paardrijden en overgewicht.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:30

Patt schreef:
@Mira283: Oke op die manier. Ik ben juist een liefhebber van een goed stukje filet vlees. Door de voedingsdeskundige is uitgerekend dat ik ruim 100g (dacht 117g) aan eiwitten per dag moet hebben maar dat haal ik echt nooit, dat is zo mega veel. Ik kan niet heel de dag alleen vlees en eieren eten hoor pfff.
.

Wauw zonder de voedingsdeskundige te kort te doen is dit echt mega veel
Zelf heb ik een eiwitbeperkend dieet en bij een diëtiste in het Z-H geweest. Ik mag dus ook niet van mijn nefroloog naar een huis tuin en keuken diëtiste
Bij zo’n dieet wordt er uit gegaan van een bepaalde minimale hoeveelheid eiwitten die een mens echt nodig heeft.
Bij ieder mens (los van nierproblemen of wat ever) is dit voor een vleeseter 0,8 gr per kilo lichaamsgewicht
Bij ruim 117 gr eiwitten per dag weeg je dus rond de 117 kilo. Anders heb je dit niet nodig

Normaal gesproken kom je vrij gemakkelijk aan je eiwitten per dag
Na het sporten zijn kwark of eieren een goede eiwitbron


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:45

Patt schreef:
ElviraKelan schreef:
Wauw zonder de voedingsdeskundige te kort te doen is dit echt mega veel
Zelf heb ik een eiwitbeperkend dieet en bij een diëtiste in het Z-H geweest. Ik mag dus ook niet van mijn nefroloog naar een huis tuin en keuken diëtiste
Bij zo’n dieet wordt er uit gegaan van een bepaalde minimale hoeveelheid eiwitten die een mens echt nodig heeft.
Bij ieder mens (los van nierproblemen of wat ever) is dit voor een vleeseter 0,8 gr per kilo lichaamsgewicht
Bij ruim 117 gr eiwitten per dag weeg je dus rond de 117 kilo. Anders heb je dit niet nodig

Normaal gesproken kom je vrij gemakkelijk aan je eiwitten per dag
Na het sporten zijn kwark of eieren een goede eiwitbron


Ik vindt het inderdaad ook echt veel per dag ze had er een of andere berekening voor met lengte, gewicht, leeftijd en ook ivm mijn vele sporten en spieropbouw.
Op dit moment weeg ik 68 kg op 1,76 mtr dus dan zou ik eigenlijk maar hooguit 68 gram eiwitten per dag hoeven wat inderdaad meer in de richting komt en makkelijker te doen is ook met het maximaal aantal kcal (1700) wat ik wil eten.

In principe hoef je idd maar 68 gram eiwitten per dag te eten.
Stel dat je graag 60 kilo wilt weten eet je dan geen 68 gram eiwitten maar 60 gram eiwitten. Je gaat dan dus eten naar je streefgewicht.

Na het sporten een bakje kwark of twee eitjes binnen het half uur volstaat. Eiwitten zorgen oa voor opbouw van je spieren. Zorgen of voorkomen dan dus ook spierpijn en binnen het half uur voor goede opname waarvoor jij het wilt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:32

ElviraKelan schreef:
Patt schreef:


Ik vindt het inderdaad ook echt veel per dag ze had er een of andere berekening voor met lengte, gewicht, leeftijd en ook ivm mijn vele sporten en spieropbouw.
Op dit moment weeg ik 68 kg op 1,76 mtr dus dan zou ik eigenlijk maar hooguit 68 gram eiwitten per dag hoeven wat inderdaad meer in de richting komt en makkelijker te doen is ook met het maximaal aantal kcal (1700) wat ik wil eten.


Ik ben erg benieuwd naar je bron want de wetenschappelijke literatuur voor sporters laat iets anders zien.

Mijn bron is mijn medisch diëtist in het ziekenhuis. Ik ga er vanuit dat deze alleen maar wetenschap leren en geen onzin verkopen aan nier patiënten

Dus overtuig ons maar met je wetenschappelijke bronnen zou ik zeggen dat wat ik zeg onjuist is

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:12

Maartje__ schreef:
ElviraKelan schreef:



Ik ben erg benieuwd naar je bron want de wetenschappelijke literatuur voor sporters laat iets anders zien.


Sorry, ik was me er niet van bewust dat Patt ook een nierziekte heeft en weinig eiwitten mag. Dan ligt het inderdaad heel anders :j

Dat is dus niet zo
Feit blijft dat ik het in het algemeen zei
Feit is dat het eiwit en zoutbeperkend heet maar dat NL’ers te veel eiwitten en zout eten en de norm eigenlijk voor iedereen geld (ik val in herhaling). Want je blijft echt wel eiwitten nodig hebben. Dit word niet in 1 keer minder omdat je nierproblemen hebt.
Ik ga hier geen bronnen neer zetten, te eigenwijs voor omdat ik eerst wat neer zette en jij mij erop aanvalt dat het niet waar is. Dan moet je dat wel kunnen onderbouwen vind ik.
Maar ik daag je nog steeds uit om wetenschappelijke bewijzen neer te zetten dat wat ik zeg niet kloppend is.

Ik had je al eerder uitgedaagd maar het enige wat jij mij bewijst is dat lezen voor bepaalde mensen lastig is

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:04


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:06

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... sport.aspx

En ik kan nog wel meer dergelijke links vinden hoor
Niet alleen van het Voedingscentrum die jouw links volledig onderuit halen

Daarnaast benoemde ik dat het handig is om eiwitten direct na het sporten te benuttigen

Heb ik het niet specifiek over spieropbouw maar over afvallen met spierbehoud

Ga je nl verder lezen dan lees je dat we het als over extra eiwitten in verhouding tot topsporters hebben maar ook bij normaal sporten zeg ik al dat we extra eiwitten nodig hebben in mijn genoemde kwark of eieren dus rond de 10 gram eiwitten extra

Alles wat we nl te veel nuttigen wordt net als het bekendere koolhydraten omgezet in ons lichaam als vet

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 07:01

Ook ik wil hier graag mee schrijven
Ik weeg 70 kg bij 1:56 en ik wil graag rond de 60 kg wegen maar dat doel lijkt bijna onbereikbaar

Ik probeer meer te bewegen en minder te eten. Desondanks komt het er snel weer bij
Ik heb altijd ondergewicht gehad met als dieptepunt 43 kg totdat ik orgametril kreeg voorgeschreven en nog een aantal andere medicijnen waardoor kilo’s er aan vlogen

Ik volg samen met een aantal van mijn “collega’s” op de zorgboerderij (mijn dagbestedingsplek) een afvalprogramma met voorlichting etc. Dit stimuleert wel maar het blijft lastig.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:11

ItsMe2 schreef:
ElviraKelan: Welkom! :wave:
Als je aankomt/moeilijk kan afvallen door medicijngebruik, is het misschien verstandig om de nadruk op gezond eten te leggen en niet specifiek op het afvallen?
Ik ben ook wel zeer benieuwd naar welk programma om af te vallen jullie volgen. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen?

Ja klopt en gezond eten moet ik sowieso (eiwit en zout beperkend)

We beginnen met ons te wegen. Er wordt besproken of je bent afgevallen/aangekomen en wat je er voor hebt gedaan. Hierdoor krijg je inzicht. Wat werkt voor jou?
Beweging wordt besproken en bouwen we op.
We krijgen ook inzicht in calorieën en koolhydraten. Moeten dus ook recepten uitzoeken waarmee we gaan koken
Voor twee weken terug was het huiswerk bv dat we een fruitontbijt 1 keer aten. Met deze dagen val ik dus ook terug ‘s ochtends op smoothie met muesli of 250 gr fruit.
En water, minimaal 750 drinken per dag

Ik merk zelf dat mijn leefstijl nu anders wordt. Ben mij bewuster overal van.
Zakjes en pakjes koken deed ik zonder meer al niet maar in plaats van twee scheppen macaroni en 1 schep salade draai ik dit nu bv om.
In plaats van 4 boterhammen per dag eet ik er nu nog maar 1 en vul ik de rest aan met fruit en groente

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:35

SusanH schreef:
Elvira: ik heb op het werk ook clienten die moeite hebben met afvallen. Wat bij 1 mevrouw heel goed helpt nu is een uitgeschreven dagmenu. Daar houdt ze zich aan, het geeft haar houvast. Ook zou je eens met je huisarts kunnen bespreken wat voor invloed de medicatie heeft. Je bent al heel goed bezig, je zou een deel van je brood ook kunnen vervangen door eiwitten bijvoorbeeld roerei, kwark of yoghurt, noten.

Bedankt voor de tips :)
Meer eiwitten is hier helaas geen optie ivm een eiwitbeperkend dieet (verminderde nierfunctie).
De medicijnen die hier echt invloed op hebben (gehad) zijn de antipsychotica en de orgametril (hormonen). Bij beide is stoppen helaas geen optie of bedoelde je het anders?
Dagmenu werk ik idd mee :) eigenlijk om dezelfde reden als je aangeeft; ik heb houvast waardoor het gemakkelijker wordt om mij er aan te houden.
Winegums is 1 van de weinige snoepsoorten die ik lust maar ook tegelijkertijd geen rem meer heb dus die eet ik koop ik niet meer :) koekjes etc neem ik ook al niet dus blijft lastig. Desondanks zet ik wel door *\o/*

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:41

barbaras schreef:
Nou ik vindt dat ik me best redelijk gedragen heb. Ik zal ook die fitness app eens downloaden maar kan me niet goed voorstellen hoe je alles moet invullen ook qua beleg enz. Meten jullie echt alles af dan?
Daarnaast vindt ik dat ik best genoeg beweeg, wandel om de paar dagen zeker 4 km met mijn oude paardjes, daarnaast rij ik er 2 ongeveer 2 x per week en mest ik dagelijks vier erg vieze stallen en daarna alles nog opsteken op de mesthoop dus uit de kruiwagen omhoog steken. Ik heb dus echt geen puf om nog meer te bewegen. Heb ook fibromyalgie dus moet vaak me toch inhouden met dingen omdat ik anders echt dagen van slag ben en zelfs bijna flauwval en misselijk ben van vermoeidheid naast de dagelijkse pijn in mijn lijf.

Maar mijn voedingsconsulente zegt dat sowieso aankomen / afvallen 20 procent door beweging komt en 80 procent door voeding...
Maar dat is wel een probleempje, wordt vaak erg naar van te weinig eten...dus alles bij elkaar best een uitdaging.

Het naar worden herken ik van in het begin van mijn medisch dieet. Heel soms nog wel eens last van. Je lichaam moet ook wennen aan je veranderde levensstijl.
Ik meet niet meer alles precies af maar let op als ik boodschappen doe.
Stel nu dat we morgenavond macaroni eten dan weet ik hoeveel vega gehakt in de tomatensaus gaat, ongeveer hoeveel eiwitten in mijn geval dat zijn. Koop ik er een klein zakje roerbakgroente bij en 1 opscheplepel macaroni.
Je leert dus met de loop der tijd hoeveel je van iets mag eten.
In het begin, vorig jaar, woog ik alles exact af

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:43

SusanH schreef:
Dat eiwit beperkend heb ik even gemist. Met de dokter bespreken bedoel ik mee hoe je met de medicijnen die je moet gebruiken toch aan je gewicht kan werken. Top trouwens dat jullie er al begeleiding bij krijgen. Nemen die je medicatie gebruik ook mee in het hele plaatje?

Geeft niet, kan best zijn dat ik het zelf niet heb gezegd.
Ja klopt dus mijn afval doel per week is lager ingeschat al om teleurstellingen te voorkomen.
Merk nu alleen bv met de kerstdagen dat ik toch meer heb gegeten en dus ben aangekomen grom terwijl het doel was stabiel blijven

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:05

Cindeeh ik wandel vrij veel. Gelukkig mag ik 23-1 naar de podoloog zodat ik daarna weer pijnvrij kan lopen
Ik rijd nu twee keer in de week paard
En ik doe 1 keer per week aquatocoyo

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:37

Ondanks dat ik mij gisteren flink te buiten ben gegaan aan winegums toch nog 1,2 kg in twee week tijd afgevallen :D
Streven is nog 3 kg er af en 0,2 jg per week of stabiel blijven
Ik merk ook dat het met name de laatste week steeds gemakkelijker gaat om gezond te leven ondanks dat ik ook weer ben gestopt ben met roken

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:34

Wat goed Aina dat kinderthee voor jou werkt.
Soms is de oplossing dichtbij

Wat vervelend Absolem dat je dat dan gelijk van de weegschaal kan aflezen. Hier hebben daar geen ervaring mee dus ik kan daar ook eigenlijk niets zinnigs op zeggen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:42

Hier geen voedselallergie of intolerantie maar wel medische diëten
Waarvan ala hoofd eiwit en zoutbeperkend ivm een verminderde nierfunctie
Daarnaast volg ik het dieet voor endometriose maar heb ik er samen met mijn diëtiste wel een draai aangegeven omdat het anders niet te doen meer is voor mij persoonlijk en daarnaast mijn fosfaat zeker nog verder gaat zakken (hij is vorig jaar al te laag geweest, ik zit nu weer netjes maar het blijft dus opletten).

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:32

ItsMe2 schreef:
SusanH: bedankt voor de tip. Ik ga mij er eens in verdiepen. Voordat ik daadwerkelijk stappen ga nemen wacht ik even af wat de zorgverzekering met het revalidatie-traject gaat doen.

ElviraKelan: dat lijkt me ook erg lastig, zoveel ‘beperkingen’ in je voeding! Knap dat je het toch lukt!

Het is niet altijd gemakkelijk maar ook vooral een nieuwe leefstijl aanmeten.
En de belangrijkste is dan toch wel geen pakjes en zakjes meer :)
Wat mij vooral in het begin tot de moeilijkheid bracht; ik wil gemakkelijk eten en nu? Voorheen bestelden we dan bv wat in de geest van pizza of hoe lekker kapsalon.
Pizza mag ik maar dan moet ik hem vers maken want anders dan zit ik gelijk over mijn dag zout heen (ja met 1 pizza).
Kapsalon heb ik nu ontdekt dat ik hem in de vega variant kan maken maar zo bestellen zit ik bijna over mijn zoutgehalte heen maar zeker over het dubbele van mijn eiwitten :+ zelf maken pas ik hem dus aan.

Dat zijn eigenlijk mijn grootste struikelblokken geweest

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:44

ItsMe2 schreef:
ElviraKelan: ontzettend knap dat je het zo hebt opgepakt. Dat is een heel gepuzzel lijkt mij zo. Ik vond alleen tarwe vermijden al moeilijk in het begin.

Pallatin: een goede weegschaal is inderdaad belangrijk :j.
Ik snap dat het lastig kan zijn om een andere te kopen omdat je dan bang bent dan in eens zwaarder te zijn. Maar ik verwacht niet dat het meer dan 1.5kg zou schelen. Misschien ben je op een nieuwe weegschaal wel in een keer 1.5kg lichter ;).

Hier vandaag tot nu toe een normale dag. Redelijk gezonde keuzes en geen onnodige eetbuien :)

Dank je

En top, een goede dag dus

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:15

Ook ik ben helaas aangekomen. 0,8 kg maar wel 1 keer uit eten geweest, verjaardag gehad ennn 2,5 week weer gestopt met roken na een rookdip van 1 maand

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:28

Baantjes trekken is super wb calorieën verbranden weet ik niet :)
En anders en voor sommige beter vol te houden andere watersporten? Ik doe bv aquatacoyo
https://www.optisport.nl/alexanderhof/n ... qua-tacoyo
Maar je hebt natuurlijk ook andere watersporten

Pallatin zeker weten en ik wist ook gewoon dat ik om deze reden echt moe(s)t stoppen. Lief van je

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:05

Amanda veel plezier in Duitsland
EW auto is vervelend maar gelukkig alleen materieel. Sterkte met de nasleep
Absolem succes :)
Hier ben ik anderhalve kilo kwijt deze week dus best trots op mijzelf :) op naar dat afvallen nu zo doorzet

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:40

Hier gisteren gewogen en ik ben toch weer 0,2 kg kwijt sinds vorige week
Best trots op

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:42

Pepper succes
Met medicijnen afvallen is moeilijker maar te doen :)
Zelf heb ik een antipsychotica en hormonen die alle twee behoorlijk wat met mijn gewicht hebben gedaan maar langzaam maar gestaag verlies ik de nodige kilootjes wel merk ik dat mijn leefpatfoon erg beïnvloed word door mijn psychische ziektebeeld :( wat het lastiger maakt maar niets is onmogelijk
Wat bij mij helpt is idd lekker met de paarden bezig zijn, dus ook weiland onderhoud en dagelijks wandel ik. Ook heb ik de suiker uitgebannen :( verder geen wijzigingen aangebracht omdat eiwit en zoutbeperkend al lastig genoeg is :)

Ik ben deze week weer 6 ons kwijt :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:39

Pepperrr schreef:
Ik kamp ook met verschillende allergieën. Tarwe (+ glutenintolerantie), soja, pinda en ik kan niet goed tegen melk. Veel opties vallen dan al af helaas... Qua echt eten (ontbijt, lunch, avond) ga ik ook niks aan veranderen. Heb weinig tijd en als ik dat én supergezond én allergenenvrij moet maken sta ik uren per dag in de keuken en die uren heb ik niet helaas.. Maar nu ga ik als ik uit school kom in bed liggen met een reep choco/zak chips, blik energy erbij netflix kijken. Daar wil ik echt verandering in gaan brengen. Gewoon actief dingen doen en weg met die suikerzooi. Denk dat dat al enorm veel scheelt. Ik gebruik overigens antidepressiva. Dat maakt het enorm moeilijk omdat ik daar vreetkicks van krijg... Maar heb binnenkort een afspraak bij psych om te gaan afbouwen :D . Dus ik hoop dat ik snel van die troep af ben. Het is in het verleden mis gegaan tijdens afbouwen, terugvallen etc. Dus ik vind het wel eng. Maar nu ben im emotioneel al dik 2 jaar stabiel dus ik hoop dat het deze keer gaat lukken!!

Is het advies voor mij ook geweest. Omdat het te doen moet blijven. En ik moet al heel veel zelf maken daar ze overal te veel zout instoppen dus bv pizza maak ik zelf: pizzabodem van bloemkool en topping van roerbakgroente en een half plakje kaas. Scheelt heel erg in eiwitten en zout. En natuurlijk koolhydraten.
Wat een kleine aanpassing is groente en fruit inname. Ik ben dat echt meer gaan eten en zet een stuk minder aan.
Wb vreetkicks bij mij bekend als ik in een te hoog pannetje zit is bv komkommer nemen, snoeptomaatjes. Kan je toch aan je behoefte voldoen zonder gelijk in verleiding voor allerlei ongezonde dikmakers.

Succes met afbouwen. Ik snap dat het spannend is. Ik zelf zal nooit kunnen reduceren tot 0. Enkel de hormonen mogelijk (mogelijke baarmoeder verwijdering zit in de pijplijn)


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:52

Ook ik ben nog steeds aanwezig

Inmiddels weeg ik 65,8 kg en begon met 71 kg
Zelf begin ik het te merken doordat 1 rijbroek gaat lubberen, mijn riem 1 gaatje bijgemaakt moest worden en mijn buikje steeds meer weg valt.

Ik ben dus echt op de goede weg en hoop deze lijn vol te kunnen houden

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:33

Loretta schreef:
ElviraKelan schreef:
Ook ik ben nog steeds aanwezig

Inmiddels weeg ik 65,8 kg en begon met 71 kg
Zelf begin ik het te merken doordat 1 rijbroek gaat lubberen, mijn riem 1 gaatje bijgemaakt moest worden en mijn buikje steeds meer weg valt.

Ik ben dus echt op de goede weg en hoop deze lijn vol te kunnen houden


Mijn rijbroek lubbert ook. Ik heb al een rijbroek gekocht die nog net iets te strak zit maar die doe ik dan binnenkort aan.

Wat goed van je :D

Ik wacht bewust nog even met een nieuwe rijbroek kopen :) mijn streefgewicht is 60 kg en de kans dat de nieuwe rijbroek dan gaat lubberen is mij iets te groot.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Gompernikkel, GoogleAdsense, Maanon_, marija81, Mars, Miez en 47 bezoekers