Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:22

chanicha schreef:
Noor17 ik schreeuw omdat ik zelf op de landelijke 112 lijn heb gewerkt en weet wat de gevraagde en gegeven opleiding is/was.
Op de meldkamer ambulance vind ik wel dat ze medisch onderlegd moeten zijn.
Je laatste opmerking ben ik het zeker mee eens.



Zat je op het callcentre waar 112 meldingen binnenkomen en waarvandaan je moest doorverbinden of op de meldkamer ambulancezorg?
Dat zijn namelijk 2 heeeel verschillende dingen en ik kan je verzekeren dat de centralisten op de meldkamer ambulance zeer zeker wel medische kennis in huis hebben.

Zoals eerder vermeld word er tegenwoordig bij uitvragen van het adres meteen al een ambu onder A2 (gepaste spoed) DIA (Directe Inzet Ambulance) op pad gestuurd en zo nodig opgeschaald via de porto, iets wat je niet ziet op sites als 112meldingen. (of afgeschaald of zelfs teruggehaald als het geen ambulancezorg is, beller word dan doorverbonden met discipline waar ze beter heen kunnen. Ze zijn niet voor niks kritisch, mensen bellen tegenwoordig voor elke scheet 112 en helaas is het aantal ambulances niet onuitputtelijk)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:34

eempiej schreef:
moonfish13 schreef:
Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.


Dat klopt inderdaad. In dit geval ben ik het er helemaal mee eens hoor dat dit een A1 rit is en je daarin mee gaat met wat de arts aan geeft. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat een arts om een A1 rit vraagt maar het een A2 wordt. Vaak weet een arts ook niet precies hoe het werkt. Als je het dan uitlegt kom je vaak op dezelfde conclusie. Andersom komt ook geregeld voor: arts vraagt een lagere urgentie maar op basis van de gegevens maakt een centralist er spoed van.

Stel de arts vraagt een bestelde rit en de centralist vraagt uit en accepteert dit ondanks dat de controles niet helemaal goed zijn. De arts blijft overtuigd: ik wil geen spoed het is besteld het speelt al veel langer dit probleem. Na een uur komt de ambulance en de patiënt is overleden. Dan is de centralist uiteindelijk verantwoordelijk en staat voor de rechter. Het is zijn/haar functie namelijk de juiste urgentie te bepalen.



Eens!

Ik sta vaak aan de artsen kant en die willen dan geen A1 omdat de sirene en zwaailicht zo'n enorm risico zijn in het verkeer. Op basis van de toestand van de patiënt word er vaak wel A1 van gemaakt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:35

Maar iemand die na een val warrig is en mogelijk op het hoofd is gevallen ís toch spoed, daar bel ik ook 112 voor.
HAP komt idd niet bij patiënten op straat in principe (uitzonderingen zijn er altijd hoor)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:16

Als ketenpartners kan je wel kiezen tussen spoed en niet spoed. Als 112 bellen niet

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:40

ja dat kan zeker, maar in deze casus moest er volgens mij 112 gebeld worden als de situatie verslechterde...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: catharin, DideH, Hollyleaves, iiSunshine, Janneke2, m9ara, redbutton, Sannens, SusanH, Thrive, YvonneV en 98 bezoekers