Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:33

Ik vind niet dat je een domme keuze hebt gemaakt. Jullie hebben gewoon voor de optie gekozen die toen het beste voelde voor jullie. ICSI met embryoselectie is ook een heftig en belastend traject.
Voel je wat dat betreft ook echt niet verplicht om jullie keuze verder te verantwoorden, ondanks de vragen die je in dit topic gesteld worden.

Ik begrijp dat jullie 50% kans hebben op een gezond kindje. Ook daar mag je je aan vast houden, hoe groot de twijfel nu ook is.
De risico's voor jou zijn niet te onderschatten, maar ik neem aan dat je hier ook extra op gemonitord wordt?

Mijn mening over abortus doet er nu niet toe, net als de mening van de andere bokkers. Het gaat tenslotte om jullie kind en om jullie leven.

Ik denk uit je post te begrijpen dat je een goede band hebt met de geneticus en ik hoop enorm dat hij ook nu van toegevoegde waarde is voor jullie.

Mocht je er behoefte aan hebben, mijn pb-inbox staat voor je open.
Sterkte gewenst in deze ingewikkelde tijd.


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:54

elnienjo schreef:
Seltje schreef:
Waarom wij bewust voor natuurlijk hebben gekozen? Omdat ik zelf ook 'natuurlijk' groot ben geworden. Uiteraard ga ik nu niet direct laten afbreken, en wacht ik tot de volgende testen. In België kan abortus maar tot 12 weken, en bij een slechte vruchtwaterpunctie kan het ook later.

Waarom geen ICSI? Ik heb zelf jaren gewerkt in een ziekenhuis rond vruchtbaarheid, en al dat gedoe met die hormonen en dergelijke, zie ik niet zitten. Dat zei ik toen al, en nu nog steeds, daar wil ik echt niet aan beginnen. Dat traject is fysiek en mentaal enorm zwaar, daar begin ik niet aan.

Ik heb met mijn partner afgesproken 1 maal natuurlijk te proberen, en dus de positieve kant van de 50% kansen te bekijken, en loopt het mis, dan gaan we voor adoptie. Maarja, die hormonen nu, die doen mij enorm twijfelen.

Voorlopig gaan we gewoon verder zoals het nu is, wachten op testen en gesprekken de volgende weken. En handelen naar gelang daaruitkomt. Voor wie wilt hou ik jullie op de hoogte.

Jij hebt geen tijdelijk fysiek zwaar traject over om je kind een gezonde start in het leven te geven? :?



Doe eens lief!
Als er iemand is die weet wat zo'n procedure inhoudt is het wel Seltje. En wie weet heeft dat traject voor haar nog wel meer risico's dan voor anderen, vanwege haar ziekte.

Wat voor doel heeft het om iemand hier af te breken met alle oordelen, terwijl haar situatie al ingewikkeld genoeg is?
Geldt voor meerdere meeschrijvers hier hoor. Ik snap die hardheid in de online wereld gewoon niet.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:43

Pipodipo schreef:
lizy29 schreef:
Ik moet zeggen dat ik naar gelang dit topic vordert vooral heel erg verdrietig word van de veroordelende reacties van vele bokkers. Het is niet aan ons om wat te vinden van de keuzes die TS tot nu toe gemaakt heeft. Die zijn nu eenmaal gemaakt en daar verander je niets meer aan. Waarom kunnen we niet gewoon een klankbord en steun zijn voor iemand die op dit moment een luisterend oor nodig heeft.

Dat gaat natuurlijk niet lukken als je om meningen vraagt bij een topic met deze titel en dit onderwerp. Het is vrij betrouwbaar te voorspellen dat er van alles en nog wat op tafel komt.

TO gaf in haar OP aan dat ze op de eerste plaats van zich af wilde schrijven en ten tweede meningen en ervaringen wilde delen. Nergens vraagt ze of we en masse oordelen op haar af willen vuren, dus waarom zouden we dat dan wel doen?
Echte feiten zie ik hier maar weinig overigens.
Daarnaast: hoeveel bokkers hebben vooral kind gekregen omdat zij dat zo graag wilden zonder vast te leggen hoe ze datzelfde kind alle benodigde randvoorwaarden kunnen bieden tot volwassen leeftijd en daarna? Hoeveel bokkers hier hebben iets gedaan voor, tijdens of na de zwangerschap wat niet handig was en mogelijke gevolgen kan hebben voor het welzijn van het kind? Waarom ons dan wel massaal opwerpen als beterweters met betrekking tot het leven van andermans kind?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:20

secricible schreef:
Maar astorga, er is toch een verschil tussen “alle mogelijke scenarios af gaan en die dichttimmeren” en “willens en wetens met een kans van 50% op een zeer ernstige dodelijke ziekte toch kiezen voor zwangerschap op natuurlijke wijze”

Een beetje het verschil tussen je huis niet uit durven “omdat er wat kan gebeuren” of een huis met grote waarschuwingsborden “pas op instortingsgevaar” binnen lopen om daar op de muren te gaan timmeren....


En ik ben het eens dat ik veroordelend ben. Maar ik snap het gewoon niet, ik snap het echt echt echt niet. Dan kun je zeggen “het is al gebeurt”, maar dat is wel heel makkelijk...

Over de keuze nu is ook niet zoveel te zeggen denk ik. Dat is gewoon de discussie “laat je een ernstig ziek kindje aborteren” of (als het voor de DiAgnostiek gebeurt) “laat je een kindje met een kans van 50% op een ernstige ziekte aborteren.” TS weet nog niks, maar krijgt naar mijn idee koudwatervrees over een (m.i. Domme) keuze.

Statistiek is niet zaligmakend en zegt al helemaal weinig over één enkel geval. Het is maar net de vraag welke kant het dubbeltje op valt en zowel TO als alle bokkers kunnen niet in de buik van TO kijken. We weten gewoon nu niets meer dan wat percentages, iets wat kan veranderen na onderzoeken en uitslagen. Maar om dan bij voorbaat TO het gevoel te geven dat ze de domst beslissing sinds de domesticatie van het paard gemaakt te hebben gaat mij veel te ver.

Maar goed, statistiek: TO heeft 25% kans op een kind met een levensverwachting van <1 jaar. Wanneer je dagelijks rookt heb je 23% kans dat je je 65e verjaardag niet haalt. In die jaren dat je dan leeft is de kans groot dat je je omringt met mensen die van je houden, mogelijk zelfs nageslacht, en die dus ook zullen lijden onder de kans van 23% dat je voortijdig sterft. De impact van die 23% is daardoor mogelijk groter dan de impact van de 25% op de levensverwachting van het kind van TO. En toch, als ik om mij heen op straat kijk, zijn er veel mensen die geen moeite hebben met die 23%. Die er ook niet zo streng op veroordeeld worden als TO nu hier.

Overigens heb ik ook die psychologische test niet gedaan om hier te mogen reageren. Wel heb ik veel ervaring met mensen met een levensbedreigende aandoening of erger. Dat kan mij soms boos of verdrietig maken, maar het heeft mij ook genuanceerd gemaakt.
En of die levensbedreigende aandoening nu ontstaan is door erfelijke pech of door risicogedrag heeft dat geen invloed op de manier waarop ik naar diegene kijk en luister.


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:53

Fijn dat de NIPT goed was, weer een stap verder. Ook goed om te horen dat je meer kunt genieten de laatste weken. Hoe voel je je fysiek? Weinig last van zwangerschapsklachten?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, GaitMonster en 36 bezoekers