Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:02

TS gaat geen zinnig antwoord op haar vraag krijgen. Mensen die nu niet vaccineren, die doen dan omdat ze denken dat vaccineren allerlei risico's met zich meebrengt en dat die risico's veel groter zijn dan de risico's van de ziekte. Op dit moment zullen ze dus altijd zeggen dat ze dan natuurlijk niet gaan vaccineren. Als ze zeggen dat ze dan wel gaan vaccineren, dan hebben ze nu geen argument om nu niet te vaccineren. Dan erkennen ze namelijk dat de gevolgen van de ziekte erger zijn dan die van vaccinatie.

Ze zullen pas van mening veranderen als ze echt in de situatie komen en de gevolgen van de ziekte gaan zien. Tot die tijd blijven ze in hun geloof volharden en zullen ze dat hier ook uitdragen.


Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:08

Sharani schreef:
Karl66 schreef:
TS gaat geen zinnig antwoord op haar vraag krijgen.


TS vroeg wat niet vaccinerende bokkers zouden doen, en volgens mij hebben er meerdere gereageerd, dus heeft ze wel antwoord gekregen.


Antwoord geven is natuurlijk wat anders dan zinnig antwoord geven. Of denk je dat al die antivaxxers in Nieuw Zeeland een jaar geleden op deze vraag hadden geantwoord met: "Natuurlijk laat ik mijn kind bij een epidemie wel vaccineren."?

Als je tegen vaccineren bent, zal je altijd zeggen dat je dan natuurlijk niet laat vaccineren (wat er hier ook als antwoord gegeven wordt) en dat is logisch, want anders zouden ze nu geen excuus hebben om niet te vaccineren. Maar als het gevaar reëel wordt, zie je dat een hele groep van die mensen die nu zeggen dat ze nooit zullen vaccineren opeens wel gaan vaccineren. Daarom wordt er misschien wel antwoord gegeven, maar zijn het geen zinnige antwoorden.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:22

Er is niks tegen op kritische vragen stellen. Zolang die vragen gevolgd worden door onderzoek om die vragen te beantwoorden. Bij de antivaxxers denk ik eerder aan de uitdrukking: "Eén dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden." Dat heeft niks met kritische vragen stellen, dat heeft alleen maar koppig gelijk willen hebben, want in dat onderzoek op basis van die vragen zijn ze niet geïnteresseerd. Zeker niet als de antwoorden uit zo'n onderzoek niet in hun straatje past.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:27

Maar pmarena, jouw voorstelling van zaken is ook een belachelijke vertekening van de werkelijkheid. Wat voorstanders van vaccineren zeggen is dat de kans om een bijwerking van vaccineren te krijgen is nog veel kleiner dan de kans op een bijwerking van de ziekte zelf. Daarnaast is het in het geval van polio ook nog eens een hele ernstige bijwerking. Wat ze daarnaast nog problematischer vinden, is dat door niet te vaccineren je niet alleen jezelf in gevaar brengt, maar door het verlagen van de kudde immuniteit ze ook nog andere mensen in gevaar brengen.

Dat is echt een heel ander verhaal dan baat het niet, schaadt het niet, een zwart-witte kijk of niet openstaan voor andere meningen.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:13

@pmarena, niemand heeft het over idioten zonder ruggengraat, het is heel vervelend als mensen dat soort stromanredeneringen gebruiken om via overdrijven van andermans mening de eigen mening waardevoller laten lijken.

@bluesky, het is leuk als je vragen stelt. Maar dat heeft niet zoveel zin als je de antwoorden die door wetenschappelijk onderzoek verkregen zijn wegwuift. Dan ben je niet kritisch, dan probeer je gewoon je eigen gelijk door te drukken.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:58

Het probleem is dat pmarena met een stelling komt, namelijk dat mensen die een aangepast vaccinatieschema hier op Bokt als arrogante eikels worden weggezet, die denken het beter te weten. Alleen is die stelling helemaal niet waar, er wordt dan wel vaak gevraagd waarom ze daarvoor kiezen en of ze het in overleg met het consultatiebureau of een arts doen. Maar dat is echt iets heel anders dan mensen wegzetten als arrogante eikels.

Eerder stelde pmarena in dit topic ook al dat de mensen die nu opeens wel gaan vaccineren idioten zonder ruggengraat zijn. Dat is nooit door iemand gezegd en op deze manier wordt geprobeerd om tegenstanders in een bepaalde hoek te zetten.

En dat is best wel vervelend, discussiëren met iemand die de tegenpartij continue woorden in de mond legt (en dan gaat klagen dat mensen haar woorden in de mond leggen)

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 05:57

Klopt pmarena, je hebt altijd mensen die een meeuwenflats plaatsen en verder niet meedoen in de discussie. Probleempje, dat zijn alleen niet de mensen waar je mee in discussie bent en die jij in de discussie wel in dezelfde groep wegzet. De mensen die wel in discussie gaan zijn juist de mensen die wel inhoudelijk discussiëren en die wel met feiten komen waarom ze een bepaalde mening toegedaan zijn. En door jouw manier van typeren, probeer jij ze weg te zetten in de groep die alleen maar een meeuwenflats produceren, zodat je niet op de inhoud in hoeft te gaan.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:59

pmarena schreef:
Ik denk echt dat als "hogerhand" niet in al hun wijsheid het losse Mazelenvaccin had afgeschaft toen mensen zich tegen de BMR gingen keren (het team van Wakefield riep mensen destijds ook op om over te gaan op de goed bekend staande al jarenlang gebruikte losse M en zeker niet helemaal te stoppen met vaccineren, daar zijn als het goed is nog wel krantenartikelen over te vinden) dat we dan nu niet met die uitbraken zouden zitten.

Ze hebben gewoon een gok genomen en die is verkeerd uitgepakt, en nu krijgen de mensen die die BMR niet door hun strot geduwd willen krijgen, maar vaak best de losse M hadden willen halen, de zwarte piet toegespeeld.

Je mag naar mijn mening trouwens ook niet het individu verantwoordelijk houden voor de uitbraken die plaatsvinden, doordat een groep niet vaccineert. Dat individu an sich heeft immers niet het probleem veroorzaakt en hij / zij kon ook niet voorspellen dat er veel mensen zouden volgen.
Maargoed daarover verschillen de meningen uiteraard ook.


Haal je nou serieus Wakefield als bron aan? Die man is veroordeeld wegens fraude, onder andere omdat hij de BMR-vaccinatie verdacht maakte om het vaccin waar hij zelf geld aan verdiende te promoten. En nou haal je dat als reden aan om voor het losse mazelenvaccin te kiezen?

De belangrijkste reden voor de hernieuwde uitbraken van mazelen is dat vaccinatiegraad omlaag gegaan is. Dus ja, mensen die niet vaccineren zijn verantwoordelijk voor die uitbraken. Veel simpeler kunnen we het niet maken.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:09

De reden waarom sommige mensen het BMR-vaccin niet meer vertrouwden was omdat Wakefield over de veiligheid van de vaccin loog, waar hij ook voor veroordeeld is. En de reden waarom hij het losse mazelen-vaccin aanprees, was omdat hij daar geld aan verdiende.

Dat hele verhaal over dat het losse mazelen-vaccin beter is, is gebaseerd op leugens en bedrog. Dus waarom zouden we daarin mee moeten gaan?

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:42

Wakefield is gewoon door de rechter veroordeeld wegens fraude. Hij had geld voor het onderzoek aangenomen van een partij die financieel voordeel had bij de uitkomst dat vaccineren autisme kan veroorzaken en hij promote het mazelenvaccin, waar hij financieel voordeel bij had. Dat heeft niets met wel of niet geloven te maken, hij is daar door een rechter voor veroordeeld.

Dan kan je wel zeggen dat de reden waarom mensen alleen voor mazelen willen vaccineren niet relevant is, maar dat is het natuurlijk wel. Die reden is namelijk gebaseerd op een leugen van een veroordeelde fraudeur. Jij haalt nu ook weer aan als een terechte reden voor bezorgdheid, maar, en dat kan niet vaak genoeg herhaald worden, die reden is gebaseerd op een leugen.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:07

Nou, je ziet het niet alleen helemaal verkeerd. Wat je daar schrijft is een nogal groteske omkering van de werkelijkheid, want:

- Antivaxxers zijn een risico voor de volksgezondheid. Door het verlagen van de vaccinatiegraad komen namelijk een aantal ziektes terug, die bijna uitgeroeid waren.
- Er is geen enkele dwang. We hebben in Nederland namelijk zoiets als de grondwet, waarin het recht op lichamelijke integriteit is vastgelegd.
- Er zijn alleen een aantal voorstellen om consequenties aan gedrag te koppelen. Maar zo werkt leven nou eenmaal, welk gedrag je ook kiest, er zijn altijd consequenties.
- De keuze om alleen voor het mazelenvaccin te gaan is onzin. De reden daarvoor is namelijk gebaseerd op bedrog en fraude. Er is geen enkele zinnige reden waarom dat vaccin beter zou zijn. In de plaats van dat vaccin te faciliteren is het veel zinniger om mensen voor te lichten waarom het onzin is.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:34

Ik heb weinig aan de reactie van Oomens toe te voegen.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:42

Niet alle meningen zijn gelijkwaardig. Als iets onzin is, dan moet het dat gewoon blijven en dat heeft niets met democratie te maken.

Stel dat er een klein groepje in Nederland is die vindt dat alle antivaxxers voor het vuurpeloton gezet moeten worden. Volgens mij is dat een domme mening die je moet negeren. Maar volgens pmarena zou negeren van die mening dictatuur van de meerderheid zijn en moeten de antivaxxers dus voor het vuurpeloton gezet worden.

Volgens mij laat dit voorbeeld duidelijk zien dat het echt onzin is om alle meningen als gelijkwaardig te beschouwen.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:28

pmarena schreef:
Lautje: Je begrijpt toch vast wel dat niet meer mogen roken een heel stuk minder dichtbij komt dan onder dwang ongewenste medicatie in iemands lijf willen spuiten :)

Karl als je zulke idiote dingen gaat insinueren ben ik met jou uitgepraat.


Ik insinueer niks, dat is de directe consequentie van jouw rare uitleg van dictatuur van de meerderheid.

Op het moment dat iemand die Wakefield als onderbouwing van haar mening aanhaald dan kan je volgens mij niet meer over goed onderbouwde meningen praten. Die onderbouwing is dan namelijk gebaseerd op leugens en bedrog.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:45

@pmarena, ik snap dat jij graag ongestoord het antivaxxen wilt promoten. Maar als mensen jou aanspreken op bewezen leugens en halve waarheden, dan is dat behoorlijk genuanceerd. Dat jij daar niet blij van wordt is een ander verhaal.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:01

En jij hebt natuurlijk het volste recht om dat te vinden. Alleen dat verandert niks aan het feit dat antivaxxers hun mening baseren op leugens, halve waarheden en sprookjes.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:17

Nikass schreef:
Karl66 schreef:
En jij hebt natuurlijk het volste recht om dat te vinden. Alleen dat verandert niks aan het feit dat antivaxxers hun mening baseren op leugens, halve waarheden en sprookjes.


Kan zijn, maar daar ging het in mijn berichten niet over.
En iedereen mag zijn mening baseren op wat hij zelf wil.
Het is niet zo dat alleen meningen op basis van wetenschappelijk bewijs bestaansrecht hebben.


Maar meningen die gebaseerd zijn op leugens en halve waarheden horen geen bestaansrecht te hebben.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:22

Nikass schreef:
Karl66 schreef:
Maar meningen die gebaseerd zijn op leugens en halve waarheden horen geen bestaansrecht te hebben.


Het is toch opmerkelijk dat men over het algemeen prat gaat op vrijheid van meningsuiting, maar als puntje bij paaltje komt daar toch ineens anders over denkt.


Wat een onzin, ook de vrijheid van meningsuiting kent zijn grenzen. Op het moment dat hier meningen worden verkondigd die aantoonbaar gebaseerd zijn op leugens en je dus het risico loopt dat mensen op basis van die leugens een andere afweging maken met betrekking tot vaccineren, dan is wat mij betreft de grens bereikt. Daarom slaat de laatste modopmerking in dit topic de plank ook volledig mis. Het is namelijk fake informatie die via het sociale medium Bokt verspreid wordt. En dat was nou net wat één van de issues van deze tijd is, fake news en fake informatie die via sociale media verspreid worden. En Bokt staat erbij en kijkt ernaar.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 06:01

Maar er worden hier wel leugens als feiten verkondigd, om die meningen te onderbouwen. Want zonder die leugens, stelt die mening opeens niet zoveel meer voor.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:24

Tja, als je de argumenten van de antivaxxers net zo valide vindt als de wetenschappelijke consensus dat vaccineren beter voor de volksgezondheid is, dan houdt het snel op.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:18

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Het is een vreemd idee dat ik eigenlijk alleen op bokt tegenkom; dat alle meningen gelijkwaardig zijn en gerespecteerd zouden moeten worden.
Ik kom zoveel meningen tegen waar ik geen greintje respect voor kan opbrengen. Als je bv. tegen mij beweert dat de aarde plat is, dan ben je een idioot. Simpel.


Ik weet niet of je op mij doelt? Want dit hoor je mij nl niet zeggen. Wat ik bij jou op bokt tegenkom, is dat je nogal eens de nuance mist ;)


Wat valt er dan te nuanceren aan het antivax verhaal? Ze baseren hun mening op leugens en halve waarheden, daardoor is hun mening letterlijk waardeloos. Op het moment dat je dat gaat nuanceren, dan ben je in hun val getrapt en ben je bereid waarde aan hun mening toe te kennen.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:46

Nee, ik geloof dat tegenwoordig de juiste term ex-vaxxer is. Maar als jij graag wilt nuanceren, dan moet je je vooral niet door mij tegen laten houden. Alleen verandert dat er niks aan dat alle meningen van antivaxxers op leugens en halve waarheden zijn gebaseerd. En ja, op dat moment wordt een mening behoorlijk waardeloos.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:55

Maar het is toch niet zo dat netjes elk jaar alle kinderen die geboren zijn allemaal tegelijk een virusinfectie krijgen? Dit soort besmettingen gaat altijd in golven en daar kan soms een behoorlijk aantal jaren tussen zitten, met een grote groep niet immune mensen tot gevolg.

Alleen vaccineren we niet omdat we graag iedereen tegen mazelen gevaccineerd willen hebben. We vaccineren omdat de gevolgen van mazelen op populatieniveau zodanig zijn, dat de gezondheidseffecten te groot zijn. Vaccineren is een middel en geen doel. Het kan dus prima zijn dat er straks besloten wordt om niet iedereen tegen corona te gaan vaccineren, omdat dat niet noodzakelijk is. Daarom is het een onzinnige vergelijking.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flippertje, GoogleAdsense, IASCrawler, karinmanon, Majestic-12, Marije112, SentiBot, Suliko, TessaM en 46 bezoekers