Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:21

Ik zou het af laten breken met deze belabberde vooruitzichten voor je mogelijke kind.

Is er in jouw geval geen IVF met embryoselectie mogelijk zodat ze alleen datgene terug plaatsen wat in de goede 50% valt?



elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:22

Amado7 schreef:
Is het niet oneerlijk dan om een prachtig uniek kindje weg te halen? Dat doe je toch ook niet meer als het kind 1 is en nog geen verstand heeft?

De kans bestaat dat het kind ziek is en blijft, voorkomen is beter dan genezen (en dan is genezen blijkbaar niet eens mogelijk in deze situatie)

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:32

Ik heb ook even gegoogled op de ziekte en dat lijkt me geen pretje daar bewust mee opgezadeld te worden. Nu kun je nog terug en op een andere manier je kinderwens vervullen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:49

Seltje schreef:
Waarom wij bewust voor natuurlijk hebben gekozen? Omdat ik zelf ook 'natuurlijk' groot ben geworden. Uiteraard ga ik nu niet direct laten afbreken, en wacht ik tot de volgende testen. In België kan abortus maar tot 12 weken, en bij een slechte vruchtwaterpunctie kan het ook later.

Waarom geen ICSI? Ik heb zelf jaren gewerkt in een ziekenhuis rond vruchtbaarheid, en al dat gedoe met die hormonen en dergelijke, zie ik niet zitten. Dat zei ik toen al, en nu nog steeds, daar wil ik echt niet aan beginnen. Dat traject is fysiek en mentaal enorm zwaar, daar begin ik niet aan.

Ik heb met mijn partner afgesproken 1 maal natuurlijk te proberen, en dus de positieve kant van de 50% kansen te bekijken, en loopt het mis, dan gaan we voor adoptie. Maarja, die hormonen nu, die doen mij enorm twijfelen.

Voorlopig gaan we gewoon verder zoals het nu is, wachten op testen en gesprekken de volgende weken. En handelen naar gelang daaruitkomt. Voor wie wilt hou ik jullie op de hoogte.

Jij hebt geen tijdelijk fysiek zwaar traject over om je kind een gezonde start in het leven te geven? :?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:39

Ik had gisteren over de ziektes heen gelezen die je zelf kunt oplopen. Zijn dit tijdelijke ziektes die na de zwangerschap weer overgaan, of zetten die ook een stempel op jouw leven (en op het leven van een mogelijk kind) na de geboorte? Vind dat ook iets om rekening mee te houden. Je bent door je huidige ziekte al aardig beperkt lijkt me.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:40

Fortitude schreef:
er is al een 'kindje'. Ik ben niet tegen abortus, maar in deze situatie vind ik het denken over abortus eigenlijk een beetje gek.

Mensen mogen fouten maken. En mogen die fouten rechtzetten. Dus abortus is een prima manier om een foute beslissing ongedaan te kunnen maken in deze.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:02

Is diabetes te combineren met je huidige dieet? Dat zou ook nog een ding zijn om mee te nemen bij zsm afbreken. Want stel je krijgt die diabetes en je raakt daar niet meer vanaf, ook al besluit je na die laatste controle op 20 weken tot abortus wegens in de verkeerde 50%. Dan heb je er een chronische ziekte bij en nog steeds geen gezond kind.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 12-07-19 07:04, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:19

maria1990 schreef:
Je wist van tevoren wat de eventuele risico's waren en dan vind ik ook dat je verantwoordelijkheid daarvoor moet nemen om de baby te houden

8)7

Je verantwoordelijkheid nemen in deze is voorkomen dat er een ziek kind op de wereld wordt gezet.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:17

Wat raar dat in Belgie die abortusregels zo anders en streng zijn. Die laatste echo is toch juist specifiek bedoeld om met afwijkingen dan nog af te kunnen breken?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:18

poes schreef:
Ik snap wel dat mensen hier enorm over vallen, want het zijn echt enorme risico's in dit geval.

Ik ken nu een koppel die helaas tijdens de zwangerschap te horen heeft gekregen dat de kans op een handicap zeer groot is (virus gehad in vroeg stadium van de zwangerschap of zoiets). Helaas kunnen ze het niet ontdekken voor de geboorte. Koppel gaat het kind ook houden. Dit was dan zonder voorkennis, dit koppel heeft al 2 gezonde kinderen, maar staat nu wel voor een vergelijkbare situatie.
Hier dus ook een grote kans dat ze een kind met zware afwijking deels 'bewust' op de wereld zetten, vind je dat dan anders (oprechte vraag)?
Grof gezegd, de abortus op zich vind ik niet erger bij de 1 dan bij de ander dan... De uitkomst blijft hetzelfde: je hebt een mogelijk gezond leven gestopt of een mogelijk 'ongezond' leven gestopt.

De situatie is nu zoals ze is, dat kan niemand meer veranderen. Dus ook al zijn de meningen daarover heel verdeeld, het is niet van belang voor de volgende beslissing: wel of niet aborteren of hoe lang nog wachten.

In dit geval vind ik het ook onbegrijpelijk dat ze de zwangerschap niet afbreken. Zeker als er al sprake is van andere kinderen. Een gehandicapt kind trekt een ongelooflijke wissel op het gezinsleven. Dat moeten ze hun kinderen niet aan willen doen m.i.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:41

Noahh_h schreef:
TS, helaas is bokt geen fijn forum om je hart te luchten. Er zijn altijd mensen die hun mening lekker subtiel uitte. Ik hoop dat je lieve mensen om je heen hebt die je hierin kunnen steunen.

TS vraagt specifiek om meningen en ervaringen. Persoonlijk vind ik hier best respectvol gereageerd en vrij weinig antiabortusaanhang.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:16

Pipodipo schreef:
Veel mensen worden verliefd op het idee om zwanger te zijn. Het is zo prachtig, je gaat er van stralen, je voelt je vrouw, iedereen doet het en je krijgt ontzettend veel aandacht. Maar dan heb je op een zeker moment de realiteit en in dit geval is dat een -met een aan zekeheid grenzende waarschijnlijkheid- een ziek kindje. Een ding is zeker, je komt nooit meer aandacht te kort met een ziek kind. Het is wel veel gedoe en mentaal en fysiek zeer zwaar, ik zou er niet aan beginnen.

Haha, ik zou me eerder een nijlpaard voelen en volgens mij zijn veel vrouwen zien er verlept uit en zijn ziek zwak en misselijk gedurende het proces, dus lijkt me eerder een argument om het vooral niet te doen :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:01

LindyH schreef:
Ik heb niet alle gelezen maar wil je toch nog even een invalshoek ter overweging geven, voor zover dat niet gedaan is.

'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald', zegt men wel. Dat zou je ook op deze situatie kunnen toepassen. Natuurlijk had je het allemaal eerder kunnen bedenken, maar daar daar heeft het kind/mens/volwassene dat straks met een ernstige aandoening moet leven natuurlijk geen boodschap aan. Nu ben je nog in de gelegenheid om het mens dat gaat komen zo'n leven te besparen, los van wat je eerder wel of niet had moeten of kunnen doen.

Dus ik zou het helemaal los laten wat je eerder dacht, en je beslissing van nu daar niet van af laten hangen. Het vruchtje dat je nu eventueel weg laat halen zal het je echt niet kwalijk nemen, want dat kan het nog niet. Dat zit alleen in je eigen hoofd. Het mens dat straks met een ernstige aandoening moet leven kan dat jou wel kwalijk gaan nemen. Neem dus je beslissing niet op basis van het vruchtje van nu, maar op het mens van later, dat wellicht 100 jaar moet leven met het lichaam dat het nu van jou meekrijgt.

Overigens lijkt het mij vrij normaal dat je anders gaat denken over het komende leven zodra je zwanger bent. Hormonen zorgen ervoor dat je beschermender wordt ten opzichte van het leven dat in je groeit. Als dat zich bij jou uit door anders te gaan denken over de gezondheid van dat leven en dat je nu eigenlijk liever dat mens wilt behoeden voor een aandoening, dan is dat een compleet normale en natuurlijke gang van zaken. Don't beat yourself up for it.

Mooie post, helemaal mee eens!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:10

Wat ik me ook afvraag, hoe combineert TS oorspronkelijke ziekte met eventuele diabetes? Daar zit ook weer een bepaalde dieetwijze aan vast die wellicht bijt met het dieet wat ze nu al volgt.
De arts heeft zwangerschap an sich wellicht niet alleen afgeraden wegens het ongunstige percentage gezond/ongezond kind.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:41

Pipodipo schreef:
Wat ik nog zou kunnen bedenken over de leef- en eetwijze die bij de ziekte hoort, is dat als je het zelf hebt het heel normaal voor je is om zo te leven. Er kan ook een gedachte onstaan als ' als ik het kan, kan iemand anders het ook', in dit geval dus het kindje straks. Als het alleen met leefstijl en dieet te maken heeft die al in het gezin gewoonte is, is het niet onoverkomelijk, maar ik heb dus geen idee van verdere consequenties.

Precies. En misschien past deze eetwijze vrij goed in te passen in je leven als je honkvast bent, maar kom je in de problemen als je graag de wereld over reist.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:43

ElviraKelan schreef:
Cayenne schreef:
Zo'n ISCI traject mag dan wel fysiek en mentaal zwaar zijn, maar een overleden kindje of levenslang voor een gehandicapt kind zorgen is nog veel zwaarder, dus in die zin ontgaat de logica van TS mij ook volledig.

Ben ik het niet geheel mee eens.
Ik heb het traject als echt zwaar ervaren. Endometriose is verergerd tijdens alle vruchtbaarheidspogingen waardoor ik ook meer pijn kreeg en uiteindelijk stonden we alsnog met lege handen. Ik ben dus nooit zwanger geraakt.

Over het algemeen vind ik persoonlijk dat hier in het topic licht word gedacht over adoptie en ICSI.

Terug kerend naar deze specifieke situatie. En met de meeste dingen heb ik op de 1 of andere manier ervaring (autisme komt bij ons in de familie voor, endometriose en vruchtbaarheidsbehandelingen zijn geen vriendjes van elkaar en ik wist na drie pogingen IUI dat mijn lichaam het daar hartgrondig mee eens was).
Allereerst vind ik dat TS het te licht heeft ingeschat van te voren. Ik was nooit gegaan voor de natuurlijke weg naar zwangerschap. Ik was zeker wel gegaan voor het zwanger worden maar dan wel dus via ICSI en selectie gezond embryo. Voor mijzelf de risico’s nemend maar het kind zoveel als mogelijk al voor de geboorte beschermend.

Maar dat is nu mosterd na de maaltijd. Want TS is via de natuurlijke manier zwanger geworden.

Nekplooimeting en andere onderzoeken kan er naast zitten. Bij mijn nichtje is langere tijd gedacht dat ze het syndroom van down had. Er is zelfs geadviseerd en gestuurd naar aborteren. Ze is als kern gezonde baby ter wereld gekomen.
Echter ben ik mede door onze eigen ervaring fel tegenstander van abortus.
Desondanks hoeveel moeite ik er ook mee heb, de wetenschap weet ook niet alles en kan er naast zitten en voor het ongeboren kind zou ik het risico niet durven te nemen.

Maar zoals in mijn antwoord al valt te lezen vind ik het een duivels dilemma

Waarom ben je tegenstander van abortus door jouw eigen situatie? Ik lees niet dat jij een abortus hebt moeten ondergaan aangezien jouw problemen met jouw gezondheid te maken hadden en niet zover geraakt bent dat je een dilemma met een embryo hebt gehad.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:57

verootjoo schreef:
Beetje empathie misstaat niemand hoor. Ook al maakt iemand in jouw ogen onbegrijpelijke keuzes.

Volgens mij heeft vrijwel iedereen hier op dit topic empathie voor het potentiele kind.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:47

_San87_ schreef:
Waarom zou je niet nu al nadenken over de toekomst die je een kind geeft? Dat lijkt me júist iets om zwaar mee te laten wegen.

Vind ik persoonlijk ook. Zeker aangezien de zorg steeds verder uitgekleed wordt (in Nederland dan toch) waardoor de toekomst voor chronisch zieken nog lastiger wordt financieel gezien.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:05

Palmera schreef:
En dat doet de rest die een kind wil ook? Hou nou toch op, hier op bokt alleen al zat moeders die vanwege hun situatie beter geen kinderen hadden kunnen krijgen. Die hebben ook niet nagedacht.

Dan hebben we het misschien niet over chronische ziekte, maar wel over chronische problrmen die een kind óók negatief kunnen beïnvloeden voor de rest van het leven.

Echt, mijn broek zakt af van de hypocritie in dit topic.

Daar ben ik ook gewoon op tegen hoor, zorg dat de start in elk geval goed is. Dat het leven op termijn tegenslagen kan geven die het perfecte plaatje alsnog in de war sturen kun je niet voorkomen, maar een slechte start wél.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:24

Pikkepor schreef:
Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.



Ik hoop dat je je ook bewust bent dat het de volgende zwangerschap dan ook weer 50/50 kan zijn? En de zwangerschap daarna en die daarna... en dat abortus (en zeker meerdere keren) ook risico's met zich meebrengt?

Ik denk dat je nog eens samen met je partner moet nagaan waarom je voor de natuurlijke weg gekozen hebt. Zet het desnoods voor jezelf op papier. Zodat je het kunt nalezen als je hormonen weer een loopje met je nemen.

Daarnaast is het misschien ook wel iets om jezelf in vraag te stellen: jij was zelf dus ook een abortus geweest, is je leven onhoudbaar genoeg om niet te kunnen leven? Kun je niet gelukkig zijn met je aandoening?
Stel je bent nu zwanger van een dochter met dezelfde aandoening als jij, dan wordt ze toch geboren in de beste armen die ze maar kan wensen? De expert herself.

Daarnaast is er in België tot 22 weken de mogelijkheid om een zwangerschap te beëindigen als het om medische redenen is. Is de aandoening ook met de NIPT te vinden? Dan weet je het misschien al eerder. Je weet dan in ieder geval het geslacht al.

Alleen een verschil: de ouders van TS hebben niet bewust russisch roulette met haar gezondheid gespeeld. Ik zou het mijn ouders echt kwalijk genomen hebben als ze me bewust een ziekte aan hadden gedaan omdat de andere weg teveel gedoe was.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:43

Ibbel schreef:
Pikkepor schreef:
@elnienjo, dat is dus de vraag die TS zich het beste zelf af kan vragen. Was ze er liever niet geweest?


Dat is een vraag die niet te beantwoorden is. Want zeg je ja, dan betekent dat dus in feite dat je liever dood zou zijn, waarmee je suicidaal zou zijn. Maar iedereen die chronisch ziek is (of dat te vermijden is geweest of niet) zal - neem ik aan tenminste - áltijd zeggen liever gezond te zijn.

En vergeet niet, het gaat niet alleen om eventueel een ziek meisje op de wereld te zetten, maar ook het vermijden een kort / niet-levensvatbaar jongetje op de wereld te zetten

Maar een de levensverwachting van 1 jaar gaat een jongetje er niet veel van meekrijgen. Een meisje heeft levenslang.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:12

Vind ook wel dat men abortus vaak enorm opblaast. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:14

Zolang men geen tienrittenkaart bij de abortuskliniek nodig heeft kun je beter een keer jezelf tegenkomen en terugkomen op een foute beslissing, dan levenslang op de blaren zitten.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:05

DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Waarom niet? Degenen die je op tv ziet of in een brownies&downies zijn vaak degenen bij wie het de lichtste vorm is. Je kunt ook zwaar pech hebben. Vind dat in deze overbevolkte maatschappij waarin de zorg steeds verder uitgekleed wordt een risico wat men niet zou mogen nemen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:09

Ailill schreef:
Ga je met deze gedachtes niet naar een richting die je eigenlijk niet zou moeten willen inslaan?

Vind dat potentiele ouders zelf zo wijs moeten zijn die richting op te gaan. Waarom zou je een kind dat leven aan willen doen? En jezelf, want het blijft dan levenslang een zorgenkindje dus zeg maar dag tegen je droom van het gezinsleven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle, Amparo, annepaardoes, Anouk94, Duhelo, eridinges, Jacquelinee_, Lalladidoo, lizard, maliejane, Supervixen, TessaxQuincy, vikawiek, Wistaire, YandexBot en 53 bezoekers