemaal niet weten en misschien ook wel nooit zullen weten. En dat het naar mijn idee gerechtvaardigd is om kritische vragen te blijven stellen. Het in het verdomhoekje zetten van mensen die dat doen lijkt mij daarom niet juist. Dat staat even los van het feit dat het niet vaccineren van kinderen waarschijnlijk niet de juiste beslissing is. Ik zou alleen zo graag willen dat het debat wat genuanceerder gevoerd kon worden.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:42

Nu concentreert de discussie zich alweer op de meest ernstige ziekten en complicaties. Maar er wordt tegen heel veel meer en tegen steeds meer ingeënt. Elke mogelijke infectieziekte lijkt te moeten worden voorkomen. Mijn werkgever biedt iedere gezonde werknemer een griepvaccinatie aan. En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft. Ook vraag ik me af of de balans risico - baten wel vaak genoeg opnieuw gemaakt wordt als de omstandigheden veranderen. Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:51

@Avalanche81 en op basis waarvan durf jij dit met zo veel stelligheid te beweren? Arts expert op het gebied van vaccinaties? Want ik als apotheker durf best te stellen dat ik het niet zeker weet.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:21

@Ibbel en Avalanche01 jullie zijn van mening dat alles wat er in een basiscursus verteld wordt de enige eeuwige waarheid is. Het is dankzij de mensen die alles ter discussie stellen dat de wetenschap nog vooruitgang boekt. Kijk de hele discussie over zout en hoge bloeddruk nog eens na bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn ervaren geleden niet op strenge zoutloze diëten gezet terwijl later bleek dat dat helemaal niet nodig is. Er kan sprake zijn van voortschrijdend inzicht en het is helemaal niet ondenkbeeldig dat we over 20 jaar dingen weten die we nu nog niet weten en op grond daarvan de praktijk aanpassen.

@secribile: Nee ik werk niet met een kwetsbare doelgroep. Het zal gaan om het terugdringen van het ziekteverzuim en ja ik heb geweigerd.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aragorn2005, Bo_Y, GoogleAdsense, Majabeestje, Sewri, soesie en 34 bezoekers