Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:41

Pipodipo schreef:
Wat ik nog zou kunnen bedenken over de leef- en eetwijze die bij de ziekte hoort, is dat als je het zelf hebt het heel normaal voor je is om zo te leven. Er kan ook een gedachte onstaan als ' als ik het kan, kan iemand anders het ook', in dit geval dus het kindje straks. Als het alleen met leefstijl en dieet te maken heeft die al in het gezin gewoonte is, is het niet onoverkomelijk, maar ik heb dus geen idee van verdere consequenties.

Precies. En misschien past deze eetwijze vrij goed in te passen in je leven als je honkvast bent, maar kom je in de problemen als je graag de wereld over reist.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:43

Nou dat lijkt me een pietsie op de zaken vooruit lopen. Niet nodig.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:43

ElviraKelan schreef:
Cayenne schreef:
Zo'n ISCI traject mag dan wel fysiek en mentaal zwaar zijn, maar een overleden kindje of levenslang voor een gehandicapt kind zorgen is nog veel zwaarder, dus in die zin ontgaat de logica van TS mij ook volledig.

Ben ik het niet geheel mee eens.
Ik heb het traject als echt zwaar ervaren. Endometriose is verergerd tijdens alle vruchtbaarheidspogingen waardoor ik ook meer pijn kreeg en uiteindelijk stonden we alsnog met lege handen. Ik ben dus nooit zwanger geraakt.

Over het algemeen vind ik persoonlijk dat hier in het topic licht word gedacht over adoptie en ICSI.

Terug kerend naar deze specifieke situatie. En met de meeste dingen heb ik op de 1 of andere manier ervaring (autisme komt bij ons in de familie voor, endometriose en vruchtbaarheidsbehandelingen zijn geen vriendjes van elkaar en ik wist na drie pogingen IUI dat mijn lichaam het daar hartgrondig mee eens was).
Allereerst vind ik dat TS het te licht heeft ingeschat van te voren. Ik was nooit gegaan voor de natuurlijke weg naar zwangerschap. Ik was zeker wel gegaan voor het zwanger worden maar dan wel dus via ICSI en selectie gezond embryo. Voor mijzelf de risico’s nemend maar het kind zoveel als mogelijk al voor de geboorte beschermend.

Maar dat is nu mosterd na de maaltijd. Want TS is via de natuurlijke manier zwanger geworden.

Nekplooimeting en andere onderzoeken kan er naast zitten. Bij mijn nichtje is langere tijd gedacht dat ze het syndroom van down had. Er is zelfs geadviseerd en gestuurd naar aborteren. Ze is als kern gezonde baby ter wereld gekomen.
Echter ben ik mede door onze eigen ervaring fel tegenstander van abortus.
Desondanks hoeveel moeite ik er ook mee heb, de wetenschap weet ook niet alles en kan er naast zitten en voor het ongeboren kind zou ik het risico niet durven te nemen.

Maar zoals in mijn antwoord al valt te lezen vind ik het een duivels dilemma

Waarom ben je tegenstander van abortus door jouw eigen situatie? Ik lees niet dat jij een abortus hebt moeten ondergaan aangezien jouw problemen met jouw gezondheid te maken hadden en niet zover geraakt bent dat je een dilemma met een embryo hebt gehad.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:45

peach2001 schreef:
Er is zoveel meer dan een lijf en gedachten, het is niet voor niets dat een mentale aandoening zich kan uiten in het lijf en andersom. De verbinding tussen lichaam en ziel is sterk, instinctief en intuïtief. Vertrouw er op. Iets in jou zegt dat je hier niet mee door moet gaan, luister er naar.


Iets in ts zei zwanger te worden ondanks het risico. Daar zou ze dan ook naar kunnen luisteren.
Het is wel mooi wat je zegt, maar je kunt ook hele tegenstrijdige dingen horen als je naar je intuïtie probeert te luisteren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34622
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:51

Ik heb rotsvast geloofd dat ik een jongen kreeg kon zelfs geen meisjesnaam verzinnen maar heb toch echt een meid. Dus het zegt idd niet alles.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:01

Elvira, Ik heb ook een ICSI gehad en vond het mentaal zwaar maar fysiek goed te doen.
Ik denk dat ICSI icm endometriose echt veel zwaarder is dan wanneer je als vrouw een gezonde baarmoeder hebt.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:05

elnienjo schreef:
Waarom ben je tegenstander van abortus door jouw eigen situatie? Ik lees niet dat jij een abortus hebt moeten ondergaan aangezien jouw problemen met jouw gezondheid te maken hadden en niet zover geraakt bent dat je een dilemma met een embryo hebt gehad.


Het lijkt mij nogal logisch waarom ik tegenstander ben van abortus. En ben ook geneigd om een scherp antwoord terug te geven.
Echter ga ik op mijn handen zitten en onderstreep ik mijn uiteindelijke conclussie maar


ik vind het een duivels dilemma maar ik zou dus in dit geval kiezen voor het ongeboren kind en dus abortus
Laatst bijgewerkt door Blazy op 12-07-19 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:06

secricible schreef:
Elvira, Ik heb ook een ICSI gehad en vond het mentaal zwaar maar fysiek goed te doen.
Ik denk dat ICSI icm endometriose echt veel zwaarder is dan wanneer je als vrouw een gezonde baarmoeder hebt.

Dat zou idd heel goed kunnen.
Bij endometriose is het idd het plaatje mentaal en lichamelijk en we weten allemaal dat lichaam en geest 1 is waardoor het mentaal denk ik alsnog zwaarder wordt (denk ik).
Maar anderzijds en dat bedoel ik met te licht er over denken, ICSI is geen garantie tot zwangerschap

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:10

Ik zeg bij dragers van genetische ellende dat ze zelf het beste weten of ze dit een kind willen aandoen. Zij hebben zelf de meeste ervaring en/of info.

Zelf zou ik totaal geen moeite hebben bij twijfel om abortus te plegen. Je kunt je troosten met de gedachte dat je een kind mogelijk veel bespaard hebt. En ertegenover staat dat er nooit echt een goede reden is om wel een kind te nemen, als je het mij vraagt. Ook als je gezond bent. (Niet dat men verantwoording af moet leggen, je doet maar waar je zin in hebt, maar in een abortusvraagstuk dekt het wel de "waarom wel houden? " Dan zeg ik ja waarom eigenlijk wél houden?)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:45

ElviraKelan schreef:
Dat zou idd heel goed kunnen.
Bij endometriose is het idd het plaatje mentaal en lichamelijk en we weten allemaal dat lichaam en geest 1 is waardoor het mentaal denk ik alsnog zwaarder wordt (denk ik).
Maar anderzijds en dat bedoel ik met te licht er over denken, ICSI is geen garantie tot zwangerschap

Dat weet ik heel goed. Maar in geval van TS is die kans wel een stuk groter met 2 vruchtbare personen. Daarnaast, als uit PGD (er is in principe geen sprake van ICSI namelijk, maar van PGD, geen idee waarom TS ICSI noemt, er wordt namelijk geen gezonde eicel gezocht, maar de embryos worden getest en de gezonde embryos teruggeplaatst) geen zwangerschap voortkomt kun je altijd nog kiezen om op natuurlijke wijze russisch roulette te spelen, eventueel icm abortus.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:51

secricible schreef:
ElviraKelan schreef:
Dat zou idd heel goed kunnen.
Bij endometriose is het idd het plaatje mentaal en lichamelijk en we weten allemaal dat lichaam en geest 1 is waardoor het mentaal denk ik alsnog zwaarder wordt (denk ik).
Maar anderzijds en dat bedoel ik met te licht er over denken, ICSI is geen garantie tot zwangerschap

Dat weet ik heel goed. Maar in geval van TS is die kans wel een stuk groter met 2 vruchtbare personen. Daarnaast, als uit PGD (er is in principe geen sprake van ICSI namelijk, maar van PGD, geen idee waarom TS ICSI noemt, er wordt namelijk geen gezonde eicel gezocht, maar de embryos worden getest en de gezonde embryos teruggeplaatst) geen zwangerschap voortkomt kun je altijd nog kiezen om op natuurlijke wijze russisch roulette te spelen, eventueel icm abortus.

Maar volgens mij zit de slagingspercentage dan als nog rond de 25% per poging.
Ik neem aan dat je dan ook maar drie pogingen vergoed krijgt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:59

Nadat ik alles nog een keer nagelezen heb begrijp ik het topic eigenlijk niet zo goed meer. Je titel zegt: "twijfel over abortus", je OP zegt "En nu zit op een moment waarvan ik twijfel of ik de juiste beslissing heb gemaakt". Daar denk ik uit op te maken dat je twijfelt of je nu tot abortus zult overgaan (naast dat je dus zelf al twijfelt of je de juiste keus hebt gemaakt om voor de Russische roulette te gaan).

Maar je enige reactie in dit topic doet weer iets heel anders vermoeden vind ik. Daar lijk je stellig te zijn in je keuze voor deze weg (dus waar is dan je twijfel hierover gebleven?), je haalt de twijfel wel weer aan maar wat die twijfel dan is wijd je niet over uit. Je sluit af met "Voorlopig gaan we gewoon verder zoals het nu is, wachten op testen en gesprekken de volgende weken. En handelen naar gelang daaruitkomt.". Is dat dan al de uitkomst van je twijfel over abortus? En wat is/was die twijfel dan? Om daar nu toe over te gaan? Of dat je geen abortus meer wil (ook als het een jongen met de aandoening is)? En het handelen naar waar eruit komt, twijfel je daar nog over?

Ik vind het wel jammer dat je niet meer gereageerd hebt na je eerste reactie, is je goed recht natuurlijk maar met zoiets gevoeligs en ingewikkelds (en toch ook best wat onduidelijkheid) krijg je toch eerder dat een topic alle kanten op gaat als je je als TS niet meer laat zien. Ik denk dat je wel grotendeels meegelezen hebt en hoop dat je nog op sommige dingen in wil gaan.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:00

ElviraKelan schreef:
Maar volgens mij zit de slagingspercentage dan als nog rond de 25% per poging.
Ik neem aan dat je dan ook maar drie pogingen vergoed krijgt

Volgens mij 20% zelfs, maar ik vind dat een beetje koffiedik kijken altijd. Want er zijn geen aparte cijfers voor PGD stellen. En tussen de IVF stellen zitten ook zware, oude, rokende stellen met bergen gezondheidsproblemen waarbij zwanger worden giga moeilijk is. En anderszijds ook jonge stellen die beide kneitervruchtbaar zijn maar “alleen maar” een genetisch defect willen omzeilen.

De cijfers bij ICSI zijn ook om die reden hoger, zei mijn zkh destijds. Niet omdat ICSI zoveel betere slagingskansen heeft, maar omdat er tussen stellen die ICSI doen meer stellen zijn waarbij de vrouw gezond en hartstikke vruchtbaar is, en de man “alleen maar” te weinig zaadcellen heeft.
In ons geval liepen de kansen op tot rond de 45%, zkh had daar een grafiek van. Dat zal voor TS niet heel anders zijn, tenzij een van beide vruchtbaarheidsproblemen heeft (en daar lijkt het niet op).

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:05

voor het geval het een meisje is: TS, hoe voel je jezelf met dat dieet? Is er prima mee te leven, kun je je leven een 10 geven of baal je er elke dag van? Dit zou bij mij meetellen in een beslissing.

Daarnaast, abortus in Nederland mag toch tot iets van 24 weken? Dan weet je geslacht, maar ook of er wat mis mee is.

Het lijkt mij heel erg moeilijk. als je mag wachten om te weten of alles goed lijkt en het is niet goed: dan is weghalen eenvoudiger. Dat kan volgens mij wel in Nederland.

Ik denk niet dat je jezelf schuldig moet voelen. Je hebt een keuze gemaakt die toen logisch leek, maar nu niet meer. En nu wil je de keuze misschien herzien op basis van wat je nu weet en waar je nu over nadenkt. Ik zou er zeker met je vriend en je ouders over praten. Het is niet eenvoudig. Maar zo kun je wel de beste beslissing nemen.
Bedenk verder: je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan heb. Door nu na te denken kun je iets doen, al is het houden danwel weghalen. Sterkte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:06

germie schreef:
voor het geval het een meisje is: TS, hoe voel je jezelf met dat dieet? Is er prima mee te leven, kun je je leven een 10 geven of baal je er elke dag van? Dit zou bij mij meetellen in een beslissing.


Volgens mij is het ook afhankelijk van het feit of je een lichte of zware vorm hebt.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:31

secricible schreef:
ElviraKelan schreef:
Maar volgens mij zit de slagingspercentage dan als nog rond de 25% per poging.
Ik neem aan dat je dan ook maar drie pogingen vergoed krijgt

Volgens mij 20% zelfs, maar ik vind dat een beetje koffiedik kijken altijd. Want er zijn geen aparte cijfers voor PGD stellen. En tussen de IVF stellen zitten ook zware, oude, rokende stellen met bergen gezondheidsproblemen waarbij zwanger worden giga moeilijk is. En anderszijds ook jonge stellen die beide kneitervruchtbaar zijn maar “alleen maar” een genetisch defect willen omzeilen.

De cijfers bij ICSI zijn ook om die reden hoger, zei mijn zkh destijds. Niet omdat ICSI zoveel betere slagingskansen heeft, maar omdat er tussen stellen die ICSI doen meer stellen zijn waarbij de vrouw gezond en hartstikke vruchtbaar is, en de man “alleen maar” te weinig zaadcellen heeft.
In ons geval liepen de kansen op tot rond de 45%, zkh had daar een grafiek van. Dat zal voor TS niet heel anders zijn, tenzij een van beide vruchtbaarheidsproblemen heeft (en daar lijkt het niet op).

Wat ik heb kunnen terug vinden 25% bij PGD.

Maar wat betreft dat het gemiddelden zijn is een feit.
Op het moment dat wij stopten waren onze slagingspercentage maar een paar procent via ICSI (ik was nog onder de 30 jaar). Ik heb nooit cryos gehad en tweede IVF trad er al geen bevruchting meer op door te slechte kwaliteit eicellen.
En mogelijk is voor TS het slagingspercentage dus hoger dan de genoemde 25%. Echter is de kans op cryo’s wel zeer aannemelijk.


Feit blijft dat PGD geen garantie is tot succes. Dat het hoe dan ook mentaal een zwaar traject is wat wij als buitenstaander (en sommige als ervaringsdeskundige wb medische molen) ook niet zomaar kunnen weg poetsen als zijnde dat het een peulenschil is om in het medische traject te belanden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:34

Ik kan niet voor een ander kiezen, maar ik vraag me af voor hoeveel stellen een PGD zwaarder is dan ofwel een gehandicapt kind, ofwel een abortus.
Om over de stressvolle weken tussen de positieve test en de uitslag van de NIPT en vlokkentest nog niet te spreken.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:35

germie schreef:
Bedenk verder: je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan heb. Door nu na te denken kun je iets doen, al is het houden danwel weghalen. Sterkte.

Dit is een waarheid als een koe.
Ondanks dat ik er lichamelijk op achteruit ben gegaan, in die mate dat er nu een MRI is gemaakt ter voorbereiding van schoonmaakoperatie en baarmoederverwijdering, sta ik 100% achter mijn eigen keuzes.
Wat ik never zal vergeten en mogelijk is dat ook een goed steuntje in de rug voor TS is dat de 2e opinion arts tegen mij zei
Als jij het aandurft nog moet je het doen.

Ik denk dat dit ook in TS’s situatie opgaat

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:34

Niobe schreef:
lizy29 schreef:
Ik moet zeggen dat ik naar gelang dit topic vordert vooral heel erg verdrietig word van de veroordelende reacties van vele bokkers. Het is niet aan ons om wat te vinden van de keuzes die TS tot nu toe gemaakt heeft. Die zijn nu eenmaal gemaakt en daar verander je niets meer aan. Waarom kunnen we niet gewoon een klankbord en steun zijn voor iemand die op dit moment een luisterend oor nodig heeft.



Omdat de situatie echt te krankzinnig voor woorden is. Het is geen Ikea kast waar we het over hebben. Het is een beslissing die niet alleen invloed heeft op TS haar leven, maar ook op die van het kind als het er wel of niet komt. Ik ben volledig pro-keuze, maar dit had gewoon voorkomen kunnen worden.
Ik snap de reacties van mensen, veelal zijn het gewoon feiten en volgens mij houdt iedereen zich nog aardig in.


Eens, TS speelt verdorrie met een mensenleven! Omdat ze geen zin had in ICSI-gedoe.
Ik vind dat echt te bizar voor woorden.

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:52

lizy29 schreef:
Ik moet zeggen dat ik naar gelang dit topic vordert vooral heel erg verdrietig word van de veroordelende reacties van vele bokkers. Het is niet aan ons om wat te vinden van de keuzes die TS tot nu toe gemaakt heeft. Die zijn nu eenmaal gemaakt en daar verander je niets meer aan. Waarom kunnen we niet gewoon een klankbord en steun zijn voor iemand die op dit moment een luisterend oor nodig heeft.

Eens, je verwoord het beter dan ik. :+

Bokt staat er altijd vol mee dat mrn zich moet kunnen inleven, empathie moet hebben en weet ik wat nog meer.
Nou, dat lukt de meeste blijkbaar niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:54

Jeetje...
Wat lees ik hier toch weer veel “als ik jou was/als ik in deze situatie zat, dan...”. Maar dat weet je helemaal niet, want je zit niet in die situatie.. Dat jij iets zo ziet, betekend dat toch niet dat een ander dat ook zo moet zien? En daarnaast heeft de TS ook nog persoonlijke gevoelens die meespelen. Die iedereen anders zal ervaren.. Het gaat wel om een kindje in je in buik.. Daar kan een buitenstaander die niet in deze situatie zit niet over oordelen..
Ja misschien had TS beter moeten nadenken.. maar in haar beginpost komt het op mij over alsof ze dat goed gedaan heeft. Wie weet waarom zij tot deze keuze is gekomen. Dat kan je niet opmaken uit 1 (2) post.. Waarom moeten we meteen gelijk zo oordelen?
Dapper TS dat je je verhaal deelt.. Volg je gevoel is het enige dat ik je kan meegeven.. Niemand kan deze beslissing voor je maken, behalve jij zelf.. Misschien is bokt daar niet de juiste plek voor.. Sterkte!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:35

Humpiedumpie schreef:
Jeetje...
Wat lees ik hier toch weer veel “als ik jou was/als ik in deze situatie zat, dan...”. Maar dat weet je helemaal niet, want je zit niet in die situatie.. Dat jij iets zo ziet, betekend dat toch niet dat een ander dat ook zo moet zien? En daarnaast heeft de TS ook nog persoonlijke gevoelens die meespelen. Die iedereen anders zal ervaren.. Het gaat wel om een kindje in je in buik.. Daar kan een buitenstaander die niet in deze situatie zit niet over oordelen..
Ja misschien had TS beter moeten nadenken.. maar in haar beginpost komt het op mij over alsof ze dat goed gedaan heeft. Wie weet waarom zij tot deze keuze is gekomen. Dat kan je niet opmaken uit 1 (2) post.. Waarom moeten we meteen gelijk zo oordelen?
Dapper TS dat je je verhaal deelt.. Volg je gevoel is het enige dat ik je kan meegeven.. Niemand kan deze beslissing voor je maken, behalve jij zelf.. Misschien is bokt daar niet de juiste plek voor.. Sterkte!


Dit.
Meer kan en wil ik niet zeggen. Wie zijn wij om overal altijd wat van te vinden, terwijl de meesten van ons nooit in deze situatie hoeven te zitten?

Dikke knuffel TS. Het maakt niet uit wat je kiest, als je er zelf maar achter staat. Dan maak je de juiste keuze.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 22:43

anjali schreef:
Ik vind dat ,nu het kindje er eenmaal is,het ook het recht heeft om geboren te worden. En ts wilde graag een kindje, dus het is gewenst en zal liefde krijgen. Ik hoop van harte dat het helemaal gezond zal zijn.Die kans is er toch!


Ik vind dit wat simplistisch. Ik ben nadrukkelijk geen voorstander van abortus, even voor de duidelijkheid, wel ben ik pro choice, en kan er heel veel gedaan worden om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. Maar: imo moet een mens wel realistisch in die dingen zijn, en er is nog altijd voordat een kind geboren is, een zwangere vrouw, en die heeft zelfbeschikkingsrecht. Een ongeboren kind heeft dat niet.

Enerzijds is er het punt dat je simpelweg niet in de toekomst kunt kijken, dat er mensen zijn, die ondanks dat ze heel nare ervaringen hebben, of een nare ziekte, toch zo ingesteld zijn, dat ze best een heel gelukkig leven kunnen hebben.

Anderzijds is er je verantwoordelijkheid als ouder, om je kinderen te beschermen tegen de ellende die je redelijkerwijs kunt voorkomen. Dat is niet iets wat ik kan beoordelen voor je, dat kun jij alleen zelf. Of het nu, nu je de keuze al hebt gemaakt, ethisch is om een abortus te laten uitvoeren is imo een risico-afweging. Risico voor jezelf (zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapsdiabetes zijn geen grapjes) en risico voor je kind. Hier kun je imo alleen een goed oordeel over vellen als alle feiten bekend zijn, en ik ken ze niet.

Persoonlijk kun je je afvragen hoe verstandig het is een kind ter wereld te brengen zou het zo zijn dat daarmee jouw gezondheid en misschien leven wordt bedreigd. En of dat risico aanvaardbaar is. Nogmaals: dit is niet aan mij, wel iets om te bespreken met een medisch specialist en daarin ook heel eerlijk te zijn. Sugar coating gaat je in die dingen niet helpen. Persoonlijk vind ik een abortus aanvaardbaar en zelfs noodzakelijk in het geval van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, om een voorbeeld te geven, omdat het absoluut onethisch is imo om van een zwangere vrouw te eisen dat zij haar eigen leven in gevaar brengt voor het kind.

Dan zijn er de testen voor je kind. Ik zou zonder meer een NIPT test laten uitvoeren, en wellicht andere testen die uitsluitsel kunnen geven.

Dan nog dit: dat een kind gewenst is en liefde krijgt is fijn, heel mooi zelfs. Helaas geneest dat geen ernstige ziektes, en maakt dat het risico voor de moeder ook niet minder, en ik wil dat wel meenemen in een realistische beoordeling.

Wat je doet is aan jou, en ik wil ook geen oordeel vellen over je.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 23:06

Feit is dat het kindje er nog helemaal niet is. Het is een embryo. Dus stop het te noemen wat het niet is. Wettelijk gezien heeft TS nog alle recht om een keuze te maken
Het is zo gemakkelijk van alles te vinden als het je eigen lichaam niet is . Echt zum kotsen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 23:10

Iedereen kan van alles vinden van de zwangerschap van TS, maar het feit is dat ze zwanger is.
Ik denk dat het makkelijker oordelen is middels een beeldschermpje dan dat je daadwerkelijk in deze situatie zit.
Pagina's vol verwijten lijkt me nou niet direct iets wat iemand in de situatie van TS kan gebruiken.
Dus Seltje, ik wil je heel veel wijsheid wensen. Ga erover praten met je partner, eventueel familie en vrienden en met de artsen. Laat de berichten in dit topic links liggen en kies voor de beslissing waar jullie het meest achter kunnen staan in deze situatie. Ik hoop dat jullie veel geluk hebben samen dan wel met of zonder kindje. :*