Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:51

TS, ik denk dat het heel simpel is. Niet / anders / ex prikkers zijn immers gewoon mensen zoals ieder ander. Veel ouders nemen hun beslissing op basis van een onderbuikgevoel. Weinig dreiging voor de ziektes, waarom zou je dan die prikken gaan halen waarvoor niet goed in kaart is gebracht welke gemelde bijwerkingen er nu wel of niet echt door komen? Alles wordt immers maar weggeveegd omdat ze dan niet zeker weten of het door de prik kwam.

Wanneer er daadwerkelijk een grotere dreiging komt van een ziekte verandert dat de situatie en vinden sommige niet-prikkers de mogelijke risico's van de prikken in deze nieuwe situatie wèl opwegen tegen de risico's van een kinderziekte. Zo gek is dat toch niet? Daarvoor hoeven mensen toch niet meteen met allerlei kleinerende verklaringen te komen...

Maar er zal ook een standvastige groep mensen zijn die gewoon denken zoals de meeste mensen van voor de jaren '70 / '80: "het zijn de mazelen maar hoor" want normaal gesproken is het risico daarvan maar klein en een groep mensen neemt dat risico liever dan het risico op bijwerkingen van de prikken. Extra vitamine A en vitamine C, genoeg rust en niet je ogen blootstellen aan fel licht en dan moet het raar lopen wil je niet gewoon na een week het ergste gehad hebben. Een goede griep maakt meer slachtoffers :(:)

Of als toch de angst overwint gaan ook die mensen alsnog de BMR halen. Met het idee dat hun kind nu inmiddels een stuk robuuster is dan toen het nog maar net een jaar oud was en de eerste BMR had "moeten" krijgen :)

Overigens vind ik het ook wel weer erg makkelijk om maar met het vingertje te gaan wijzen naar "die idioten die niet willen prikken" want imo heeft men dit zelf veroorzaakt: hadden ze gewoon het losse Mazelenvaccin beschikbaar gehouden dan had volgens mij best een groot deel van de niet prikkers, die ene prik willen zetten :j

Edit: Enneh... TS ik denk dat je het Down-syndroom uit je eigen duim zuigt en bedoelt een stoornis binnen het autistische spectrum :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-09-19 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:03

Je moet helemaal niks. Het zal het volk ook roesten als jouw kind die zeldzame is die dus wèl zo'n bijwerking te pakken heeft :(:)


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:52

Lusitana ik denk dat je zelf ook iets over het hoofd ziet :)
Waarom denk jij te moeten bepalen dat die mensen principieel moeten zijn?

Volgens mij mogen ze zelf weten welke afwegingen ze maken en vinden ze pas bij een èchte "dreiging" dat deze dreiging opweegt tegen de potentiële risico's van bijwerkingen.

Dat heeft geen ene fluit te maken met je mening aanpassen of veranderde inzichten, maar gewoon met veranderde omstandigheden. Zoals een ruiter er voor kan kiezen om op de eigen brave oude sul tijdens een staprondje geen cap te dragen maar op andermans jonge dier tijdens een springles wel.

Ga je dan ook zeggen dat ze principieel zonder cap moeten blijven rijden op dat nieuwe dier, of snap je dan beter dat andere omstandigheden zorgen voor andere afwegingen? :)

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:00

Ik vond dit stukje zo overkomen maar je hebt gelijk dat ik het anders gelezen kan hebben.
Zoals je het in deze laatste post zegt ben ik het met je eens :)

Hoewel ik "ineens alle bezwaren opzij gooien" wel wat hard gesteld vindt, ze gooien volgens mij die bezwaren helemaal niet opzij, die bezwaren zijn er nog steeds maar de afweging wordt gewoon anders doordat de situatie anders is.

Groter potentieel risico op het krijgen van een ziekte gaat voor die mensen dan zwaarder werken dan potentieel risico van bijwerkingen. En dat is toch alleen maar logisch? Het is niet dat ze dan ineens als angsthazen denken van "we hebben het verkeerd gedaan, nu zien we het pas in hoe dom we zijn geweest!!" zoals menig Bokker het wil stellen, maar gewoon: okee in deze nieuwe situatie vinden we het risico van ziek worden door mazelen groter dan het risico van ziek worden door de BMR.

Lusitana schreef:
Ik ben LusitanA en het gaat helemaal niet om argumenten om wel of niet te vaccineren, maar waarom er een groep is die ineens alle bezwaren opzij gooit als er een uitbraak is [..]
Als je werkelijk principieel bent, verandert dat niet naar de omstandigheden....

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:57

Om dit soort gezeik is het een wonder dat er überhaupt nog mensen reageren die het RVP niet klakkeloos volgen. Bepaalde bokkers willen alleen maar schieten op loslopend wild :n

Je bent helemaal niemand een verklaring schuldig en zéker niet als het offtopic is en bovendien alleen maar bedoeld is door bepaalde zichzelf superieur benoemde bokkers om even lekker tegen je tekeer te kunnen gaan. Groot gelijk Maxima +:)+

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:06

Als je het van beide kanten een beetje volgt dan zie je dat er in beide kampen vreselijk veel onnozele aannames gedaan en verspreid worden, niet alleen over de materie zelf maar ook over de beweegredenen van "die anderen". Het is gewoon in beide kampen hetzelfde :=

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:50

TS: Volgens mij heb ik een prima verklaring gegeven waarom sommige mensen heel bewust pas in een situatie met een grotere dreiging willen vaccineren. Down is echt geen issue met vaccinaties, er komt of gaat niet ineens een chromosoom uit je DNA :P

Het gaat om kinderen die na de BMR ziek worden, regressie vertonen en die regressie wordt vervolgens door artsen geklassificeerd als "autisme" omdat het daar het meest op lijkt. Enige probleem is dat ze vóór die BMR gewoon normaal gedrag vertoonden. Ik vind het niet gek dat ouders die hun kind echt heel concreet direct na de BMR hebben zien veranderen in "een autist", wel 2x nadenken over hoe erg die mazelen normaal gesproken nu eigenlijk zijn, als hun 2e kind op de nominatie staat om geprikt te worden :(:) Of een neefje of nichtje. Of een buurjongen, kindje van school.... Dat kan je mensen toch niet kwalijk nemen, die een kind voor hun ogen hebben zien "verdwijnen", dat die terughoudend worden.

Al helemaal wanneer er weinig dreiging van de betreffende ziektes is.
Wordt de dreiging van die ziektes groter, dan moet je opnieuw de potentiële voordelen en potentiële nadelen af gaan wegen.

Dat heeft niks te maken met ineens vanalles overboord gooien wat er zo charmant geopperd wordt alsof deze mensen idioten zijn die geen ruggengraat hebben, alleen de situatie verandert en dus de afweging.

Je gaat nu hier in NL toch ook geen vaccinatie tegen gele koorts ofzo zetten, maar pas als je in een omgeving gaat rondlopen waar de kans wat groter is dat je het oploopt....

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:04

Sterker nog: nog niet eens een zomergriepje, want het gaat meestal ongemerkt voorbij.
Tenminste als je het RIVM als betrouwbare bron van informatie ziet?

Citaat:
RIVM: https://www.rivm.nl/polio

Meestal (90-95%) verloopt een infectie met het poliovirus zonder verschijnselen.


Hoeveel mensen weten dit nou eigenlijk? Hier op Bokt zie je al dat zelfs mensen die al meerdere keren die link onder hun neus geduwd hebben gekregen, het nog niet willen lezen / beseffen ofzo... dat het toch iets minder gruwelijk is dan hoe het ons voorgeschoteld wordt := Natuurlijk blijft het ontzettend klöte als je wel tot die uitzonderingen behoort die er mee in het ziekenhuis terecht komen :(:)

En als je het verhaal verder volgt daar op de website dan zeggen ze dat 1 of een halve persoon per 100 die daadwerkelijk een polio infectie oplopen (moet je heel goed je best voor doen in NL) dan ook last krijgen van verlammingsverschijnselen. En dáár dan weer 2 tot 10% van overlijdt. Dus dat is ook geen 3% maar een percentage achter de komma.

En dat wordt dan ook aangehaald als "joh laten we wel bij de feiten blijven" wanneer 1 of andere paniekvogel weer net doet alsof iedereen die in aanraking komt met polio, meteen een ijzeren long en daarop volgend een kistje moet gaan bestellen := Inclusief die foto voor de show van een paar niet aangesloten ijzeren longen waar ze voor de foto snel wat mensen in gedaan hebben....

Maargoed sommige mensen staan gewoon niet open voor wat meer begrip voor andermans afwegingen / voor een wat minder zwart-witte kijk op de zaken.

Wat op zich ook wel weer begrijpelijk is als je een vaccinatie ziet als "baadt het niet dan schaadt het niet" en niet gelooft in mogelijke bijwerkingen. Dan is elke kans op ziekte dat "prikje" wel waard in je beleving natuurlijk :)

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:28

Het is in ieder geval wel extreem veel minder dan wat de meeste mensen denken: polio = verlamd / ijzeren long.

Moet je eens kijken hoeveel slecht geïnformeerde mensen vallen over de gewoon zeer correcte uitspraak "polio verloopt meestal als een zomergriepje" of nouja, correct... eigenlijk verloopt het dus meestal ongemerkt dus die uitspraak is zelfs nog overdreven :P

Maar als je zoiets zegt dan wordt je meteen op de brandstapel gegooid door mensen die denken dat ze het beter weten en dan zelf de onnozelaar zijn waar ze de ander juist van beschuldigen _O-

Nogmaals: het blijft ontzettend balen als je de complicaties van een ziekte te pakken hebt.
Maar je kan de kans verlagen op andere manieren dan het inspuiten van dubieuze goedjes bij hele kleine babies die sowieso extreem weinig kans maken om die ziektes op te pikken.

Ieder moet voor zich afwegen hoe groot de kans voor het eigen kind is om de ziekte op te pikken.
Hoe groot de kans dat er dan daadwerkelijk complicaties optreden. En hoe groot je de kans inschat dat je kind juist complicaties krijgt van de prik er tegen. In de ene familie is die kans veel groter dan de andere familie en daar houden de prikkende instanties geen rekening mee omdat die naar het grote geheel kijken. Daar ben je als ouder dus zelf verantwoordelijk voor. Jij bent ook degene die met het resultaat zit als jouw kind die pechvogel is waarbij het misgaat dus de ouder moet wat mij betreft altijd degene zijn die beslist of en zo ja wanneer welke prik er wel of niet in gaat.

Wat de openingspost en enkele reacties betreft vind ik het trouwens ook wel frappant dat menigeen vindt dat de tot dan toe nog niet tegen de mazelen (in dit geval) gevaccineerde kinderen geen voorrang mogen krijgen op kinderen die hun BMR / MMR al gehad hebben.

Dan willen die "levensgevaarlijke gekken" zich laten vaccineren en dan is het weer niet goed :=

Moeten die kinderen die iets van 95%-99% zeker al wel antistoffen aangemaakt hebben tegen die mazelen dan liever nog een keer, of die kinderen die waarschijnlijk nog geen anti-stoffen hebben?

Als je zo bang bent voor het gevaar van die ongevaccineerden dan wil je toch juist liefst dat zij eerst gaan? Of gaat het belang van het eigen kind dan toch (ook) ineens voor? :)

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:34

verootjoo schreef:
Volgens mij is dat algemeen bekend, maar ik vind 5-10% kans op complicaties bij polio helemaal niet zo weinig en ook geen uitzonderingsgeval, maar dat zal wel aan mij liggen dan :=
Zeker niet als je bedenkt dat als niemand meer zou vaccineren het ongeveer zeker is dat iedereen in zijn leven wel in aanraking komt met polio.
Dus als je dan in een dorp 2000 kinderen hebt die het krijgen, krijgen er daarvan 100/200 complicaties. Dat vind ik veel ja -O-


Hoe kom je aan die cijfers?

Als je de cijfers van het RIVM volgt (zie https://www.rivm.nl/polio) dan zeggen ze daar dat een besmetting met polio in 90-95% van de gevallen ongemerkt verloopt. Die overige 5 à 10% zijn dan niet meteen complicaties.

Staat er toch vrij duidelijk dat daar dan wat zomergriepjes onder vallen.
En dat het "maar" 0,5 à 1% betreft die daadwerkelijk verlammingsverschijnselen krijgen.

Hoe kom jij dan aan 5-10% kans op complicaties :?

Zal wederom de bijsluiter plaatsen: het blijft uiteraard klöte als je die complicaties krijgt.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:46

Het is ook super dat er vaccinaties tegen dit soort ziektes ontwikkeld worden :j

Alleen als je een klein beetje je best doet kan het ook best te begrijpen zijn dat niet iedereen zomaar klakkeloos alles in wil laten spuiten en toch 1 en ander af gaat wegen als er bvb. in de familie eerdere slechte ervaringen mee zijn. Met een beetje goede wil moet daar best enig begrip voor opgebracht kunnen worden zonder mensen meteen als idioten af te schilderen :)

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:03

Met 6-8 weken worden die babies al gevaccineerd tegen polio. Het moet toch niet geheel onmogelijk zijn om je baby de eerste 2-3 maanden niet met andermans stront in aanraking te laten komen?

Overigens weet je de vaccinatiestatus van mij en mijn kind helemaal niet dus dat "jou" lees ik maar even algemeen :)

Ander ideetje: in NL is geen polio nu. Misschien eens kijken hoe je kan voorkomen dat het binnenkomt. Wellicht wat minder (kleine) kinderen de hele wereld over slepen en de gebieden waar bepaalde ziektes voorkomen, wat beter vermijden. Het komt namelijk wel ergens vandaan, die polio of die mazelen. Het ontstaat niet spontaan als 2 niet gevaccineerde kinderen uit hetzelfde bekertje drinken :P

Maargoed het gaat allemaal wel erg offtopic zo :)

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:12

Als iemand die tegen polio gevaccineerd is, de ziekte meeneemt uit het buitenland vandaan, en iemand aansteekt (baby / kind / volwassene) die geen vaccinatie(s) tegen polio heeft gehad. Door wie komt polio dan precies in Nederland?

Volgens mij door degene die het allervriendelijkst uit het buitenland heeft opgehaald. Als we dan toch met de vinger willen gaan wijzen :)

Waarom altijd maar de zwarte piet toespelen naar degenen die om een veelvoud van redenen hun kind niet exact het RVP laten volgen, en de rest buiten beschouwing laten. Ik vind dat gewoon niet fair :)

Dikke prima dat men op allerlei manieren wil proberen om mensen over te halen om toch het RVP te gaan volgen, maar een goed begin zou zijn om niet zo vreselijk denigrerend te doen over een andere kijk op de zaken en niet zo schijnheilig net te doen alsof mensen die wel vaccineren, dat speciaal voor de samenleving doen want wees nou toch eerlijk mensen, we doen dit soort dingen toch ook gewoon voor ons eigen kind. En dat het dan daarnaast ook nog eens "voor volk en vaderland" zou zijn is gewoon een gratis extraatje om mee te pronken.

Dat zie je nu ook weer met die meningen dat de eigen peuters / kleuters die hun eerste BMR / MMR al gehad hebben, voorrang zouden moeten moeten krijgen voor hun herhalingsprik, en dat de niet gevaccineerden maar achteraan in de rij aan moeten sluiten. Terwijl als je je zo om het gevaar voor de samenleving zou bekommeren, je de niet gevaccineerden juist eerst zou willen laten gaan.

Dan vallen er toch weer wat mensen door de mand :=

Is niet erg: het is een hele natuurlijke reactie dat je het welzijn van je eigen kind toch echt boven dat van een ander kind stelt en je best een ander wilt helpen...tenzij het je eigen kind schade berokkend. I.m.o. is het zelfs heel onwenselijk als je je eigen kind op zou willen offeren om een ander kind te redden :(:)

Nou dat is nou precies het punt van de mensen die om zeer uiteenlopende redenen niet exact het RVP willen volgen. En wat die redenen ook zijn, ik kan die best goed begrijpen :j Of ik het er nu altijd mee eens ben of niet.

Zijn we toch weer een beetje on topic wat betreft de gedachtegang van mensen die niet het standaard schema willen volgen :P

Ik ga weer wat anders doen want het is nu wel genoeg off-topic geweest :wave:

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 06:19

Nou nog even snel dan.
secricible schreef:
En verder w.b. Voorrang. Volgens mij werd ook gezegd dat het maatschappelijk gezien logisch is om de niet-geënte kinderen voorrang te geven. Maar het is wel heel zuur als jou kind iets oploopt omdat het tot die 4% hoort die pas bij de 2e enting beschermd waren. Dat zijn compleet nodeloze slachtoffers door mensen die zich puntje bij paaltje toch laten enten na eerst te roepen van niet. Ik snap dat je daar als ouder goed gefrustreerd van kan raken.


Dat lijkt me niet, dat het compleet nodeloze slachtoffers zijn van de mensen die zich alsnog laten vaccineren. Die hebben namelijk de mazelen niet gehad blijkbaar, anders zouden ze zich niet laten vaccineren, toch?

Dus even op een rijtje hè :)

De ene ouder kiest er voor om het RVP niet exact te volgen omdat de dreiging van de mazelen in zijn / haar ogen niet groot genoeg was om de potentiële bijwerkingen (bekend / niet bekend / lange termijn / persoonlijk hoog risico) te riskeren. En besluit om wèl te gaan vaccineren in een situatie waarbij de dreiging van mazelen groter is. Die ouder wordt dan door sommigen weggezet als een idioot zonder ruggengraat die zich niet houdt aan zijn eerdere besluit.

Maar die ouders die keurig het RVP volgen, "want daar is echt goed over nagedacht door de professionals en er vanaf wijken is oh zo dom". Wiens kind met een maand of 13-15 de eerste BMR heeft gehad en volgens de professionals dan 95-99% zeker beschermd is, die gaat niet gewoon netjes afwachten tot het kind tegen de 4e verjaardag aan zit voor de 2e oproep maar die wil ook ineens op eigen houtje gaan sleutelen aan het RVP en de herhalingsprik vervroegen.

En die laatste ouder dat snapt iedereen dat die nu ineens van zijn eerdere besluit af wil wijken om netjes het RVP te volgen...immers de omstandigheden zijn veranderd.

Terwijl als die eerste ouder om dezelfde reden (veranderde omstandigheden) van zijn eerdere besluit afwijkt, dan is het een idioot zonder ruggengraat en weet ik wat nog meer.


En ohja mensen moeten maar gedwongen worden om tegen hun wil in een medische handeling te ondergaan, tegen hun wil in iets in hun lichaam (of dat van hun kind) te laten stoppen... zodat een ander zijn pleziervakantietripje naar een risicogebied geen al te heftige gevolgen heeft als er een souvenirtje mee terug genomen wordt. Dat die persoon dan over een baby heen staat te hoesten bij de AH dat geeft niet, want je weet nooit van wie je de mazelen krijgt dus als die baby de mazelen krijgt dan spreken we gewoon schande van die ongevaccineerden *\o/*


En ja ik trek het nu een beetje er op en er over, in de ijdele hoop dat een enkeling het eens van een iets minder zwart-witte kant kan gaan bekijken.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:53

Ik val jou helemaal niet persoonlijk aan Daffie...?
Het lijkt me duidelijk dat dit dus een reactie was op die mensen die wèl dat soort dingen zeggen :)

De enige reden waarom ik überhaupt nog in een topic met dit onderwerp reageerde, was omdat jij een nette vraagstelling had en een wat meer oprechte vraag die niet slechts bedoeld leek om even lekker een relletje te beginnen +:)+

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:41

Ik ben je even kwijt hoor... Welk persoonlijk voorbeeld...?
Nou ben ik toch benieuwd waar het misverstand begint want ik heb jou nergens in gedachten gehad in de hele quote Y;(

Is puur een reactie op wat andere Bokkers zoal zeggen.

edit: even een toevoeging trouwens, op jouw edit :)
Je hebt het over alleen mazelen en ik meen dat je dat al eerder ook zei.

Maar hebben ze bij jullie dan wel het aanbod van een los mazelen vaccin?
Ik dacht namelijk dat deze niet meer gemaakt werden.

Tot een jaar of 2 geleden konden we er hier nog wel aankomen via België / Frankrijk maar nu hebben de ouders die best een los mazelenvaccin hadden willen geven, pech en is de BMR het enige "mazelenvaccin" zover ik weet. Maar pin me er niet op vast want ik hou het nu niet meer zo bij, en wie weet zijn er aan jouw kant van de wereld nog andere mogelijkheden...?

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:36

daffie1986 schreef:
pmarena schreef:
edit: even een toevoeging trouwens, op jouw edit :)
Je hebt het over alleen mazelen en ik meen dat je dat al eerder ook zei.

Maar hebben ze bij jullie dan wel het aanbod van een los mazelen vaccin?
Ik dacht namelijk dat deze niet meer gemaakt werden.

Tot een jaar of 2 geleden konden we er hier nog wel aankomen via België / Frankrijk maar nu hebben de ouders die best een los mazelenvaccin hadden willen geven, pech en is de BMR het enige "mazelenvaccin" zover ik weet. Maar pin me er niet op vast want ik hou het nu niet meer zo bij, en wie weet zijn er aan jouw kant van de wereld nog andere mogelijkheden...?


Laten we het dan maar op een misverstand houden.

Ik weet niet of het onder normale omstandigheden ook los te verkrijgen is. De Bof en rubella(rode hond?) Kunnen niet gegeven worden voor 4 jaar dus vandaar het losse vaccin.

Maar je zou toch nog wel ergens los een mazelenvaccin kunnen vinden? Ze worden nog wel gemaakt hoor, misschien via de huisarts of een reisdokter? Er wordt hier ook tegen waterpokken geënt.


Nou zover ik weet wordt de losse mazelen vaccinatie dus al een paar jaar niet meer gemaakt en kon je een restantje nog wel met wat moeite bemachtigen via-via maar daarvan zijn de laatste exemplaren ook al een jaar of 2 geleden gebruikt. Dus zover ik weet (zie eerdere post) kun je hier in NL nu geen los mazelenvaccin meer geven. Mocht iemand anders wel nog wat weten: deel het vooral want daar zijn absoluut mensen blij mee :j

Hier en in de USA krijgen kinderen al sinds jaar en dag de MMR/BMR voor de eerste keer als ze net een goed jaar oud zijn, bij jullie niet dan...? Rond een jaar of 9 krijgen ze voor de 2e keer diezelfde BMR / MMR.

Maar in elk land gaat het ook anders, op zich is dat al best veelzeggend hoe oneens men het al is wat nu eigenlijk het beste is.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:31

secricible schreef:
Dat vind ik een rare bewering Pmarena. Het feit dat er minime verschillen zijn over wanneer en hoe precies de juiste methode is, zou veelzeggend zijn over de effectiviteit? Hoe dan? Er spelen altijd meerdere factoren mee in het ontwikkelen van een vaccinatieprogramma. De ontwikkelingen van bepaalde ziektes in een land, hoe de gezondheidszorg er uit ziet, financiën van een land, noem maar op... Maar grotendeels zijn ze toch echt gewoon hetzelfde...

En zou het niet zo kunnen zijn dat men de mazelen wil boosteren als er een grote uitbraak is? Omdat men graag die 99% bij zoveel mogelijk kinderen wil behalen, ook als ze nog geen 9 zijn? Zomaar een idee?


Eh...waar heb ik het precies over effectiviteit :?

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:58

Tja ik kan er ook weinig aan doen dat mensen allerlei dingen verzinnen die er niet staan.
En de meest bijzondere aannames doen over wat andere mensen wel zullen denken en wat hun bezielt.

Dat irriteert mij ook mateloos aan discussies met dit onderwerp en o.a. daarom doe ik er normaal gesproken niet meer aan mee. In beide kampen overigens.

Waarom verzin jij erbij dat het een opmerking over effectiviteit is?

Ik heb het geplaatst als dat het veelzeggend is, dat zelfs de beleidsmakers het al niet met elkaar eens zijn welk vaccinatieschema nu eigenlijk het beste is om te hanteren. En dus dat er helemaal niet zo laatdunkend gedaan hoeft te worden wanneer wat mensen besluiten om voor hun eigen kinderen een ander schema te hanteren "en dat zij dan de arrogantie hebben te denken dat ze het beter weten dan de experts" dan het heilige RVP schema. Waar "experts" in andere landen ook van afwijken.

Eigenlijk gewoon precies zoals het er al staat dus....

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:07

Avalanche: Gek hè, als iemand iets zegt over het vaccinatieschema, en de eerste de beste zin daarna zegt "in elk land gaat het ook anders" dat iemand daarmee dan op het vaccinatieschema an sich doelt :=

Maar joh, hee, wie dan ook die dingen leest die er niet staan (omdat ze niet bedoeld zijn :)* ) geef er lekker een zo spectaculair mogelijke draai aan, ik doe niet mee aan "je zal wel iets anders bedoeld hebben" als je het niet erg vindt. Gewoon lezen wat er staat, als ik iets bepaalds wil zeggen ben ik echt niet te verlegen om dat gewoon te zeggen hoor :P

En als ik (of een ander) niet iemand op persoonlijke titel aanspreek dan kan je er vanuit gaan dat een opmerking ook niet persoonlijk bedoeld is maar als een reactie op wat er zoal in een topic wordt gezegd.

Ik vind het een ontzettend gezever in de marge weer zo. Zelf iets verzinnen dat er helemaal niet staat en dan daar over door emmeren, zelfs nog ná een verduidelijking...die al niet nodig zou hoeven zijn als je zelf geen eigen interpretatie geeft aan wat er staat :P

En over die verspreking van iemand anders van "kinderporno" ipv. kinderpolio zeggen jullie dan niks :D
Of werd die al aangepast? Heb geen zin om terug te lezen want het zit me alweer tot hier (denk non-verbaal gebaar er maar even bij) maar dat zorgde dan wel even voor een zekere grijns hier in het topic dat toch weer het soort moddergooien wordt wat TS nu juist aangaf niet te willen :P

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:19

Zou best kunnen, maar ik ben er klaar mee als elk woord onder een vergrootglas 5x gedraaid wordt en 10x uitgelegd moet worden om elke mogelijke andere uitleg maar de nek om te draaien.

En dan komen de zelf erbij bedachte woorden zoals "effectiviteit" er nog bij. Dan zitten we 2 pagina's verderop nog te emmeren joh, en dan krijg ik weer gezeik dat IK er over door blijf gaan...nee dank u, daar pas ik voor. Gewoon lezen wat er staat, en geen spectaculaire interpretaties en draaien er aan geven en gewoon lekker een beetje een poging doen om het bij het onderwerp te houden.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:19

Zucht. Nu weet ik al niet dat effectiviteit een gewoon Nederlands woord is, komop jongens...serieus :=

Even teruglezen misschien Cyn dat Secricible het woord effectiviteit betrekt bij een zin waar dat niet in staat. Vanwege de hele simpele en (sorry, helaas...) weinig spectaculaire verklaring dat het dus ook niet bedoeld is. Maar er reageren ongetwijfeld nog mensen die beter weten met welke bedoeling ik iets opschrijf dan dat ik dat zelf weet :')

Trouwens wel oprecht bedankt voor:
Citaat:
Nu komen beiden niet van jou pmarena, dus voel je niet aangesproken op die 2 voorbeelden.
voordat daar weer over door geëmmerd gaat worden dat ik zulke dingen zou zeggen :=

Nou weet je wat, ik doe 1 poging om uit te leggen wat er staat. Ik ben nog gekke Henkie ook.

Leef je even allemaal in in de geest van dit topic / alle andere vaccinatietopics waar altijd al diezelfde uitspraken langskomen. Niet wat de TS zegt, maar hoe anderen in het topic gereageerd hebben :)*

Over mensen die niet het RVP volgen en daarmee oh zo verkeerd bezig zijn, want het RVP is hèt ultieme door de knapste knoppen bedachte schema dat niet voor niets zo in elkaar zit als het zit. En mensen die er voor kiezen om daar vanaf te wijken, worden weggezet als van die arrogante eikels die denken het beter te weten. Heb je de sfeer te pakken, herkenbaar van hoe het altijd gaat in deze topics? Vast wel.

Nou, daar gaat die veelbesproken zin dus over. Dat het veelzeggend is dat experts van verschillende landen het al niet met elkaar eens zijn wat het beste is. Het beste schema dus. Want daar ging het over.

Het is veelzeggend dat landen het al niet met elkaar eens zijn. Ofwel: niet in elke situatie, voor elke persoon op elke locatie met elke levensstijl is 1 en hetzelfde vaccinatieschema het beste. Qua hoe vaak vaccineren, op welke leeftijden, met welke middelen, intervallen en in welke combinaties enzo.

En zo kan je het persoonlijk ook bekijken natuurlijk: niet iedere ouder en ieder kind leeft in exact dezelfde situatie. Zoals je het per land kan bekijken, kan je het ook per regio of zelfs per familie bekijken.

En laat dat nou net zijn wat veel mensen doen die het RVP (om uiteenlopende redenen) niet volgen en meteen maar als "anti-vaxxer" weggezet worden. Hoe slecht zijn die mensen nu eigenlijk bezig, die het RVP niet exact volgen? Het is veelzeggend dat andere landen dat ook niet doen. Zijn die dan ook helemaal verkeerd bezig dat zij denken het beter te weten? Of zouden ze daar hun redenen voor hebben.

Nou ik wacht in spanning af wat ik nu weer allemaal tussen de regels door gezegd zal hebben waar ik zelf geen weet van heb. Ik zie het morgen wel. Of overmorgen of volgende week ofzo...als ik een keer zin heb :P

Edit: Oh wacht even, ik zal er vast 1 zin uithalen waar mensen mee aan de haal zouden kunnen gaan: met mensen die het RVP niet volgen, bedoel ik precies dat: ze volgen het RVP niet. Dat kan dus ook zijn dat ze een heel klein dingetje anders doen en wil niet meteen zeggen dat ze helemaal geen enkele vaccinatie geven :)*
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-09-19 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:29

Dat is nou juist het hele punt dromertje.
Snap jij dat binnen Nederlandse / Belgische families de omstandigheden ook anders kunnen zijn?

Nou, daarom kiest niet iedereen er voor om zo'n standaard schema voor de middenmoot te volgen.
Bijvoorbeeld mensen die hun baby niet naar een opvang doen en niet over de hele wereld heen slepen en er voor kiezen om later te vaccineren. Misschien zelfs veel later, pas als ze naar school gaan of pas in een situatie waarbij de dreiging groter wordt...zoals die de TS omschrijft :)*

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 05:33

Ach kom nou toch, figuren als Karl en Lautje, doe nou niet net alsof er niet de meest walgelijke sneren geplaatst worden over de mensen die van het RVP afwijken. Schijnheilig gedoe zeg, jezelf een beetje verschuilen op die manier.

Niet specifiek "idioten zonder ruggengraat" in exact die woorden nee, maar heel veel andere woorden worden er gebruikt die op hetzelfde neerkomen. Ik kijk voor de grap even op de 1e pagina:

Citaat:
roosa schreef:
Met dank aan de niet enters.
Stomme kortzichtige mensen en nu huilie huilie doen.
Dit is wat er dus van komt!


Zoek de rest van de fraaie opmerkingen er zelf maar bij. En in het geval van bepaalde mensen hier kan je wellicht even in je eigen berichten kijken van de laatste paar jaar ofzo, wat je allemaal voor fraaie uitingen hebt gedaan over "anti-vaxxers". Idioten is in sommige gevallen dan nog mild gesteld :=

En als ze toch gaan vaccineren als de dreiging dichterbij komt dan zijn het niet gewoon mensen die verstandig mee bewegen met een veranderde situatie, maar mensen die zich niet aan hun principes houden, huilie huilie doen, van die zwakkelingen.... zonder ruggengraat dus.

Maar ach, als mensen over de vorm gaan zeveren in plaats van over de inhoud, dan weet je wel dat ze niks beters bij te dragen hebben en maar gaan zoeken naar iets om over te zeuren in plaats van dat ze een fijne discussie willen houden. Tekenend altijd voor die vaccinatie-topics :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-19 05:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 05:35

Ah, toch gewoon een combi-vaccin dus met 15 maanden zo te zien? En geen losse mazelen. Het leek me ook al sterk maar toch jammer :)

daffie1986 schreef:
Zo, hier het overzicht.
[ [url=m/hEfuYi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KYKCX6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7opmpV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k8bJmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.health.govt.nz/our-work/pre ... n-schedule

Zoals te zien is, gebruiken wij ook hele andere producten dan Nederland. Daarom snap ik niet helemaal dat anti-vaccinatie groepen cijfers van vaccinatie's zoals voor HPV gebruiken om in Nederland te roepen wat je kind er allemaal wel niet van kan krijgen. In Nederland wordt een heel ander middel gebruikt dan in Australië, UK en Nieuw-Zeeland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babsiej, hagelslag, JoT, Lalidan, Lalladidoo, MiVita, Rije, Typhoon en 38 bezoekers