Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:13

Centralist is een verpleegkundige. Althans, bij de 112meldkamer die ik ken. Gok dat het overal zo moet zijn... Maar door jullie reacties twijfel ik.

Bij het bellen handelen ze inderdaad een vragenlijst af, maar, dit systeem mag overruled worden door de centralist. Zo wordt er wel A1 gereden als de centralist een onderbuikgevoel heeft maar het systeem een A2tje aangeeft. In mijn ervaring zijn hartklachten (bijna) altijd spoed.

Ik vind het zeker een melding waard ts ;) Het is mensenwerk, en dat betekend ook dat er fouten worden gemaakt. (Persoonlijk vind ik dit een behoooorlijke fout omdat een arts A1 aangeeft), maar juist dan is terugkoppeling belangrijk zodat ze er van kunnen leren!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:11

moonfish13 schreef:
Eempiej en Polly, ik vind de prio bepalen als deze omhoog moet iets wat je aan de ambulanciers over moet laten.
Zij zitten op de weg en als t prio 1 moet worden en het kan echt niet qua verkeer mogen ze neem ik aan eerst aan hun eigen veiligheid denken toch?

Deels mee eens. De centralist heeft meer informatie dan de ambuchauffeur en -pleeg. Dit juist omdat de centralist de melder aan de telefoon heeft. Op de ambu hebben ze, in mijn ervaring, maar subtiele info. ('Man, 58, bekend met hartklachten. Bleek, koud zweet')

De ambu zal altijd met de urgentie rijden die ze gekregen hebben, tenzij het de verkeersveiligheid of eigen veiligheid in gevaar brengt. De centralist zal dan ook nooit tegen een chauffeur zeggen: 'ik heb hier iemand met probleem x, hoe druk is het op de weg?' ;) Urgentie wordt bepaalt door de melding, en ja, de centralist mag het systeem overrulen. Ik ken een verhaal van een echtpaar waarbij de man niet lekker was. Uit de vragenlijst die de centralist afwerkte zat niets alarmerends, dus zou hij het echtpaar door moeten sturen naar de huisarts. Maar het echtpaar had beiden een onderbuikgevoel van 'het is mis', en de centralist had dat ook. Conclusie: ambu gestuurd en persoon na controle met spoed meegenomen naar het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:22

@moonfish: De meldkamer kan alle voertuigen live meevolgen op een kaart ;) Dus het is bekend waar ze rijden. Voor de geïnteresseerden, zoek op youtube 'ambuchannel' op. Nederlandse ambuchauffeur die ritten filmt, en dat geeft wel een duidelijk beeld over welke informatie bij de ambu bekend is en wanneer men met de meldkamer overlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:38

Moonfish: App waar van? De rijdende voertuigen?
Het is geen app maar gewoon een onderdeel van het systeem van de RAV/Veiligheidregio. Op een kaart kun je als centralist zien waar welk voertuig is. Als ze rijden verplaatst de locatie natuurlijk, en dus ziet de centralist de voertuigen ook bewegen.

Er is trouwens een centralist die de telefoon aanneemt, en een tweede centralist luistert/leest mee en stuurt de voertuigen aan.

Over de melding dat er op adres x bijzonderheden zijn, ik heb geen idee hoe deze wel/niet in het beeld verschijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:50

Dat kan gelukkig niet nee. Lifeliners zijn wel live te volgen qua locatie, als je weet hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:34

Polly schreef:
Als ketenpartners kan je wel kiezen tussen spoed en niet spoed. Als 112 bellen niet

Dit ;)

In Nederland wordt op de meldkamer snel de telefoon opgenomen. Het is geen wachten met een lift-muziekje. (Want elk telefoontje kan het telefoontje zijn over de hartaanval of over de brand in een woning waar nog mensen binnen zitten)
Als je mobiel belt wordt de telefoon in Driebergen opgenomen. Daar vragen ze naar de hulpdienst en locatie, waarna ze je doorverbinden met de meldkamer van de regio. Als je vanaf een vaste lijn belt wordt je direct doorverbonden met de meldkamer in de regio.

Mocht een meldkamer druk zijn, gaat hij automatisch naar een andere meldkamer. Dit is ook het geval als er op een meldkamer calamiteiten zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: batje, IASCrawler, Lucia88, meiske04, Verara, Wulfy, Zira1994 en 127 bezoekers