Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ricie
Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:18

Ik snap je frustratie heel goed TS, dit had naar mijn insziens niet zo mogen gebeuren als dit echt zo is gebeurd. niet dat ik aan jou twijfel TS. Maar wil toch mijn ervaring/kennis even delen.

Het is inderdaad zo dat een centralist in veel gevallen niet heel veel medische kennis heeft. Wel had hij naar jou verhaal in mijn ogen iets anders kunnen handelen. Maar we weten niet wat er achter de schermen inmiddels gaande was. Ik zit redelijk in het wereldje.

112meldingen en datsoort site's...het is leuk dat ze er zijn. Maar in dit geval niet altijd even goed. Ditsoort dingen moet je hier niet op checken om het te vergelijken als je in zo een situatie zit. Ten eerste, prio's is brandweer en politie gerelateerd. Ambu's worden onder A1 of A2 gepiept. Maar goed, deze site's geven ook niet altijd de allarmering juist weer. En nog het belangrijkste, veel mensen weten niet hoe er tegenwoordig vaak gehandeld wordt tijdens een allarmering.

Hoe het mij geleerd is: Tegenwoordig wordt vaak gewerkt met het DIA (Directe inzet ambulancedienst). Een ambulance wordt hierbij zodra een adres bekend is onder A2 gealarmeerd. Dit terwijl de centralist nog aan het vaststellen is wat er allemaal gaande is. Hierop kan de ambulance alvast gaan rijden om tijd te winnen, indien de centralist het nodig zal vinden wordt er nog naar A1 (spoed) opgeschaald. Op dat moment is er al tijdswinst omdat de ambulance al aan het rijden is. Echter zie je deze opschaling niet, omdat dit over de mobilofoon en dus C2000 gaat. Ik zou haast willen zeggen van check nog eens het tijdstip van bellen en het tijdstip van de melding. Dan kan je kijken hoe lang na de start van het gesprek hij is gaan rijden. En kan je dus kijken of hier een redelijke kans is geweest dat dit de manier van handelen was. Ook staat het er vaak in de melding bij, de opbouw van de melding is dus belangrijk om deze op de juiste manier uit te lezen. Maar ook het checken van de tijd vraag ik me af of het heel zinvol is, vaak werke deze site's met enige vertraging. Dit kan soms oplopen tot enkele minuten.....

Wellicht dat dit een situatie wat verduidelijkt. Dit kan dus heel goed zo geweest zijn in deze situatie. Mochten er nog vragen over zijn stel ze gerust.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmberG, GoogleAdsense, mystery1980, Saab99, Ufurio4e, Varenka en 39 bezoekers